Sprookjes zijn sprookjes en daarom zijn ze niet echt gebeurd! Gelukkig maar ... Wij ervaren sprookjes in boeken, spiegels en spiegelbeeld,
kastelen, op de computer, peperkoeken huisjes, schilderwerkjes, knutselen, puzzelen, verkleedkleertjes, ...
In het sprookje van Doornroosje of de Schone Slaapster, slaapt het prinsesje wel 100 jaar.
Via de media, de bibliotheek en de musea, vernemen enkele kleuters dat er 100 jaar geleden,
een grote oorlog was. We vertellen op ons niveau wat er toen gebeurde.
In de klas leren we dat de klaprozen een teken kunnen zijn om aan die arme soldaten terug te denken.
We stempelen en knutselen klaprozen of poppies!
Op 11 november om 11 uur waren de wapens eindelijk stil!
We 'schrijven' een brief ...
naar het eerste leerjaar. Ze zijn samen met het lager op sportklassen aan de zee te Blankenberge. De juf schrijft op en de kinderen bedenken de woorden.
Daarna maken we ook nog een tekening.
Met noten, een eierdoos, een stempel, een keukenrol, een dobbelsteen en een splitsdoosje tellen wij tot 10! We gebruiken daarbij begrippen als: één meer/minder, evenveel, aantallen, "vier bolletjes en zes bolletjes = 10!", erbij/af doen, vermeerderen, verminderen, genoeg, te weinig/veel, hetzelfde, gelijk aan, meer/minder dan, ...
Wiededidie, de valkparkiet, komt naar onze klas! Hij is soms grappig omdat hij middenin ons gesprek, zomaar begint te zingen en te dansen. Met papier proberen wij onze eigen Wiededidie te maken.
Floepje, een vis-vogel, komt vanuit de verhaaltjes over vuil water en vuile lucht vertellen! We knutselen onze eigen Floepje en op papier maken wij al schilderend zijn portret.
Wiededidie en Floepje leren ons de letter V en we ontdekken, samen met hen, hoe we zelf kunnen zorgen dat de wereld om ons heen beter wordt.
Terwijl we onze klas beter leren kennen, maken we ook kennis met Barbapapa en zijn familie.
"De juf denkt dat ik mij dankzij Barbapapa, sneller thuis zal voelen in de klas. Als ik hem teken, schilder of boetseer is het altijd goed want Barbapapa zegt: "Huup, huup, Barbatruc!" en dan verandert hij van vorm. Dus hoe ik hem ook maak ... het is altijd juist! Goed, hé!!! We kiezen er een Barba uit die het best bij ons past: de muziekbarba, de sportbarba, de dierenbarba, de denkbarba, de knutselbarba, de leesbarba en de mooie Barba. Zo ontdekt de juf al een beetje wie en hoe ik ben."
Op de computer proberen wij in Paint te tekenen en
in de krant zoeken we de letter B van Barbapapa.
We knutselen een huis voor Barbapapa en zijn familie
en de popjes maken we van met-zand-opgevulde ballonnen!
Een nieuwe klas, een nieuwe juf en een nieuwe gekke vogel ... Onze vriendjes en de juf kennen we nog van vorig jaar. Die gekke vogel 'leren' we kennen, zijn naam en zijn grapjes! We proberen hem met een stappenplan te tekenen. We ontdekken alle hoekjes en gebruiken daarbij het hoekenkastje. In de kring vertellen we over ons lievelingshoekje en spelenderwijs, (en ook al eens "botsenderwijs") leren we de afspraken kennen. We boetseren een dobbelsteen en tellen de stippen. Voor het opruimen van de poppenhoek gebruiken wij mandjes met een pictogram erop.
Klik op de bijlage voor de foto's! Verwacht geen fotografische hoogstandjes want het 'spel' in de klas primeert op het poseren voor een foto ...
Nu we aan het einde van onze kleutertijd gekomen zijn, verdienen wij een diploma en daar hoort natuurlijk een foto bij. Stil zitten, lachen, niet te veel, oei zo ernstig, ja perfect!!! De foto's, zowel de ernstige als de grappige exemplaren, zijn te bezichtigen op onderstaande link.
Wij wensen alle kleutertjes een fijne eerste schooldag in het eerste leerjaar! "Want volgend jaar, ja, volgend jaar, gaan wij naar het eerste leerjaar ..."
Op vrijdag 20 juni 2014 komen we 'afgeborsteld' naar school. Vele mama's en papa's helpen ons bij het maken van de uitnodigingen en het bereiden en meebrengen van super-lekkere hapjes en drankjes!
De jongens krijgen een das en de meisjes een kroontje en een sjerp. Het is de bedoeling om namen te verzamelen zodat, tegen het einde van de dag, de hele das/sjerp gevuld is met herinneringen!
We delen uitnodigingen uit: aan de kleuters van de eerste en de tweede kleuterklas en aan de leerlingen van het eerste en het tweede leerjaar.