Rover is van 1883 reeds gekend als een rijwielfabriek (fietsen en motorfietsen) .Pas in 1904 bouwde Rover zijn eerste auto. Tot in 1935 bouwde Rover betrekkelijk "eenvoudige" wagens . Pas wanneer de gebroeders Wilks de firma overnamen van de heren Sutton-Starley (oprichters van het concern) werden "kwalitatief hoogstaande" auto's gebouwd. De wagens werden ontwikkeld onder de P-projectnaam, de P1-P2-P3....P6. In de tweede Wereldoorlog werden er geen auto's meer gebouwd en legde Rover zich toe op de bouw en ontwikkeling van vliegtuigmotoren. Na de oorlog was er een 'staalschaarste' en de Engelse fabrikanten konden maar beperkt wagens bouwen,alleen voor de export werd toegestaan staal te gebruiken. Voor Rover betekende dit uitzien naar een andere metaalsoort : Aluminium.
Dit ging gepaard met het ontwikkelen van een 'niche-product' namelijk een Jeep-achtig voertuig dat als Land Rover werd geproduceerd. De eerste Land Rover werd in 1948 aan het grote publiek voorgesteld tijdens de RAI-autoschow te Amsterdam. Land Rover bleek zeer sucesvol, de aluminium carrosserie op een stalen frame bleek zeer betrouwbaar en de 'omzet' steeg elk jaar. In 1970 presenteerde Rover de Range Rover als luxe variant op de land rover. Het ontwikkelen van vliegtuigmotoren bleef ondertussen wel doorgaan. Hoewel de motoren werden verkocht aan Rolls Royce, bleef Rover wel onderzoek doen naar alternatieven.Rover bouwde als eerst een gasturbinemotor ,die zelfs heeft meegedaan aan de 24 uurs race van Le Mans
Waarschijnlijk het merk dat het meest tot de verbeelding spreekt ! Ferrari is een Italiaans automerk gevestigd in Maranello (It.) . Het bedrijf is opgericht in 1929 als een race-team (Scuderia Ferrari) door Enzo Ferrari. Pas in 1947 zou het bedrijf overgaan op de productie van legale straatauto's onder de naam van Ferrari S.p.a.. Sinds het ontstaan van het bedrijf wordt het in een "adem" genoemd , bijna als synoniem, met de Formule 1.Immers sinds 1950 is Ferrari steeds een toon aangevend team die reeds vele successen en 'titels' binnen haalde.
De geschiedenis van het alom gekende "paard' van Ferrari. Op 25 mei 1923 behaalde Enzo Ferrari met zijn Alfa Romeo een overwinning op het Saviocircuit. Getuige van de zege waren de ouders van wijlen Francesco Baracca. Na de race hadden Enzo en de ouders van Baracca en gesprek en gaven Enzo het schild dat hij op zijn vliegtuig had als eerbetoon en onderscheiding aan Enzo. Francesco vloog namelijk tijdens Wereld Oorlog 1 met een zwart paard op zijn vliegtuig. Ferrari heeft het schild overgenomen als "Logo" maar heeft het wel op een gele achtergrond geplaatst. Dat is namelijk ook de kleur van de stad Modena (It.) Enzo gebruikte het paard voor het eerst op 9 juli 1932 tijdens een race ta Spa (B)
De geschiedenis van BMW begint al op 15 februari 1912. Opgericht door de Duitse ingnieur Karl Frederich Rapp, onder de naam Rapp Motorwerke Gmbh. Voor het bouwen van motoren voor ééndekkers en tweedekkers vliegtuigen. In 1918 kreeg hetbedrijf een andere naam ; Bayerische Motoren Werke AG . In afkorting dus B.M.W AG. of nogmaals afgekort BMW ! BMW is groot geworden door de autosport. Er zijn ontelbare successen behaald in de meest belangrijkste nationale en internationale competities op het gebied van toerwagens. Kenmerkend was vooral de verwantschappen tussen de raceauto's en de in serie geproduceerde auto's. In de formule 1 is BMW vooral succesvol geweest als motor leverancier van het Engelse Brabham team waarmede Nelson Piquet in 1983 wereldkampioen werd. De BMW motor was een 1.500cc , 4 cylinder met turbo. Het was de eerste keer dat een F1 wagen met turbomotor kampioen werd. Later was BMW nog leverancier voor het Williams team (van 2000 t.e.m. 2005) En in het seizoen en (2006 t.e.m.2009 ) was BMW eigenaar van het Sauber Team in de formule 1.
Het logo bestaat uit een zwarte ring met de hoofdletters BMW. Daarbinnen staat een blauw)wit geblokt veld , een verwijzing naar het wapen van Beieren . Door dat BMW vliegtuig motoren produceerde ,ontstond het verhaal dat het logo een verwijzing is naar een propeller. Ook BMW zelf hield dit verhaal in stand. Pas in 2005 werd de ware oorsprong van het logo bekend. De kleuren van het logo slaan op de kleuren van de Zuid-Duitse deelstaat Beieren, alwaar in München een groot gedeelte van de BMW's worden gemaakt.
Het Jaguar logo zo als we het nu kennen is ,is er sinds 1935 en was het eerst te zien op een "sedan" (SS 100).
De SS100 was ook de wagen waarmede "Jaguar" het eerst op de voorgrond trad in de autosport. Anno 1936
werd de RAC Rallye gewonnen door een SS100
SS stond voor de afkorting van "Swallow Sidecar Compagny" ,een bedrijf opgericht in 1922 in het Engelse Blackpool door William Lyons.
In deze beginjaren was het bedrijf vooral actief met de productie van zijspancombinaties voor motorfietsen. Vijf jaar later werd de overstap gemaakt naar carrosseriebouw zoals een aluminium carrosserie op een bassis (chassis) van de Austin Seven. Na Wereld Oorlog II werd het gebruik van de afkorting "SS" ,die voor velen een wansmaak van herinneringen is, veranderd in Jaguar met de nu alom gekende wilde kat als logo.
Op zaterdag en zondag aanstaande (30/7 &31/7) is er opnieuw ,reeds voor de 8° maal , de Classic Boulevard te Braschaat.
Een auto-show , een rondrit en op de plaats van het gebeuren allerlei automobilia , verschillende standhouders met lekker eten en drinken.
Goed voor een hele waaier aan leuke en orginele initiatieven, diverse clubs, etc. Kortom alles wat er de automobiel liefhebber leuk vind.
Deze editie van de Classic Boulevard zal dit jaar weer doorgaan in het park van Braschaat. Elke oldtimer is er welkom ongeacht het merk ,type en ouderdom, zolang ze maar een aangename charme uitstralen. Iedereen is er welkom. Verdere info ,tickets en dergelijke via de website : WWW.CLASSICBOULEVARD.BE
Alpine! Een naam die prachtige herinneringen oproept bij bijna alle autoliefhebbers. Immers in de jaren '70 werd het merk wereldkampioen rally en ook nog eens winnaar in de 24h. van Le Mans ! Alpine is een Franse constructeur van race-rally en sportwagens. Kenmerkend is de plaatsing van de motor achter de achteras. In de "glorie" jaren was dit meestal een Renault motor. Jean Rédélé is de genius die dit prachtig autootje ontwikkelde. Oorspronkelijk was Rédélé een garagehouder in Dieppe . Op basis van Renault onderdelen bouwde hij een wagen die in 1955 werd gepresenteerd aan het publiek. Anno 1970 nam Renault een meerderheidsbelang in het merk om het later volledig over te nemen. In 1994 werd de produktie gestopt van de "Alpine" Er worden in de fabriek te Dieppe nog steeds andere sportieve Renault modellen gebouwd (Renault sport Clio & Megane)
Op 22 maart 2013 werd in Parijs in de ateliers van Renault de nieuwe Alpine onthuld. Namelijk de Alpine 36 met een Nissan V8 motor goed voor 500 pk. en een topsnelheid van 330km/u.
Tijdens de vakantiemaanden krijgt Alpine de volle aandacht in Autoworld. Vanaf 16 juli t.e.m. zondag 4 september is er een tentoonstelling van ruim 40 diverse modellen die het succes verhaal kunnen illustreren. Een pak race,rally en sportwagens uit diverse verzamelingen en dankzij ondermeer de medewerking van Jean-Charles Rédélé (de zoon van de oprichter) en diverse Renault clubs kan je nu in Autoworld de Alpine-Story beleven.
Het Belgisch Kampioenschap Rally is een jaarlijks kampioenschap in de rally sport gehouden op nationale bodem.
Het kampioenschap wordt onder het toeziend oog van de Royal Automobile Club Belgium (RACB) georganiseerd en wordt over meerdere wedstrijden verreden om uit te maken wie er de titel mag dragen van Belgisch Kampioen Rally. Het kampioenschap bestaat sinds 1978.
Sinds 2015 gaat dit kampioenschap door onder de naam BRC. Proeven die in aanmerking komen zijn o.a. Rally van Haspengouw / Boucles de Spa / TAC Rally / Rally de Wallonie / Sezoensrally /Omloop van Vlaanderen / Condroz Rally en de meest gekende op internationaal vlak de Ypres Rally .
Anno 2016 is de titel van Belgisch Kampioen Rally, reeds voor de vierde maal (na elkaar !), voor Freddy Loix rijdend met een Skoda ook wel gekend onder de naam ; Fast Freddy.
Ari Vatanen is een Fin geboren te Tuupovaara op 27 april 1952. Hij was één van de voornaamste deelnemers in het wereldkampioenschap rally vanaf het eind jaren '70 tot begin jaren '90. Hij werd wereldkampioen in 1981 met een Ford Escort RS 1800. Hij is ook de enige 'rijder' die met een privé team (Rothmans Rally Team) de wereldtitel won. Ari Vatanen brak door toen hij in 1976 het Brits Rallykampioenschap won. Een tweede Britse titel volgde in 1980. In 1983 won hij glansrijk de Safari Rally met een Opel Ascona B 400. Door een ernstig ongeval tijdens de Rally van Argentinië anno 1985 (met zware verwondingen) was hij enige tijd uit roulatie. Een terugkeer kwam in 1987 en Vatanen reed uiteindelijk met variërend succes tot eind jaren '90 voor verschillende fabrieksteams rond in het WK. Met het Talbot Sport team, Peugeot 205 Turbo 16, behaalde Ari 4 overwinningen in de 'monster' rally Parijs-Dakar. Na het beëindigen van zijn actieve carrière als rallyrijder (1998) begon Vatanen aan een loopbaan binnen de politiek. Zo was hij tussen 1999 en 2009 lid van het Europees Parlement als afgevaardigde van zowel Finland als Frankrijk. Merkwaardig detail : in plaats van de "klassieke champagne" dronk hij steevast een glas melk voor de "overwinning "te vieren.
Mister Maximum Attack (bijnaam) werd geboren te Helsinki op 15/02/1951. Hij was één van de voornaamste rijders in het wereldkampioenschap rally in de jaren zeventig en tachtig. Hij was voornamelijk actief voor (Martini Racing) met Fiat en later met Lancia. Met 19 Wk-rally's op zijn conto
is hij tot op heden de meest succesvolle rallyrijder zonder wereldtitel. Marku Alén was wel de oorspronkelijke wereldkampioen voor het seizoen 1986 maar de FIA schrapte de resultaten van de verreden Rally van San Remo, die Markku Alén won, zodoende verloor hij zijn punten en daarmee de wereldtitel. In zijn gehele carrière had hij nagenoeg één vaste "co" : Llka Kivimäki. Het was altijd een spektakel wanneer Mister Maximum Attack
Walter Röhl is geboren te Regensburg op 7 maart 1947, hij is een Duits voormalig rallyrijder die het wereldkampioenschap rally in de jaren 1970 & 1980 "kleurde". Hij werd tweemaal wereldkampioen, in het seizoen 1980 met een FIAT 131 Abarth en in 1982 met een OPEL Ascona B 400. In zijn loopbaan als rallyrijder won hij in totaal 14 rally's die meetellen in het wereldkampioenschap waarvan 4 maal de Rally van Monte Carlo. Na afloop van zijn prof. carrière in de rallysport was hij nog enige tijd actief op het 'circuit' voor het team van Audi Sport. Hij was ook testrijder voor Porsche.
Ook nam hij zo nu en dan met één van zijn oude rally wagens deel aan historiek rally's zoals daar zijn : de Spa Legends en de meest internationaal bekende ; Rally Legend te San Marino.
Blomqvist, ook wel bijgenaamd "Master Blomqvist" is een Zweed, geboren te örebo op 29 juli 1946. Hij was lange tijd de "kopman" van het Zweedse Saab team Vooral aktief met de 96 &99 Saab modellen. Nadat Saab in het begin van de jaren '80 stopte was hij een vermaard rijder met Audi. Hij werd met dit merk dan ook Wereldkampioen anno 1984. Na zijn succesjaren met Audi kwam hij nog uit met Ford en later ook Nissan.
Naderhand bleef hij als privé-rijder nog lange tijd actief in WK-rally's. Hij won de rally van Zweden zeven maal. Stig was ook vele jaren succesvol in de rallycross . Een gedeelte van het Eurocircuit rallycross,werd zelfs tot het "Blomqviststraatje" gedoopt.
Dit bijna vergeten rally-icoon is geboren te Rimbo ( Zweden) op 12/11/1943 en gestorven op 29/08/2014. Hij was één van de voornaamste deelnemers in het wereldkampioenschap rally in de jaren 1970 /19 80. In het seizoen 1979 was hij de eerste officiële wereldkampioen in het rijders kampioenschap. Deze titel behaalde hij als piloot van een Ford Escort RS 1800. Onder de rally-fans was hij beter gekend onder zijn bijnaam : Walle. Hij had een zeer goede 'relatie' met het merk Toyota . Daarmee won hij de Safari Rally drie maal. Laatst was dat zelfs op 46 jarige leeftijd ! Met dit was dan ook het record gevestigd als oudste winnaar van een WK-rally.
In de jaren zeventig was hij ook een gekend en berucht deelnemer in het rallycross gebeuren.
Hannu Olavi Mikkola is een Fin geboren te Joensuu op 24 mei 1942. Hannu is een heus rally icoon . Hij droeg bij aan de revolutie van vierwielaandrijving in de rallysport, als een van de fabrieksrijders van de Audi Quatrro, de wagen waarmee hij anno 1983 wereldkampioen werd.
Zijn carrière als rallyrijder is iets dat beslist dient vernoemd te worden. Hij won zeven keer de Rally van Finland. Vier maal won hij de Rally van Groot-Brittannië (RAC - rally) en in totaal staan er achttien WK. overwinningen op zijn naam. In de jaren 70/80 was hij één van de voornaamste rijders in het wereldkampioenschap. Hij is slechts één maal wereldkampioen geworden en dat op 41-jarige leeftijd !
Menig oldtimer liefhebber is ook een verzamelaar van automobillia, Posters,pictures ,model auto's en'auto' kunst. Nu heb ik iets unieks gekocht.
namelijk een "glas in lood" werk van een gestyleerde racewagen uit de jaren 1920/1930.Werkelijk iets uniek, ik heb persoonlijk nog nooit op een beurs of enig ander oldtimer gerelateerd evenement zoiets gezien "in glas". Iedere auto-kenner ziet dat het hier om een "Bugatti" gaat.
Het werkje meet 260 mm op 425 mm. Dus gemaakt in glas en fleurt mijn bureel op . Ook interesse in zo iets, meschien een afbeelding van uw eigen oldtimer ?
Neem dan gerust via mail kontakt met me op dan kan ik u verdere info verstrekken...
Guy behoorde niet tot het selecte clubje van "de drie musketiers" maar heeft wellicht menig maal "de degens gekruist" met hen. Guy Colsoul geboren op 9/06/1947 begon zijn carriere als rallyrijder anno 1971 met een Volkswagen Kever. In 1977 reed hij met Opel en nam deel aan diverse nationale en internationale rally's. Telkens aan de zijde van Alain Lopès zijn "vaste" co-piloot. Colsoul reed met de Opel-Kadett, de Opel Ascona 400 en de Opel Manta 400. Hij won tweemaal het Belgisch Kampioenschap 1979 & 1981. In 1984 neemt het team Colsoul/Lopès met een Opel Manta 400 , deel aan de beruchte, beroemde Parijs/Dakar (Woestijn rally). Gedurende 1 volle week waren ze de nummer 1 met een achter wiel aangedreven wagen om uiteindelijk te eindigen op een 4°plaats in het algemeen klassement. Guy werd betrapt op doping na zijn zege in de rally ,Omloop Van Vlaanderen anno 1988. Momenteel focust Colsoul zich volledig op de voorbereiding en verhuur van rallywagens ( Guy Colsoul Rallysport) Zijn bedrijf geniet een internationale bekendheid. Verder zijn de zonen van Guy ook gekend in het rally wereldje . Bob als piloot en Tom als co-piloot. In de rijke schare van rallye toeschouwers had hij als "lap"naam : de melkboer
( Hij reed namelijk als melkboer zijn ronde in zijn geboorteplaats Landen, op een leeftijd van 10jaar ! )
Geschiedenis, saai maar toch verhelderend, tijdens de Eerste Wereldoorlog waren de verenigde staten het eerste land dat probeerde zijn landleger met voertuigen uit te rusten. Het waren grotendeels vierwielaangedreven vrachtwagens. Toen de Tweede Wereld oorlog uitbarstte ging het leger opzoek naar een nieuw voertuig dat ook op het terrein kon worden ingezet. Het resultaat was de Willy's MB die op 23 Juli 1941 door het Amerikaans leger werd gekozen en besteld . Geschat werden er tijdens W.O.II , 363.000 Willy's geassembleerd. De Jeep werd op verschillende fronten ingezet, niet alleen in Europa en in Noord-Afrika maar ook tijdens latere oorlogen zoals; Korea & Vietnam. Na W.O.II trokken de Verenigde Staten hun troepen geleidelijk aan uit Europa terug . Heel wat Willy's (Jeeps) werden bij veilingen door menig particulier gekocht. Ook nu nog is de Willy's Jeep een gewild model bij verzamelaars. De Jeep Willy's werd in België vooral gebruikt door het Leger en Rijkswacht. Mede met de hulp van de Jeep Club Belgium plaatst Autoworld de Jeep "in the spotlight" door een tentoonstelling van enkele tiental modellen uit de produktie periode van 1946 tot 1986.
Ook zijn er verschillende schaalmodellen en andere Jeep-mobilia te zien. De tentoonstelling loopt van 4/6 tot en met 30/6/2016
Vakantie ? Een week-end weg ? Ont- stressen ? Tijd voor een pitsstop ! De ligging van dit hotel is uniek. Vanuit de brasserie heb je een adembenemend uitzicht over het racecircuit van Zolder. De 24 kamers kregen elk een aparte aankleding, in sommige kamers vind je boven het bed levensgrote foto's uit het circuitarchief. Verder heb je er nog een sauna , jacuzzi en de mogelijkheid een duik te nemen in het zwembad. Kortom eigenlijk alles om "herboren" na een verblijf terug huiswaarts te keren. Het adres ; Sterrenwacht 143 te 3550 Heusden - Zolder. Of neem eens een kijkje op hun site waar je eveneens een boeking kan maken. Toch interessant terwijl jij naar het circuit kijkt en beleeft kan mevrouw lekker genieten
Patrick Snijers is de derde "musketier", geboren te Alken op 29/01/1958. Snijers debuteerde in 1977 in de rallysport, het jaar daarop won hij zijn eerste rally. In 1983 won hij met een Porsche voor het eerst het Belgisch kampioenschap Rally. Anno 1985 reed hij hij zich opnieuw tot Belgisch kampioen met een Lancia,Rally 037. In 1988 werd hij tweede in het Europees Kampioenschap maar werd opnieuw Belgisch Rally Kampioen ditmaal met een Toyota (semi-officiële fabrieks wagen.) Het succesvol was hij in de jaren negentig als Ford-rijder. Op het WK-vlak was zijn beste resultaat een tweede plaats in de San Remo Rally achter het stuur van een Ford Escort RS Cosworth . Zijn palmares is indrukwekkend ; (1983,1984,1985,1988,1991,1993,1994) Belgisch Kampioen . Anno 1992 -Nederlands Kampioen, Anno 1994 Europees Kampioen. We kunnen Patrick anno 2016 nog steeds aan het werk zien in de hedendaagse rally's, de motivatie is er nog altijd . Onder menig toeschouwer-rally fan is hij gekend onder de bijnaam 'De Lange'.
Robert Droogmans (5/9/1959) is de tweede 'musketier' . Hij nam deel aan diverse rally's tellend voor het Europees kampioenschap in de jaren 1984 tot 1990. Hij werd dan ook Europees kampioen anno 1990 met een Lancia Delta integrale 16v. Verder was hij drie maal Belgisch kampioen rally in 1986 met een Ford RS 200 .Anno 1987 met een Ford Sierra RS Cosworth en in 1992 Met een Ford Sierra RS Cosworth 4x4. In 1980,1983,1984,1986 en 1987 behaalde hij de eerste plaats in het criterium(rallye) Lucien Bianchi. Op zijn palmares staan diverse internationale proeven zoals : Rallye Skoda Bohemen (1983), Rallye Du VaLais (1983,1986,1987), De Rallye van Haspengouw (1984,1986,1987,1988) , Rallye van de Condroz (1984,1987 en 1992) , De rallye van Ieper (1986,1988,1989 en 1990) , De rallye van Polen (1989,1990 en 1993), De ADAC rally van Duitsland (1988 en 1990) Rally van Bulgarije in 1989 en de rallye ; 12 uren van Marche (B) eveneens in1989. In 1986 circuit des ardenne (B) en in 1993 de rallye de Wallonie. Hij was ook de spektakel man in WRC rallye zoals in de rallye van San Remo (4° in 1984 en 5° in 1987) En in 1990 behaalde hij een 10° plaats in de RAC rallye (Eng.) Gedurende zijn ganse carriere als internationaal piloot was Ronny Joosten zijn Co-Piloot.
Nu kan je Robert nog zien op Oldtimer evenementen en Historiek rallyes . Onder menig rally-fan had hij de bijnaam : "Den Droogen"
In het item over Gilbert Stapelaere is er een verwijzing naar "de drie musketiers" Nu stel ik als eerste 'musketier' Marc Duez voor .
Marc Duez is geboren te Verviers op 18 april 1957. Hij profileerde zich in verschillende disciplines binnen de autosport. Zijn eerste grote succes kwam in 1982 met het winnen van het Belgisch Rally Kampioenschap met een Porsche 911C. Anno 1984 werd hij fabrieksrijder bij Austin Rover waar hij onder meer een Groep B MG Metro 6R4 bestuurde in enkele wereldkampioenschap rally's. Maar hij was ook actief in enkele Belgische rallye's met deze "Bom" Zijn Tweede Belgische rallytitel behaalde hij in 1989 met een BMW M3. In 1990 won hij het kampioenschap voor een derde maal met een Ford Sierra RS. Marc wisselde zijn activiteiten in de rally's af met deelnames aan diverse races op het circuit waaronder de 24h race van Le Mans (Fr.) en de Nürburgring (D.) Met resultaat ;winnaar in 1992,1995,1998 en 1999 en op zijn "thuis" circuit ,Spa-Franchorchamps ,winnaar in 1997,1998 en 2001. In 2014 nam Duez deel aan de rally van Monte Carlo met een Porsche 996 GT3 . Dit was het eerste optreden van een Porsche in een WK-rally sinds 1986. Nu is hij grotendeels aktief in historische races en rally's. Marc Duez is ook een 'representant' voor de Belgische autosport federatie .