Dag 96 - Woensdag 16-08-2017 â Niffer - BreisachÂ
Onze eerste sluis vandaag was de
laatste op het Canal Rhin-Rhone zijnde Niffer. Na deze sluis kwamen we op het
Grand Canal dAlsace dat zowat gelijk loopt met de Rijn.Eenmaal hierop ging het vooruit.Het is een zeer breed kanaal en er zit goed
wat stroming op wat nog een meevaller is.We kwamen al dadelijk een riviercruiseschip tegen ddat richting Bazel
voer.We moeten vandaag 36 km varen voor
we een jachthaven tegen komen.Het is
ook niet mogelijk zomaar ergens aan de kant te gaan liggen gezien het hier
schuine betonoevers zijn.Onderweg
kwamen we een zestal grote vrachtschepen tegen waarvan vier Belgen !Het viel goed mee met de sluizen, we
arriveerden altijd net toen er een vrachtschip moest geschut worden dus moesten
we nergens lang wachten.De sluizen zijn
hier wel diep. De eerste sluis Ottmarsheim heeft geen drijvende bolders en daar
moesten we 8 keer de touwen verleggen eer we onder waren !Achteraan heb ik twee touwen aan mekaar
gemaakt en kwam ik nog niet toe om onder te raken.
River cruises.Best hoge sluis hé.Waarvoor zou dit dienen ? Wie weet het.
De muurpotten staan ongeveer3 meter onder mekaar en 8 keer 3 meter maakt
24 meter verval ! De volgende sluizen Fessenheim en Vogelgrun hebben wel
drijvende bolders dus dat ging weer veel makkelijker.Het is een hele hoogte als je onder in de
sluis ligt en naar boven kijkt.Na sluis
Vogelgrun gingen we over bakboord enkele honderden meters stroomopwaarts de
Rijn op en gingen dan de jachthaven Breisach binnen.We vonden een goed plaatsje vooraan aan een
kopsteiger zodat we de fietsten makkelijk af konden zetten.Na de havenformaliteiten gingen we de fiets op
om de auto op te halen in Ottmarsheim waar we die zondag hadden gaan zetten.We fietsten over de Eurovelo 15 langs de
dorpjes met allemaal pastelkleurige huizen. Die fietspad loopt voor een groot
deel over een oude tram of spoorbedding.Het is een mooie streek met mooie zichten op de bergen van de Vogezen en
aan de andere kant die van het Zwarte Woud.Na 2,5 uur en 36 km arriveerden we aan de auto.Eerst een terrasje ( die zij er hier terug te
vinden) en dan nog snel iets gehaald in de Spar voor we terug naar Breisach
reden.
Dag 95 - Dinsdag 15-08-2017 â Mulhouse - NifferÂ
Wij hebben de bediening voor sluis
S41-Mulhouse (sluis 40 bestaat niet meer sedert de verbreding van het kanaal
van Mulhouse tot Niffer) besteld tegen 10:00 uur.Tot waar we juist gaan varen weten we nog
niet, we zullen wel zien waar we ergens kunnen aanleggen.We moeten nu, nu Wietse opgehaald is, niet
meer ergens op een bepaalde tijd zijn.We kwamen te 09:55 uur aan sluis S41 die al voor ons open stond en het
licht al op groen stond.We werden
opgewacht door twee sluismannen, eentje om de administratie te doen en de
andere op de knopjes te bedienen. Op een van de vragen die gesteld werden: Van
waar komen jullie ?,was het antwoord Van
Mulhouse niet genoeg.Ze moesten weten
van waar veel verder wij kwamen. Wanneer ik antwoordde dat wij van de Sâone
kwamen was dat wel goed. Alsof je van ergens anders kunt komen wanneer je van
uit de richting Mulhouse aan sluis 41 arriveert ! Het kanaal begint in St
Symphorien aan de Sâone en eindigt in Niffer aan de Rijn ! Er zijn geen
zijkanalen of rivieren die bevaarbaar zijn onderweg. Na deze sluis is het
ongeveer 17 km tot aan de sluis Niffer.De eerstekilometer is nog een
smal kanaal maar na de spoorbrug kom je in de haven van Mulhouse.Hier wordt het kanaal meer dan 200 meter
breed met eerst een grote zwaaikom.Hier
liggen al dadelijk een aantal grote vrachtschepen, een Nederlander, een
Zwitser, een Duitser en zelfs twee Belgen, eentje met thuishaven Antwerpen en
eentje van Gent.De haven is zon 2 km
lang en dan volgt een bocht, daar waar vroeger het Canal du Rhin au Rhone
(Branche Nord) afboog naar Mulhouse.Met
het graven van het Grand Canal dAlsace en de verbinding ervan met Mulhouse via
Niffer is dat vroegere kanaal buiten dienst gezet.
Hefdeur sluis 41.Begin van de haven. Watertoren
fabriek.Kanaalwater !De steen der waanzin ? 16 km van in totaal een dikke 220 km
van het kanaal dat ze toen wilden graven is ooit afgemaakt, verder dan Mulhouse
zijn ze nooit geraakt.Geld op ? Of te
hoog gegrepen in die tijd ?
Nu bevind er zich een droogdok van
een scheepswerf in de oude aansluiting ervan.Vervolgens komt er een stuk van 13 km in twee lange rechte stukken met
ongeveer halfweg een grote bocht.Rechts
van het kanaal (gezien in onze vaarrichting) bevind zich het Forêt de la Hardt
Sud, een uitgestrekt woud.Onderweg
liggen op het 13 km lange traject twee pontons voor de pleziervaart maar aan
beide pontons lagen natuurlijk weer boten van 25 a 30 meter lang en dan weet je
het wel.We moesten dan maar door tot
Niffer waar we aan de steigers wilden gaan liggen maar alle vrije boxen waren
met een kabel afgesloten en niemand van die mensen op die boten maakte aanstalten
om ergens plaats los te maken.Door
varen in het kleine oude Canal de Hunninge zagen weniet echt zitten.Het water stroomde er zoals in een
rivieren we weten niet of we daar
ergens kunnen draaien.We besloten dan
maar aan de VNF van de sluis te vragen of we niet mochten aanleggen aan de
dienststeiger ter hoogte van het sluisgebouw.Gezien ze voor ons geen plaats maakten aan de steigers mochten we er één
nacht blijven liggen.
In de late namiddag zijn we een
fietstocht gaan maken naar Kembs om naar het haventje daar te gaan kijken.Eigenlijk zouden we daar toch kunnen geraken
en we zouden kunnen draaien.In Kembs
zijn we dan maar niet verder gereden aan Basel (toch nog 14 km enkel) en zijn
we door het dorp terug naar Niffer, en dan naar Petit-Landau en terug naar de
sluis gereden.We zullen hier ooit toch
nog wel eens komen en dan gaan we wel eens tot in Bazel. (Als we dan nog zo
ver kunnen fietsten (een uitspraak van Annie)).Er zijn door de grote sluis hier vlak naast
ons toch drie grote vrachtschepen richting Mulhouse gevaren.
Na hun vertrek vanmiddag hebben we
nog een rondje Mulhouse van een drietal uur kriskras door en rond Mulhouse per
fiets gedaan. Het is hier aangenaam fietsen, er lopen veel los liggende
fietspaden door de stad. Er is veel groen.Er loopt ook een stuk oud kanaal door de stad, en de beide oevers zijn
omgevormd in mooie stukken park met veel kunstwerken aan beide zijden van het
kanaal.Daar waar het kanaal stopt werd
een fontein in het midden van het oude kanaal geplaatst. Langs beide
oeverparken zijn mooie appartementen gebouwd.
Beelden uit de stad, kunstwerken in
het park en op rotondes.
Voor de rest zijn de meeste gebouwen
gerenoveerd.Van veel voormalige fabrieksgebouwen
zijn hier appartementen gemaakt en de gevels mooi opgepoetst. We reden ook een
stuk langs de riviertjes de Doller en de Ill, en door alle randgemeenten van
Mulhouse.Bij momenten hadden we heel
mooi uitzicht op de Vogezen die zich ten noordwesten van de stad bevinden en
aan de zuidzuidoost kant de uitlopers van de Alpen als we in de richting van
Basel keken. Ik denk dat we in totaal zon 25 km gefietst hebben.
Terwijl zij in de loop van de
namiddag naar Bazel reden zijn wij de auto in Heidwiller gaan ophalen en hebben
hem verder gezet in Ottmarsheim, zon kleine 10 km voorbij Mulhouse in de
richting van Straatsburg.Zo moeten we
als we een van de volgende dadgen verder varen tot in Niffer en later tot in
Breisag hem dan geen 45 km ver gaan halen.Op de terugweg fietsten we door het Forêt de la Hardt, een groot woud
ten noordoosten en ten oosten van Mulhouse.
Herdenkingsplaat .Het nieuwe kanaal. Mulhouse gezien van op de Tour dEurope.
Langs de weg door het woud passeerden
we een graf van een jonge Franse soldaat die tijdens WOII omkwam terwijl hij
een groep mensen van een dorpje dat in door de Duitsers bezet gebied lag,
probeerde over de frontlinie die toen in het woud lag te brengen.Hij, twee van zijn collegas en twee
burgermeisjes kwamen om toen zij op een Duitse patrouille stootten.De anderen konden nog ontkomen.Tot op de dag van vandaag wordt het graf van
die jongen onderhouden door iemand van de familie van de mensen die veilig
konden ontkomen.
Dag 92 - Zaterdag 12-08-2017 â Heidwiller - MulhouseÂ
Het is hier een goed plaatsje om de nacht door te
brengen, weinig verkeer, geen picknickbanken in de buurt zodat er geen
hangjongeren kunnen komen zitten en de trein ver genoeg af om er geen
lawaaihinder van te hebben.We varen
vandaag tot Mulhouse en moeten nog 11 sluizen en twee draai- of ophaalbruggen
passeren.We waren klaar om te
vertrekken toen iemand van het VNF per brommer kwam zeggen dat de sluis voor
ons klaar stond, dat is dus goed op tijd. We waren nog maar door de sluizen
S29-Heidwiller, S30-Heidwiller, S31-Obergruen, S32-Illfurth en S33-Muehlenmatten
toen Wietse een sms-je kreeg dat Kris,
Danny en Rho nog 70 km van Mulhouse waren.Ze waren enkele uren vroeger vertrokken dan eerst.We hebben dan afgesproken dat ze ons onderweg
aan een sluis zouden opwachten en dat Rho dan mee zou kunnen varen
Gevelbeschilderingen.Nog eens de tempel.Het stadhuis.
Wegingen nog door S34-Niedere Matten en toen we aan de ophaalbrug van
Zillisheimarriveerden stonden ze ons
daar op te wachten. Aan sluis S35 is Rho dan mee gevaren. Dan moesten we nog
door de sluizen S36-Didenheim, S37-Didenheim, S38-Brunstatt en S39-Mulhouse en
toen arriveerden we in de YH Mulhouse waar de havenkapitein ons stond op te
wachten aan een steiger die hij voor ons op vraag van de de laatste
sluismeester van gisterenavond voor ons gereserveerd had.We hadden een plaatse aan een kopsteiger in
plaats van een van de vingersteigertjes zodat we goed vast konden maken en de
fietsten nog gemakkelijk konden afzetten.Je ligt aan de rand van de oude stad pal tegenover het station en het
busstation waar de langeafstandsbussen hun station hebben.We blijven hier drie nachten liggen en
maandag nemen Kris en Danny Wietse mee terug naar huis en varen wij verder.
Dag 91 - Vrijdag 11-08-2017 â Dannemarie - Heidwiller
Het heeft deze nacht weer geregend en
nu regent het nog steeds. Het wordt weer een prettige vaardag. Toen we te 09:00
uur stipt vertrokken stond sluis S17-Wolfersdorf reeds open.We besloten om vandaag maar tot Illfurth te
varen in plaats van recht tot in Mulhouse.We hebben morgen voormiddag dan toch nog de tijd om verder te varen
gezien Kris, Danny en Rho maar rond de middag daar gaan zijn, en dan moeten we
vandaag ook niet zo lang varen en zoveel sluizen doen.Deze sluizen worden allemaal bediend door
iemand die mee rijdt.We doen dus
vandaag nog de sluizen S18-Wolfersdorf, S19-Le Moulin Martin,
S20-Kreuslestraeng, S21-Waessermatten, S22-Waessermatten, S23-Aumatten,
S24-Hohe Matten, S25-Eglingen, S26-Obere Wannen, S27-Almend en S28-Heidwiller
en leggen dan aan te Heidwiller waar een lange kade zou zijn.
Mulhouse in zicht.Tempel Saint Etienne.Kunst in de straten van Mulhouse.
Volgens de mensen van het VNF zou de
aanlegplaats Illfurth te ondiep zijn voor onze boot.We hadden met de sluizen geluk, ze stonden
allemaal klaar voor ons als we er aan kwamen en we waren dan ook al te 11:45
uur op onze bestemming.De kade is er
lang genoeg maar er staan maar twee bolders, en je kan er geen piketten
slaan.Gelukkig stond er nog een metalen
beugel waar we aan vast konden maken.Na
het middageten gaan we te voet naar Eglingen om de auto op te halen. Later op
de dag nog een klein ritje met de fiets in de buurt gemaakt langs de dorpjes
Heidwiller, Saint Bernard en Spechbacher-le-Bas.Veel is er niet te zien, in geen enkele van
de dorpjes een bakker, geen winkel (uitgezonderd een garage) enkel een kerk en
een aantal huizen. Savonds is het terug beginnen regenen en we zullen dan maar
wat tv gaan kijken.
Dag 90 - Donderdag 10-08-2017 â Montreux-Château â DannemarieÂ
Opgestaan met regen en het heeft een
groot deel van de nacht geregend. We moesten iets na 09:00 uur vertrekken
aangezien we om 10:00 uur de sluis S2, begin van een sluizentrap, gereserveerd
hadden.Ik ben dan ook maar eens met de
auto tot in het dorp gereden om naar de bakker te gaan ook al was maar
anderhalve km.We hebben voor het eerst
in lange tijd binnen het ontbijt genuttigd gezien buiten alles nat was.De Duitse zeilboot die gisteren de hele dag
met ons mee gevaren was ging iets later vertrekken en zou ons wel inhalen tegen
dat we aan de sluis waren.
Bouwjaar van een van de sluizen.Ooievaars op pad.Bergje af varen.Wolfersdorf.
En inderdaad, wij arriveerden stipt
te 10:00 uur aan de sluis, moesten een vijftal minuten wachten, en toen
arriveerden zij ondertussen ook.We gaan
vandaag 15 sluizen doen waarvan er een groot aantal een sluizentrap vormen en
die voor het grote deel maar enkele honderden meters achter mekaar liggen.Het ging allemaal vlot, we moesten maar twee
keer even wachten eer de sluis vol gelopen was en te 12:30 uur gingen we door
de laatste sluis S16-Dannemarie en kwamen we in de jachthaven. Onderweg hebben
we weer verschillendegroepjes ooievaars
zien zitten op velden en weiden. Die zitten er hier blijkbaar wel veel. Na het
aanleggen, de registratie voor de haven en het eten heb ik de auto weer opgehaald,
verder gezet in Eglingen aan de kerk, en met de fiets terug naar Dannemarie
gereden.Ondertussen waren Annie en
Wietse gaan winkelen.
De bergjes in de Alsace. De bergen in Zwitserland. Ooievaars in Wolfersdorf..
S Avonds nog een ritje door Wolfersdorf
gemaakt. Het is een klein dorpje, eigenlijk een lange straat met enkele korte
zijstraatjes met weer veel van die vakwerkhuizen in alle kleuren.Net voorbij het dorp achter een boerderij
staat er een ooievaarsnest boven op een hoge boom.Er zitten nu twee ooievaars op, misschien
twee die vandaar ergens onderweg aan het fourageren waren.
Vandaag gaan we richting
Montreux-Château. We moeten daarom door 12 sluizen waarvan de laatste 6 met
begeleiding.Aan sluis S14-Montbéliard
moesten we wachten voor een tegenligger.De Duitse zeilboot die ook onze richting zou uitgaan, zou een kwartier
later vertrekken maar om reden dat we die tegenligger hadden heeft hij iets
moeten wachten.We gingen nog door de
suizen S13-(een sluis die weer open staat), S12-Exincourt, S11-Etupes,
S10-Marivées en S9-Allenjoie en kwamen toen aan de wachtplaats waar we de
middagpauze zullen blijven liggen.
Op de Allan, sluis en pont de canal
over de Allan, wordt hier de Bourbeuse.Toch nog industrie hier.
Een half uur later arriveerde de
Duitse Zeilboot en we spraken af van straks samen door te varen. We moesten
tegen 13:30 aan sluis 8-Fontenelles zijn waar we onze afstandsbediening moesten
afgeven en van waaraf er terug begeleiding is.De volgende sluizen zijn wel gemechaniseerd maar niet geautomatiseerd
zodat er iemand de bediening in gang moet zetten.Wij waren op tijd, zij(het VNF) natuurlijk niet en we konden pas 20
minuten later de sluis in.Ze hadden
natuurlijk weer geen goede afspraken genoteerd zodat de ploegindeling in het
honderd gelopen was. (Nog maar eens !, afspraken nakomen is hun hobby blijkbaar
niet)Vervolgens gingen we nog door de
sluizen S7-Petite Bois, S6-Les Foinez, een pont tournant (draaibrug),
S5-Brebotte, S4-Autrage en S3-Montreux en te 16:10 uur arriveerden we aan kade
Montreux-Chateau.We hadden beiden nog
plaats net voorbij de sluis.Een half
uur na het aanleggen begon het te gieten en het bleef de hele avond regenen. Ik
ben toch nog de auto gaan ophalen, anders wordt het morgen te ver.Met een poncho de fiets op en toch maar
vertrokken.Onderweg, bijna in
Montbéliard klaarde het op en de laatste km kon ik zowaar terug in mijn hemd
rijden.Onderweg, terug naar Montreux
nog door enkele mooie dorpjes gereden.Er staan hier veel huizen in houtvakwerk met pleister tussen en veel
ervan zijn in pastelkleuren geschilderd.
Er is hier geen bakker meer maar er
staat een baguettes-automaat op het pleintje waar vroeger de bakker wasEr gaan 40 baguettes verdeeld over twee
soorten in de automaat en op het schermpje kan je zien hoeveel er nog in
zitten.Na het ontbijt vertrokken we
stipt te 09:00 uur.
Sluis S18-Dampierre konden we van op
de ligplaats bedienen en gezien die leeg onder stond konden we dadelijk naar
binnen.De volgende S18B is weer een
hoogwatersluis die open stond. Daarna kruisten we de rivier de Doubs waarna het
kanaal verder gelijk liep met de rivier de LAllan, wiens vallei het kanaal nu
volgt tot Montbéliard.Hier liggen de
sluizen S17-Voujeaucourt, S16-Courcelles en sluis S15-Cöteau-Jouvent nog op
voor we in de YH van Montbéliard arriveerden.Te 10:55 uur lagen we op onze plaats.
Het heeft heel de tijd geregend en na
het eten ben ik maar alleen de auto gaan halen anders waren we allemaal
nat.Terwijl ik de auto ging halen is
Annie met Wietse naar de overkant van het kanaal gaan winkelen.Toen ik aan de auto aankwam stopte het met
regenen.
Duiventoren ?Fontein in de Allan.Het kasteel.De tuin boven op de binnenkoer.
Namiddag een stadswandeling gemaakt.
Mooie propere gezellige stad. Mooie pleintjes met overal bloembakken en
hangkorven met mooie bloemen en planten. In de stad een mooi kasteel boven op
een 25 meter hoge heuvel van waarop je een mooi uitzicht hebt over de vallei
van de Allan.Langs die rivier een mooi
park met van alle wetenschappelijke en natuurkundige opstellingen en veel oude
bomen en bloemen. De bruggen over de rivier en over de waterpartijen zijn
allemaal voorzien van mooie bloembakken.Tussen de twee bruggen over de Allan bevindt zich een mooie fontein.
Gezellige straatjes en pleinen.De jachthaven.Grote insecten in het park.
Na het avondeten nog een wandeling
gemaakt door de beide delen van het park.Toen het duister werd en we terug aan de boot arriveerdenzagen we in het westen een wolkenpartij die
zo uitgestrekt, massief en scherp afgebakend was dat het leek of er zich daar
een grote bergrug bevond. Terug op de boot gekomen het
reisverslag nog bijgewerkt en verstuurd.
Dag 87 - Maandag 07-08-2017 â Lâsle-sur-Doubs â Dampierre-sur-le-Doubs Â
Na het ontbijt te 09:10 uur
vertrokken richting Montbéliard.We
moesten hiervoor door de sluizen S26-LIsle-sur-le-Doubs, S25-Coteau-Lumans,
S24-Blussans, S23-Colombier-Châtelot, S22-Maurice, S21-Colombier-Fontaine,
S20-Raydans en S19-Plain de Dampierre voor we in Dampierre aan de kade gingen
liggen. Vandaag was het helemaal een stuk kanaal die zowat gelijk loopt met de
rivier.De rivier is hier heel ondiep,
je ziet bijna overal de keien op de bodem liggen.Een stuk van het kanaal is over een afstand
van ongeveer 500 meter helemaal uit de rotswand van de oever gehakt en is daar
dan ook maar smal.Aan de overkant van
de rivier (rechteroever) ligt tussen La Prétrière en Les Arbues de Usine
Electrique de la Prétière.Die gebruikt
de waterkracht van de Doubs door voor een grote bocht in de rivier, met
verschillende stroomversnellingen, het water af te tappen en voorbij de
centrale terug in de rivier te laten stromen. Het afgetapte water stroomt door
een tunnel van +- 500 meter onder de heuvel door naar een stuk voedingskanaal
naar de centrale.
Het paarse huis.Wilde bloem.Dagelijks zwempartijtje.Ligplaats Dampierre/Doubs.
Na sluis S23-Colombier-Châtelot ligt
een lange aanlegsteiger maar daar hadden we nog maar 7 km gevaren dus die zijn
we maar voorbij gevaren.Dampierre-sur-le-Doubs is maar een klein dorpje en veel is er niet te
zien maar we blijven hier vannacht liggen anders zijn we te vroeg in Mulhouse
waar ze Wietse komen ophalen.
Na aankomst en het eten zijn Wietse
en ik terug gefietst om de auto op te halen, daar nog iets te winkelen en een
visverlof te gaan halen. Normaal kan dat in een winkel met visbenodigdheden maar
die is hier niet en op het bureau de tourisme wisten ze niet waar ik dat kon
vinden (?), daar stuurden ze ons naar de Mairie maar die was gesloten en in een
Bar-Tabac wist de uitbaatster ook niet waar we dat konden vinden.
Na terugkomst aan de boot een badje
gepakt tussen een paar duizend visjes en daarna een douche met ons
zonnewater.
Na het ontbijt zijn Wietse en ik vertrokken naar
Baume-les-Dames om de auto terug te gaan halen.Het is een ritje van 35 km voor een groot gedeelte langs het water.In Clerval moesten we wel door het dorp
bergop richting Chaux-lès-Clerval, verder naar Roche-lès-Clerval en zo terug
naar de oever.Van daaruit is het terug langs
het water.We waren vertrokken te 09:30
uur en we waren te 11:15 uur aan de auto. Van daaruit reden we met de auto via
Grange-Ravey, La-Maison-Rouge, Hyèvre-Paroisse, Branne, Clerval, Santoche,
Pompierren-sur-Doubs, Mancenans, Appenans en Les Champs-Montants terug naar
LIsle-sur-le-Doubs.Dat was ook een
mooi ritje enkele malen over berg en dal, door bossen en
weidelandschappen.Motorrijders zullen
aan deze route veel plezier beleven.
Sluis-koeien.Onderweg.Enkele waterbekkens
fonteintjes.Een arm van de Doubs door
LIsle/Doubs.
Na terugkomst aan de boot zijn we in de cafetaria van de
Intermarché die vlak bij de kade ligt en op zondag van 1200-1400 en van
18:30-20:30 uur open is, gaan eten. Nadien wat spelletjes gespeeld, wat gelezen, nog een klein
toertje met de fiets door het stadje gereden om wat fotos te maken, wat gaan
zwemmen en wat geluierd en toen was het weeral avond.
Dag 85 - Zaterdag 05-08-2017 â Baume-les-Dames â LâIsle-sur-DoubsÂ
Terwijl Annie naar de bakker was de
boot verlegd zodat we het water kunnen bijvullen. Na het ontbijt was dat klaar
dus konden we vertrekkenWe wilden
vandaag tot Clerval varen en moesten daarvoor 18 km varen en de sluizen
S40B-Baume (staat open), S39-Lonot, S38-La Raie aux Chèvres,
S37-Grand-Crucifix, S36-Heyvre-Magny, S35-LErmite, S34-Branne,
S33-Chaux-les-Clerval en S33B-Clerval (Staat open) doen.Aan sluis S35 hadden we dubbel rood, er werd
aan de sluis gewerkt.Hierdoor moesten
we een kwartier wachten en toen de sluis open gezet werd werd ons verteld dat
we moesten wachten op nog een boot.Het
bleek de Louis Pasteur (F) te zijn die we deze morgen vroeg in Baume vertrokken
was en onderweg aan een ponton aan een sluis lag.De volgende sluis moest ook nog met twee en
dat viel niet zo best mee.De bedieningsstand
lag twee meter achter ons en het had wat tijd nodig eer die andere de sluis in
gang kon zetten.
Nog eens tegenliggers.Kade LIsle/Doubs. Lagere school.Nog een buurman.
Toen we in Clerval aankwamen stond er
een bord bij de steiger dat er niet aangemeerd mocht worden. We hebben het
geprobeerd maar dat kwam niet goed.De
steiger ligt in heel ondiep water en we konden tot op een meter of vijf er
vandaan geraken maar daar liepen we met de boeg vast in de kiezel. Wanneer we
terug achteruit gingen vlogen de kiezelsteentje rond de schroef.Nu weten we waarom hier niemand ligt.We moesten dan ook verder en gingen nog door
de sluizen S32-Clerval, S31-Pompierre, S30-Plaine-de-Pompierre,
S29-La-Goulisse, S28-Appenans en S27-Papeterie om uiteindelijk voor sluis
S26-LIsle-sur-Doubs een lange aanlegsteiger recht tegenover de Intermarché te
vinden.Hier is geen elektriciteit en
water maar de eerste plaats (de wachtsteigertjes aan de sluizen niet mee
geteld) die we vandaag tegengekomen zijn waar je kan aanleggen !Het is hier heel mooi varen maar heel weinig
aanlegmogelijkheden.We hebben hier dan
ook maar rap aangelegd en niet het risico genomen van nog veel verder te moeten
varen.
Dag 84 - Vrijdag 04-08-2017 â Deluz â Baume-les-Dames Â
Rond 08:00 uur waren er al twee boten
vertrokkenen even later startte die
voor ons lag, duidelijk een Daf. Die hebben een karakteristiek geluid (met
bijbehorende blauwe rookwolk als ze koud zijn) dat je zo uit een reeds
motorgeluiden kan halen. Na een half uurtje vertrok die boot dan eindelijk en
toen wij klaar waren met het ontbijt en het nazicht van de motorolie, de
keerkoppeling en het koelwatersysteem zijn wij ook vertrokken. We doen vandaag
de sluizen S46B (ecluse de garde, staat nu open), S45-Aigremont, S44-Lassay,
S43-Douvot, S42-Ougney, S41-Fourbanne en S40-Baumerousse voor we zullen
arriveren in de YH Baume-les-Dames.Alle
sluizen gingen vlot maar soms moet je wel lang wachten eer de afstandsbediening
contact maakt met het bedieningssysteem aan de sluis.Er zit hier ook een groot verschil in
schuthoogte, er was een sluis met een verval van 0,7 m, enkele van 1,2 tot 2,3
m en dan eentje van 4,2 m.
Het is hier mooi varen met aan beide
kanten bergen met veel steile rotswanden.JHier moet je goed op de borden letten die de ligging van de vaargeul
vanaf de oever aangeven. Die ligt meestal tussen de 10 a 20 meter van de oever,
soms aan bakboord, soms aan stuurboordkant.Toebn we in Baume-les-Dames arriveerden vonden we een plaatsje iets voor
het restaurant voor sluis S40Bis (weer een sluis die normaal open staat en
alleen bij overstromingsgevaar gesloten en bediend wordt.) Hier is water en elektriciteit.We lagen vast te 12:35 uur.
Rond 14:30 uur ben ik met Wietse per
fiets terug naar Deluz gereden om de auto op te halen.Op de terugweg namen we natuurlijk een andere
weg als waar we met de fiets gereden waren en passeerden zo langs de N83 waar
we een mooi uitzichtpunt op het dorp Fourbanne zagen.Toen we terug aan de jachthaven kwamen was
Annie net terug van haar wandeling naar een SuperU hier vlakbij.Voormiddag was het lekker weer, zonnig maar
nog niet te warm met een lekker windje maar nu is het ondertussen weer heet
geworden.
Dag 83 - Donderdag 03-08-2017 â Besançon - Deluz Â
Vertrokken te 09:45 naar sluis
S50B-St Paul en hierbij zijn we rond de oude stad gevaren.Toen we aan de sluis arriveerden waren de
deuren dicht.Er staan daar geen
seinlichten en de sluis reageerde niet op het gebruik van de
afstandsbediening.Toen we voor de sluis
vastgemaakt hadden kwam een personeelslid van de rondvaartboten zeggen dat de
sluis handbediening was en hij zou wel effe helpen.Oeps, daar hadden we niet van gehoord en in
de kaartenboek staat het niet vermeld. We, ik en Wietse, hebben dan mee de
deuren en kleppen gaan bedienen zodat we toch nog door de sluis konden, de
rondvaartboot lag al te wachten. Eenmaal buiten terug vastgemaakt en die man
van de rondvaartboten maar gaan helpen zodat die niet te lang moest wachten,
dat was het miste wat ik kon doen.We
voeren verder naar sluis S49-La Malate, later S48-Chalèze, S48B (stond open).
In Novillars was de steiger bezet dus moesten we verder naar Deluz.
Rond Besancon varen. Alle hens aan dek aan de handbediening
sluis.Ligplaats aan papeterie Deluz.
We moesten daarvoor nog door de
dubbelsluis S47-46-Deluz.Iets voor die sluis begon de motor heet te
lopen en moesten we hem stil leggen. Het bleek dat er te weinig koelwater was.De motor stil gelegd en langzaamaan het
koelwater bijgevuld. Er kwam al stoom uit zo heet stond hij.Na het bijvullen daalde de thermometer
langzaam en toen hij onder de 80 was de motor terug gestart. Blijkbaar is er
toch geen lek in het koelwatersysteem gezien het peil toen we in Deluz
arriveerden nog even hoog stond als toen ik het heb bijgevuld.We zullen dat de eerstvolgende dagen goed in
de gaten moeten houden.
In Deluz vonden we geen box waar we
bij in konden dus moesten we verder tot na de brug waar een lage kade is.Blijkbaar hoort die niet meer bij de
jachthaven maar er is dan ook geen water en elektriciteit meer.Er staat wel een kraantje en het parkje langs
het fietspad dus dat hebben we effe gebruikt om enkele flessen te vullen.
Na 17:00 uur ben ik alleen terug
gereden naar Besancon om de auto op te halen.In het terugkomen maar gestopt bij een grote winkel gezien er hier in
Deluz zelfs geen bakker meer is.
Vandaag gaan we de citadel
bezichtigen.Het is een hele klim naar
boven.Boven hadden we een fantastisch
uitzicht over de vallei van de Doubs en de stad Besançon.Het is een zeer uitgebreide site met in de
gebouwenenkele musea en buiten op het terrein
binnen de hoge muren een dierentuin.Er
is onder andere de site Vauban (de ontwerper van de citadel in de huidige vorm)
waar een overzicht wordt gegeven van zijn leven en de werken die hij uitvoerde,
het museum Comtois (Etnografisch museum van de streek met melkmuseum en
gieterijmuseum) , het museum van het verzet in WOII en de deportaties.
De Doubs gezien van boven op de
citadel.De waterput met het
ophaalrad.De Cathedral de St Jean.
De gebouwen zijn voor een groot
gedeelte mooi gerestaureerd.Buiten
vindt je ook nog de waterput (132 m diep !) met een ophaalmekanisme dat
aangedreven werd door een grote verticaal tredmolen.Ons bezoek duurde ongeveer 4 uur maar je kan
hier wel enkele dagen rondlopen als je alles wat getoond wordt wil lezen en
goed bekijken.In de folder melden ze
dat je er makkelijk een driedaags bezoek van kunt maken.Na ons bezoek aan de citadel moesten we eerst
nog naar de winkel om iets te eten te halen voor vanavond. En dan was het
ondertussen tijd om iets te eten.In het
restaurant in de citadel was het een aanschuiven tot en met en daar wilden we
niet zo lang wachten.Terug aan de boot
hebben we dan eerst gegeten en zijn dan naar de steiger aan sluis 50-Tarragnoz,
net voor de tunnel gevaren.Morgen gaan
we dan rond Besançon varen en dan varen we verder.
Vandaag terug naar Besançon gereden.We vertrokken te 09:30 uur en waren na een
grote en een paar kleine tussenstops te 16:45 uur aan de boot. Nergens enige
noemenswaardige opstopping gehad.Alleen
het weer viel niet zo best mee.
Het was niet warm maar dat hoeft ook
niet bij zon lange rit maar vanaf de Luxemburgse grens tot voorbij Nancy heeft
het met momenten hard geregend.Toen
minderde het en vanaf Vesoul is het zo goed als droog gebleven en soms kwam de
zon er nog door. Bij onze laatste stop was het daar al zwoel weer.
Dag 80 - Woensdag 26-07-2017 â Besançon - Thuis
Na het ontbijt de auto ingeladen en
zijn we rond 09:30 uur vertrokken. We hebben altijd goed kunnen blijven rijden
en nergens moeten aanschuiven.We reden
van Besançon richting Vesoul over de N57-E25 ( is voor een stuk autoweg, dan
grote baan en autosnelweg zodat we voor een groot deel 110 en de rest 90 konden
blijven rijden.Van Vesoul ging het naar
Nancy vervolgens naar Metz, Luxemburg en dan via Luik naar Beringen.Dit stuk is bijna altijd autosnelweg met een
paar stukken met een snelheidsbeperking van 90 en soms 70 km/uur maar alles
ging vlot en we waren te 16:30 uur thuis.We zijn eerst maar langs de ma van Annie gereden omdat die anders deze
avond in haar bed zou zitten als we eerst de was gingen in steken.
Voormiddag een fietstocht door dat
gedeelte van de stad gemaakt waar we gisteren nog niet geweest waren.Tegen de middag begon het te stortregenen en
we schuilden een tijdje onder een grote boom maar het regende zo hard en zo
lang dat het daaronder ook niet meer droog bleef .Toen het wat minderde zijn we maar verder
gereden en kletsnat kwamen we terug aan de boot.We hebben wel weer mooie plaatsen en gebouwen
gezien.
Te voet door de tunnel.Het park langs de oude vestingsmuren.
Er staan, buiten de citadel, niet
minder dan 18 verdedigingswerken in en rond de stad, waaronder torens,
bastions, poorten, versterkingen en forten. Tevens enkele mooie gebouwen waarin
scholen zijn ondergebracht. Na de middag de hele dag buien met af en toe een
opklaring.Nog naar het bureau de
tourisme geweest omdat het internet in de haven langs geen kanten marcheert.
Daar werkt het wel maar alleen binnen in het bureau, daarom alleen maar de
hoognodige dingen gedaan en terug naar de boot.Van avond de auto te voet gaan ophalen aan de andere kant van de stad.
Omdat je met de fiets en te voet door de tunnel onder de citadel door kan moet
je niet ver gaan en was ik op een goed kwartier terug. Zo staat de auto nu aan
het begin van de steiger op de betaalparking aan het kruispunt maar tussen 19
en 09 uur sta je er gratis.
Dag 78 - Maandag 24-07-2017 â Thoraise - Besançon Â
Vandaag varen we tot Besançon, of als
we eerder een plaatsje vinden stoppen we daar en varen we dan morgen verder tot
daar.We moeten door de sluizen S56BThoraise,
de dubbele sluis S55-54Rancenay, S54B-Ecluse Garde, S53Goulle, S52Velotte,
S51Tarragnoz, S50NTarragnoz en de tunnel van Tarragnoz om daar te geraken. Alle sluizen
werkten vlot en aan twee sluizen kwam net een pleziervaartuig buiten toen we
arriveerden, dus we moesten nergens wachten en we lagen dan ook al om 11:45 uur
vast in Besançon.
Zicht op de citadel boven de
stad.De tunnel er onderdoor.Enkele fonteinen.
Het is een lange vlottende steiger
voorzien van water en elektriciteit.Er
ligt een groten boot, de Cinclus (NL) die we al van op de Maas regelmatig zien
en die passagiers mee neemt, en een stuk of acht jachten.Eigenlijk wou ik achteraan gaan liggen, een
stuk van de spoorwegbrug af, maar daar stond een hek met een reservatie voor
een boot.We zijn dan maar achter de
Cinclus gaan liggen ergens anders konden we niet tussen, ze laten overal te
veel plaats tussen !
Besançon, binnen de bocht van de
Doubs. Een kerk.Een oude
opgraving.
Namiddag een wandeling van ongeveer 2
uur door de stad gemaakt.Het is een
mooie, propere en gezellige stad met veel terrasjes, enkele grote
winkelstraten, veel oude mooi gerestaureerde gebouwen. Een mooi park met
fontein en waterpartij langs de oude vestingmuren. Een paar mooie maar donkere
kerken, De Porte Noire (Romeinse Arc de Triomphe dd van 175 (!) ) het
geboortehuis van Victor Hugo (nu museum) , de mooie kathedraal van St Jean, een
reeks musea en een hele reeks van door Vauban verwezenlijkte militaire
bouwwerken waar onder de machtige Citadelle die 114 meter boven het niveau van
de rivier de Doubs uittorent.Enkele
bekende (en minder bekende) personen zijn hier geboren of hebben een groot deel
van hun leven hier geleefd en/of gewerkt waar onder: Victor Hugo , Gabrielle
Sidonie Colette, Jean-Jaques Nodier , Claude Goudimel, Luc Breton, Gustave
Courbet, August en Louis Lumière, Louis Pasteur .
Gisterenavond nog een fikse regenbui met een onweer
gehad.Alle stof is weer weg gespoeld.
Het onweer en de bui heeft niet kunnen beletten dat een tuinfeestje aan een
huis in de buurt van de aanlegplaats is kunnen doorgaan.Het feestje zelf was geen probleem alleen de
muziek (ik noem dat geen muziek maar boenke-boenke-boenke-lawaai) stond niet
zo heel luid maar de bass-tonen dragen heel ver en waren hoorbaar tot 04:30
uur, met het gevolg dat we niet goed geslapen hebben.
We varen nu door tot net voorbij de sluis S56-Thoraise,
waar tussen de sluis en de tunnel van Thoraise een mooie aanlegsteiger voor 2 boten
zou liggen.Hopelijk is er daar plaats
anders moeten we verder.We vertrokken
richting sluis S57-Oselle en kwamen onderweg al een tegenligger tegen. Zou het
vandaag dan toch eens druk kunnen worden ? Voorbij deze sluis volgt een stuk
kanaal met een smal tracée, dan weer de rivier op waar he goed de borden in de
gaten moet houden die aangeven waar de vaargeul ligt, zeker nu het water zo
laag staat.Iets voor de sluis van
Thoraise kwamen we de volgende boot tegen, een Ier. Iets verderop liggen boeien
die de vaargeul aangeven naar de sluis, je moet hier oversteken naar de andere
oever van de Doubs.We konden dadelijk
de sluis binnen.Hier staat een
jobstudent om de lijnen aan tenemen
(sluis met hoog verval) die ons informatie gaf over de omgeving en de tunnel
die we morgen moeten doen.
Onderweg naar Thoraise. Thoraise.Papéterie in Boussières.Citadel Besancçon.Souterain Thoraise.
Na het aanleggen zijn we per fiets vertrokken naar
Montferrand-le-Château gezien in Thoraise geen bakker of winkel is.Het is een paar kilometer verder aan de
andere kant van een grote bocht die de Doubs hier maakt.Thoraise is een leuk klein dorp bovenop de
heuvel waar de tunnel doorheen gaat.Een
kleine kerk, een kasteel, een paar straatjes rond de kerk en het kasteel en dat
is het. Montferrand-le-Château is iets groter maar er is alleen maar een
Carrefour-contact en een Boulangerie (vlak bij elkaar).Toen we terug bij de boot kwamen lag er een
kleine boot (GB) bij ons aangemeerd.
Bij onze terugkomst de waterleiding aan het sluishuisje
hersteld zodat ze de kraan kunnen laten open staan.Nu moesten ze telkens iemand water nodig had
de kraan binnen gaan openzetten en savonds dicht draaien. Dat is ook weeral
opgelost (een kwestie van wat teflontape rond de draad en terug vastdraaien
moeilijk voor sommige mensen me dunkt)
Na de middag de auto opgehaald in Osselle en verder gezet
in Besançon, net voor de tunnel van Tarragnoz. Met de fiets terug door het mooie
dal van de Doubs die hier aan weerszijde geflankeerd wordt door bergen (of
heuvels als je ze zo wil noemen ze steken op sommige plaatsen toch 100 m boven
de rivier uit). We kamen langsFort Tousey, Velotte, Beure, Avanne, Aveney,
Ranceray en zo terug naar Thoraise.Een
mooie rit van 16 km in uitstekend weer.