Op zondag 25/04/2010 tijdens vlaanderens erfgoeddag verzoekt de BFOV de oldtimmerliefhebbers die op die dag geen andere activiteit hebben om zich naar Oudenaarde te begeven. Daar wordt de 'start' gegeven van een ritje met de geliefde Old-Timer langs en op het parkoers van de wielerwedstrijd de Ronde van Vlaanderen. Deze 'ronde' is erkend als Vlaams Erfgoed en op deze datum is het erfgoeddag over gans Vlaanderen. Een ideale gelegenheid dus om aan de overheid te tonen dat onze oldtimers ook belangrijk zijn. De deelnemers worden verwacht op de Grote Markt van Oudenaerde tussen 10 en 14 uur, men kan kiezen tussen een parkours van 45 en 75 km.'s Het parcours van 75Km. is dan nog verschillend voor de motorfietsen. Praktische info : eric.vanbesien@edpnet.be
En wat kost het? 15 eurookes per voertuig voor een rallyplaat ,roadbook en een aandenken. (Hopelijk is het souvenierke geen kasseisteen !)
Dat onze mobiliteit langzaam maar zeker Groen wordt is een feit. De vraag is nu, is deze wel geschikt voor onze oldies ! Groen is bijvoorbeeld een elektrische wagen, mooi maar ik heb enkele oudere wagens nog uit de tijd dat 'lood' standaard aanwezig was in de brandstof . Het verminderen van CO2 kan gebeuren door verschillende ingrijpen . Het meest eenvoudigste is kortere afstanden rijden dit wil zeggen minder verbruik dus 'groener' . De automobiel constuctuer kan hierop ingrjpen door nieuwere motoren te maken die ondermeer door hun constructie zuiniger zijn met de brandstof of hij kan overschakelen naar andere brandstoffen. De zogenaamde bio-brandstioffen.
Enkele jaren terug was er de mogelijkheid om 'Super' te tanken, loodhoudende benzine. Die pompen zijn nu verdwenen en kan men slechts loodvrij tanken. De handel vond direkt een middelke uit om bij die benzine te voegen ,de loodvervanger. Nu is het een totaal andere soort van brandstof die bio-brandstof. Dus naarmate de tijd vordert, zal het percentage van de biotoevoeging verhogen en zou dit eventuele schade kunnen veroorzaken aan de motoren, en dit niet alleen bij oldtimers. De compatibiliteit tussen de brandstof en de gebruikte materialen bij, bijvoorbeeld de dichtingen, brandstofleidingen, benzinetank en carburators.
Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen, de huidige brandstoffen zullen zomaar niet verdwijnen, doch een verwittigd man is er twee waard....
Vandaag heb ik zowat geprobeerd de mooiste, meest indruk makende wagen dat ik gezien heb op TV voor de geest te halen. Het begon met het amfibie voertuig uit de reeks 'Kapitein Zepos' ,inderdaad dat is een tijd geleden. Wat me ook is bijgebleven is de 2CV. uit de films van Louis de Funes (hopelijk is zijn naam correct geschreven) Gevolgd door de VW kever , Herbie genaamd. Wat ook indruk maakte zijn de mini's in de 'Italian Job' De 'General Lee' en de wagen van Starsky en Hutch maakten ook indruk,of was het de talrijke stuntten. Gemoedelijker is de oude Puegeot van Colombo Of de driewieler die nu en dan vescheen als voorwerp die de lachspieren deed werken in de series van mr. Bean. Eleanor, van de film 'gone in 40 seconds' is ook een pracht kar. Er zijn er veel zoals de wagens in de Bond films of de diverse wagens van Batman. Waarschijnlijk heb ik er nog een pak vergeten. Doch de enige echte (persoonlijk dan ) is waarschijnlijk de wagen waar Sylvester Stallone mee rondtoerde in de film Cobra. Een Top chop met aan het lawaai te horen goed getuned. Zo zie je : "Boys and there toys"
Het kan toch verkeren! Je koopt een 'nieuwe' auto, een wagentje die moet zorgen voor plezier, vele kilometers,en als het eventjes kan bewonderende of vragende blikken. De wagen eindelijk in je hobbyschuur beslis je voor een 'groot' onderhoud. Radiootje inbouwen, alle olie verversen, nieuwe remmen en dan begint het. Je merkt dat er geen enkel wiel van onder de wagen kan. Ieder wiel (licht metalen velg) is namelijk beveiligd tegen diefstal door middel van één wielbout te vervangen door een anti - diefstal bout. Geen probleem, zal wel ergens in de wagen liggen . Verwoed keer je de wagen binnenste buiten, onderste boven maar geen wieldop te vinden. Je zoekt in je eigen,schamel, onderdelen magazijn, niets. Dan maar eventjes de verkoper bellen, die weet van niks en zijn naam is haas. Niet geklaagd, eventjes de 'bandenboeren' in de streek langsgeweest, maar geen enkele ,passende, wielbout te vinden. Er bestaan wellicht 1001 verschillende soorten en heb ik net het 1002 model nodig. Uitboren dus ! Na vele uren zwoegen, boren breken en linkse tappen gekocht te hebben, eindelijk drie van de vier wielen ervan onder gekregen. Het vierde wiel ,zoals altijd het laatste, wil er niet af ! Dan na een nachtje slapen beslist om die velg er dan maar zwaar te mischandelen. Slijpschijf en beitel ter hand genomen en kappen maar. Resultaat één velg volledig naar de filistijnen. Nu staat de wagen op blokken zonder wielen . In al mijn frustaties heb ik blijkbaar een remtrommel gemold. Remtrommel vinden, geen probleem ware het niet dat deze ook 'speciaal' zijn !
Nu heb ik dus een pracht van een wagen met slechts 12 wielbouten, 1 goede remmtrommel en 3 velgen en banden. Ja, een auto als hobby,houd je zeker uit de kroeg weg........
Sinds enige tijd nu ben ik de trotse eigenaar geworden van een Quantum !!! Wat is nu een Quantum ? Wel een derivaat van een Ford ( natuurlijk, wat anders had je gedacht ) Het is volledig gebouwd op een Ford (fiesta) onderstel. Het is een 'voor'trekker met een vijf bak. Normaal is de motor van een fiesta XR2 de gebruikte kracht bron. Eigenlijk zijn alle onderdelen : remmen , elektrische toestanden en interieur van een Fiesta XR2. Voor sommigen is het een "Kit-Car" nog voor anderen is het een antwoord op de Fiat Barchetta of de Mazda MX-5 (?) Voor mij is het in ieder geval iets speciaals. Men geeft het wagentje ooit aan Jeremy Clarkson (Hoofd kloot van het gekende programma Top Gear) in leen gegeven om zijn rij -indrukkente kennen. Het verdict was : Een erg snelle winkelwagen met als enige nadeel de sterke polyester geur ! (Ja .1n 1984 was het nog maar pas nieuw)
Zijn er hier nog lezers die een Quantum bezitten en ermee rijden ? Laat het me weten!
Vanaf 1/7/2010 zullen wij Belgen een nieuwe nummerplaat krijgen, volgens europees model. Maar wat het ons gaat kostten heb ik nog niet kunnen uitpluizen. Het wordt dus een nummerplaat met witte achtergrond en zwarte cijfers en letters. De afmetingen van deze nieuwe nummerplaat zou veel breder dan de huidige worden. Voor bepaalde old-timers gaat dit wel een probleem worden. In het begin zullen de nieuwe inschrijvingen voorzien worden van deze nieuwe nummerplaat en langzaam maar zeker zullen de bestaande nummerplaten vervangen worden waarbij hun huidige samenstelling van cijfers en letters behouden zal blijven. Het verschil in combinatie zit hem in het aantal karakters. Vroeger hadden we er zes nu zullen we er zeven hebben. De nummerplaat van een ingeschreven old-timer zal waarschijnlijk beginnen met een 1 gevolgd door de zes karakters van de nummerplaat .
Vb: Vroeger had men OBR-961 dit zal worden : 1-OBR961
Maar zoals alles gaat in België zal het niet voor morgen zijn.....
Dat we een klein landje zijn met toch zo'n groot een ingewikkeld systeem van regeringen ,gewestten en wetten dat weten we. Of andere europeers dat weten ?? Is een vraag waarop niet iedereen kan antwoorden. Nu Heb ik hetvolgende gelezen : Ecomalus in Wallonië ! Enkel voor onze "Waalse" old-timer liefhebber . Dus niet voor de Vlamingen,Brusselaars of de Duitse gemeenschap. De "Waalse" regering heeft een Ecobonus en een Ecomalus ingevoerd. Die van toepassing is op het inschrijven van de wagen. Het doel zou zijn om de inschrijver van een "Groene" wagen te belonen en iemand die een ,lood verslindende ,on-economische,wagen inschrijft te bestraffen ! Enkel de wagens ingeschreven onder een "0-plaat" ,zeker ouder dan 25 jaar dus worden hiervan vrijgesteld. Dit wil zeggen een old-timer ,ouder dan 25 jaar, inschrijven op een gewone nummerplaat betaald!
De waalse regering denkt dat iedere old-timer vervuilend is, wij weten anders.....
Vandaag zijn we dan den1 maart. De maand maart, het begin van een nieuwe lente (hopelijk). Dus onze geliefde van onder het stof gehaald, wakker gemaakt uit zijn winter slaap. Deftig gepoetst, eerste onderhoud,getest en klaar voor 2010.
Waar gaan we naartoe ? Daar Duitsland iets te ver is en voor problemen te vermijden kunnen we naar het 33° Antwerp Classis Salon. Vorige edities waren beslist de moeite, voor allen iets en vooral veel blink,blink ! Het gaat dus door in het weekend van 4/5/6 maart in de gebouwen van Antwerp Expo. De inrichters geven opnieuw aan old-timer liefhebbers van allerlei pluimage, de kans om al dat moois te gaan bezien. Het grote salon in Essen in Duitsland is hier de norm. Dus allen daargeen.
Maart is ook de maand dat het F1 seizoen begint en voor onze Belg begint het! Hij is dringend op zoek naar een pak geld om zich een plaatsje te kopen in de F1dus waarschijnlijk zal hij niet te zien zijn in 2010. We zullen het maar toeschrijven aan de economische crisis dat hij aan de kant geschoven is......
Dat we ondertussen 2010 zijn weten we waarschijnlijk allemaal. Zoals iedere goede club , gaf de 'Ford Escort Historic Club' zijn receptie, met een hapje en een drankje. Ondertussen werd van de gelegenheid gebruikt gemaakt tot het betalen van het 'lidgeld' voor 2010. In deze tijd van economische teleurgang is 10 euro een kleine bijdrage. Veel bekende gezichten gezien,de 'echte' doch wegens het weder geen oude Ford te zien....
Ook werd het programma voor 2010 gepresenteerd met als hoogte punt de kofferbak verkoop op 1mei aanstaande. Het beloofd, 1 Mei is ook voor de nederlandese vrienden een verlofdag ,dus zijn we veel 'Hollanders' verwachtende. Het prettige aan zo'n receptie is dat je veel nieuwe gezichten zie en verhalen hoort. Zo hoorde ik dat op een andere receptie het 'nieuws' rondging dat ik overleden was.... Nou ja ,prettig om te horen met een drankje in de hand.
Dat 'groen' zijn , bijna een verplichting wordt is ook te merken in de auto-industrie, wat bv. Ford voor ons in petto geeft is het volgende .
Ford komt met nieuwe ECOboost benzinemotoren, een combinatie van turbodruk en directe injectie. Dit zou betekenen een optimale verbranding van de brandstof. Deze wordt in minieme hoeveelheden in de cilinder gespoten bij een 'erg' hoge druk. Deze technologie maakt de wagens krachtiger en 20% zuiniger (?). Dit jaar pakt Ford uit met een 1.6 en 2.0 motoren, volgend jaar krijgen de kleinste modellen de nieuwe 1000 cc. motor. De FORD Focus ECOnetic die nu al beschikbaar is, verkleint zijn uitstoot van CO2 tot 99gram per 100Km. Dit dankzij een start-stop systeem en een regeneratorsysteem. Hett systeem zorgt dat een deel van de energie gerecupereerd wordt die anders verloren gaat tijdens het remmen. Elektrisch aangedreven accu-auto's staan ook vanaf dit jaar op het programma maar voorlopig alleen in de VS.
2010 kan voor de autoliefhebber en -rijder een curciaal jaar worden, Elk merk heeft zijn eigen strategie om de klant te overtuigen van zijn 'groen' imago . Voor het ogenblik ligt de elektrische wagen in poleposition. Doch mijn bedenking en waarschijnlijk, die van anderen ook. Is elektrisch rijden gelijk aan 'groen' rijden ? Moet men niet alles in rekening brengen, als het ware de hele levensloop van een wagen in rekening brengen,van wieg tot graf ?
Maar dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn(we spreken niet van hoeveel het kost), is de ontwikkeling van een heuse sportieve tweezitter. Reeds eerder vernoemden we de Tesla Roadster.Nu een mogelijke concurrent : de Dodge EV. Is een achterwiel aangedreven sportwagen met twee zitplaatsen. De 200Kw sterke elektromotor accelereert van 0 tot 100km/u in minder dan 5 seconden. De topsnelheid bedraagt 193km/u en zijn bereik valt met 240 tot 320 kilometer erg mee. Het is beslist iets anders dan de elektrische stadswagentjes maar wat zijn prijs zal zijn, daarvoor hebben we een 'oude' kristallen bol voor nodig want Chrysler is pas van plan op het eind van 2010 de wagen in Europa voor te stellen.
Ergens vernomen dat het automerk Saab 'te koop' staat, algemene verontwaardeging bij de Saab-adepten! Maar nu blijkt dat er een oplossing is , namelijk de eigenzinnige autofabrikant Spyker zou Saab overnemen. Wellicht zullen we nog veel nieuwe modellen van Saab (Spyker) mogen verwachten. De Zweedse overheid heeft nog wel even de tijd nodig om de overname te bekijken, maar staat wel garant voor een lening bij de European Investment Bank. Naar verwachting is half februari alles in kannen en kruiken. Toch nog een automerk gered ! Waar blijft onze Belgische regering ? Na VW,Renault nu Opel zullen we dan werkelijk alles kwijt raken ? Volvo en Ford hebben ook al moeilijkheden hier in ons belgenlandje.
Wat is nu Spyker ? Spyker was de naam van een Nederlandse automobielfabriek die begin 20°eeuw internationaal doorbrak. De schrijfwijze was dan ook Spijker. In 1926 werd de naam en de fabriek opgeheven. De merknaam SPYKER is opnieuw geregistreerd in 1999 en stond voor het ontwikkelen en bouwen van exclusieve sportwagens. Onder de naam Spijker werden er verscheidene sportieve prestaties en records neergezet. Vooral in de twintger jaren had het merk een omvangrijk en ambitieus programma. In 1907 reed een Spijker als één van slechts vier auto's de monster rit Peking-Parijs uit. Spijker was lange tijd hofleverancier voor het koninklijk huis van Nederland. De eerst "koninklijke" Spijker werd aangeschaft in 1911.
Na het autosalon en de voorstelling van Bugatti te Brussel is het te Brugge opnieuw tijd voor een, klein maar fijn, retro salon in de Beurshallen. Tijdens het week-end van 30 en 31/1 vindt de jaarlijkse oldtimer beurs plaats. Het inrichtende team is reeds aan zijn dertigste editie toe, Telkenjare staat er een automerk centraal. Dit jaar is het " Bentley".Een wagen die reeds een betekenis heeft in de auto-wereld van een honderdtal jaren. Op de beurs zullen er inderdaad Bentley's te zien zijn waaronder ene uit 1936 en wellicht ook een Bentley Continental waarvan er slechts een tiental van gemaakt zijn. Verder is de beurs ook een must voor de automobilia verzamelaars, onderdelen zoekers, boeken verslinders en nog tal van andere adepten die aan de auto "verslaafd" zijn. Men kan er diverse club's, diverse merken bezoeken uit het brugse ommeland. De beurs opent zijn deuren iedere dag van het week-end om 9h30 en men kan zich 'verliezen' tussen al dat moois tot 18h30.
Voor de mens die het soms 'beu' wordt in het Autosalon, of die door het bos van kortingen, eco-bonus en Co-uitstoot het bos niet meer ziet. Ga dan eens een frisse neus halen in Autoworld. Daar loopt een tentoonstelling vol van benzine verslindende, oneindig veel pk's en een prijskaartje waar men een heel menseleven voor moet werken. Geen rijen voor een proefrit want deze zijn er niet. Daar vind men de snelste wagen ter wereld : De Bugatti Veyron Grand Sport . Deze wagen vind men niet in het salon terug en is voor het eerst in ons land te bezichtigen . Verder zijn er nog prachtstukjes van dit mytische merk te bewonderen, velen komen uit privé collecties of zijn ontleend aan het automuseum van Mulhouse. Van oud naar nieuw,deze wagens (elk afzonderlijk met een eigen ziel) zijn er te bewonderen . Net iets voor de gedreven aanbidder van de heilige koe !!!!
Het is weer zover, ode aan de 'Heilige Koe', van 14 tot en met 24 januari 2010 op den Heizel in Brussel. Het thema van dit jaar : Onderweg naar morgen. Voor sommigen is de auto een vorm van vrijheid voor anderen een must en nog voor anderen een gedwongen iets. De automobiel industrie neemt haar verantwoordelijkheid op en past (?) haar producten aan de sociale en economische omgeving. Ook het klimatologisch effect speelt een duidelijke rol in ontwikkeling van de Auto. Bewijs hiervan zijn de "Hybride-aandrijving", de energie ontwikkeling (en opslag), de elektrische wagen. Een voorbeeld dat "groen" ook werkt bij sportwagens is de voorgestelde,100% electrische, Tesla ! De Tesla Roadster is een Amerikaanse auto die ontwikkeld werd in samenwerking met het Britse Lotus. Zijn 288pk sterke elektromotor zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 in amper 3.9 seconden ! De autonomie is ongeveer 370 km. En de oplaadtijd is 3.5 uur. Opladen kan aan elk 220v - stopkontakt. Doch zijn prijskaartje maakt dat de wagen niet weggelegd is voor iedereen. De tesla is te bewonderen in paleis 6. In paleis 11 is er een tentoonstelling,demostraties van andere elektrische voertuigen. Dus met zijn allen ,per trein, daarheen !
Gehoord: Het decenium 2010-2020 wordt het decenium van de verkeersveiligheid.
Gezien : Er mag niet meer getankt worden tijdens een formule 1 race. De rijder mag wel nog de pitstraat inrijden om banden te wisselen en voor andere technische ingrepen. De puntentelling is ook veranderd. Er worden punten toegekend voor de eerste tien plaatsen in plaats voor de eerste acht, dit komt omdat er 6 auto's meer op de grid (baan) zullen staan in 2010. Kwestie van de spanning te verhogen .
Gelezen : De Tarieven van de autokeuring stijgen ! Wie met een personenauto die op benzine rijdt betaald vanaf 1/1/10 , 31euro in plaats van 27.50 euro. Voor dieselwagens zal de schouwing 38 euro kosten in plaats van 33.50 euro. Laattijdig keuren betekent een boete van 7 euro, voor de eerste maand . Dit kan oplopen tot 25 euro per maand voor de zes maanden te laat.....
En er is weer een autosalon te Brussel, dus met zijn allen in de file.....
We zijn nu in de schemerzone beland, tussen kerst en nieuw. We verteren nog de kerstmaaltijden en maken ons op voor 2009 te eindigen. Een tijd dus voor bezinning. Wat gaat het volgend decennia ons brengen ? Het merk SAAB wordt verkocht, Spijker (ndl.) bracht al een hoger bod uit. Volvo gaat in Chinese handen. Schumacher de ' Golden Ferrari Boy' gaat opnieuw deelnemen in de Formule 1 dankzij de centen van MERCEDES. Music For Live is afgelopen en onze regeringen schonken 1.300.000 Euro. De klimaattop in Copenhagen was een flop en in gans België is er slechts één oplaadpunt voor de wagen van de toekomst ! (Elektrisch) We zullen maar hopen op warmer weer( dat komt toch dankzij de klimaatopwarming) dan kunnen we weer met zijn allen gaan sleutelen aan onze 'Heilige Koe' . En nog anderen maken al plannen voor een nieuw project. Hetzij een nieuwe,oldtimer, dag uitstapjes of een weekend erop uit met de oldie. Nog anderen breken hun hoofd op die nukkige remmen,startproblemen en/of verbruik. Zowel van olie of benzine. Zolang men leeft streeft men toch iets na. Ik heb alvast enige onderdelen in Korea besteld , hopelijk zie ik ze nog in 2009 . Ja ,dankzij het web is men niet meer afhankelijk van de sloop, men kan nu werkelijk alles krijgen en het is slechts een muisklik van ons verwijderd. Leve het Net !!!!!
We zijn weer zover, allen onder de Kerstboom en maar zingen van "Merry Xmas". Weer een paar duizende kalkoenen minder en maar naar buiten zien of het niet sneeuwt. Nieuwjaarsgeschenken kopen ,geven en hopelijk er zelf krijgen. Wat zou het dit keer zijn ? Een tijdschrift, een set sleutels, een lange onderbroek of een nieuw stel velgen.... In ieder geval wens ik iedereen via deze weg een Merry Xmas and a Happy New Year !!!
En vooral een goede gezondheid, dat kan je namelijk niet kopen.
Vorige week was mijn PC 'ziekjes' dus geen mogelijkheid gehad om aan het Blog te werken. Nu ,na een bezoek aan de PC dokter is het opgelost en kan ik weer naar hartelust surfen op het 'world wide web'
Ja, het is weer voorbij, koud en vriesweer, geen regen dat wel niet maar het is Koud ! Dus weeral startproblemen ( Neuwe batterij staat in de garage),slot van deur niet open te krijgen( defrost ligt in de wagen), voorruit aangevroren( speciale deken ligt in de koffer) en het duurd een eeuwigheid voor je het warm krijgt in de wagen( Lange onderbroek is uit de mode).Maar wacht, ze spreken in het weerbericht van sneeuw! Dat is pas fun! Glijden door de bochten als een volleerd rally-piloot. Of de wagen dwars zetten voor de bocht. Alles leuk tot je op een boom knalt of in een greppel (gracht) terecht komt. O, wat kan sneeuwpret leuk zijn. Daar neem je best de koude op de koop toe.
Maar daar zijn ook de Kerstmarkten en ijspistes zelfs een heuse sneeuwafdaling (ergens in België , het is maar een afdaling van een goede 70 meter )het volgende zal zijn een heuse Bobslee- circuit. Ik hoop op een vast circuit zoals in Frankrijk. Niet met bobs maar een heus autocircuit . Lekker scheuren en op het parkoers blijven dankzij de sneeuwmuur.
Maar ,ja dat zal wel 'wischfull thinking ' zijn en blijven.
Als ford -Freak zijn we dan ook gaan deelnemen aan de 'foto annex rit annex zoektocht' van het ford ,historiek, team. Tevens was het best een test voor mijn Mk1 na de nodige veranderingen van veerpoten(voorste) remmen en radiator,stuur en wat kleine dingetjes. Het was nodig. Dankzij de klimaatveranderingen,( je bent in als je daarover schrijft) was het een zeer vochtige,lees regen,dag. Nog toen we de autosnelweg afreden naar de ontmoetingsplaats ,verloor ik al een ruitenwisser. Een onderdeel dat zeker niet onmisbaar is. Aangekomen bij de 'startplaats' bleek dat de eigenaar van het establischement nog niet ter plaatse was voor ons de benodigde hoeveelheid koffie te geven, waarschijnlijk een zware nacht gehad. Niet dat het soms honden en katten regendede opkomst was zoals verwacht. De oudste wagen was een Ford Anglia, ik was met mijn Escort Mk1 de enige, de rest bestond uit voornamelijk Taunus en Capri. Waaronder één van de capri-rijders wel de pechvogel van de dag was. Eerst zo'n afstand gereden ,Lier is ook niet bij de deur, en dan moeten huiswaarts keren met een nukkige,defekte alternator..... Ik heb me geamusseerd, net als vroeger was mijn broer de Co, en dat we goed waren en nog altijd zijn bewees de eerste plaats!!!! In de euforie of overwinningsroes heb ik de inrichters gezegd dat we een ritje gingen organiseren voor hen in 2010, dat is niet lang meer .Ze kunnen dan ook eens kennismaken met het polderlandschap in de omgeving. Komen jullie ook ? We gaan het zeker vermelden waar en wanneer op deze blog.