Hinkelen met onze vingers op een zelfgetekend hinkelhok. Springen binnen de lijnen van een hinkelhok in de doos. Takken schikken en kleven, als parcours voor onze bal. Mikken maar! We wringen ons lijfje in de juiste bochten zodat we er helemaal hetzelfde uitzien als het kindje op de plaat. De nieuwe knikkerbaan die de juf aantrof op de kinderrommelmarkt
tijdens de opendeurdag, is een succes!
Voor de tweede keer dit schooljaar
maken de leerlingen van de derde graad zelf
een keuze uit verschillende boekjes.
Samen met juf Fleur oefenen zij hun verhaaltje in,
bedenken vraagjes en zoeken naar een passend attribuut.
Onze kleuters genieten deze namiddag vóór de paasvakantie
van wel drie of vier verhaaltjes!
Dankjewel, derde graad!
We bekijken papieren bloemen die opengaan als je ze in water legt. Welke kleur wint?
In en rond de klas gaan we op zoek naar ontluikend groen. Onze zelf geplante bloembollen zijn prachtige bloemen geworden: Narcissen, krokussen, sneeuwklokjes, hyacinten, blauwe druifjes, tulpen, ...
De meegebrachte zaden mogen in de aarde slapen, krijgen veel water en zon, om dan na een tijdje verrassend uit de grond te komen!
Stagiaire juf Inne komt op dinsdag en woensdag 18 en 19 maart naar ons klasje. Ze brengt heel veel dozen mee! De dozen worden gebruikt om te schilderen, te bouwen, te bewegen, te meten en te passen, een spelletje mee te spelen, dingen in te verstoppen, verhaaltjes over te vertellen, ...
Op woensdag 12 maart komt Liesbet Senepart van de Dendermondse Bibliotheek uit twee spiksplinternieuwe boekjes vertellen. Misschien kunnen mama en papa ook eens een kijkje gaan nemen ... want in de bibliotheek is het een echt BOEKENPARADIJS!
Met de kleuters van de tweede en de derde kleuterklas vieren we carnaval in de grote zaal en gaan we in stoet op bezoek bij de leerlingen van de lagere school! De juffen spelen eerst een 'carnaval-drama' op muziek waarin de kinderen alles i.v.m. carnaval kunnen ontdekken en bekijken. Daarna is het de beurt aan de kinderen ...
Wij verkleden ons in superhelden met een eigen masker. Op onze hoofden vullen we aan met een zelf gevouwen papieren hoedje. Dat hoedje versieren we met gekleurd papier zodat het een prinsessen-, een clowns-, een piraten-, een berenhoedje wordt. Een groot karton wordt de basis van een praatkarton waardoor we iemand anders kunnen worden en ook anders praten. De kinderen worden vlinders, beren, prinsessen, batman, een bloem, een clown, ... Na het carnavalsfeest maken en eten we lekkere popcorn!
Juf Marleen is zelf jarig en dat vieren we met zelfgemaakte snoepjeshuisjes. Onze constructies vallen al eens plat maar ook plat smaken de huisjes lekker! Juf Els zorgt samen met de kinderen voor een prachtige verjaardagskaart. Op de kaart staat een hartjesknop en als je daarop drukt ... ja, dan gebeurt er iets fantastisch! Dankjewel, het was voor mij een superdag.
De kleuters kiezen om rond sprookjes te werken en
daarom zullen we elke dag een ander sprookje in de kijker zetten. In het begin is het raar dat in een gekend
sprookje, de dingen niet altijd lopen zoals gedacht. De listen bijvoorbeeld, die de boze
stiefmoeder gebruikt om Sneeuwwitje te verschalken, durven nogal eens te
variëren van boek tot boek. Ook zijn de kleuters verwonderd over de verschillende
voorstellingsvormen van de figuren uit het sprookje. Sprookjes zijn verhalen
die door mensen worden verteld en iedereen vertelt het een beetje anders, zonder dat het liegen is. Als we ruzie maken, horen we soms ook twee
verschillende verhalen en toch is het dezelfde ruzie!!! De juf speelt poppenkast van Arie Bombarie de tovenaar. Hij tovert zichzelf per ongeluk klein en zoekt samen met de kinderen naar een goede oplossing!
We komen warm gekleed naar school. In de klas vertelt de juf over de zon, de aarde, het ijs, de uitlaatgassen, de fabrieken, ... Met een prent in onze hand, zingen we voor en met de hele school het 'Dikketruienlied'. Daarna dansen wij ons warm!
Op 31 januari smullen we van lekkere wafels. De kleuters benoemen
alle ingrediënten die samen het deeg maken en de juf neemt, veiligheidshalve,
het bakken voor haar rekening. Voor het opeten van de wafels, dragen we weer
met de hele klas, de eindverantwoordelijkheid. De wafels zijn gemaakt van echt
toverdeeg. Dankzij het toch wel stinkende tovermiddel gist, kunnen de
kinderen met eigen ogen zien hoe één kom met deeg veel te klein blijkt en hoe
het deeg maar blijft groeien! Meer deeg betekent: meer wafels. Mmm, lekker!