Alles over film
Categorieën
  • algemeen (42)
  • de scenario's (94)
  • Filmfestival/cursussen ea (13)
  • films uit de oude doos (5)
  • filmtechnieken/de theorie (24)
  • gelezen en (goed)gekeurd (18)
  • in the picture (146)
  • Kortfilm (0)
  • Linken maar (3)
  • Memorable quotes (138)
  • regisseurs/scenaristen (2)
  • special animation (19)
  • Top of flop? (9)
  • Archief per maand
  • 10-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
    Zoeken in blog

    Filmdatabank
    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soeur Sourire

    Radioman: Soeur Sourire, Dominique !

    15-06-2009, 21:45 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:Memorable quotes
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Spirit
    The Spirit: Somebody find me a tie! I don't care what kind, but by God, it had better be red!

    15-06-2009, 20:44 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:Memorable quotes
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coraline
    Coraline Jones: I think I heard someone calling you... Wyborn.
    Wybie Lovat: What? I didn't hear anything.
    Coraline Jones: Oh, I definitely heard someone... Why-were-you-born.

    15-06-2009, 20:42 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:Memorable quotes
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citizen Kane
    Female reporter: If you could've found out what Rosebud meant, I bet that would've explained everything.
    Thompson: No, I don't think so; no. Mr. Kane was a man who got everything he wanted and then lost it. Maybe Rosebud was something he couldn't get, or something he lost. Anyway, it wouldn't have explained anything... I don't think any word can explain a man's life. No, I guess Rosebud is just a... piece in a jigsaw puzzle... a missing piece.

    15-06-2009, 20:40 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:Memorable quotes
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The reader
    Hanna Schmitz: It doesn't matter what I feel. It doesn't matter what I think. The dead are still dead.

    15-06-2009, 20:38 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:Memorable quotes
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Last chance Harvey
    Harvey Shine: I'm gonna dance your socks off.

    15-06-2009, 20:38 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:Memorable quotes
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The boy in the striped pyjamas
    Bruno: Why do you wear pajamas all day?
    Shmuel: The soldiers. They took all our clothes away.
    Bruno: My dad's a soldier, but not the sort that takes people's clothes away.

    15-06-2009, 20:37 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:Memorable quotes
    Tags:striped,pyjamas
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soeur Sourire

    15 jaar na “Daens” is Stijn Coninx terug met een grootse film.
    "Sœur Sourire" is het meeslepende verhaal van een fascinerend historisch personage, Jeannine, een Belgisch meisje dat in 1961 uitgroeide tot een wereldster door als kloosterzuster de hit "Dominique, nique, nique…" te schrijven en te zingen.  

    Het drama van deze jonge vrouw, die de artiestennaam "Sœur Sourire" meekreeg, is de liefde; Jeannine Deckers probeert wanhopig aan anderen de liefde te geven die ze zelf nooit kreeg van haar harde moeder. Ze hecht zich aan Annie, maar wanneer deze laatste meer toenadering zoekt, vlucht ze. Wanneer de situatie thuis onhoudbaar wordt, ziet ze haar intrede in een klooster als enige uitweg. Ze componeert er "Dominique" en wordt door de kerk gebruikt om haar tanende imago te verjongen. Het liedje wordt een wereldhit. Gesterkt door haar succes, laat ze het kloosterleven achter zich en waagt haar kans…
    “Soeur Sourire” is een eigentijds, meeslepend tijdsbeeld van de jaren ’60, aan de hand van het leven van de meest onwaarschijnlijke superster ooit.

    Bezoek ook de officiële website: http://www.soeursourirefilm.be/

    Om in de goede sfeer te komen serveren we u alvast een fragment uit de film Dominique - the singing nun (USA 1966) (merk op dat de tekst van het liedje naar het Engels vertaald is)



    U heeft het alvast vernomen, maar de film van onze eigenste Stijn Coninx flopt. De eerste maand lokte hij 'slechts' 55.000 bezoekers naar de Belgische cinemazalen. En in Frankrijk, waar de film een week eerder in première ging, stelt hij met zijn 150.000 kijkers eveneens teleur.
    In Dag Allemaal bedenkt Stijn zich dat zijn film 'misschien niet sexy genoeg is'. En geeft hij toe ontgoocheld te zijn.
    Collega Robbe De Hert maakt zich, in hetzelfde weekblad, een week eerder al de bedenking dat Stijn de film helemaal ondersteboven heeft gedraaid. Laten we even Robbe zelf citeren: "Soeur Sourire was trouwens ook een project van mij, aanvankelijk toch, maar ook die film heb ik nooit mogen maken (De Hert doelt met die andere film op Daens). En waarom heeft Stijn een aantrekkelijke griet als Cécile De France gekozen voor een hoofdrol? Soeur Sourire was een mottige, helemaal geen sympathieke! Ook daar neemt hij een loopje met de waarheid."
    Nieuwsgierig dat ik ben, vraag ik me ook ineens af wat die Amerikaanse film destijds gedaan heeft. Maar vele film- en boxoffice pagina's later heb ik enkel ontdekt dat het een low budget film was. Maar of het een top of een flop was vind ik nergens terug. Moest jij het ergens terugvinden, geef gerust een seintje.
    En omdat we er niet genoeg van krijgen hier de originele versie:

    15-06-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:in the picture
    Tags:Soeur,Sourire,singing,nun
    13-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kortgeknipt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Kort Geknipt is een kort kortfilmfestival voor en door de studenten film- en video aan het deeltijds kunstonderwijs in Vlaanderen. Op 26 september 2009 schotelen wij u het beste uit het DKO voor in een aangenaam en gevarieerd programma van ongeveer 2 uur.

    Ben je student aan het DKO dan is er goed nieuws, je kan je vanaf nu inschrijven voor de wedstrijd. Zowel documentaire als fictiefilms maken een kans.
    Heb je geen film in je schuif liggen dit jaar? Dan is kort geknipt nog steeds op zoek naar jou hulp. Er zijn voor diverse functies nog personen nodig om alles in goede banen te begeleiden.

    Geen film in de la en geen zin om te werken? Ook dan heb je nog geen reden om weg te blijven, want kom dan gewoon genieten van wat Kort geknipt je dit jaar voorschotelt.

    Meer weten? Kijk op de website: http://www.kortgeknipt.be/

    13-06-2009, 22:26 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:Filmfestival/cursussen ea
    Tags:kort geknipt
    12-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scenarioschrijven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Scenarioschrijven
    Handboek
    ISBN: 90-5350-466-X

    Scenarioschrijven een handboek is een naslagwerk van onze eigenste Patrick Cattrysse. Van zijn hand zijn er meerdere, nederlandstalige, scenarioboeken verschenen. Het kan dus niet uitblijven dat je minstens één exemplaar van hem in handen hebt als je ook maar iet of wat geïnteresseerd bent in scenario. In het niet al te lijvige boek krijgen we meer te weten over de constructie van een script, redactie van het script, de preproductie fase,, handelingen en structuur, ontwikkelen van personages, vertelstrategieën van een fictiefilm.
    Spijtig genoeg (?) heb ik dit boek niet lang na de handleiding voor scenaristen gelezen en ik voelde mij eigenlijk een beetje bedrogen. Alles wat in de groene bijbel staat, staat er bij Cattrysse ook in, alleen beknopter. En ik ga hier zeker niet beweren dat het een slecht boek is, maar ik moet zeggen dat de handleiding voor scenaristen toch mijn voorkeur wegdraagt tegenover dit boek. Maar voor al degenen die fan zijn van dunne, vlot leesbare boeken heeft dit werk zeker een streepje voor op de handleiding voor scenaristen. Desalniettemin een interessant boek om te hebben.

    Waardering: 8/10

    12-06-2009, 01:10 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:gelezen en (goed)gekeurd
    Tags:handleiding,scenario,scenarioschrijven
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Creating characters
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Creating characters
    a writer's reference to the personality
    traits that bring fictional people to life
    ISBN: 0-7864-2031-6


    Dit boek is een heel leuk naslagwerk als je aan de slag wilt met het creëeren van je karakter. Het is niet direct een boek om van a tot z te lezen maar meer een hulpmiddel dat je doet nadenken over je karakter. Eigenlijk kan je het meer omschrijven als een werkboek.
    Het stelt vragen zoals:
     -wat wilt het karakter juist wel of juist niet?
    - waar heeft je karakter schrik van?
    - wat is zijn/haar job?
    - waar gelooft hij/zij in?
    - wat zijn zijn gewoontes, sterke punten en zwakheden?
    enz.
    Bij elk hoofdstuk krijg je mogelijke antwoorden.
    bvb waar houdt je karakter wel of niet van? Mogelijkheden hier zijn: mensen, muziek, huishoudelijke taken, natuur, ontdekkingstochten enz.
    Je kan dus uit dit boek oneindig veel inspiratie halen en karakters samenstellen waarmee je aan de slag kunt. Zeer interessant werk dus als je wilt schrijven.

    Waardering: 8/10

    12-06-2009, 01:02 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:gelezen en (goed)gekeurd
    Tags:characters,scenario,scenarioschrijven
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overhearing film dialogue
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Overhearing film dialogue
    ISBN: 9780520221-83


    Over het schrijven van dialogen zijn er weinig boeken in de handel te vinden. Overhearing film dialogue is er eentje van. Het eerste deel bestaat uit een vrij lange introductie welke handelt over de studie van het filmisch spreken. Daarna krijgen we meer uitleg over de functies van dialoog, structurele en stilistische variabelen en de integratie van dialoog in de film. Dit alles is een vrij lastige klus om door te nemen. En, tenzij je interesse hebt in deze achtergrond natuurlijk, niet bijster interessant te noemen. Het tweede deel echter leert ons meer over het gebruik van dialoog in westerns, komedies, gangster films en drama's. Dit deel bevat veel praktische en nuttige tips over het gebruik van dialoog in genoemde genres. Gezien er weinig van dit soort boeken op de markt is, en het toch wel interessante tweede deel, is dit boek zeker de moeite om op de plank te hebben staan.


    waardering: 7/10

    12-06-2009, 00:45 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:gelezen en (goed)gekeurd
    Tags:dialoog,scenario,scenarioschrijven
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Creating Unforgettable Characters
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Creating Unforgettable Characters
    a practical guide to character development in: films, TV series, advertisements, novels and short stories
    ISBN: 978-0-8050-1171-5


    Met dit boek weet ik het niet zo goed. Ben het een keertje beginnen lezen, dan na een hoofdstuk terug weggelegd, dan later weer terug in begonnen. Het weet me op één of andere manier niet te boeien, je moet je er echt doorheen sleuren. En eerlijk gezegd weet ik nu al niet meer over wat het juist ging. Ik heb er echt niets van onthouden. Het boek bevat vooral veel praktische voorbeelden uit films, maar ik heb niet de indruk dat dingen echt besproken worden, ze worden bij wijze van spreke meer aangehaald. Er staan voorbeelden in van scripts en dialogen en er wordt wel iets bij gezegd, maar niets interessant naar mijn mening. Een zware opdracht om door te gaan. Naar mijn mening bescheiden niet echt de moeite om in de kast te hebben.


    Waardering: 5/10

    12-06-2009, 00:25 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:gelezen en (goed)gekeurd
    Tags:creating,characters,scenarioschrijven,scenario
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handleiding voor scenaristen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Handleiding voor scenaristen - scenariocursus
    ISBN: 9789071778063

    Voor de meesten die een beetje met scenarioschrijven bezig zijn, zijn de namen: Bloch, Fadiman en Peyser misschien geen onbekenden. Dit boek bundelt dan ook bijna een volledige scenariocursus gegeven door deze 3 goeroes. Het is één van de weinige nederlandstalige naslagwerken die je op de markt vindt, en laat je zeker niet ontmoedigen door zijn volume. Eigenlijk alles wat je moet weten over het vak scenarioschrijven komt aan bod in het eerste deel. In het tweede deel worden dan weer een heleboel vragen beantwoordt van de aanwezige cursisten. Dit boek noemt niet voor niets de 'groene bijbel van het scenarioschrijven'. Gewoon een must have als je geïnteresseerd bent in scenarioschrijven.

    Waardering 10/10

    12-06-2009, 00:18 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:gelezen en (goed)gekeurd
    Tags:handleiding,scenarist,scenario,scenarioschrijven,scenariocursus
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Psychology for Screenwriters
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Psychology for Screenwriters: Building Conflict in Your Script
    ISBN: 978-0-941188-87-6


    Voor iedereen die zich wil bezighouden met het schrijven van scenario's is dit boek zeker een aanrader. Een goede film gaat gepaard met een goede uitdieping van de karakters, iets waar Psychology for screenwriters je zeker mee op weg helpt.
    Het boek benadert de karakterontwikkeling op een niet erg traditionele manier wat hem uiterst interessant maakt. Via de theorieën van Freud, Jung, Erkison enz krijgen we meer diepgang in de menselijke psyche en de schrijver linkt deze kennis op fantastische manier met het ontwikkelen van karakters en het schrijven van scenario's. Heel praktisch en leerrijk boek dat je zeker gelezen moet hebben als je film wilt schrijven.

    waardering: 9/10

    12-06-2009, 00:11 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:gelezen en (goed)gekeurd
    Tags:psychology,screenwriters,scenarioschrijven
    11-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The boy in the striped pyjamas

    Nu te bezichtigen in de bioscoop is de 'oorlogsfilm' : The boy in the striped pyjamas.
    Deze film vertelt het verhaal van de achtjarige Bruno. Zijn vader is een nazi officier en Bruno verhuist samen met zijn familie naar een huis dichtbij het concentratiekamp waar zijn vader werkt. De familie is niet echt op de hoogte van wat vader juist doet. Wanneer Bruno op een dag het kamp vanuit zijn raam ziet liggen is zijn nieuwsgierigheid gewekt. Op een dag vlucht hij uit het huis en gaat op verkenningstocht. Zo komt hij bij het kamp terecht en maakt er kennis met de achtjarige Schmuel, een joodse jongen die in het kamp gevangen zit. De twee jongens, nog te jong om het echt allemaal te vatten, worden vrienden. Alles gaat goed tot Bruno op een moment mee in het kamp op zoek gaat naar de verdwenen vader van Schmuel.


    Normaal gezien ben ik niet zo te vangen voor oorlogsfilms, maar deze is echt wel anders. De eigenlijke oorlog komt in de film weinig aan bod en echte oorlogsbeelden krijgen we dan ook niet te zien. De vriendschap tussen de twee jongens is zo onschuldig en puur dat je ook weer niet anders kan dan deze prent in je hart te sluiten.
    Kort: fantastische film op alle vlakken. Puike acteerprestaties, mooie beelden en kleuren naast een zeer ontroerend en meeslepend verhaal. Echt weer een pareltje dat je moet gezien hebben deze zomer.

    meer info op: http://www.boyinthestripedpajamas.com/#/home

    11-06-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:in the picture
    Tags:the,boy,in,the,striped,pyjamas
    08-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coraline 2

    Ik beken: ik ben verliefd.

    Coraline is echt de meest fantastische film die ik de afgelopen maanden en misschien zelfs jaren gezien heb. Hoe meer ik besef hoe een huzarenstukje dit is, hoe meer ik er van ga houden. Echt eenmaal je hem gezien hebt, en als je daarbij weet hoe de film gemaakt is, kan je er geen genoeg meer van krijgen.

    hieronder nog enkele filmpjes van achter de schermen:









    08-06-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:special animation
    06-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coraline
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De nieuwste animatieprent die binnenkort in de zalen komt is Coraline. Een 3D- pareltje geregisseerd door Henri Selick.

    Wanneer Coraline en haar ouders verhuizen naar een zeer oud huis, is het er in eerste instantie maar een saaie bedoening voor de kleine Coraline. Als haar vader haar echter op ontdekkingstocht uitstuurt ontdekt ze een geheime deur in een van de kamers. Via deze deur krijgt ze toegang tot een andere wereld, een betere wereld. Ze maakt kennis met haar tweede moeder en vader en alles lijkt heel erg naar haar zin te zijn. Tot ze op een dag ontdekt dat toch niet alles beter is in deze wereld en ze terug wilt naar haar gewone wereld. Dit is echter buiten haar tweede moeder gerekend, die haar niet zomaar laat gaan.


    Wanneer je de film bekijkt vergeet je compleet dat je naar een 3D klei animatiefilm zit te kijken. Maar toch zijn alle personages en props stuk voor stuk met de hand gemaakt. Een blikje achter de schermen leert ons dat dit een heus titanenwerk is geweest, maar alles lijkt te kloppen en is tot in de kleinste details uitgewerkt. Enige minpuntje is dat sommige beelden wat artificieel aanvoelen (volgens mij computeranimatie tussen de klei animatie) maar dit valt echter maar één of twee keer voor dat het eigenlijk muggenziften is om er over te spreken.
    Maar niet alleen de beelden zijn adembenemend mooi, ook het verhaal is meeslepend. In tegenstelling tot vele andere animatieprenten klopt het verhaal, is het goed opgebouwd en wordt er de nodige spanning opgebouwd. Misschien is het allemaal wel een beetje simpel en voorspelbaar, maar het is en blijft natuurlijk een soort sprookje.

    Wat mij betreft is het lang geleden dat we nog eens zo'n pareltje hebben gezien, waar er zowel aan het beeld en het verhaal is gewerkt. Coraline is dus zeker een aanrader voor gans de familie, niet te missen deze zomer.


    06-06-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:special animation
    Tags:coraline,
    12-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citizen Kane - essay
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Citizen Kane

     

     

    Een essay schrijven voor filmgeschiedenis, het komt wat laat en ongelegen, maar toch besluit ik het een kans te geven. Natuurlijk moet ik eerst uitmaken over welke film ik het nu juist wil hebben en hoe ik het ga aanpakken, daar er geen richtlijnen worden gegeven in de instructies wordt er veel overgelaten aan de schrijver zijn fantasie. Na een paar keer heel het lijstje geziene films overlopen te hebben is mijn oog blijven hangen op de laatste film: Citizen Kane. Ik zorg dat ik een exemplaar in handen krijg en gelukkig geven de weergoden niet veel zon. De popcorn laat ik achterwege en ik nestel me in de zetel voor een dagje Citizen Kane. Licht uit, spots aan, laat de film beginnen.

     

    Wanneer ik de film bekeken heb, blijf ik een beetje met gemengde gevoelens achter. Enerzijds is er het beeldmateriaal zelf, dat ik bijna subliem vind. Anderzijds zitten we met het eigenlijke verhaal dat mij persoonlijk, door zijn structuur, minder aanspreekt.

     

    Maar laat ik bij het begin beginnen. Citizen Kane vertelt het verhaal van krantenmagnaat Charles Foster Kane. Bij aanvang krijgen we een blik op zijn vervallen landgoed ‘Xanadu’ waar we de landmeester zelf op zijn sterfbed vinden. Een glazen sneeuwbal valt uit zijn hand en met zijn laatste adem vormt hij het woord ‘Rosebud’.  Daarna krijgen we een nieuwsbericht dat ons een deel over het publieke leven van Kane onthult. Maar het verhaal achter de man blijft onbekend. Verslaggever Jerry Thompson wordt er door filmjournaalproducent Rawlston op uit gestuurd om uit te vinden wat dit laatste woord betekent, in de hoop meer te weten te komen over wie de man Kane nu eigenlijk was. Thompson gaat op bezoek bij familie, vrienden en collega’s van Kane en ontrafelt via interviews bij verschillende personen meer en meer over het leven van Kane.

     

    De film dateert uit 1941 en werd geregisseerd door de controversiële Orson Welles (1915-1985), welke eveneens de rol van Kane voor zijn rekening neemt. Na een aantal jaren radiowerk en het vormen van zijn eigen theatergezelschap ‘The Mercury Theater’ kreeg Welles in 1939 een contract bij RKO pictures. Hier kreeg hij de ongeëvenaarde carte-blanche mogelijkheid om eender welke film te maken die hij wilde, dit werd Citizen Kane.

     

    Het scenario zou hij samen schrijven met Herman J. Mankiewicz. De geruchtenmolen draait echter dat Welles nooit één woord aan het scenario zou geschreven hebben en het volledige werk van de hand van Mankiewicz komt. Beiden ontkennen dit echter en beweren dat het uiteindelijke script door Welles is samengesteld uit twee afzonderlijke scripts respectievelijk door Welles en Mankiewicz geschreven.

    Wanneer ik het script naast de film leg is het eerste wat me opvalt dat er, vooral in de introscènes, serieus verschoven en geknipt is van het scenario naar de uiteindelijke film. Het verhaal zelf wordt verteld aan de hand van flashbacks waarbij het leven van Kane wordt blootgelegd bekeken door de ogen van verschillende mensen uit zijn naaste omgeving. Met deze manier van vertellen gaat Orson Welles radicaal in tegen de traditionele vertelstructuren van het toenmalige Hollywood. Persoonlijk heb ik een beetje problemen met deze manier van vertellen. Naar mijn gevoel raak je zo minder betrokken bij het verhaal, en ik ben niet een zodanige voorstander voor het gebruik van interviews voor het vertellen van een fictief verhaal. Anderzijds wordt zo het verhaal hier wel op gang getrokken. Het vreemde is misschien wel dat Thompson op het einde zijn zoektocht naar het woord Rosebud volledig opgeeft, het lijkt wel of dit enkel een reden is om het verhaal te starten en de eigenlijke betekenis van het woord en niet toe doet. Als kijker krijg je op het einde wel nog mee waar het allemaal om draait. Het blijkt de slee te zijn uit Kane zijn kindertijd. Wie daarmee teleurgesteld achter blijft van: ‘het is maar een slee’ begrijpt het volgens mij niet helemaal. De slee staat symbool voor zijn verloren kindertijd. Ergens in het begin van de film zien we de zesjarige Kane met zijn slee spelen, hij ziet er heel gelukkig uit. Het is bijna een idyllisch plaatje. Wanneer hij echter door zijn moeder wordt weggestuurd om ondergebracht te worden bij een voogd, Mr. Thatcher, duwt de kleine Kane Thatcher weg met zijn slee. Dit is volgens mij het symbool dat hij wil ingaan tegen de veranderingen die hem boven het hoofd hangen en in zijn onbezorgde jeugd wil blijven hangen. Wanneer hij toch meegenomen wordt zien we nog een aantal beelden van de slee die meer en meer ondergesneeuwd geraakt, alsof het vanaf nu altijd gaat blijven sneeuwen. De sneeuwbal in de hand van de stervende Kane verwijst hier eveneens naar. En dat is ook de tijd die Kane waarschijnlijk altijd gemist heeft, zijn onbezorgde kindertijd. Bovendien zegt zijn moeder voor zijn vertrek ‘je zult niet eenzaam zijn Charles’ en dat is nu net wat hij ondanks alles wel heel zijn hele leven is geweest. Het belang van de slee wordt nogmaals onderstreept wanneer Kane een nieuwe slee als kerstcadeau bij Thatcher onder de boom vindt. De latere woorden van Bernstein illustreren dat Thatcher een man is die niets anders kent dan geld in zijn leven en vertelt ons veel over de verdere opvoeding die de jonge Kane heeft gehad.

    Sommigen beweren dat Welles meer aandacht heeft besteed aan het technische werk dan aan het inhoudelijke. Na het lezen van het scenario ben ik hier niet volledig mee akkoord, daar de figuur van Kane zeer goed is uitgewerkt en men toch wel een zekere opbouw heeft waarbij men vertrekt vanuit zijn jeugd tot aan zijn sterfbed. Het is mijn inziens meer een kwestie van: je bent voor of tegen deze manier van vertellen. Bewijs daarvan is eveneens de Academy Award die Welles en Mankiewicz in 1942 gewonnen hebben voor het beste script. Hoe je het ook draait of keert Welles heeft met deze film zeker een compleet nieuwe manier van vertellen aan het licht gebracht en vele toekomstige filmmakers geïnspireerd. Het geheel doet me onmiddellijk denken aan onze eigenste Ben X die zijn verhaal ook via interviews brengt, maar of Balthazar zijn mosterd bij Citizen Kane gehaald heeft is mij onbekend. Ik kan enkel zeggen dat ik bij het zien van Ben X datzelfde ietwat wrange gevoel had dan bij het bezien van Citizen Kane. Nu ik het verhaal verder gelezen en geanalyseerd heb en de film in detail bekeken begin ik toch een beetje te twijfelen aan mijn eerste oordeel. Maar helemaal moeten toegeven dat ik de verhaalstructuur misschien toch wel goed vind gaat me, als vrouw zijnde, toch een stapje te ver.

     

     

    Maar niet enkel door zijn vertelstructuur is Citizen Kane uniek voor zijn tijd, technisch gezien is deze film eveneens een hoogstandje. Voor het camerawerk benaderde Welles de al eerder bekroonde Gregg Toland. Toland werkte speciaal voor Citizen Kane de techniek van deep focus verder uit. Deze techniek zorgt ervoor dat zowel voorwerpen op de voorgrond, in het midden en op de achtergrond tegelijkertijd scherp in beeld te zien zijn. Toland verklaart dat hij dit deed door het juiste gebruik van de cameralenzen. Maar eveneens de belichting speelt een rol voor een goede weergave van de deep focus techniek. Toland had deze techniek zo geperfectioneerd dat de film gezien wordt als een pionier op het gebied van deep focus.

    De film zelf is vooral samengesteld uit lange takes, die via verschillende montagetechnieken aan elkaar worden geplakt. Soms wordt er in de actie gemonteerd, dan weer gaat men via een overvloeier van het ene beeld naar het andere, dan is er weer gemonteerd op de dialoog. Zelfs in de weergave van de flashbacks van de verschillende personen bevat de film geen constante. Wanneer Thompson in de bibliotheek de memoires van Thatcher doorleest worden we door een sneeuwbui meegenomen naar het verleden. Via een overvloeier komen we terug in de bibliotheek terecht. De gedachten van Bernstein trekken ons via een overvloeier in het verleden en we komen via een zelfde overvloeier terug in de sofa van  Bernstein terecht. Vervolgens gaan we op bezoek bij zijn vriend Leland. Deze flashback overgang is de meest opmerkelijke in de gehele film. Bij de terugblik naar het verleden blijft de persoon van Leland een tijdje links in beeld hangen en vervaagt langzaam alsof we door zijn ogen in het verleden kijken. Via deze zelfde techniek worden we ook weer teruggetrokken naar het heden. De tweede flashback die vanuit Leland vertrekt wordt dan weer gewoon via een overvloeier gestart en eindigt opnieuw via een overvloeier. De voorlaatste terugblikken die we krijgen zijn die via zijn tweede vrouw Susan welke vertrekken vanuit een overvloeier waarbij haar gezicht een iets langer blijft hangen dan bij andere overvloeiers het geval lijkt te zijn, terugkomen doen we wederom via een overvloeier. Als laatste krijgen we een terugblik door het oog van de butler. Deze overgang is wederom opmerkelijk daar een papegaai in het beeld verschijnt en wegvliegt en zo het beeld vrijmaakt. Opvallend is hierbij dat het oog van de vogel ongevuld is. Men kan zich afvragen of dit een technische fout is of dat het de bedoeling is om aan te geven dat we door het oog van de vogel naar de volgende beelden gaan kijken. Ik denk dat dit vooral een interpretatie van de kijker zelf is, daar er nergens enige uitleg van Welles zelf over terug te vinden is. Via een overvloeier worden we terug naar het heden gebracht. Wat mij verder nog opvalt aan de flashbacks is dat het verhaal zich gewoon verder ontwikkelt eender vanuit welk personage we terugblikken in het verleden. Het is wel zo dat vooral de tijd die Kane met het personage heeft doorgebracht wordt belicht, maar het is niet zo dat het verhaal telkens vanuit het oogpunt van het personage wordt verteld. De flashbacks worden telkens vanuit eenzelfde standpunt verteld eender door wie zijn ogen we naar het verleden terugblikken.

     

    De film is vooral samengesteld uit medium shots, long shots en extreme long shots, close ups en extreme close ups komen minder voor en zijn meestal om overgangen te maken (memoires van Thatcher, de lamp die de overgang maakt naar Susan na haar zelfmoordpoging). De beeldkaders zijn één voor één ronduit prachtig. En het lijkt me dat de setdressers een enorme karwei hebben gehad met het samenstellen van de verschillende sets of dat er veel gewerkt wordt met miniaturen (wat ik niet echt heb teruggevonden). Wat wel opvalt in de beeldvoering is dat er regelmatig gebruik wordt gemaakt van reflecties zijnde die van Bernstein in de tafel terwijl hij zijn verhaal vertelt, die van de verpleegster in het glas van de sneeuwbol wanneer zij de kamer van de zonet overleden Kane binnenkomt, de danseressen in het raam terwijl Bernstein en Leland in gesprek zijn en een prachtige reflectie, vind ik persoonlijk, die wanneer Kane net de kamer van Susan vernielt heeft na haar vertrek en hij gebroken de hal inwandelt. Daarbij passeert hij een spiegel in een boog ingewerkt hierbij zien we zijn reflectie een paar maal weerkeren in de spiegel. Er wordt trouwens wel meer gebruik gemaakt van deze diepgang. Wanneer Susan hem verlaat en de deur uitwandelt, zien we verschillende deuren in het kader die in de verte steeds kleiner en kleiner worden en de afstand tussen hem en Susan steeds groter maken.

     

    Voor het in beeld brengen van de verschillende karakters wordt er eveneens een onderscheid gemaakt tussen de verschillende personages. Machtige personen zoals Kane en Leland worden voor een groot deel vanuit een lage hoek gefilmd zodat ze groter en imposanter overkomen. Zwakkere personen als Susan worden vanuit een hogere hoek in beeld gebracht zodat het lijkt alsof er op deze personen wordt neergekeken. De figuur van Thompson komt nooit echt duidelijk in beeld. We zien hem enkel van op de rug of over zijn schouder en hij zit altijd in het duister. Dit is speciaal zo gedaan om van Thompson geen eigenlijk karakter te maken, hij is de onderzoeker, de personificatie van de zoektocht naar de waarheid achter de figuur Kane. Bij het in beeld brengen van de figuur van Thatcher zien we een aantal maal een merkwaardig feit: Thatcher die rechtstreeks in de cameralens kijkt alsof hij de kijker wil afschrikken. Daarbij voelen de meeste scènes waar hij in voorkomt ook koud aan: sneeuw bij zijn introductie, de bibliotheek is door het veelvuldige marmer en de sfeer ook niet warm en hartelijk te noemen en dan hebben we nog niet gesproken over de koele secretaresse die Thompson onthaald.

    Voor het monteren van de film schakelde Welles de hulp in van Robert Wise. Om het filmjournaal, gezien na de dood van Kane, er korrelig oud uit te laten zien, kwam Wise op het idee om de opnames over een stenen vloer te slepen en hem door een doek, gevuld met zand en stenen, te halen. Dat dit een gedateerd resultaat geeft kan je zelf zien in het eindresultaat. In de montagekamer was niet iedereen hier gelukkig mee en werd er zelfs gevraagd naar een goede kopie van het origineel daar wat ze in handen hadden niet bruikbaar was door beschadiging.

     

    Buiten het verhaal en de technische uitvoering ervan is Citizen Kane eveneens uniek in het ‘tot leven wekken’ van de karakters. Welles zelf zat soms uren aan een stuk in de grimeerstoel om omgevormd te worden naar het levensjaar waarin zijn karakter zich bevindt. Ten tijde van Kane werd dit bereikt door de combinatie van make-up, kleding, vernuftige snufjes en belichting. In een interview verklaart Welles, tussen twee trekken aan zijn sigaar door, dat hij er in het echte leven nooit zo goed heeft uitgezien als de jonge Kane. Wat de vernuftige snufjes betreft zijn enkele voorbeelden dat Kane strategisch geplaatste tape op zijn gezicht droeg om een soort facelift te krijgen, het personage van Leland draagt, wanneer hij als oude man in beeld verschijnt, in melk gedoopte contactlenzen om zijn ogen ouder te laten tonen. Zelf vind ik de transformatie van de jonge naar de oude Kane zeer geloofwaardig en gezien het tijdperk verbluffend. Als men in acht neemt dat dit vandaag de dag uren, dagen, maanden werk en simulaties aan een computer vereist (cfr The Curious Case of Benjamin Button) kan ik er enkel nog meer respect voor opbrengen. Misschien zijn we minder creatief geworden, of technisch verwend of beperkt de weergave in kleur ook wel deels onze mogelijkheden.

     

    Ondanks zijn uniek karakter is Citizen Kane nooit een echte hit geworden in zijn tijd. En dit was niet enkel te wijten aan het feit dat het te vernieuwend was voor het toenmalige Hollywood. Een groot deel van zijn falen kan worden verhaald op de nek van William Randolph Hearst. Deze, in 1863 geboren, invloedrijke krantenmagnaat herkende in Charles Foster Kane een weinig vleiende beschrijving van zichzelf. Hearst wilde op alle manieren vermijden dat Citizen Kane een succes werd bij de bevolking. Eerst bood hij de RKO-baas aan de kosten van de film te vergoeden in ruil voor de negatieven, zodat hij deze kon vernietigen. Dit werd hem echter geweigerd en vervolgens zorgde hij voor een boycot van de film. Alle kranten en radiostations die onder zijn macht vielen werden verboden om de film te noemen of advertenties te plaatsen. Mede door deze boycot werd Citizen Kane geen succes in de bioscopen en beschouwd als een flop. Het gevolg hiervan is dat Welles nooit meer de artistieke vrijheid zal krijgen zoals hij die kreeg bij het maken van Citizen Kane. Welles zelf heeft altijd ontkend dat hij het verhaal gebaseerd heeft op het leven van Hearst en is het feit dat hij nooit een tweede kans heeft gekregen blijven betreuren. De meeste niet aan Hearst verbonden kranten vonden Citizen Kane echter een meesterwerk en hij werd dan ook bekroond met negen Oscarnominaties maar won slechts één Academy Award, zoals eerder aangehaald, voor het beste scenario. Na 1942 raakte de film in de VS in de vergetelheid om pas in 1946, na de Tweede Wereldoorlog, terug op te duiken waarbij hij in verscheidene Europese landen werd uitgebracht. In Europa, meerbepaald in Frankrijk, was men zeer onder de indruk van de film en stilaan kreeg hij weer wereldwijde aandacht. Tegenwoordig prijkt hij op vele lijstjes van beste film ooit, beste scenario aller tijden enz.

     

    Of je hem nu goed vindt of slecht feit is dat Citizen Kane een meesterwerk is voor zijn tijd en een serieuze vernieuwer is op verschillende fronten. En samen met Welles betreur ik het feit dat hij niet meer kansen heeft gekregen om zijn talenten te tonen na het maken van deze film. Want met het tekenen van het contract bij RKO heeft hij tegelijkertijd gezorgd voor zijn opkomst en ondergang, zodat hij nooit meer ten volle heeft kunnen bewijzen wat voor een briljante filmmaker hij was.

     

     

     

    12-05-2009, 00:00 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:films uit de oude doos
    Tags:Citizen Kane, Xanadu, Rosebud, Orson, Welles
    08-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Setting up your shots
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Setting up your shots
    Great camera moves every filmmaker should know/second edition
    ISBN: 978-1-932907-42-1


    Op het eerste zicht lijkt dit boek een nietig naslagwerkje te zijn over cameratechnieken, maar niets is minder waar. Het is een zeer rijke bron aan informatie over alles wat met filmtechniek te maken heeft. In mijn ogen is het een boek dat je eigenlijk één keer per maand zou moeten lezen, doornemen of doorbladeren om je kennis terug op te frissen.
    De informatie is zeer helder, duidelijk en niet te langdradig meegegeven. Bovendien worden er telkens voorbeelden van films meegegeven waarin je de besproken techniek kan bekijken. Heb je niet de tijd om de aangehaalde film te zien, zijn er nog altijd de illustraties die heel duidelijk de tekst aanvullen en waardoor je meestal direct wel snapt over wat ze het hebben.
    Het boek behandelt een grote variatie aan items ingedeeld in volgende basishoofdstukken:
    - basis cinematografische technieken (pan, tilt, dolly, zoom ...)
    - compositie technieken (camera hoeken, close-ups ...)
    - kraan technieken (rise up, fall down ....)
    - bewegingstechnieken (open up, close out, draw in, vertigo ....)
    - perspectief technieken (POV, broken wall, voyeur ...)
    - camera technieken (whip cut, search up, sleepover ....)
    - montage technieken (jump cut, match cut, cross cut ....)
    - verschillende technieken (slow motion, fast motion ....)

    wat mij betreft zeker een boek om in de kast te hebben.

    waardering: 10/10

    08-05-2009, 12:40 Geschreven door bioscoop  
    Reageren (0)


    Categorie:gelezen en (goed)gekeurd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Een interessant adres?


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs