Deze morgen eerst de auto op de parking in Lier gaan
zetten en daarna na het ontbijt te 09:15 uur vertrokken.We gingen vandaag door sluis Viersel naar het
Albertkanaal en dan via sluis 10 Herentals op het kanaal
Bocholt-Herentals.Daarna volgden nog de
sluizen S9-Geel , S8-Geel, S7-Geel en S6-Mol en legden tegenover de stelplaats
van De Scheepvaart in Mol aan de kade aan te 15:50 uur.Onderweg op het Netekanaal 2 vrachtschepen
tegen gehad. De Marvik en de Gamma, beide deze reis vanaf de sluis Wintam een
keer of drie vier tegen gekomen.
Betonfabriek Lier.Jachthaven Herentals. Umicore Olen.Herfst op het
kanaal.
Op het Albertkanaal was het iets drukker dan op het
Netekanaal maar het was veel kalmer dan normaal. Op het kanaal
Bocholt-Herentals geen enkele boot gezien (buiten deze die in de jachthavens
Herentals en Geel lagen natuurlijk).We
gaan hier tot Zaterdag morgen blijven liggen gezien Annie morgen naar de tandarts
moet gaan en Rho morgen na school naar de boot komt en zaterdag en zondag gaat
mee varen.Na het avondeten met de trein
naar Lier gereden om de auto op te halen terwijl Annie naar Aldi ging. Ik hoorde op de trein dat er weer een heleboel vertragingen waren geweest en er weer treinen waren afgeschaft. Er waren mensen die in totaal twee uur hadden moeten wachten komende van Hasselt naar Mol !
Voormiddagbezoek
gehad van Irene die net terug was van vakantie en met de boot vandaag terug
aangekomen waren in hun thuishaven Emblem. Nadien is Annie in het centrum van Lier rond
geweest terwijl ik enkele kleine onderhoudswerken aan de boot heb
uitgevoerd.
Ezelsfamilie. Langs de Neteboorden.Een van de vele groentenserres.
Namiddag hebben we een fietstocht van 34 km gemaakt op het
fietsknooppuntennetwerk (30.54.57.16.28.72.39.35.49.4830) van Lier via de
Netoever naar Kessel, Berlaar en rond Koningshooikt terug naar Lier. Veel groen
hier, vooral langs de Netedijken en overal staan hier groentenserres.De wegeltjes zijn hier smal en op enkele
plaatsten ligt de weg open gezien er wegeniswerken uitgevoerd worden maar voor
de rest was het een mooie toer.
Dag 150 â Dinsdag 10-10-2017 â Zennegat - Lier
Deze morgen te 07:40 uur vertrokken en dadelijk de
Zennegatsluis in. Het ophaalbrugje voor de fietsers dat net voor de sluis ligt
werkt tergend langzaam.Wij lagen al in
de sluis, waren al gezakt en toen was het brugje nog niet helemaal terug dicht
voor de wachtende fietsers.Ik kan me
indenken dat er bij zijn die zich eraan ergeren dat het brugje rond dat uur
voor één jachtje open gaat maar daar kunnen wij ook niets aan doen hé. We hadden
na de sluis op de Dijle nog opkomend tij met een stroming van ongeveer 3
km/uur. Je kan dit perfect meten met de GPS als je weet hoe snel je boot gaat
bij een bepaald toerental. Toen we 10 minuten later over stuurboord de Nete
opgingen waar we het tij dus mee hadden gingen we ineens 6 km/uur sneller met
nog steeds hetzelfde toerental.
Fabriek Duffel.Oude steenbakkerij
Anderstad.Villa langs de Nete.
Onder de brug van de E19 was het weer rumoerig met
stroming die van tussen de palen komt en meot je constant bijsturen. Eenmaal
voorbij die brug wordt het weer rustiger.Er dreef veel riet en stukken hout rond dat mee komt met het tij.In de bochten gaat dit steeds naar de
buitenkant van de bocht zodat het tussen twee tegengestelde bochten steeds naar
de overkant gaat en je er doorheen moet varen.Er lagen ook enkele serieuze houten balken tussen, die wil je niet in de
schroef krijgen.Aan sluis Duffel
moesten we een tiental minuten wachten omdat het water buiten hoger stond dan
in de sluis en dan wordt er niet versast gezien er anders vuil water in het
Netekanaal komt en er hier drinkwater wordt gewonnen.Te 10:00 uur lagen we vast in de
passantenhaven Lier.Hier hebben we de
watervoorraad nog eens aangevuld en is er elektriciteit (1/2,5 Kwh) met een
muntautomaat. Na het middageten gaan fietsen (25 km) op het
fietsknooppuntennetwerk (05.31.27.60.21.51.50) tot aan de auto en met de auto
terug naar Lier.
Dag 149 â Maandag 09-10-2017 â Boortmeerbeek - Zennegat
Deze morgen kwamen Kara en Hendrik afscheid nemen aan de
steiger voor ze naar school vertrokken. Na het ontbijt vertrokken we terug naar
sluis Zennegat waar we blijven liggen tot morgen en dan verder varen. Na de
bruggen en de sluis van vrijdag in omgekeerde volgorde te zijn gepasseerd
kwamen we te 11:45 uur aan de kade voor de sluis.
Enkele beelden uit Mechelen, jachthaven, Dijle, Stadhuis.
Na het middageten zijn we dan met de fiets vertrokken voor
een rondritje langs de Dijle, door Mechelen, richting Zemst en via Ekewijt en
Schiplaken terug naar het steigertje aan de Aarschotsebaan waar we de auto nog
hadden staan.We hadden weer een ritje
van 22 km op de teller.Nadien de auto
in Rumst gaan zetten en zo hadden we alles samen 25 km gedaan.Toen we te 17:00 uur terug aan de boot en het
was in het flauwe zonnetje toch nog een tijde lekker op ons terras maar een uur
later kwam er meer en meer bewolking op en werd het weer te fris om nog buiten
te blijven zitten.
Dag 146 â Vrijdag 06-10-2017 â Battel â Boortmeerbeek
Vanmorgen waren we stipt te 09:00 uur weg.We moesten een vijftal minuten wachten voor
sluis Battel en moesten voorbij de ophaalbruggen Plaisance, Coloma, Schiplaken
en Hellegat.We hebben nergens moeten
wachten en waren te 11:20 aan het steigertje voor sluis Boortmeerbeek waar we
het weekend blijven liggen.Het eerste
werk was het steigertje ontdoen van meeuwen- en ganzenpoep.Ik denk niet dat, nadat wij hier vier jaar
geleden gelegen hebben (en het steigertje gepoetst hebben) hier nog een boot
gelegen heeft !
Na een goed half uur was het toegangspad over het
steigertje proper om fatsoenlijk van en aan boord te geraken.Ondertussen was Annie gaan winkelen en had
mosselen mee gebracht.Na het
mosselfestijn was het dan weer tijd om de auto op te halen.Gezien het slecht weer was ben ik die nog
maar eens alleen gaan halen.Het heeft
geen zin om met twee doornat te worden. Achteraf gezien had ik geluk en was ik net
voor de aankomst van een stortbui aan de auto.Die was na tien minuten voorbij en kon ik de fiets op de auto zetten en
terug rijden.
Dag 145 â Donderdag 05-10-2017 â Klein Willebroek (Ryac) â Battel
Voormiddag nog wat gaan winkelen in Boom.Te 14:00 uur vertrokken naar sluis Klein
Willebroek om dadelijk bij aanvang van de schuturen naar de Rupel te kunnen om
naar de Zennegatsluis te varen.We konden
onmiddellijk na het oproepen door sluis Klein Willebroek.Het verval was nu ongeveer 1 meter en er was
al goed wat stroming mee.We arriveerden
dan ook al te 14:50 uur aan sluis Zennegat maar daar lag net een vrachtschip in
dat opgeschut werd.Terwijl wij lagen te
wachten hoorden we dat er nog twee spitsen op komst waren voor deze sluis
zodoende moesten we langer wachten tot die boven waren.We hebben een klein half uur in de stroming
op de Dijle liggen dobberen eer de twee in de sluis waren.
Aan sluis Willebroek.Jachtwerf Vennenkens Boom.Wonen
langs het water in Rumst. Steenbakkerij.
Nadien tegen de muur voor de sluis vast gemaakt in
afwachting van onze beurt.Na nog een 20
minuten was het zover en konden we binnen en waren we van het dobberen af.Aanvankelijk zouden we tot in Mechelen varen
maar toen we te Battel arriveerden lag de tweede spits nog voor de sluis te
wachten en zouden we hier dan waarschijnlijk ook weer een half uur hebben
moeten wachten.Het was ondertussen al
16:30 uur en we besloten dan maar tegen de kade tussen de vaste liggers hier te
gaan liggen tot morgen vroeg.
Na het aanliggen ben ik alleen de auto gaan ophalen.Ik reed 47 minuten over de 11 km naar ginder
maar in het terug komen met de auto deed ik er net geen uur over !Het was stapvoets aanschuiven van in
Blaasveld tot in Battel ! Na het avondeten en de afwas was het weeral zo goed
als donker en hebben we dan maar wat TV gekeken.
Dag 144 â Woensdag 04-10-2017 â Klein Willebroek (Ryac)
Voormiddag wat gelezen en kruiswoordraadsels
ingevuld.Namiddag een fietstocht van 32
km gemaakt op het fietsknooppunten netwerk.We staken de Rupel over naar Boom en dan via Niel, Schelle en Noeveren
naar het voetveer van Schelle-Wintam waar we de Rupel over staken.
Vrouwe Nele.Oude steenbakkerij te Noeveren.Voetveer Schelle.Kasteel
dUrsel te Hingene.
Vervolgens over de sluisdeuren van sluis Wintam via de
Scheldedijk tot aan de Notelaar.Vervolgens naar het domein dUrsel in Hingene, de wijken St Margaretha,
Eikenvliet naar Ruisbroek en dan via Willebroek terug naar Klein
Wuillebroek.De dorpskern van Noeveren
is een beschermd dorpsgezicht waar nog de autentieke gebouwen staan van een
steenbakkerij.
Kunst in het park. Het oude
fabriek van De Naeyer in Willebroek.
Eenmaal Noeveren voorbij wordt het helemaal groen en aan
de zuidkant van de Rupel rijdt je door een streek die doorkruist wordt door
verschillene beken en waar nogal wat vijvers zijn.
Dag 143 â Dinsdag 03-10-2017 â Branst â Klein Willebroek (Ryac)
We zijn te 08:45 uur met afgaand water vertrokken en
zullen dus rond 10:00 uur met laag water te Wintam arriveren.Onderweg twee beroepsvaart gekruist en ter
hoogte van Moerzeke een baggerkonvooi tegen gekomen.Toen we te 10:00 uur aan Wintam arriveerden
moesten we een kwartier wachten en ondertussen kwam de Magnifique er ook aan
maar die ging rechtdoor richting Antwerpen.Voor de sluis van Wintam, in de vaargeul, lag de Follow Me zijn baantjes
te trekken om de vaargeul open te houden en moesten we voor de groene boei
stroomopwaarts wachten tot de sluis open ging.We konden alleen naar boven en daarna werd de sluis met afvaart volgestuwd.We wilden eerst aanleggen aan de
passantenkade ter hoogte van Ruisbroek maar daar hebben ze verticale dikke
balken tegen de kade geplaatst en daar kunnen we dus niet gaan liggen.We zijn dan maar doorgevaren naar RYAC in
Klein Willebroek waar we twee nachten blijven liggen.
Sunrise op de Schelde. Temse. Dit kan een
leuk opknappertje worden.
We lagen te 11:30 uur vast en konden nog net in het
havenkantoor terecht.
Na het middageten ben ik met de trein van Boom naar Gent
gereden om de auto op te halen terwijl Annie in Boom eens rondging.Ik had geluk deze keer met de treinen.In het station van Boom was ik net op tijd om
nog snel een ticket te nemen en kon ik dadelijk naar Antwerpen.Op de trein op internet naar de
dienstregeling gezocht en bleek dat ik in Berchem 14 minuten later een
aansluiting had naar Gent St Pieters. Daar bus 67 genomen naar de
Ghelamco-arena en een tiental minuten te voet naar de YH Merelbeke. Ik
arriveerde om 15:30 uur aan de auto en was na het ophalen van mijn fiets te 16:45
uur terug aan de boot.Heel wat sneller
dan enkele weken geleden tussen Reims en Chalons-en-Champagne !
Na het avondeten hebben we nog een fietstocht van een 15
km gemaakt in de buurt.
Dag 142 â Maandag 02-10-2017 â Dendermonde â Branst
Voormiddag naar de winkel en de markt geweest, terrasje
gedaan en terug naar de boot. Iets voor de middag kwam het passagiersschip, de
Magnifique, onze ligplaats voorbij gestoven.Gisteren in de sluis had die boot zijn (blijkbaar kantelbare)
schoorsteen plat liggen maar nu stond die recht en het scheelde zo te zien maar
een haar of die kwam tegen de onderkant van de brug terecht. Rond 14:30 uur
zijn wij dan vertrokken richting Wintam.In het begin was de stroming eigenlijk nogwat sterk zodat we maar 5 km/uur gingen maar
naargelang we verder vorderden kwamen we dichter bij het hoge tij en werd de tegenstroming
minder om een goed half uur later mee te gaan en toen gingen we terug goed
vooruit.We kwamen nog twee grote
vrachtschepen tegen onderweg en dat was het.Het passagiersschip lag later toen wij voorbij St Amands kwamen daar
aangemeerd.
Steiger Dendermonde. Kraan op Dender.Oeioei oef.St Amands.
Rond 17:30 uur arriveerden wij in Branst en hebben daar
maar aangelegd gezien we anders misschien in het half donker door Wintam
moesten.We varen morgen wel
verder.Na het eten zijn we bij Zates
(het café waarin opnames werden gemaakt voor de TV serie Stille Waters) iets
gaan drinken.Je moet hier liggeld
betalen maar je krijgt voor het bedrag van het lidgeld een drankkaart en zo
kost het je eigenlijk niets. (Wij hebben de drankkaart niet op gekregen !). Het
was er wel ambiance ! Er zat een groep vrienden die er weg mee konden en hoe
later het tijdstip hoe plezanter het werd ! Het cafe bestaat al meer dan 175
jaar en wordt nog steeds uitgebaat door de nazaten van de stichter ervan.Als je hier in de zomer komt kan je hier
naar het schijnt over de koppen lopen. De waterportclub van Bornem Branst
(waterski en snelle boten) heeft hier haar clubhuis.
Dag 141 â Zondag 01-10-2017 â Merelbeke - Dendermonde
We hebben besloten toch maar deze namiddag te
vertrekken.We zouden anders te lang
tegen stroming hebben moeten varen.Het
hoogtij zat op een slechte moment deze morgen.We hebben eerst deze middag nog gegeten en zijn te 13:30 uur vertrokken
naar sluis Merelbeke. Daar moesten we een half uur wachten gezien de sluis momenteel
om het uur draait in verband met de lage waterstanden. Eerst ging een
Nederlands vrachtschip de sluis in en toen kwam er nog een Brits
passagiersschip aan gevaren dat er eerst in moest.
De Magnifique. Net buiten sluis Merelbeke.Nieuwe voetbrug in aanbouw in Wetteren.
Dan was het onze beurt en in de verte kwamennog twee jachtjes aangevaren waar op gewacht
werd.Het passagiersschip moest in de
sluis water bunkeren en toen wij onder waren bleef die in de sluis liggen en
konden wij allemaal vertrekken.Wij
bleven achter het vrachtschip dat eenmaal voorbij Melle gas gaf en langzaam
vooruit liep. Wij hebben de twee snelle jachtjes ook maar voorbij laten lopen,
die gaan toch sneller dan wij. Eerst hadden wij anderhalf uur de stroming tegen
maar toen keerde het tij en maakten we meer vaart. Halverwege Dendermonde
liepen we nog een Franse Pousseur voorbij die ondanks de stroming mee maar 8
km/uur ging.Toen wij voorbij de bochten
van Zele waren zagen we de twee snelle jachtjes aan bakboordzijde langzaam
vorderen en toen wij dichter bij kwamenbleek dat de ene de ander op sleep had.Omdat ze zo traag vooruit gingen heb ik gevraagd wat er aan de hand
was.Het bleek dat eerst de achterste
boot zijn motor vastgelopen was en nadien die van de voorste boot ook.Deze had wel een kleine buitenboordmotor maar
dat ging heel langzaam vooruit.Op mijn
aanbieding om hun tot steiger van Dendermonde te slepen gingen ze niet in en
toen zij dat aanbod afwezen wij zijn dan maarverder gevaren.Toen wij een half
uurtje vast lagen kwamen ze aan de steiger aan.Het zijn mensen die aan de steiger van Zates in Bormem liggen en zij
gingen morgen de boten met de trailer komen halen.Wij hebben vanavond nog wat TV gekeken.
Dag 140 â Zaterdag 30-09-2017 â Gavere - Merelbeke
Te 10:30 uur vertrokken na de passage
vrachtschip Piet Hein (NL). Toen we bijna aan de Ringvaart van Gent waren
werden we opgelopen door een groot leeg vrachtschip dat later linksaf de
ringvaart op ging.Onderweg heeft het een
hele tijd geregend.Aangekomen in YH
Merelbeke te 12:15 uur.Eerst aan de
havenmeester laten weten dat we gearriveerd waren en daarna de auto gaan
ophalen.
Gentse Leievaarders op pad.Ghelamco-arena.Sluis Merelbeke. Zonder woorden.
Aanvankelijk was er wat lichte regen
maar later klaarde het op en kon de regenkleding uit. Deze avond zijn we gaan
eten bij Rocco en hebben we kennis gemaakt met Tony & Lieve Willems van de
Lady Luna waarmee we aan tafel zaten.Zij liggen met hun boot in Gent.Vandaag op tijd gaan slapen gezien we morgen vroeg willen vertrekken.
Dag 139 â Vrijdag 29-09-2017 â Oudenaarde â Gavere
Het was deze morgen weer druk met de
scheepvaart. Toen we de haven verlieten en aan de sluis arriveerden werd er
niet een grote naar boven gebracht en hoorden we dat er nog eentje kwam aan
varen achter ons. Maar we hadden geluk dat we met de Aristo (NL 107 m lang)
toch door de sluis Oudenaarde konden.We
moesten er eerst in en moesten helemaal vooraan liggen.
Langs oude Scheldearmen, kleine
paadjes, steegjes en kleine dorpjes.
Normaal zouden we daarvoor wachten
maar de sassenier stond erop dat we mee gingen omdat we anders vermoedelijk nog
enkele schuttingen zouden moeten wachten. Alles liep vlot en aanvankelijk
konden wij die boot voor blijven maarvoor de sluis van Asper hebben wij hem laten voorbij gaan gezien hij te
dicht naderde.Aan sluis Asper mochten
we van de sassenier niet mee met de Aristo maar moesten we met de Guatemala (B
87 m) de volgende schutting nemen.Hier moesten we echter een uur wachten op een opvarende die er aan
kwam.Na die sluis moesten we nog enkele
km varen tot de passantenkade in Gavere waar we vannacht blijven liggen.We lagen hier vast te 13:00 uur.Ik ben namiddag nog eens alleen de auto gaan
halen terwijl Annie de boot binnen gepoetst heeft. Het was een rite van 17 km
langs het fietsknooppuntennetwerk van de Vlaamse Ardennen.Het was een mooi ritje door de natuur, langs
enkele stukken van de Oude Schelde, langs enkele kleine gehuchtjes van Gavere,
Hermelgem, Welden, Nederename en Ename en een natuurgebied langs de
gekanaliseerde Schelde.Het is hier wel
een mooie streek om te fietsen met al dat groen. Ik was rond 16:00 uur terug
aan de boot en in de late namiddag arriveerde een visser die vroeg om de boot
helemaal vooraan te leggen gezien zij hier een voederplek hadden gemaakt om te
vissen en wij met de boot er net boven lagen.Ik heb de boot dan maar verder tot vooraan getrokken en daar vast
gemaakt.Namiddag voor alle zekerheid
toch nog maar 100 L diesel gaan halen, ik wil onderweg niet zonder vallen.
Dag 138 â Donderdag 28-09-2017 â Herinnes - Oudenaarde
Goed geslapen hier.Er kwamen toch tot 23:00 uur boten door de
sluis en deze morgen om 06:30 uur was de eerste van een reeks van vijf al
paraat.Na 08:30 uur waren al de
wachtende schepen voorbij de sluis en toen bleef de sluis open staan voor
afvaart.We zijn dan ook maar dadelijk
vertrokken toen we klaar waren met het ontbijt.We gingen vandaag door de sluizen Hérinnes en Berchem Kerckhove en
legden iets na de middag aan in de jachthaven van Oudenaarde.Hier hebben we twee jaar geleden ook eens
gelegen.In het kaartenboek stond ook
een passantensteiger net voor de versmalling aan de brug maar daar is het een
hoge kade en kunnen we de fietsten er moeilijk af krijgen, dus zijn we maar tot
de jachthaven gevaren.Toen we net
aangelegd en gegeten hadden begon het te regenen maar gelukkig heeft dat maar
een half uur geduurd. Tijdens onze rit naar de auto is het op een paar lichte
druppels na droog gebleven, er was wel goed wat wind in die hadden we pal op
kop.
Alleen maar grote boten vandaag.Het gerechtshof van Oudenaarde.Uienraapmachine.
Ik heb vandaag onze eerste platte
band met de fiets gekregen. Na een dikke 2000 km (eigenlijk 4000 km met ons
twee) op soms nogal erbarmelijke fietspaden bestaande uit
gaten-en-bulten-asfalt of scherpe-grind-paden heeft het nog lang
geduurd.Het loopvlak van mijn achterste
buitenband, die nochtans net voor onze reis vernieuwd werd, is totaal op en
staat vol kappen van over de paadjes met het scherpe grind te rijden. Ik heb
dus onderweg maar een nieuwe buitenband aangeschaft en die deze avond op de
fiets geplaatst.
We varen vandaag terug België
binnen.Normaal zouden we tot de
passantensteiger in Doornik varen maar we hebben besloten maar verder te varen
tot vlak voor de sluis van Hérinnes en daar aan de kade te gaan liggen.
Gisteren avond hebben we nog bezoek gehad van iemand van het VNF die kwam
informeren waar wij naartoe wilden.De
boot lag namelijk met de boeg in de richting van sluis Fresnes en die man dacht
dat wij niet op de hoogte waren van de stremming en dat wij vandaag naar
Valenciennes wilden.Toch goed dat ze
dat even komen checken.Gisteren avond is
er een groot ponton met kranen die richting in gevaren.Er kwamen gisterenavond en ook nog deze
morgen enkele grote vrachtschepen uit die richting, ze moeten die dan toch nog
door gelaten hebben. Wij zijn na het ontbijt te 10:00 uur vertrokken.Eerst was het rustig maar toen wij eenmaal
het Canal de Nimy-Blaton-Peronne voorbij waren en ter hoogte van Antoing
richting Doornik voeren kwamen we toch nog verschillen de grote boten
tegen.
Windmolenelementen ? Olieopslagtank
wordt woning.Wie is dit op het mooie
plein in Doornik ?
Er lagen er ook een reeks te laden en
te lossen dus het zal hier vandaag toch ook druk worden. Aan de doorvaart van
Doornik kregen we dadelijk groen licht en later aan de sluis van Kain konden we
net met een vrachtschip de sluis in.Ook
aan sluis Hérinnes hadden we met deze boot er door gekund maar wij hebben voor
de sluis aangelegd en blijven hier vannacht liggen.
Namiddag zijn we terug naar Doornik
gefietst langs Treui den Basse, Cavrinnes, Hérinnes, Obignies en Kain. Met
uitzondering van Kain zijn de overige dorpen eigenlijk een centrale straat allemaal
in mekaars verlengde met enkele korte zijstraatjes.Aan de ene kant de Scheldevallei en aan de
andere kant glooiende heuvels.In
Doornik nog een rondje door de stad gemaakt op zoek naar batterijen AAAA voor
in mijn aanwijspen voor mijn PC.Tijdens
de laatste 500 km in Frankrijk in alle winkelketens en zelfs enkele PC-winkels
binnen geweest maar nergens zijn die batterijen in voorraad.Ook hier in Doornik niks gevonden, dus zal
het de rest van de reis nog met het vingertje gewerkt moeten worden.Het wordt s avonds al vroeg donker.Het was goed weer vandaag maar het was hier
te 20:15 uur al pikkedonker !
Dag 136 â Dinsdag 26-09-2017 â Mortagne du Nord
Vandaag bleven we hier liggen.We gingen na het ontbijt op pad naar
Arleux.We reden langs de
Scarpe-Infèrieure tot in Saint Amand les Eaux. Dan via Hasnon, Tilley lès
Marchiennes, Somain, Aniche, Emericourt, Montigny, Lottre, Lewarde, Roucourt en
Cantin naar Arleux.Het zijn bijna
allemaal voormalige mijnwerkersdorpjes. De meeste mijngebouwen zijn verdwenen
al staan er hier en daar enkele die gerestaureerd zijn en een andere bestemming
hebben gekregen. De dorpjes hebben bijna allemaal een woonwijk die wij een cité
noemen.Op twee plaatsen zie je nog een
terril en in Lewarde is het Centre des Mineurs gevestigd op de oude
mijnterreinen.
De twee schachtbokken zijn nog intact
en toen wij er passeerdendraaide in een
van de schachtbokken de grote kabelschijf waar de kabel op loopt die de liften
op en neer laat.Ik wou de site wel gaan
bezoeken en Annie laten kennis maken met het afdalen in een koolmijn maar zij
had daar niet veel zin in.Ik ben in het
laatste jaar dat de mijn van Beringen nog actief was eens naar onder geweest
met mijn vader die daar ooit nog gewekt had. Ik vond het wel interressant
toen.Ik zou er echter nooit hebben
willen gaan werken.
Samenvloeiing van Schelde en
Scarpe.Stelplaats stoomtreintje.Silocomplex Arleux.
altijd in het donker, het stof en de
warmte zag ik niet zo zitten. Het was vandaag een mooie rit, het was lekker
weer, niet te steil bergop met een uitzondering te Erchin ter hoogte van het
Château van Erchin waar we de heuvelkam die het stroomgebied van de Schelde en
de Scarpe scheidt over moesten.Het was
niet zo hoog maar de zijde van het dorp naar het zuiden was wel heel
steil.Er lopen hier door de voormalige
mijnstreek nogal wat oude spoorlijnen.De
steenkool moest natuurlijk van al die mijntjes naar de kanalen gevoerd worden
om dan verder richting de grote steden vervoerd te kunnen worden.
Centre des Mineurs in Lewarde.Kerk, Mairie en oorlogsmonument in Mortagne
du Nord.
We waren om 09:30 uur vertrokken en
waren te 13:30 uur na 46 km aan de auto. Op de terugweg naar de boot nog wat
boodschappen gedaan en gezien het weer nog steeds goed was en het nog vroeg op
de namiddag was zijn we de auto nog gaan weg zetten naar Doornik.We hadden dus vandaag in totaal 67 km
gefietst.
Dag 135 â Maandag 25-09-2017 â Bouchain â Mortagne du Nord
Tijdens het ontbijt zijn er weer twee
boten voorbij gevaren in de richting waar wij gaan.We zijn dan na het ontbijt ook maar dadelijk
vertrokken en hadden het geluk steeds met het vrachtschip de Relicat (F) mee
door de sluizen Denain, Trith, Folien , Bruay en Fresnes te kunnen en waren
voorbij die laatste te 14:30 uur.Nu
zijn we gerust, nu kunnen ze ons hier niet meer vastzetten.De laatste drie sluizen hadden we nog het
gezelschap van de Belgische vrachtboot Sarah.De sluizen zijn hier 125 x 12 m dus was er nog plaats over.Vanaf hier hebben we de twee vrachtschepen
niet meer bijgehouden en ons eigen tempo gevaren.
Streek met mijnverleden.125 x 12 meter.Graan en nog eens graan.En ook hier en daar oude industrie.
Onderweg kruisten we nog drie grote
vrachtschepen en net voor we in Mortagne du Nord aan de brug arriveerden werden
we nog opgelopen door een groot leeg vrachtschip dat minstens eens zo snel
vooruit ging als wij !We hebben dan te
15:30 uur daar aangelegd.Hier staat ook
een servicepaal voor water en elektriciteit welke met een elektronische
sleutel werkt.Die hebben we nog van
onze reis naar de Somme twee jaar geleden en er stond nog een bedrag van meer
dan 20 euro op dus dat zullen we nu meer eens gebruiken en de watertanks nog
eens vullen en de batterijen nog eens goed bijladen.We hebben de laatste negen dagen op plaatsen
gelegen waar geen elektriciteit en water was.Na het avondeten nog een kleine wandeling gemaakt.De vaarboeken van Frankrijk kunnen we nu
opbergen, morgen varen we Belgie terug binnen.
Dag 134 â Zondag 24-09-2017 â Marqouin â Bouchain
Deze morgen eerst de auto opgehaald en verder gezetnaar Arleux.We gaan hem daar laten staan tot we in Mortagne du Nord zijn, net voor
de grens met Belgie en gaan hem van daaruit ophalen.Het zal dan wel 43 km zijn maar dan zijn we
voorbij de twee sluizen op de Schelde net na Valenciennes die vanaf 27-09 voor
14 dagen gesloten worden, en dan hebben we wat meer tijd.We zijn op tijd vertrokken en waren na 42 km
om 13:00 uur terug aan de boot in Marquion.De eerste 14 km langs het kanaal maar daana moesten we over de heuvel
waar de tunnel van Ruyalcourt onderdoor loopt en dan nog een 10 km op en neer
verder tot Moislains. Daarna van Arleux langs het kanaal terug naar
Marquion.
Steiger Marquion.Fietsvakantieboot Zwaantje.Staat dit scheef of heb ik gedronken ?
Na het eten vertrokken we dan met de boot richting Valenciennen.We gaan zo ver varen als we kunnen
vandaag.Ik ga niet het ricico nemen om
voor de gesloten sluizen te moeten blijven liggen.Van Marquion ging het tot Arleux over het
Canal du Nord met net voor het einde de sluis van Paillueil.Hier moesten we wachten op de volgende
schutting met het gevolg dat we een dik half uur verloren.We zijn dan met het Zwaantje (NL
fietsvakantieboot) door de sluis gegaan.In Arleux gingen wij rechtsaf door het Canal de la Sensée verder.Vorige reizen hier zijn we dan tot in Bassin
Ronde op het einde van dat kanaal gevaren maar vandaag gaan we nog door sluis Pont
Malin gevaren tot in Bouchain waar een aanlegkade is net achter de brug aan de
oude Remparts.We lagen te 17:30 uur
vast, de volgende sluis gaan we toch niet meer halen.SAvonds een klein wandelingetje gemaakt om
de bakker te zoeken (en nog gevonden ook!)Hier zijn we nog nooit komen liggen maar wel voorbij gevaren.
Dag 133 â Zaterdag 23-09-2017 â Kade Peronne - Marqouin
Vertrokken
te 09:00 uur in Peronne. Via de sluizen S12-Cléry-sur-Somme, S11Feuillaucourt, S10Allaines,
S9Moislains, S8-Moislains, Soutterain Ruyaulcourt, S7-Graincourt,
S6Graincourt, S5Moeuvres, S4-Sains les Marqouin, S3-Sains les Marqouin en
S2Marqouin tot aan de steiger in MarqouinBij 2 sluizen een lange wachttijd gehad dus waren we daar pas te 19:30
uur,een half uur voor sluitingstijd van
de sluizen !Veel hebben we dan niet
meer gedaan.
Vertrokken in de mist. Weer heel druk.Tunnelvaren.Een "aalscholverboom".