Dat we een klein landje zijn weten we allemaal. We mogen dan ook zo klein zijn maar een auto-geschiedenis hebben we! Nu nog rijdende,werkende auto's van eigen fabrikaat hebben we zoveel niet meer.De enige autoconstucteur ,waar ik nog van weet, is Gillet( later daar over meer). En al dat overige moois ,enigszins industriele archeologie, kunnen we voor een gedeelte nog terugvinden in auto musea. Na enig 'gegoogle' vond ik er slechts een vijftal,verspreid over gans België. De meest gekende(?) is AUTOWORLD te vinden in Brussel ( Jubelpark) Eigenlijk is het meeste van de ons beroemde verzamelaar MAHY die ook een museum heeft te Leuze-en Hauinaut. Een derde kunnen we terug vinden langs de N8 van Ieper naar Veurne, namelijk het Automuseum BOSSAERT. Uitraard mag het museum van ons Nationaal Circuit : Spa-Franchorchamps niet ontbreken .Dit is terug te vinden in de abdij van Stavelot. En "last but no least" is de jongste, het ABARTH-Museum te Lier; Opgericht door Guy Moerenhout. De oudere garde van rallye en circuit piloten zullen zich waarschijnlijk deze naam nog herinneren. Eigenlijk hebben we geen reusachtige verzamelingen die te bezichtigen zijn. Wel hebben we een heel resem aan clubs,oldtimer liefhebbers dus.Mocht er iemand geroepen zijn om een 'nieuw' museum uit de grond te stampen in de omgeving van Brugge, ik wil best mijn steentje bijdragen.....
De Vlaamse overheid telde de borden die langs de Vlaamsche wegen staan. Daarvoor is een firma aangesproken die met haar wagens,twee jaar , het Vlaamse land doorkruiste. Waarschijnlijk heb je zo'n wagen gezien. De wagentjes waren wit van kleur met rood-witte strepen en een oranje knipperlicht. Verder had elke wagen vier camera's op het dak die om de vijf meter een detailopname maakten en of een panaromatisch beeld .Nu na twee jaar zou Vlaanderen ongeveer 62.000km wegen hebben waarlangs zo een kleine drie miljoen borden. De overheid is van plan in deze wildgroei stevig te snoeien. Vele borden zijn oud en zijn dringend aan vervanging toe. Vele borden zouden onnodig geplaatst zijn of tegenstrijdig zijn met elkaar op het zelfde punt. Enkel borden zullen defenitief verdwijnen zoals het bord voor paardengespannen en het verbodsteken voor stootkarren. Andere zouden vervangen worden door 'opgefriste' borden die meer in het heden herkenbaar zijn. Dit alles volgens de Europese richtlijnen die voor een minimalistisch design zijn aangepast aan de omgeving. Vandaar dat tegen eind 2010 een verbodsteken voor Quads verschijnt. Wat wel behouden blijft is de afbeelding van een stoomtrein, er rijden al zo'n vijftig jaar geen stoomtreinen meer doch is dit bord in het bewustzijn van iedere bestuurder gegrift . (Bord geplaatst voor een onbewaakte overweg). Het mooiste bord voor mij persoonlijk, is het gebodsteken of verbodsteken met daarop afgebeeld de motard met regencape. Iets uit vervlogen tijden.
Een kleine elektrische wagen ,Reva Electric was op het autosalon te zien . Deze auto kan je ook aanschaffen. Wel opletten met de prijs, deze kleine wagen kost een redelijke bom geld, namelijk 14900.In België zijn er reeds een twintigtal van verkocht. De Reva wordt geproduceerd door een Joint Venture tussen India en Amerika, gevestigd in Bangalore, India. Sinds 2001 wordt deze vierwieler al gecommercialiseerd in India, en hij is ook te koop in de UK sinds 2003. En vanaf 2007 is deze Reva wereldwijd te verkrijgen. In de stad Londen is het wagentje bijvoorbeeld een enorm succes.Het wagentje heeft een topsnelheid van 80km/h en een bereik van 80km. Na twee uur opladen heeft de wagen al 80% van zijn totale capaciteit bereikt.Het belangrijkste voordeel van deze auto is ongetwijfeld het feit dat je hem thuis in het stopcontact kunt opladen (op 230V). Na een ganse nachtelijke laadbeurt ben je slechts een halve euro aan energie kwijt !In gebruik is de wagen dus ongeveer 10x goedkoper. Het grootste gebrek van deze wagen is wel zijn kleine afmetingen en zeer kleine koffer.Niet te vergeten natuurlijk de spanning die er is als je de snelweg op rij en een vrachtwagen je inhaalt .
Persoonlijk vind ik dat het niet moeders mooiste is
Zoals je ziet ben ik er een weekje van tussen geweest, iedereen is nu toch in vakantiestemming dus wegwezen maar. In 2014 wordt den grooten Oorlog herdacht, dus doen we dit jaar opnieuw mee aan de drie daagse ingericht door KHC. Een organisatie die reeds bekend was voor hun 'kei goeie' inrichtingen,er is namelijk voor elk wat wils. Dus ingeschreven met mijn oudste wagen. Want de organisatie wenst enkel Britse wagentjes en liefst iets speciaals te laten deelnemen. Zelfs de zondag-rit (voor iedereen) is groots !!! Verdere info kan je vinden op hun website( Kemmel Historiek Comité) En zoals altijd een toffe 'rit' . Heb jij ook zin ,neem dan contact op !!! Grtz.
Uiteraard mag ik niet vergeten u de datum van het evenement van het jaar aan te kondigen .Op 24, 25en 26 september 2010 is er opnieuw de grote jaarlijkse afspraak voor de clubs aangesloten bij de Federatie. Een spektakel bewonderen van meer dan 600 historische racewagens. De BFOV heeft opnieuw talrijke voordelen kunnen bekomen die ze uitgebreid zullen bespreken in hun magazine Retro Classic News ,in de loop van de maand augustus. We hebben dus best nog wat tijd voor onze "heilige koe" van stal te halen. Best de moeite om eens sommige wagens in hun "natuurlijke" biotoop te bewonderen. - Legends never Die-
De RACB en de BFOV nodigd opnieuw uit om deel te nemen aan een uitzonderlijk evenement, namelijk de RACB GT Parade op 31.07.2010. En dit aan een zeer voordelig tarief. Dit jaar hebben ze gekozen voor een evenement gespreid over de ganse dag, met een start in le Château de Harzé, Als deelnemer wordt u daar een ontbijt geserveerd .Gevolgd door een toeristische rondrit om zo aan te komen aan het circuit van Spa-Francorchamps. Daar wordt dan de start gegeven voor de parade op het circuit gevolgd door een bezoek aan de Total 24 H of Spa. Kortom, een dag om niet te missen! Verdere info vind je terug op de web-pagina van de RACB. See you there ?
Ze hebben het geflikt bij Bugatti. De Veyron was al bizar duur en ontaards snel, maar er kon nog een schepje bovenop. Dit is de Veyron SuperSport, de snelste straatauto ooit gemaakt.
De 8,0-liter grote W16-motor levert niet langer 1.001 pk. Dankzij een flink aantal aanpassingen, waaronder grotere turbo's, zijn het er nu 1.200. Combineer dit met een ongelooflijk koppel van 1.500 Nm, en je hebt alleen nog een stel vleugels nodig om daadwerkelijk op te kunnen stijgen.
Op het testcircuit van Volkswagen in Ehra-Lessien, , bereikte de SuperSport een gemiddelde topsnelheid van 431 km/u. Hij bereikte eigenlijk 434 km/u, maar dat was met de wind mee. Hoe dan ook heeft Bugatti hiermee opnieuw een record gevestigd. Alle verkochte SuperSports zullen begrensd zijn op 415 km/u vanwege de banden, dus helaas ben je toch nog net iets langer onderweg naar de buurtsuper. Maar ze kúnnen het, en daar gaat het natuurlijk om.
In deze tijd van gsm's,I-Pods,Mp4 spelers,notebooks en laptops krijg je wanneer je een pc-ke heb een gevoel dat je nog in een tijdperk leeft waar alles wat 'nieuw'is vandaag,morgen al 'oud' is. Iedereen die zowat met computers e.d. bezig is,al is het maar voor je mails te lezen, heeft wel eens van het merk acer gehoord. Deze fabrikant van reeds eerder vermelde 'dingetjes' heeft een samenwerking met het rode wagenmerk met het steigerend paard afgesloten. Acer lanceert dus een knalrode smartphone waarmee het gebrek aan een echte Ferrari eventjes opzij gezet wordt. Met zo'n ding trek je de aandacht. Het is een soort 'gsmmeke' met een 3.5 tochscreen met hoge resolutie en draaid op het open 'androidplatform' van Google.( Een stevige zin !). De aandacht gaat vooral uit naar de kleur,Ferrari -rood, en het Suderia Ferrari-logo op de achterzijde van het toestel. Als ultieme knipoog naar alle autoliefhebbers heeft de microfoon iets die doet denken aan de ventilatie -ingang van een Ferraribolide. Het gamma omvat niet alleen een 'gsm'ke' maar ook een LapTop en /odf een Note-book.
Wanneer de scheiding tussen kunst en automobilia vervaagt. Van de Lamborghini Reventon werden er slechts twintig exemplaren van gemaakt. Elk 'beest' kost zo'n miljoen euro, dus niet voor 'jan met de pet'. Omdat wij gewone stervelingen waarschijnlijk nooit de kans zullen hebben voor zo'n wagen te zien, hebben ze het laatste exemplaar in het Lamborghini museum nabij Bologna (italie) geplaatst. De krachtpatser oogt als een buitenaards object en nu is er een mogelijkheid gekomen om die te 'aanbidden'. Een mooie vakantietip, is het niet ??
27 juni toeristische rondrit richting Harelbeke oldtimertreffen.
Toeristische rondrit 50 km, start om 10u aan terrein F.c Telstar,Roombaardstraat 9810teNazareth. het thuis terrein van de Ford-escort-historic-club. Heel éénvoudig beschreven roadboek. Deze rit brengt jullie doorheen een stukje vlaamse ardennen richting Harelbeke, waar we rond de middag verwacht worden voor een statische show op de grote markt van Harelbeke.
deelnameprijs rondrit 2,50 leden en niet leden 5.
Met de ford-Historiek-Club zijn we naar de UK geweest. Ja ,we zijn over het kanaal naar het Mekka van de old-timer gaan zien. Meer bepaald naar de Classic Ford show. In de vroege ochtend aangekomen ,in een nevelig poddington. En zie op de Santa Pod Raceway was het reeds een drukte van "jewelste"! Voor ieder wat wils Fordjes van alle soorten en modellen. Getuned tot het maximum, gerestaureerd ,beter dan nieuw, en ook de diverse standjes met onderdelen. Wat je zoekt vind je hier! Nieuw of 'second-hand' op een soort markt omgeven door het gebrul van de wagens die deelnemen aan de 1/4mile . Om te rapst dus. Verder was er zoiets als een 'foor'maar dan op zijn engels. En dat het goed was dat weten we. Het weder was goed voor een 'shop till you drop' en om vijf uur in de namiddag(engelse tijd) was het gedaan. De weergoden besloten hun steentje bij te dragen dus een hevige regen-bui als afsluiter. En dat het regende. Was verplicht een nieuwe jas en eenT-shirt (mooie souvenir) aan te schaffen want we waren "nat tot op het vel' ! Het ligt niet bij de deur ,maar voor ons (echte Ford liefhebbers) was het zeker de moeite het kanaal over te steken Een aanrader en zeker voor herhaling vatbaar. Santa Pod Raceway iets om zeker te onthouden !
België is de laatste lidstaat van de Europese unie die de uniforme Europese nummerplaat nog niet heeft ingevoerd . Enerzijds omdat we nu in België een 'aftredende' regering hebben (m.a.w. veel wordt uitgesteld ! ) Anders is het ook zo dat er geen beslissing kon gemaakt worden betreffende de kleur. De ene partij is aanhanger van zwarte letters tegen een witte ondergrond, qua duidelijkheid bij flitscontroles. Een andere partij kiest voor de klassieke kleur van rode letters op een witte achtergrond, vele Belgen zouden gehecht zijn aan rood/wit daar ze in het buitenland gemakkelijkler herkenbaar zijn . Dit wordt dan één van de ' belangrijke beslissingen' die de nieuwe regering zal moeten nemen. Nu is de nummerplaat GRATIS dit kan ook veranderen in de toekomst. Ietwat vervelend toch is dat wanneer we weten dat het houden van een Europese nummerplaat niet verplicht is al hebben de andere Europese lidstaten er wel voor gekozen.
Na het mooie zonnige weekend van laatst zijn we nu terug in het "Belgisch" weder . Op de thermometer lees ik slechts 8° graden af . Een pak minder dus dan gisteren (21°). Gisteren ,tijdens het mooi weer, heb ik samen met mijn broerke ,een goeie 700km afgelegd. En nee, niet in een cabrio maar een road-trip voor nog een wagentje op te halen voor in onze collectie van Ford's. Tevens enkele onderdelen 'in den vreemde' gaan ophalen. Tussen al de fille door en de vergissingen die de GPS maakte zijn we toch ,moe maar tevreden thuis geraakt. Dat het mooi en warm weder was is zeker, automatisch is me een zinnetje uit een song in mijn brein 'geschoten' en gans de dag speelde het deuntje in mijn gedachten. Het zinnetje : 'When the weather is fine you got wimen on your mind' doet me dit neerpennen. Bijna vanzelf gaat je gedachten uit naar pitspoezen. Dus na wat gegoogle heb ik de hierbij gevoegde picture gevonden. Een echte PitsPoes ,is het niet.......
Ford en de WRC rally van Nieuw Zeeland zorgen al jaren voor opwinding in het rally gebeuren. En vorig weekend was het dan opnieuw raak. Ford behaalde namelijk daar zijn 75° overwinning. Daarmede is het merk één overwinning rijker dan het vroegere Lancia-rallye team ! Jari-Matti Latvala (Ford Focus), heeft na een ongeloofelijk spannende finale de zege behaald in deze rallye. Pas in de slot km. was de zege voor deze Fin. De vreugde bij Ford was groot, zeker toen de Ford fiesta -S diverse ereplaatsen wegkaapte. Nu is het uitkijken naar de volgende overwinning , meschien Portugal op het einde van deze maand ???
Een vraag die menig 'leek' stelt. Voor velen is het hebben van een oldtimer pure verkwisting van geld. Maar ik zie dat een fiets of een hengel of een jaar abonnement voor de voetbal ook enkele eurookes kost. Voor de aanschaf van een oldtimer is de reden vaak te zoeken in jeugdsentiment. Vader reed met zo'n auto of 'nonkel'. Soms is het ook een droom van de kleine mens: ooit rij ik nog in zo'n wagen. Die wagen dus kan een sportmodel wezen a la Porsche,Ferrari of een 'gewone' alle daagse wagen a la Lada, Fiat of Citroën. Ook is de aanschaf binnen het gezinsbudget en het mogelijks opknappen is een mogelijke therapie. Soms is het een vlucht uit het alledaagse. Mijn reden is voornamelijk de herinnering. Ook de uitdaging van de pas aangeschafte (vaak een hoop roest) wagen weer opnieuw op de baan te krijgen in zijn glorie van weleer. En als het eventjes kan ,meschien beter!! De wagens die ik eruit pik zijn makelijk aan te schaffen doch ze moeten dat net iets meer hebben. Bijvoorbeeld een sport uitvoering . Vaak hoort bij de hobby ook het zoeken naar onderdelen, je komt dan in contact met mensen van allerlei standing. Van allerlei levenswijze,mening en opvatting. Dus nog zo'n rare hobby is het niet
Ik ben naar de 'jaarlijkse' kofferbak verkoop geweest . Een organisatie van de Escort Historic Club. Het weder zat niet mee, wel enkele opklaringen gehad maar evenveel regen. Doch dit was geen domper op de talrijke opkomst van diverse 'fordjes'. Amerikaanse, Hot-Rod's, de klassiekers kortom alles was er. Zelfs iemand die zijn eigen ,gekweekte ,produkten verkocht . Het had zoiets weg van een typische 'boerenmarkt' Maar verder was het zien en zoeken naar allerlei onderdelen. Best leuk !! Vooral dat ik de kans kreeg 'oude' bekenden te zien. Veel tips uitgewisseld en evenvaak de beste aankoop adressen gekregen. Ik had de indruk dat er zelfs een ganse vloot Nederlanders gestrand was in Nazareth. Voor een Koopje ??
Die Hollanders hebben een eigen taal ontwikkeld. Voorbeeld ; Sleurhut = Caravan / Autoremorque = autoambulance /Scheurijzer = snelle wagen Ik zou zeggen; voor herhaling vatbaar !!!
Zondag laatst was dus de eerste rit voor het jaar 2010 ingericht door het Kemmel Historic Comité (KHC). Dat deze jongens niet de eerste de beste zijn bewees het deelnemersveld. Een 200-tal wagens waarvan zeker 90% zo de showroom in kunnen. De naam en Faam van KHC gaat blijkbaar over de 'grenzen' heen , we telden diverse Franse deelnemers, Nederlanders en natuurlijk enkel UK'ers. De enige die niet van zijn woord was, was het weer. Warm was het wel doch de ganse dag een donkere hemel en in de namiddag enkele 'dikke' druppels regen. Niet onverwacht trouwens want het was 'voorspelt'. Voor de eerste keer mijn escortje vanonder het stof gehaald. Gans de dag zonder enige problemen. Voor herhaling vatbaar dus Nu is het uitzien naar de pictures. Die zijn massaal genomen of was het 'de politie uw vriend' ?
Op zondag 25/04/2010 tijdens vlaanderens erfgoeddag verzoekt de BFOV de oldtimmerliefhebbers die op die dag geen andere activiteit hebben om zich naar Oudenaarde te begeven. Daar wordt de 'start' gegeven van een ritje met de geliefde Old-Timer langs en op het parkoers van de wielerwedstrijd de Ronde van Vlaanderen. Deze 'ronde' is erkend als Vlaams Erfgoed en op deze datum is het erfgoeddag over gans Vlaanderen. Een ideale gelegenheid dus om aan de overheid te tonen dat onze oldtimers ook belangrijk zijn. De deelnemers worden verwacht op de Grote Markt van Oudenaerde tussen 10 en 14 uur, men kan kiezen tussen een parkours van 45 en 75 km.'s Het parcours van 75Km. is dan nog verschillend voor de motorfietsen. Praktische info : eric.vanbesien@edpnet.be
En wat kost het? 15 eurookes per voertuig voor een rallyplaat ,roadbook en een aandenken. (Hopelijk is het souvenierke geen kasseisteen !)
Dat onze mobiliteit langzaam maar zeker Groen wordt is een feit. De vraag is nu, is deze wel geschikt voor onze oldies ! Groen is bijvoorbeeld een elektrische wagen, mooi maar ik heb enkele oudere wagens nog uit de tijd dat 'lood' standaard aanwezig was in de brandstof . Het verminderen van CO2 kan gebeuren door verschillende ingrijpen . Het meest eenvoudigste is kortere afstanden rijden dit wil zeggen minder verbruik dus 'groener' . De automobiel constuctuer kan hierop ingrjpen door nieuwere motoren te maken die ondermeer door hun constructie zuiniger zijn met de brandstof of hij kan overschakelen naar andere brandstoffen. De zogenaamde bio-brandstioffen.
Enkele jaren terug was er de mogelijkheid om 'Super' te tanken, loodhoudende benzine. Die pompen zijn nu verdwenen en kan men slechts loodvrij tanken. De handel vond direkt een middelke uit om bij die benzine te voegen ,de loodvervanger. Nu is het een totaal andere soort van brandstof die bio-brandstof. Dus naarmate de tijd vordert, zal het percentage van de biotoevoeging verhogen en zou dit eventuele schade kunnen veroorzaken aan de motoren, en dit niet alleen bij oldtimers. De compatibiliteit tussen de brandstof en de gebruikte materialen bij, bijvoorbeeld de dichtingen, brandstofleidingen, benzinetank en carburators.
Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen, de huidige brandstoffen zullen zomaar niet verdwijnen, doch een verwittigd man is er twee waard....
Vandaag heb ik zowat geprobeerd de mooiste, meest indruk makende wagen dat ik gezien heb op TV voor de geest te halen. Het begon met het amfibie voertuig uit de reeks 'Kapitein Zepos' ,inderdaad dat is een tijd geleden. Wat me ook is bijgebleven is de 2CV. uit de films van Louis de Funes (hopelijk is zijn naam correct geschreven) Gevolgd door de VW kever , Herbie genaamd. Wat ook indruk maakte zijn de mini's in de 'Italian Job' De 'General Lee' en de wagen van Starsky en Hutch maakten ook indruk,of was het de talrijke stuntten. Gemoedelijker is de oude Puegeot van Colombo Of de driewieler die nu en dan vescheen als voorwerp die de lachspieren deed werken in de series van mr. Bean. Eleanor, van de film 'gone in 40 seconds' is ook een pracht kar. Er zijn er veel zoals de wagens in de Bond films of de diverse wagens van Batman. Waarschijnlijk heb ik er nog een pak vergeten. Doch de enige echte (persoonlijk dan ) is waarschijnlijk de wagen waar Sylvester Stallone mee rondtoerde in de film Cobra. Een Top chop met aan het lawaai te horen goed getuned. Zo zie je : "Boys and there toys"