Vandaag gaan we richting
Montreux-Château. We moeten daarom door 12 sluizen waarvan de laatste 6 met
begeleiding.Aan sluis S14-Montbéliard
moesten we wachten voor een tegenligger.De Duitse zeilboot die ook onze richting zou uitgaan, zou een kwartier
later vertrekken maar om reden dat we die tegenligger hadden heeft hij iets
moeten wachten.We gingen nog door de
suizen S13-(een sluis die weer open staat), S12-Exincourt, S11-Etupes,
S10-Marivées en S9-Allenjoie en kwamen toen aan de wachtplaats waar we de
middagpauze zullen blijven liggen.
Op de Allan, sluis en pont de canal
over de Allan, wordt hier de Bourbeuse.Toch nog industrie hier.
Een half uur later arriveerde de
Duitse Zeilboot en we spraken af van straks samen door te varen. We moesten
tegen 13:30 aan sluis 8-Fontenelles zijn waar we onze afstandsbediening moesten
afgeven en van waaraf er terug begeleiding is.De volgende sluizen zijn wel gemechaniseerd maar niet geautomatiseerd
zodat er iemand de bediening in gang moet zetten.Wij waren op tijd, zij(het VNF) natuurlijk niet en we konden pas 20
minuten later de sluis in.Ze hadden
natuurlijk weer geen goede afspraken genoteerd zodat de ploegindeling in het
honderd gelopen was. (Nog maar eens !, afspraken nakomen is hun hobby blijkbaar
niet)Vervolgens gingen we nog door de
sluizen S7-Petite Bois, S6-Les Foinez, een pont tournant (draaibrug),
S5-Brebotte, S4-Autrage en S3-Montreux en te 16:10 uur arriveerden we aan kade
Montreux-Chateau.We hadden beiden nog
plaats net voorbij de sluis.Een half
uur na het aanleggen begon het te gieten en het bleef de hele avond regenen. Ik
ben toch nog de auto gaan ophalen, anders wordt het morgen te ver.Met een poncho de fiets op en toch maar
vertrokken.Onderweg, bijna in
Montbéliard klaarde het op en de laatste km kon ik zowaar terug in mijn hemd
rijden.Onderweg, terug naar Montreux
nog door enkele mooie dorpjes gereden.Er staan hier veel huizen in houtvakwerk met pleister tussen en veel
ervan zijn in pastelkleuren geschilderd.
Er is hier geen bakker meer maar er
staat een baguettes-automaat op het pleintje waar vroeger de bakker wasEr gaan 40 baguettes verdeeld over twee
soorten in de automaat en op het schermpje kan je zien hoeveel er nog in
zitten.Na het ontbijt vertrokken we
stipt te 09:00 uur.
Sluis S18-Dampierre konden we van op
de ligplaats bedienen en gezien die leeg onder stond konden we dadelijk naar
binnen.De volgende S18B is weer een
hoogwatersluis die open stond. Daarna kruisten we de rivier de Doubs waarna het
kanaal verder gelijk liep met de rivier de LAllan, wiens vallei het kanaal nu
volgt tot Montbéliard.Hier liggen de
sluizen S17-Voujeaucourt, S16-Courcelles en sluis S15-Cöteau-Jouvent nog op
voor we in de YH van Montbéliard arriveerden.Te 10:55 uur lagen we op onze plaats.
Het heeft heel de tijd geregend en na
het eten ben ik maar alleen de auto gaan halen anders waren we allemaal
nat.Terwijl ik de auto ging halen is
Annie met Wietse naar de overkant van het kanaal gaan winkelen.Toen ik aan de auto aankwam stopte het met
regenen.
Duiventoren ?Fontein in de Allan.Het kasteel.De tuin boven op de binnenkoer.
Namiddag een stadswandeling gemaakt.
Mooie propere gezellige stad. Mooie pleintjes met overal bloembakken en
hangkorven met mooie bloemen en planten. In de stad een mooi kasteel boven op
een 25 meter hoge heuvel van waarop je een mooi uitzicht hebt over de vallei
van de Allan.Langs die rivier een mooi
park met van alle wetenschappelijke en natuurkundige opstellingen en veel oude
bomen en bloemen. De bruggen over de rivier en over de waterpartijen zijn
allemaal voorzien van mooie bloembakken.Tussen de twee bruggen over de Allan bevindt zich een mooie fontein.
Gezellige straatjes en pleinen.De jachthaven.Grote insecten in het park.
Na het avondeten nog een wandeling
gemaakt door de beide delen van het park.Toen het duister werd en we terug aan de boot arriveerdenzagen we in het westen een wolkenpartij die
zo uitgestrekt, massief en scherp afgebakend was dat het leek of er zich daar
een grote bergrug bevond. Terug op de boot gekomen het
reisverslag nog bijgewerkt en verstuurd.
Dag 87 - Maandag 07-08-2017 â Lâsle-sur-Doubs â Dampierre-sur-le-Doubs Â
Na het ontbijt te 09:10 uur
vertrokken richting Montbéliard.We
moesten hiervoor door de sluizen S26-LIsle-sur-le-Doubs, S25-Coteau-Lumans,
S24-Blussans, S23-Colombier-Châtelot, S22-Maurice, S21-Colombier-Fontaine,
S20-Raydans en S19-Plain de Dampierre voor we in Dampierre aan de kade gingen
liggen. Vandaag was het helemaal een stuk kanaal die zowat gelijk loopt met de
rivier.De rivier is hier heel ondiep,
je ziet bijna overal de keien op de bodem liggen.Een stuk van het kanaal is over een afstand
van ongeveer 500 meter helemaal uit de rotswand van de oever gehakt en is daar
dan ook maar smal.Aan de overkant van
de rivier (rechteroever) ligt tussen La Prétrière en Les Arbues de Usine
Electrique de la Prétière.Die gebruikt
de waterkracht van de Doubs door voor een grote bocht in de rivier, met
verschillende stroomversnellingen, het water af te tappen en voorbij de
centrale terug in de rivier te laten stromen. Het afgetapte water stroomt door
een tunnel van +- 500 meter onder de heuvel door naar een stuk voedingskanaal
naar de centrale.
Het paarse huis.Wilde bloem.Dagelijks zwempartijtje.Ligplaats Dampierre/Doubs.
Na sluis S23-Colombier-Châtelot ligt
een lange aanlegsteiger maar daar hadden we nog maar 7 km gevaren dus die zijn
we maar voorbij gevaren.Dampierre-sur-le-Doubs is maar een klein dorpje en veel is er niet te
zien maar we blijven hier vannacht liggen anders zijn we te vroeg in Mulhouse
waar ze Wietse komen ophalen.
Na aankomst en het eten zijn Wietse
en ik terug gefietst om de auto op te halen, daar nog iets te winkelen en een
visverlof te gaan halen. Normaal kan dat in een winkel met visbenodigdheden maar
die is hier niet en op het bureau de tourisme wisten ze niet waar ik dat kon
vinden (?), daar stuurden ze ons naar de Mairie maar die was gesloten en in een
Bar-Tabac wist de uitbaatster ook niet waar we dat konden vinden.
Na terugkomst aan de boot een badje
gepakt tussen een paar duizend visjes en daarna een douche met ons
zonnewater.
Na het ontbijt zijn Wietse en ik vertrokken naar
Baume-les-Dames om de auto terug te gaan halen.Het is een ritje van 35 km voor een groot gedeelte langs het water.In Clerval moesten we wel door het dorp
bergop richting Chaux-lès-Clerval, verder naar Roche-lès-Clerval en zo terug
naar de oever.Van daaruit is het terug langs
het water.We waren vertrokken te 09:30
uur en we waren te 11:15 uur aan de auto. Van daaruit reden we met de auto via
Grange-Ravey, La-Maison-Rouge, Hyèvre-Paroisse, Branne, Clerval, Santoche,
Pompierren-sur-Doubs, Mancenans, Appenans en Les Champs-Montants terug naar
LIsle-sur-le-Doubs.Dat was ook een
mooi ritje enkele malen over berg en dal, door bossen en
weidelandschappen.Motorrijders zullen
aan deze route veel plezier beleven.
Sluis-koeien.Onderweg.Enkele waterbekkens
fonteintjes.Een arm van de Doubs door
LIsle/Doubs.
Na terugkomst aan de boot zijn we in de cafetaria van de
Intermarché die vlak bij de kade ligt en op zondag van 1200-1400 en van
18:30-20:30 uur open is, gaan eten. Nadien wat spelletjes gespeeld, wat gelezen, nog een klein
toertje met de fiets door het stadje gereden om wat fotos te maken, wat gaan
zwemmen en wat geluierd en toen was het weeral avond.
Dag 85 - Zaterdag 05-08-2017 â Baume-les-Dames â LâIsle-sur-DoubsÂ
Terwijl Annie naar de bakker was de
boot verlegd zodat we het water kunnen bijvullen. Na het ontbijt was dat klaar
dus konden we vertrekkenWe wilden
vandaag tot Clerval varen en moesten daarvoor 18 km varen en de sluizen
S40B-Baume (staat open), S39-Lonot, S38-La Raie aux Chèvres,
S37-Grand-Crucifix, S36-Heyvre-Magny, S35-LErmite, S34-Branne,
S33-Chaux-les-Clerval en S33B-Clerval (Staat open) doen.Aan sluis S35 hadden we dubbel rood, er werd
aan de sluis gewerkt.Hierdoor moesten
we een kwartier wachten en toen de sluis open gezet werd werd ons verteld dat
we moesten wachten op nog een boot.Het
bleek de Louis Pasteur (F) te zijn die we deze morgen vroeg in Baume vertrokken
was en onderweg aan een ponton aan een sluis lag.De volgende sluis moest ook nog met twee en
dat viel niet zo best mee.De bedieningsstand
lag twee meter achter ons en het had wat tijd nodig eer die andere de sluis in
gang kon zetten.
Nog eens tegenliggers.Kade LIsle/Doubs. Lagere school.Nog een buurman.
Toen we in Clerval aankwamen stond er
een bord bij de steiger dat er niet aangemeerd mocht worden. We hebben het
geprobeerd maar dat kwam niet goed.De
steiger ligt in heel ondiep water en we konden tot op een meter of vijf er
vandaan geraken maar daar liepen we met de boeg vast in de kiezel. Wanneer we
terug achteruit gingen vlogen de kiezelsteentje rond de schroef.Nu weten we waarom hier niemand ligt.We moesten dan ook verder en gingen nog door
de sluizen S32-Clerval, S31-Pompierre, S30-Plaine-de-Pompierre,
S29-La-Goulisse, S28-Appenans en S27-Papeterie om uiteindelijk voor sluis
S26-LIsle-sur-Doubs een lange aanlegsteiger recht tegenover de Intermarché te
vinden.Hier is geen elektriciteit en
water maar de eerste plaats (de wachtsteigertjes aan de sluizen niet mee
geteld) die we vandaag tegengekomen zijn waar je kan aanleggen !Het is hier heel mooi varen maar heel weinig
aanlegmogelijkheden.We hebben hier dan
ook maar rap aangelegd en niet het risico genomen van nog veel verder te moeten
varen.
Dag 84 - Vrijdag 04-08-2017 â Deluz â Baume-les-Dames Â
Rond 08:00 uur waren er al twee boten
vertrokkenen even later startte die
voor ons lag, duidelijk een Daf. Die hebben een karakteristiek geluid (met
bijbehorende blauwe rookwolk als ze koud zijn) dat je zo uit een reeds
motorgeluiden kan halen. Na een half uurtje vertrok die boot dan eindelijk en
toen wij klaar waren met het ontbijt en het nazicht van de motorolie, de
keerkoppeling en het koelwatersysteem zijn wij ook vertrokken. We doen vandaag
de sluizen S46B (ecluse de garde, staat nu open), S45-Aigremont, S44-Lassay,
S43-Douvot, S42-Ougney, S41-Fourbanne en S40-Baumerousse voor we zullen
arriveren in de YH Baume-les-Dames.Alle
sluizen gingen vlot maar soms moet je wel lang wachten eer de afstandsbediening
contact maakt met het bedieningssysteem aan de sluis.Er zit hier ook een groot verschil in
schuthoogte, er was een sluis met een verval van 0,7 m, enkele van 1,2 tot 2,3
m en dan eentje van 4,2 m.
Het is hier mooi varen met aan beide
kanten bergen met veel steile rotswanden.JHier moet je goed op de borden letten die de ligging van de vaargeul
vanaf de oever aangeven. Die ligt meestal tussen de 10 a 20 meter van de oever,
soms aan bakboord, soms aan stuurboordkant.Toebn we in Baume-les-Dames arriveerden vonden we een plaatsje iets voor
het restaurant voor sluis S40Bis (weer een sluis die normaal open staat en
alleen bij overstromingsgevaar gesloten en bediend wordt.) Hier is water en elektriciteit.We lagen vast te 12:35 uur.
Rond 14:30 uur ben ik met Wietse per
fiets terug naar Deluz gereden om de auto op te halen.Op de terugweg namen we natuurlijk een andere
weg als waar we met de fiets gereden waren en passeerden zo langs de N83 waar
we een mooi uitzichtpunt op het dorp Fourbanne zagen.Toen we terug aan de jachthaven kwamen was
Annie net terug van haar wandeling naar een SuperU hier vlakbij.Voormiddag was het lekker weer, zonnig maar
nog niet te warm met een lekker windje maar nu is het ondertussen weer heet
geworden.
Dag 83 - Donderdag 03-08-2017 â Besançon - Deluz Â
Vertrokken te 09:45 naar sluis
S50B-St Paul en hierbij zijn we rond de oude stad gevaren.Toen we aan de sluis arriveerden waren de
deuren dicht.Er staan daar geen
seinlichten en de sluis reageerde niet op het gebruik van de
afstandsbediening.Toen we voor de sluis
vastgemaakt hadden kwam een personeelslid van de rondvaartboten zeggen dat de
sluis handbediening was en hij zou wel effe helpen.Oeps, daar hadden we niet van gehoord en in
de kaartenboek staat het niet vermeld. We, ik en Wietse, hebben dan mee de
deuren en kleppen gaan bedienen zodat we toch nog door de sluis konden, de
rondvaartboot lag al te wachten. Eenmaal buiten terug vastgemaakt en die man
van de rondvaartboten maar gaan helpen zodat die niet te lang moest wachten,
dat was het miste wat ik kon doen.We
voeren verder naar sluis S49-La Malate, later S48-Chalèze, S48B (stond open).
In Novillars was de steiger bezet dus moesten we verder naar Deluz.
Rond Besancon varen. Alle hens aan dek aan de handbediening
sluis.Ligplaats aan papeterie Deluz.
We moesten daarvoor nog door de
dubbelsluis S47-46-Deluz.Iets voor die sluis begon de motor heet te
lopen en moesten we hem stil leggen. Het bleek dat er te weinig koelwater was.De motor stil gelegd en langzaamaan het
koelwater bijgevuld. Er kwam al stoom uit zo heet stond hij.Na het bijvullen daalde de thermometer
langzaam en toen hij onder de 80 was de motor terug gestart. Blijkbaar is er
toch geen lek in het koelwatersysteem gezien het peil toen we in Deluz
arriveerden nog even hoog stond als toen ik het heb bijgevuld.We zullen dat de eerstvolgende dagen goed in
de gaten moeten houden.
In Deluz vonden we geen box waar we
bij in konden dus moesten we verder tot na de brug waar een lage kade is.Blijkbaar hoort die niet meer bij de
jachthaven maar er is dan ook geen water en elektriciteit meer.Er staat wel een kraantje en het parkje langs
het fietspad dus dat hebben we effe gebruikt om enkele flessen te vullen.
Na 17:00 uur ben ik alleen terug
gereden naar Besancon om de auto op te halen.In het terugkomen maar gestopt bij een grote winkel gezien er hier in
Deluz zelfs geen bakker meer is.
Vandaag gaan we de citadel
bezichtigen.Het is een hele klim naar
boven.Boven hadden we een fantastisch
uitzicht over de vallei van de Doubs en de stad Besançon.Het is een zeer uitgebreide site met in de
gebouwenenkele musea en buiten op het terrein
binnen de hoge muren een dierentuin.Er
is onder andere de site Vauban (de ontwerper van de citadel in de huidige vorm)
waar een overzicht wordt gegeven van zijn leven en de werken die hij uitvoerde,
het museum Comtois (Etnografisch museum van de streek met melkmuseum en
gieterijmuseum) , het museum van het verzet in WOII en de deportaties.
De Doubs gezien van boven op de
citadel.De waterput met het
ophaalrad.De Cathedral de St Jean.
De gebouwen zijn voor een groot
gedeelte mooi gerestaureerd.Buiten
vindt je ook nog de waterput (132 m diep !) met een ophaalmekanisme dat
aangedreven werd door een grote verticaal tredmolen.Ons bezoek duurde ongeveer 4 uur maar je kan
hier wel enkele dagen rondlopen als je alles wat getoond wordt wil lezen en
goed bekijken.In de folder melden ze
dat je er makkelijk een driedaags bezoek van kunt maken.Na ons bezoek aan de citadel moesten we eerst
nog naar de winkel om iets te eten te halen voor vanavond. En dan was het
ondertussen tijd om iets te eten.In het
restaurant in de citadel was het een aanschuiven tot en met en daar wilden we
niet zo lang wachten.Terug aan de boot
hebben we dan eerst gegeten en zijn dan naar de steiger aan sluis 50-Tarragnoz,
net voor de tunnel gevaren.Morgen gaan
we dan rond Besançon varen en dan varen we verder.
Vandaag terug naar Besançon gereden.We vertrokken te 09:30 uur en waren na een
grote en een paar kleine tussenstops te 16:45 uur aan de boot. Nergens enige
noemenswaardige opstopping gehad.Alleen
het weer viel niet zo best mee.
Het was niet warm maar dat hoeft ook
niet bij zon lange rit maar vanaf de Luxemburgse grens tot voorbij Nancy heeft
het met momenten hard geregend.Toen
minderde het en vanaf Vesoul is het zo goed als droog gebleven en soms kwam de
zon er nog door. Bij onze laatste stop was het daar al zwoel weer.
Dag 80 - Woensdag 26-07-2017 â Besançon - Thuis
Na het ontbijt de auto ingeladen en
zijn we rond 09:30 uur vertrokken. We hebben altijd goed kunnen blijven rijden
en nergens moeten aanschuiven.We reden
van Besançon richting Vesoul over de N57-E25 ( is voor een stuk autoweg, dan
grote baan en autosnelweg zodat we voor een groot deel 110 en de rest 90 konden
blijven rijden.Van Vesoul ging het naar
Nancy vervolgens naar Metz, Luxemburg en dan via Luik naar Beringen.Dit stuk is bijna altijd autosnelweg met een
paar stukken met een snelheidsbeperking van 90 en soms 70 km/uur maar alles
ging vlot en we waren te 16:30 uur thuis.We zijn eerst maar langs de ma van Annie gereden omdat die anders deze
avond in haar bed zou zitten als we eerst de was gingen in steken.
Voormiddag een fietstocht door dat
gedeelte van de stad gemaakt waar we gisteren nog niet geweest waren.Tegen de middag begon het te stortregenen en
we schuilden een tijdje onder een grote boom maar het regende zo hard en zo
lang dat het daaronder ook niet meer droog bleef .Toen het wat minderde zijn we maar verder
gereden en kletsnat kwamen we terug aan de boot.We hebben wel weer mooie plaatsen en gebouwen
gezien.
Te voet door de tunnel.Het park langs de oude vestingsmuren.
Er staan, buiten de citadel, niet
minder dan 18 verdedigingswerken in en rond de stad, waaronder torens,
bastions, poorten, versterkingen en forten. Tevens enkele mooie gebouwen waarin
scholen zijn ondergebracht. Na de middag de hele dag buien met af en toe een
opklaring.Nog naar het bureau de
tourisme geweest omdat het internet in de haven langs geen kanten marcheert.
Daar werkt het wel maar alleen binnen in het bureau, daarom alleen maar de
hoognodige dingen gedaan en terug naar de boot.Van avond de auto te voet gaan ophalen aan de andere kant van de stad.
Omdat je met de fiets en te voet door de tunnel onder de citadel door kan moet
je niet ver gaan en was ik op een goed kwartier terug. Zo staat de auto nu aan
het begin van de steiger op de betaalparking aan het kruispunt maar tussen 19
en 09 uur sta je er gratis.
Dag 78 - Maandag 24-07-2017 â Thoraise - Besançon Â
Vandaag varen we tot Besançon, of als
we eerder een plaatsje vinden stoppen we daar en varen we dan morgen verder tot
daar.We moeten door de sluizen S56BThoraise,
de dubbele sluis S55-54Rancenay, S54B-Ecluse Garde, S53Goulle, S52Velotte,
S51Tarragnoz, S50NTarragnoz en de tunnel van Tarragnoz om daar te geraken. Alle sluizen
werkten vlot en aan twee sluizen kwam net een pleziervaartuig buiten toen we
arriveerden, dus we moesten nergens wachten en we lagen dan ook al om 11:45 uur
vast in Besançon.
Zicht op de citadel boven de
stad.De tunnel er onderdoor.Enkele fonteinen.
Het is een lange vlottende steiger
voorzien van water en elektriciteit.Er
ligt een groten boot, de Cinclus (NL) die we al van op de Maas regelmatig zien
en die passagiers mee neemt, en een stuk of acht jachten.Eigenlijk wou ik achteraan gaan liggen, een
stuk van de spoorwegbrug af, maar daar stond een hek met een reservatie voor
een boot.We zijn dan maar achter de
Cinclus gaan liggen ergens anders konden we niet tussen, ze laten overal te
veel plaats tussen !
Besançon, binnen de bocht van de
Doubs. Een kerk.Een oude
opgraving.
Namiddag een wandeling van ongeveer 2
uur door de stad gemaakt.Het is een
mooie, propere en gezellige stad met veel terrasjes, enkele grote
winkelstraten, veel oude mooi gerestaureerde gebouwen. Een mooi park met
fontein en waterpartij langs de oude vestingmuren. Een paar mooie maar donkere
kerken, De Porte Noire (Romeinse Arc de Triomphe dd van 175 (!) ) het
geboortehuis van Victor Hugo (nu museum) , de mooie kathedraal van St Jean, een
reeks musea en een hele reeks van door Vauban verwezenlijkte militaire
bouwwerken waar onder de machtige Citadelle die 114 meter boven het niveau van
de rivier de Doubs uittorent.Enkele
bekende (en minder bekende) personen zijn hier geboren of hebben een groot deel
van hun leven hier geleefd en/of gewerkt waar onder: Victor Hugo , Gabrielle
Sidonie Colette, Jean-Jaques Nodier , Claude Goudimel, Luc Breton, Gustave
Courbet, August en Louis Lumière, Louis Pasteur .
Gisterenavond nog een fikse regenbui met een onweer
gehad.Alle stof is weer weg gespoeld.
Het onweer en de bui heeft niet kunnen beletten dat een tuinfeestje aan een
huis in de buurt van de aanlegplaats is kunnen doorgaan.Het feestje zelf was geen probleem alleen de
muziek (ik noem dat geen muziek maar boenke-boenke-boenke-lawaai) stond niet
zo heel luid maar de bass-tonen dragen heel ver en waren hoorbaar tot 04:30
uur, met het gevolg dat we niet goed geslapen hebben.
We varen nu door tot net voorbij de sluis S56-Thoraise,
waar tussen de sluis en de tunnel van Thoraise een mooie aanlegsteiger voor 2 boten
zou liggen.Hopelijk is er daar plaats
anders moeten we verder.We vertrokken
richting sluis S57-Oselle en kwamen onderweg al een tegenligger tegen. Zou het
vandaag dan toch eens druk kunnen worden ? Voorbij deze sluis volgt een stuk
kanaal met een smal tracée, dan weer de rivier op waar he goed de borden in de
gaten moet houden die aangeven waar de vaargeul ligt, zeker nu het water zo
laag staat.Iets voor de sluis van
Thoraise kwamen we de volgende boot tegen, een Ier. Iets verderop liggen boeien
die de vaargeul aangeven naar de sluis, je moet hier oversteken naar de andere
oever van de Doubs.We konden dadelijk
de sluis binnen.Hier staat een
jobstudent om de lijnen aan tenemen
(sluis met hoog verval) die ons informatie gaf over de omgeving en de tunnel
die we morgen moeten doen.
Onderweg naar Thoraise. Thoraise.Papéterie in Boussières.Citadel Besancçon.Souterain Thoraise.
Na het aanleggen zijn we per fiets vertrokken naar
Montferrand-le-Château gezien in Thoraise geen bakker of winkel is.Het is een paar kilometer verder aan de
andere kant van een grote bocht die de Doubs hier maakt.Thoraise is een leuk klein dorp bovenop de
heuvel waar de tunnel doorheen gaat.Een
kleine kerk, een kasteel, een paar straatjes rond de kerk en het kasteel en dat
is het. Montferrand-le-Château is iets groter maar er is alleen maar een
Carrefour-contact en een Boulangerie (vlak bij elkaar).Toen we terug bij de boot kwamen lag er een
kleine boot (GB) bij ons aangemeerd.
Bij onze terugkomst de waterleiding aan het sluishuisje
hersteld zodat ze de kraan kunnen laten open staan.Nu moesten ze telkens iemand water nodig had
de kraan binnen gaan openzetten en savonds dicht draaien. Dat is ook weeral
opgelost (een kwestie van wat teflontape rond de draad en terug vastdraaien
moeilijk voor sommige mensen me dunkt)
Na de middag de auto opgehaald in Osselle en verder gezet
in Besançon, net voor de tunnel van Tarragnoz. Met de fiets terug door het mooie
dal van de Doubs die hier aan weerszijde geflankeerd wordt door bergen (of
heuvels als je ze zo wil noemen ze steken op sommige plaatsen toch 100 m boven
de rivier uit). We kamen langsFort Tousey, Velotte, Beure, Avanne, Aveney,
Ranceray en zo terug naar Thoraise.Een
mooie rit van 16 km in uitstekend weer.
Dag 76 - Zaterdag 22-07-2017 â Ranchot - Osselle
Vanmorgen vertrokken de twee andere
boten als eerste, eentjerichting Dôle
en eentje richting Besançon. Wij zijn een kwartier na de laatste vertrokken en
moeten vandaar 4 sluizen doen. Het is nu
afwisselend een stuk rivier en een stuk kanaal. Na de portes de garde van
Ranchot volgde een stuk Doubs, dan sluis S60-Dampierre met een stuk kanaal en
dan een heel stuk terug de rivier met de sluizen S59-St-Vit en
S58A-Roset-Fluans en dan weer kanaal met sluis S58N-Routelle.
Enkele mineralen uit de collectie van
les Grottes dOsselle.
Vervolgens legden we een paar
kilometer verder aan de halte fluvial iets voor de sluis van Oselle aan.Hier gaan we vannacht blijven liggen.We moeten pas woensdag in Besançon zijn om
Wietse op te gaan halen. Namiddag zijn we Les Grottes dOselle gaan bezoeken.
Eerst een rondleiding in een mineralententoonstelling en dan een uur in de
grotten.Je gaat er over een afstand van
meer dan een kilometer door galerijen met groten en kleine stalagmieten en
stalagtieten.
Enkele beelden van de in de grotten.
Op verschillende plaatsen staat de
ene pal onder de andere waardoor er een zuil is ontstaan.Er staat er eentje van meer dan twee meter
doorsnee !Het hoogste punt in een van
de zalen is 27 meter hoog.Hier werden
twee volledige skeletten gevonden van holenberen.Het zou de enige plaats in Europa zijn waar
een volledig skelet ven een holenbeer gevonden werd. Een ervan werd in de
grootste zaal gereconstrueerd maar de schedel en de onderkaak werden enkele
jaren later gestolen, de andere zou in het Brits museum in Londen staan. Het is
de moeite waard om een bezoek te brengen aan deze grotten als je eens in de
buurt bent.
Voormiddag zijn we de auto in Osselle
gaan zetten.We reden van Ranchot via
Rans, Fraisans, Les Calmants, Les Baraques de Salans, Salans, Les Champs
Journeaux, Fluans, La Veloupe, langs de Grottes dOselle (die moeten we morgen
eens gaan bekijken) naar Oselle waar we de autoter hoogte van de camping aan het Plan dEau dOselle parkeerden.Het zijn allemaal leuke dorpjes maar de
verbindingswegen erlangs gaan sterk op en neer.Hier rijden wel veel wielertoeristen en vakantiegangers per fiets.
Ligplaats Ranchot. Waterput in
Ranchot. Le Moulin du Pré.Watercentrale Fraisans. Oude turbine ervan.
Gisteren zagen we autobus met
aanhangwagen die in Ranchot een stuk of veertig wielertoeristen loste die dan
van daar vertrokken naar hun volgend hotel.Wij reden terugvia het mooie
fietspad langs het kanaal en de Doubs en bezochten het dorpje Routelle en
daarna Fraisans.Hier waren vroeger
grote smederij- en gietrijen.Die zijn
nu allemaal dicht maar er staat nog een gerestaureerd gedeelte maar dat ik
momenteel jammer genoeg afgesloten gezien de gebouwen in juli en augustus
dienen als feestterrein.Hier is elke weekend
in juli en augustus feest met optredens van allerlei muziekgroepen.Fraisans heeft zijn bestaan te danken aan
deze Forges, volgens infoborden groeide de bevolking indertijd pijlsnel gezien
er veel werkvolk nodig was. Namiddag wat geluierd en voor de rest alles nat
gehouden gezien het weer aardig heet was.In de late namiddag een onweertje met een blink buitje gehad waardoor
het weer iets frisser werd.
Dag 74 - Donderdag 20-07-2017 â Rochefort-sur-Neon â Ranchot
Vannacht last gehad van een kikker die van zijne tak maakte terwijl hij pal naast de patrijspoort in het riet zat. Rond middernacht stak er een hevige wind op ide golfjes veroorzaakte op de Doubs en de fenderstelkens van de scheepsromp deed gaan en er terug tegen liet botsen.Ik ben die dan maar naar boven gaan halen en achter de reling gehangen.Toen konden we slapen en we sliepen door tot 08:15 uur.Terwijl Annie naar de bakker was alles klaar gemaakt voor het vertrek en na het ontbijt onmiddellijk vertrokken. We willen op tijd in Ranchot aankomen om een plaatsje te hebben aan de kade met water en elektriciteit.
Onderweg naar Ranchot.Over het Château de Rans. Watermolen Rans.
Vandaag moesten we doorde sluizen C64-Audelange, S63-Moulin-Rouge, S62N-Orchamps (staat open = hoogwatersluis), S62-Mouilin-des-Malades en S61-Ranchot voor we aan de kade kwamen.Onderweg had de sluismeester nog gezegd dat het gisteren heel druk geweest was (?) en vandaag ook heel druk zou zijn.We hebben vandaag één huurboot zien liggen aan de kant die met ons mee verder ging en zijn er twee tegen gekomen. Die man had een rare interpretatie van druk geloof ik.Later, terwijl we aan de kade lagen, is er nog een boot komen bij liggen en verder is er niets gepasseerd.
Nu we hier nog eens elektriciteit en water hebben doen we maar weer eens een wasje, we hebben tijd nu.
Namiddag inkopen gaan doen in de Colruyt in Fraisans aan de overzijde van de Doubs. Hier in Ranchot en iets verderop in Dampierre vonden we niet dadelijk iets en Fraisans is maar 4 km van hier. Onderweg nog gepasseerd in Rans. Hier staat een oud Château en een oude fabriek met bijhorende oude watermolen op de Doubs.
Dag 73 - Woensdag 19-07-2017 â Choisey â Rochefort-sur-Neon
Na het ontbijt afscheid genomen van
de Tom (B) uit Schoten.Zij blijven nog
een dag hier liggen en wij vertrekken richting Rochefort-sur-Neon waar we
gisteren een mooie steiger zagen waar 2 à 3 boten kunnen liggen.Het is een ligplaats met een grasstrook en
mooie platanen waar verschillende banken staan, een toilet en een waterpunt is
en naast de weg 15 meter hoge rotsen.
De Doubs / Canal Rhone Rhintussen Ranchot en Rochefort. Moulins
Audelange. Les Roches.
We vertrokken te 08:30 uur en moeten
door de sluizen S68-Prise-DEau, S67-Jardin-Philippe, S66-Charles-Quint,
S65a-Baverans en S65b-Rochefort (dit is een ecluse de garde die normaal altijd
open staat en alleen met hoog water wordt die gebruikt).Hierna moesten we nog een km tot aan de
steiger varen.Alle sluizen gingen vandaag
zonder problemen en we waren dan ook al te 11:00 uur aangemeerd.
Na de middag een fietstocht van 16 km
van Ranchot terug naar Rochefort/Neon.Normaal wilden we over de Eurovélo 6 (fietsroute langs de Doubs) rijden
maar er ontbreken stukken van ofwel hebben we bordjes gemist.
Het tripje naar de bakker mag er weer geweest zijn.Vlak bij de aanlegsteiger stond een bord
waarop: Commerces 200m stond. Het begon met een trap van ongeveer 25 meter
hoog met lange treden. Daar boven aangekomen inderdaad commerces maar niet van
die aard dat je er een bakker vond.Alle
grote winkels samen maar de Boulangerie was een kilometer verder.Maar dan toch brood gevonden en terug naar
beneden.
Mooie stad Dôle, de moeite waard om
een bezoekje te brengen.Langs de Doubs.
Ondertussen zat Annie met de gedekte
tafel te wachten.We besloten na het
ontbijt met de fiets naar het station te Dôle te rijden en daar de trein naar
Auxonne te nemen gezien ik op de fiets-GPS gezien had dat de kortste afstand 16
km was maar met een hoogteverschil van 261 meter of de gemakkelijkste weg van
29 km maar toch nog met een hoogteverschil van 121 meter.We hadden geluk, de eerstvolgende trein naar
Dijon (met stopplaats Auxonne) was een 20 minuten later.Een kaartje enkel kostte ons voor 2 personen
5.40 en op 10 minuten zouden we er al zijn.In Auxonne aangekomen lag er geen enkele boot aan de kade en geen enkele
aan de steigers vandaag.Er kwam juist
een jacht uit de richting van Pontailler-sur-Sâone dat er ging aanleggen.Met de auto dus terug naar Dôle, en inderdaad
het ging nogal bergop (later ook bergaf natuurlijk) en het zou zweten geweest
zijn als we langs die weg hadden moeten rijden.In Dôle de auto aan het station geparkeerd en eerst met de fiets nog
eens door de stad.Deze morgen had Annie
onderweg iets zien hangen dat ze graag had , dus wij terug en dat iets gaan
zoeken.Na wat zoeken vonden we dat
iets-ding en ze was er blij mee.(rara . Wat is dat iets ?)
Rotsen langs de Euro6.Lavoir Baverans.Toegangspoort Rochefort.Biechtstoel in de kerk.
Met de auto dan eerst terug naar
Choisey, aan boord gegeten en dan de auto in Audelange, zon 15 km verderop
gaan zetten en met de fiets langs het kanaal terug. Onderweg door de dorpjes
Audelange, Rochefort-sur-Neon, Baverans en nog een stukje door Dôle (om een
terrasje te doen) en dan terug naar Choisey.Gezien het nog te warm was een siësta op ons terras en daarna de fietskettingen
eens een beurt gegeven, doe zo stonden danig droog dat ze aan het sjirpen
waren.S Avonds gaan eten in de
Buffalo-Grill hier boven in de Zone commercial.
Dag 71 - Maandag 17-07-2017 â St Jean-de-Losne â Choisey
Na het ontbijt nog vlug naar de shop
in de haven gegaan om het vaarkaartenboek van de Doubs en Canal de la Rhône au
Rhin te gaan kopen. Daarna zijn we terug de Sâone opgevaren naar het begin van
het Canal de la Rhône au Rhin.Daar werd
sluis S75-St-Symphorien onmiddellijk leeg gelaten en open gedaan.Hier ontvingen we weer een andere
afstandsbediening voor de sluizen.Deze
is iets ingewikkelder dan die op de Maas.Het duurt effe eer je het onder de knie hebt gezien je moet lezen wat op
de display komt en daarna enkele knoppen moet bedienen, de ene heel kort en de
andere voldoende lang.Dan volgden de
sluizen S74-Laprière, S73-La Tuillerie, S72-Abergement, S71-La Grange,
S70-Belvoye en S69-Bon Repos.
Nu nog op de Sâone.Het fabriek van Solvay , stil liggen,
aanmeren, parkeren verboden.
Tussen sluis S72 en S70 mag je
nergens aanleggen en blijven liggen wegens de aanwezigheid van het fabriek van
Solvay dat geklasseerd staat als Seveso-bedrijf (fabriek van productie van
chemische stoffen onderandere chloor).Aan de
aanlegsteiger van Choisey lagen drie boten. Eentje op elke kop en natuurlijk er
eentje middenin met achter zich een meter of zes en vooraan een meter of acht
zodat er niemand tussen kon.Toen we
kwamen aanvaren zag ik een man boven op het dek maar toen ik vaart minderde kon
die niet vlug genoeg naar binnen !In
elk geval zou die of naar voor of naar achter moeten schuiven. Wanneer wij
naast hem gingen liggen kwam er geen reactie zelfs niet na gebruik van de
scheepshoorn.De mensen van de eerste
boot, bleken mensen van Schoten te zijn, kwamen wel naar buiten en toen kwam de
andere uiteindelijk ook buiten. Met wat schuiven en passen konden we er netjes
tussen.Waar een wil is is een weg zou
ik zeggen.
Enkele beelden van Choisey.S avonds
een ballonmanifestatie.
S avonds nog een kleine wandeling in
het dorp gemaakt.Er is geen bakker meer
maar er is een centre Commercial op een paar honderd meter van het dorp. Er
staan best wel wat nieuwe huizen rond de oude dorpskern. In de dorpskern veel
oude, maar in tegenstelling met andere oude dorpen, goed onderhouden
huizen.Langs de aanlegplaats ligt een
mooi parkje met groten bomen waar het na de middag lekker onder zitten was.
Dag 70 - Zondag 16-07-2017 â Auxonne - St Jean-de-Losne
We hadden eerst gedacht van hier nog
een dag te blijven liggen aangezien de steiger hier voorzien is van water en
elektriciteitsaansluitingen maar omdat ze niet werken en je daarvoor naar de
haven moest gaan we toch maar verder varen.We zijn hier al enkele keren geweest en we willen meer tijd spenderen op
het Canal de la Rhône au Rhin, daar zijn we nog niet geweest. Toen we na het
ontbijt los gooiden arriveerde er net een boot van de andere zijde die onze
plaats dadelijk innam. De boot Zizz die hier gisteren achter ons kwam liggen en
waarvan de bilgepomp elk half uur een scheutmet diesel vervuild water uitspoot met een penetrante dieselgeur tot
gevolg (Tot ik de schipper ervan wees op de vervuiling en ik dan zei dat hij
zijn pomp kon afzetten voor deze nacht gezien wij niet in een dieselgeur wilden
slapen) vertrok ook en kwam ons ook nog achterna.
De Skayen I van Jean en .De kade in St Jean de Losne. Privé scheepswerf.
Aan sluis S20-Auxonne waren net twee
boten de sluis ingevaren en de deur ging dicht.Terwijl wij lagen te wachten kwamen nog drie andere boten achter ons
liggen, de Zizz, een Deen en de Skayen I en een vierde was nog op komst.In de sluis lagen wij BB vooraan, de Zizz
wrong (letterlijk het is een ouder koppel waarvan de man volgens mij niet
echt in staat meer is van nog veilig te varen !) zich nog tussen ons en de SB
kade, de Deen kwam achter ons liggen en maakte maar met één lijn vast waardoor
hij steeds zijn boegschroef diende te gebruiken om de boot tegen de kant te
houden, en de Skayen I (Jean en ) ging achteraan BB liggen. Eenmaal de sluis
uit stoof de Deen ons voorbij en een tijdje later de Skayen I. Maar goed dat de
Zizz achter ons bleef anders hadden we nog steeds de dieselgeur gehad.In St Jean-de-Losne was er nog net een
plaatse voor de rondvaartboot Vagabond.We moesten wel enkele lange lijnen gebruiken gezien de ringen hier ver
van de kade staan.
Monument aan de brug.Het interieur van de kerk van St Jean-de-Losne.
Namiddag nog een wandeling gemaakt
langs het dok aan het begin van het Canal de Bourgogne en het vroegere Gare
deau.Dit is een kom van 9,8 Ha waar nu
3 pleziervaarthavens, een scheepswerf en het verhuurbedrijf van Le Boat
gevestigd zijn.Vervolgens door het
stadje terug naar de kade.S avonds nog contact opgenomen met Jean van de Skayen I
die deze morgen mee tot hier gevaren is.Zij gaan morgen verder naar Verdun-sur-Doubs en van daaruit naar
Chalons-sur-Sâone waar ze het Canal du Centre opvaren en zo verder naar het
Canal latéral à la Loire, Canal du Briare, Canal du Loing, en via de Seine
terug naar de Oise waar ze ergens lang wonen.Wij gaan morgen 4 km terug naar het Canal Rkône-Rhin en de Doubs.