Op zaterdag en zondag 1/10/2016 &2/10/2016 . Telkens van 9h30 tot 18h. is er opnieuw een Oldtimer/Youngtimer beurs in de gebouwen van Malmedy Expo. Er zijn ook oldtimer rondritten voorzien op beide dagen . En als je gaat zien met je oldtimer/Youngtimer is er een gratis toegang tot de beurs. De beurs is er voor auto's, motors en traktoren. Ook zijn er de "klassieke" stands met miniaturen,onderdelen en toebehoren. Het is wat ver in km's maar meschien een ideale combinatie met een weekendje "Ardennen" Meer info vind je op : www.malmedyoldtimerbourse.be of je kan ook
mailen met je vraag naar : Dhr.Dejardin Georges ; oldtimerdejardin@hotmail.com
Oldtimers zijn al jarenlang als een vaste waarde erkend,maar dat is nog niet het geval voor de "Young timers" (de nieuwe Oldtimers).
Bij de jonge generatie,die nog met veel enthousiasme terugdenkt aan de wagens die nauw verbonden zijn met hun jeugd , herinneringen en hun tienerjaren. Young timers zijn slechts 20 à 30 jaar oud. Het zijn auto's die in de jaren '80 en begin de jaren '90 op de markt waren en net die categorie krijgt er voortdurend 'fans' bij. Er is een algemene trend in de aankoop van een "Young timer". Ze zijn betaalbaarder dan een oldtimer, onderdelen zijn nog vlot beschikbaar,relatieve onderhoudskosten en vooral een niet al te hoge verzekeringspremie.Van 15 september tot 23 oktober nemen enkele Young timers hun plaats in naarst de permanente collectie van Autoworld te Brussel !Waarmede het automuseum toont wat er moment gaande is in de de wereld van oldtimer/young timer adepten.
Voor de 'verjaardag' van autoworld, bestaat immers 30 jaar , hebben ze een vijftiental super-cars bijeengezocht die de afgelopen 30 jaar voor heel wat vuurwerk hebben gezorgd. Het lijstje bestaat uit exclusieve,sportieve en exotische wagens. Zoals de Mclaren P1 GTR, de Bugatti Veyron ,de Porsche 918, de Ferrari F40 de Honda NSX en de ... Dus beslist mytische voertuigen die een onuitwisbare indruk hebben achtergelaten in het geheugen van menig auto liefhebber. Van 15 september tot 23 oktober staaan deze juweeltjes tentoon in Autoworld, Een expositie die liefhebbers van uitzonderlijk auto's in geen geval mogen missen !
Deze lichtgewicht elektrische motorfiets heeft een "Lipo" krachtbron (batterij) met een actieradius van 50 tot 70 km. Hydraulische remmen, een elektrische motor van 2000 Watt, lederen zitje op een stalen frame. Met zijn grote koplamp en "lange" minimalistische vorm kan hij zonder problemen doorgaan voor een 'vintage' motorfiets die de tand des tijds heeft doorstaan. Oplaadduur is 6 uur. Bij gebruik van de de snel lader 1 uur. Deze 'fiets' weegt slechts 45 kg. Er zijn momenteel twee versies op de markt. Versie 70 ( 25 km/h) en de versie 50 ( 45 km/h) Kortom de EMOTORMAN bied de liefhebber een uitgelezen kans om een "vintage - tweewielige sensatie" met de technologie van de toekomst te bezitten. Exclusief is het echt !
Wordt verdeeld door EMOTORMAN ,Potterierei 47 te 8000 Brugge. Of surf eens naar de website .
In 2018 zal de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) zijn dertigste verjaardag vieren tijdens een meeting op nationaal gebied.
Hiervoor is het BFOV op zoek naar suggesties, voorstellen en mogelijkheden. Dus eigenlijk zijn ze op zoek naar ideeën betreffende locatie en wat er nog zoal kan bijdragen aan dit "feestelijk" gebeuren. Moet het een statische show zijn, met of zonder rondrit, wat is de aanvaardbare maximale kostprijs.Alle suggesties zijn welkom op het sekretariaat : sec@bfov-fbva.be. Dus is dit een oproep aan alle oldtimer liefhebbers en clubs voor zowel auto's,moto's, bromfietsen,fietsen, landbouwvoertuigen en legervoertuigen. Ik heb al een "mailke" gestuurd met mijn idee !
Hou je van 'oude' voertuigen, de geur van rubber,olie of wil je herinneringen ophalen met gelijkgestemde zielen. Wel dan is er de Spa Six Hours op 17 & 18 september aanstaande. Racen in (Spa)Franchorchamps is al fantastisch op zich De Spa Six Hours is een spektakel waarbij ongeveer een 650 tal historische racewagens samenkomen voor hun jaarlijkse afspraak. Eens te meer zullen deze historische race-wagens hun krachten meten met elkaar op het circuit . Vooral de uithoudingsrace die op de zaterdag (17 sept.) gereden wordt verdient zeker uw aandacht. De wedstrijd begint aan het eind van de namiddag en eindigt lang nadat de duisternis is gevallen. Ware magie is het wanneer de lampen van een honderdtal koplampen de duisternis van de Ardense nacht doorboren.
Vanaf januari 2017 wordt de verdeling van de brandstof E10-benzine met octaangehalte 95 opgelegd (verplicht) in België. Met andere woorden de Euro super 95 zal verdwijnen. Deze nieuwe brandstof is niet geschikt voor alle voertuigen ! Benzinevoertuigen die in het verkeer gebracht werden na 2000 (op enkele zeldzame uitzonderingen na) zijn enkel geschikt ! Ook zeer veel voertuigen die verkocht werden voor 2000 en die op loodvrije 95 rijden kunnen geschikt zijn . Een lijst van merken en modellen die in aanmerking komen zal binnenkort (?) ter beschikking gesteld worden door de Belgische overheid of men kan deze lijst kan raadplegen op de website van de BFOV.
DE NIEUWE BRANDSTOF E10 MET OCTAANGEHALTE 95 KAN SCHADELIJK ZIJN VOOR OLDTIMERS !
Het goede nieuws is dan weer dat Eurosuper 98 niet zal verdwijnen en dus verder kan gebruikt worden in onze Oldtimers.
Alfa Romeo Automobil S.p.A. is een Italiaans automerk (1910) met een sportief imago. Naast gezinsauto's , coupés en cabriolets staat het merk ook bekend om zijn legendarische sportwagens. Dit komt door het feit dat Alfa Romeo al sinds zijn beginjaren erg intens betrokken is geweest bij autoraces. Alfa nam deel aan veel grote race en rally kampioenschappen. Een "kleine"opsomming ; 2 x Wereldkampioen F1(Met ene Juan Manuel Fangio!) , 4 x winnaar van de 24h. van Le Mans , 11 x Formule 3, 11 maal de Mille Miglia, 10 x de fameuse Targa Florio. In 1923 gebruikte Ugo Sivocci tijdens de Targa Florio op beide zijden van zijn Alfa-racewagen de afbeelding van een klavertjevier, Quadrifoglio in het italiaans, om hem geluk te brengen tijdens de race De quadrifoglio is tot op heden de aanduiding voor de "racewagens" van Alfa. Het Alfa Romeo logo werd in 1910 ontworpen. Het logo is opgebouwd uit twee Milanese symbolen ; rechts de slang van het geslacht van de Viscont's op een lichtblauwe achtergrond en links het rode kruis op een witte achtergrond. (Verwijzend naar de kruistochten) Oorspronkelijk werden beide symbolen omsloten door een donkerblauwe cirkel met de woorden "ALFA" bovenaan en "MILANO" onderaan. Na overname van het bedrijf door Nicola Romeo in 1915 werd "Romeo" toegevoegd aan het logo. Nadat Alfa het eerste wereld kampioenschap voor wagens had gewonnen werd het logo omringd met een gouden lauwerkrans.
Het merk Bugatti werd opgericht door Ettore Bugatti , geboren in Italië als zoon van een kunstenaar. Zijn artistieke achtergrond komt terug in de afwerking van de wagens waarbij zelfs aan de kleinste details met de grootste zorg werd besteed. Anno 1909 startte hij zijn eigen fabriek in Molsheim nabij Straatsburg. Ettore bouwde niet alleen wagens maar ook treinen , krachtig en met volop luxe. Bugatti was ook erg succesvol in races.Zo won het de allereerste Grand Prix van Monte Carlo. De dood van zijn zoon in 1939 was eigenlijk een keerpunt in het bestaan van het merk. Voor de tweede wereldoorlog hoorde het merk tot de top van het automobiel gebeuren maar in de jaren '50 ging het merk ter ziele. De weder opstanding gebeurde in de jaren '90 als een Italiaans merk. De productie en ontwikkeling vonden plaats in het mekka van de Italiaanse auto industrie Modena. Men maakte er een imposante sportauto de EB110. Eind jaren negentig nam Volkswagen de rechten van het merk over en anno 2016 was er opnieuw een super sportwagen de Veyron. Mij blijft vooral de de Bugatti Atlantic bekoren het model uit 1936 en ook het type "59" anno 1934 is een droom...
Fiat is één van de oudste Europese automerken, de naam staat voor Societa Fabbrica di Automobili Torino . Een bedrijf dat in 1899 begon met automobielproductie. Fiat eerste auto had een 649 cc met 3,5 PK vermogen. In de eerste 10 jaar van hun bestaan maakte Fiat niet alleen auto's maar ook bussen, vrachtwagens,trams en motoren voor schepen en zelfs vliegtuigmotoren. De fabriek in Turijn had zelfs een heuse "test"baan op het dak van de fabriek.In 1919 experimenteerde Fiat met hydraulische vering en monteerde men reeds een cylinderkop uit aluminium. Fiat was ook zeer gekend in de autosport .Hoewel Fiat vooral bekend en groot geworden is met haar kleine auto's zijn er tal van sportieve modellen gebouwd die een belangrijke bijdrage leverden aan het sportieve imago van het merk.Vooral de samenwerking met ABARTH. Eén van de meest bekende coureurs uit het begin was een zekere meneer Lancia...
Op rally gebied was het 131 model een echte geduchte rallye-wagen evenals de Ritmo... Maar vooral de fiat 500 is waarschijnlijk het meest succesvolle model dat FIAT op de markt bracht .
Ferruccio Lamborghini werd geboren in een "boerengezin". Hij deelde echter niet de passie van zijn ouders voor het 'landleven" en was al vroeg geïnteresseerd in technologie en mechanica. Hij werd dan ook een fabrikant van tractoren met een afzetgebied in Italië en Spanje. Zijn "fortuin" was gemaakt ! In de begin jaren zestig had hij een passie voor snelle wagens en bezat dan ook een aanzienlijke collectie. Onder meer enkele Ferraris.
Hier start het verhaal; Ferruccio had een splinternieuwe Ferrarri die in één jaar tijd viermaal terug moest naar de fabriek wegens enkele gebreken. Toen Ferruccio de twintig jaar oudere Enzo Ferrari hierover ,misnoegd, aansprak gaat het verhaal dat deze hem neerbuigend afwimpelde met de volgende uitspraak : Ga je maar weer met je tractoren bezighouden en laat het bouwen van sportwagens over aan hen die er verstand van hebben.
Enzo Ferrari wist niet wat hem overkwam toen er op het autosalon van Genève (1963) een nieuwe sportwagen de show stal nl. de Lamborghini 350 GTV, gesierd met als logo een aanvallende stier ! Het logo van de tractorenbouwer Ferruccio . Het logo verwijst naar het sterrenbeeld waaronder Mr.Lamborghini geboren is : stier. Ander opmerkelijk iets is dat de meeste modellen van Lamborghini de naam dragen van 'stieren' of stierenvechters families
Vincenzo Lancia richte zijn fabriek op in 1906 in Turijn (It.) na een rijke ervaring opgebouwd te hebben bij FIAT. De eerste Lancia auto, de Alpha, was er al in 1907. In 1913 werd de Eta gemaakt en had als optie : Elektrische Lichten! Na W.O.II wilde Gianni Lancia , de nieuwe directeur, graag racen in de Formule 1. Vittoro Jano ontwierp voor hem de Lancia D50. De eerste Grand Prix waaraan Lancia deelnam was de GP.van Spanje in 1954. Alberto Ascari nam de pole position en reed er de snelste ronde. Het Formule 1 avontuur duurde niet lang. Na de dood van Ascari en mede door financiële problemen trok het Lancia team zich terug uit de Formule 1. Het team werd verkocht aan Ferrari die met de wagen in 1956 wereldkampioen werd. De Lancia heeft twee maal gewonnen en tien maal het podium gehaald. Op Rally gebied heeft Lancia meer succes gekend vooral in periode van co-sponsor Martini De grote resultaten kwamen er vanaf de jaren '60 In de jaren '70 won het driemaal het constucteurs kampioenschap met de Lancia Stratos. Lancia trok zich officieel uterug uit het WK. rally in 1991. Het is qua statistieken is het één van de meest succesvolle teams (Martini Racing) in de geschiedenis van de rallysport. In 2014 werd echter bekendgemaakt dat buiten Italië Lancia zou ophouden te bestaan, alleen binnen Italië blijft me de Lancia modellen aanbieden.
Het eerste Lancia Logo (embleem) dateert uit 1907 en was een rechthoekig bronzen indificatie plaatje met daarop het opschrift Lancia en daaronder het chassisnummer van de wagen.Het nieuwe Logo (1911) springt meteen in het oog door de blauwe kleur,het schild (toegevoegd in 1911), het stuurwiel en de vier spaken die leiden naar de naam op de vlag ;LANCIA
De firma Maserati werd opgericht op 1/12/1914 door de gebroeders Maserati. Het bedrijf stond bij oorsprong in Bologne, na het uitbreken van Wereld Oorlog II verhuisde het naar Modena. Maserati was in de eerste instantie een bedrijf dat voornamelijk bougies en bobines maakten voor de automobiel sector (Fiat,Alfa,Lancia enz.). Het logo werd voor het eerst geïntroduceerd op de Tipo 26 de eerste Maserati race-auto in 1926. Een wagen volledig gebouwd door Maserati. die deelnam in 1926 aan de Targa Florio met aan het stuur ; Alfieri Maserati ,die prompt won ! Tussen 1926 en 1964 was het hoogtepunt wel de verovering van de titel in het wereldkampioenschap F1 door JM FANGIO in de beroemde race op de Nurburgring.
(Waar Fangio met zijn Maserati in de laatste ronde ,drie ferraris voorbij snelde en zo de overwinning pakte ) De beroemdste types die Maserati ooit bouwde zijn de 250F en de "Birdcage" Het logo van Maserati is een ontwerp van Mario Maserati, één van de zes broers, die schilder was en het minste interesse had in de "auto". Bij het ontwerpen ervan liet hij zich inspireren op het alom gekende beeld van de stad Bologne. Het icoon van de stad is al sinds de 16°eeuw de fontein met het standbeeld van de zeegod Neptunus met de drietand.
Rover is van 1883 reeds gekend als een rijwielfabriek (fietsen en motorfietsen) .Pas in 1904 bouwde Rover zijn eerste auto. Tot in 1935 bouwde Rover betrekkelijk "eenvoudige" wagens . Pas wanneer de gebroeders Wilks de firma overnamen van de heren Sutton-Starley (oprichters van het concern) werden "kwalitatief hoogstaande" auto's gebouwd. De wagens werden ontwikkeld onder de P-projectnaam, de P1-P2-P3....P6. In de tweede Wereldoorlog werden er geen auto's meer gebouwd en legde Rover zich toe op de bouw en ontwikkeling van vliegtuigmotoren. Na de oorlog was er een 'staalschaarste' en de Engelse fabrikanten konden maar beperkt wagens bouwen,alleen voor de export werd toegestaan staal te gebruiken. Voor Rover betekende dit uitzien naar een andere metaalsoort : Aluminium.
Dit ging gepaard met het ontwikkelen van een 'niche-product' namelijk een Jeep-achtig voertuig dat als Land Rover werd geproduceerd. De eerste Land Rover werd in 1948 aan het grote publiek voorgesteld tijdens de RAI-autoschow te Amsterdam. Land Rover bleek zeer sucesvol, de aluminium carrosserie op een stalen frame bleek zeer betrouwbaar en de 'omzet' steeg elk jaar. In 1970 presenteerde Rover de Range Rover als luxe variant op de land rover. Het ontwikkelen van vliegtuigmotoren bleef ondertussen wel doorgaan. Hoewel de motoren werden verkocht aan Rolls Royce, bleef Rover wel onderzoek doen naar alternatieven.Rover bouwde als eerst een gasturbinemotor ,die zelfs heeft meegedaan aan de 24 uurs race van Le Mans
Waarschijnlijk het merk dat het meest tot de verbeelding spreekt ! Ferrari is een Italiaans automerk gevestigd in Maranello (It.) . Het bedrijf is opgericht in 1929 als een race-team (Scuderia Ferrari) door Enzo Ferrari. Pas in 1947 zou het bedrijf overgaan op de productie van legale straatauto's onder de naam van Ferrari S.p.a.. Sinds het ontstaan van het bedrijf wordt het in een "adem" genoemd , bijna als synoniem, met de Formule 1.Immers sinds 1950 is Ferrari steeds een toon aangevend team die reeds vele successen en 'titels' binnen haalde.
De geschiedenis van het alom gekende "paard' van Ferrari. Op 25 mei 1923 behaalde Enzo Ferrari met zijn Alfa Romeo een overwinning op het Saviocircuit. Getuige van de zege waren de ouders van wijlen Francesco Baracca. Na de race hadden Enzo en de ouders van Baracca en gesprek en gaven Enzo het schild dat hij op zijn vliegtuig had als eerbetoon en onderscheiding aan Enzo. Francesco vloog namelijk tijdens Wereld Oorlog 1 met een zwart paard op zijn vliegtuig. Ferrari heeft het schild overgenomen als "Logo" maar heeft het wel op een gele achtergrond geplaatst. Dat is namelijk ook de kleur van de stad Modena (It.) Enzo gebruikte het paard voor het eerst op 9 juli 1932 tijdens een race ta Spa (B)
De geschiedenis van BMW begint al op 15 februari 1912. Opgericht door de Duitse ingnieur Karl Frederich Rapp, onder de naam Rapp Motorwerke Gmbh. Voor het bouwen van motoren voor ééndekkers en tweedekkers vliegtuigen. In 1918 kreeg hetbedrijf een andere naam ; Bayerische Motoren Werke AG . In afkorting dus B.M.W AG. of nogmaals afgekort BMW ! BMW is groot geworden door de autosport. Er zijn ontelbare successen behaald in de meest belangrijkste nationale en internationale competities op het gebied van toerwagens. Kenmerkend was vooral de verwantschappen tussen de raceauto's en de in serie geproduceerde auto's. In de formule 1 is BMW vooral succesvol geweest als motor leverancier van het Engelse Brabham team waarmede Nelson Piquet in 1983 wereldkampioen werd. De BMW motor was een 1.500cc , 4 cylinder met turbo. Het was de eerste keer dat een F1 wagen met turbomotor kampioen werd. Later was BMW nog leverancier voor het Williams team (van 2000 t.e.m. 2005) En in het seizoen en (2006 t.e.m.2009 ) was BMW eigenaar van het Sauber Team in de formule 1.
Het logo bestaat uit een zwarte ring met de hoofdletters BMW. Daarbinnen staat een blauw)wit geblokt veld , een verwijzing naar het wapen van Beieren . Door dat BMW vliegtuig motoren produceerde ,ontstond het verhaal dat het logo een verwijzing is naar een propeller. Ook BMW zelf hield dit verhaal in stand. Pas in 2005 werd de ware oorsprong van het logo bekend. De kleuren van het logo slaan op de kleuren van de Zuid-Duitse deelstaat Beieren, alwaar in München een groot gedeelte van de BMW's worden gemaakt.
Het Jaguar logo zo als we het nu kennen is ,is er sinds 1935 en was het eerst te zien op een "sedan" (SS 100).
De SS100 was ook de wagen waarmede "Jaguar" het eerst op de voorgrond trad in de autosport. Anno 1936
werd de RAC Rallye gewonnen door een SS100
SS stond voor de afkorting van "Swallow Sidecar Compagny" ,een bedrijf opgericht in 1922 in het Engelse Blackpool door William Lyons.
In deze beginjaren was het bedrijf vooral actief met de productie van zijspancombinaties voor motorfietsen. Vijf jaar later werd de overstap gemaakt naar carrosseriebouw zoals een aluminium carrosserie op een bassis (chassis) van de Austin Seven. Na Wereld Oorlog II werd het gebruik van de afkorting "SS" ,die voor velen een wansmaak van herinneringen is, veranderd in Jaguar met de nu alom gekende wilde kat als logo.
Op zaterdag en zondag aanstaande (30/7 &31/7) is er opnieuw ,reeds voor de 8° maal , de Classic Boulevard te Braschaat.
Een auto-show , een rondrit en op de plaats van het gebeuren allerlei automobilia , verschillende standhouders met lekker eten en drinken.
Goed voor een hele waaier aan leuke en orginele initiatieven, diverse clubs, etc. Kortom alles wat er de automobiel liefhebber leuk vind.
Deze editie van de Classic Boulevard zal dit jaar weer doorgaan in het park van Braschaat. Elke oldtimer is er welkom ongeacht het merk ,type en ouderdom, zolang ze maar een aangename charme uitstralen. Iedereen is er welkom. Verdere info ,tickets en dergelijke via de website : WWW.CLASSICBOULEVARD.BE
Alpine! Een naam die prachtige herinneringen oproept bij bijna alle autoliefhebbers. Immers in de jaren '70 werd het merk wereldkampioen rally en ook nog eens winnaar in de 24h. van Le Mans ! Alpine is een Franse constructeur van race-rally en sportwagens. Kenmerkend is de plaatsing van de motor achter de achteras. In de "glorie" jaren was dit meestal een Renault motor. Jean Rédélé is de genius die dit prachtig autootje ontwikkelde. Oorspronkelijk was Rédélé een garagehouder in Dieppe . Op basis van Renault onderdelen bouwde hij een wagen die in 1955 werd gepresenteerd aan het publiek. Anno 1970 nam Renault een meerderheidsbelang in het merk om het later volledig over te nemen. In 1994 werd de produktie gestopt van de "Alpine" Er worden in de fabriek te Dieppe nog steeds andere sportieve Renault modellen gebouwd (Renault sport Clio & Megane)
Op 22 maart 2013 werd in Parijs in de ateliers van Renault de nieuwe Alpine onthuld. Namelijk de Alpine 36 met een Nissan V8 motor goed voor 500 pk. en een topsnelheid van 330km/u.
Tijdens de vakantiemaanden krijgt Alpine de volle aandacht in Autoworld. Vanaf 16 juli t.e.m. zondag 4 september is er een tentoonstelling van ruim 40 diverse modellen die het succes verhaal kunnen illustreren. Een pak race,rally en sportwagens uit diverse verzamelingen en dankzij ondermeer de medewerking van Jean-Charles Rédélé (de zoon van de oprichter) en diverse Renault clubs kan je nu in Autoworld de Alpine-Story beleven.
Het Belgisch Kampioenschap Rally is een jaarlijks kampioenschap in de rally sport gehouden op nationale bodem.
Het kampioenschap wordt onder het toeziend oog van de Royal Automobile Club Belgium (RACB) georganiseerd en wordt over meerdere wedstrijden verreden om uit te maken wie er de titel mag dragen van Belgisch Kampioen Rally. Het kampioenschap bestaat sinds 1978.
Sinds 2015 gaat dit kampioenschap door onder de naam BRC. Proeven die in aanmerking komen zijn o.a. Rally van Haspengouw / Boucles de Spa / TAC Rally / Rally de Wallonie / Sezoensrally /Omloop van Vlaanderen / Condroz Rally en de meest gekende op internationaal vlak de Ypres Rally .
Anno 2016 is de titel van Belgisch Kampioen Rally, reeds voor de vierde maal (na elkaar !), voor Freddy Loix rijdend met een Skoda ook wel gekend onder de naam ; Fast Freddy.