Vincenzo Lancia richte zijn fabriek op in 1906 in Turijn (It.) na een rijke ervaring opgebouwd te hebben bij FIAT. De eerste Lancia auto, de Alpha, was er al in 1907. In 1913 werd de Eta gemaakt en had als optie : Elektrische Lichten! Na W.O.II wilde Gianni Lancia , de nieuwe directeur, graag racen in de Formule 1. Vittoro Jano ontwierp voor hem de Lancia D50. De eerste Grand Prix waaraan Lancia deelnam was de GP.van Spanje in 1954. Alberto Ascari nam de pole position en reed er de snelste ronde. Het Formule 1 avontuur duurde niet lang. Na de dood van Ascari en mede door financiële problemen trok het Lancia team zich terug uit de Formule 1. Het team werd verkocht aan Ferrari die met de wagen in 1956 wereldkampioen werd. De Lancia heeft twee maal gewonnen en tien maal het podium gehaald. Op Rally gebied heeft Lancia meer succes gekend vooral in periode van co-sponsor Martini De grote resultaten kwamen er vanaf de jaren '60 In de jaren '70 won het driemaal het constucteurs kampioenschap met de Lancia Stratos. Lancia trok zich officieel uterug uit het WK. rally in 1991. Het is qua statistieken is het één van de meest succesvolle teams (Martini Racing) in de geschiedenis van de rallysport. In 2014 werd echter bekendgemaakt dat buiten Italië Lancia zou ophouden te bestaan, alleen binnen Italië blijft me de Lancia modellen aanbieden.
Het eerste Lancia Logo (embleem) dateert uit 1907 en was een rechthoekig bronzen indificatie plaatje met daarop het opschrift Lancia en daaronder het chassisnummer van de wagen.Het nieuwe Logo (1911) springt meteen in het oog door de blauwe kleur,het schild (toegevoegd in 1911), het stuurwiel en de vier spaken die leiden naar de naam op de vlag ;LANCIA
|