Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    03-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 83 - Donderdag 03-08-2017 – Besançon - Deluz  

    Vertrokken te 09:45 naar sluis S50B-St Paul en hierbij zijn we rond de oude stad gevaren.  Toen we aan de sluis arriveerden waren de deuren dicht.  Er staan daar geen seinlichten en de sluis reageerde niet op het gebruik van de afstandsbediening.  Toen we voor de sluis vastgemaakt hadden kwam een personeelslid van de rondvaartboten zeggen dat de sluis handbediening was en hij zou wel effe helpen.  Oeps, daar hadden we niet van gehoord en in de kaartenboek staat het niet vermeld. We, ik en Wietse, hebben dan mee de deuren en kleppen gaan bedienen zodat we toch nog door de sluis konden, de rondvaartboot lag al te wachten. Eenmaal buiten terug vastgemaakt en die man van de rondvaartboten maar gaan helpen zodat die niet te lang moest wachten, dat was het miste wat ik kon doen.  We voeren verder naar sluis S49-La Malate, later S48-Chalèze, S48B (stond open). In Novillars was de steiger bezet dus moesten we verder naar Deluz. 


            

    Rond Besancon varen.                        Alle hens aan dek aan de handbediening sluis.   Ligplaats aan papeterie Deluz.


    We moesten daarvoor nog door de dubbelsluis S47-46-  Deluz.  Iets voor die sluis begon de motor heet te lopen en moesten we hem stil leggen. Het bleek dat er te weinig koelwater was.  De motor stil gelegd en langzaamaan het koelwater bijgevuld. Er kwam al stoom uit zo heet stond hij.  Na het bijvullen daalde de thermometer langzaam en toen hij onder de 80 was de motor terug gestart. Blijkbaar is er toch geen lek in het koelwatersysteem gezien het peil toen we in Deluz arriveerden nog even hoog stond als toen ik het heb bijgevuld.  We zullen dat de eerstvolgende dagen goed in de gaten moeten houden.

    In Deluz vonden we geen box waar we bij in konden dus moesten we verder tot na de brug waar een lage kade is.  Blijkbaar hoort die niet meer bij de jachthaven maar er is dan ook geen water en elektriciteit meer.  Er staat wel een kraantje en het parkje langs het fietspad dus dat hebben we effe gebruikt om enkele flessen te vullen.

    Na 17:00 uur ben ik alleen terug gereden naar Besancon om de auto op te halen.   In het terugkomen maar gestopt bij een grote winkel gezien er hier in Deluz zelfs geen bakker meer is.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                295            18           980         05:15     206:45      22                  1183         2539,7


    03-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 82 - Woensdag 02-08-2017 – Besançon

    Vandaag gaan we de citadel bezichtigen.  Het is een hele klim naar boven.  Boven hadden we een fantastisch uitzicht over de vallei van de Doubs en de stad Besançon.  Het is een zeer uitgebreide site met in de gebouwen  enkele musea en buiten op het terrein binnen de hoge muren een dierentuin.  Er is onder andere de site Vauban (de ontwerper van de citadel in de huidige vorm) waar een overzicht wordt gegeven van zijn leven en de werken die hij uitvoerde, het museum Comtois (Etnografisch museum van de streek met melkmuseum en gieterijmuseum) , het museum van het verzet in WOII en de deportaties.


               

    De Doubs gezien van boven op de citadel.   De waterput met het ophaalrad.  De Cathedral de St Jean.


    De gebouwen zijn voor een groot gedeelte mooi gerestaureerd.  Buiten vindt je ook nog de waterput (132 m diep !) met een ophaalmekanisme dat aangedreven werd door een grote verticaal tredmolen.  Ons bezoek duurde ongeveer 4 uur maar je kan hier wel enkele dagen rondlopen als je alles wat getoond wordt wil lezen en goed bekijken.  In de folder melden ze dat je er makkelijk een driedaags bezoek van kunt maken.  Na ons bezoek aan de citadel moesten we eerst nog naar de winkel om iets te eten te halen voor vanavond. En dan was het ondertussen tijd om iets te eten.  In het restaurant in de citadel was het een aanschuiven tot en met en daar wilden we niet zo lang wachten.  Terug aan de boot hebben we dan eerst gegeten en zijn dan naar de steiger aan sluis 50-Tarragnoz, net voor de tunnel gevaren.  Morgen gaan we dan rond Besançon varen en dan varen we verder.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                289            0             962         00:00     197:10      0                  1161            2529,8

    02-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 81 - Dinsdag 01-08-2017 – Thuis - Besançon

    Vandaag terug naar Besançon gereden.  We vertrokken te 09:30 uur en waren na een grote en een paar kleine tussenstops te 16:45 uur aan de boot. Nergens enige noemenswaardige opstopping gehad.  Alleen het weer viel niet zo best mee.

    Het was niet warm maar dat hoeft ook niet bij zo’n lange rit maar vanaf de Luxemburgse grens tot voorbij Nancy heeft het met momenten hard geregend.  Toen minderde het en vanaf Vesoul is het zo goed als droog gebleven en soms kwam de zon er nog door. Bij onze laatste stop was het daar al zwoel weer.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                289            0             962         00:00     197:10      0                  1161             2529,8


    01-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 80 - Woensdag 26-07-2017 – Besançon - Thuis

    Na het ontbijt de auto ingeladen en zijn we rond 09:30 uur vertrokken. We hebben altijd goed kunnen blijven rijden en nergens moeten aanschuiven.  We reden van Besançon richting Vesoul over de N57-E25 ( is voor een stuk autoweg, dan grote baan en autosnelweg zodat we voor een groot deel 110 en de rest 90 konden blijven rijden.  Van Vesoul ging het naar Nancy vervolgens naar Metz, Luxemburg en dan via Luik naar Beringen.  Dit stuk is bijna altijd autosnelweg met een paar stukken met een snelheidsbeperking van 90 en soms 70 km/uur maar alles ging vlot en we waren te 16:30 uur thuis.  We zijn eerst maar langs de ma van Annie gereden omdat die anders deze avond in haar bed zou zitten als we eerst de was gingen in steken.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                289            0             962         00:00     197:10      0                  1161            2529,8


    26-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    25-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 79 - Dinsdag 25-07-2017 – Besançon 

    Voormiddag een fietstocht door dat gedeelte van de stad gemaakt waar we gisteren nog niet geweest waren.  Tegen de middag begon het te stortregenen en we schuilden een tijdje onder een grote boom maar het regende zo hard en zo lang dat het daaronder ook niet meer droog bleef .  Toen het wat minderde zijn we maar verder gereden en kletsnat kwamen we terug aan de boot.  We hebben wel weer mooie plaatsen en gebouwen gezien.

     

           

    Te voet door de tunnel.  Het park langs de oude vestingsmuren.

     

    Er staan, buiten de citadel, niet minder dan 18 verdedigingswerken in en rond de stad, waaronder torens, bastions, poorten, versterkingen en forten. Tevens enkele mooie gebouwen waarin scholen zijn ondergebracht. Na de middag de hele dag buien met af en toe een opklaring.  Nog naar het bureau de tourisme geweest omdat het internet in de haven langs geen kanten marcheert. Daar werkt het wel maar alleen binnen in het bureau, daarom alleen maar de hoognodige dingen gedaan en terug naar de boot.  Van avond de auto te voet gaan ophalen aan de andere kant van de stad. Omdat je met de fiets en te voet door de tunnel onder de citadel door kan moet je niet ver gaan en was ik op een goed kwartier terug. Zo staat de auto nu aan het begin van de steiger op de betaalparking aan het kruispunt maar tussen 19 en 09 uur sta je er gratis.

     

    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                289            0             962         00:00     197:10      6                  1161            2529,8

    25-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (2)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    24-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 78 - Maandag 24-07-2017 – Thoraise - Besançon  

    Vandaag varen we tot Besançon, of als we eerder een plaatsje vinden stoppen we daar en varen we dan morgen verder tot daar.  We moeten door de sluizen S56B–Thoraise, de dubbele sluis S55-54–Rancenay, S54B-Ecluse Garde, S53–Goulle, S52–Velotte, S51–Tarragnoz, S50N–Tarragnoz en de tunnel van  Tarragnoz om daar te geraken. Alle sluizen werkten vlot en aan twee sluizen kwam net een pleziervaartuig buiten toen we arriveerden, dus we moesten nergens wachten en we lagen dan ook al om 11:45 uur vast in Besançon. 

     

             

    Zicht op de citadel boven de stad.             De tunnel er onderdoor.    Enkele fonteinen.

     

    Het is een lange vlottende steiger voorzien van water en elektriciteit.  Er ligt een groten boot, de Cinclus (NL) die we al van op de Maas regelmatig zien en die passagiers mee neemt, en een stuk of acht jachten.  Eigenlijk wou ik achteraan gaan liggen, een stuk van de spoorwegbrug af, maar daar stond een hek met een reservatie voor een boot.  We zijn dan maar achter de Cinclus gaan liggen ergens anders konden we niet tussen, ze laten overal te veel plaats tussen !

     

                 

    Besançon, binnen de bocht van de Doubs.            Een kerk.                       Een oude opgraving.       

     

    Namiddag een wandeling van ongeveer 2 uur door de stad gemaakt.  Het is een mooie, propere en gezellige stad met veel terrasjes, enkele grote winkelstraten, veel oude mooi gerestaureerde gebouwen. Een mooi park met fontein en waterpartij langs de oude vestingmuren. Een paar mooie maar donkere kerken, De Porte Noire (Romeinse Arc de Triomphe dd van 175 (!) ) het geboortehuis van Victor Hugo (nu museum) , de mooie kathedraal van St Jean, een reeks musea en een hele reeks van door Vauban verwezenlijkte militaire bouwwerken waar onder de machtige Citadelle die 114 meter boven het niveau van de rivier de Doubs uittorent.  Enkele bekende (en minder bekende) personen zijn hier geboren of hebben een groot deel van hun leven hier geleefd en/of gewerkt waar onder: Victor Hugo , Gabrielle Sidonie “Colette”, Jean-Jaques Nodier , Claude Goudimel, Luc Breton, Gustave Courbet, August en Louis Lumière, Louis Pasteur .

     

    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    7                289            16           962         00:00     197:10      0                  1157           2529,8

    24-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 77 - Zondag 23-07-2017 – Osselle - Thoraise

    Gisterenavond nog een fikse regenbui met een onweer gehad.  Alle stof is weer weg gespoeld. Het onweer en de bui heeft niet kunnen beletten dat een tuinfeestje aan een huis in de buurt van de aanlegplaats is kunnen doorgaan.  Het feestje zelf was geen probleem alleen de muziek (ik noem dat geen muziek maar “boenke-boenke-boenke-lawaai) stond niet zo heel luid maar de bass-tonen dragen heel ver en waren hoorbaar tot 04:30 uur, met het gevolg dat we niet goed geslapen hebben.

    We varen nu door tot net voorbij de sluis S56-Thoraise, waar tussen de sluis en de tunnel van Thoraise een mooie aanlegsteiger voor 2 boten zou liggen.  Hopelijk is er daar plaats anders moeten we verder.  We vertrokken richting sluis S57-Oselle en kwamen onderweg al een tegenligger tegen. Zou het vandaag dan toch eens druk kunnen worden ? Voorbij deze sluis volgt een stuk kanaal met een smal tracée, dan weer de rivier op waar he goed de borden in de gaten moet houden die aangeven waar de vaargeul ligt, zeker nu het water zo laag staat.  Iets voor de sluis van Thoraise kwamen we de volgende boot tegen, een Ier. Iets verderop liggen boeien die de vaargeul aangeven naar de sluis, je moet hier oversteken naar de andere oever van de Doubs.  We konden dadelijk de sluis binnen.  Hier staat een jobstudent om de lijnen aan te  nemen (sluis met hoog verval) die ons informatie gaf over de omgeving en de tunnel die we morgen moeten doen.


             

    Onderweg naar Thoraise. Thoraise.  Papéterie in Boussières.  Citadel Besancçon.  Souterain Thoraise.


    Na het aanleggen zijn we per fiets vertrokken naar Montferrand-le-Château gezien in Thoraise geen bakker of winkel is.  Het is een paar kilometer verder aan de andere kant van een grote bocht die de Doubs hier maakt.  Thoraise is een leuk klein dorp bovenop de heuvel waar de tunnel doorheen gaat.  Een kleine kerk, een kasteel, een paar straatjes rond de kerk en het kasteel en dat is het. Montferrand-le-Château is iets groter maar er is alleen maar een Carrefour-contact en een Boulangerie (vlak bij elkaar).  Toen we terug bij de boot kwamen lag er een kleine boot (GB) bij ons aangemeerd.

    Bij onze terugkomst de waterleiding aan het sluishuisje hersteld zodat ze de kraan kunnen laten open staan.  Nu moesten ze telkens iemand water nodig had de kraan binnen gaan openzetten en s’avonds dicht draaien. Dat is ook weeral opgelost (een kwestie van wat teflontape rond de draad en terug vastdraaien – moeilijk voor sommige mensen me dunkt)

    Na de middag de auto opgehaald in Osselle en verder gezet in Besançon, net voor de tunnel van Tarragnoz. Met de fiets terug door het mooie dal van de Doubs die hier aan weerszijde geflankeerd wordt door bergen (of heuvels als je ze zo wil noemen ze steken op sommige plaatsen toch 100 m boven de rivier uit). We kamen langsFort Tousey, Velotte, Beure, Avanne, Aveney, Ranceray en zo terug naar Thoraise.  Een mooie rit van 16 km in uitstekend weer.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                282            7             946         01:55     197:10      22                  1157         2529,8

    23-07-2017, 20:01 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 76 - Zaterdag 22-07-2017 – Ranchot - Osselle

    Vanmorgen vertrokken de twee andere boten als eerste, eentje  richting Dôle en eentje richting Besançon. Wij zijn een kwartier na de laatste vertrokken en moeten vandaar 4 sluizen doen.  Het is nu afwisselend een stuk rivier en een stuk kanaal. Na de portes de garde van Ranchot volgde een stuk Doubs, dan sluis S60-Dampierre met een stuk kanaal en dan een heel stuk terug de rivier met de sluizen S59-St-Vit en S58A-Roset-Fluans en dan weer kanaal met sluis S58N-Routelle. 


          

    Enkele mineralen uit de collectie van les Grottes d’Osselle.


    Vervolgens legden we een paar kilometer verder aan de halte fluvial iets voor de sluis van Oselle aan.  Hier gaan we vannacht blijven liggen.  We moeten pas woensdag in Besançon zijn om Wietse op te gaan halen. Namiddag zijn we Les Grottes d’Oselle gaan bezoeken. Eerst een rondleiding in een mineralententoonstelling en dan een uur in de grotten.  Je gaat er over een afstand van meer dan een kilometer door galerijen met groten en kleine stalagmieten en stalagtieten. 


             

    Enkele beelden van de in de grotten.


    Op verschillende plaatsen staat de ene pal onder de andere waardoor er een zuil is ontstaan.  Er staat er eentje van meer dan twee meter doorsnee !  Het hoogste punt in een van de zalen is 27 meter hoog.  Hier werden twee volledige skeletten gevonden van holenberen.  Het zou de enige plaats in Europa zijn waar een volledig skelet ven een holenbeer gevonden werd. Een ervan werd in de grootste zaal gereconstrueerd maar de schedel en de onderkaak werden enkele jaren later gestolen, de andere zou in het Brits museum in Londen staan. Het is de moeite waard om een bezoek te brengen aan deze grotten als je eens in de buurt bent.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                280            13           939         02:35     195:15      O                  1135           2527,8

    22-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 75 - Vrijdag 21-07-2017 – Ranchot

    Voormiddag zijn we de auto in Osselle gaan zetten.  We reden van Ranchot via Rans, Fraisans, Les Calmants, Les Baraques de Salans, Salans, Les Champs Journeaux, Fluans, La Veloupe, langs de Grottes d’Oselle (die moeten we morgen eens gaan bekijken) naar Oselle waar we de auto  ter hoogte van de camping aan het Plan d’Eau d’Oselle parkeerden.  Het zijn allemaal leuke dorpjes maar de verbindingswegen erlangs gaan sterk op en neer.  Hier rijden wel veel wielertoeristen en vakantiegangers per fiets. 


             

    Ligplaats Ranchot.         Waterput in Ranchot.       Le Moulin du Pré.           Watercentrale Fraisans.    Oude turbine ervan.


    Gisteren zagen we autobus met aanhangwagen die in Ranchot een stuk of veertig wielertoeristen loste die dan van daar vertrokken naar hun volgend hotel.  Wij reden terug  via het mooie fietspad langs het kanaal en de Doubs en bezochten het dorpje Routelle en daarna Fraisans.  Hier waren vroeger grote smederij- en gietrijen.  Die zijn nu allemaal dicht maar er staat nog een gerestaureerd gedeelte maar dat ik momenteel jammer genoeg afgesloten gezien de gebouwen in juli en augustus dienen als feestterrein.  Hier is elke weekend in juli en augustus feest met optredens van allerlei muziekgroepen.  Fraisans heeft zijn bestaan te danken aan deze Forges, volgens infoborden groeide de bevolking indertijd pijlsnel gezien er veel werkvolk nodig was. Namiddag wat geluierd en voor de rest “alles nat gehouden” gezien het weer aardig heet was.  In de late namiddag een onweertje met een blink buitje gehad waardoor het weer iets frisser werd.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                276            0             926         00:00     192:40      17                  1135          2525,3


    21-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 74 - Donderdag 20-07-2017 – Rochefort-sur-Neon – Ranchot

    Vannacht last gehad van een kikker die van zijne tak maakte terwijl hij pal naast de patrijspoort in het riet zat. Rond middernacht stak er een hevige wind op ide golfjes veroorzaakte op de Doubs en de fenders  telkens van de scheepsromp deed gaan en er terug tegen liet botsen.  Ik ben die dan maar naar boven gaan halen en achter de reling gehangen.  Toen konden we slapen en we sliepen door tot 08:15 uur.  Terwijl Annie naar de bakker was alles klaar gemaakt voor het vertrek en na het ontbijt onmiddellijk vertrokken. We willen op tijd in Ranchot aankomen om een plaatsje te hebben aan de kade met water en elektriciteit.


           

    Onderweg naar Ranchot.                                                                        Over het Château de Rans. Watermolen Rans.

     

    Vandaag moesten we door  de sluizen C64-Audelange, S63-Moulin-Rouge, S62N-Orchamps (staat open = hoogwatersluis), S62-Mouilin-des-Malades en S61-Ranchot voor we aan de kade kwamen.  Onderweg had de sluismeester nog gezegd dat het gisteren heel druk geweest was (?) en vandaag ook heel druk zou zijn.  We hebben vandaag één huurboot zien liggen aan de kant die met ons mee verder ging en zijn er twee tegen gekomen. Die man had een rare interpretatie van “druk” geloof ik.  Later, terwijl we aan de kade lagen, is er nog een boot komen bij liggen en verder is er niets gepasseerd.

    Nu we hier nog eens elektriciteit en water hebben doen we maar weer eens een wasje, we hebben tijd nu.

    Namiddag inkopen gaan doen in de Colruyt in Fraisans aan de overzijde van de Doubs.  Hier in Ranchot en iets verderop in Dampierre vonden we niet dadelijk iets en Fraisans is maar 4 km van hier.  Onderweg nog gepasseerd in Rans.  Hier staat een oud Château en een oude fabriek met bijhorende oude watermolen op de Doubs.

     

    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                276            13           926         02:3       192:40      0                  1118            2525,3

    20-07-2017, 20:29 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 73 - Woensdag 19-07-2017 – Choisey – Rochefort-sur-Neon

    Na het ontbijt afscheid genomen van de Tom (B) uit Schoten.  Zij blijven nog een dag hier liggen en wij vertrekken richting Rochefort-sur-Neon waar we gisteren een mooie steiger zagen waar 2 à 3 boten kunnen liggen.  Het is een ligplaats met een grasstrook en mooie platanen waar verschillende banken staan, een toilet en een waterpunt is en naast de weg 15 meter hoge rotsen. 


                     

    De Doubs / Canal Rhone – Rhin tussen Ranchot en Rochefort. Moulins Audelange. Les Roches.


    We vertrokken te 08:30 uur en moeten door de sluizen S68-Prise-D’Eau, S67-Jardin-Philippe, S66-Charles-Quint, S65a-Baverans en S65b-Rochefort (dit is een ecluse de garde die normaal altijd open staat en alleen met hoog water wordt die gebruikt).  Hierna moesten we nog een km tot aan de steiger varen.  Alle sluizen gingen vandaag zonder problemen en we waren dan ook al te 11:00 uur aangemeerd.

    Na de middag een fietstocht van 16 km van Ranchot terug naar Rochefort/Neon.  Normaal wilden we over de Eurovélo 6 (fietsroute langs de Doubs) rijden maar er ontbreken stukken van ofwel hebben we bordjes gemist.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                271            12           913         02:35     190:10      16                  1134        2523,7


    19-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 72 - Dinsdag 18-07-2017 – Choisey
    Het tripje naar de bakker mag er weer geweest zijn.  Vlak bij de aanlegsteiger stond een bord waarop: “Commerces 200m” stond. Het begon met een trap van ongeveer 25 meter hoog met lange treden. Daar boven aangekomen inderdaad commerces maar niet van die aard dat je er een bakker vond.  Alle grote winkels samen maar de Boulangerie was een kilometer verder.  Maar dan toch brood gevonden en terug naar beneden.

              

    Mooie stad Dôle, de moeite waard om een bezoekje te brengen.                                                   Langs de Doubs.

     

    Ondertussen zat Annie met de gedekte tafel te wachten.  We besloten na het ontbijt met de fiets naar het station te Dôle te rijden en daar de trein naar Auxonne te nemen gezien ik op de fiets-GPS gezien had dat de kortste afstand 16 km was maar met een hoogteverschil van 261 meter of de gemakkelijkste weg van 29 km maar toch nog met een hoogteverschil van 121 meter.  We hadden geluk, de eerstvolgende trein naar Dijon (met stopplaats Auxonne) was een 20 minuten later.  Een kaartje enkel kostte ons voor 2 personen 5.40 € en op 10 minuten zouden we er al zijn.  In Auxonne aangekomen lag er geen enkele boot aan de kade en geen enkele aan de steigers vandaag.  Er kwam juist een jacht uit de richting van Pontailler-sur-Sâone dat er ging aanleggen.  Met de auto dus terug naar Dôle, en inderdaad het ging nogal bergop (later ook bergaf natuurlijk) en het zou zweten geweest zijn als we langs die weg hadden moeten rijden.  In Dôle de auto aan het station geparkeerd en eerst met de fiets nog eens door de stad.  Deze morgen had Annie onderweg “iets zien hangen dat ze graag had” , dus wij terug en dat “iets” gaan zoeken.  Na wat zoeken vonden we dat “iets-ding” en ze was er blij mee.(rara…. Wat is dat iets ?) 


          

    Rotsen langs de Euro6.  Lavoir Baverans.   Toegangspoort Rochefort.  Biechtstoel in de kerk.


    Met de auto dan eerst terug naar Choisey, aan boord gegeten en dan de auto in Audelange, z’on 15 km verderop gaan zetten en met de fiets langs het kanaal terug. Onderweg door de dorpjes Audelange, Rochefort-sur-Neon, Baverans en nog een stukje door Dôle (om een terrasje te doen) en dan terug naar Choisey.  Gezien het nog te warm was een siësta op ons terras en daarna de fietskettingen eens een beurt gegeven, doe zo stonden danig droog dat ze aan het “sjirpen” waren.  S’ Avonds gaan eten in de Buffalo-Grill hier boven in de Zone commercial.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                266            0             901         00:00     187:35      19                  1119         2521,2


    18-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 71 - Maandag 17-07-2017 – St Jean-de-Losne – Choisey

    Na het ontbijt nog vlug naar de shop in de haven gegaan om het vaarkaartenboek van de Doubs en Canal de la Rhône au Rhin te gaan kopen. Daarna zijn we terug de Sâone opgevaren naar het begin van het Canal de la Rhône au Rhin.  Daar werd sluis S75-St-Symphorien onmiddellijk leeg gelaten en open gedaan.  Hier ontvingen we weer een andere afstandsbediening voor de sluizen.  Deze is iets ingewikkelder dan die op de Maas.  Het duurt effe eer je het onder de knie hebt gezien je moet lezen wat op de display komt en daarna enkele knoppen moet bedienen, de ene heel kort en de andere voldoende lang.   Dan volgden de sluizen S74-Laprière, S73-La Tuillerie, S72-Abergement, S71-La Grange, S70-Belvoye en S69-Bon Repos. 


        

    Nu nog op de Sâone.  Het fabriek van Solvay , stil liggen, aanmeren, parkeren verboden.


    Tussen sluis S72 en S70 mag je nergens aanleggen en blijven liggen wegens de aanwezigheid van het fabriek van Solvay dat geklasseerd staat als Seveso-bedrijf (fabriek van productie van chemische stoffen onderandere chloor).  Aan de aanlegsteiger van Choisey lagen drie boten. Eentje op elke kop en natuurlijk er eentje middenin met achter zich een meter of zes en vooraan een meter of acht zodat er niemand tussen kon.  Toen we kwamen aanvaren zag ik een man boven op het dek maar toen ik vaart minderde kon die niet vlug genoeg naar binnen !  In elk geval zou die of naar voor of naar achter moeten schuiven. Wanneer wij naast hem gingen liggen kwam er geen reactie zelfs niet na gebruik van de scheepshoorn.  De mensen van de eerste boot, bleken mensen van Schoten te zijn, kwamen wel naar buiten en toen kwam de andere uiteindelijk ook buiten. Met wat schuiven en passen konden we er netjes tussen.  Waar een wil is is een weg zou ik zeggen. 


        

    Enkele beelden van Choisey.                                      S’ avonds een ballonmanifestatie.


    S’ avonds nog een kleine wandeling in het dorp gemaakt.  Er is geen bakker meer maar er is een centre Commercial op een paar honderd meter van het dorp. Er staan best wel wat nieuwe huizen rond de oude dorpskern. In de dorpskern veel oude, maar in tegenstelling met andere oude dorpen, goed onderhouden huizen.  Langs de aanlegplaats ligt een mooi parkje met groten bomen waar het na de middag lekker onder zitten was.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    7                266            18           901         04:15     187:35      0                  1170            2521,2


    17-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Zondag 16-07-2017 – Auxonne - St Jean-de-Losne

    We hadden eerst gedacht van hier nog een dag te blijven liggen aangezien de steiger hier voorzien is van water en elektriciteitsaansluitingen maar omdat ze niet werken en je daarvoor naar de haven moest gaan we toch maar verder varen.  We zijn hier al enkele keren geweest en we willen meer tijd spenderen op het Canal de la Rhône au Rhin, daar zijn we nog niet geweest. Toen we na het ontbijt los gooiden arriveerde er net een boot van de andere zijde die onze plaats dadelijk innam. De boot Zizz die hier gisteren achter ons kwam liggen en waarvan de bilgepomp elk half uur een scheut  met diesel vervuild water uitspoot met een penetrante dieselgeur tot gevolg (Tot ik de schipper ervan wees op de vervuiling en ik dan zei dat hij zijn pomp kon afzetten voor deze nacht gezien wij niet in een dieselgeur wilden slapen) vertrok ook en kwam ons ook nog achterna. 


       

    De Skayen I van Jean en … .                     De kade in St Jean de Losne.                     Privé scheepswerf.


    Aan sluis S20-Auxonne waren net twee boten de sluis ingevaren en de deur ging dicht.  Terwijl wij lagen te wachten kwamen nog drie andere boten achter ons liggen, de Zizz, een Deen en de Skayen I en een vierde was nog op komst.  In de sluis lagen wij BB vooraan, de Zizz wrong (letterlijk – het is een ouder koppel waarvan de man volgens mij niet echt in staat meer is van nog veilig te varen !) zich nog tussen ons en de SB kade, de Deen kwam achter ons liggen en maakte maar met één lijn vast waardoor hij steeds zijn boegschroef diende te gebruiken om de boot tegen de kant te houden, en de Skayen I (Jean en …) ging achteraan BB liggen. Eenmaal de sluis uit stoof de Deen ons voorbij en een tijdje later de Skayen I. Maar goed dat de Zizz achter ons bleef anders hadden we nog steeds de dieselgeur gehad.  In St Jean-de-Losne was er nog net een plaatse voor de rondvaartboot “Vagabond”.  We moesten wel enkele lange lijnen gebruiken gezien de ringen hier ver van de kade staan.


           

    Monument aan de brug.  Het interieur van de kerk van St Jean-de-Losne.


    Namiddag nog een wandeling gemaakt langs het dok aan het begin van het Canal de Bourgogne en het vroegere Gare d’eau.  Dit is een kom van 9,8 Ha waar nu 3 pleziervaarthavens, een scheepswerf en het verhuurbedrijf van Le Boat gevestigd zijn.  Vervolgens door het stadje terug naar de kade.  S’ avonds  nog contact opgenomen met Jean van de Skayen I die deze morgen mee tot hier gevaren is.  Zij gaan morgen verder naar Verdun-sur-Doubs en van daaruit naar Chalons-sur-Sâone waar ze het Canal du Centre opvaren en zo verder naar het Canal latéral à la Loire, Canal du Briare, Canal du Loing, en via de Seine terug naar de Oise waar ze ergens lang wonen.  Wij gaan morgen 4 km terug naar het Canal Rkône-Rhin en de Doubs.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    1                259            18           883         02:25     183:20      0                  1170           2516,9


    16-07-2017, 20:37 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 69 - Zaterdag 15-07-2017 – Pontailler-sur-Sâone - Auxonne

    Gisteren avond was de jeugd toch op tijd naar bed, of alleszins hier vertrokken.  Het is tegen onze  verwachtingen in stil geweest hier en we hebben goed geslapen.  Deze morgen eerst naar de bakker en na het ontbijt de olie van de motor en van de keerkoppeling vervangen.   Nadien zijn we te 09:45 uur vertrokken richting Auxonne.  Het zonneke was weer van de partij, hier en daar een witte wolk en een lekker windje maakte het aangenaam varen op de rivier.  We varen hier met het zelfde toerental bijna een km/uur sneller dan in het kanaal een paar dagen geleden. Toen we effe weg waren heb ik Annie gepusht om nog eens te varen.  Hier is veel plaats, we zijn wel een stuk of tien tegenliggers geweest maar dat is hier geen probleem, en ik kon ze hier haar gang laten gaan.  Na 10 km arriveerden we aan sluis Poncey-lès-Ahtée en toen moest ik terug over nemen.  Uit de sluis kwamen nog twee boten gevaren dus konden we er dadelijk in.  De sluizen zijn hier veel breder dan die 114 van op het Canal de Champagne au Bourgogne. We zakken hier maar 1,5 meter. Gezien het hier brede sluizen zijn is Annie voor het eerst eens een sluis uitgevaren !


             

    Op de Sâone.                De tweeling van Auxonne.     Enkele beelden uit Auxonne .


    Het moest er dan toch maar eens van komen, je weet nooit hoeveel ze er ooit nog moet doen ! Toen we de sluis uit gingen was er weer een boot die net arriveerde.  Vervolgens kon Annie verder varen en kon ik ondertussen de boot poetsen.  Te 11:50 uur kwam van ver kan zien van op de Sâone.  Ondertussen kregen we een sms van de D&A dat zij ondertussen ook vertrokken waren en dat de kade bijna leeg was.  We gaan dan wel plaats hebben.  Het is vandaag zaterdag en gisteren was het wisseling van de bemanning van de huurboten dus gaan er vandaag hier wel een aantal aankomen en of passeren, maar we zijn er vandaag vroeg bij dus hebben we de eerste keuze.  We legden aan op de eerste plaats voor het chalet van het Bureau de Tourisme dat echter gesloten bleek.  Er is ook geen elektriciteit en water voor het ogenblik, de reden wordt niet vermeld. Na het eten zijn we een boekenwinkel gaan zoeken om deel 13 van de vaarkaarten van Frankrijk te komen.  Het blijkt dat de boekenwinkel hier ook gesloten is en noch bij de Intermarche noch bij de E.Leclerck was die te vinden.


             

    De bekendste oud-inwoner.   Kade en toegangspoort kasteel.


    Nadien zijn we terug gereden naar Pontaillier langs de Voie Bleu.  Die bracht ons echter niet langs waar we gedacht hadden zodat we drie kilometer over een “karspoor” naar de brug over de Sâone in Lamarche-sur-Sâone moesten rijden.  Toen bleek die brug ook nog eens afgesloten te zijn ! Voetgangers konden  er mits enkele “kneepjes van vak” over geraken.  Anders hadden we nog een kilometer of 10 moeten omrijden.  Over de gewone weg ging het dan door Vonges naar Pontailler.  In Vonges was vroeger een grote Poederfabriek, zoiets als vroeger de “Poeier” bij ons in Balen. Het is een groot terrein en een gedeelte is nog in gebruik.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    1                258            18           865         02:20     180:55      30                  1170          2514,3


    15-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 68 - Vrijdag 14-07-2017 – Oisilly - Pontailler-sur-Sâone

    Goed geslapen hier, van niemand of niets last gehad, stil op enkele kikkers na.  Na het ontbijt de auto op de parking aan de brug van Oisilly gaan zetten en te voet terug naar de boot gegaan terwijl Annie opruimde zodat we kunnen vertrekken.  Gisteren avond kwam er nog een huurboot aangevaren die hier wou komen liggen maar die zijn terug gevaren gezien hier maar één plaatsje is. Me moeten vandaag door de laatste 5 sluizen van dit kanaal zijnde S39-Renève, S40-Cheuge,S41-St-Sauveur, S42-Maxilly en S43-Chemin de Fer. 


            

    Arm beestje.                 Ophaalbrug Cheuge.         Einde van het kanaal en nu op de Sâone. Ooievaarsnest in Pontailler-sur-Saône.


    Het ging allemaal vlot tot de laatste twee die een ketting vormen.  Het was groen toen we kwamen aanvaren maar toen we 50 meter van de sluis waren sprong het op rood.  De deuren bleven open staan maar het bleef rood.  Na 5 minuten wachten gingen de deuren plots dicht.


           

    Kerk Pontailler.               Brug over de Vingeanne.    Watertoren en het mooie Château de Talmay.


    Dan waar maar eens gebeld en er werd gezegd dat er veel problemen waren met de laatste twee sluizen hier.  We hebben maar even aangelegd aan de kade van Maxilly tot alles weer klaar was. We hadden nog geluk met een waterkraantje dat niet goed sloot en hebben tijdens het wachten maar de twee 5 liter bussen bijgevuld.  Ondertussen was de huurboot van gisteren avond bijgekomen en gingen we met twee de laatste sluizen door.  Het was een Zwitserse familie op de huurboot.  Na deze laatste sluis moesten we nog een kilometer verder en toen kwamen we aan sluis S18-Heuilly van de Sâone.  Na deze sluis wordt het weer zalig varen op de rivier, met heel proper water en zien we weer vissen rond de boot zwemmen.  We legden te 13:15 aan de kade van Pontailler aan. Tijdens de terugrit met de auto passeerden we door Renève-le-Château, Renève, Talmay (hier staat een zeer mooi kasteel, jammer genoeg alleen open tussen 1 juli en 30 september op afspraak en dan alleen voor groepen), en Maxilly-sur-Sâone.  Bij onze terugkomst aan de kade in Pontailler lag er één boot achter ons.  S’avonds nog geskyped met Kim en Koen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    6                257            16           847         03:55     178:35       18                 1140              2512,0



    14-07-2017, 20:04 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 67 – Donderdag 13-07-2017 – Cusey _ Oisilly

    Deze morgen waren ze op alle boten vroeg wakker. De Skayen I en een andere franse boot vertrokken al te 08:15 uur als eerste.  De Nederlandse boot die gisteren avond nog bij gekomen was zo om 09:00 uur gaan vertrekken dus ben ik er naar toe gegaan en gezegd dat ik een kwartier vroeger zou vertrekken.  Zo gezegd zo gedaan, na het broodjes bakken en het ontbijt vertrokken we te 08:30 uur  voor sluis S23-Bec, S24-Courchamps, S25-Romagne, S26-St-Maurice, S27-La villeneuve en S28-Pouilly tot aan St-Seine-sur-Vigneanne. Alles ging vlot maar er was nergens een fatsoenlijk plaatsje om aan te leggen. En in St Seine lag de Franse boot die deze morgen vertrokken was.  Het is maar een steigertje voor 1 boot dus… wij verder. Aan sluis S29-St-Seine werkten de lichten niet dus moesten we nog eens bellen. We kregen later te horen dat de man die de sluizen moest bedienen normaal te 12:00 uur gedaan had !  Ze hebben hem toch gestuurd om de twee sluizen die daar half automatisch werkten te bedienen.  Wij dan nog door S30-Lalau, S31-Fontaine, S32-Fontenelle, S33-Licey, S34-Dampierre, S35-Beaumont, S36-Blagny, S37-Rochette en S38-Ossily.  Voorbij deze sluis vonden we wel een kleine kade voor weer maar 1 boot.  We waren het zat voor vandaag en hebben daar aangelegd.  Onderweg hier en daar wel een aanleginstallatie voor vrachtboten maar voor de rest onderweg niets.  Volgende keer ga ik toch wel ergens aan een van de palen liggen. Ergens voor een van de sluizen werd er een groot veld omgeploegd.  Op dat omgeploegd veld zaten enkele honderden kraaien en boven het veld cirkelden  zeker twintig buizerds !  Het zal daar een feestje geweest zijn denk ik.


        

    Zonnebloemen in overvloed.                      Call 112.                         Viaduct Oissily (1882 285 m)   


    Château Rossilies.


    Na het aanleggen maar weer terug naar de auto gefietst die we gisteren in Villeneuve-sur-Vingeanne gezet hadden, we moesten dan vandaag 21 km fietsten.  In de terugrit met de auto zijn we door de dorpen Montigny, Mornay, Pouilley-sur-Vingeanne, St-Seine-sur-Vingeanne, Attricourt, Flée, Dampierre-et-Flée en Beaumont-sur-Vingeanne naar Mirabeau-sur-Bèze gereden om te gaan winkelen gezien het morgen de nationale feestdag is hier. Het is de dichtstbijzijnde min of meer belangrijke plaats in de buurt van onze ligplaats waar een carrefour en restaurants zijn. We wilden ook gaan eten maar twee van de drie restaurants dicht en de derde deed alleen traiteurdienst vandaag in verband met het feest morgen.   We hebben dan nog wel een Restauration Rapide gevonden waar we dan wel lekker gegeten hebben.  We hadden verwacht dat er deze vooravond van de 14de juli een aantal mensen op de picnick plaats zouden zitten maar er was niemand.  Houden zo en het wordt een rustige  nacht.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    16              251            29           831         07:15     174:40      21                  1122          2508,1


    13-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 66 - Woensdag 12-07-2017 – Villegusien - Cusey

    Gisteren had een juffrouw van de VNF gezegd dat de sluizen om 07:00 zouden beginnen werken.  Deze morgen was ik vroeger wakker en we besloten vroeg te vertrekken.  Na het ontbijt was alles klaar om te 08:25 uur te vertrekken dus we gooiden los en stevenden naar de sluis op enkele honderden meters afstand.  Toen we de afstandsbediening gebruikten bleef het licht echter op rood staan dus dachten wij dat die madam ons iets wijs gemaakt had en bleven voor de sluis wachten tot 09:05 uur.  Dan zou de sluis in gang moeten schieten maar helaas.  We hebben dan maar gebeld en later zei de persoon die de reparatie kwam doen dat alles normaal stond aan de sluis maar dat we nog eens op de afstandsbediening moesten drukken. Eindelijk kregen we dan groen licht en konden door de sluis S9-Villegusien.  Hierna volgden nog de sluizen S10-Pré-Munier, S11-Château, S12-Piépape, S13-Bise-L’Assault, S14-Croix-Rouge, S15-Dommarien en S16-Choilley.  Hier kwam net een de Billow (GB) uit gevaren toen wij eraan kwamen. 


        

    Oude silo’s.                     Mooie zonnebloemvelden.                          Het kasteel van Romagne.


    Normaal zou die deur dan voor ons moeten blijven open staan maar ze gingen dicht en de sluis liep terug leeg !  Er kwam echter geen boot van de overkant dus die schipper van de Billow heeft ons een loer gedraaid door te vroeg op zijn afstandsbediening te drukken waardoor de sluis terug dicht ging.  Gezien er geen boot van de andere kant kwam bleef de sluis beneden open staan en konden wij weer eens bellen met een kwartier wachten als gevolg.  Ondertussen was de Champ (D) die vannacht bij ons lag al uit de vorige sluis met het gevolg dat we de rest van de dag de sluizen met z’n tweeën konden doen.  Er volgden nog S17-Foireuse, S18-Dardenay, S19-Grande Coté, S20-Badin, S21-Montrepelle en S22-Cusey.  Na deze sluis legden we aan de picnickplaats van Cusey waar we nog net tussen twee andere boten tussenin konden.  De Champ had geen plaats meer en is doorgevaren.


           

    Nog enkele foto’s van het kasteel en de bijgebouwen van Romagne.


    Na het aanleggen de boot wat gefatsoeneerd, door de vele sluizen met de begroeiing erin hadden we een groene in plaats van een blauwe boot !  Daarna op de fiets gestapt en eerst naar Dommarien gereden , de auto opgepakt en 10 km verde rgezet in Villeneuve-sur-Vingeanne, en met de fiets terug gereden.  Onderweg passeerden we aan een sluis aan een restaurant waar zowaar een terras buiten stond en wilden er iets gaan eten maar het zaakje was dicht ! Ik vraag me af hoe de mensen hier hun kost kunnen verdienen, er is hier al niet veel te vinden en als er iets is, is het niet open !.  Dan maar verder richting van de ligplaats gereden.  We kwamen nog een wegwijzer tegen van een logies-plaats op een halve kilometer en we zijn daar naar toe gereden, misschien was er nog wel iets anders.  Het was echter een oude Commanderij (zoiets als in Alden Biezen) waar je kon logeren.  Het noemde “La Romagne”.   Iets om te gaan eten was er echter niet.  Dus maar verder dan.  Toen we terug in Cusey kwamen nog maar eens door het dorp gereden om een bakker voor morgen vroeg te zoeken maar helaas, niets te vinden.  Volgens een inwoner van het dorp was de dichtbijzijnde bakken op 5 km hiervandaan. Nog geprobeerd te skypen met onze Koen, het is gelukt met horten en stoten wegens zeer slechte verbindingen hier. (zoals overal in de kleine dorpjes de vorige jaren, dat is nog niet verbeterd).


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    14              235            15           802         05:35     167:25      21                  1101         2500,8


    12-07-2017, 21:27 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 - Dinsdag 11-07-2017 – Peigney – Villegusien

    Wakker geworden te 07:15 uur. Het heeft deze nacht niet zo veel meer geregend.  Het is nu bewolkt maar droog en een aangename temperatuur. Tijdens het ontbijt arriveerde de boer met zijn quad om zijn veestapel te controleren.  Gisteren avond zijn er vissers komen vissen net onder de brug.  Hun auto hadden ze er boven op gezet en de boer kon met zijn machine er maar net voorbij.  Er is ook al een fietser gepasseerd, vermoedelijk iemand die langs daar rijdt om naar zijn werk te rijden. 


               

    S1-Bataille.                     Vrije doorgang.              Tunnel in zicht.               In de tunnel zicht naar voor en naar achter.


    Wanneer we klaar waren met het ontbijt alles in orde gemaakt om vroeg te vertrekken vandaag.  We moeten eerst door de tunnel van Balesmes en dat willen we als eerste doen.  Rond O8:10 uur kwam er een autootje van de VNF langs en we hebben hem gevraagd van hoe laat we door de tunnel konden.  Gezien hij antwoordde dat er nog niets gepland was maar dat alles klaar was besloten we onmiddellijk naar sluis S1-Bataille te vertrekken.  Eenmaal boven in de sluis moet je bellen of met de radio de opening van de sluisdeuren aanvragen aan de controlepost sluis S1-Heuilley aan de andere kant van de berg.  Mijn radio-oproep werd niet geantwoord maar de telefoon wel. Toen de deur geopend was konden we door de smalle tracée, de aanloop naar de tunnel en een kilometer verder moesten we de afstandsbediening gebruiken om groen licht te krijgen.  De tunnel is goed verlicht, eigenlijk gaat het zonder eigen verlichting maar je moet de navigatielichten ontsteken.  Wanneer je een eindje de tunnel in bent gaat achter je het licht in blokken van een paar honderd meter uit.  Als je achteruit kijkt zie je allemaal rode lichten en vooruit allemaal groene.  Na 40 minuten hadden we de 4820 meter ondergronds afgelegd en kwamen we aan de andere kant van de berg.  Daar lag een grote Engelse boot aan de wachtsteiger maar die ging de tunnel nog niet in.  Vervolgens kwamen we aan sluis S1-Heuilly.  Hier was het personeel de “groenten” uit de sluis aan het scheppen en op een kleine vrachtwagen aan het laden.  Wij konden er dadelijk in en hier is het weer “stangetje omhoog duwen” om geschut te worden.  We gingen vervolgens door de sluizentrap van S1 tot en met S7 en vervolgens door S8-Percey.  In Villegusien-le-Lac legden we aan aan de kade aan de silo’s.  We willen vandaag niet verder varen en na de auto ophalen rond het meer gaan fietsen.  Eerst fietsten we terug naar Heuilly langs het kanaal, haalden de auto er op, ondertussen nog effe naar de winkel en gingen hem in Dommarien zetten.  Dan fietsten we langs het kanaal terug.  Onderweg zagen we de Skayen I ter hoogte van Piépape liggen, zij waren ons deze middag aan onze ligplaats voorbij gevaren.  Toen we terug aan de boot kwamen lag de Champ (D) uit Dusseldorf achter ons.  Het is nu fantastisch weer. Heel zonnig, witte wolkjes , een fijne temperatuur en een lekker verfrissend windje.


              

    Na de tunnel.                  S1-Heuilley-Coton.         Zonde hè.                       Natuurlijke isolatie.        

      

    Na het avondeten zijn we nog naar het Lac de la Vingeanne vlak bij het dorp gereden.  Gezien het nog mooi weer is hadden we ons zwempak aangetrokken om eventueel nog te gaan zwemmen.  Het meer is een stuwmeer dat aangelegd is om het Canal de la Marne à la Sâone van water te voorzien.  Met elke schutting van een sluis hier vloeit er namelijk ongeveer 1000 m³ water naar de onder. (sluizen zijn Lengte = 40 m x Breedte = 5 m x Verval = 5 m, daar heb je al wat water voor nodig elke keer). Aan het meer is een strandje aangelegd met een strandpaviljoen, je kan er roei- en zeilbootjes huren en je kan er vissen. We hadden de fietsen mee tot op het strandje genomen om onze bagage in ’t oog te kunnen houden. Ik had nooit gedacht dat Annie hier zou durven gaan zwemmen.  Eerst wat aarzelend, maar toen ik eerst de diepte ging peilen door eerst te gaan zwemmen durfde ze het aan.  Het water was lekker fris, helemaal niet koud, en als je even uit het water was geweest en terug ging voelde het zelfs warm aan.  Na een zwempartijtje en een beurt onder de stranddouche zijn we vertrokken om de Tour de la Lac te rijden.  Je kan zoals bij meerdere meren hier er helemaal rond het meer rijden.  De toer met de weg heen en terug was 16 km. Onderweg nog twee maal reeën gezien.  Op de terugweg naar de boot vonden we langs de D67 nog een dood gereden ree. (Die lag er al een tijdje hoor. Stinken man…)


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    9                222            17           787         03:40     161:50      29                  1080          2495,3


    11-07-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-07-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 64 - Maandag 10-07-2017 – Peigney

    Na het ontbijt met de fiets naar Langres gereden.  Daar zou op het industrieterrein een wassalon gevestigd zijn en gezien we onze lakens en donsdek overtrekken niet met de kleine machine kunnen wassen gaan we dat daar maar doen.  Het wassalon op het industrieterrein was verdwenen (of er nooit geweest, we hebben er in elk geval niets van terug gevonden.  Dan zijn we maar verder gereden tot aan de Intermarche verderop en daar was wel een wassalon.  Niet met de allernieuwste machines en niet van de goedkoopste (10 € voor een machine van 18 Kg en 1,5 € voor 12 min drogen maar er is geen ander dat we weten.)  Tijdens de was ben ik de auto gaan ophalen aan de haven van Champigny-lès-Langres terwijl Annie in de buurt van de was bleef.  Aan de haven bleek dat er nu vijf boten vertrokken waren, er is dus nu plaats maar wij gaan toch niet terug varen. 


           

    Langres op de berg, met hoge stadsmuren met poorten.                  Nu is er plaats !                Het verhaal van Balesmes.


    De D&A was ook vertrokken ondanks dat ik gisteren een sms’je kreeg dat zij wegens het verwachtte slechte weer zouden blijven liggen.  Terug aan de Intermarché gewacht op het einde van de was en dan met de auto vertrokken naar Heuilley-Cotton aan het einde van de tunnel die we morgen gaan doen. Tijdens deze rit moesten we over de berg waar de tunnel onderdoor loopt.  Later, tijdens onze fietstocht terug gaf de hoogtemeter van de gps 482 m aan op het hoogste punt. Langres ligt op een hoogte van 380 m en ligt zo’n 40 meter boven het niveau van het kanaal.  We moesten dus een hoogteverschil van 142 meter overbruggen.  We fietsten van Heuilley steil bergop (12% - kleinste versnelling die we hebben !) naar Noidant-Chatenoy.  Dan nog steeds steil bergop met twee haarspeldbochten naar het hoogste punt (482 m) en dan via een smal heel steil wegje (15% - beide remmen zo goed als volledig dicht) naar het dal naar Balesmes. Van op het hoogste punt heb je een geweldig zicht op het dal. Daar hebben we onze picknick opgegeten.  Het kerkje van het dorp Balesmes ligt pal boven op de tunnel in een komvormig dal In de buurt bevindt zich ook de bron van de Marne en volgens een legende zou in de buurt van die bron een van de “oude Galliërs”, tegenstander van de Romeinen, negen jaar in een grot ondergedoken geleefd hebben. Van hieruit ging het naar Corlée en via de rotonde aan het industriepark rechtsaf terug naar het kanaal aan sluis S1-Batailles.  Dan over het jaagpad terug naar onze ligplaats.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                213            0             770         00:00     158:10      21                  1049          2491,6


    10-07-2017, 17:25 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs