Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    08-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 88 - Dinsdag 08-08-2017 – Dampierre-sur-le-Doubs – Montbéliard   

    Er is hier geen bakker meer maar er staat een baguettes-automaat op het pleintje waar vroeger de bakker was  Er gaan 40 baguettes verdeeld over twee soorten in de automaat en op het schermpje kan je zien hoeveel er nog in zitten.  Na het ontbijt vertrokken we stipt te 09:00 uur.

    Sluis S18-Dampierre konden we van op de ligplaats bedienen en gezien die leeg onder stond konden we dadelijk naar binnen.  De volgende S18B is weer een hoogwatersluis die open stond. Daarna kruisten we de rivier de Doubs waarna het kanaal verder gelijk liep met de rivier de L’Allan, wiens vallei het kanaal nu volgt tot Montbéliard.  Hier liggen de sluizen S17-Voujeaucourt, S16-Courcelles en sluis S15-Cöteau-Jouvent nog op voor we in de YH van Montbéliard arriveerden.  Te 10:55 uur lagen we op onze plaats.

    Het heeft heel de tijd geregend en na het eten ben ik maar alleen de auto gaan halen anders waren we allemaal nat.  Terwijl ik de auto ging halen is Annie met Wietse naar de overkant van het kanaal gaan winkelen.  Toen ik aan de auto aankwam stopte het met regenen.


             

    Duiventoren ?                 Fontein in de Allan.          Het kasteel.                   De tuin boven op de binnenkoer.


    Namiddag een stadswandeling gemaakt. Mooie propere gezellige stad. Mooie pleintjes met overal bloembakken en hangkorven met mooie bloemen en planten. In de stad een mooi kasteel boven op een 25 meter hoge heuvel van waarop je een mooi uitzicht hebt over de vallei van de Allan.  Langs die rivier een mooi park met van alle wetenschappelijke en natuurkundige opstellingen en veel oude bomen en bloemen. De bruggen over de rivier en over de waterpartijen zijn allemaal voorzien van mooie bloembakken.  Tussen de twee bruggen over de Allan bevindt zich een mooie fontein.


              

    Gezellige straatjes en pleinen.                                 De jachthaven.         Grote insecten in het park.


    Na het avondeten nog een wandeling gemaakt door de beide delen van het park.  Toen het duister werd en we terug aan de boot arriveerden  zagen we in het westen een wolkenpartij die zo uitgestrekt, massief en scherp afgebakend was dat het leek of er zich daar een grote bergrug bevond. Terug op de boot gekomen het reisverslag nog bijgewerkt en verstuurd.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                331            8             1036      01:55     222:20      8                  126               2553,8


    08-08-2017, 22:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 87 - Maandag 07-08-2017 – L’sle-sur-Doubs – Dampierre-sur-le-Doubs  

    Na het ontbijt te 09:10 uur vertrokken richting Montbéliard.  We moesten hiervoor door de sluizen S26-L’Isle-sur-le-Doubs, S25-Coteau-Lumans, S24-Blussans, S23-Colombier-Châtelot, S22-Maurice, S21-Colombier-Fontaine, S20-Raydans en S19-Plain de Dampierre voor we in Dampierre aan de kade gingen liggen. Vandaag was het helemaal een stuk kanaal die zowat gelijk loopt met de rivier.  De rivier is hier heel ondiep, je ziet bijna overal de keien op de bodem liggen.  Een stuk van het kanaal is over een afstand van ongeveer 500 meter helemaal uit de rotswand van de oever gehakt en is daar dan ook maar smal.  Aan de overkant van de rivier (rechteroever) ligt tussen La Prétrière en Les Arbues de “Usine Electrique de la Prétière”.  Die gebruikt de waterkracht van de Doubs door voor een grote bocht in de rivier, met verschillende stroomversnellingen, het water af te tappen en voorbij de centrale terug in de rivier te laten stromen. Het afgetapte water stroomt door een tunnel van +- 500 meter onder de heuvel door naar een stuk voedingskanaal naar de centrale.


              

    Het paarse huis.              Wilde bloem.                 Dagelijks zwempartijtje.                            Ligplaats Dampierre/Doubs.


    Na sluis S23-Colombier-Châtelot ligt een lange aanlegsteiger maar daar hadden we nog maar 7 km gevaren dus die zijn we maar voorbij gevaren.  Dampierre-sur-le-Doubs is maar een klein dorpje en veel is er niet te zien maar we blijven hier vannacht liggen anders zijn we te vroeg in Mulhouse waar ze Wietse komen ophalen.

    Na aankomst en het eten zijn Wietse en ik terug gefietst om de auto op te halen, daar nog iets te winkelen en een visverlof te gaan halen. Normaal kan dat in een winkel met visbenodigdheden maar die is hier niet en op het bureau de tourisme wisten ze niet waar ik dat kon vinden (?), daar stuurden ze ons naar de Mairie maar die was gesloten en in een Bar-Tabac wist de uitbaatster ook niet waar we dat konden vinden.

    Na terugkomst aan de boot een badje gepakt tussen een paar duizend visjes en daarna een douche met ons “zonnewater”.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    8                326            16           1028      03:35     220:25      18                  1255           2552,0


    07-08-2017, 21:33 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    06-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 86 - Zondag 06-08-2017 – L’sle-sur-Doubs 

    Na het ontbijt zijn Wietse en ik vertrokken naar Baume-les-Dames om de auto terug te gaan halen.  Het is een ritje van 35 km voor een groot gedeelte langs het water.  In Clerval moesten we wel door het dorp bergop richting Chaux-lès-Clerval, verder naar Roche-lès-Clerval en zo terug naar de oever.  Van daaruit is het terug langs het water.  We waren vertrokken te 09:30 uur en we waren te 11:15 uur aan de auto. Van daaruit reden we met de auto via Grange-Ravey, La-Maison-Rouge, Hyèvre-Paroisse, Branne, Clerval, Santoche, Pompierren-sur-Doubs, Mancenans, Appenans en Les Champs-Montants terug naar L’Isle-sur-le-Doubs.  Dat was ook een mooi ritje enkele malen over berg en dal, door bossen en weidelandschappen.  Motorrijders zullen aan deze route veel plezier beleven.


                

    Sluis-koeien.                  Onderweg.                 Enkele waterbekkens – fonteintjes.       Een arm van de Doubs door L’Isle/Doubs.


    Na terugkomst aan de boot zijn we in de cafetaria van de Intermarché die vlak bij de kade ligt en op zondag van 1200-1400 en van 18:30-20:30 uur open is, gaan eten. Nadien wat spelletjes gespeeld, wat gelezen, nog een klein toertje met de fiets door het stadje gereden om wat foto’s te maken, wat gaan zwemmen en wat geluierd en toen was het weeral avond.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                318            0             1012      0:0          216:50      35                  1237          2548,5


    06-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 85 - Zaterdag 05-08-2017 – Baume-les-Dames – L’Isle-sur-Doubs 

    Terwijl Annie naar de bakker was de boot verlegd zodat we het water kunnen bijvullen. Na het ontbijt was dat klaar dus konden we vertrekken   We wilden vandaag tot Clerval varen en moesten daarvoor 18 km varen en de sluizen S40B-Baume (staat open), S39-Lonot, S38-La Raie aux Chèvres, S37-Grand-Crucifix, S36-Heyvre-Magny, S35-L’Ermite, S34-Branne, S33-Chaux-les-Clerval en S33B-Clerval (Staat open) doen.  Aan sluis S35 hadden we dubbel rood, er werd aan de sluis gewerkt.  Hierdoor moesten we een kwartier wachten en toen de sluis open gezet werd werd ons verteld dat we moesten wachten op nog een boot.  Het bleek de Louis Pasteur (F) te zijn die we deze morgen vroeg in Baume vertrokken was en onderweg aan een ponton aan een sluis lag.  De volgende sluis moest ook nog met twee en dat viel niet zo best mee.  De bedieningsstand lag twee meter achter ons en het had wat tijd nodig eer die andere de sluis in gang kon zetten.


          

    Nog eens tegenliggers.  Kade L’Isle/Doubs.          Lagere school.                  Nog een buurman.


    Toen we in Clerval aankwamen stond er een bord bij de steiger dat er niet aangemeerd mocht worden. We hebben het geprobeerd maar dat kwam niet goed.  De steiger ligt in heel ondiep water en we konden tot op een meter of vijf er vandaan geraken maar daar liepen we met de boeg vast in de kiezel. Wanneer we terug achteruit gingen vlogen de kiezelsteentje rond de schroef.  Nu weten we waarom hier niemand ligt.  We moesten dan ook verder en gingen nog door de sluizen S32-Clerval, S31-Pompierre, S30-Plaine-de-Pompierre, S29-La-Goulisse, S28-Appenans en S27-Papeterie om uiteindelijk voor sluis S26-L’Isle-sur-Doubs een lange aanlegsteiger recht tegenover de Intermarché te vinden.  Hier is geen elektriciteit en water maar de eerste plaats (de wachtsteigertjes aan de sluizen niet mee geteld) die we vandaag tegengekomen zijn waar je kan aanleggen !  Het is hier heel mooi varen maar heel weinig aanlegmogelijkheden.  We hebben hier dan ook maar rap aangelegd en niet het risico genomen van nog veel verder te moeten varen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    16              318            32           1012      06:30     216:50      0                  1183            2548,5


    05-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 84 - Vrijdag 04-08-2017 – Deluz – Baume-les-Dames  

    Rond 08:00 uur waren er al twee boten vertrokken  en even later startte die voor ons lag, duidelijk een Daf. Die hebben een karakteristiek geluid (met bijbehorende blauwe rookwolk als ze koud zijn) dat je zo uit een reeds motorgeluiden kan halen. Na een half uurtje vertrok die boot dan eindelijk en toen wij klaar waren met het ontbijt en het nazicht van de motorolie, de keerkoppeling en het koelwatersysteem zijn wij ook vertrokken. We doen vandaag de sluizen S46B (ecluse de garde, staat nu open), S45-Aigremont, S44-Lassay, S43-Douvot, S42-Ougney, S41-Fourbanne en S40-Baumerousse voor we zullen arriveren in de YH Baume-les-Dames.  Alle sluizen gingen vlot maar soms moet je wel lang wachten eer de afstandsbediening contact maakt met het bedieningssysteem aan de sluis.  Er zit hier ook een groot verschil in schuthoogte, er was een sluis met een verval van 0,7 m, enkele van 1,2 tot 2,3 m en dan eentje van 4,2 m.


            

    Onderweg, hoge rotsen. Ligplaats Baume.  Mooi uitzicht  thv Fourbanne. 


    Het is hier mooi varen met aan beide kanten bergen met veel steile rotswanden.  JHier moet je goed op de borden letten die de ligging van de vaargeul vanaf de oever aangeven. Die ligt meestal tussen de 10 a 20 meter van de oever, soms aan bakboord, soms aan stuurboordkant.  Toebn we in Baume-les-Dames arriveerden vonden we een plaatsje iets voor het restaurant voor sluis S40Bis (weer een sluis die normaal open staat en alleen bij overstromingsgevaar gesloten en bediend wordt.) Hier is water en elektriciteit.  We lagen vast te 12:35 uur.

    Rond 14:30 uur ben ik met Wietse per fiets terug naar Deluz gereden om de auto op te halen.  Op de terugweg namen we natuurlijk een andere weg als waar we met de fiets gereden waren en passeerden zo langs de N83 waar we een mooi uitzichtpunt op het dorp Fourbanne zagen.  Toen we terug aan de jachthaven kwamen was Annie net terug van haar wandeling naar een SuperU hier vlakbij.  Voormiddag was het lekker weer, zonnig maar nog niet te warm met een lekker windje maar nu is het ondertussen weer heet geworden.


    S/D           Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    7                302            17           997         03:35     210:20      18                  1201          2542,0


    04-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 83 - Donderdag 03-08-2017 – Besançon - Deluz  

    Vertrokken te 09:45 naar sluis S50B-St Paul en hierbij zijn we rond de oude stad gevaren.  Toen we aan de sluis arriveerden waren de deuren dicht.  Er staan daar geen seinlichten en de sluis reageerde niet op het gebruik van de afstandsbediening.  Toen we voor de sluis vastgemaakt hadden kwam een personeelslid van de rondvaartboten zeggen dat de sluis handbediening was en hij zou wel effe helpen.  Oeps, daar hadden we niet van gehoord en in de kaartenboek staat het niet vermeld. We, ik en Wietse, hebben dan mee de deuren en kleppen gaan bedienen zodat we toch nog door de sluis konden, de rondvaartboot lag al te wachten. Eenmaal buiten terug vastgemaakt en die man van de rondvaartboten maar gaan helpen zodat die niet te lang moest wachten, dat was het miste wat ik kon doen.  We voeren verder naar sluis S49-La Malate, later S48-Chalèze, S48B (stond open). In Novillars was de steiger bezet dus moesten we verder naar Deluz. 


            

    Rond Besancon varen.                        Alle hens aan dek aan de handbediening sluis.   Ligplaats aan papeterie Deluz.


    We moesten daarvoor nog door de dubbelsluis S47-46-  Deluz.  Iets voor die sluis begon de motor heet te lopen en moesten we hem stil leggen. Het bleek dat er te weinig koelwater was.  De motor stil gelegd en langzaamaan het koelwater bijgevuld. Er kwam al stoom uit zo heet stond hij.  Na het bijvullen daalde de thermometer langzaam en toen hij onder de 80 was de motor terug gestart. Blijkbaar is er toch geen lek in het koelwatersysteem gezien het peil toen we in Deluz arriveerden nog even hoog stond als toen ik het heb bijgevuld.  We zullen dat de eerstvolgende dagen goed in de gaten moeten houden.

    In Deluz vonden we geen box waar we bij in konden dus moesten we verder tot na de brug waar een lage kade is.  Blijkbaar hoort die niet meer bij de jachthaven maar er is dan ook geen water en elektriciteit meer.  Er staat wel een kraantje en het parkje langs het fietspad dus dat hebben we effe gebruikt om enkele flessen te vullen.

    Na 17:00 uur ben ik alleen terug gereden naar Besancon om de auto op te halen.   In het terugkomen maar gestopt bij een grote winkel gezien er hier in Deluz zelfs geen bakker meer is.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                295            18           980         05:15     206:45      22                  1183         2539,7


    03-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 82 - Woensdag 02-08-2017 – Besançon

    Vandaag gaan we de citadel bezichtigen.  Het is een hele klim naar boven.  Boven hadden we een fantastisch uitzicht over de vallei van de Doubs en de stad Besançon.  Het is een zeer uitgebreide site met in de gebouwen  enkele musea en buiten op het terrein binnen de hoge muren een dierentuin.  Er is onder andere de site Vauban (de ontwerper van de citadel in de huidige vorm) waar een overzicht wordt gegeven van zijn leven en de werken die hij uitvoerde, het museum Comtois (Etnografisch museum van de streek met melkmuseum en gieterijmuseum) , het museum van het verzet in WOII en de deportaties.


               

    De Doubs gezien van boven op de citadel.   De waterput met het ophaalrad.  De Cathedral de St Jean.


    De gebouwen zijn voor een groot gedeelte mooi gerestaureerd.  Buiten vindt je ook nog de waterput (132 m diep !) met een ophaalmekanisme dat aangedreven werd door een grote verticaal tredmolen.  Ons bezoek duurde ongeveer 4 uur maar je kan hier wel enkele dagen rondlopen als je alles wat getoond wordt wil lezen en goed bekijken.  In de folder melden ze dat je er makkelijk een driedaags bezoek van kunt maken.  Na ons bezoek aan de citadel moesten we eerst nog naar de winkel om iets te eten te halen voor vanavond. En dan was het ondertussen tijd om iets te eten.  In het restaurant in de citadel was het een aanschuiven tot en met en daar wilden we niet zo lang wachten.  Terug aan de boot hebben we dan eerst gegeten en zijn dan naar de steiger aan sluis 50-Tarragnoz, net voor de tunnel gevaren.  Morgen gaan we dan rond Besançon varen en dan varen we verder.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                289            0             962         00:00     197:10      0                  1161            2529,8

    02-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 81 - Dinsdag 01-08-2017 – Thuis - Besançon

    Vandaag terug naar Besançon gereden.  We vertrokken te 09:30 uur en waren na een grote en een paar kleine tussenstops te 16:45 uur aan de boot. Nergens enige noemenswaardige opstopping gehad.  Alleen het weer viel niet zo best mee.

    Het was niet warm maar dat hoeft ook niet bij zo’n lange rit maar vanaf de Luxemburgse grens tot voorbij Nancy heeft het met momenten hard geregend.  Toen minderde het en vanaf Vesoul is het zo goed als droog gebleven en soms kwam de zon er nog door. Bij onze laatste stop was het daar al zwoel weer.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                289            0             962         00:00     197:10      0                  1161             2529,8


    01-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 80 - Woensdag 26-07-2017 – Besançon - Thuis

    Na het ontbijt de auto ingeladen en zijn we rond 09:30 uur vertrokken. We hebben altijd goed kunnen blijven rijden en nergens moeten aanschuiven.  We reden van Besançon richting Vesoul over de N57-E25 ( is voor een stuk autoweg, dan grote baan en autosnelweg zodat we voor een groot deel 110 en de rest 90 konden blijven rijden.  Van Vesoul ging het naar Nancy vervolgens naar Metz, Luxemburg en dan via Luik naar Beringen.  Dit stuk is bijna altijd autosnelweg met een paar stukken met een snelheidsbeperking van 90 en soms 70 km/uur maar alles ging vlot en we waren te 16:30 uur thuis.  We zijn eerst maar langs de ma van Annie gereden omdat die anders deze avond in haar bed zou zitten als we eerst de was gingen in steken.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                289            0             962         00:00     197:10      0                  1161            2529,8


    26-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    25-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 79 - Dinsdag 25-07-2017 – Besançon 

    Voormiddag een fietstocht door dat gedeelte van de stad gemaakt waar we gisteren nog niet geweest waren.  Tegen de middag begon het te stortregenen en we schuilden een tijdje onder een grote boom maar het regende zo hard en zo lang dat het daaronder ook niet meer droog bleef .  Toen het wat minderde zijn we maar verder gereden en kletsnat kwamen we terug aan de boot.  We hebben wel weer mooie plaatsen en gebouwen gezien.

     

           

    Te voet door de tunnel.  Het park langs de oude vestingsmuren.

     

    Er staan, buiten de citadel, niet minder dan 18 verdedigingswerken in en rond de stad, waaronder torens, bastions, poorten, versterkingen en forten. Tevens enkele mooie gebouwen waarin scholen zijn ondergebracht. Na de middag de hele dag buien met af en toe een opklaring.  Nog naar het bureau de tourisme geweest omdat het internet in de haven langs geen kanten marcheert. Daar werkt het wel maar alleen binnen in het bureau, daarom alleen maar de hoognodige dingen gedaan en terug naar de boot.  Van avond de auto te voet gaan ophalen aan de andere kant van de stad. Omdat je met de fiets en te voet door de tunnel onder de citadel door kan moet je niet ver gaan en was ik op een goed kwartier terug. Zo staat de auto nu aan het begin van de steiger op de betaalparking aan het kruispunt maar tussen 19 en 09 uur sta je er gratis.

     

    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                289            0             962         00:00     197:10      6                  1161            2529,8

    25-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (2)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    24-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 78 - Maandag 24-07-2017 – Thoraise - Besançon  

    Vandaag varen we tot Besançon, of als we eerder een plaatsje vinden stoppen we daar en varen we dan morgen verder tot daar.  We moeten door de sluizen S56B–Thoraise, de dubbele sluis S55-54–Rancenay, S54B-Ecluse Garde, S53–Goulle, S52–Velotte, S51–Tarragnoz, S50N–Tarragnoz en de tunnel van  Tarragnoz om daar te geraken. Alle sluizen werkten vlot en aan twee sluizen kwam net een pleziervaartuig buiten toen we arriveerden, dus we moesten nergens wachten en we lagen dan ook al om 11:45 uur vast in Besançon. 

     

             

    Zicht op de citadel boven de stad.             De tunnel er onderdoor.    Enkele fonteinen.

     

    Het is een lange vlottende steiger voorzien van water en elektriciteit.  Er ligt een groten boot, de Cinclus (NL) die we al van op de Maas regelmatig zien en die passagiers mee neemt, en een stuk of acht jachten.  Eigenlijk wou ik achteraan gaan liggen, een stuk van de spoorwegbrug af, maar daar stond een hek met een reservatie voor een boot.  We zijn dan maar achter de Cinclus gaan liggen ergens anders konden we niet tussen, ze laten overal te veel plaats tussen !

     

                 

    Besançon, binnen de bocht van de Doubs.            Een kerk.                       Een oude opgraving.       

     

    Namiddag een wandeling van ongeveer 2 uur door de stad gemaakt.  Het is een mooie, propere en gezellige stad met veel terrasjes, enkele grote winkelstraten, veel oude mooi gerestaureerde gebouwen. Een mooi park met fontein en waterpartij langs de oude vestingmuren. Een paar mooie maar donkere kerken, De Porte Noire (Romeinse Arc de Triomphe dd van 175 (!) ) het geboortehuis van Victor Hugo (nu museum) , de mooie kathedraal van St Jean, een reeks musea en een hele reeks van door Vauban verwezenlijkte militaire bouwwerken waar onder de machtige Citadelle die 114 meter boven het niveau van de rivier de Doubs uittorent.  Enkele bekende (en minder bekende) personen zijn hier geboren of hebben een groot deel van hun leven hier geleefd en/of gewerkt waar onder: Victor Hugo , Gabrielle Sidonie “Colette”, Jean-Jaques Nodier , Claude Goudimel, Luc Breton, Gustave Courbet, August en Louis Lumière, Louis Pasteur .

     

    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    7                289            16           962         00:00     197:10      0                  1157           2529,8

    24-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 77 - Zondag 23-07-2017 – Osselle - Thoraise

    Gisterenavond nog een fikse regenbui met een onweer gehad.  Alle stof is weer weg gespoeld. Het onweer en de bui heeft niet kunnen beletten dat een tuinfeestje aan een huis in de buurt van de aanlegplaats is kunnen doorgaan.  Het feestje zelf was geen probleem alleen de muziek (ik noem dat geen muziek maar “boenke-boenke-boenke-lawaai) stond niet zo heel luid maar de bass-tonen dragen heel ver en waren hoorbaar tot 04:30 uur, met het gevolg dat we niet goed geslapen hebben.

    We varen nu door tot net voorbij de sluis S56-Thoraise, waar tussen de sluis en de tunnel van Thoraise een mooie aanlegsteiger voor 2 boten zou liggen.  Hopelijk is er daar plaats anders moeten we verder.  We vertrokken richting sluis S57-Oselle en kwamen onderweg al een tegenligger tegen. Zou het vandaag dan toch eens druk kunnen worden ? Voorbij deze sluis volgt een stuk kanaal met een smal tracée, dan weer de rivier op waar he goed de borden in de gaten moet houden die aangeven waar de vaargeul ligt, zeker nu het water zo laag staat.  Iets voor de sluis van Thoraise kwamen we de volgende boot tegen, een Ier. Iets verderop liggen boeien die de vaargeul aangeven naar de sluis, je moet hier oversteken naar de andere oever van de Doubs.  We konden dadelijk de sluis binnen.  Hier staat een jobstudent om de lijnen aan te  nemen (sluis met hoog verval) die ons informatie gaf over de omgeving en de tunnel die we morgen moeten doen.


             

    Onderweg naar Thoraise. Thoraise.  Papéterie in Boussières.  Citadel Besancçon.  Souterain Thoraise.


    Na het aanleggen zijn we per fiets vertrokken naar Montferrand-le-Château gezien in Thoraise geen bakker of winkel is.  Het is een paar kilometer verder aan de andere kant van een grote bocht die de Doubs hier maakt.  Thoraise is een leuk klein dorp bovenop de heuvel waar de tunnel doorheen gaat.  Een kleine kerk, een kasteel, een paar straatjes rond de kerk en het kasteel en dat is het. Montferrand-le-Château is iets groter maar er is alleen maar een Carrefour-contact en een Boulangerie (vlak bij elkaar).  Toen we terug bij de boot kwamen lag er een kleine boot (GB) bij ons aangemeerd.

    Bij onze terugkomst de waterleiding aan het sluishuisje hersteld zodat ze de kraan kunnen laten open staan.  Nu moesten ze telkens iemand water nodig had de kraan binnen gaan openzetten en s’avonds dicht draaien. Dat is ook weeral opgelost (een kwestie van wat teflontape rond de draad en terug vastdraaien – moeilijk voor sommige mensen me dunkt)

    Na de middag de auto opgehaald in Osselle en verder gezet in Besançon, net voor de tunnel van Tarragnoz. Met de fiets terug door het mooie dal van de Doubs die hier aan weerszijde geflankeerd wordt door bergen (of heuvels als je ze zo wil noemen ze steken op sommige plaatsen toch 100 m boven de rivier uit). We kamen langsFort Tousey, Velotte, Beure, Avanne, Aveney, Ranceray en zo terug naar Thoraise.  Een mooie rit van 16 km in uitstekend weer.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                282            7             946         01:55     197:10      22                  1157         2529,8

    23-07-2017, 20:01 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 76 - Zaterdag 22-07-2017 – Ranchot - Osselle

    Vanmorgen vertrokken de twee andere boten als eerste, eentje  richting Dôle en eentje richting Besançon. Wij zijn een kwartier na de laatste vertrokken en moeten vandaar 4 sluizen doen.  Het is nu afwisselend een stuk rivier en een stuk kanaal. Na de portes de garde van Ranchot volgde een stuk Doubs, dan sluis S60-Dampierre met een stuk kanaal en dan een heel stuk terug de rivier met de sluizen S59-St-Vit en S58A-Roset-Fluans en dan weer kanaal met sluis S58N-Routelle. 


          

    Enkele mineralen uit de collectie van les Grottes d’Osselle.


    Vervolgens legden we een paar kilometer verder aan de halte fluvial iets voor de sluis van Oselle aan.  Hier gaan we vannacht blijven liggen.  We moeten pas woensdag in Besançon zijn om Wietse op te gaan halen. Namiddag zijn we Les Grottes d’Oselle gaan bezoeken. Eerst een rondleiding in een mineralententoonstelling en dan een uur in de grotten.  Je gaat er over een afstand van meer dan een kilometer door galerijen met groten en kleine stalagmieten en stalagtieten. 


             

    Enkele beelden van de in de grotten.


    Op verschillende plaatsen staat de ene pal onder de andere waardoor er een zuil is ontstaan.  Er staat er eentje van meer dan twee meter doorsnee !  Het hoogste punt in een van de zalen is 27 meter hoog.  Hier werden twee volledige skeletten gevonden van holenberen.  Het zou de enige plaats in Europa zijn waar een volledig skelet ven een holenbeer gevonden werd. Een ervan werd in de grootste zaal gereconstrueerd maar de schedel en de onderkaak werden enkele jaren later gestolen, de andere zou in het Brits museum in Londen staan. Het is de moeite waard om een bezoek te brengen aan deze grotten als je eens in de buurt bent.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                280            13           939         02:35     195:15      O                  1135           2527,8

    22-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 75 - Vrijdag 21-07-2017 – Ranchot

    Voormiddag zijn we de auto in Osselle gaan zetten.  We reden van Ranchot via Rans, Fraisans, Les Calmants, Les Baraques de Salans, Salans, Les Champs Journeaux, Fluans, La Veloupe, langs de Grottes d’Oselle (die moeten we morgen eens gaan bekijken) naar Oselle waar we de auto  ter hoogte van de camping aan het Plan d’Eau d’Oselle parkeerden.  Het zijn allemaal leuke dorpjes maar de verbindingswegen erlangs gaan sterk op en neer.  Hier rijden wel veel wielertoeristen en vakantiegangers per fiets. 


             

    Ligplaats Ranchot.         Waterput in Ranchot.       Le Moulin du Pré.           Watercentrale Fraisans.    Oude turbine ervan.


    Gisteren zagen we autobus met aanhangwagen die in Ranchot een stuk of veertig wielertoeristen loste die dan van daar vertrokken naar hun volgend hotel.  Wij reden terug  via het mooie fietspad langs het kanaal en de Doubs en bezochten het dorpje Routelle en daarna Fraisans.  Hier waren vroeger grote smederij- en gietrijen.  Die zijn nu allemaal dicht maar er staat nog een gerestaureerd gedeelte maar dat ik momenteel jammer genoeg afgesloten gezien de gebouwen in juli en augustus dienen als feestterrein.  Hier is elke weekend in juli en augustus feest met optredens van allerlei muziekgroepen.  Fraisans heeft zijn bestaan te danken aan deze Forges, volgens infoborden groeide de bevolking indertijd pijlsnel gezien er veel werkvolk nodig was. Namiddag wat geluierd en voor de rest “alles nat gehouden” gezien het weer aardig heet was.  In de late namiddag een onweertje met een blink buitje gehad waardoor het weer iets frisser werd.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                276            0             926         00:00     192:40      17                  1135          2525,3


    21-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 74 - Donderdag 20-07-2017 – Rochefort-sur-Neon – Ranchot

    Vannacht last gehad van een kikker die van zijne tak maakte terwijl hij pal naast de patrijspoort in het riet zat. Rond middernacht stak er een hevige wind op ide golfjes veroorzaakte op de Doubs en de fenders  telkens van de scheepsromp deed gaan en er terug tegen liet botsen.  Ik ben die dan maar naar boven gaan halen en achter de reling gehangen.  Toen konden we slapen en we sliepen door tot 08:15 uur.  Terwijl Annie naar de bakker was alles klaar gemaakt voor het vertrek en na het ontbijt onmiddellijk vertrokken. We willen op tijd in Ranchot aankomen om een plaatsje te hebben aan de kade met water en elektriciteit.


           

    Onderweg naar Ranchot.                                                                        Over het Château de Rans. Watermolen Rans.

     

    Vandaag moesten we door  de sluizen C64-Audelange, S63-Moulin-Rouge, S62N-Orchamps (staat open = hoogwatersluis), S62-Mouilin-des-Malades en S61-Ranchot voor we aan de kade kwamen.  Onderweg had de sluismeester nog gezegd dat het gisteren heel druk geweest was (?) en vandaag ook heel druk zou zijn.  We hebben vandaag één huurboot zien liggen aan de kant die met ons mee verder ging en zijn er twee tegen gekomen. Die man had een rare interpretatie van “druk” geloof ik.  Later, terwijl we aan de kade lagen, is er nog een boot komen bij liggen en verder is er niets gepasseerd.

    Nu we hier nog eens elektriciteit en water hebben doen we maar weer eens een wasje, we hebben tijd nu.

    Namiddag inkopen gaan doen in de Colruyt in Fraisans aan de overzijde van de Doubs.  Hier in Ranchot en iets verderop in Dampierre vonden we niet dadelijk iets en Fraisans is maar 4 km van hier.  Onderweg nog gepasseerd in Rans.  Hier staat een oud Château en een oude fabriek met bijhorende oude watermolen op de Doubs.

     

    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                276            13           926         02:3       192:40      0                  1118            2525,3

    20-07-2017, 20:29 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 73 - Woensdag 19-07-2017 – Choisey – Rochefort-sur-Neon

    Na het ontbijt afscheid genomen van de Tom (B) uit Schoten.  Zij blijven nog een dag hier liggen en wij vertrekken richting Rochefort-sur-Neon waar we gisteren een mooie steiger zagen waar 2 à 3 boten kunnen liggen.  Het is een ligplaats met een grasstrook en mooie platanen waar verschillende banken staan, een toilet en een waterpunt is en naast de weg 15 meter hoge rotsen. 


                     

    De Doubs / Canal Rhone – Rhin tussen Ranchot en Rochefort. Moulins Audelange. Les Roches.


    We vertrokken te 08:30 uur en moeten door de sluizen S68-Prise-D’Eau, S67-Jardin-Philippe, S66-Charles-Quint, S65a-Baverans en S65b-Rochefort (dit is een ecluse de garde die normaal altijd open staat en alleen met hoog water wordt die gebruikt).  Hierna moesten we nog een km tot aan de steiger varen.  Alle sluizen gingen vandaag zonder problemen en we waren dan ook al te 11:00 uur aangemeerd.

    Na de middag een fietstocht van 16 km van Ranchot terug naar Rochefort/Neon.  Normaal wilden we over de Eurovélo 6 (fietsroute langs de Doubs) rijden maar er ontbreken stukken van ofwel hebben we bordjes gemist.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                271            12           913         02:35     190:10      16                  1134        2523,7


    19-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 72 - Dinsdag 18-07-2017 – Choisey
    Het tripje naar de bakker mag er weer geweest zijn.  Vlak bij de aanlegsteiger stond een bord waarop: “Commerces 200m” stond. Het begon met een trap van ongeveer 25 meter hoog met lange treden. Daar boven aangekomen inderdaad commerces maar niet van die aard dat je er een bakker vond.  Alle grote winkels samen maar de Boulangerie was een kilometer verder.  Maar dan toch brood gevonden en terug naar beneden.

              

    Mooie stad Dôle, de moeite waard om een bezoekje te brengen.                                                   Langs de Doubs.

     

    Ondertussen zat Annie met de gedekte tafel te wachten.  We besloten na het ontbijt met de fiets naar het station te Dôle te rijden en daar de trein naar Auxonne te nemen gezien ik op de fiets-GPS gezien had dat de kortste afstand 16 km was maar met een hoogteverschil van 261 meter of de gemakkelijkste weg van 29 km maar toch nog met een hoogteverschil van 121 meter.  We hadden geluk, de eerstvolgende trein naar Dijon (met stopplaats Auxonne) was een 20 minuten later.  Een kaartje enkel kostte ons voor 2 personen 5.40 € en op 10 minuten zouden we er al zijn.  In Auxonne aangekomen lag er geen enkele boot aan de kade en geen enkele aan de steigers vandaag.  Er kwam juist een jacht uit de richting van Pontailler-sur-Sâone dat er ging aanleggen.  Met de auto dus terug naar Dôle, en inderdaad het ging nogal bergop (later ook bergaf natuurlijk) en het zou zweten geweest zijn als we langs die weg hadden moeten rijden.  In Dôle de auto aan het station geparkeerd en eerst met de fiets nog eens door de stad.  Deze morgen had Annie onderweg “iets zien hangen dat ze graag had” , dus wij terug en dat “iets” gaan zoeken.  Na wat zoeken vonden we dat “iets-ding” en ze was er blij mee.(rara…. Wat is dat iets ?) 


          

    Rotsen langs de Euro6.  Lavoir Baverans.   Toegangspoort Rochefort.  Biechtstoel in de kerk.


    Met de auto dan eerst terug naar Choisey, aan boord gegeten en dan de auto in Audelange, z’on 15 km verderop gaan zetten en met de fiets langs het kanaal terug. Onderweg door de dorpjes Audelange, Rochefort-sur-Neon, Baverans en nog een stukje door Dôle (om een terrasje te doen) en dan terug naar Choisey.  Gezien het nog te warm was een siësta op ons terras en daarna de fietskettingen eens een beurt gegeven, doe zo stonden danig droog dat ze aan het “sjirpen” waren.  S’ Avonds gaan eten in de Buffalo-Grill hier boven in de Zone commercial.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                266            0             901         00:00     187:35      19                  1119         2521,2


    18-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 71 - Maandag 17-07-2017 – St Jean-de-Losne – Choisey

    Na het ontbijt nog vlug naar de shop in de haven gegaan om het vaarkaartenboek van de Doubs en Canal de la Rhône au Rhin te gaan kopen. Daarna zijn we terug de Sâone opgevaren naar het begin van het Canal de la Rhône au Rhin.  Daar werd sluis S75-St-Symphorien onmiddellijk leeg gelaten en open gedaan.  Hier ontvingen we weer een andere afstandsbediening voor de sluizen.  Deze is iets ingewikkelder dan die op de Maas.  Het duurt effe eer je het onder de knie hebt gezien je moet lezen wat op de display komt en daarna enkele knoppen moet bedienen, de ene heel kort en de andere voldoende lang.   Dan volgden de sluizen S74-Laprière, S73-La Tuillerie, S72-Abergement, S71-La Grange, S70-Belvoye en S69-Bon Repos. 


        

    Nu nog op de Sâone.  Het fabriek van Solvay , stil liggen, aanmeren, parkeren verboden.


    Tussen sluis S72 en S70 mag je nergens aanleggen en blijven liggen wegens de aanwezigheid van het fabriek van Solvay dat geklasseerd staat als Seveso-bedrijf (fabriek van productie van chemische stoffen onderandere chloor).  Aan de aanlegsteiger van Choisey lagen drie boten. Eentje op elke kop en natuurlijk er eentje middenin met achter zich een meter of zes en vooraan een meter of acht zodat er niemand tussen kon.  Toen we kwamen aanvaren zag ik een man boven op het dek maar toen ik vaart minderde kon die niet vlug genoeg naar binnen !  In elk geval zou die of naar voor of naar achter moeten schuiven. Wanneer wij naast hem gingen liggen kwam er geen reactie zelfs niet na gebruik van de scheepshoorn.  De mensen van de eerste boot, bleken mensen van Schoten te zijn, kwamen wel naar buiten en toen kwam de andere uiteindelijk ook buiten. Met wat schuiven en passen konden we er netjes tussen.  Waar een wil is is een weg zou ik zeggen. 


        

    Enkele beelden van Choisey.                                      S’ avonds een ballonmanifestatie.


    S’ avonds nog een kleine wandeling in het dorp gemaakt.  Er is geen bakker meer maar er is een centre Commercial op een paar honderd meter van het dorp. Er staan best wel wat nieuwe huizen rond de oude dorpskern. In de dorpskern veel oude, maar in tegenstelling met andere oude dorpen, goed onderhouden huizen.  Langs de aanlegplaats ligt een mooi parkje met groten bomen waar het na de middag lekker onder zitten was.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    7                266            18           901         04:15     187:35      0                  1170            2521,2


    17-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Zondag 16-07-2017 – Auxonne - St Jean-de-Losne

    We hadden eerst gedacht van hier nog een dag te blijven liggen aangezien de steiger hier voorzien is van water en elektriciteitsaansluitingen maar omdat ze niet werken en je daarvoor naar de haven moest gaan we toch maar verder varen.  We zijn hier al enkele keren geweest en we willen meer tijd spenderen op het Canal de la Rhône au Rhin, daar zijn we nog niet geweest. Toen we na het ontbijt los gooiden arriveerde er net een boot van de andere zijde die onze plaats dadelijk innam. De boot Zizz die hier gisteren achter ons kwam liggen en waarvan de bilgepomp elk half uur een scheut  met diesel vervuild water uitspoot met een penetrante dieselgeur tot gevolg (Tot ik de schipper ervan wees op de vervuiling en ik dan zei dat hij zijn pomp kon afzetten voor deze nacht gezien wij niet in een dieselgeur wilden slapen) vertrok ook en kwam ons ook nog achterna. 


       

    De Skayen I van Jean en … .                     De kade in St Jean de Losne.                     Privé scheepswerf.


    Aan sluis S20-Auxonne waren net twee boten de sluis ingevaren en de deur ging dicht.  Terwijl wij lagen te wachten kwamen nog drie andere boten achter ons liggen, de Zizz, een Deen en de Skayen I en een vierde was nog op komst.  In de sluis lagen wij BB vooraan, de Zizz wrong (letterlijk – het is een ouder koppel waarvan de man volgens mij niet echt in staat meer is van nog veilig te varen !) zich nog tussen ons en de SB kade, de Deen kwam achter ons liggen en maakte maar met één lijn vast waardoor hij steeds zijn boegschroef diende te gebruiken om de boot tegen de kant te houden, en de Skayen I (Jean en …) ging achteraan BB liggen. Eenmaal de sluis uit stoof de Deen ons voorbij en een tijdje later de Skayen I. Maar goed dat de Zizz achter ons bleef anders hadden we nog steeds de dieselgeur gehad.  In St Jean-de-Losne was er nog net een plaatse voor de rondvaartboot “Vagabond”.  We moesten wel enkele lange lijnen gebruiken gezien de ringen hier ver van de kade staan.


           

    Monument aan de brug.  Het interieur van de kerk van St Jean-de-Losne.


    Namiddag nog een wandeling gemaakt langs het dok aan het begin van het Canal de Bourgogne en het vroegere Gare d’eau.  Dit is een kom van 9,8 Ha waar nu 3 pleziervaarthavens, een scheepswerf en het verhuurbedrijf van Le Boat gevestigd zijn.  Vervolgens door het stadje terug naar de kade.  S’ avonds  nog contact opgenomen met Jean van de Skayen I die deze morgen mee tot hier gevaren is.  Zij gaan morgen verder naar Verdun-sur-Doubs en van daaruit naar Chalons-sur-Sâone waar ze het Canal du Centre opvaren en zo verder naar het Canal latéral à la Loire, Canal du Briare, Canal du Loing, en via de Seine terug naar de Oise waar ze ergens lang wonen.  Wij gaan morgen 4 km terug naar het Canal Rkône-Rhin en de Doubs.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    1                259            18           883         02:25     183:20      0                  1170           2516,9


    16-07-2017, 20:37 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 69 - Zaterdag 15-07-2017 – Pontailler-sur-Sâone - Auxonne

    Gisteren avond was de jeugd toch op tijd naar bed, of alleszins hier vertrokken.  Het is tegen onze  verwachtingen in stil geweest hier en we hebben goed geslapen.  Deze morgen eerst naar de bakker en na het ontbijt de olie van de motor en van de keerkoppeling vervangen.   Nadien zijn we te 09:45 uur vertrokken richting Auxonne.  Het zonneke was weer van de partij, hier en daar een witte wolk en een lekker windje maakte het aangenaam varen op de rivier.  We varen hier met het zelfde toerental bijna een km/uur sneller dan in het kanaal een paar dagen geleden. Toen we effe weg waren heb ik Annie gepusht om nog eens te varen.  Hier is veel plaats, we zijn wel een stuk of tien tegenliggers geweest maar dat is hier geen probleem, en ik kon ze hier haar gang laten gaan.  Na 10 km arriveerden we aan sluis Poncey-lès-Ahtée en toen moest ik terug over nemen.  Uit de sluis kwamen nog twee boten gevaren dus konden we er dadelijk in.  De sluizen zijn hier veel breder dan die 114 van op het Canal de Champagne au Bourgogne. We zakken hier maar 1,5 meter. Gezien het hier brede sluizen zijn is Annie voor het eerst eens een sluis uitgevaren !


             

    Op de Sâone.                De tweeling van Auxonne.     Enkele beelden uit Auxonne .


    Het moest er dan toch maar eens van komen, je weet nooit hoeveel ze er ooit nog moet doen ! Toen we de sluis uit gingen was er weer een boot die net arriveerde.  Vervolgens kon Annie verder varen en kon ik ondertussen de boot poetsen.  Te 11:50 uur kwam van ver kan zien van op de Sâone.  Ondertussen kregen we een sms van de D&A dat zij ondertussen ook vertrokken waren en dat de kade bijna leeg was.  We gaan dan wel plaats hebben.  Het is vandaag zaterdag en gisteren was het wisseling van de bemanning van de huurboten dus gaan er vandaag hier wel een aantal aankomen en of passeren, maar we zijn er vandaag vroeg bij dus hebben we de eerste keuze.  We legden aan op de eerste plaats voor het chalet van het Bureau de Tourisme dat echter gesloten bleek.  Er is ook geen elektriciteit en water voor het ogenblik, de reden wordt niet vermeld. Na het eten zijn we een boekenwinkel gaan zoeken om deel 13 van de vaarkaarten van Frankrijk te komen.  Het blijkt dat de boekenwinkel hier ook gesloten is en noch bij de Intermarche noch bij de E.Leclerck was die te vinden.


             

    De bekendste oud-inwoner.   Kade en toegangspoort kasteel.


    Nadien zijn we terug gereden naar Pontaillier langs de Voie Bleu.  Die bracht ons echter niet langs waar we gedacht hadden zodat we drie kilometer over een “karspoor” naar de brug over de Sâone in Lamarche-sur-Sâone moesten rijden.  Toen bleek die brug ook nog eens afgesloten te zijn ! Voetgangers konden  er mits enkele “kneepjes van vak” over geraken.  Anders hadden we nog een kilometer of 10 moeten omrijden.  Over de gewone weg ging het dan door Vonges naar Pontailler.  In Vonges was vroeger een grote Poederfabriek, zoiets als vroeger de “Poeier” bij ons in Balen. Het is een groot terrein en een gedeelte is nog in gebruik.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    1                258            18           865         02:20     180:55      30                  1170          2514,3


    15-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs