De najaar tentoonstelling van Autoworld ( 03/09/2021-28/11/2021) staat in het teken van de honderste verjaardag van ons 'nationale' circuit ; Spa -Francorchamps.
Meer dan 45 racewagens en motoren, stuk voor stuk modellen die een belangrijke rol hebben gespeeld of zelfs races hebben gewonnen, worden er tentoongesteld. Er werd er voor gekozen om de zones " Sport & Competition" en de zone "Design Story" op de eerste verdieping om te toveren tot een 'paddock' waar de bezoeker zich kan onderdompelen in de geschiedenis van het Ardense Circuit. Dat niet zelden, en terecht, het mooiste ter wereld wordt genoemd. De tentoonstelling werd opgebouwd rond drie thema's die het circuit een internationale uitstraling geven ; De Formule 1 , De 1000km/Spa -6 Hours en uiteraard de 24Uur race. Daarnaast is er een overzicht van alle winnaars op schaal 1/43.Nu de corona maatregelen iets versoepeld zijn best een aanrader!
De Franse autobouwer zit in zwaar weer en wordt hard getroffen door de "Corona crisis" maar heeft wel enorme plannen met hun dochter onderneming Alpine.
Onder meer een plaatsje veroveren in de formule 1 (wat aardig lukt) en de sportwagen Alpine een nieuw leven te geven. De legendarische auto bouwer die in de vorige eeuw furore maakte in de rally sport met de A110 , nu keert deze terug met een herinterpretatie van deze Rally Legende. En hoe ! Centraal achterin ligt een 1.8 liter - turbo motor gekoppeld aan een sequentiële zes versnellingsbak. Tussen de aangedreven achterwielen steekt een sperdifferentieel en het piekvermogen bedraagt meer dan 300pk. De rally-competitie versie zou in diverse rally's zijn te zien vanaf begin 2021. Het prijskaartje; zo'n 150.000 . Team FJ, verdeler en partner van Alpine Rally Signatech, toonde een Alpine A110 Rally R-GT als deelnemer in de WRC Ypres Rally. Getooid in de kleuren van het Alpine Centre Brussels en bestuurd door het duo Marc Duez / Jacques Castelein. 47 jaar na de titel in 1973 keert de Alpine terug in het Wereldkampioenschap Rally (WRC).
Anno 1936 stopt voor het gebouw van de Franse Automobiel Club te Parijs een modderige Citroën 11cv. Eruit stapt ene Francois Lecot die zojuist 400.000 Km. gereden geeft binnen één jaar., een Record dat pas in 2003 zal gebroken worden . In die tijd iets ongezien. Immers in die tijd was er nog maar weinig sprake van Autostrades maar meer slingerende en drukke wegen en asfalt en beton was nog niet zoveel in gebruik. Iedere dag reed hij van Rochtaillée ,waar hij woonde en een wegrestaurant uitbaatte , naar Monte-Carlo en terug. Dit herhaalde hij nauwgezet iedere dag, 366 dagen lang .Aan de Citroën waren wat aanpassingen gedaan, zoals een dubbel gaspedaal, zodat Francois van been kon wisselen, Extra schijnwerpers en een extra benzine tank van 65 liter die gemonteerd was waar normaal de achterbank zit. S'nachts werd het onderhoud van de wagen gedaan zodat de volgende dag Francois weer de weg op kon. Dit was een publiciteit die zeer welkom was voor Citroën immers het model was pas voorgesteld aan het publiek. Na zijn overlijden in 1959 tijdens het opruimen van zijn woning vond de familie een oud militair paspoort. Daarin had een Officier geschreven ; Korporaal Lecot wordt niet in staat geacht om een voertuig te leren besturen . Lecot was een veteraan in de autosport, al eerder reed hij lange-afstand races
zoals de 24H van Le Mans anno 1925 en de Rally van Warschau naar Parijs in 1930.
Ferdinand Porsche ontwikkelde voor de Duitse Motorfabrikant Zündapp een auto bekend als de Porsche Type 12. anno 1931/1932 .Hoewel diverse grote namen bij dit project zoals NSU en Zündappe betrokken waren was Zündapp die erop stond een watergekoelde 5- cylinder stermotor achterin te plaatsen. Porsche zou echter de voorkeur geven een een 'flat -four" motor zoals in zijn latere creatie de Volkswagen Kever. Verder had het Type 12 een in het chassis geïntegreerde carrosserie maar ook een opmerklelijke aerodynamische vorm voor zijn tijd. Waarvan wordt aangenomen dat ze zijn geïnspireerd op de ontwerpen van de Russische wagen ; TATRA. In 1932 waren er drie prototypes gebouwd met drie verschillende motoren. Er wordt aangenomen dat al deze prototypes werden vernietigd tijdens WOII. Een replica van het Type 12 met de kleine stermotor van Zündapp en het later afgeronde front ,een bijdrage van NSU, .Is te zien in het Museum Industrielkultur in Nürnberg (D.)
De allereerste 12-Cilinder Ferrari met midden motor werd op 4 Maart 1963 aan de pers, media onthuld op het circuit van Monza (It.) De ontwerper Pininfarina gaf de auto een prachtige schone, scherpe lijn met een rolbeugel annex vleugel direct geplaatst achter de "cock-pit" . Het duurde dan ook niet lang voordat de 250P.zijn naam op het circuit vestigde. Met de meest prestigieuze overwinningen op diverse circuits. Sebring, Le Mans en de Nürburgring om er maar enkele te noemen. Wat resulteerde in een Wereld titel in de Klasse ; Sport -Prototype. De motor was dus een V12 , 2953 cc. Goed voor een maximaal vermogen van 393 pk. bij een toerental van 7500 Tpm. Wat resulteerde in een topsnelheid van 290 Km/h
13 - 15 augustus ,2021. Het eerste WRC - optreden voor België - Het 35° land dat een Wereld Kampioenschap Organiseert voor volgende categorieën van toegelaten wagens: WRC /WRC2/WRC3/Junior WRC . Met als start plaats Ieper (B) . Goed voor 20 etappes ( 295,78 km) Smalle en bochtige asfaltweggetjes die worden omzoomd door sloten en palen, met veel krappe kruispunten. Grote inkepingen in bochten zorgen ervoor dat modder en puin op de weg word geworpen, waardoor de omstandigheden glad worden zelfs bij mooi weder. Compacte routes met weinig tijd om op adem te komen. Kortom de Renties Ypres Rally belooft spanning en spektakel vanaf de eerste klassementsproef vrijdagmiddag 13 augustus tot de finish op het circuit van Spa-Franchorchamps op zondag 15 augustus.
De wereldtoppers komen allen aan de start in Ieper. Een fantastisch gevarieerd start veld van 108 teams waar onder alle wereld toppers die de strijd moeten aangaan met de 'lokale' favoriet Thierry Neuville ( Hyundai i20 Coupé WRC)
Anno 1960 is diesel nog een vrij onbekende brandstof. Toch beginnen diverse automerken zich te interesseren voor deze verleidelijke technologie die zuinig en betrouwbaar is. Racen tegen benzineauto's was echter uitgesloten, daarvoor waren ze simpelweg te traag. Om toch het trage imago van zich af te schudden, besloot Peugeot daarom meer te gaan racen "tegen de klok". Om dit motortype onder de aandacht te brengen ontwikkelt Peugeot een recordwagen met dieselmotor op basis van de 404 Cabriolet. Peugeot besloot een 404 Cabrio te "tunen". De wagen kreeg een deel van zijn dak terug, een heel klein deel om precies te zijn. Om de auto zo gestroomlijnd mogelijk te maken, zat de 'coureur' onder een soort koepeltje en was de wagen verder zo glad mogelijk gehouden ( zonder bumpers en deurgrepen). De gewone, standaard 404 Diesel was allesbehalve snel . Maar met de 2.2 diesel motor ingebouwd haalde de wagen een snelheid van 160km/h. Dit was de gemiddelde snelheid die een vijftal coureurs in 72 uur aflegden op het circuit van Montlhery (Fr.), Non Stop en zonder enig probleem . In totaal wist Peugeot in 1965 , 40 verschillende records te breken met deze 404 'special'. Zouden ze toen ooit hebben durven dromen dat Peugeot in 2009 de 24H.van Le Mans zou winnen met een diesel auto ?
De Franse Grand Prix van 1954, Reims ,was de introductie van deze aerodynamische Mercedes W196. Deze bolide was een volledig nieuw gebouwde race wagen, in aluminium, met een stroomlijn met een gesloten behuizing voor de wielen. Juan Manuel Fangio en Karl Kling claimden de race voor Mercedes mat een 1& 2 plaats.
En ene Hans Herrman zette er de snelste ronde neer , met een derde deelnemende Mercedes W196. Dezelfde casco werd later nog eens gebruikt. Tijdens de Britse Grand Prix van 1954 op Silverstone en de Italiaanse Grand Prix op Monza anno 1954 en 1955. Vandaar de naam Mercedes Benz W196 Monza. Telkens met Fangio aan het stuur. Deze drie GP's zijn de enige races die in de geschiedenis van de Formule 1 zijn gewonnen door een bolide met "gesloten" wielen. De motor was een " 2-traps" supercharged 1.5 liter V8 en gaf 278 pk bij 8250 tr/min .Onlangs werd het enige exemplaar die in " prive handen" is geveild voor een recordsom voor ietsje meer dan 25miljoen Euro.
Devin Enterprises was een Amerikaanse autofabrikant die actief was van 1955 tot 1964 . Devin Ets. stond vooral bekend om het produceren van hoogwaardige carrosserieën van glasvezel die als kits werden verkocht. Maar ze produceerden ook auto accessoires en complete auto's. Het bedrijf werd opgericht door Bill Devin en begon succes te boeken met als eerste de Devin -Panhard met fiberglas body. Daarna was het maar een kleine stap naar het bouwen van carrosseriën van glasvezel die worden gebruikt om het gewicht van wagens te verminderen voor meer vermogen te ontwikkelen ( Gewicht / Pk) en snelheid. Het mooie van deze Devlin Triumph komt eigenlijk van een Ermini Tipo 357 Sport een Italiaanse auto uit 1955 (Scaglierie carrosserie, 1100 cc motor) Hiervan werd een mal gebruikt die later de glasvezel carrosserie werd van de Devin/Triumph
De Shelby Daytona Coupé is een Amerikaanse Sport coupé .De wagen is verwant aan de Shelby Cobra Roadster, gebaseerd op zijn chassis en aandrijflijn. Deze coupe is ontworpen en speciaal gebouwd voor autoracen en specifiek om het op te nemen tegen de Ferrari 250 GTO in de GT -Klasse. Van dit project zijn er slechts zes Shelby Daytona Coupés gebouwd voor race doeleinden tussen 1964 en 1965.De motor was een 4.7 liter V8, goed voor 450 pk ! Met de Shelby Daytona werd Shelby de eerste Amerikaanse constructeur die een titel won in het FIA International Championship voor GT wagens anno 1965. Onlangs is de Shelby Daytona coupé opgenomen in de annalen van het autoracen als de eerste en enige auto van Amerikaanse makelij die het wereldkampioenschap voor GT Race cars won. Deze wagen was ook verantwoordelijk voor de transformatie in het Amerikaanse "weg Races" De naam van de gebouwde wagen verwijst naar het circuit waarvoor hij gemaakt was ; DAYTONA. Deze wagen werd gebouwd in Italië maar toch is het een wagen met een Amerikaanse identiteit. De geschatte waarde van één van de zes oorspronkelijke bolides wordt geschat op 6.980.288 Euro !
In de reeks van exclusieve, dure wagens, is de Ferrari 330 TRI/LM Spyder (chassisnummer 0808) een unieke sportwagen die speciaal in 1962 door Ferrari werd gebouwd om de overwinning te behalen in de 24 h van Le Mans. Het was de laatste Ferrari sportwagen met een vooraan gemonteerde motor en de laatste van een reeks Ferrari race wagens met de naam Testa Rossas in de jaren '60. De 330 TRI/LM had een 4.0 liter V12-motor. De wagen won in 1962 de 24h v. Le Mans, de laatste racewagen met motor voorin die de race won. Hij werd vervolgens verkocht aan ene Mr.Luigi Chinetti die ermee raccede in Noord Amerika met enig succes. De wagen keerde terug naar Europa voor de 24H.van Le Mans in 1963.De autoreed op een derde plaats in de nacht tegen nieuwere Ferrari -prototypes met midden motor toen hij craschte. De wagen werd gerestaureerd en opnieuw opgebouwd volgens de originele Ferrari specificaties. Mede door zijn "ronde" design en motor vermogen is deze wagen een verzamel/ belleging object geworden. Voor de enige wagen met chassisnummer 0808 wordt de waarde geschat op 6.000.000 Euro.
Het type 57G van Bugatti werd ontwikkeld om de droom van vader en zoon Bugatti in vervulling te laten gaan. Namelijk een overwinning in de 24 uur van Le Mans.
Dit was zo'n beetje de enige race die nog niet door Bugatti was gewonnen. De wagen kreeg de type aanduiding 57G mee en was een enigszins opgevoerde Type 57. Dus met een motor zonder compressor maar voor zien van een sterk gestroomlijnde, alles omsluitende carrosserie volgens het "Tank" model. Dez vorm was al eerder gebruikt bij Grand Prix wagens in het begin van de jaren twintig (1920). De traditionele Bugatti radiator, immer een prominente verschijning verschijning op alle Bugatti's, was weggewerkt onder de stroomlijn. Hun droom kwam uit. De auto won in 1937 en ook twee jaar later ( 1939) behaalde Bugatti de overwinning in de 24 H van Le Mans.
Het werd in dat jaar zelfs een 1- 2- zege. Voor zover dat nog nodig was, had het type 57G zich definitief in de geschiedenisboeken van het automobiel genesteld.
Onlangs (2018) werd er zo'n type 57G geveild voor 3.354.000 Euro.
Het begin is er, de het "na - Corona" tijdperk is hopelijk gestart. Eindelijk kunnen we weer de baan op met onze Old timer !
Zonet een mailtje gekregen van de Organisators van de Esplanade Car Meeting . Maar wees nog steeds voorzichtig . Het corona virus is er nog steeds !
Het is nog altijd zeer raadzaam de maatregelen te volgen die het ons mogelijk maakt het virus in te 'dijken'. Wanneer de eerst volgende Esplanade meeting doorgaat
en alle bijkomende informatie hier omtrent kan je vinden op hun web stek : WWW.ESPLANADE-IEPER.BE. Zoals steeds gaan die door aan de randparking Rijselsepoort / Oudstrijders laan te Ieper. Telkens van 9h30-12h00. Dus het moment is er. Autooke van "stal" halen nog een laatste poets beurt, de kap omlaag en daar gaan we.....
Van 14 juni tot 17augustus vervoegt de F-Type Heritage 60 Edition zijn voorvaders in Autoworld !
Jaguar viert de 60° verjaardag van de E-Type met de introductie van een beperkte serie, met als inspiratie de jaren zestig. de F-type Heritage 60 Edition met een V8 turbomotor van 575 pk. Van deze vierwiel aangedreven sportwagen zullen wereldwijd slechts 60 exemplaren te koop worden aangeboden. Iedere auto zal met de hand worden afgewerkt ! Alle auto's van deze speciaal ontwikkelde serie zullen worden aangeboden in de kleur Sherwood Green ,de originele kleur van de E-Type, Het interieur wordt afgewerkt in twee kleuren Leder (Caraway en Ebony Windsor) Kleuren die niet beschikbaar zijn voor de "normale" F-Types. De Heritage 60 is zowel als Coupé dan als Cabriolet beschikbaar, met exclusieve lichtmetalen velgen van 20 duim, de zichtbare remklauwen zijn zwart van kleur. De prestatie is ook aangepast ten opzichte van de jaren 60; van 0 tot 100km/h in slechts 3,7 seconden! en de topsnelheid is elektronisch beperkt tot 299 km/h.
Op zoek naar hogere snelheidsrecords, liet ene Mr. Ab Jenkins een Duessenberg Special aanpassen door er een Curtis Conqueror vliegtuig motor in te bouwen. August Duessenberg ontwierp de nodige aanpassingen om de vliegtuig motor te verbinden met de bestaande aandrijflijn van de wagen. Deze versie van de auto heette MORMON METEOR en Ab Jenkins begon ermee records te breken in 1936; te beginnen met een snelheidsrecord van 264,69 km/h. ! De combinatie van de V12 vliegtuigmotor en het bijna standaard Duessenberg chassis zorgde op hoge snelheid voor teveel aan onder stuur. Nadat in 1938 de vliegtuig motor werd verwijder werd de auto hersteld volgens Duessenberg Special -specificaties, de carrosserie werd aangepast voor gebruik op de weg . De wagen reed nog zo'n 32.000 Km. tot in 1943.
De auto bleef tot 2004 in "straatvorm" ,deze exclusieve wagen werd verkocht door de eigenaars (sinds 1959) via de Pebble Beach Auction van Gooding& Company voor een record bedrag ; 36 .000.000 €. De nieuwe eigenaar liet de auto herstellen naar de raceconditie van 1935 en deed mee aan ht Pebble Beach Concours d'elegance van 2007 , dat hij won. (Ietwat logisch )
Vespa bestaat 75 jaar ! En dit is de aanleiding voor de 'Vespa 75th' die alleen in 2021 zal worden verkocht, een uniek aanbod om deze levende legende te vieren. Beschikbaar in de Primavera en GTS modellen met een speciaal voor de verjaardag gecreëerde styling; een exclusieve kleurstelling, speciale afwerking een nieuw zadel en een verchroomde bagagedrager en een speciaal en een speciaal voor de scooter ontworpen tas. Op zondag 4Juli verwacht Autoworld omstreeks 14h zo'n 120 tot 150 Vespa's voor de verjaardag rally. Deze Vespa - liefhebbers komen uit alle hoeken van het land met hun blinkende Vespa De bedoeling is dat men het getal 75 te vormen op de Esplanade voor het museum, Een knipoog naar de bedenker en ontwerper van de Wesp , Enrico Piaggo !
Men zegt dat de Ferrari 250 GTO , bouwjaren 1962 -1964, de beste Ferrari is aller tijden . Toen deze op de 'markt' kwam kostte deze 14.690 en was er een persoonlijke toestemming nodig van Enzo Ferrari ( de "godfather" van Ferrari. In 1962 -1963 werden er slechts 36 auto's geproduceerd. In 1964 werd een tweede serie geproduceerd.
Van deze tweede serie werden er slechts drie (3) exemplaren gebouwd , daarnaast werden er vier (4) exemplaren van de eerste 'serie' omgebouwd tot het nieuwere model.
De motor was een 3.0 / V12 . De rest van de auto was typisch voor een Ferrari uit de jaren '60 ; hand gelast buizenframe , A - vormige voorophanging , actieve achteras, schijfremmen en Borrani spaakwielen , versnellingsbak met vijf versnellingen en een metalen plaat die het schakelpatroon liet zien. Wat je nu nog op de nieuwst Ferrari's
kan terugvinden. Dat er dus slechts 36 + 4 van dit model werden gebouwd is genoeg om de waarde van deze GT0 te doen ontploffen . In juni 2018 eindigde een veiling op ;70.000.000 euro ! En dat voor een wagen met een spartaans interieur waarin zelfs een snelheidsmeter ontbrak. Veel knoppen en hendels waren van een Fiat 500 afkomstig en de originele stoelen waren gemaakt van overalls van de werknemers op de werkvloer van Ferrari.
De duurste klassieke wagen is de 100 miljoen dollar kostende Bugatti ,Type 57 SC Atlantic. Er zijn er slechts vier (4) van gemaakt ! Drie zijn er bekend maar de vierde is tot op heden nog altijd spoorloos. Deze Bugatti's zijn dan ook de heilige graal voor verzamelaars van Klassieke wagens. De basis voor deze wagen werd gelegd door Jean Bugatti ( 1909 -1939) die omkwam in een autocrash. Jean , zoon van Ettore Bugatti (1881-1947), liet in de jaren dertig ongeveer 800 exemplaren van het standaard type 57 bouwen. Dat zijn op zich al auto's die vele miljoenen opbrengen. In 1935 tekende Jean een weelderig model met prachtige lijn die de naam kreeg van "Atlantis Coupé". Deze wagen met een achtcilinder motor met dubbele nokkenas en compressor ontwikkelde 200 pk wat resulteerde in een topsnelheid van 210 km/h. Toch niet slecht voor een wagen gebouwd in de jaren dertig van vorige eeuw. Van deze verlaagde versie werden er dus vier (4) gebouwd.
Deze reeks sportwagens , gebouwd door Alfa Romeo tussen 1937 en 1939, waren hun tijd ver vooruit . zowel op esthetisch als mechanisch vlak.
Een achtcilindermotor met een inhoud van 2.905 cc en erboven op geschroefd twee mechanische compressors. Wat de bolide een vermogen gaf tussen de 180 en 200 pk en die een maximum snelheid opleverde van 210 tot 225 km/h. Voor die tijd dus 'oerend hard'. Wat dan ook deze wagen de meest succesvolle racewagen uit zijn tijd maakte! De Alfa won onder andere de Mille Miglia anno 1936 waar het merk zich de eerste drie plaatsen toe eigende.(4)Vier maal de 24h van Le Mans en de 24h van Spa-Francorchamps. Anno 1937 volgde de 2900b model , twee types waren beschikbaar ; een spider race model met twee zitplaatsen en een coupé met vier zitplaatsen.
Dat deze wagen heden een erg gewild verzamel object is geworden 'bij de rijkere' mens getuigd de huidige waarde ; tussen de 16 en 22 miljoen Euro !