In het voorjaar vinden in noord-Italië terug twee grote en beroemde autorally's plaats. Namelijk de 500 Miglia en de meest tot het grote publiek sprekende de 1000 Miglia. Beide evenementen zijn slechts toegankelijk voor Oldtimers en welke !!!
De 500 Miglia ( 17/18/19 april 2015) is een rallye , lees 'toertocht' , met oldtimers ,auto's van voor 1975, over 800km (500 mijl).
De start is in Brescia en gaat over een prachtige route langs de mooiste steden en streken van Italië. Deelnemers genieten onder meer van
prachtige landschappen ,heerlijk eten en lekkere wijn. De aankomstplaatsen zijn en route zijn terug te vinden op de website van 500 Miglia.
De 1000 Miglia ( 14 tot en met 17 mei 2015) Heeft ook als 'start' de stad Brescia. Deze rallye voor oldtimers en uitzonderlijke sportwagens ,
rijdt eveneens langs de mooiste Italiaanse steden en streken.Goed voor zo'n 1600 km's (1000 mijl) doorheen zes Italiaanse regio's.Deze 'stratenrace'
gaat in drie dagen van Brescia via Ferrara naar Rome en weer terug. In feite is deze organisatie een rijdend automuseum. De deelnemende wagens dienen allemaal uit de periode van 1927 tot 1957 te zijn. Dit was namelijk de periode dat de echte Mille Miglia verreden( 24 keer) werd.
Veel bekende deelnemers zijn personaliteiten uit de politiek, sport en showbizz. Er mogen slechts 275 auto's deelnemen ! Dit betekent dus dat er ieder jaar aanmeldingen zijn tot deelname uit de ganse wereld ,wel duizend ! Doch de selectie is enorm streng. Er worden aleen modellen van wagens toegelaten die eerder hebben deelgenomen aan de historische rallye.Of auto's van merken die een grote reputatie hebben iop het gebied van auto-en rallysport. Deelname is dus zeker niet goedkoop, per team (wagen + 2 personen) betaal je zo'n 7.500 euro !!! Dat is dan wel inclusief alle overnachtingen en maaltijden onderweg.
Op 12/02/2015 verzamelen meer dan 130 Kevers en Beetles op de Esplanade van het Jubelpark te Brussel !
VW adepten kunnen er terecht vanaf 11h00 .De uiteindelijke start is voorzien om 14h00.
De "vloot" vertrekt voor een rit van ongeveer 1 1/2h. door de straten van Brussel met onder meer een bezoek aan het Politiemuseum
verder gaat de tocht langs het koninklijk paleis en wordt er er een bezoek gebracht aan het Atomium, tentoonstelling Jacky Ixcks en Eddy Merkx.
De terugkeer naar "autoworld" is voorzien rond 16h -16h30. Alwaar de deelnemers kunnen genieten van diverse 'proevertjes' en een bezoek aan het museum ...
De deelnemers die al ingeschreven zijn komen uit heel België, maar ook uit Nood-Frankrijk en uit het zuiden van Nederland.
Mis dit evenement dus niet als je een ware VW-Kever bezit !
In 1980 stelde Audi zij eerste quattro-model voor op het salon van Genève. Een vijfcilinder auto met turbomotor,intercooler en permanente vierwielaandrijving.Het is een coupé ,goed voor zo'n 200pk en een topsnelheid van een kleine 220km per uur . De pers wordt uitgenodigd om dit "monster" te testten en uiteraard zijn de eerste commentaren uiterst lovend !In het wereldkampioenschap rally krijgt de Audi Quattro zijn geloofs brieven door rallyrijders als Michèle Mouton, Hannu Mikola, Stig Blomquist en Walter Rölh.Met de wereldtitel in 1982/1983/19984 !
De quattro is een commercieel succes! Ongeveer 11.500 lopen er van de band. Er wordt zelfs een "kortere" versie ontwikkeld met 4 kleppen per cilinder die veel beweeglijker is en goed voor zo'n 306pk. Dit wordt later verhoogd tot 420pk voor opnieuw de titel van wereldkampioen te behalen voor groep B wagens. Door enige dodelijke ongevallen wordt de groep B echter verbannen om veiligheidsredenen.
Je kan in autoworld (Jubelpark te Bussel) een resem van die wagens zien, bewonderen, nog tot 1 februari 2015.
Toegangsprijs is 9 - Alle dagen open van 10h. tot 18h.
Nu we kerst en nieuw naderen is het uitkijken naar de cadeautjes , wat zal ik geven of wat zal ik krijgen ?
Een boek ? Hopelijk iets met auto's...
Tip ; Special Deluxe ! Een boek geschreven door de alom gekende Neil Young met bijzondere herinneringen aan zijn jeugd in Canada.
Zijn invloeden, het rock' roll leven en één van zijn uitbundige passies ; auto's ! Aan de hand van de vele vervoermiddelen die hij heeft
verzameld en waarin hij zelf ooit heeft gereden, verkent Young zijn liefde voor vintageauto's, vooral de vormgeving van deze "frigo's of jukeboxen " op wielen. Met een plotselinge ontstaan bewustzijn van de negatieve invloed op het milieu die zijn hobby met zich zou meebrengen...
Het boekje telt 304 pagina's en is uit gegeven door A.W. Bruna VIP.Dus bij de betere boekhandel verkrijgbaar.
Pure automobiel passie ! Op vrijdag 28 november tot en met zondag 7 december. De grootste en belangrijkste beurs voor tuning , motorsport, sportieve productie auto's, motorfietsen en classic cars. Een perfecte mix van show en informatie. Ideaal voor uw kerst- nieuwjaars geschenken te kopen. Deze europees gekende automobiel beurs is goed voor een kleine 360.000 bezoekers (2013) Het is wel niet zo bij de deur ,maar het loont de moeite ! De openingstijden zijn op zaterdag &zondag van 09h00 tot 18h00 en van Ma. tot Vr. van 10h00 tot 18h00. De toegangsprijs is 16 per persoon en de parking 8 per wagen... Locatie is Norbertstrasse 2 te 45131Essen (Duitsland)
Meer info : www.essen-motorshow.de/motorsportbeurs/
Door omstandigheden verhuist Dreamcar International terug naar waar deze beurs ,30 jaar geleden, ooit begon.
De allereerste editie vond ook plaats in de expo hallen van Kortrijk en zelfs de datum klopt : 20 & 21 December !
Door deze 'nieuwe' locatie zijn er heel wat 'nieuwe' standhouders uit de omringende landen. Dus u vind er ook alles wat u op een oldtimerbeurs mag verwachten ; autokunst, onderdelen, boeken, tijdschriften, manuals, e.d. Maar ook zijn er speciale stands voor het restaureren van auto's en motorfietsen. En de stands met automobilia mag men zeker niet vergeten . Op deze beurs komen dus niet alleen personenwagens aan bod er is dit jaar ook aandacht voor de fiets, met een terugblik op de geschiedenis van de "vélo" tussen 1865 en 1970.
Deze 30° editie van Dreamcar vind plaats op 20 & 21 December a.s. in Kortrijk Xpo telkens van 9h30 tot 18h00.
Kortrijk Xpo ligt nabij de snelweg E17, aan afrit n° 2.
Bij het horen /lezen van dit woord, denkt menig persoon aan Jules Verne. meer bepaald aan het verhaal "20.000 mijlen onder zee"
De naam van de duikboot is Nautilus...
Het is ook de naam die gegeven werd aan een "race-wagen" ontworpen door Louis Hervé Coatalen. in de vorige eeuw ( 1910)
Coatalen was ingenieur bij het merk Sunbeam, dat is al een beter gekende naam, en tevens was hij een groot autosport liefhebber.
Hij ontwierp zijn 'Brooklands' (Het alom gekende circuit in England) wagen met vooral zijn "motto" in gedachten ; Racing improves the breed.
De wagen was dus een 'sigaar' gebouwd uit houten platen die op ringen gemonteerd werden. De neus en de staart waren koperen kegels. De motor was een 4.2 liter viercilinder met 16 kopkleppen.Deze leppen werden bediend door (2) nokkenassen in plaats van stoterstangen. De Nautilus haalde een top snelheid van 91 km/h. De wagen had wel koelproblemen daar de koellucht voor de radiator door een te klein gat vooraan in de neus moest worden aangevoerd waarna de lucht 'gevangen' zat in de carrosserie. De oplossing was het achterstedeel van de 'sigaar' open te laten om de luchtstroming te verbeteren . Dit was echter onvoldoende en de auto werd nooit betrouwbaar.
Wat betekende een einde aan de loopbaan van Coatalen als igenieur bij Sunbeam en de wagen werd "een legende"...
Voor velen is het waarschijnlijk geen nieuws maar ik weet zeker dat er velen,oldtimer liefhebbers,onder ons het niet weten.
Namelijk hoe kunnen we onze oldtimer aan melden op de autokeuring, meer bepaald ,kunnen we dat zelf ?
Ik heb die vraag gesteld aan het keuringsbureau voor motorvoertuigen ,voor alle misverstanden e.d. te voorkomen.
U mag een particuliere nummerplaat (eventueel oldtimerplaat) aan het voertuig bevestigen voor de keuring als oldtimer.
U dient er wel rekening mee te houden dat het voertuig nadien enkel zal kunnen ingeschreven worden op naam van de titularis
van deze kentekenplaat waaronder het voertuig wordt aangeboden.Uiteraard dient u uw verzekering hiervan op de hoogte te brengen zodat zij hiermee akkoord zijn op de dag dat u het voertuig ter keuring voorrijdt. Daarnaast kunt u ook nog steeds het voertuig voorrijden onder :
- de laatste particuliere nummerplaat waaronder het voertuig is/was ingeschreven.
- handelaarsplaten
- proefrittenplaat
Nu kan ik naar de keuring met mijn cabrio-oldtimer, eindelijk !
In 1974 werd de eerste Skoda Rally georganiseerd, een rally proef die werd opgenomen in de Europese rally kalender . Voor de meesten onder ons is de proef meer gekend als de Bohemia Rally . De naam die de 1800km lange proef kreeg in 1986. Voor de Tsjesche constucteur een ideale gelegenheid om het merk , Skoda, te promoten. In amper zes maanden tijd sleutelden de Skoda-ingenieurs drie prototypes in elkaar op basis van de Skoda Coupé 110. Een 180 RS en twee stuks van de 200RS . Het moest en zou een antwoord worden op de ontklopbare Renault Alpine (A110) van Vladimir Hubacek die zowat alles won waar hij aan de start verscheen. In de 180Rs zat een 1.8 motor , gekoppeld met een Porsche 5-bak, goed voor een 154pk. De 200Rs had een 2.4 motor,een volumetrische compressor van Lancia en 4 kleppen per cylinder, goed voor een 190pk. Uiteindelijk werd de "Alpine A110" geklopt en zodoende werd het pad geeffend voor de 130RS ,de wagen die we aan het werk gezien hebben in menig Belgische Rally's ( Boucles de Spa, 24h. van Ieper e.d.) Het productie aantal zou ergens tussen de 40 à 60 zijn beduidend veel minder dan de vereiste 1000 exemplaren die nodig waren voor de vereiste homologatie van de wagen door de FIA .
Reeds voor de 31°maal wordt de Ronde van België georganiseerd. De eerste vond reeds plaats in 1948 en deze organisatie heeft altijd een zeer aparte plaats gehad in de Belgische -rallye-wereld.Deze wedstrijd werd opgericht op een moment waarop deze bijna verplicht een marathonproef
moest worden. In het begin werd de Ronde van België dan ook omschreven als een regelmatigheidsproef voor auto's. Door de evolutie van auto wedstrijden op een normale weg,open voor iedereen,vooral eind jaren 60' was dit een proef vol van speciale etappes waarbij de deelnemers zo snel mogelijk deze dienden af te leggen. De snelste werd de winnaar. Vanaf 1993 werd de proef omgevormd tot een regelmatigheidsrally voor "oude" voertuigen met nog steeds als streven een "endurance" proef.
De organisatoren gaan dus op 14/15en 16 november opnieuw eenzelfde weg op. Deze editie wordt de eerst wedstrijd die integraal zal toegespitst zijn op "regelmatigheidswedstrijd voor historische wagens."
In de wereld van de elektrische auto's is momenteel de Tesla de meest besproken auto voor alle daags gebruik met toch dat ietsje meer...
Nu komt daar verandering in.Namelijk Detroit Electric heeft hun eerste model, de SP:01 gepresenteerd aan de 'wereld'.
In vergelijking tot de Tesla Model S is deze wel een stuk duurder ; 95.000 = 135.000 Amerikaanse dollars .
Maar daar krijg je een hoop voor terug als je " de rapste" wil zijn . De SP:01 bereikt de 100km/u in een "oogwenk" In 3.7 seconden namelijk.
Het "shuurijzer" heeft een topsnelheid(gelimiteerd) van 250km/u. Indrukwekkend niet ?
Eventjes ter vergelijking : een Ferrari Testarossa haalt de 100km/u in 5.2 seconden. Een Lamborghini Aventador haalt met zijn 690pk. de 100km/u. in maar 4.4 seconden en geeft een "top" van 209 kilometer per uur.Volgens de constructeur is de top snelheid van de SP:01 rond de 290km/u.
Echt een "hebbedingetje" niet ? Interesse? Je zal er dan ook snel moeten bij zijn want er zullen er slechts 999 exemplaren van worden gemaakt!
De AVUS (Automobil Verkehres und Ubungs Strasse) is de oudste renbaan van Europa. Het circuit werd gebouwd in 1913 door keizer Wilhelm II
in Berlijn en tot 1998 werden er wedstrijden gereden ! Dan werd duidelijk dat het circuit echt onveilig werd voor de hedendaagse normen.In 1926 werd er de eerste Grand Prix van Duitsland verreden . Tevens was het een uitermate geschikte omloop voor diverse 'testen' . Onder meer voor Opel die daar de nu reeds vergeten raketauto (RAK2) ten tonele voerde. Het circuit was in dien tijd uitermate snel, twee lange rechte 'stroken' verbonden door twee hellende bochten en goed voor 19.3Km. Vooral beroemd en berucht was de Noorderbocht met een 'helling' van 43.6 graden en dat zonder vangrail !!
Het is een legendarische plek waar o.a. Mercedes en Auto-Union met hun gestroomlijnde bollides reeds voor de oorlog snelheden bereikten van 380km/u en waar er rondjes werden afgelegd met een gemiddelde van 260km/u. Het was ook het circuit waarop de Franse F1- coureur, Jean Behra, het leven liet toen hij in 1959 met zijn Porsche (718 RSK Spyder) over de banking heen schoot.
Dus een weekend trip naar Berlijn, kan best mits een bezoekje aan AVUS !