Wij hebben de bediening voor sluis
S41-Mulhouse (sluis 40 bestaat niet meer sedert de verbreding van het kanaal
van Mulhouse tot Niffer) besteld tegen 10:00 uur. Tot waar we juist gaan varen weten we nog
niet, we zullen wel zien waar we ergens kunnen aanleggen. We moeten nu, nu Wietse opgehaald is, niet
meer ergens op een bepaalde tijd zijn.
We kwamen te 09:55 uur aan sluis S41 die al voor ons open stond en het
licht al op groen stond. We werden
opgewacht door twee sluismannen, eentje om de administratie te doen en de
andere op de knopjes te bedienen. Op een van de vragen die gesteld werden: Van
waar komen jullie ?, was het antwoord Van
Mulhouse niet genoeg. Ze moesten weten
van waar veel verder wij kwamen. Wanneer ik antwoordde dat wij van de Sâone
kwamen was dat wel goed. Alsof je van ergens anders kunt komen wanneer je van
uit de richting Mulhouse aan sluis 41 arriveert ! Het kanaal begint in St
Symphorien aan de Sâone en eindigt in Niffer aan de Rijn ! Er zijn geen
zijkanalen of rivieren die bevaarbaar zijn onderweg. Na deze sluis is het
ongeveer 17 km tot aan de sluis Niffer.
De eerste kilometer is nog een
smal kanaal maar na de spoorbrug kom je in de haven van Mulhouse. Hier wordt het kanaal meer dan 200 meter
breed met eerst een grote zwaaikom. Hier
liggen al dadelijk een aantal grote vrachtschepen, een Nederlander, een
Zwitser, een Duitser en zelfs twee Belgen, eentje met thuishaven Antwerpen en
eentje van Gent. De haven is zon 2 km
lang en dan volgt een bocht, daar waar vroeger het Canal du Rhin au Rhone
(Branche Nord) afboog naar Mulhouse. Met
het graven van het Grand Canal dAlsace en de verbinding ervan met Mulhouse via
Niffer is dat vroegere kanaal buiten dienst gezet.

Hefdeur sluis 41. Begin van de haven. Watertoren
fabriek. Kanaalwater ! De steen der waanzin ? 16 km van in totaal een dikke 220 km
van het kanaal dat ze toen wilden graven is ooit afgemaakt, verder dan Mulhouse
zijn ze nooit geraakt. Geld op ? Of te
hoog gegrepen in die tijd ?
Nu bevind er zich een droogdok van
een scheepswerf in de oude aansluiting ervan.
Vervolgens komt er een stuk van 13 km in twee lange rechte stukken met
ongeveer halfweg een grote bocht. Rechts
van het kanaal (gezien in onze vaarrichting) bevind zich het Forêt de la Hardt
Sud, een uitgestrekt woud. Onderweg
liggen op het 13 km lange traject twee pontons voor de pleziervaart maar aan
beide pontons lagen natuurlijk weer boten van 25 a 30 meter lang en dan weet je
het wel. We moesten dan maar door tot
Niffer waar we aan de steigers wilden gaan liggen maar alle vrije boxen waren
met een kabel afgesloten en niemand van die mensen op die boten maakte aanstalten
om ergens plaats los te maken. Door
varen in het kleine oude Canal de Hunninge zagen we niet echt zitten. Het water stroomde er zoals in een
rivier en we weten niet of we daar
ergens kunnen draaien. We besloten dan
maar aan de VNF van de sluis te vragen of we niet mochten aanleggen aan de
dienststeiger ter hoogte van het sluisgebouw.
Gezien ze voor ons geen plaats maakten aan de steigers mochten we er één
nacht blijven liggen.
In de late namiddag zijn we een
fietstocht gaan maken naar Kembs om naar het haventje daar te gaan kijken. Eigenlijk zouden we daar toch kunnen geraken
en we zouden kunnen draaien. In Kembs
zijn we dan maar niet verder gereden aan Basel (toch nog 14 km enkel) en zijn
we door het dorp terug naar Niffer, en dan naar Petit-Landau en terug naar de
sluis gereden. We zullen hier ooit toch
nog wel eens komen en dan gaan we wel eens tot in Bazel. (Als we dan nog zo
ver kunnen fietsten (een uitspraak van Annie)). Er zijn door de grote sluis hier vlak naast
ons toch drie grote vrachtschepen richting Mulhouse gevaren.
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T F-WKm/D F-WKm/T U-teller
1 382 18 1113 02:45 239:30 11 1368 2569,8
|