Het type 57G van Bugatti werd ontwikkeld om de droom van vader en zoon Bugatti in vervulling te laten gaan. Namelijk een overwinning in de 24 uur van Le Mans.
Dit was zo'n beetje de enige race die nog niet door Bugatti was gewonnen. De wagen kreeg de type aanduiding 57G mee en was een enigszins opgevoerde Type 57. Dus met een motor zonder compressor maar voor zien van een sterk gestroomlijnde, alles omsluitende carrosserie volgens het "Tank" model. Dez vorm was al eerder gebruikt bij Grand Prix wagens in het begin van de jaren twintig (1920). De traditionele Bugatti radiator, immer een prominente verschijning verschijning op alle Bugatti's, was weggewerkt onder de stroomlijn. Hun droom kwam uit. De auto won in 1937 en ook twee jaar later ( 1939) behaalde Bugatti de overwinning in de 24 H van Le Mans.
Het werd in dat jaar zelfs een 1- 2- zege. Voor zover dat nog nodig was, had het type 57G zich definitief in de geschiedenisboeken van het automobiel genesteld.
Onlangs (2018) werd er zo'n type 57G geveild voor 3.354.000 Euro.
|