Op 3 oktober 1953 is Jaguar opnieuw aanwezig te Jabbeke. Met een gemodificeerde Jaguar XK 120. De "Jag" was aerodynamisch aangepast en had onder andere een kunststof koepel over de chauffeur heen. De piloot was Norman Dewis. De wagen haalde de voor die tijd een ongelooflijke snelheid van 172.412 Mph. of net geen 277.5Km/h. Deze record poging was dan ook de laatste op de snelweg te Jabbeke. Als je naar de kust rij en je passeert Jabbeke , neem eens de afrit richting Jabbeke en
aan uw rechterzijde , voor je Jabbeke binnen rij is er een kleine industrie zone. Daar vind je de laatste "sporen" terug van deze periode waar het als maar sneller ging .Dankzij een initiatief van de Jaguar Daimler Heritage Trust is er een blijvende herinnering geplaatst aan de plaats die Jabbeke inneemt in de geschiedenis van het Britse automerk. De bronzen gedenkplaat werd geplaatst in de Stationsstraat, in aanwezigheid van de toen 83-jarige "held" , Norman Dewis.
Op 25 september 1953 brak in Jabbeke een Z-102 Touring BS/2.8, een 'oude' Barchetta die reeds was gebruikt op Le Mans (2.8 liter met supercharger) , met als bestuurder Celso Fernandez, vier officiële wereldrecords ! Onder het 'oog' van de RACB ( Royal Autombile Club de Belgique ) Van deze records was de meest opvallende de snelheid in de vliegende start. De supercharged Z-102 haalde een gemiddelde van 243,079 km/h ( 151.042 Mph).Hiermee was de Pegaso z-102 destijds de snelste productie auto ter wereld. De Z-102's namen deel aan diverse race evenementen maar hadden geen succes. Pegaso maakte de Z-102 beginnend in 1951 en eindigen anno 1958. In totaal werden er zo'n 84 auto's gemaakt. Van die 84 waren er 28 cabriolets, terwijl de rest coupés met vast dak waren. De Z-102 had een chassis van geperst staal met een aluminiuim carrosserie. Het basis model had een topsnelheid van 192 km/h (120 Mph)
Autoworld (Bx) traditioneel wijd het museum zijn tentoonstelling in Februari / Maart aan de Volkswagen Kever met als hoogtepunt de daaraan gekoppelde Love Bugs Parade. Deze zal echter niet kunnen plaatsvinden om de voor de hand liggende reden . Maar de tentoonstelling die in samenwerking met Volkswagen wordt georganiseerd gaat door onder de geldende Corona regels en belooft wel iets bijzonder te worden . De expositie "Volkswagen Milestones" kadert de historische tijdsgeest van de wagen van en voor het volk in drie podia. Gaande van de drie belangrijkste modellen van het merk. De kever uit de jaren '50-'60, de Golf uit het midden van de jaren '70 -'80, de gloednieuwe ID.3 de recent gelanceerde elektrische Golf.
Leuk ,leerzaam, nostalgisch en eigentijds ." Volkswagen Milestones" is zonder twijfel een tentoonstelling die het hele gezin kan interesseren !
Verder info betreffende Corona vrij bezoek zie de web site van Autoworld.
In mei 1953 kwam een prototype van de Triumph TR2 een poging wagen het snelheidsrecord te verbeteren in de klasse van 2 liters.
De TR2 werd gereden door Ken Richardson en zette het record scherper : 124,889 MPh ( 199,82 km/h). In juli 1953 ging de TR2 in productie.
De motor was een 4 cylinder van 2000 cc. In oktober 1954 werden de lange deuren vervangen door korte.
Dit bleek nodig om de beschadigingen die optraden bij het openen van de deuren te vermijden bij het parkeren langs de stoeprand.
Vanaf het begin was de TR2 zeer succesvol in rally's zoals de Mille Miglia, Le Mans en in de Alpen rally .
William Kenneth "Ken" Richardson was een Brits autocoureur bij BRM , testpiloot en mekanieker. Hij was deels verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Triumph TR2.
BRM : Britisch Racing Motors was een Britse autosportorganisatie, opgericht in1945 , nam deel aan 197, F1-races, Laatste Grand Prix was de GP van Italië in 1977.
Op 17 Maart 1953 kwam Sterling Moss naar Jabbeke met een Sunbeam Alpine (MKW969). Hij was in gezelschap van een pilote, Sheila Van Damm. Van de wagen was de voorruit verwijderd en de wagen was onderaan volledig glad gemaakt door montage van een aluminium plaat. Een zogenaamde "belly pan" om de luchtstroom zo gemakkelijk mogelijk te maken. Verder was de wagen uitgerust met een 2.267 cc motor die ongeveer 98 pk. produceerde. Verder had de wagen aluminium panelen op de kofferbak en motorkap. De bedoeling was het record te verbreken op de "vliegende mijl". Deze werd neergezet door de "Speed Queen" Sheila van Damm. Die behaalde een snelheid van 120.135 Mph. (193.33 km/h) Stirling Moss probeerde het ook maar het record bleef bij Sheila Van Damm.
De "Flying Fin" is niet meer. Hannu Mikkola (24/5/1942 -26/02/2021) was een Fins rallyrijder . Mikkola begon zijn carrière bij Volvo stapte daarna over naar Ford en op zijn 41° werd hij in een Audi Quattro wereldkampioen. Zijn 'parkoers' strekte zich uit over vier decennia . Hij was in de jaren 1970 -1980 één van de voornaamste rijders in het wereld kampioenschap rally. Hij droeg bij aan de revolutie van vierwielaandrijving in de rallysport als één van de fabrieksrijders bij Audi.Mikkola won ook zeven keer de rally van Finland, Hij heeft daarnaast vier overwinningen de Rallye van Groot-Britanië (RAC) op zij n naam staan In totaal schreef de Fin achttien WK -rally's
De titel die hij droeg van "The Flying Fin" was vooral te danken aan zijn spectaculaire rijstijl. In de laatste jaren liet Mikkola zich heel sporadisch zien bij een historische rally of autosportshow. Op 26 Feb. ll. verloor hij zijn strijd tegen de ziekte met de hoofdletter K, op 78 - jarige leeftijd. Hij was één van mijn idolen.
De eerste Austin Healey was het model 100. De type aanduiding 100 werd afgeleid van de topsnelheid; 100 Mph. (160 Km/h.). Een opvallend detail bij deze vroege modellen is de neerklapbare vooruit. De wagen had een 4 cilinder motor van 2660 cc. en een drie versnellingsbak met overdrive. Kapitein George Edward Thomas Eyston was een Brits auto coureur in de jaren 1920-1930, hij nam deel aan diverse Europese weg races en met succes, zoals de in 1921 en de 1926 Franse Grand Prix.
Later werd hij bekend om te racen met supercharged MG's zoals de "Magic Midget" en de K3 Magnette. Hij won ondermeer de 1933 Isle of Man en anno 1934 de Northern Ireland Tourist Trophy, in 1934 de Mille Miglia (It.). In 1935 was hij een van de eerste Britse Racers om te reizen naar de Bonneville zoutvlakten van Utah (USA), hij behaalde er tussen 1937 en 1939 driemaal het snelheidsrecord over land. Anno 1952 was hij te Jabbeke met de Healey 100 en haalde er een snelheid van 110.9Mph (178.74 Km/h.) Geen record maar wel uitstekende publiciteit voor Austin Healey.
De Veritas was een West-Duits sport en raceautobedrijf gevestigd in de oude Auto Union werkplaatsen. Later verhuisde het naar de Nuburgring. Oprichter Ernst Loof bouwde er een reeks Veritas auto's met een door Heinkel vervaardigde motor.Door een tekort aan geld werd er snel over gegaan op Ford & Opel motoren. Het aantal wagens gebouwd op de Nurburgring wordt geschat op een twintigtal. Later begon men ook de vooroorlogse BMW 328 opnieuw te bouwen en gebruik makende van componenten van BMW en werden de wagens genaamd BMW-Veritas. De eerste wagen werd gebruikt om anno 1947 een race te winnen op het circuit van Hockenheim en zo de duitse 2-liter kampioen te worden. Na bezwaar van BMW werd de wagen simpelweg Veritas genoemd.
Na een eerst poging in Juni 1949 en een tweede poging op 18 Oktober 1952 ,behaalde de Veritas RS met Belgische piloot André Pilette een nieuw Belgisch Record in de vliegende mijl ,te Jabekke, met een snelheid van 128 Mph (206 km/h) in de 2-liter klasse. André Pillet was een Belgische Formule 1 coureur, hij begon zijn carrière in 1951 op het vircuit van Spa-Franchorchamps. Hij reed in totaal 14 Grand Prix maar heeft geen enkel volledig seizoen gereden .
Op 26 juni 1952 dook er een buitengewoon voertuig op ; een Turbine aangedreven auto. De Rover Jet1 met aan het stuur Mr. Spencer King.
Gevolg een nieuwe wereld record met een snelheid van 152 Mph.(244,62Km/h.) voor gasturbine aangedreven auto's. De Rover Jet1 was dus een wagen speciaal voor dit doel gebouwd. De gasturbine motor werd gezien als een symbool van moderniteit en van Britse technische bekwaamheid. Velen zagen het als de krachtbron van de toekomst, maar er kwamen tal van tekortkomingen aan de oppervlakte, zoals het enorme brandstofverbruik en een zekere "traagheid" om op het gaspedaal te reageren.
De Jet1 is gebouwd met de motor achter de stoelen met luchtroosters aan weerszijden van de auto. Tijdens tests registreerde de RAC een acceleratiesnelheid van 0-60 Mph ( O- 97km/h) in een vrij 'rustige' 14 seconden. De Jet1 liep op benzine, petroleum of dieselolie maar het verbruik was torenhoog . zo'n 30liter per 10 km.
Rover en het BRM formule 1 -team sloegen de handen ineen om een coupé met gasturbine te produceren, die deelnam aan de 24h race van Le Mans in 1963. Piloten waren Graham Hill en Richie Ginther. Tijdens de race haalde de bolide gemiddeld 173 km/h en een topsnelheid van 299 km/h. De Jet1 is te bewonderen in het London Science Museum. (GB)
De Morris Oxford series MO is een auto geproduceerd door Morris Minor in het verenigd koninkrijk van 1948 tot 1954. Het was één van de vele modellen die tussen 1913 en 1971 de naam Morris Oxford droeg. Een Morris Oxford MO met Belgische registratie ,ontworpen door Alec Issigonis (°) vestigde in 1949 een nieuw "land Speed Record" te Jabbeke voor standaard productiewagens met een snelheid van 132,596 Mph. (214,490 Km/h)in de 'vliegende mijl'.
(°) Sir Alexander Arnold Constatine Issigonis , 18/11/1906 - 2/10/1988, was een Britse autodesigner van Griekse afkomst . Zijn bekendste geesteskind isde Mini , gelanceerd door Britisch Motor Corporation (BMC) . Issigonis bijgenaamd 'The Greek God' door zijn tijd genoten kreeg een knighthood (Ridder titel) in 1969. Hoewel hij zijn bekendheid verwierf met de mini, vond hij zelf dat de ontwikkeling van een wagen als de Morris Minor zijn belangrijkste werk was.
Jaguar heeft een langdurige historische relatie met Jabbeke die bijna 70 jaar geleden begon. In mei 1949 besliste Jaguar om de nieuw gelanceerde XK 120 roadster aan de pers te demonstreren op een rechte hogesnelheidsweg tussen Jabbeke en Aalter in België. De weg was voor de gelegenheid afgesloten. De voorgestelde wagen was wit van kleur en had het stuur links, chassisnummer 670002, was de tweede XK120 ooit gebouwd. Jaguar werd bestuurd door Ron "Soapy" Sutton (Jaguar Testrijder) Van de wagen werd de motorkap verwijderd, zij ruiten en voorruit eveneens. Een metalen plaat (alu) werd gemonteerd onder de wagen over de volledige lengte. Voor de bestuurder een metalen luchtstroom reflector ( een kapje voor de bestuurder) en een tonneau - afdekking die over de passagiers zijde van de cockpit was bevestigd. De Jaguar werd getimed voor de vliegende mijl door de Koninklijke Automobielclub van België met een snelheid van 132,596 mph. (213,393 Km/h.) De XK120 werd vervolgens uitgeroepen tot de snelste productieauto ter wereld.
Vorige eeuw was Jabbeke (W-VL) een broeinest voor Britse motortesten. In de eerste jaren domineerde één man die pogingen. Namelijk Luitenant-Kolonel Goldie Gardner. Hij werd gewond tijdens WO I ,stapte uit het Britse leger en besloot van carrière te veranderen en 'coureur' te worden. Tegen het midden van de jaren dertig brak hij al menig snelheidsrecord en ondanks de onderbreking door WO II slaagde hij erin om meer dan 100 prijzen ,titels voor landsnelheids records over de hele wereld te vergaren. Goldie Gardner bezocht Jabbeke voor het eerst in 1946 , net toen de weg klaar was. Met zijn 750 cc MG EX 135 wist hij de klasse H te claimen met een snelheid van 159.15 Mpg (256.27 km/h). Het jaar daarop keerde hij terug om te rijden voor het record in de Klasse I , 500cc. Onverschrokken door het feit dat hij geen 500cc motor had, verwijderde Goldie eenvoudig twee zuigers en drijfstangen, dekte de twee reservepotten af en reed met zijn auto als 4 cilinder ipv. de originele 6 cilinder ! Hij behaalde het record van 190 km/h ! In september 1948 keerde Gardner terug, opnieuw in de EX135 maar dit keer met een Jaguar motor met hoge compressie, een experimentele 4-cilinderversie van de XK . De gestroomlijnde auto behaalde ,bereikte een snelheid van 175 Mph (281.10 km/h) !
Donald Mitchell Healey (3juli 1898 -15januari 1988) was een bekende Engelse auto-ontwerper, rallyrijder en snelheidsrecordhouder. Healey vond rally rijden en autoracen veel interessanter dan zijn garage annex autoverhuurbedrijf en gebruikte zijn garage om vooral zijn wagens voor te bereiden op diverse wedstrijden. Hij deed voor het eerst mee aan de Monte Carlo Rally in 1929 met een Triumph 7 (niet te verwarren met een Triumph TR7). Anno 1931 won Donald Healey de Monte Carlo met een 41/2- liter Invicta en het jaar daarop , 1932, werd hij 2°algemeen. Nu een veelgevraagd rally rijder, verkocht hij zijn garagebedrijf en verhuisde hij naar de Midlands (GB) om voor 'Riley' te werken maar stapte al snel over naar de Triump Motor Compagny als manager voor de experimentele wagens. Het jaar daarop werd hij technisch directeur en verantwoordelijke voor het ontwerp van alle Triumph wagens. Hij creëerde de eerste Triump Dolomite,( acht in lijn ,sportwagen). In 1935 behaalde hij hiermee een overwinning in zijn klasse en werd 3° overall in de Monte Carlo Rally(1934) met een Triumph Gloria van eigen ontwerp. In 1947 kwam Donald Healey zijn geluk beproeven te Jabbeke met een Healey Elliot Coupe'. En was er meteen recordhouder met 110.18 Mph ( 177.31 Km/h) in de gesloten productie 4- zitter Klasse.
De Rally van Ieper zal in 2021 dan toch zijn intrede op het allerhoogst niveau maken. Normaal gezien had Ieper al in 2020 een WK-manche moeten zijn, maar door Corona viel dat in het water. Nu krijgt Ieper Rally een plaatsje in de WRC kalender in Augustus 2021. Aanvankelijk was de Ieper Rally genomineerd als reserve wedstrijd maar vrijdag ll. kreeg de organisatie groen licht! Als de rally daadwerkelijk wordt gereden, is het de eerste WK-rally ooit in ons land. In grote lijnen zal het "Format" opgesteld voor 2020 opnieuw gebruikt worden. Immers dat viel duidelijk in de smaak bij de eventuele deelnemers. Er waren voor 2020 al 140 teams ingeschreven. De exacte data wordt later mede gedeeld, na het slot van de Britse manche in het WK - kampioenschap, en rekening houdend met de beschikbaarheid van de markt van Ieper en ook dat pas eind Augustus de GP Formule 1 gereden wordt , zal de datum ergens halfweg Augustus zijn .
De MG EX 135 was een gestroomlijnde Land Speed Record-auto gebouwd door MG in 1938. De wagen werd uitgerust met een verscheidenheid aan motoren van een 2 cilinder 500cc tot een 1500cc 4 cilinder. De wagen brak meerdere records, in 1951 op de Bonneville Salt Flats in Utah (USA) werd de EX135 bestuurd door Goldie Gardner. Met zijn supercharged MG Streamliner EX 135 behaalde hij 6 internationale en 10 Amerikaanse records in de 1100 cc tot de 1500 cc klasse. In 1946 was de Brit in actie met de MG EX 135 in Jabbeke (W-Vl) om het snelheidsrecord te land te breken. Hij stelde het record op 159.15 Mph. ( 256.12 Km/h) in de H-klasse (750 cc). Anno 1947 was hij opnieuw te Jabbeke om nu ook het record in de I-Klasse (500cc) scherp te stellen wat hem ook lukte met een snelheid van 118Mph. (189,90Km/h ) Anno 1952 keerde hij terug naar Bonneville met de MG EX 135 en vestigde er 21 snelheidsrecords. Uitgerust met een nieuwe gestroomlijnde carrosserie , was de laatste 'run' van de MG EX 135 op Bonneville in 1952 door een crash met "Goldie" achter het stuur.
Vanwall was een Brits formule 1- team dat deelnam aan het kampioenschap tussen 1954 en 1960. Het werd opgericht door een industrieel , met name Tony Vandervell. Het team won het constucteur kampioenschap anno 1958. Mr. Vandervell was een van de oorspronkelijke financiers van BRM. Begin de jaren vijftig zette hij zijn eigen racewagens in in de "Formula Libre" oder de naam 'Vanwall Thinwall Special'. Vanaf 1954 nam het team deel aan het wereld kampioenschap F1. De eerste overwinning voor het team kwam er tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in 1957. In totaal behaalde het team negen overwinningen en races met Stirling Moss en Tony Brooks op de tweede en derde plaats in de eindstand bij de rijders. Brooks reed tijdens de Grand Prix van Frankrijk anno 1960 de laatste grand prix voor het team. De Britse Vanwall-rijder Stuart Lewis liet het leven aan de gevolgen van de kwetsuren die hij opliep tijdens de Grand Prix van Marokko in 1958. Wat meteen als gevolg had ; het einde van het Vanwall team in de Formule 1
Deze "Racing Queen" werd geboren op 17 januari 1922 en verliet ons op 23 augustus 1987. Sheila Van Damm was een Britse vrouw die in de jaren vijftig deelnam aan autorally's. Ze begon haar competitieve carrière in 1950 en won de Coupe des Dames, de hoogste onderscheiding voor dames in de Alpine Rally van 1953. Het jaar daarop won ze het European Touring Championship voor dames. Anno 1955 won ze de Coupe des Dames bij de Monte Carlo Rally. Op 17 maart 1953 stelde ze met een Sunbeam MKW 969 het snelheid record op de openbare weg op 120.135 Mph. te Jabbeke. Deze Dame was sneller dan Stirling Moss met dezelfde wagen op hetzelfde traject. Nadat ze met racen was gestopt werd ze president van de "Doghouse Club" die speciaal was opgericht voor vrouwen en dames die deelnamen aan diverse disciplines in de autosport. Ze werd zelfs voorzitster van het Sunbeam Talbot Alpine Register. Ter verduidelijking 120.135 Mph = 193.3385 Km/Uur !
Het Skoda verhaal begon met de L&K voiturette A die tussen 1905 en 1907 werd gebouwd. Al vroeg dook een bekende naam op ; de Superb . De automobiel die van 1943 tot 1949 werd geproduceerd. Uit dezelfde periode dateerd ook de ; Popular Monte Carlo (1936 tot 1939 ) De "Popular" reed al in 1936 in de Monte Carlo Rally als het ware rechtdoor naar het podium. Andere types van Skoda waren ook zeer geliefd bij het rally gebeuren. De Felicia (1959 -1964) bestond zelfs als een Convertible.
Ander populaire wagen was de 1000MB (1964-1969), de Trekka (1966-1972) en de 110R coupé (1970 -1980). Vanaf de jaren 80 werd er een nieuw hoofdstuk geschreven in de Saga van Skoda , waar de samenwerking met Volkswagen zeer duidelijk tot uiting komt, met modernere opgebouwde wagens . zoals de Favorit die van 1987 tot 1994 van de band liep. Dan volgde de eerste generatie van de Octavia(1996 -2010) en de Yeti die van 2009 tot 2017 werd geproduceerd. Tegenwoordig zijn de Skoda's niet meer "weg" te denken in het verkeer. Een betrouwbare moderne auto voor een iets "zachtere" prijs.
Van 12/12/2020 tot 24/12/2020 wordt deze 125 jaar tentoon gesteld in Auto World Brussel. Maar neem zeker vooraf een kijkje op de website van Auto World want mogelijks zijn er bepaalde COVID maatregelen te voldoen voor een rustig bezoek Corona vrij.
De Fiat Panda is 40jaar jong ! De panda bezit eenzelfde cultstatus in Italië als de Renault R4 in Frankrijk Of de VW kever in Duitsland. Er zijn ruim 7.5 miljoen exemplaren op de openbare weg wat meteen een bewijs is van een commercieel succes. Het wagentje oogt klein van buiten maar is uitermate ruim ,groot, van binnen.
En uitermate flexibel en gebruiksvriendelijk, goedkoop in aankoop en onderhoud. Zo gewenst ook met vierwielaandrijving. Volgens de Fiat - directeur Dhr. Luca Napolitano, was de Panda zes jaar lang de populairste wagen in Italië, in 2003 de best verkopende stadswagen in Europa. Daarnaast heeft de Panda een reeks 'records' op zijn naam ; de eerste 4x4 stadswagen, de eerste stadswagen met automaat en de eerste wagen die de Mount Everest 'beklom' Alle Panda -generaties en afgeleide modellen zijn hedendaags te bewonderen in het Heritage Hub in Mirafiori (Ital.) De panda is zonder twijfel de meest rationele de meest toegankelijke en meest democratische Fiat auto aller tijden. Klein van buiten en ruim van binnen, veelzijdig en functioneel, karaktervol en betaalbaar, de Panda bezit het allemaal .En toch wordt de Panda smalend een schoenendoos genoemd