Anno 1960 is diesel nog een vrij onbekende brandstof. Toch beginnen diverse automerken zich te interesseren voor deze verleidelijke technologie die zuinig en betrouwbaar is. Racen tegen benzineauto's was echter uitgesloten, daarvoor waren ze simpelweg te traag. Om toch het trage imago van zich af te schudden, besloot Peugeot daarom meer te gaan racen "tegen de klok". Om dit motortype onder de aandacht te brengen ontwikkelt Peugeot een recordwagen met dieselmotor op basis van de 404 Cabriolet. Peugeot besloot een 404 Cabrio te "tunen". De wagen kreeg een deel van zijn dak terug, een heel klein deel om precies te zijn. Om de auto zo gestroomlijnd mogelijk te maken, zat de 'coureur' onder een soort koepeltje en was de wagen verder zo glad mogelijk gehouden ( zonder bumpers en deurgrepen). De gewone, standaard 404 Diesel was allesbehalve snel . Maar met de 2.2 diesel motor ingebouwd haalde de wagen een snelheid van 160km/h. Dit was de gemiddelde snelheid die een vijftal coureurs in 72 uur aflegden op het circuit van Montlhery (Fr.), Non Stop en zonder enig probleem . In totaal wist Peugeot in 1965 , 40 verschillende records te breken met deze 404 'special'. Zouden ze toen ooit hebben durven dromen dat Peugeot in 2009 de 24H.van Le Mans zou winnen met een diesel auto ?
De Franse Grand Prix van 1954, Reims ,was de introductie van deze aerodynamische Mercedes W196. Deze bolide was een volledig nieuw gebouwde race wagen, in aluminium, met een stroomlijn met een gesloten behuizing voor de wielen. Juan Manuel Fangio en Karl Kling claimden de race voor Mercedes mat een 1& 2 plaats.
En ene Hans Herrman zette er de snelste ronde neer , met een derde deelnemende Mercedes W196. Dezelfde casco werd later nog eens gebruikt. Tijdens de Britse Grand Prix van 1954 op Silverstone en de Italiaanse Grand Prix op Monza anno 1954 en 1955. Vandaar de naam Mercedes Benz W196 Monza. Telkens met Fangio aan het stuur. Deze drie GP's zijn de enige races die in de geschiedenis van de Formule 1 zijn gewonnen door een bolide met "gesloten" wielen. De motor was een " 2-traps" supercharged 1.5 liter V8 en gaf 278 pk bij 8250 tr/min .Onlangs werd het enige exemplaar die in " prive handen" is geveild voor een recordsom voor ietsje meer dan 25miljoen Euro.
Devin Enterprises was een Amerikaanse autofabrikant die actief was van 1955 tot 1964 . Devin Ets. stond vooral bekend om het produceren van hoogwaardige carrosserieën van glasvezel die als kits werden verkocht. Maar ze produceerden ook auto accessoires en complete auto's. Het bedrijf werd opgericht door Bill Devin en begon succes te boeken met als eerste de Devin -Panhard met fiberglas body. Daarna was het maar een kleine stap naar het bouwen van carrosseriën van glasvezel die worden gebruikt om het gewicht van wagens te verminderen voor meer vermogen te ontwikkelen ( Gewicht / Pk) en snelheid. Het mooie van deze Devlin Triumph komt eigenlijk van een Ermini Tipo 357 Sport een Italiaanse auto uit 1955 (Scaglierie carrosserie, 1100 cc motor) Hiervan werd een mal gebruikt die later de glasvezel carrosserie werd van de Devin/Triumph
De Shelby Daytona Coupé is een Amerikaanse Sport coupé .De wagen is verwant aan de Shelby Cobra Roadster, gebaseerd op zijn chassis en aandrijflijn. Deze coupe is ontworpen en speciaal gebouwd voor autoracen en specifiek om het op te nemen tegen de Ferrari 250 GTO in de GT -Klasse. Van dit project zijn er slechts zes Shelby Daytona Coupés gebouwd voor race doeleinden tussen 1964 en 1965.De motor was een 4.7 liter V8, goed voor 450 pk ! Met de Shelby Daytona werd Shelby de eerste Amerikaanse constructeur die een titel won in het FIA International Championship voor GT wagens anno 1965. Onlangs is de Shelby Daytona coupé opgenomen in de annalen van het autoracen als de eerste en enige auto van Amerikaanse makelij die het wereldkampioenschap voor GT Race cars won. Deze wagen was ook verantwoordelijk voor de transformatie in het Amerikaanse "weg Races" De naam van de gebouwde wagen verwijst naar het circuit waarvoor hij gemaakt was ; DAYTONA. Deze wagen werd gebouwd in Italië maar toch is het een wagen met een Amerikaanse identiteit. De geschatte waarde van één van de zes oorspronkelijke bolides wordt geschat op 6.980.288 Euro !
In de reeks van exclusieve, dure wagens, is de Ferrari 330 TRI/LM Spyder (chassisnummer 0808) een unieke sportwagen die speciaal in 1962 door Ferrari werd gebouwd om de overwinning te behalen in de 24 h van Le Mans. Het was de laatste Ferrari sportwagen met een vooraan gemonteerde motor en de laatste van een reeks Ferrari race wagens met de naam Testa Rossas in de jaren '60. De 330 TRI/LM had een 4.0 liter V12-motor. De wagen won in 1962 de 24h v. Le Mans, de laatste racewagen met motor voorin die de race won. Hij werd vervolgens verkocht aan ene Mr.Luigi Chinetti die ermee raccede in Noord Amerika met enig succes. De wagen keerde terug naar Europa voor de 24H.van Le Mans in 1963.De autoreed op een derde plaats in de nacht tegen nieuwere Ferrari -prototypes met midden motor toen hij craschte. De wagen werd gerestaureerd en opnieuw opgebouwd volgens de originele Ferrari specificaties. Mede door zijn "ronde" design en motor vermogen is deze wagen een verzamel/ belleging object geworden. Voor de enige wagen met chassisnummer 0808 wordt de waarde geschat op 6.000.000 Euro.
Het type 57G van Bugatti werd ontwikkeld om de droom van vader en zoon Bugatti in vervulling te laten gaan. Namelijk een overwinning in de 24 uur van Le Mans.
Dit was zo'n beetje de enige race die nog niet door Bugatti was gewonnen. De wagen kreeg de type aanduiding 57G mee en was een enigszins opgevoerde Type 57. Dus met een motor zonder compressor maar voor zien van een sterk gestroomlijnde, alles omsluitende carrosserie volgens het "Tank" model. Dez vorm was al eerder gebruikt bij Grand Prix wagens in het begin van de jaren twintig (1920). De traditionele Bugatti radiator, immer een prominente verschijning verschijning op alle Bugatti's, was weggewerkt onder de stroomlijn. Hun droom kwam uit. De auto won in 1937 en ook twee jaar later ( 1939) behaalde Bugatti de overwinning in de 24 H van Le Mans.
Het werd in dat jaar zelfs een 1- 2- zege. Voor zover dat nog nodig was, had het type 57G zich definitief in de geschiedenisboeken van het automobiel genesteld.
Onlangs (2018) werd er zo'n type 57G geveild voor 3.354.000 Euro.
Het begin is er, de het "na - Corona" tijdperk is hopelijk gestart. Eindelijk kunnen we weer de baan op met onze Old timer !
Zonet een mailtje gekregen van de Organisators van de Esplanade Car Meeting . Maar wees nog steeds voorzichtig . Het corona virus is er nog steeds !
Het is nog altijd zeer raadzaam de maatregelen te volgen die het ons mogelijk maakt het virus in te 'dijken'. Wanneer de eerst volgende Esplanade meeting doorgaat
en alle bijkomende informatie hier omtrent kan je vinden op hun web stek : WWW.ESPLANADE-IEPER.BE. Zoals steeds gaan die door aan de randparking Rijselsepoort / Oudstrijders laan te Ieper. Telkens van 9h30-12h00. Dus het moment is er. Autooke van "stal" halen nog een laatste poets beurt, de kap omlaag en daar gaan we.....
Van 14 juni tot 17augustus vervoegt de F-Type Heritage 60 Edition zijn voorvaders in Autoworld !
Jaguar viert de 60° verjaardag van de E-Type met de introductie van een beperkte serie, met als inspiratie de jaren zestig. de F-type Heritage 60 Edition met een V8 turbomotor van 575 pk. Van deze vierwiel aangedreven sportwagen zullen wereldwijd slechts 60 exemplaren te koop worden aangeboden. Iedere auto zal met de hand worden afgewerkt ! Alle auto's van deze speciaal ontwikkelde serie zullen worden aangeboden in de kleur Sherwood Green ,de originele kleur van de E-Type, Het interieur wordt afgewerkt in twee kleuren Leder (Caraway en Ebony Windsor) Kleuren die niet beschikbaar zijn voor de "normale" F-Types. De Heritage 60 is zowel als Coupé dan als Cabriolet beschikbaar, met exclusieve lichtmetalen velgen van 20 duim, de zichtbare remklauwen zijn zwart van kleur. De prestatie is ook aangepast ten opzichte van de jaren 60; van 0 tot 100km/h in slechts 3,7 seconden! en de topsnelheid is elektronisch beperkt tot 299 km/h.
Op zoek naar hogere snelheidsrecords, liet ene Mr. Ab Jenkins een Duessenberg Special aanpassen door er een Curtis Conqueror vliegtuig motor in te bouwen. August Duessenberg ontwierp de nodige aanpassingen om de vliegtuig motor te verbinden met de bestaande aandrijflijn van de wagen. Deze versie van de auto heette MORMON METEOR en Ab Jenkins begon ermee records te breken in 1936; te beginnen met een snelheidsrecord van 264,69 km/h. ! De combinatie van de V12 vliegtuigmotor en het bijna standaard Duessenberg chassis zorgde op hoge snelheid voor teveel aan onder stuur. Nadat in 1938 de vliegtuig motor werd verwijder werd de auto hersteld volgens Duessenberg Special -specificaties, de carrosserie werd aangepast voor gebruik op de weg . De wagen reed nog zo'n 32.000 Km. tot in 1943.
De auto bleef tot 2004 in "straatvorm" ,deze exclusieve wagen werd verkocht door de eigenaars (sinds 1959) via de Pebble Beach Auction van Gooding& Company voor een record bedrag ; 36 .000.000 €. De nieuwe eigenaar liet de auto herstellen naar de raceconditie van 1935 en deed mee aan ht Pebble Beach Concours d'elegance van 2007 , dat hij won. (Ietwat logisch )
Vespa bestaat 75 jaar ! En dit is de aanleiding voor de 'Vespa 75th' die alleen in 2021 zal worden verkocht, een uniek aanbod om deze levende legende te vieren. Beschikbaar in de Primavera en GTS modellen met een speciaal voor de verjaardag gecreëerde styling; een exclusieve kleurstelling, speciale afwerking een nieuw zadel en een verchroomde bagagedrager en een speciaal en een speciaal voor de scooter ontworpen tas. Op zondag 4Juli verwacht Autoworld omstreeks 14h zo'n 120 tot 150 Vespa's voor de verjaardag rally. Deze Vespa - liefhebbers komen uit alle hoeken van het land met hun blinkende Vespa De bedoeling is dat men het getal 75 te vormen op de Esplanade voor het museum, Een knipoog naar de bedenker en ontwerper van de Wesp , Enrico Piaggo !
Men zegt dat de Ferrari 250 GTO , bouwjaren 1962 -1964, de beste Ferrari is aller tijden . Toen deze op de 'markt' kwam kostte deze 14.690 en was er een persoonlijke toestemming nodig van Enzo Ferrari ( de "godfather" van Ferrari. In 1962 -1963 werden er slechts 36 auto's geproduceerd. In 1964 werd een tweede serie geproduceerd.
Van deze tweede serie werden er slechts drie (3) exemplaren gebouwd , daarnaast werden er vier (4) exemplaren van de eerste 'serie' omgebouwd tot het nieuwere model.
De motor was een 3.0 / V12 . De rest van de auto was typisch voor een Ferrari uit de jaren '60 ; hand gelast buizenframe , A - vormige voorophanging , actieve achteras, schijfremmen en Borrani spaakwielen , versnellingsbak met vijf versnellingen en een metalen plaat die het schakelpatroon liet zien. Wat je nu nog op de nieuwst Ferrari's
kan terugvinden. Dat er dus slechts 36 + 4 van dit model werden gebouwd is genoeg om de waarde van deze GT0 te doen ontploffen . In juni 2018 eindigde een veiling op ;70.000.000 euro ! En dat voor een wagen met een spartaans interieur waarin zelfs een snelheidsmeter ontbrak. Veel knoppen en hendels waren van een Fiat 500 afkomstig en de originele stoelen waren gemaakt van overalls van de werknemers op de werkvloer van Ferrari.
De duurste klassieke wagen is de 100 miljoen dollar kostende Bugatti ,Type 57 SC Atlantic. Er zijn er slechts vier (4) van gemaakt ! Drie zijn er bekend maar de vierde is tot op heden nog altijd spoorloos. Deze Bugatti's zijn dan ook de heilige graal voor verzamelaars van Klassieke wagens. De basis voor deze wagen werd gelegd door Jean Bugatti ( 1909 -1939) die omkwam in een autocrash. Jean , zoon van Ettore Bugatti (1881-1947), liet in de jaren dertig ongeveer 800 exemplaren van het standaard type 57 bouwen. Dat zijn op zich al auto's die vele miljoenen opbrengen. In 1935 tekende Jean een weelderig model met prachtige lijn die de naam kreeg van "Atlantis Coupé". Deze wagen met een achtcilinder motor met dubbele nokkenas en compressor ontwikkelde 200 pk wat resulteerde in een topsnelheid van 210 km/h. Toch niet slecht voor een wagen gebouwd in de jaren dertig van vorige eeuw. Van deze verlaagde versie werden er dus vier (4) gebouwd.
Deze reeks sportwagens , gebouwd door Alfa Romeo tussen 1937 en 1939, waren hun tijd ver vooruit . zowel op esthetisch als mechanisch vlak.
Een achtcilindermotor met een inhoud van 2.905 cc en erboven op geschroefd twee mechanische compressors. Wat de bolide een vermogen gaf tussen de 180 en 200 pk en die een maximum snelheid opleverde van 210 tot 225 km/h. Voor die tijd dus 'oerend hard'. Wat dan ook deze wagen de meest succesvolle racewagen uit zijn tijd maakte! De Alfa won onder andere de Mille Miglia anno 1936 waar het merk zich de eerste drie plaatsen toe eigende.(4)Vier maal de 24h van Le Mans en de 24h van Spa-Francorchamps. Anno 1937 volgde de 2900b model , twee types waren beschikbaar ; een spider race model met twee zitplaatsen en een coupé met vier zitplaatsen.
Dat deze wagen heden een erg gewild verzamel object is geworden 'bij de rijkere' mens getuigd de huidige waarde ; tussen de 16 en 22 miljoen Euro !
Mercedes bouwde amper 25 exemplaren van deze sublieme roadster uit 1937. De acht cilindermotor in lijn had een inhoud van 5.401 cc. De motor werd gevoed door twee onder druk rechtop staande carburateurs en ontwikkelde 115 pk. Bovendien was er een 'Roots- Super charger' op gebouwd die ofwel kortstondig manueel kon worden ingeschakeld of automatisch wanneer het gaspedaal volledig 'op de grond' werd geduwd. Dit verhoogde het vermogen tot 180 pk ! Slechts enkele van de gebouwde 540K's waren uitgerust met een ruimte aan de achteras om een reserve wiel te monteren .Wat een noodzakelijk accessoire was in die tijd . Het was immers WO II en er lag veel glas en ijzer op de openbare weg . Om je enig idee te geven van waarde, in 2011 veranderde een Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster van eigenaar voor een 'kleine' 10 miljoen Dollar !
Moderne wagens hebben toch vaak het nakijken op een Old-Timer , qua luxe en prestaties. Neem nu de DEUSSENBERG SJ , een enorme Amerikaanse wagen, ontwikkelde een kleine 320 pk anno 1934. De motor was een achtcilinder in lijn met een inhoud van 6876 cc met een , grote ,compressor zodat hij in die tijd een topsnelheid haalde van 200 km/h ! Uiteraard was deze bolide, deze supercar vol luxe en comfort enkel bestemd ,voorbehouden aan de elite. Nu bijna 100 jaar later
is de geschatte prijs op enkele miljoenen euro. Wat anno 1934 "slechts " iets van een 8.000 Dollar was
Deze bolide is de nummer 1 van de zeldzaamste, duurdere klassiekers ter wereld ! De PHANTOM CORSAIR ! Van de toenmalige "auto van morgen" werd in 1938 maar één prototype gebouwd. De bolide was ontworpen door Rust Heinz , telg van de Heinz- familie van de bekendste ketchup ter wereld. Met behulp van carrosserie bouwer Bohman & Swartz, de inspiratie zou komen van de scheepsarchitectuur. Dit futuristisch model werd voorgesteld op de New York World's fair van 1939 en zou een prijskaartje hebben gehad van 12.500 US Dollar . Wat een heus fortuin was in die tijden. Onder zijn kap lag een 192 pk. sterke Cord-V8 motor. De huidige waarde zou volgens meerdere veilinghuizen en deskundigen tientallen miljoenen euro zijn. Mij persoonlijk doet de wagen me denken aan het vervoer middel van Darth Vader uit de SF- films Star Wars........
Er zijn wagens die je nooit van je leven op straat zal kruisen, wagens zo exclusief dat je er enkel van kan dromen. Wagens die meer dan 80 jaar oud zijn en waar je voor kilometers ver rijd om ze te zien , meestal op een auto show bij uitzondering of in een musea. Zo'n wagen is de Lagonda V12. Onder de motorkap schuilde een V12 van 4.500 cc. die 180 pk produceerde bij een hoog toerental (+/- 5000 t/m) en deze bolide ging best snel voor zijn tijd , 170 km/h.! In de 24 uren van Le Mans anno 1939 toonden twee Lagonda's V12 hun potentieel door derde en vierde algemeen te finishen. De uitbraak van de W.O.II luide het einde van de productie in met een totaal van slechts 185 exemplaren gemaakt. Nu zijn de wagens een gewild stuk voor de koopkrachtige persoon ; 300.000 € Wat het verbruik is in liters per km was niet opgegeven door de fabrikant......
In 1996 werd Sabine Schmitz een legende. In een BMW M3 won de Duitse de prestigieuze uithoudings wedstrijd voor wagens op de Nürburgring. Toen het haar een jaar later opnieuw lukte was haar bijnaam gemaakt : de koningin van de Nürburgring ! Sabine kende elke centimeter van het parcours , ze verkende het parcours urenlang met de auto van haar moeder. Ze zei altijd dat ze zeker minstens 20.000 rondjes gemaakt had op het circuit. Sabine groeide op in de buurt, in het hotel van haar ouders in Nürburg waar ze werkzaam was als sommelier. Na haar successen op de 'Ring' richtte ze samen met haar echtgenoot Klaus Abbelen haar eigen team op; Frikadelli Racing. In 2004 werd ze internationaal bekend door het BBC programma 'Top Gear'. Deze "Racing Queen" verloor de strijd tegen een erg zeldzame kanker. Ze overleed op woensdag 17 Maart 2021 op 51 jaar. Zoals steeds veel te vroeg .
Sinds het ontstaan van de automobiel ontwikkelde men steeds mooiere , krachtiger modellen. De Talbot Lago is zoiets, zelfs 80 jaar na zijn debuut en ondanks zijn vergevorderde leeftijd, heeft deze "bolide" het nakijken aan menig hedendaagse auto. In 1937 stelde het Franse bedrijf Talbot, al overgenomen door de Italiaan Anthony Lago anno 1934 , de T150 voor. Een sportwagen aangedreven door een zes cilinder in lijn van 3996 cm³. Met drievoudige Zenith carburateurs, 170 pk en een topsnelheid van 185 km/h. Men moest wel iets kapitaal krachtig wezen om zo'n 'schone' aan te schaffen. Nu anno 2021 ,als je geluk en geld bezit, is de geschatte waarde voor een top gerestaureerde Talbot -Lago een 1.600.000 € ! Het is wel geen Bugatti maar toch een droom.