Inhoud blog
  • Eindejaars groeten
  • Essen Motorshow
  • Classic Car Show Brussel
  • 24 H 2CV
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    BUCK SPEED RACING
    The experience of having the automobiel virus
    05-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes-Benz 540K Spezial
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes bouwde amper 25 exemplaren van deze sublieme roadster uit 1937. De acht cilindermotor in lijn had een inhoud van 5.401 cc. De motor werd gevoed door twee onder druk rechtop staande carburateurs en ontwikkelde 115 pk. Bovendien was er een 'Roots- Super charger'  op gebouwd die ofwel kortstondig manueel kon worden ingeschakeld of automatisch wanneer het gaspedaal volledig 'op de grond' werd geduwd. Dit verhoogde het vermogen tot 180 pk ! Slechts enkele van de gebouwde 540K's waren uitgerust met een ruimte aan de achteras om een reserve wiel te monteren .Wat een noodzakelijk accessoire was in die tijd . Het was immers WO II en er lag veel glas en ijzer op de openbare weg . Om je enig idee te geven van waarde, in 2011 veranderde een Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster van eigenaar voor een 'kleine' 10 miljoen Dollar !

    05-05-2021 om 06:30 geschreven door JPDB  


    Tags:Mercedes -Benz 540K
    >> Reageer (0)
    28-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duessenburg SJ
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Moderne wagens hebben toch vaak het nakijken  op een Old-Timer , qua luxe en prestaties. Neem nu de DEUSSENBERG SJ , een enorme Amerikaanse wagen, ontwikkelde een kleine 320 pk anno 1934. De motor was een achtcilinder in lijn met een inhoud van 6876 cc met een , grote ,compressor zodat hij in die tijd een topsnelheid haalde van 200 km/h ! Uiteraard was deze bolide, deze supercar vol luxe en comfort enkel bestemd ,voorbehouden aan de elite. Nu bijna 100 jaar later
    is de geschatte prijs op enkele miljoenen euro. Wat anno 1934 "slechts " iets van een 8.000 Dollar was

    28-04-2021 om 12:52 geschreven door JPDB  


    Tags:Duessenberg SJ
    >> Reageer (0)
    21-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Phantom Corsair
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze bolide is de nummer 1 van de zeldzaamste, duurdere klassiekers ter wereld ! De PHANTOM CORSAIR ! Van de toenmalige "auto van morgen" werd in 1938 maar één prototype gebouwd. De bolide was ontworpen door Rust Heinz , telg van de Heinz- familie van de bekendste ketchup ter wereld. Met behulp van carrosserie bouwer Bohman & Swartz, de inspiratie zou komen van de scheepsarchitectuur. Dit futuristisch model werd voorgesteld op de New York World's fair van 1939 en zou een prijskaartje hebben gehad van 12.500 US Dollar . Wat een heus fortuin was in die tijden. Onder zijn kap lag een 192 pk. sterke Cord-V8 motor. De huidige waarde zou volgens meerdere veilinghuizen en deskundigen tientallen miljoenen euro zijn. Mij persoonlijk doet de wagen me denken aan het vervoer middel van Darth Vader uit de SF- films Star Wars........

    21-04-2021 om 06:45 geschreven door JPDB  


    Tags:Darth Vader
    >> Reageer (0)
    14-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lagonda V12
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er zijn wagens die je nooit van je leven op straat zal kruisen, wagens zo exclusief dat je er enkel van kan dromen. Wagens die meer dan 80 jaar oud zijn en waar je voor kilometers ver rijd om ze te zien , meestal op een auto show bij uitzondering of in een musea. Zo'n wagen is de Lagonda V12. Onder de motorkap schuilde een V12 van 4.500 cc. die 180 pk produceerde bij een hoog toerental (+/- 5000 t/m) en deze bolide ging best snel voor zijn tijd , 170 km/h.! In de 24 uren van Le Mans anno 1939 toonden twee Lagonda's V12 hun potentieel door derde en vierde algemeen te finishen. De uitbraak van de W.O.II luide het einde van de productie in met een totaal van slechts 185 exemplaren gemaakt. Nu zijn de wagens een gewild stuk  voor de koopkrachtige persoon ; 300.000 € Wat het verbruik is in liters per km was niet opgegeven door de fabrikant......

    14-04-2021 om 09:39 geschreven door JPDB  


    Tags:LAGONDA V12
    >> Reageer (0)
    09-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koningin van de Nürburgring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In 1996 werd Sabine Schmitz een legende. In een BMW M3 won de Duitse de prestigieuze uithoudings wedstrijd voor wagens op de Nürburgring. Toen het haar een jaar later opnieuw lukte was haar bijnaam gemaakt :  de koningin van de Nürburgring ! Sabine kende elke centimeter van het parcours , ze verkende het parcours urenlang met de auto van haar moeder. Ze zei altijd dat ze zeker minstens 20.000 rondjes gemaakt had op het circuit. Sabine groeide op in de buurt, in het hotel van haar ouders in Nürburg waar ze werkzaam was als sommelier. Na haar successen op de 'Ring' richtte ze samen met haar echtgenoot Klaus Abbelen haar eigen team op; Frikadelli Racing.  In 2004 werd ze internationaal bekend door het BBC programma  'Top Gear'.  Deze "Racing Queen" verloor de strijd tegen een erg zeldzame  kanker. Ze overleed op  woensdag 17 Maart 2021 op 51 jaar. Zoals steeds veel te vroeg .

    09-04-2021 om 09:49 geschreven door JPDB  


    Tags: Sabine Schmitz
    >> Reageer (0)
    07-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Talbot Lago T150
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds het ontstaan van de automobiel ontwikkelde men steeds mooiere , krachtiger modellen. De Talbot Lago is zoiets, zelfs 80 jaar na zijn debuut en ondanks zijn vergevorderde leeftijd, heeft deze "bolide" het nakijken aan menig hedendaagse auto. In 1937 stelde het Franse bedrijf Talbot, al overgenomen door de Italiaan Anthony Lago anno 1934 , de T150 voor. Een sportwagen aangedreven door een zes cilinder in lijn van 3996 cm³. Met drievoudige Zenith carburateurs, 170 pk en een topsnelheid van 185 km/h. Men moest wel iets kapitaal krachtig wezen om zo'n 'schone' aan te schaffen. Nu anno 2021 ,als je geluk en geld bezit, is de geschatte waarde voor een top gerestaureerde Talbot -Lago  een 1.600.000 € ! Het is wel geen Bugatti maar toch een droom. 

    07-04-2021 om 08:54 geschreven door JPDB  


    Tags:Talbot Lago T150
    >> Reageer (0)
    31-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Break & Station cars
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf Vrijdag 2 April t.e.m. Zondag 30 Mei 2021, zet Autoworld de breaks en station cars in de spotlight. Autoworld richt de aandacht op dit ruime type van auto's.een model dat overgewaaid kwam in de jaren '50-'60 en die nu al enkele decennia een vaste plaats innemen op de automobielmarkt. Breaks zijn ouder dan de auto, er bestonden immers reeds paardenkarren die de naam droegen . In Amerika noemt men ze Station Wagons, omdat ze oorspronkelijk werden om reizigers ,met hun bagage, te vervoeren, niet zelden van of naar het station. Ze waren gebaseerd op gewone auto's maar boden veel meer plaats dankzij een verlengde achterzijde. Voor WO II waren ze gedeeltelijk uit hout, vandaar het ontstaan van de naam "woody". Een mooi exemplaar hiervan is de tentoongestelde Packard Deluxe One-Twenty woody ,anno 1941.
    Na de oorlog werden ze mede door de 'Babyboom' populair als familie voertuig. Van 2/04 tot en met 30/05 toont autowereld een vijftiental auto's, een selectie van een aantal opvallende Station cars uit de jaren '50 -'60. Tevens een Belgisch product; een in Mechelen ontwikkelde en gebouwde Mercedes 230S Universal.

    Autoworld is dus open onder  CORONA  , voor meer uitleg hier over zie de web site van Autoworld.

    31-03-2021 om 07:20 geschreven door JPDB  


    Tags:Break & Station Cars
    >> Reageer (0)
    24-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaguar XK120
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 3 oktober 1953 is Jaguar opnieuw aanwezig te Jabbeke. Met een gemodificeerde Jaguar XK 120. De "Jag" was aerodynamisch aangepast en had onder andere een kunststof koepel over de chauffeur heen. De piloot was Norman Dewis. De wagen haalde de voor die tijd een ongelooflijke snelheid van 172.412 Mph. of net geen 277.5Km/h. Deze record poging was dan ook de laatste op de snelweg te Jabbeke. Als je naar de kust rij en je passeert Jabbeke , neem eens de afrit richting Jabbeke en
     aan uw rechterzijde , voor je Jabbeke binnen rij is er een kleine industrie zone. Daar vind je de laatste "sporen" terug van deze periode waar het als maar sneller ging .Dankzij een initiatief van de Jaguar Daimler Heritage Trust is er een blijvende herinnering geplaatst aan de plaats die Jabbeke inneemt in de geschiedenis van het Britse automerk. De bronzen gedenkplaat werd geplaatst in de Stationsstraat, in aanwezigheid van de toen 83-jarige "held" , Norman Dewis.

    24-03-2021 om 08:22 geschreven door JPDB  


    Tags:Jaguar XK120
    >> Reageer (0)
    17-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pegaso Spider Touring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 25 september 1953 brak in Jabbeke een Z-102 Touring BS/2.8, een 'oude' Barchetta die reeds was gebruikt op Le Mans (2.8 liter met supercharger) , met als bestuurder Celso Fernandez, vier officiële wereldrecords ! Onder  het 'oog' van de RACB ( Royal Autombile Club de Belgique ) Van deze records was de meest opvallende de snelheid in de vliegende start. De supercharged Z-102 haalde een gemiddelde van 243,079 km/h ( 151.042 Mph).Hiermee was de Pegaso z-102 destijds de snelste productie auto ter wereld. De Z-102's namen deel aan diverse race evenementen maar hadden geen succes. Pegaso maakte de Z-102 beginnend in 1951 en eindigen anno 1958. In totaal werden er zo'n 84 auto's gemaakt. Van die 84 waren er 28 cabriolets, terwijl de rest coupés met vast dak waren. De Z-102 had een chassis van geperst staal met een aluminiuim carrosserie. Het basis model had een topsnelheid van 192 km/h (120 Mph)

    17-03-2021 om 07:13 geschreven door JPDB  


    Tags:Pegaso Z-102
    >> Reageer (0)
    13-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volkswagen Milestones
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Autoworld (Bx) traditioneel wijd het  museum zijn tentoonstelling in Februari / Maart aan de Volkswagen Kever met als hoogtepunt de daaraan gekoppelde Love Bugs Parade. Deze zal echter niet kunnen plaatsvinden om de voor de hand liggende reden . Maar de tentoonstelling die in samenwerking met Volkswagen wordt georganiseerd gaat door onder de geldende Corona regels en belooft wel iets bijzonder te worden . De expositie "Volkswagen Milestones" kadert de historische tijdsgeest van de wagen van  en voor het volk in drie podia. Gaande van de drie belangrijkste modellen van het merk. De kever uit de jaren '50-'60, de Golf uit het midden van de jaren '70 -'80, de gloednieuwe ID.3 de recent gelanceerde elektrische Golf. 
    Leuk ,leerzaam, nostalgisch en eigentijds ." Volkswagen Milestones" is zonder twijfel een tentoonstelling die het hele gezin kan interesseren !
    Verder info betreffende Corona vrij bezoek  zie de web site van Autoworld.

    13-03-2021 om 10:50 geschreven door JPDB  


    Tags:Volkswagen Milestones
    >> Reageer (0)
    10-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph TR2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In mei 1953 kwam een prototype van de Triumph TR2 een poging wagen het snelheidsrecord te verbeteren in de klasse van 2 liters.
    De TR2 werd gereden door Ken Richardson en zette het record scherper : 124,889 MPh ( 199,82 km/h). In juli 1953 ging de TR2 in productie.
    De motor was een 4 cylinder van 2000 cc. In oktober 1954 werden de lange deuren vervangen door korte.
    Dit bleek nodig om de beschadigingen die optraden bij het openen van de deuren te vermijden bij het parkeren langs de stoeprand. 
    Vanaf het begin was de TR2 zeer succesvol in rally's zoals de Mille Miglia, Le Mans en in de Alpen rally .
    William Kenneth "Ken" Richardson was een Brits autocoureur bij BRM , testpiloot en mekanieker. Hij was deels verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Triumph TR2.
    BRM : Britisch Racing Motors was een Britse autosportorganisatie, opgericht in1945 , nam deel aan 197, F1-races, Laatste Grand Prix was de GP van Italië in 1977.

    10-03-2021 om 13:55 geschreven door JPDB  


    Tags:Triumph TR2
    >> Reageer (0)
    03-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sunbeam MKW969
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 17 Maart 1953 kwam Sterling Moss naar Jabbeke met een Sunbeam Alpine (MKW969). Hij was in gezelschap van een pilote, Sheila Van Damm. Van de wagen was de voorruit verwijderd en de wagen was onderaan volledig glad gemaakt door montage van een aluminium plaat. Een zogenaamde "belly pan" om de luchtstroom zo gemakkelijk mogelijk te maken. Verder was de wagen uitgerust met een 2.267 cc motor die ongeveer 98 pk. produceerde. Verder had de wagen aluminium panelen op de kofferbak en motorkap. De bedoeling was het record te verbreken op de "vliegende mijl". Deze werd neergezet door de "Speed Queen" Sheila van Damm. Die behaalde een snelheid van 120.135 Mph. (193.33 km/h) Stirling Moss probeerde het ook maar het record bleef bij Sheila Van Damm.

    03-03-2021 om 08:51 geschreven door JPDB  


    Tags:Sunbeam WKW969
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hannu Mikkola
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De "Flying Fin" is niet meer. Hannu Mikkola (24/5/1942 -26/02/2021) was een Fins rallyrijder . Mikkola begon zijn carrière bij Volvo stapte daarna over naar Ford en op zijn 41° werd hij in een Audi Quattro wereldkampioen. Zijn 'parkoers' strekte zich uit over vier decennia . Hij was in de jaren  1970 -1980 één van de voornaamste rijders in het wereld kampioenschap rally. Hij droeg bij aan de revolutie van vierwielaandrijving in de rallysport als één van de fabrieksrijders bij Audi.Mikkola won ook zeven keer de rally van Finland, Hij heeft daarnaast vier overwinningen de Rallye van Groot-Britanië (RAC) op zij n naam staan In totaal schreef de Fin achttien WK -rally's
    De titel die hij droeg van "The Flying Fin" was vooral te danken aan zijn spectaculaire rijstijl. In de laatste jaren liet Mikkola zich heel sporadisch zien bij een historische rally of autosportshow. Op 26 Feb. ll. verloor hij zijn strijd tegen de ziekte met de hoofdletter K, op 78 - jarige leeftijd. Hij was één van mijn idolen.

    03-03-2021 om 07:59 geschreven door JPDB  


    Tags:Hannu Mikkola
    >> Reageer (0)
    24-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin Healey
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste Austin Healey was het model 100. De type aanduiding 100 werd afgeleid van de topsnelheid; 100 Mph. (160 Km/h.). Een opvallend detail bij deze vroege modellen is de neerklapbare vooruit. De wagen had een 4 cilinder motor van 2660 cc. en een drie versnellingsbak met overdrive.  Kapitein George Edward Thomas Eyston was een Brits auto coureur in de jaren  1920-1930, hij nam deel aan diverse Europese weg races en met succes, zoals de in 1921 en de 1926 Franse Grand Prix.
    Later werd hij bekend om te racen met supercharged MG's zoals de "Magic Midget" en de K3 Magnette. Hij won ondermeer de 1933 Isle of Man en anno 1934 de Northern Ireland Tourist Trophy, in 1934 de Mille Miglia (It.). In 1935 was hij een van de eerste Britse Racers om te reizen naar de Bonneville zoutvlakten van Utah (USA), hij behaalde er tussen 1937 en 1939 driemaal het snelheidsrecord over land. Anno 1952 was hij te Jabbeke met de Healey 100 en haalde er een snelheid van 110.9Mph (178.74 Km/h.) Geen record maar wel uitstekende publiciteit voor Austin Healey.

    24-02-2021 om 09:36 geschreven door JPDB  


    Tags:Austin Healey 100
    >> Reageer (0)
    17-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veritas RS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Veritas was een West-Duits sport en raceautobedrijf gevestigd in de oude Auto Union werkplaatsen. Later verhuisde het naar de Nuburgring. Oprichter Ernst Loof bouwde er een reeks Veritas auto's met een door Heinkel vervaardigde motor.Door een tekort aan geld werd er snel over gegaan op Ford & Opel motoren. Het aantal wagens gebouwd op de Nurburgring wordt geschat op een twintigtal. Later begon men ook de vooroorlogse BMW 328 opnieuw te bouwen en gebruik makende van  componenten van BMW en werden de  wagens genaamd BMW-Veritas. De eerste wagen werd gebruikt om anno 1947 een race te winnen op het circuit van Hockenheim en zo de duitse 2-liter kampioen te worden. Na bezwaar van BMW werd de wagen simpelweg Veritas genoemd.
    Na een eerst poging in Juni 1949 en een tweede poging op 18 Oktober 1952 ,behaalde de Veritas RS met Belgische piloot André Pilette een nieuw Belgisch Record in de vliegende mijl ,te Jabekke, met een snelheid van 128 Mph (206 km/h) in de 2-liter klasse. André Pillet was een Belgische Formule 1 coureur, hij begon zijn carrière in 1951 op het vircuit van Spa-Franchorchamps. Hij reed in totaal 14 Grand Prix maar heeft geen enkel volledig seizoen gereden .

    17-02-2021 om 09:00 geschreven door JPDB  


    Tags:Veritas RS
    >> Reageer (0)
    10-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rover Jet 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 26 juni 1952 dook er een buitengewoon voertuig op ; een Turbine aangedreven auto. De Rover Jet1 met aan het stuur Mr. Spencer King.
    Gevolg een nieuwe wereld record met een snelheid van 152 Mph.(244,62Km/h.)  voor gasturbine aangedreven auto's. De Rover Jet1 was dus een wagen speciaal voor dit doel gebouwd. De gasturbine motor werd gezien als een symbool van moderniteit en van Britse technische bekwaamheid. Velen zagen het als de krachtbron van de toekomst, maar er kwamen tal van tekortkomingen aan de oppervlakte, zoals het enorme brandstofverbruik en een zekere "traagheid" om op het gaspedaal te reageren.
    De Jet1 is gebouwd met de motor achter de stoelen met luchtroosters aan weerszijden van de auto. Tijdens tests registreerde de RAC een acceleratiesnelheid van 0-60 Mph ( O- 97km/h) in een vrij 'rustige' 14 seconden. De Jet1 liep op benzine, petroleum of dieselolie maar het verbruik was torenhoog . zo'n 30liter per 10 km.
    Rover en het BRM formule 1 -team sloegen de handen ineen om een coupé met gasturbine te produceren, die deelnam aan de 24h race van Le Mans in 1963. Piloten waren Graham Hill en Richie Ginther. Tijdens de race haalde de bolide gemiddeld 173 km/h en een topsnelheid van 299 km/h. De Jet1 is te bewonderen in het London Science Museum. (GB)

    10-02-2021 om 09:28 geschreven door JPDB  


    Tags:Rover Jet1
    >> Reageer (0)
    03-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morris Oxford MO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Morris Oxford  series MO is een auto geproduceerd door Morris Minor in het verenigd koninkrijk van 1948 tot 1954. Het was één van de vele modellen die tussen 1913 en 1971 de naam Morris Oxford droeg. Een Morris Oxford MO met Belgische registratie ,ontworpen door Alec Issigonis (°) vestigde in 1949 een nieuw "land Speed Record" te Jabbeke voor standaard productiewagens met een snelheid van 132,596 Mph. (214,490 Km/h)in de 'vliegende mijl'.

    (°) Sir Alexander Arnold Constatine Issigonis , 18/11/1906 - 2/10/1988, was een Britse autodesigner van Griekse afkomst . Zijn bekendste geesteskind isde Mini , gelanceerd door Britisch Motor Corporation (BMC) . Issigonis bijgenaamd 'The Greek God' door zijn tijd genoten kreeg een knighthood (Ridder titel) in 1969. Hoewel hij zijn bekendheid verwierf met de mini, vond hij zelf dat de ontwikkeling van een wagen als de Morris Minor zijn belangrijkste werk was.

    03-02-2021 om 11:01 geschreven door JPDB  


    Tags:Morris Oxford MO
    >> Reageer (0)
    27-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaguar WK 120
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jaguar heeft een langdurige historische relatie met Jabbeke die bijna 70 jaar geleden begon. In mei 1949 besliste Jaguar om de nieuw gelanceerde XK 120 roadster aan de pers te demonstreren op een rechte hogesnelheidsweg tussen Jabbeke en Aalter in België. De weg was voor de gelegenheid afgesloten. De voorgestelde wagen was wit van kleur en had het stuur links, chassisnummer 670002, was de tweede XK120 ooit gebouwd. Jaguar werd bestuurd door Ron "Soapy" Sutton (Jaguar Testrijder) Van de wagen werd de motorkap verwijderd, zij ruiten en voorruit eveneens. Een metalen plaat (alu) werd gemonteerd onder de wagen over de volledige lengte. Voor de bestuurder een metalen luchtstroom reflector ( een kapje voor de bestuurder) en een tonneau - afdekking die over de passagiers zijde van de cockpit was bevestigd. De Jaguar werd getimed voor de vliegende mijl door de Koninklijke Automobielclub van België met een snelheid van 132,596 mph. (213,393 Km/h.) De XK120 werd vervolgens uitgeroepen tot de snelste productieauto ter wereld.

    27-01-2021 om 09:51 geschreven door JPDB  


    Tags:Jaguar XK120
    >> Reageer (0)
    20-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MG EX 135 (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige eeuw was Jabbeke (W-VL) een broeinest voor Britse motortesten. In de eerste jaren domineerde één man die pogingen. Namelijk Luitenant-Kolonel Goldie Gardner. Hij werd gewond tijdens WO I ,stapte uit het Britse leger en besloot van carrière te veranderen en 'coureur' te worden. Tegen het midden van de jaren dertig brak hij al menig snelheidsrecord en ondanks de onderbreking door WO II slaagde hij erin om meer dan 100 prijzen ,titels voor landsnelheids records over de hele wereld te vergaren. Goldie Gardner bezocht Jabbeke voor het eerst in 1946 , net toen de weg klaar was. Met zijn 750 cc MG EX 135 wist hij de klasse H te claimen met een snelheid van 159.15 Mpg (256.27 km/h). Het jaar daarop keerde hij terug om te rijden voor het record in de Klasse I , 500cc. Onverschrokken door het feit dat hij geen 500cc motor had, verwijderde Goldie eenvoudig twee zuigers en drijfstangen, dekte de twee reservepotten af en reed met zijn auto als 4 cilinder ipv. de originele 6 cilinder ! Hij behaalde het record van 190 km/h ! In september 1948 keerde Gardner terug, opnieuw in de EX135 maar dit keer met een Jaguar motor met hoge compressie, een experimentele 4-cilinderversie van de  XK . De gestroomlijnde auto behaalde ,bereikte een snelheid van 175 Mph (281.10 km/h) !

    20-01-2021 om 08:09 geschreven door JPDB  


    Tags:MG EX135 (2)
    >> Reageer (0)
    13-01-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Healey Elliot Coupé
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Donald Mitchell Healey (3juli 1898 -15januari 1988) was een bekende Engelse auto-ontwerper, rallyrijder en snelheidsrecordhouder. Healey vond rally rijden en autoracen veel interessanter dan zijn garage annex autoverhuurbedrijf en gebruikte zijn garage om vooral zijn wagens voor te bereiden op diverse wedstrijden. Hij deed voor het eerst mee aan de Monte Carlo Rally in 1929 met een Triumph 7 (niet te verwarren met een Triumph TR7). Anno 1931 won Donald Healey de Monte Carlo met een 41/2- liter Invicta en het jaar daarop , 1932, werd hij 2°algemeen. Nu een veelgevraagd rally  rijder, verkocht hij zijn garagebedrijf en verhuisde hij naar de Midlands (GB) om voor 'Riley' te werken maar stapte al snel over naar de Triump Motor Compagny als manager voor de experimentele wagens. Het jaar daarop werd hij technisch directeur en verantwoordelijke voor het ontwerp van alle Triumph wagens. Hij creëerde de eerste Triump Dolomite,( acht in lijn ,sportwagen). In 1935 behaalde hij hiermee een overwinning in zijn klasse en werd 3° overall in de Monte Carlo Rally(1934) met een Triumph Gloria van eigen ontwerp. In 1947 kwam Donald Healey zijn geluk beproeven te Jabbeke met een Healey Elliot Coupe'. En was er meteen recordhouder met 110.18 Mph ( 177.31 Km/h) in de gesloten productie 4- zitter Klasse.

    13-01-2021 om 00:00 geschreven door JPDB  


    Tags:Healey Elliot Coupé
    >> Reageer (0)


    Archief per jaar
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs