Inhoud blog
  • THE END
  • One month to go...
  • TFM Party
  • 100 dagen
  • Kaboooooom
    BVPinMitrovica

    Het dagboek van een jaar in Mitrovica (Kosovo) als "organized crime investigating officer" in opdracht van de fedpol en EULEX. (9 februari 2013 - 9 februari 2014) FACEBOOK: BART IN MITROVICA
    29-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdict
    Gisterenavond werd het verdict geveld inzake de rellen van 2008, waarbij er 6 personen terecht stonden.

    3 personen werden volledig vrijgesproken, 3 anderen krijgen celstraffen tussen 1 jaar en 1 jaar en negen maanden, voor hun aandeel in de rellen (niet de moord op de agent). Deze laatste drie gingen onmiddellijk in beroep, en dus (voorlopig) niet opgesloten, wat er dan weer voor zorgde dat alles (momenteel) rustig blijft. Ik ben eens benieuwd wanner het "beroep" zal voorkomen als je ziet dat het in eerste aanleg al 5 jaar duurt... Toch gelijkenissen met België??

    En nu, valiezen inladen en naar... België, voor een skivakantie met de Family.

    Een volgend verslag zal dus allicht te lezen zijn ergens binnen 10 à 14 dagen...

    29-03-2013 om 12:52 geschreven door BVP  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Specificaties voertuigen
    Om naar het noorden te gaan dienen wij steeds gepantserde voertuigen te gebruiken. Voor onze dienst hebben we daarvoor een B4 en een B6 voertuig (Voor foto's, zie FB).

    Beiden voertuigen zijn Toyota Land Cruisers 4x4, de één (B6) 200 Series, de ander (B4) 105 Series.
    Met een B6 zal ik jammer genoeg nooit mogen rijden, een C-rijbewijs is verplicht. De B4 wel.

    Het B6 voertuig weegt namelijk 5500 kg!! De B4 3480 kg! Dit is beiden leeg gewogen. Vanaf er dus een kogelwerende vest in de B4 gelegd wordt komen we dus aan... 3500 kg, en dus... inderdaad een C-rijbewijs. Bij problemen zal dit dus een "verzekeringskwestie" zijn...

    Bij dalen dient men verplicht de remmen te gebruiken, omdat remmen op de motor alleen niet kan/mag voor de motor, door het gewicht van het voertuig.

    De B4 rijdt écht als een vrachtwagen. De motor is te licht voor het gewicht, en is traag in elke beweging. De B4 is een 4liter met 6 cylinders, en manuele transmissie.
    De B6 daarentegen is een V8, 4.5 liter en 300 PK, en automatisch. Dit rijdt zeeeer vlot...
    Verbruik: GEMIDDELD: 20 liter/100 km. (naargelang chauffeur... ;-))

    Verschil van het gewicht tussen beide voertuigen zit hem vooral in de bepantsering. De B6 is onderaan ook volledig bepantserd, de B4 niet. De ramen zijn 4cm dik, overal. Deze zijn 7.62 mm proof (kalashnikov), doch zullen toch penetreren indien steeds op dezelfde plaats geschoten wordt.
    Ramen mogen/kunnen niet naar beneden gedaan worden, want door het gewicht kunnen ze niet meer omhoog. Dit zorgt dan ook soms voor hilarische toestanden als er de dag voordien eens iets verkeerds gegeten is, en bepaalde dingen op de darmen slaan... Deuren openen en uitstappen op bepaalde plaatsen mag niet, ik moet er dus geen tekening bij maken... ;-)))

    Mensen kunnen aangesproken worden met een micro van binnen naar buiten uit, en omgekeerd.
    Beide voertuigen zijn uitgerust met 2 dieseltanks, voor noodgevallen. Er is een intern blussysteem en een extern blussysteem om door brand te rijden. Indien een band "ontploft" of defect is kan er verder gereden worden op een (soort metalen) wiel, binnenin de band, en dit nog voor een 20-tal km. Dit om te kunnen vluchten indien in een hinderlaag gereden wordt. Kostprijs 1 wiel: 6200 Euro.
    Kostprijs B6: +/- 100.000 Euro.

    Het dashboard is dan ook voorzien met tal van knopjes en lichtjes...

    Elk voertuig is uitgerust met vooraan een "bull bar", en het uiterlijk van het voertuig zorgt er dan ook voor dat de meesten je wel voorrang geven, ook al heb je geen voorrang...

    Oh ja,een tiental dagen geleden mijn rijtest B4 moeten afleggen, en ben geslaagd... ))

    28-03-2013 om 13:43 geschreven door BVP  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALARM
    Deze morgen, omstreeks 06.30 uur. Een onophoudelijke sirene weerhalmd boven Mitrovica. Deze heeft me dan ook wakker gemaakt. Het deed me onmiddellijk denken aan TVbeelden, waarbij nadien luchtaanvallen volgden. Dit is toch wel een "onwennig" geluid, stond op, keek naar buiten, in de richting van het noorden, alsook checkte ik mijn dienstGSM. Geen gemiste oproepen, geen rookpluimen, in feite niets te melden. Dit zal een test zijn van hun sirenes zeker? Dit, om 06.30 uur? Toch een raar volkje...

    Aanvang van de dienst om 08.00 uur in de Logbase. Er staat een heel peleton carabineri in volledige gevechtsuitrusting klaar, traangasgeweren om de schouder, lange matrakken, schilden... Ook 4 gepantserde tanks om de secties te vervoeren. Hmmm, dit heb ik hier nooit eerder gezien...

    In onze container roept onze TL ons samen. Briefing guys. Aha, toch iets gaande?
    We wisten het al eerder natuurlijk, en hadden begin deze week al de opdracht gekregen om ons vandaag (donderdag) klaar te houden, en nergens heen te gaan op het terrein. Vandaag is het uitspraak in de zaak van de rellen van 2008, waarvan ik eerder sprak, waarbij 1 agent om het leven kwam én waarvan er 6 personen terechtstaan, weliswaar niet aangehouden...
    De TL verwoordde het zo; jongens, zie het donderdag als een betaalde verlofdag, maar dan in het bureel... Niemand gaat nergens heen...

    Briefing:
    De TL geeft ons opdracht om alle interventiemateriaal "binnen handbereik" te houden.
    De weg naar het gerechtsgebouw is gebarricadeerd door 2 vrachtwagens deze morgen. Geen enkel voertuig kan door. Geen OM, geen rechters kunnen binnen... De te overbruggen weg naar het gerechtsgebouw voor deze mensen te voet is 100 meter, doch wordt niet gedaan. Te riskant voor aanslagen. Elk transport van deze mensen gebeurt in B6 voertuigen en door Close Protection (bodyguards).
    De sirenes werden aangezet om iedereen buiten te krijgen en zo een demonstratie te creeëren. Daarbij zou een 100-tal demonstranten opgedaagd zijn. Dit valt momenteel nog mee. Resultaat van dit alles, momenteel, geen uitspraak mogelijk...

    De TL heeft ons ook gezegd, indien mogelijke demonstraties ontaarden in ook maar kleine rellen, wij NIET ter plaatse zullen gaan. Ik zal jullie niet blootstellen aan onnodige risico's, we hebben daar toch niet de juiste uitrusting voor, en hou de beeden van 2008 in gedachten...

    We zijn deze week in het bezit gesteld van de beelden van de rellen van 2008. Beelden door amateurcamera's gemaakt (weliswaar topkwaliteit) door bewijsploegen van de politie en KFOR. Niet-te-doen!! De politie die constant moet wegduiken voor granaten, stenen, en alles wat gegooid kon worden. Ook ontelbare keren hoor je salvo's automatisch vuur door de straat halmen. Tanks en bulldozers van KFOR die aanrukken, doch het was een ongelijke strijd. Een straatoorlog die niet gewonnen kon worden door een ongelooflijke chaos, de verrassing en zonder échte leiding! Iedereen loopt door elkaar, en elke minuut worden gekwetste agenten weggedragen. Er ontploft een bepaald ogenblik een granaat tussen een sectie (allemaal op beeld). Eén agent wordt door een scherf geraakt in de lies, direct veel bloedverlies, en je ziet die man sterven met zijn makkers rondom hem... Een ambulance pikt hem op, doch deze man is al helemaal bleek, en je ziet dan al dat het te laat is...

    Zodus, gezien we dus allemaal op ons bureel moeten blijven, en niet buiten kunnen om hier en daar wat contacten te leggen (toch grootste deel van ons werk) én het feit dat er momenteel geen administratie is, een blogverslagske...

    Op dit eigenste moment (11.00 uur) hebben de "blokkeerders" toegestaan dat de rechters en OM het gerechtsgebouw mogen betreden, na wat overleg...
    Ben eens benieuwd wat het verdict/gevolgen zullen zijn, misschien zal ik dit als allerlaatste verslag (voor mijn verlof) melden in mijn blog...

    Verder nog wat toelichting over de feiten, uit mijn vorig blogverslag, de "dubbele" moord.
    In een dossier waarmee ik bezig ben komt een bepaald voertuig in beeld. Een gelijkaardig voertuig komt in beeld bij de dubbele moord. Zodus, ik moet die deur sluiten (of openen) of deze feiten aan elkaar gelinkt kunnen worden (of niet). Daarom gaan we op bezoek bij de RIU (Regional Investigation Unit van de KP), zeg maar de Lokale Recherche. Zij hebben deze moord(en) in handen. Je kon al direct op de TeamLeaders gezicht van de RIU aflezen of we ons niet kwamen "moeien". Onmiddellijk zei hij dat mijn zaak en hun zaak NIET gelinkt zijn. Betreft hetzelfde voertuig, doch een ander type. Ok, geloven op woord? Hij voegde eraan toe, ik zal je iets tonen. Goede medewerking dus! De moord(en) blijken (kort) een afrekening in het criminele milieu waarbij "dader" en "slachtoffer" allebei door wederzijdse kogels gedood werden. Dit alles gebeurd onder het oog van... (ongelooflijk) goede bewakingscamera's. Als je die beelden ziet, de Far West heeft er niets aan, zonder verder in detail te treden. Het was geen fictie, maar écht...
    Gisterenmorgen is de RIU al tussengekomen met een 100-tal KP'ers, met als resultaat enkele arrestaties in "het milieu". Zonder EULEX, en als het goed is mag het ook gezegd worden; goed gewerkt KP...
    Echter, op deze manier was de de TL van de KP ook van ons verlost... ;-)

    En wat ons (Michel en ik) dossier betreft zie ik omwille van gekende redenen geen perspectieven. Echter, we doen verder tot...

    Nog ter info, een simpele basis in het leven, water. Hier in Mitrovica de voorbije 4 dagen geen druppel water beschikbaar. Gelukkig zijn er douches mét warm water beschikbaar in onze eenheid door beschikbare watertanks... Dergelijke zaken zorgt bij ons Europeanen voor frustraties, en het is maar... water.

    Ik herinner me juist dat ik in één van de vorige verslagen gemeld heb dat ik onze speciale voertuigen zou specifiëren, kort wat uitleg in een volgend verslag, want heb vandaag toch nog een momentje... ;-)

    28-03-2013 om 11:43 geschreven door BVP  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Macedonia - Belgium: 0-2
    Het voorbije weekend was er tijd voor ontspanning. We gingen met 14 Belgen uit de missie naar Skopje, Macedonië. We vertrokken op vrijdagmiddag. De rit Pristina - Skopje bedraagt een kleine 2 uur. We hadden voordien al afgesproken met alle Belgen om er één nacht te verblijven, om er dan ook op zaterdag wat "sightseeing" te doen. En het moet gezegd zijn, Skopje is écht een aanrader voor een citytrip. We hadden 2 dagen prachtig weer, blauwe lucht, zon, en 16 graden...

    Toen we aankwamen was het rendez-vous punt voor de Belgen de Irish Pub. Overal zag je Belgische kleuren. Overal waren er gezangen. Een machtige sfeer. Skopje is voor 1 avond van ons, en het was of de 3 punten al binnen waren...

    Wij arriveerden in de Irish pub omstreeks 16.00 uur. Deze zat stampvol, en er werd onophoudelijk gezongen. Ik had de indruk dat het grootste deel daar al van 's morgens zat, als je begrijpt wat ik bedoel.

    Om 19.00 uur werd er verzameld op het centrale plein, aan het standbeeld van Alexander de Grote. Dan met de hele meute te voet richting stadion, op ruim een kilometer van het centrum.

    Het stadion van Macedonië oogt zeer mooi, doch was niet volledig uitverkocht, zoals bepaalde media meldden. De eerste minuten van de wedstrijd werd het toch stil in het Belgenvak, en konden we ook niet boven de koren van de Macedoniërs. Als er één Macedoniër zijn keel open zet, volgt de rest, en dan ook iedereen. Mochten we daar 1-0 achter gekomen zijn, én een vol stadion, dan loopt dit daar niet goed af, mijn gedacht. Maar kom, 0-2, toch wat gestolen...

    Daarna onder politiebegeleiding naar het centrum, waar alle Belgen zich opsplitsten. Toch een heel groot deel die zich naar de Irish Pub begaf om het feestje verder te zetten. Om middernacht had de patron van de Irish pub geen enkele pint van het vat meer. Daarna gaf hij iedereen Heineken, Bwah! Deze waren ook op de kortste keren uitverkocht. We praatten wat met de zaakvoerder, en had dit nooit eerder meegemaakt! Helemaal uitverkocht, en rond 01.00 uur verliet iedereen dan ook de pub. Het was laat genoeg, en hele grote dorst was er niet meer...

    Op zaterdag hele dag fotootjes nemen, marktje bezoeken, terrasje doen...
    Tegen de avond keerden we terug naar dit andere mooie deel in de wereld, Mitrovica...

    Op zondag (gisteren) besloten wij, Michel en ik, de trend van "toerist uithangen" verder te zetten, gezien andermaal het mooie weer.
    We trokken met ons voertuig naar Skenderaj, ongeveer een half uur van Mitrovica. Daar bevindt zich het kerhof van de familie Jashari.
    Jashari Adem was de grote leider van de UçK. Deze werd in 1998 vermoord, zo ook nog om en bij de 80 familieleden, zodat de Jashari geen nakomelingen meer zouden hebben. Het ouderlijk huis, alsook het huis van Jashari Adem werd bestookt met mortieren, en doorzeefd met kogels van grote kaliber, en neem dit maar voor letterlijk (zie foto's FB). Dit is zeer indrukwekkend, en je wordt daar ook stil van. Het kerkhof is perfect onderhouden, zonder ook maar één vuiltje, dit in schril contrast met de rest van de omgeving... Telkenmale iemand het kerkhof bezoekt, komen er 2 militairen tevoorschijn, die plaats nemen op het kerkhof, en verder stokstijf blijven staan...
    Vanop het kerkhof tot boven in de heuvels loopt een perfect onderhouden marmeren trap, naar de voormalige schuilplaats van de leider. Deze schuilplaats geeft zicht op zijn huis.

    Daarna besloten we verder te rijden naar Prizren. Dit is een stad waar ook hevig gevochten is in de oorlog. Restanten van verwoestingen zijn nog steeds zichtbaar. 
    We bezochten KFOR van Prizren en aten er wat.
    Er bevindt zich tevens een oude ruïne, vermoedelijk uit de middeleeuwen. Er stond echter niets van uitleg vermeld, zodus kan ik er ook niet meer over zeggen. Daarna liepen we ook wat rond in het centrum, namen wat fotootjes, een terrasje...
    Dan terug naar Mitro, een rit van ongeveer 2 uur.

    Deze morgen (maandag) ingelicht van een dubbele moord (vuurgevecht) op ons grondgebied, van afgelopen weekend. Terug een bizarre situatie die we misschien aan iets anders kunnen linken... Echter, we dienden niet ter plaatse te gaan...
    Moorden zijn hier wekelijkse kost, en dit is heel dikwijls gekoppeld aan georganiseerde criminaliteit. De feiten spreken iedere gemotiveerde rechercheur uitermate aan, alleen... 
    Dit dossier spreekt hier echter echt tot de verbeelding, en TFM wordt vandaag toch in bijstand gevraagd. Sommigen hebben twijfels over de reeds gedane vaststellingen. We (en ik erbij) bekijken deze feiten met 4 collega's.  Zonder meer...

    Komende weken kunnen echter ook nog spannend worden; het verdict wordt geveld voor de moord op een EU politieagent tijdens de rellen van maart 2008, de dialoog in Brussel over Kosovo, die misschien gauw uitkomst zal bieden, en altijd voor één van de partijen nadelig zal zijn...

    Dit zal allicht mijn laatste bericht zijn deze en volgende week, want vrijdag keer ik voor de eerste maal terug huiswaarts voor 9 dagen. Dan zal ik de blog ook laten voor wat het is... (tenzij er iets heel interessants gebeurd...)

    25-03-2013 om 00:00 geschreven door BVP  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 03/02-09/02 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 25/11-01/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 14/01-20/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs