Dag 83 - Donderdag 03-08-2017 â Besançon - Deluz Â
Vertrokken te 09:45 naar sluis
S50B-St Paul en hierbij zijn we rond de oude stad gevaren.Toen we aan de sluis arriveerden waren de
deuren dicht.Er staan daar geen
seinlichten en de sluis reageerde niet op het gebruik van de
afstandsbediening.Toen we voor de sluis
vastgemaakt hadden kwam een personeelslid van de rondvaartboten zeggen dat de
sluis handbediening was en hij zou wel effe helpen.Oeps, daar hadden we niet van gehoord en in
de kaartenboek staat het niet vermeld. We, ik en Wietse, hebben dan mee de
deuren en kleppen gaan bedienen zodat we toch nog door de sluis konden, de
rondvaartboot lag al te wachten. Eenmaal buiten terug vastgemaakt en die man
van de rondvaartboten maar gaan helpen zodat die niet te lang moest wachten,
dat was het miste wat ik kon doen.We
voeren verder naar sluis S49-La Malate, later S48-Chalèze, S48B (stond open).
In Novillars was de steiger bezet dus moesten we verder naar Deluz.
Rond Besancon varen. Alle hens aan dek aan de handbediening
sluis.Ligplaats aan papeterie Deluz.
We moesten daarvoor nog door de
dubbelsluis S47-46-Deluz.Iets voor die sluis begon de motor heet te
lopen en moesten we hem stil leggen. Het bleek dat er te weinig koelwater was.De motor stil gelegd en langzaamaan het
koelwater bijgevuld. Er kwam al stoom uit zo heet stond hij.Na het bijvullen daalde de thermometer
langzaam en toen hij onder de 80 was de motor terug gestart. Blijkbaar is er
toch geen lek in het koelwatersysteem gezien het peil toen we in Deluz
arriveerden nog even hoog stond als toen ik het heb bijgevuld.We zullen dat de eerstvolgende dagen goed in
de gaten moeten houden.
In Deluz vonden we geen box waar we
bij in konden dus moesten we verder tot na de brug waar een lage kade is.Blijkbaar hoort die niet meer bij de
jachthaven maar er is dan ook geen water en elektriciteit meer.Er staat wel een kraantje en het parkje langs
het fietspad dus dat hebben we effe gebruikt om enkele flessen te vullen.
Na 17:00 uur ben ik alleen terug
gereden naar Besancon om de auto op te halen.In het terugkomen maar gestopt bij een grote winkel gezien er hier in
Deluz zelfs geen bakker meer is.
Vandaag gaan we de citadel
bezichtigen.Het is een hele klim naar
boven.Boven hadden we een fantastisch
uitzicht over de vallei van de Doubs en de stad Besançon.Het is een zeer uitgebreide site met in de
gebouwenenkele musea en buiten op het terrein
binnen de hoge muren een dierentuin.Er
is onder andere de site Vauban (de ontwerper van de citadel in de huidige vorm)
waar een overzicht wordt gegeven van zijn leven en de werken die hij uitvoerde,
het museum Comtois (Etnografisch museum van de streek met melkmuseum en
gieterijmuseum) , het museum van het verzet in WOII en de deportaties.
De Doubs gezien van boven op de
citadel.De waterput met het
ophaalrad.De Cathedral de St Jean.
De gebouwen zijn voor een groot
gedeelte mooi gerestaureerd.Buiten
vindt je ook nog de waterput (132 m diep !) met een ophaalmekanisme dat
aangedreven werd door een grote verticaal tredmolen.Ons bezoek duurde ongeveer 4 uur maar je kan
hier wel enkele dagen rondlopen als je alles wat getoond wordt wil lezen en
goed bekijken.In de folder melden ze
dat je er makkelijk een driedaags bezoek van kunt maken.Na ons bezoek aan de citadel moesten we eerst
nog naar de winkel om iets te eten te halen voor vanavond. En dan was het
ondertussen tijd om iets te eten.In het
restaurant in de citadel was het een aanschuiven tot en met en daar wilden we
niet zo lang wachten.Terug aan de boot
hebben we dan eerst gegeten en zijn dan naar de steiger aan sluis 50-Tarragnoz,
net voor de tunnel gevaren.Morgen gaan
we dan rond Besançon varen en dan varen we verder.
Vandaag terug naar Besançon gereden.We vertrokken te 09:30 uur en waren na een
grote en een paar kleine tussenstops te 16:45 uur aan de boot. Nergens enige
noemenswaardige opstopping gehad.Alleen
het weer viel niet zo best mee.
Het was niet warm maar dat hoeft ook
niet bij zon lange rit maar vanaf de Luxemburgse grens tot voorbij Nancy heeft
het met momenten hard geregend.Toen
minderde het en vanaf Vesoul is het zo goed als droog gebleven en soms kwam de
zon er nog door. Bij onze laatste stop was het daar al zwoel weer.
Dag 80 - Woensdag 26-07-2017 â Besançon - Thuis
Na het ontbijt de auto ingeladen en
zijn we rond 09:30 uur vertrokken. We hebben altijd goed kunnen blijven rijden
en nergens moeten aanschuiven.We reden
van Besançon richting Vesoul over de N57-E25 ( is voor een stuk autoweg, dan
grote baan en autosnelweg zodat we voor een groot deel 110 en de rest 90 konden
blijven rijden.Van Vesoul ging het naar
Nancy vervolgens naar Metz, Luxemburg en dan via Luik naar Beringen.Dit stuk is bijna altijd autosnelweg met een
paar stukken met een snelheidsbeperking van 90 en soms 70 km/uur maar alles
ging vlot en we waren te 16:30 uur thuis.We zijn eerst maar langs de ma van Annie gereden omdat die anders deze
avond in haar bed zou zitten als we eerst de was gingen in steken.
Voormiddag een fietstocht door dat
gedeelte van de stad gemaakt waar we gisteren nog niet geweest waren.Tegen de middag begon het te stortregenen en
we schuilden een tijdje onder een grote boom maar het regende zo hard en zo
lang dat het daaronder ook niet meer droog bleef .Toen het wat minderde zijn we maar verder
gereden en kletsnat kwamen we terug aan de boot.We hebben wel weer mooie plaatsen en gebouwen
gezien.
Te voet door de tunnel.Het park langs de oude vestingsmuren.
Er staan, buiten de citadel, niet
minder dan 18 verdedigingswerken in en rond de stad, waaronder torens,
bastions, poorten, versterkingen en forten. Tevens enkele mooie gebouwen waarin
scholen zijn ondergebracht. Na de middag de hele dag buien met af en toe een
opklaring.Nog naar het bureau de
tourisme geweest omdat het internet in de haven langs geen kanten marcheert.
Daar werkt het wel maar alleen binnen in het bureau, daarom alleen maar de
hoognodige dingen gedaan en terug naar de boot.Van avond de auto te voet gaan ophalen aan de andere kant van de stad.
Omdat je met de fiets en te voet door de tunnel onder de citadel door kan moet
je niet ver gaan en was ik op een goed kwartier terug. Zo staat de auto nu aan
het begin van de steiger op de betaalparking aan het kruispunt maar tussen 19
en 09 uur sta je er gratis.
Dag 78 - Maandag 24-07-2017 â Thoraise - Besançon Â
Vandaag varen we tot Besançon, of als
we eerder een plaatsje vinden stoppen we daar en varen we dan morgen verder tot
daar.We moeten door de sluizen S56BThoraise,
de dubbele sluis S55-54Rancenay, S54B-Ecluse Garde, S53Goulle, S52Velotte,
S51Tarragnoz, S50NTarragnoz en de tunnel van Tarragnoz om daar te geraken. Alle sluizen
werkten vlot en aan twee sluizen kwam net een pleziervaartuig buiten toen we
arriveerden, dus we moesten nergens wachten en we lagen dan ook al om 11:45 uur
vast in Besançon.
Zicht op de citadel boven de
stad.De tunnel er onderdoor.Enkele fonteinen.
Het is een lange vlottende steiger
voorzien van water en elektriciteit.Er
ligt een groten boot, de Cinclus (NL) die we al van op de Maas regelmatig zien
en die passagiers mee neemt, en een stuk of acht jachten.Eigenlijk wou ik achteraan gaan liggen, een
stuk van de spoorwegbrug af, maar daar stond een hek met een reservatie voor
een boot.We zijn dan maar achter de
Cinclus gaan liggen ergens anders konden we niet tussen, ze laten overal te
veel plaats tussen !
Besançon, binnen de bocht van de
Doubs. Een kerk.Een oude
opgraving.
Namiddag een wandeling van ongeveer 2
uur door de stad gemaakt.Het is een
mooie, propere en gezellige stad met veel terrasjes, enkele grote
winkelstraten, veel oude mooi gerestaureerde gebouwen. Een mooi park met
fontein en waterpartij langs de oude vestingmuren. Een paar mooie maar donkere
kerken, De Porte Noire (Romeinse Arc de Triomphe dd van 175 (!) ) het
geboortehuis van Victor Hugo (nu museum) , de mooie kathedraal van St Jean, een
reeks musea en een hele reeks van door Vauban verwezenlijkte militaire
bouwwerken waar onder de machtige Citadelle die 114 meter boven het niveau van
de rivier de Doubs uittorent.Enkele
bekende (en minder bekende) personen zijn hier geboren of hebben een groot deel
van hun leven hier geleefd en/of gewerkt waar onder: Victor Hugo , Gabrielle
Sidonie Colette, Jean-Jaques Nodier , Claude Goudimel, Luc Breton, Gustave
Courbet, August en Louis Lumière, Louis Pasteur .
Gisterenavond nog een fikse regenbui met een onweer
gehad.Alle stof is weer weg gespoeld.
Het onweer en de bui heeft niet kunnen beletten dat een tuinfeestje aan een
huis in de buurt van de aanlegplaats is kunnen doorgaan.Het feestje zelf was geen probleem alleen de
muziek (ik noem dat geen muziek maar boenke-boenke-boenke-lawaai) stond niet
zo heel luid maar de bass-tonen dragen heel ver en waren hoorbaar tot 04:30
uur, met het gevolg dat we niet goed geslapen hebben.
We varen nu door tot net voorbij de sluis S56-Thoraise,
waar tussen de sluis en de tunnel van Thoraise een mooie aanlegsteiger voor 2 boten
zou liggen.Hopelijk is er daar plaats
anders moeten we verder.We vertrokken
richting sluis S57-Oselle en kwamen onderweg al een tegenligger tegen. Zou het
vandaag dan toch eens druk kunnen worden ? Voorbij deze sluis volgt een stuk
kanaal met een smal tracée, dan weer de rivier op waar he goed de borden in de
gaten moet houden die aangeven waar de vaargeul ligt, zeker nu het water zo
laag staat.Iets voor de sluis van
Thoraise kwamen we de volgende boot tegen, een Ier. Iets verderop liggen boeien
die de vaargeul aangeven naar de sluis, je moet hier oversteken naar de andere
oever van de Doubs.We konden dadelijk
de sluis binnen.Hier staat een
jobstudent om de lijnen aan tenemen
(sluis met hoog verval) die ons informatie gaf over de omgeving en de tunnel
die we morgen moeten doen.
Onderweg naar Thoraise. Thoraise.Papéterie in Boussières.Citadel Besancçon.Souterain Thoraise.
Na het aanleggen zijn we per fiets vertrokken naar
Montferrand-le-Château gezien in Thoraise geen bakker of winkel is.Het is een paar kilometer verder aan de
andere kant van een grote bocht die de Doubs hier maakt.Thoraise is een leuk klein dorp bovenop de
heuvel waar de tunnel doorheen gaat.Een
kleine kerk, een kasteel, een paar straatjes rond de kerk en het kasteel en dat
is het. Montferrand-le-Château is iets groter maar er is alleen maar een
Carrefour-contact en een Boulangerie (vlak bij elkaar).Toen we terug bij de boot kwamen lag er een
kleine boot (GB) bij ons aangemeerd.
Bij onze terugkomst de waterleiding aan het sluishuisje
hersteld zodat ze de kraan kunnen laten open staan.Nu moesten ze telkens iemand water nodig had
de kraan binnen gaan openzetten en savonds dicht draaien. Dat is ook weeral
opgelost (een kwestie van wat teflontape rond de draad en terug vastdraaien
moeilijk voor sommige mensen me dunkt)
Na de middag de auto opgehaald in Osselle en verder gezet
in Besançon, net voor de tunnel van Tarragnoz. Met de fiets terug door het mooie
dal van de Doubs die hier aan weerszijde geflankeerd wordt door bergen (of
heuvels als je ze zo wil noemen ze steken op sommige plaatsen toch 100 m boven
de rivier uit). We kamen langsFort Tousey, Velotte, Beure, Avanne, Aveney,
Ranceray en zo terug naar Thoraise.Een
mooie rit van 16 km in uitstekend weer.
Dag 76 - Zaterdag 22-07-2017 â Ranchot - Osselle
Vanmorgen vertrokken de twee andere
boten als eerste, eentjerichting Dôle
en eentje richting Besançon. Wij zijn een kwartier na de laatste vertrokken en
moeten vandaar 4 sluizen doen. Het is nu
afwisselend een stuk rivier en een stuk kanaal. Na de portes de garde van
Ranchot volgde een stuk Doubs, dan sluis S60-Dampierre met een stuk kanaal en
dan een heel stuk terug de rivier met de sluizen S59-St-Vit en
S58A-Roset-Fluans en dan weer kanaal met sluis S58N-Routelle.
Enkele mineralen uit de collectie van
les Grottes dOsselle.
Vervolgens legden we een paar
kilometer verder aan de halte fluvial iets voor de sluis van Oselle aan.Hier gaan we vannacht blijven liggen.We moeten pas woensdag in Besançon zijn om
Wietse op te gaan halen. Namiddag zijn we Les Grottes dOselle gaan bezoeken.
Eerst een rondleiding in een mineralententoonstelling en dan een uur in de
grotten.Je gaat er over een afstand van
meer dan een kilometer door galerijen met groten en kleine stalagmieten en
stalagtieten.
Enkele beelden van de in de grotten.
Op verschillende plaatsen staat de
ene pal onder de andere waardoor er een zuil is ontstaan.Er staat er eentje van meer dan twee meter
doorsnee !Het hoogste punt in een van
de zalen is 27 meter hoog.Hier werden
twee volledige skeletten gevonden van holenberen.Het zou de enige plaats in Europa zijn waar
een volledig skelet ven een holenbeer gevonden werd. Een ervan werd in de
grootste zaal gereconstrueerd maar de schedel en de onderkaak werden enkele
jaren later gestolen, de andere zou in het Brits museum in Londen staan. Het is
de moeite waard om een bezoek te brengen aan deze grotten als je eens in de
buurt bent.
Voormiddag zijn we de auto in Osselle
gaan zetten.We reden van Ranchot via
Rans, Fraisans, Les Calmants, Les Baraques de Salans, Salans, Les Champs
Journeaux, Fluans, La Veloupe, langs de Grottes dOselle (die moeten we morgen
eens gaan bekijken) naar Oselle waar we de autoter hoogte van de camping aan het Plan dEau dOselle parkeerden.Het zijn allemaal leuke dorpjes maar de
verbindingswegen erlangs gaan sterk op en neer.Hier rijden wel veel wielertoeristen en vakantiegangers per fiets.
Ligplaats Ranchot. Waterput in
Ranchot. Le Moulin du Pré.Watercentrale Fraisans. Oude turbine ervan.
Gisteren zagen we autobus met
aanhangwagen die in Ranchot een stuk of veertig wielertoeristen loste die dan
van daar vertrokken naar hun volgend hotel.Wij reden terugvia het mooie
fietspad langs het kanaal en de Doubs en bezochten het dorpje Routelle en
daarna Fraisans.Hier waren vroeger
grote smederij- en gietrijen.Die zijn
nu allemaal dicht maar er staat nog een gerestaureerd gedeelte maar dat ik
momenteel jammer genoeg afgesloten gezien de gebouwen in juli en augustus
dienen als feestterrein.Hier is elke weekend
in juli en augustus feest met optredens van allerlei muziekgroepen.Fraisans heeft zijn bestaan te danken aan
deze Forges, volgens infoborden groeide de bevolking indertijd pijlsnel gezien
er veel werkvolk nodig was. Namiddag wat geluierd en voor de rest alles nat
gehouden gezien het weer aardig heet was.In de late namiddag een onweertje met een blink buitje gehad waardoor
het weer iets frisser werd.
Dag 74 - Donderdag 20-07-2017 â Rochefort-sur-Neon â Ranchot
Vannacht last gehad van een kikker die van zijne tak maakte terwijl hij pal naast de patrijspoort in het riet zat. Rond middernacht stak er een hevige wind op ide golfjes veroorzaakte op de Doubs en de fenderstelkens van de scheepsromp deed gaan en er terug tegen liet botsen.Ik ben die dan maar naar boven gaan halen en achter de reling gehangen.Toen konden we slapen en we sliepen door tot 08:15 uur.Terwijl Annie naar de bakker was alles klaar gemaakt voor het vertrek en na het ontbijt onmiddellijk vertrokken. We willen op tijd in Ranchot aankomen om een plaatsje te hebben aan de kade met water en elektriciteit.
Onderweg naar Ranchot.Over het Château de Rans. Watermolen Rans.
Vandaag moesten we doorde sluizen C64-Audelange, S63-Moulin-Rouge, S62N-Orchamps (staat open = hoogwatersluis), S62-Mouilin-des-Malades en S61-Ranchot voor we aan de kade kwamen.Onderweg had de sluismeester nog gezegd dat het gisteren heel druk geweest was (?) en vandaag ook heel druk zou zijn.We hebben vandaag één huurboot zien liggen aan de kant die met ons mee verder ging en zijn er twee tegen gekomen. Die man had een rare interpretatie van druk geloof ik.Later, terwijl we aan de kade lagen, is er nog een boot komen bij liggen en verder is er niets gepasseerd.
Nu we hier nog eens elektriciteit en water hebben doen we maar weer eens een wasje, we hebben tijd nu.
Namiddag inkopen gaan doen in de Colruyt in Fraisans aan de overzijde van de Doubs. Hier in Ranchot en iets verderop in Dampierre vonden we niet dadelijk iets en Fraisans is maar 4 km van hier. Onderweg nog gepasseerd in Rans. Hier staat een oud Château en een oude fabriek met bijhorende oude watermolen op de Doubs.
Dag 73 - Woensdag 19-07-2017 â Choisey â Rochefort-sur-Neon
Na het ontbijt afscheid genomen van
de Tom (B) uit Schoten.Zij blijven nog
een dag hier liggen en wij vertrekken richting Rochefort-sur-Neon waar we
gisteren een mooie steiger zagen waar 2 à 3 boten kunnen liggen.Het is een ligplaats met een grasstrook en
mooie platanen waar verschillende banken staan, een toilet en een waterpunt is
en naast de weg 15 meter hoge rotsen.
De Doubs / Canal Rhone Rhintussen Ranchot en Rochefort. Moulins
Audelange. Les Roches.
We vertrokken te 08:30 uur en moeten
door de sluizen S68-Prise-DEau, S67-Jardin-Philippe, S66-Charles-Quint,
S65a-Baverans en S65b-Rochefort (dit is een ecluse de garde die normaal altijd
open staat en alleen met hoog water wordt die gebruikt).Hierna moesten we nog een km tot aan de
steiger varen.Alle sluizen gingen vandaag
zonder problemen en we waren dan ook al te 11:00 uur aangemeerd.
Na de middag een fietstocht van 16 km
van Ranchot terug naar Rochefort/Neon.Normaal wilden we over de Eurovélo 6 (fietsroute langs de Doubs) rijden
maar er ontbreken stukken van ofwel hebben we bordjes gemist.
Het tripje naar de bakker mag er weer geweest zijn.Vlak bij de aanlegsteiger stond een bord
waarop: Commerces 200m stond. Het begon met een trap van ongeveer 25 meter
hoog met lange treden. Daar boven aangekomen inderdaad commerces maar niet van
die aard dat je er een bakker vond.Alle
grote winkels samen maar de Boulangerie was een kilometer verder.Maar dan toch brood gevonden en terug naar
beneden.
Mooie stad Dôle, de moeite waard om
een bezoekje te brengen.Langs de Doubs.
Ondertussen zat Annie met de gedekte
tafel te wachten.We besloten na het
ontbijt met de fiets naar het station te Dôle te rijden en daar de trein naar
Auxonne te nemen gezien ik op de fiets-GPS gezien had dat de kortste afstand 16
km was maar met een hoogteverschil van 261 meter of de gemakkelijkste weg van
29 km maar toch nog met een hoogteverschil van 121 meter.We hadden geluk, de eerstvolgende trein naar
Dijon (met stopplaats Auxonne) was een 20 minuten later.Een kaartje enkel kostte ons voor 2 personen
5.40 en op 10 minuten zouden we er al zijn.In Auxonne aangekomen lag er geen enkele boot aan de kade en geen enkele
aan de steigers vandaag.Er kwam juist
een jacht uit de richting van Pontailler-sur-Sâone dat er ging aanleggen.Met de auto dus terug naar Dôle, en inderdaad
het ging nogal bergop (later ook bergaf natuurlijk) en het zou zweten geweest
zijn als we langs die weg hadden moeten rijden.In Dôle de auto aan het station geparkeerd en eerst met de fiets nog
eens door de stad.Deze morgen had Annie
onderweg iets zien hangen dat ze graag had , dus wij terug en dat iets gaan
zoeken.Na wat zoeken vonden we dat
iets-ding en ze was er blij mee.(rara . Wat is dat iets ?)
Rotsen langs de Euro6.Lavoir Baverans.Toegangspoort Rochefort.Biechtstoel in de kerk.
Met de auto dan eerst terug naar
Choisey, aan boord gegeten en dan de auto in Audelange, zon 15 km verderop
gaan zetten en met de fiets langs het kanaal terug. Onderweg door de dorpjes
Audelange, Rochefort-sur-Neon, Baverans en nog een stukje door Dôle (om een
terrasje te doen) en dan terug naar Choisey.Gezien het nog te warm was een siësta op ons terras en daarna de fietskettingen
eens een beurt gegeven, doe zo stonden danig droog dat ze aan het sjirpen
waren.S Avonds gaan eten in de
Buffalo-Grill hier boven in de Zone commercial.
Dag 71 - Maandag 17-07-2017 â St Jean-de-Losne â Choisey
Na het ontbijt nog vlug naar de shop
in de haven gegaan om het vaarkaartenboek van de Doubs en Canal de la Rhône au
Rhin te gaan kopen. Daarna zijn we terug de Sâone opgevaren naar het begin van
het Canal de la Rhône au Rhin.Daar werd
sluis S75-St-Symphorien onmiddellijk leeg gelaten en open gedaan.Hier ontvingen we weer een andere
afstandsbediening voor de sluizen.Deze
is iets ingewikkelder dan die op de Maas.Het duurt effe eer je het onder de knie hebt gezien je moet lezen wat op
de display komt en daarna enkele knoppen moet bedienen, de ene heel kort en de
andere voldoende lang.Dan volgden de
sluizen S74-Laprière, S73-La Tuillerie, S72-Abergement, S71-La Grange,
S70-Belvoye en S69-Bon Repos.
Nu nog op de Sâone.Het fabriek van Solvay , stil liggen,
aanmeren, parkeren verboden.
Tussen sluis S72 en S70 mag je
nergens aanleggen en blijven liggen wegens de aanwezigheid van het fabriek van
Solvay dat geklasseerd staat als Seveso-bedrijf (fabriek van productie van
chemische stoffen onderandere chloor).Aan de
aanlegsteiger van Choisey lagen drie boten. Eentje op elke kop en natuurlijk er
eentje middenin met achter zich een meter of zes en vooraan een meter of acht
zodat er niemand tussen kon.Toen we
kwamen aanvaren zag ik een man boven op het dek maar toen ik vaart minderde kon
die niet vlug genoeg naar binnen !In
elk geval zou die of naar voor of naar achter moeten schuiven. Wanneer wij
naast hem gingen liggen kwam er geen reactie zelfs niet na gebruik van de
scheepshoorn.De mensen van de eerste
boot, bleken mensen van Schoten te zijn, kwamen wel naar buiten en toen kwam de
andere uiteindelijk ook buiten. Met wat schuiven en passen konden we er netjes
tussen.Waar een wil is is een weg zou
ik zeggen.
Enkele beelden van Choisey.S avonds
een ballonmanifestatie.
S avonds nog een kleine wandeling in
het dorp gemaakt.Er is geen bakker meer
maar er is een centre Commercial op een paar honderd meter van het dorp. Er
staan best wel wat nieuwe huizen rond de oude dorpskern. In de dorpskern veel
oude, maar in tegenstelling met andere oude dorpen, goed onderhouden
huizen.Langs de aanlegplaats ligt een
mooi parkje met groten bomen waar het na de middag lekker onder zitten was.
Dag 70 - Zondag 16-07-2017 â Auxonne - St Jean-de-Losne
We hadden eerst gedacht van hier nog
een dag te blijven liggen aangezien de steiger hier voorzien is van water en
elektriciteitsaansluitingen maar omdat ze niet werken en je daarvoor naar de
haven moest gaan we toch maar verder varen.We zijn hier al enkele keren geweest en we willen meer tijd spenderen op
het Canal de la Rhône au Rhin, daar zijn we nog niet geweest. Toen we na het
ontbijt los gooiden arriveerde er net een boot van de andere zijde die onze
plaats dadelijk innam. De boot Zizz die hier gisteren achter ons kwam liggen en
waarvan de bilgepomp elk half uur een scheutmet diesel vervuild water uitspoot met een penetrante dieselgeur tot
gevolg (Tot ik de schipper ervan wees op de vervuiling en ik dan zei dat hij
zijn pomp kon afzetten voor deze nacht gezien wij niet in een dieselgeur wilden
slapen) vertrok ook en kwam ons ook nog achterna.
De Skayen I van Jean en .De kade in St Jean de Losne. Privé scheepswerf.
Aan sluis S20-Auxonne waren net twee
boten de sluis ingevaren en de deur ging dicht.Terwijl wij lagen te wachten kwamen nog drie andere boten achter ons
liggen, de Zizz, een Deen en de Skayen I en een vierde was nog op komst.In de sluis lagen wij BB vooraan, de Zizz
wrong (letterlijk het is een ouder koppel waarvan de man volgens mij niet
echt in staat meer is van nog veilig te varen !) zich nog tussen ons en de SB
kade, de Deen kwam achter ons liggen en maakte maar met één lijn vast waardoor
hij steeds zijn boegschroef diende te gebruiken om de boot tegen de kant te
houden, en de Skayen I (Jean en ) ging achteraan BB liggen. Eenmaal de sluis
uit stoof de Deen ons voorbij en een tijdje later de Skayen I. Maar goed dat de
Zizz achter ons bleef anders hadden we nog steeds de dieselgeur gehad.In St Jean-de-Losne was er nog net een
plaatse voor de rondvaartboot Vagabond.We moesten wel enkele lange lijnen gebruiken gezien de ringen hier ver
van de kade staan.
Monument aan de brug.Het interieur van de kerk van St Jean-de-Losne.
Namiddag nog een wandeling gemaakt
langs het dok aan het begin van het Canal de Bourgogne en het vroegere Gare
deau.Dit is een kom van 9,8 Ha waar nu
3 pleziervaarthavens, een scheepswerf en het verhuurbedrijf van Le Boat
gevestigd zijn.Vervolgens door het
stadje terug naar de kade.S avonds nog contact opgenomen met Jean van de Skayen I
die deze morgen mee tot hier gevaren is.Zij gaan morgen verder naar Verdun-sur-Doubs en van daaruit naar
Chalons-sur-Sâone waar ze het Canal du Centre opvaren en zo verder naar het
Canal latéral à la Loire, Canal du Briare, Canal du Loing, en via de Seine
terug naar de Oise waar ze ergens lang wonen.Wij gaan morgen 4 km terug naar het Canal Rkône-Rhin en de Doubs.
Dag 69 - Zaterdag 15-07-2017 â Pontailler-sur-Sâone - Auxonne
Gisteren avond was de jeugd toch op
tijd naar bed, of alleszins hier vertrokken.Het is tegen onzeverwachtingen
in stil geweest hier en we hebben goed geslapen.Deze morgen eerst naar de bakker en na het
ontbijt de olie van de motor en van de keerkoppeling vervangen.Nadien zijn we te 09:45 uur vertrokken
richting Auxonne.Het zonneke was weer
van de partij, hier en daar een witte wolk en een lekker windje maakte het
aangenaam varen op de rivier.We varen
hier met het zelfde toerental bijna een km/uur sneller dan in het kanaal een
paar dagen geleden. Toen we effe weg waren heb ik Annie gepusht om nog eens te
varen.Hier is veel plaats, we zijn wel
een stuk of tien tegenliggers geweest maar dat is hier geen probleem, en ik kon
ze hier haar gang laten gaan.Na 10 km
arriveerden we aan sluis Poncey-lès-Ahtée en toen moest ik terug over
nemen.Uit de sluis kwamen nog twee
boten gevaren dus konden we er dadelijk in.De sluizen zijn hier veel breder dan die 114 van op het Canal de
Champagne au Bourgogne. We zakken hier maar 1,5 meter. Gezien het hier brede
sluizen zijn is Annie voor het eerst eens een sluis uitgevaren !
Op de Sâone.De tweeling van Auxonne. Enkele beelden uit
Auxonne .
Het moest er dan toch maar eens van
komen, je weet nooit hoeveel ze er ooit nog moet doen ! Toen we de sluis uit
gingen was er weer een boot die net arriveerde.Vervolgens kon Annie verder varen en kon ik ondertussen de boot
poetsen.Te 11:50 uur kwam van ver kan
zien van op de Sâone.Ondertussen kregen
we een sms van de D&A dat zij ondertussen ook vertrokken waren en dat de
kade bijna leeg was.We gaan dan wel
plaats hebben.Het is vandaag zaterdag
en gisteren was het wisseling van de bemanning van de huurboten dus gaan er
vandaag hier wel een aantal aankomen en of passeren, maar we zijn er vandaag
vroeg bij dus hebben we de eerste keuze.We legden aan op de eerste plaats voor het chalet van het Bureau de Tourisme
dat echter gesloten bleek.Er is ook
geen elektriciteit en water voor het ogenblik, de reden wordt niet vermeld. Na
het eten zijn we een boekenwinkel gaan zoeken om deel 13 van de vaarkaarten van
Frankrijk te komen.Het blijkt dat de
boekenwinkel hier ook gesloten is en noch bij de Intermarche noch bij de
E.Leclerck was die te vinden.
De bekendste oud-inwoner.Kade en toegangspoort kasteel.
Nadien zijn we terug gereden naar
Pontaillier langs de Voie Bleu.Die
bracht ons echter niet langs waar we gedacht hadden zodat we drie kilometer
over een karspoor naar de brug over de Sâone in Lamarche-sur-Sâone moesten
rijden.Toen bleek die brug ook nog eens
afgesloten te zijn ! Voetgangers kondener mits enkele kneepjes van vak over geraken.Anders hadden we nog een kilometer of 10
moeten omrijden.Over de gewone weg ging
het dan door Vonges naar Pontailler.In
Vonges was vroeger een grote Poederfabriek, zoiets als vroeger de Poeier bij
ons in Balen. Het is een groot terrein en een gedeelte is nog in gebruik.
Dag 68 - Vrijdag 14-07-2017 â Oisilly - Pontailler-sur-Sâone
Goed geslapen hier, van niemand of
niets last gehad, stil op enkele kikkers na.Na het ontbijt de auto op de parking aan de brug van Oisilly gaan zetten
en te voet terug naar de boot gegaan terwijl Annie opruimde zodat we kunnen
vertrekken.Gisteren avond kwam er nog
een huurboot aangevaren die hier wou komen liggen maar die zijn terug gevaren
gezien hier maar één plaatsje is. Me moeten vandaag door de laatste 5 sluizen
van dit kanaal zijnde S39-Renève, S40-Cheuge,S41-St-Sauveur, S42-Maxilly en
S43-Chemin de Fer.
Arm beestje.Ophaalbrug Cheuge. Einde van het
kanaal en nu op de Sâone. Ooievaarsnest in Pontailler-sur-Saône.
Het ging allemaal vlot tot de laatste twee die een ketting vormen.Het was groen toen we kwamen aanvaren maar
toen we 50 meter van de sluis waren sprong het op rood.De deuren bleven open staan maar het bleef
rood.Na 5 minuten wachten gingen de
deuren plots dicht.
Kerk Pontailler.Brug over de Vingeanne.Watertoren en het mooie Château de Talmay.
Dan waar maar eens gebeld en er werd
gezegd dat er veel problemen waren met de laatste twee sluizen hier.We hebben maar even aangelegd aan de kade van
Maxilly tot alles weer klaar was. We hadden nog geluk met een waterkraantje dat
niet goed sloot en hebben tijdens het wachten maar de twee 5 liter bussen
bijgevuld.Ondertussen was de huurboot
van gisteren avond bijgekomen en gingen we met twee de laatste sluizen
door.Het was een Zwitserse familie op
de huurboot.Na deze laatste sluis
moesten we nog een kilometer verder en toen kwamen we aan sluis S18-Heuilly van
de Sâone.Na deze sluis wordt het weer
zalig varen op de rivier, met heel proper water en zien we weer vissen rond de
boot zwemmen.We legden te 13:15 aan de
kade van Pontailler aan. Tijdens de terugrit met de auto passeerden we door
Renève-le-Château, Renève, Talmay (hier staat een zeer mooi kasteel, jammer
genoeg alleen open tussen 1 juli en 30 september op afspraak en dan alleen voor
groepen), en Maxilly-sur-Sâone.Bij onze
terugkomst aan de kade in Pontailler lag er één boot achter ons.Savonds nog geskyped met Kim en Koen.
Dag 67 â Donderdag 13-07-2017 â Cusey _ Oisilly
Deze morgen waren ze op alle boten
vroeg wakker. De Skayen I en een andere franse boot vertrokken al te 08:15 uur
als eerste.De Nederlandse boot die
gisteren avond nog bij gekomen was zo om 09:00 uur gaan vertrekken dus ben ik
er naar toe gegaan en gezegd dat ik een kwartier vroeger zou vertrekken.Zo gezegd zo gedaan, na het broodjes bakken
en het ontbijt vertrokken we te 08:30 uurvoor sluis S23-Bec, S24-Courchamps, S25-Romagne, S26-St-Maurice, S27-La
villeneuve en S28-Pouilly tot aan St-Seine-sur-Vigneanne. Alles ging vlot maar
er was nergens een fatsoenlijk plaatsje om aan te leggen. En in St Seine lag de
Franse boot die deze morgen vertrokken was.Het is maar een steigertje voor 1 boot dus wij verder. Aan sluis
S29-St-Seine werkten de lichten niet dus moesten we nog eens bellen. We kregen
later te horen dat de man die de sluizen moest bedienen normaal te 12:00 uur
gedaan had !Ze hebben hem toch gestuurd
om de twee sluizen die daar half automatisch werkten te bedienen.Wij dan nog door S30-Lalau, S31-Fontaine,
S32-Fontenelle, S33-Licey, S34-Dampierre, S35-Beaumont, S36-Blagny,
S37-Rochette en S38-Ossily.Voorbij deze
sluis vonden we wel een kleine kade voor weer maar 1 boot.We waren het zat voor vandaag en hebben daar
aangelegd.Onderweg hier en daar wel een
aanleginstallatie voor vrachtboten maar voor de rest onderweg niets.Volgende keer ga ik toch wel ergens aan een
van de palen liggen. Ergens voor een van de sluizen werd er een groot veld
omgeploegd.Op dat omgeploegd veld zaten
enkele honderden kraaien en boven het veld cirkeldenzeker twintig buizerds !Het zal daar een feestje geweest zijn denk
ik.
Zonnebloemen in overvloed.Call 112.Viaduct Oissily (1882 285 m)
Château Rossilies.
Na het aanleggen maar weer terug naar
de auto gefietst die we gisteren in Villeneuve-sur-Vingeanne gezet hadden, we
moesten dan vandaag 21 km fietsten.In
de terugrit met de auto zijn we door de dorpen Montigny, Mornay,
Pouilley-sur-Vingeanne, St-Seine-sur-Vingeanne, Attricourt, Flée,
Dampierre-et-Flée en Beaumont-sur-Vingeanne naar Mirabeau-sur-Bèze gereden om
te gaan winkelen gezien het morgen de nationale feestdag is hier. Het is de
dichtstbijzijnde min of meer belangrijke plaats in de buurt van onze ligplaats
waar een carrefour en restaurants zijn. We wilden ook gaan eten maar twee van
de drie restaurants dicht en de derde deed alleen traiteurdienst vandaag in
verband met het feest morgen.We hebben
dan nog wel een Restauration Rapide gevonden waar we dan wel lekker gegeten
hebben.We hadden verwacht dat er deze
vooravond van de 14de juli een aantal mensen op de picnick plaats zouden zitten
maar er was niemand.Houden zo en het
wordt een rustigenacht.
Dag 66 - Woensdag 12-07-2017 â Villegusien - Cusey
Gisteren had een juffrouw van de VNF
gezegd dat de sluizen om 07:00 zouden beginnen werken.Deze morgen was ik vroeger wakker en we
besloten vroeg te vertrekken.Na het
ontbijt was alles klaar om te 08:25 uur te vertrekken dus we gooiden los en
stevenden naar de sluis op enkele honderden meters afstand.Toen we de afstandsbediening gebruikten bleef
het licht echter op rood staan dus dachten wij dat die madam ons iets wijs
gemaakt had en bleven voor de sluis wachten tot 09:05 uur.Dan zou de sluis in gang moeten schieten maar
helaas.We hebben dan maar gebeld en
later zei de persoon die de reparatie kwam doen dat alles normaal stond aan de
sluis maar dat we nog eens op de afstandsbediening moesten drukken. Eindelijk
kregen we dan groen licht en konden door de sluis S9-Villegusien.Hierna volgden nog de sluizen S10-Pré-Munier,
S11-Château, S12-Piépape, S13-Bise-LAssault, S14-Croix-Rouge, S15-Dommarien en
S16-Choilley.Hier kwam net een de
Billow (GB) uit gevaren toen wij eraan kwamen.
Oude silos.Mooie zonnebloemvelden.Het kasteel van Romagne.
Normaal zou die deur dan voor ons
moeten blijven open staan maar ze gingen dicht en de sluis liep terug leeg
!Er kwam echter geen boot van de
overkant dus die schipper van de Billow heeft ons een loer gedraaid door te
vroeg op zijn afstandsbediening te drukken waardoor de sluis terug dicht
ging.Gezien er geen boot van de andere
kant kwam bleef de sluis beneden open staan en konden wij weer eens bellen met
een kwartier wachten als gevolg.Ondertussen was de Champ (D) die vannacht bij ons lag al uit de vorige
sluis met het gevolg dat we de rest van de dag de sluizen met zn tweeën
konden doen.Er volgden nog
S17-Foireuse, S18-Dardenay, S19-Grande Coté, S20-Badin, S21-Montrepelle en
S22-Cusey.Na deze sluis legden we aan
de picnickplaats van Cusey waar we nog net tussen twee andere boten tussenin
konden.De Champ had geen plaats meer en
is doorgevaren.
Nog enkele fotos van het kasteel en
de bijgebouwen van Romagne.
Na het aanleggen de boot wat
gefatsoeneerd, door de vele sluizen met de begroeiing erin hadden we een groene
in plaats van een blauwe boot !Daarna
op de fiets gestapt en eerst naar Dommarien gereden , de auto opgepakt en 10 km
verde rgezet in Villeneuve-sur-Vingeanne, en met de fiets terug gereden.Onderweg passeerden we aan een sluis aan een
restaurant waar zowaar een terras buiten stond en wilden er iets gaan eten maar
het zaakje was dicht ! Ik vraag me af hoe de mensen hier hun kost kunnen
verdienen, er is hier al niet veel te vinden en als er iets is, is het niet open
!.Dan maar verder richting van de
ligplaats gereden.We kwamen nog een
wegwijzer tegen van een logies-plaats op een halve kilometer en we zijn daar
naar toe gereden, misschien was er nog wel iets anders.Het was echter een oude Commanderij (zoiets
als in Alden Biezen) waar je kon logeren.Het noemde La Romagne.Iets om
te gaan eten was er echter niet.Dus
maar verder dan.Toen we terug in Cusey
kwamen nog maar eens door het dorp gereden om een bakker voor morgen vroeg te
zoeken maar helaas, niets te vinden.Volgens een inwoner van het dorp was de dichtbijzijnde bakken op 5 km
hiervandaan. Nog geprobeerd te skypen met onze Koen, het is gelukt met horten
en stoten wegens zeer slechte verbindingen hier. (zoals overal in de kleine
dorpjes de vorige jaren, dat is nog niet verbeterd).
Dag 65 - Dinsdag 11-07-2017 â Peigney â Villegusien
Wakker geworden te 07:15 uur. Het
heeft deze nacht niet zo veel meer geregend.Het is nu bewolkt maar droog en een aangename temperatuur. Tijdens het
ontbijt arriveerde de boer met zijn quad om zijn veestapel te controleren.Gisteren avond zijn er vissers komen vissen
net onder de brug.Hun auto hadden ze er
boven op gezet en de boer kon met zijn machine er maar net voorbij.Er is ook al een fietser gepasseerd,
vermoedelijk iemand die langs daar rijdt om naar zijn werk te rijden.
S1-Bataille.Vrije doorgang.Tunnel in zicht.In de tunnel zicht naar voor en naar
achter.
Wanneer we klaar waren met het
ontbijt alles in orde gemaakt om vroeg te vertrekken vandaag.We moeten eerst door de tunnel van Balesmes en
dat willen we als eerste doen.Rond
O8:10 uur kwam er een autootje van de VNF langs en we hebben hem gevraagd van
hoe laat we door de tunnel konden.Gezien hij antwoordde dat er nog niets gepland was maar dat alles klaar
was besloten we onmiddellijk naar sluis S1-Bataille te vertrekken.Eenmaal boven in de sluis moet je bellen of
met de radio de opening van de sluisdeuren aanvragen aan de controlepost sluis
S1-Heuilley aan de andere kant van de berg.Mijn radio-oproep werd niet geantwoord maar de telefoon wel. Toen de
deur geopend was konden we door de smalle tracée, de aanloop naar de tunnel en
een kilometer verder moesten we de afstandsbediening gebruiken om groen licht
te krijgen.De tunnel is goed verlicht,
eigenlijk gaat het zonder eigen verlichting maar je moet de navigatielichten
ontsteken.Wanneer je een eindje de
tunnel in bent gaat achter je het licht in blokken van een paar honderd meter
uit.Als je achteruit kijkt zie je
allemaal rode lichten en vooruit allemaal groene.Na 40 minuten hadden we de 4820 meter
ondergronds afgelegd en kwamen we aan de andere kant van de berg.Daar lag een grote Engelse boot aan de
wachtsteiger maar die ging de tunnel nog niet in. Vervolgens kwamen we aan sluis
S1-Heuilly.Hier was het personeel de
groenten uit de sluis aan het scheppen en op een kleine vrachtwagen aan het
laden.Wij konden er dadelijk in en hier
is het weer stangetje omhoog duwen om geschut te worden.We gingen vervolgens door de sluizentrap van
S1 tot en met S7 en vervolgens door S8-Percey.In Villegusien-le-Lac legden we aan aan de kade aan de silos.We willen vandaag niet verder varen en na de
auto ophalen rond het meer gaan fietsen.Eerst fietsten we terug naar Heuilly langs het kanaal, haalden de auto
er op, ondertussen nog effe naar de winkel en gingen hem in Dommarien
zetten.Dan fietsten we langs het kanaal
terug.Onderweg zagen we de Skayen I ter
hoogte van Piépape liggen, zij waren ons deze middag aan onze ligplaats voorbij
gevaren.Toen we terug aan de boot
kwamen lag de Champ (D) uit Dusseldorf achter ons.Het is nu fantastisch weer. Heel zonnig,
witte wolkjes , een fijne temperatuur en een lekker verfrissend windje.
Na de tunnel. S1-Heuilley-Coton.Zonde hè.Natuurlijke isolatie.
Na het avondeten zijn we nog naar het
Lac de la Vingeanne vlak bij het dorp gereden.Gezien het nog mooi weer is hadden we ons zwempak aangetrokken om
eventueel nog te gaan zwemmen.Het meer
is een stuwmeer dat aangelegd is om het Canal de la Marne à la Sâone van water
te voorzien.Met elke schutting van een
sluis hier vloeit er namelijk ongeveer 1000 m³ water naar de onder. (sluizen
zijn Lengte = 40 m x Breedte = 5 m x Verval = 5 m, daar heb je al wat water
voor nodig elke keer). Aan het meer is een strandje aangelegd met een
strandpaviljoen, je kan er roei- en zeilbootjes huren en je kan er vissen. We
hadden de fietsen mee tot op het strandje genomen om onze bagage in t oog te
kunnen houden. Ik had nooit gedacht dat Annie hier zou durven gaan
zwemmen.Eerst wat aarzelend, maar toen
ik eerst de diepte ging peilen door eerst te gaan zwemmen durfde ze het aan.Het water was lekker fris, helemaal niet koud,
en als je even uit het water was geweest en terug ging voelde het zelfs warm
aan.Na een zwempartijtje en een beurt
onder de stranddouche zijn we vertrokken om de Tour de la Lac te rijden.Je kan zoals bij meerdere meren hier er helemaal
rond het meer rijden.De toer met de weg
heen en terug was 16 km. Onderweg nog twee maal reeën gezien.Op de terugweg naar de boot vonden we langs
de D67 nog een dood gereden ree. (Die lag er al een tijdje hoor. Stinken man )
Na het ontbijt met de fiets naar
Langres gereden.Daar zou op het
industrieterrein een wassalon gevestigd zijn en gezien we onze lakens en
donsdek overtrekken niet met de kleine machine kunnen wassen gaan we dat daar
maar doen.Het wassalon op het
industrieterrein was verdwenen (of er nooit geweest, we hebben er in elk geval
niets van terug gevonden.Dan zijn we
maar verder gereden tot aan de Intermarche verderop en daar was wel een
wassalon.Niet met de allernieuwste
machines en niet van de goedkoopste (10 voor een machine van 18 Kg en 1,5
voor 12 min drogen maar er is geen ander dat we weten.)Tijdens de was ben ik de auto gaan ophalen
aan de haven van Champigny-lès-Langres terwijl Annie in de buurt van de was
bleef.Aan de haven bleek dat er nu vijf
boten vertrokken waren, er is dus nu plaats maar wij gaan toch niet terug
varen.
Langres op de berg, met hoge
stadsmuren met poorten.Nu is er plaats
!Het verhaal van Balesmes.
De D&A was ook vertrokken ondanks
dat ik gisteren een smsje kreeg dat zij wegens het verwachtte slechte weer
zouden blijven liggen.Terug aan de
Intermarché gewacht op het einde van de was en dan met de auto vertrokken naar
Heuilley-Cotton aan het einde van de tunnel die we morgen gaan doen. Tijdens
deze rit moesten we over de berg waar de tunnel onderdoor loopt.Later, tijdens onze fietstocht terug gaf de
hoogtemeter van de gps 482 m aan op het hoogste punt. Langres ligt op een
hoogte van 380 m en ligt zon 40 meter boven het niveau van het kanaal.We moesten dus een hoogteverschil van 142
meter overbruggen.We fietsten van
Heuilley steil bergop (12% - kleinste versnelling die we hebben !) naar
Noidant-Chatenoy.Dan nog steeds steil
bergop met twee haarspeldbochten naar het hoogste punt (482 m) en dan via een
smal heel steil wegje (15% - beide remmen zo goed als volledig dicht) naar het
dal naar Balesmes. Van op het hoogste punt heb je een geweldig zicht op het
dal. Daar hebben we onze picknick opgegeten.Het kerkje van het dorp Balesmes ligt pal boven op de tunnel in een
komvormig dal In de buurt bevindt zich ook de bron van de Marne en volgens een
legende zou in de buurt van die bron een van de oude Galliërs, tegenstander
van de Romeinen, negen jaar in een grot ondergedoken geleefd hebben. Van
hieruit ging het naar Corlée en via de rotonde aan het industriepark rechtsaf
terug naar het kanaal aan sluis S1-Batailles.Dan over het jaagpad terug naar onze ligplaats.