Dag 140 â Zaterdag 30-09-2017 â Gavere - Merelbeke
Te 10:30 uur vertrokken na de passage
vrachtschip Piet Hein (NL). Toen we bijna aan de Ringvaart van Gent waren
werden we opgelopen door een groot leeg vrachtschip dat later linksaf de
ringvaart op ging.Onderweg heeft het een
hele tijd geregend.Aangekomen in YH
Merelbeke te 12:15 uur.Eerst aan de
havenmeester laten weten dat we gearriveerd waren en daarna de auto gaan
ophalen.
Gentse Leievaarders op pad.Ghelamco-arena.Sluis Merelbeke. Zonder woorden.
Aanvankelijk was er wat lichte regen
maar later klaarde het op en kon de regenkleding uit. Deze avond zijn we gaan
eten bij Rocco en hebben we kennis gemaakt met Tony & Lieve Willems van de
Lady Luna waarmee we aan tafel zaten.Zij liggen met hun boot in Gent.Vandaag op tijd gaan slapen gezien we morgen vroeg willen vertrekken.
Dag 139 â Vrijdag 29-09-2017 â Oudenaarde â Gavere
Het was deze morgen weer druk met de
scheepvaart. Toen we de haven verlieten en aan de sluis arriveerden werd er
niet een grote naar boven gebracht en hoorden we dat er nog eentje kwam aan
varen achter ons. Maar we hadden geluk dat we met de Aristo (NL 107 m lang)
toch door de sluis Oudenaarde konden.We
moesten er eerst in en moesten helemaal vooraan liggen.
Langs oude Scheldearmen, kleine
paadjes, steegjes en kleine dorpjes.
Normaal zouden we daarvoor wachten
maar de sassenier stond erop dat we mee gingen omdat we anders vermoedelijk nog
enkele schuttingen zouden moeten wachten. Alles liep vlot en aanvankelijk
konden wij die boot voor blijven maarvoor de sluis van Asper hebben wij hem laten voorbij gaan gezien hij te
dicht naderde.Aan sluis Asper mochten
we van de sassenier niet mee met de Aristo maar moesten we met de Guatemala (B
87 m) de volgende schutting nemen.Hier moesten we echter een uur wachten op een opvarende die er aan
kwam.Na die sluis moesten we nog enkele
km varen tot de passantenkade in Gavere waar we vannacht blijven liggen.We lagen hier vast te 13:00 uur.Ik ben namiddag nog eens alleen de auto gaan
halen terwijl Annie de boot binnen gepoetst heeft. Het was een rite van 17 km
langs het fietsknooppuntennetwerk van de Vlaamse Ardennen.Het was een mooi ritje door de natuur, langs
enkele stukken van de Oude Schelde, langs enkele kleine gehuchtjes van Gavere,
Hermelgem, Welden, Nederename en Ename en een natuurgebied langs de
gekanaliseerde Schelde.Het is hier wel
een mooie streek om te fietsen met al dat groen. Ik was rond 16:00 uur terug
aan de boot en in de late namiddag arriveerde een visser die vroeg om de boot
helemaal vooraan te leggen gezien zij hier een voederplek hadden gemaakt om te
vissen en wij met de boot er net boven lagen.Ik heb de boot dan maar verder tot vooraan getrokken en daar vast
gemaakt.Namiddag voor alle zekerheid
toch nog maar 100 L diesel gaan halen, ik wil onderweg niet zonder vallen.
Dag 138 â Donderdag 28-09-2017 â Herinnes - Oudenaarde
Goed geslapen hier.Er kwamen toch tot 23:00 uur boten door de
sluis en deze morgen om 06:30 uur was de eerste van een reeks van vijf al
paraat.Na 08:30 uur waren al de
wachtende schepen voorbij de sluis en toen bleef de sluis open staan voor
afvaart.We zijn dan ook maar dadelijk
vertrokken toen we klaar waren met het ontbijt.We gingen vandaag door de sluizen Hérinnes en Berchem Kerckhove en
legden iets na de middag aan in de jachthaven van Oudenaarde.Hier hebben we twee jaar geleden ook eens
gelegen.In het kaartenboek stond ook
een passantensteiger net voor de versmalling aan de brug maar daar is het een
hoge kade en kunnen we de fietsten er moeilijk af krijgen, dus zijn we maar tot
de jachthaven gevaren.Toen we net
aangelegd en gegeten hadden begon het te regenen maar gelukkig heeft dat maar
een half uur geduurd. Tijdens onze rit naar de auto is het op een paar lichte
druppels na droog gebleven, er was wel goed wat wind in die hadden we pal op
kop.
Alleen maar grote boten vandaag.Het gerechtshof van Oudenaarde.Uienraapmachine.
Ik heb vandaag onze eerste platte
band met de fiets gekregen. Na een dikke 2000 km (eigenlijk 4000 km met ons
twee) op soms nogal erbarmelijke fietspaden bestaande uit
gaten-en-bulten-asfalt of scherpe-grind-paden heeft het nog lang
geduurd.Het loopvlak van mijn achterste
buitenband, die nochtans net voor onze reis vernieuwd werd, is totaal op en
staat vol kappen van over de paadjes met het scherpe grind te rijden. Ik heb
dus onderweg maar een nieuwe buitenband aangeschaft en die deze avond op de
fiets geplaatst.
We varen vandaag terug België
binnen.Normaal zouden we tot de
passantensteiger in Doornik varen maar we hebben besloten maar verder te varen
tot vlak voor de sluis van Hérinnes en daar aan de kade te gaan liggen.
Gisteren avond hebben we nog bezoek gehad van iemand van het VNF die kwam
informeren waar wij naartoe wilden.De
boot lag namelijk met de boeg in de richting van sluis Fresnes en die man dacht
dat wij niet op de hoogte waren van de stremming en dat wij vandaag naar
Valenciennes wilden.Toch goed dat ze
dat even komen checken.Gisteren avond is
er een groot ponton met kranen die richting in gevaren.Er kwamen gisterenavond en ook nog deze
morgen enkele grote vrachtschepen uit die richting, ze moeten die dan toch nog
door gelaten hebben. Wij zijn na het ontbijt te 10:00 uur vertrokken.Eerst was het rustig maar toen wij eenmaal
het Canal de Nimy-Blaton-Peronne voorbij waren en ter hoogte van Antoing
richting Doornik voeren kwamen we toch nog verschillen de grote boten
tegen.
Windmolenelementen ? Olieopslagtank
wordt woning.Wie is dit op het mooie
plein in Doornik ?
Er lagen er ook een reeks te laden en
te lossen dus het zal hier vandaag toch ook druk worden. Aan de doorvaart van
Doornik kregen we dadelijk groen licht en later aan de sluis van Kain konden we
net met een vrachtschip de sluis in.Ook
aan sluis Hérinnes hadden we met deze boot er door gekund maar wij hebben voor
de sluis aangelegd en blijven hier vannacht liggen.
Namiddag zijn we terug naar Doornik
gefietst langs Treui den Basse, Cavrinnes, Hérinnes, Obignies en Kain. Met
uitzondering van Kain zijn de overige dorpen eigenlijk een centrale straat allemaal
in mekaars verlengde met enkele korte zijstraatjes.Aan de ene kant de Scheldevallei en aan de
andere kant glooiende heuvels.In
Doornik nog een rondje door de stad gemaakt op zoek naar batterijen AAAA voor
in mijn aanwijspen voor mijn PC.Tijdens
de laatste 500 km in Frankrijk in alle winkelketens en zelfs enkele PC-winkels
binnen geweest maar nergens zijn die batterijen in voorraad.Ook hier in Doornik niks gevonden, dus zal
het de rest van de reis nog met het vingertje gewerkt moeten worden.Het wordt s avonds al vroeg donker.Het was goed weer vandaag maar het was hier
te 20:15 uur al pikkedonker !
Dag 136 â Dinsdag 26-09-2017 â Mortagne du Nord
Vandaag bleven we hier liggen.We gingen na het ontbijt op pad naar
Arleux.We reden langs de
Scarpe-Infèrieure tot in Saint Amand les Eaux. Dan via Hasnon, Tilley lès
Marchiennes, Somain, Aniche, Emericourt, Montigny, Lottre, Lewarde, Roucourt en
Cantin naar Arleux.Het zijn bijna
allemaal voormalige mijnwerkersdorpjes. De meeste mijngebouwen zijn verdwenen
al staan er hier en daar enkele die gerestaureerd zijn en een andere bestemming
hebben gekregen. De dorpjes hebben bijna allemaal een woonwijk die wij een cité
noemen.Op twee plaatsen zie je nog een
terril en in Lewarde is het Centre des Mineurs gevestigd op de oude
mijnterreinen.
De twee schachtbokken zijn nog intact
en toen wij er passeerdendraaide in een
van de schachtbokken de grote kabelschijf waar de kabel op loopt die de liften
op en neer laat.Ik wou de site wel gaan
bezoeken en Annie laten kennis maken met het afdalen in een koolmijn maar zij
had daar niet veel zin in.Ik ben in het
laatste jaar dat de mijn van Beringen nog actief was eens naar onder geweest
met mijn vader die daar ooit nog gewekt had. Ik vond het wel interressant
toen.Ik zou er echter nooit hebben
willen gaan werken.
Samenvloeiing van Schelde en
Scarpe.Stelplaats stoomtreintje.Silocomplex Arleux.
altijd in het donker, het stof en de
warmte zag ik niet zo zitten. Het was vandaag een mooie rit, het was lekker
weer, niet te steil bergop met een uitzondering te Erchin ter hoogte van het
Château van Erchin waar we de heuvelkam die het stroomgebied van de Schelde en
de Scarpe scheidt over moesten.Het was
niet zo hoog maar de zijde van het dorp naar het zuiden was wel heel
steil.Er lopen hier door de voormalige
mijnstreek nogal wat oude spoorlijnen.De
steenkool moest natuurlijk van al die mijntjes naar de kanalen gevoerd worden
om dan verder richting de grote steden vervoerd te kunnen worden.
Centre des Mineurs in Lewarde.Kerk, Mairie en oorlogsmonument in Mortagne
du Nord.
We waren om 09:30 uur vertrokken en
waren te 13:30 uur na 46 km aan de auto. Op de terugweg naar de boot nog wat
boodschappen gedaan en gezien het weer nog steeds goed was en het nog vroeg op
de namiddag was zijn we de auto nog gaan weg zetten naar Doornik.We hadden dus vandaag in totaal 67 km
gefietst.
Dag 135 â Maandag 25-09-2017 â Bouchain â Mortagne du Nord
Tijdens het ontbijt zijn er weer twee
boten voorbij gevaren in de richting waar wij gaan.We zijn dan na het ontbijt ook maar dadelijk
vertrokken en hadden het geluk steeds met het vrachtschip de Relicat (F) mee
door de sluizen Denain, Trith, Folien , Bruay en Fresnes te kunnen en waren
voorbij die laatste te 14:30 uur.Nu
zijn we gerust, nu kunnen ze ons hier niet meer vastzetten.De laatste drie sluizen hadden we nog het
gezelschap van de Belgische vrachtboot Sarah.De sluizen zijn hier 125 x 12 m dus was er nog plaats over.Vanaf hier hebben we de twee vrachtschepen
niet meer bijgehouden en ons eigen tempo gevaren.
Streek met mijnverleden.125 x 12 meter.Graan en nog eens graan.En ook hier en daar oude industrie.
Onderweg kruisten we nog drie grote
vrachtschepen en net voor we in Mortagne du Nord aan de brug arriveerden werden
we nog opgelopen door een groot leeg vrachtschip dat minstens eens zo snel
vooruit ging als wij !We hebben dan te
15:30 uur daar aangelegd.Hier staat ook
een servicepaal voor water en elektriciteit welke met een elektronische
sleutel werkt.Die hebben we nog van
onze reis naar de Somme twee jaar geleden en er stond nog een bedrag van meer
dan 20 euro op dus dat zullen we nu meer eens gebruiken en de watertanks nog
eens vullen en de batterijen nog eens goed bijladen.We hebben de laatste negen dagen op plaatsen
gelegen waar geen elektriciteit en water was.Na het avondeten nog een kleine wandeling gemaakt.De vaarboeken van Frankrijk kunnen we nu
opbergen, morgen varen we Belgie terug binnen.
Dag 134 â Zondag 24-09-2017 â Marqouin â Bouchain
Deze morgen eerst de auto opgehaald en verder gezetnaar Arleux.We gaan hem daar laten staan tot we in Mortagne du Nord zijn, net voor
de grens met Belgie en gaan hem van daaruit ophalen.Het zal dan wel 43 km zijn maar dan zijn we
voorbij de twee sluizen op de Schelde net na Valenciennes die vanaf 27-09 voor
14 dagen gesloten worden, en dan hebben we wat meer tijd.We zijn op tijd vertrokken en waren na 42 km
om 13:00 uur terug aan de boot in Marquion.De eerste 14 km langs het kanaal maar daana moesten we over de heuvel
waar de tunnel van Ruyalcourt onderdoor loopt en dan nog een 10 km op en neer
verder tot Moislains. Daarna van Arleux langs het kanaal terug naar
Marquion.
Steiger Marquion.Fietsvakantieboot Zwaantje.Staat dit scheef of heb ik gedronken ?
Na het eten vertrokken we dan met de boot richting Valenciennen.We gaan zo ver varen als we kunnen
vandaag.Ik ga niet het ricico nemen om
voor de gesloten sluizen te moeten blijven liggen.Van Marquion ging het tot Arleux over het
Canal du Nord met net voor het einde de sluis van Paillueil.Hier moesten we wachten op de volgende
schutting met het gevolg dat we een dik half uur verloren.We zijn dan met het Zwaantje (NL
fietsvakantieboot) door de sluis gegaan.In Arleux gingen wij rechtsaf door het Canal de la Sensée verder.Vorige reizen hier zijn we dan tot in Bassin
Ronde op het einde van dat kanaal gevaren maar vandaag gaan we nog door sluis Pont
Malin gevaren tot in Bouchain waar een aanlegkade is net achter de brug aan de
oude Remparts.We lagen te 17:30 uur
vast, de volgende sluis gaan we toch niet meer halen.SAvonds een klein wandelingetje gemaakt om
de bakker te zoeken (en nog gevonden ook!)Hier zijn we nog nooit komen liggen maar wel voorbij gevaren.
Dag 133 â Zaterdag 23-09-2017 â Kade Peronne - Marqouin
Vertrokken
te 09:00 uur in Peronne. Via de sluizen S12-Cléry-sur-Somme, S11Feuillaucourt, S10Allaines,
S9Moislains, S8-Moislains, Soutterain Ruyaulcourt, S7-Graincourt,
S6Graincourt, S5Moeuvres, S4-Sains les Marqouin, S3-Sains les Marqouin en
S2Marqouin tot aan de steiger in MarqouinBij 2 sluizen een lange wachttijd gehad dus waren we daar pas te 19:30
uur,een half uur voor sluitingstijd van
de sluizen !Veel hebben we dan niet
meer gedaan.
Vertrokken in de mist. Weer heel druk.Tunnelvaren.Een "aalscholverboom".
Dag 132 â Vrijdag 22-09-2017 â Kade voor sluis Languevoisin â Kade Peronne
Deze morgen eerst de auto
opgehaald.Ritje van 22 km, vertrokken
te 08:15 uur en terug aan de boot te 10:10 uur. Onderweg op het kanaal 5
koppelverbanden (2 x 39 m), 3 boten van 60-70 m lengte, 2 van 40-50 m lengte en
één spits opgemerkt die onze richting uit gingen !En dan heb ik nog niet altijd langs het
kanaal gereden.Het wordt heel druk
vandaag zo te zien. Wanneer ik terug aan de boot kwam was daar net een Belgische
vrachtboot die net naar de sluis ging. Alles rap klaar gemaakt voor vertrek, de
sluis opgeroepen en we konden nog net mee.
Aardappeloogst in volle gang. En druk, druk. En nog drukker vandaag. Oven voor ?
Dat is een meevaller, als we gewacht
hadden was het eerste koppelverband dat ik vanmorgen zag misschien aangekomen
en dan hadden we moeten wachten. We gingen telkens met de Vaiana (B) uit Brugge
door de sluizen S15-Languevoisin, S14-Epénancourt en S13-Peronne.Er waren ook telkens tegenliggers, een paar
keer moesten we een tijdje wachten en tussen de sluizen kwamen we ook telkens
één of twee tegenliggers tegen.Het is
vrijdag en ik denk dat dit de drukste dag van de week gaat worden.We lagen te 14:00 uur vast aan de kade in
Peronne en gezien we onderweg al gegeten hadden konden we dadelijk vertrekken
om de auto op te halen in Languevoisin.Gezien het mooi weer was hebben we die dan 15 km voorbij Peronne, in
Moislains gaan zetten.Zodus hebben we
vandaag zo maar eventjes 63 km gefietst. En kunnen we morgen een goed stuk door
varen.
Dag 131 â Donderdag 21-09-2017 â Pont lâEveque â Kade voor sluis Languevoisin
Deze morgen om 09:15 uur thuis
vertrokken om terug naar de boot te rijden.We waren te 13:30 uur aan de boot en na gegeten te hebben zijn we nog
maar vertrokken.We moeten voor de
sluiting van die sluizen op de Schelde daar voorbij geraken.Onmiddellijk na het los gooien sluis
S19-Pont-lEveque opgeroepen maar daar kregen we
te horen dat het voor ons de tweede schutting ging worden.Eerst moest nog een koppelverband (twee
spitsen achter mekaar vastgemaakt) geschut worden.Het was de Se-Vie(Fr)Daarna was het onze beurt. Sluis S18-Noyon
volgde op een km afstand en daar kwam net en vrachtschip uit dus dat viel mee,
we konden er dadelijk in.
Daarna was het een eindje naar sluis S17-Sermaise.Voor de sluis lag een ander jacht te wachten,
het vrachtschip moest nog naar boven en en kwam er nog eentje onderaf, dus
moesten we een half uurtje wachten.Ongeveer een uurtje later arriveerden we aan sluis S16-Campagne en weer
even wachten voor de Se-Vie die voor ons uit voer. Na deze sluis volgde het
souterain de la Pannetrie (1058 meter lang) en vervolgens nog een 8 km tot aan
de kade voor sluis S15-Languevoisin.Hier lagen al twee vrachtschepen voor de silos en eentje aan de kade
voor de sluis.De Se-Vie ging helemaal
vooraan liggen en wij vonden nog een plaatsje met twee bolders kort opeen
achter het aangemeerde vrachtschip.Het
is ondertussen te laat geworden om de auto nog op te halen, ik had dat anders
nog graag deze avond gedaan maar het zal voor morgen vroeg zijn.
Dag 129 â Maandag 18-09-2017 â Chauny â Pont lâEveque
Het is fris maar de zon komt er soms een
beetje door en het is droog (voorlopig toch). Het is vandaag 19 km varen met de
twee sluizen S2-St Hubert en S1-Sempigny en dan komen we in Pont lEveque op
het Canal du Nord.De sluizen zijn hier
dubbel uitgevoerd (twee naast elkaar dus) dus is het onwaarschijnlijk dat we er
niet zullen kunnen passeren (Je weet maar nooit dit jaar !) Het ging vlot, aan
de eerste sluis kwam net een vrachtschip uit dus konden wij er dadelijk in en
de tweede werd de deur geopend nog voor ik met de radio opriep.Na deze sluis ligt dadelijk rechts het
insteekhaventje van Pont lEveque waar we een twee jaar geleden ook gelegen hadden.
Port Pont lEvêque.R.I.P.Nieuwe aanwinst voor het
VNF, en een afgedankt exemplaar
Toen lagen er vier of vijf boten in
de boxen en drie tegen de kade maar nu !In de boxen gaat het nog maar de kade ligt er vol wrakken.Van die boten die aan de kade liggen is er,
op twee na,geen enkele waar ik nog vijf
euro zou voor geven.Het is een schande
dat ze die allemaal in de haven toelaten. Het is hetzelfde als aan al die
pontonnetjes die voorzien zijn om er enkele dagen te blijven liggen, die liggen
ook overal vol met wrakken.Ook aan de
kade voor de sluis aan de kant van de bebouwing kan je niet meer liggen.Daar is een kade gemaakt voor rondvaartboten
of passagiersschepen maar alle bolders zijn eraf gedraaid dus en in de beton
kan je geen piketten kloppen, dus daar kan het het ook vergeten.We hebben dan maar aangemeerd net voorbij de
hoek vastgemaakt aan een bolder en de rest aan de vangrails die er staan. Na
het aanleggen ben ik maar alleen de auto gaan halen, het was maar zeven km dus
de moeite niet om met twee te rijden.
Dag 128 â Zondag 17-09-2017 â Gunny â Chauny
Mooi maar fris deze morgen. Gezien we
vandaag maar 15 km ver met S1-Abbécourt gaan doen zijn wa wat later
vertrokken.Onderweg verschillende
ijsvogeltjes gezien, dat was weer een tijdje geleden. We zagen er twee op een
tak zitten die tegen alle verwachtingen in bleven zitten toen we er voorbij
gingen. We zijn vandaag niemand tegen
gekomen en waren te 11:15 door de sluis op het Canal latéral à lOise en een
kwartier later lagen we in Chauny vast aan de kade.
Namiddag reden van Chauny via
Autrepont, Pierremande, Vilette, La Marais Lissandre, Champs en Bois des Vaches
terug naar Guny.Het was zonnig en droog
maar niet al te warm. Toen we Guny arriveerden passeerden we weer langs het
tennisveld en het Jeu de Boules veld.Daar stonden een groot aantal autos en 4x4s bijeen en werd de buit van
een jachtpartij geslacht en verdeeld.
0nderweg naar sluis Abbécourt. Ijsvogeltjes. Aalscholver.Iemand een idee wat, waarom ?
Er lagen enkele everzijnen op de
grond en eentje hing gevild omhoog en werd versneden. Deze morgen hadden we een
aantal honden horen huilen in het dorp.Het duurde een hele tijd en nu vermoeden we dat de jagers daar toen
bijeen gekomen waren om op jacht te vertrekken en da thet de jachthonden waren
die wij gehoord hadden.
Gezien het nog steeds zonnig was
besloten we de auto verder in de richting van Noyon te gaan zetten zodat wij
hem morgen niet zo ver moeten komen halen.Toen we daar bijna waren zagen we daar boven een enorme regenbui hangen,
en toen wij in Varesnes arriveerden zaten we er net aan de rand in.We hebben een tijdje in de auto gewacht en
toen het stopte zijn we vertrokken over de Voie Verte langs het kanaal richting
Chauny.
Sluis 35Chauny op het begin van het
Canal de St Quentin en het einde van het Canal latéral à lOise.
Onderweg hebben we toch onze poncho
moeten aantrekken zo bleven we toch een beetje droog.Op een paar km van Chauny stopte het met
regenen maar voorbij die plaats hing nog een serieuze donker wolk.Gezien er geen wind was bleef die daar netjes
hangen en ze hangt er nu, een uur later nog altijd ter plaatse.
Dag 127 â Zaterdag 16-09-2017 â Pargny-Filain â Guny
Mistig weer deze morgen.Gelukkig trok de mist rond 08:30 uur op en
konden we toch nog op tijd vertrekken. We willen vandaag tot Guny varen.Het is 22 km verder en moeten door 8 sluizen.
(S9-Pargny-Filan, S8Chavignon, S7Chaillevois, S6Pinon, S5Vauxaillon,
S4Leuilly, S3Crécy, S2Gunny). Onderweg kruisten we 3 vrachtschepen, telkens
net voor of net in een sluis.Het ging
goed vooruit en er was enkel aan sluis S5 dat er een kleine wachttijd was omdat
de deur niet onmiddellijk open ging toen een van de vrachtschepen er in
lag.Het stuk dat we vandaag deze was
een beetje mistroostig, houtgewas links en rechts zodat we geen uitzicht
hadden.Aan een van de sluizen vernamen
we van een locale wandelaar dat dat kwam omdat hier in de buurt, meer bepaald
in het Bois de Mortier, heel veel Duits geschut stond opgesteld en er nu nog
veel munitie niet opgeruimd is ! In de velden rondom worden net als in de
westhoek nog regelmatig onontplofte granaten en obussen opgeploegd worden. Het
vroegere jaagpad is ook niet gemaaid en de struiken beletten je een eventuele
doorgang.
Ochtend in Pargny-Filain.Binnenkoer van het Chateau: 14 Ha
!
Coucy-le-Château.
In Pinon waar we gisteren onze auto gezet hadden
zijn we even gestopt om brood te halen en zijn dan verder gevaren tot in Guny
waar we te 14:00 uur hebben aangelegd.We hadden onderweg al gegeten dus konden we onmiddellijk aan onze
fietstocht vertrekken.We reden van
Guny, via les Michettes (een oude fabriekswijk) naar de D1, onder langs
Courcy-le-Château naar Jaulencourt, Landrecourt, door enkele gehuchten waarvan
ik de naam vergeten ben, en Brancourt-en-Laonnois naar Pinon.Het was een mooi ritje, soms licht hellend en
we arriveerden na 17 km aan de auto.We
reden terug over de weg door het Bois de Mortier via Courson terug naar
Coucy-le-Château. Het is een stadje bestaande uit twee delen, La Village Basse
en la Village Haut. La Village Haut ligt op een ca 40 meter hoge rots waar ook
de restanten van het Château staan. Het schijnt de grootste ruimte binnen de
kasteelmuren in Europa te hebben gehad. Het is verschillende malen vernield, de
laatste maal in WO I toen het door de Duitsers tijdens hun aftocht zou zijn
opgeblazen.Er staat een maquette van
hoe het ooit geweest moet zijn. Het moet een fantastisch bouwsel geweest zijn.
Na ons bezoek terug naar de boot en eerst eens door het dorp gereden om een
bakker te zoeken. Je raad het nooit, er is een bakker, maar . hij heeft
jaarlijks verlof tot 23 september !.We
zullen morgen vroeg dus de generator moeten aanzetten en zelf bakken.
Dag 126 â Vrijdag 15-09-2017 â Bourg-et-Comin â Pargny-Filain
De morgen vroeg al en vrachtschip
voorbij gevaren en een van de twee grote pleziervaarders die aan de overkant
lagen is ook al vroeg vertrokken. Wij gaan vandaag tot Pargny-Filain, 13 km
verder met 4 sluizen (S13-Verneuil, S12-Moussy, S11-Metz en S10-Moulin Brülé)
en door de tunnel van Braye-en-Laonois (2365 m lang). De sluizen hier zijn zeer
rustig, het water komt er toch snel binnen maar wordt langs onder in gelaten.
Daardoor krijg je geen stroming in de sluis en blijft de boot zelfs los zeer
rustig liggen.Het zijn de rustigste
sluizen die we tot hier gedaan hebben.Na de tweede hebben we de boot zelfs niet meer vast gelegd.We waren ook steeds alleen en dus ging het
goed vooruit.We lagen te 11:10 uur al
aan de steiger in Pargny-Filain.Het is
een vlottende steiger voor drie boten van onze lengte.Er lag er eentje maar daar was niemand aan
boord.Er is elektriciteit en water en
de ligprijg bedraagt alles inbegrepen 7 wat heel schappelijk is.De watertanks worden weer eens bijgevuld en
de batterijen goed bijgeladen.Gezien de
zon het begint te laten afweten mogen die wel eens aan de lader hangen.
Ingang tunnel Braye-en-Laonnois.Obussen opruimen geblazen.1917 Alles plat.
Na het eten zijn we weer gaan
fietsen. Aan het einde van de tunnel zagen we een goed fietspad liggen dus
dachten we dat te gaan volgen en zo terug naar Bourg-et-Comin te rijden maar
daar hadden we ons mispakt.Het fiespad
draaide een heel andere richting uit (het volgde de loop van de Alliette en die
ging richting Cerzy, dus dat ging mis. Dan weer terug naar de haven, over de
brug en langs Filain gereden.Dat ging
zeer steil bergop naar de Chemin des Dames (D18) die boven op de heuvelkam loopt.Beneden in Filain zaten we op 81 meter boven
zee-niveau en boven op de D18 op 183 meter.De weg er naartoe liep over ongeveer 1,2 km dus 102 meter omhoog.Bijna boven staat de Chapelle de Sainte
Berthe. Van oorsprong dd 12e eeuw maar ooit eens afgebrand, terug
opgebouwd en in WOI plat gebombardeerd.Kort na de oorlog terug opgebouwd en vorig jaar met vrijwilliggers mooi
gerenoveerd. Boven op de heuvel bevindt zich het panoramamunt van Le
Royère.Plaats waar oot de Ferme de
Royère stond. (ook plat gegooid zoals de hele streek hier toen)Er staan informatieborden over het hele
gebeuren hier.Er staan luchtfotos op
van wat toen van het dorpje Filain geworden is, en luchtfotos van de hele
streek.Het is een tapijt van
bomkraters, de ene tegen de andere.Op
een infobord staat dat hier op een paar dagen tijd langs de Cjhemin des Dames 7
miljoen obussen (ja je leest het juist) afgeschoten zijn.Op andere fotos staat de streek
gefotografeerd na de slag, er stond op de heuvels geen enkele volledige boom
meer.
Daarna fietsten we verder richting
Braye-en-Lannois en moesten daarvoor aan de andere zijde van de Chemin des
Dames steil naar beneden, het dorpje ligt aan het begin van de Tunnel van
Braye.De tunnel ligt onder het hoogste
punt van de bergkam (100 meter boven het tunneldak).Van hieruit ging het via Moussy-Vermeuil en
terug langs het fietspad langs het kanaal terug naar Bourg-et-Comin.
Later zijn we de auto gaan verder
zetten naar Anzi-le-Château en zijn we met de fiets terug gereden.We hebben vandaag 41 km op de teller
(waaronder een serieuze beklimming en een serieuze plensbui) en zijn dan deze
avond maar eens uit eten gegaan in Ma Belle Provence in Pargny-Filain. (Een
aanrader, goed lekker en veel eten voor een zeer democratische prijs).
Dag 125 â Donderdag 14-09-2017 â Berry au Bac â Bourg-et-Comin
Deze morgen toch maar de fiets
genomen om naar de bakker te rijden.Ben
gisteren avond nog te voet gaan kijken of en wanneer hij open was maar dat was
verder dan dat ik gedacht had.Het weer
ziet er vanmorgen beter uit dan gisteren, het is fris maar droog.We vertrokken klokslag 09:00 uur naar sluis
S1-Berry, de laatste op het Canal de lAisne à la Marne.Als we daar doorheen zijn zitten we op het
Canal latéral à lAisne en moeten we kiezen of we langs de Maas of langs de
Schelde naar huis gaan.Gezien de
stremming die in België op da Maas vanaf 23/09/2017 ingaat tot 16/10/2017 ( de
Maas wordt dan wee leeg gelaten zodat er niet gevaren kan worden, gaan we
richting Schelde.Het is weer een extra
omweg maar anders moeten we 3 weken aan de grens wachten en dat zie ik niet
zitten.Wanneer we uit de sluis gingen
namen we met de radio contact op met sluis S13-Berry-au-Bac maar de oproep werd
niet beantwoordt.De sluis was dicht en
er lag een schip in maar toen wij er naartoe gingen ging de deur terug open en
werden we met het jacht dat er al in lag versast.
Mooi weer vandaag.Silos in Berry au Bac en de sluis.Dat wordt krap.Kreun, kreun.
Hier krijgen we weer een
afstandsbediening en is het stangetje draaien weer gedaan.Voorbij de sluis lagen al vier vrachtschepen
te wachten op lading.Het is vandaag 21
km varen zonder sluis (het mag ook eens wat minder werken zijn voor ons Annie
hé)Het jacht voor ons ging wat sneller
maar na 21 km waren we weer kort bij mekaar gezien hij onderweg had moeten
wachten op een plaats waar twee schepen naast mekaar lagen om te lossen en er
nog enkele tegenliggers waren.
Leuke Anti-ramkraak.Jeanne was hier.Druivenpers op stoom. Het militaire kerkhof
Pontavert.
Uiteindelijk legden we al te 11:30
uur aan de kade in Bourg et Comin aan het begin van het Canal de lAisne à
lOise waar we morgen gaan op varen.Aan
het steigertje lagen twee boten dus dat was volzet. Namiddag zijn er nog vier
vrachtschepen gepasseerd en zijn er nog twee grote pleziervaartuigen aangekomen
die aan de kade tegenover zijn gaan liggen. We hadden vandaag een mooie en droge rit terug
naar Berry.Er was terug veel wind maar
die hadden we langs achterdus dat viel
mee.We reden via Villers-lés-Prayères,
Maizy, Concevreux en Cormicy terug naar Berry-au-Bac.Het was 24 km en veel vlakker dan de weg aan
de overkant van de vallei van de Aisne waar we ooit eens langs reden.In het mooie dorpje Concevreux staat een mooi
kerkje maar dat wordt momenteel gerestaureerd, dus binnen konden we niet veel
fotos nemen, alles was onder zeilen gestopt. In Cormicy vonden we een gedenkplaat die
verwees naar de doortocht van Jeanne dArc toen ze 600 jaar geleden op weg was
naar Reims. Die is blijkbaar ook bijna overal geweest waar we langs gekomen
zijn !.Met de auto terug onderweg naar
Bourg-et-Comin reden we over de Chemin des Dames, de weg die zo wat gelijk
loopt met de frontlinie tijdens de eerste wereldoorlog. In de omgeving van deze
weg liggen vele kleine en grote militaire kerkhoven.Hier kan je de waanzin van het hele gebeuren
aanschouwen.Ter hoogte van Beaurieux
kregen we terug een stortbui te verwerken.Het werd aardedonker en toen barstte de bui los.Gelukkig hebben we deze bui niet met de fiets
gekregen.We hebben namiddag met het
weer geluk gehad. Deze avond de TV nog eens geinstalleerd, het wordt s avonds
te fris om buiten te zitten met die wind en die buien en het wordt elke dag
vroeger donker.
Dag 124 â Woensdag 13-09-2017 â Courcy â Berry au Bac
Deze nacht heeft het serieus
gestormd. De boot ligt vol bladeren en kleine takken. Gelukkig zijn de bomen
hier gezonder dan die we al gezien hebben anders waren er zeker grote takken
afgebroken.Het waait deze morgen nog wel
en het heeft net nog geregend. Maar we moeten verder en gaan vandaag tot Berry
au Bac op het Canal latéral à lAisne.We moeten daarvoor door 9 sluizen. Onderweg kwamen we een vrachtschip en
een jacht tegen.
Fabriek waar tunnelelementen gemaakt
worden.Ligplaats Courcy. Sluis Berry au bac.
Onderweg begon het steeds harder te
waaien en we kregen steeds meer last van de sterke dwarse wind aan de sluizen
dat we besloten er mee te stoppen en aan te leggen aan sluis S2-Moulin de
Sapignuel.Het werd te riskant omdat de
boot in de sluizen steeds naar de verkeerde kant geblazen werd en niet te
houden was, zelfs met een lijn voor en achteraan vast gemaakt.We zijn dan namiddag de auto terug gaan halen
en aanvankelijk was het goed fietsen met de wind bijna in de rug maar de
laatste halve km begon het te regenen.In de late namiddag begon het terug hard te waaien en nu regent het met
momenten pijpenstelen.Als het zo
doorgaat is er binnen een paar weken weer water te veel overal.
Dag 123 â Dinsdag 12-09-2017 â Taissy - Courcy
Toen we vertrokken kwam er netnog een jacht uit de richting van Reims
aangevaren.Wij gingen vandaag door de
sluizen S12Huon, S11-Chateau-dEau en S10-Fléchambault en gingen voorbij de
jachthaven van Reims gezien het daar veel te lawaaierig is van het verkeer.De autoweg loopt vlak langs het kanaal en dat
geeft een lawaai van jewelste.Een
rustige nacht is daar uitgesloten.Wij
gingen verder tot aan de kleine kade in Courcy enkele kilometers voorbij Reims.Daar hebben we nog al eens gelegen, daar is
het rustig en is er een waterkraantje.Te 11:30 uur lagen we er vast. Na het middageten zou ik met de trein van
uit Reims de auto gaan ophalen in Chalons-en-Champagne.Ik vertrok met de fiets en was net te laat om
de trein van 13:30 te halen.Ik moest
tot 14:30 uur wachten voor de volgende trein. (Te lezen op het scherm met de
aangekondigde treinen.) Ondertussen nam ik een ticket uit de automaat en ging
zitten wachten.Er kwam een ticket ter
grootte van een bankkaart uit de automaat.Na een tijdje de mensen te hebben geobserveerd (?) zag ik dat die
allemaal een groot ticket (zo eentje als van de NMBS) uit de automaat
kregen.
De bijna lege jachthaven van
Reims.Hier is het wel druk. En het
wordt nog drukker.
Wanneer ik naar het loket (dat
ondertussen na de middag terug open gegaan was) ging en vroeg of ik het juiste
ticket had werd dat zonder meer bevestigd. Na een tijdje terug te hebben
gewacht sprak ik iemand aan of zij misschien het verschil tussen de twee
tickets kende maar dat was niet het geval.Gezien ik de zaak niet vertrouwde ging ik terug naar het loket en vroeg
naar het verschil in de twee vervoerbewijzen.Toen pas kreeg ik te horen dat de trein niet zou rijden maar vervangen
werd door een bus gezien er werken op die lijn waren. Die bus zou stoppen aan
de andere zijde van het station.Daarvoor moeten de reizigers een icoon op de vloer volgen door enkele
gangen, door een lange tunnel onder de sporen en tot aan een buitendeur.Vanaf daar geen icoontje meer te vinden.Er was daar wel een busstation maar wel van
de stadsbussen.Aan enkele mensen
gevraagd waar de stopplaats was maar niemand wist waar de vervangbussen van de
SNCF vertrokken.Dan maar weer terug
naar dat loket en toen ging er iemand mee (een beetje tegen haar zin denk ik te
merken aan het vriendelijke gezicht van madame !. Ja die domme toeristen
hè)Zij moest wel de vertrekcontrole van
de tickets aan de bus doen bleek later.We gingen dezelfde weg tot aan de buitendeur en dan nog 200 meter verder
de straat in (zonder icoontjes op de grond) en op een plaats zonder enig
merkteken, daar ging die bus stoppen. Ja moet dat allemaal maar van jezelf
weten.
Het verhaal is nog niet uit.
Uiteindelijk vertrok de bus op tijd te 14:30 uur.Wegens een staking of betoging (bleek later)
deden we over de eerste 510 meter (volgens mijn wandel GPS) 38 minuten !.Daarna volgden nog twee wegenwerken met een
aanschuif-file van hier tot in Moskou waar het nog eens een kwartier duurde en
nog een omleiding voor asfalteringswerken onderweg.Uiteindelijk kwamen we te 16:37 uur aan in
het station van Chalons-en-Champagne (2:07 uur voor 45 km ! met de fiets ben ik
bijna zo snel.)Dan moest ik nog terug
met de auto naar het station in Reims waar mijn fiets stond.Een half uurtje tot aan de stadsgrens van
Reims en daarna aanschuiven, aanschuiven en nog eens aanschuiven.Uiteindelijk mijn fiets kunnen opladen en na
nog wat opstoppingen was ik te 18:45 uur in Courcy aan de boot.
De rijstijl van de Fransen is verschrikkelijk.
Elk kruispunt met lichten wordt telkens geblokkeerd door mensen die nog op het
nippertje door oranje of rood rijden en dan midden op het kruispunt alles
blokkeren.Hetzelfde aan de mooie
rotondes, ze rijden gewoon door tot de rotonde helemaal vol staat en er niemand
meer door kan. Om het in termen van vroeger uit te drukken, het zou een
goudmijn zijn als je hier bonnen begon uit te schrijven.
Gisteren avond is er nog een
Nederlands vrachtschip voor ons komen liggen.Die was een kwartier te laat voor de sluis en is deze morgen te 07:00
uur vertrokken.Wij zijn er van wakker
geworden maar het was nog wat vroeg om op te staan.Gezien we toch om 08:30 uur klaar waren met
het ontbijt en opruimen hebben we niet gewacht en zijn we hem maar achterna
gegaan.Wij willen vandaag tot Sillery
of iets verder varen en moeten daarom weer eerst 8 sluizen bergop, dan de
tunnel van Mont de Billy door (2500 m lang), en daarna nog 3 of 4 sluizen
naargelang waar we gaan liggen.Toen we
aan de tweede sluis kwamen lag daar de Engelse boot aangemeerd die gisteren
avond nog net op tijd de sluis kon pakken. Alle sluizen werkten zonder
problemen dus we waren al te 10:50 uur voorbij de acht sluizen op acht
kilometer afstand.Aan de tunnel hadden
we pech.
Met een slakkengangetje. Kerkje
Taissy.
We zagen het licht op rood staan toen
we er arriveerden en zagen achterin de tunnel nog de vrachtboot varen.Toen ik informeerde bij de bedienpost kreeg
ik te horen dat er nog een groten boot aan kwam uit de andere richting en dat
we moesten wachten.Die boot ging
tergend langzaam door de tunnel en we hebben daar een uur lang moeten
wachten.De Engelse boot was ondertussen
ook aangekomen.Het zijn Engelse mensen
die in Zuid-Frankrijk in Carcasonne aan het Canal de Midi wonen en die nu hun
boot naar Noord-Frankrijk brengen om volgende zomer richting België en
Nederland te gaan varen. Om 11:55 uur was de Serenity (GB) er uit en was het
onze beurt en te 12:25 uur waren wij er al door.
Deze tunnel is breed en goed verlicht
dus kan je er een beetje vaart achter zetten.Daarna volgden weer twee sluizen en kwamen we in Sillery waar we een
half uurtje hebben aangemeerd om de voorraad aan te vullen. De Intermarche ligt
200 meter daar vandaan dus dat is mee genomen.Nadien zijn we nog door gevaren tot Taissy waar we bij ons vertrek een kade
gezien hadden tegenover het dorp. We lagen te 15:30 uur vast, goed vast want
namiddag is het hard beginnen waaien.In
de laatste 4 sluizen hadden we wat problemen met de wind om de boot tegen de
kant of soms net van de (verkeerde) kant te krijgen.Hier is nog een jacht richting Sillery
gepasseerd.
De
sluis S9-Chalons besteld tegen 09:30 uur.Voordien vertrokken er drie Engelse boten in de tegenover gestelde
richting (dus van waar wij gekomen zijn). Die wilden allemaal naar Toul en ik
denk dat die mensen daar de boot allemaal laten liggen voor de winter.Twee van de boten zijn ex-Nederlands.Wanneer wij wilden vertrekken hoorden we de
gewezen huurboot met Zweedse vlag die ons gisteren aan de ligplaats in Pogny
voorbij stoof en die hier ook lag ook starten.
We
hebben dan maar gemaakt dat we eerst in de sluis waren. Ik had gedacht dat die
boot ons na de eerste sluis zou voorbij varen maar ze zijn achter ons blijven
varen tot in Condé en hebben daar ook aangelegd. We gingen vandaag nog door de
sluizen S10Juvigny en S11Vraux en legden te 12:00 uur aan
in Condé waar het Canal de lAisne à la Marne begint en dat we morgen naar
opvaren richting Reims.
We
hebben dan maar gemaakt dat we eerst in de sluis waren. Ik had gedacht dat die
boot ons na de eerste sluis zou voorbij varen maar ze zijn achter ons blijven
varen tot in Condé en hebben daar ook aangelegd. We gingen vandaag nog door de
sluizen S10Juvigny en S11Vraux en legden te 12:00 uur aan
in Condé waar het Canal de lAisne à la Marne begint en dat we morgen naar
opvaren richting Reims.
Ligplaats Condé. Langs het kanaal in Condé. Vroeger werden hier suikerbieten geladen.
Namiddag na het eten de twee grote batterijen van
plaats gewisseld.De oudste begint veel
van zijn opslagcapaciteit te verliezen of er is een cel die het laat afweten en
haalt niet meer zijn maximum spanning zodat de laadstroommeter die vroeger na
een uur of twee varen naar nul zakte nu zelfs na vier uur varen nog steeds op
20 A blijft staan en als we stil liggen soms de frigo in veiligheidsstand valt
omdat de spanning te veel gezakt is.We
zullen morgen zien wat het resultaat is.De batterij is momenteel al 10 jaar oud, dus die is waarschijnlijk aan
vervanging toe.
Dag 119 â Vrijdag 08-09-2017 â Crouvot - Pogny
Deze morgen rond 08:00 uur zijn de twee
vrachtschepen El Paso en de Flore die gisteren aan de silos in
Vitry-le-Francois lagen om te laden hier al voorbij gevaren. Nu die voorbij
zijn kunnen wij dadelijk in de sluis de water voorraad bijvullen.We moesten wel eerst terug achteruit varen om
aan de stang te gaan draaien om de sluis te openen en de sluis moest nog vol
lopen maar dat ging vlug. We gaan vandaag door de sluizen S3Couvrot,
S4Soulange, S5Ablancourt en S6-La
Chaussée tot aan de kade in Pogny. Daar hebben we nog niet gelegen maar dat
lijkt ons een rustige plaats.We gaan
vandaag ook niet zo ver.Als we in een
trek tot Chalons-en-Champagne zouden varen zouden we weer varen tot een uur of
vijf en dan na het eten weer 32 km terug moeten fietsen. Toen we in Pogny
arriveerden vernam ik toen ik een bakker ging zoeken dat de bakker hier
gesloten is maar dat er een Intermarche in het dorp was. Nu dat het geval is ga
ik ook diesel tanken want ik denk dat we, nu we die omweg moeten maken om thuis
te geraken, er niet ga komen met wat we nog hebben. Na onze fietstocht via
Omey, La Chaussée-sur-Marne, Ablancourt en Soulanges arriveerden we terug in
Couvrot.Deze morgen was de Bar-Tabac
open maar nu, nu we hier terug aankomen en een tas koffie wilden drinken is die
weer gesloten. We reden terug naar Pogny via Loisy-sur-Marne, Drouilly, Prigny,
Sogny,St-Martin-aux-Champs, Cheppes-la-Prairie en Vitry-la-Ville.Allemaal kleine landelijke dorpjes.
Vitry-la-Ville is waarschijnlijker iets belangrijker geweest gezien daar het
Château van de Comtes de Riocour staat.Naast de kerk staat de grafkapel van de familie.In de kapel de gedenkplaten van het hele
geslacht gaande van het begin van de jaren 1800.Of er nu nog iemand van hen in het kasteel
woont weet ik niet, het is wel nog bewoond en mooi onderhouden.
Château Vitry-la-Ville, met de kerk ervoor, de
binnenzijde van de grafkapel met gedenkplaten van het hele geslacht.
Toen we terug in Pogny waren ben ik dan gaan
tanken. Ik heb 100 l in de bakboord tank gedaan. Met de 50 l reserve van de
stuurboordtank en wat er nog in de hoofdtank zit denk ik dat het wel gaat
lukken.We hebben dan ook weer maar
meteen inkopen gedaan, we moeten toch ook weer eten hè. Verder gaat er vandaag
niet te veel meer gebeuren denk ik.
Dag 118 â Donderdag 07-09-2017 â Pargny-sur-Saulx - Crouvot
Klokslag 09:00 uur aan de eerste sluis zijnde S64Pargny
die net na de kade ligt.Gezien een uur
vroeger de vrachtboot Flore door gevaren was stond de sluis leeg dus moesten we
even wachten en dan konden we door.Alle
sluizen die we nog moeten doen gaan dus leeg staan.We gingen nog door S65Etrepy,
S66Bignicourt, S67Ponthon, S68Brusson, S69Adecourt, S70-St Etienne,
S1-Vitry-le-Francois, S2Larmite en voor we aan de kade voor S3 Couvrot aan
legden.We hebben de voorbij reizen hier
voorbij gevaren en nu komt de afstand ons goed uit en gaan we hier liggen.Het is een oude los- en laadkade met een
grasveldje langs de kade.
Château Brignicourt. Wachten op lading. Kapel St
Genevieve. Mairie van Herlitz LEveque, en Couvrot.
Er lag de Britse boot Brunel maar die ging net
vertrekken.Die zouden naar Orconte op
het Canal entre Champagne et Bourgogne door varen. We lagen vast te 14:00 uur.
Na het eten via Vitry-en-Pertois, Merlaut, Outrepont, Helitz-LEveque,
Jussecourt-Minecourt en Heilitz-le-Maurupt terug naar Pargny-sur-Saulx gereden
en terug. Onderweg nog enkele pruimenbomen gevonden waar het pruimen regende.
Zoals gewoonlijk waren de plaatsen waar soms iets te drinken of te eten valt
allemaal gesloten. (Ik vraag me nog altijd af hoe die kunnen overleven !) We
hebben dan maar onze eigen voorraad die we hier altijd bij hebben aangesproken.
Hier in de buurt begin je al druivenplantages aan te treffen tegen de
zuidelijke hellingen van de heuvels.
Dag 117 â Woensdag 06-09-2017 â Bar-le-Duc â Pargny-sur-Saulx
Vandaag via de sluizen S39-Bar-le Duc,
S40Chantereines, S41-Gd Pré, S42Fains, S43Rembercourt, S44Varney,
S45Chacolée, S46Mussey, S47-La Doeuil, S48Neuville, S49-Grand Fraicul,
S50-Petit Fraicul, S51-Bois l'Ecuyer, S52Revigny, S53-N.D. Grace,
S54Damzelle, S55-La Haine Herlin, S56Braux, S57-Cortrisson, S58Chevol,
S59Remennecourt, S60Sermaize, S61-La Chaine, S62-l'Adjt, S63Pargny tot aan
de kade van Pargny-sur-Saulx gevaren.
Er wordt gewerkt.En nog meer gewerkt.Met een hele
voorraad.Hier groeit alles in het
wild.
Nergens enig oponthoud gehad behalve aan de
voorlaatste waar een van de benedendeuren open ging toen wij de
afstandsbediening gebruikten.Deze bleef
open staan en we konden nog eens gaan bellen.Na een tiental minuten werden we gedepanneerd en konden we verder.
Uiteindelijk lagen we te 16:55 uur aan de kade in Pargny. Savonds de auto
opgehaald en terug gereden.
Dag 116 â Dinsdag 05-09-2017 â Ligny-en-Barrois - Bar-le-Duc
We hebben deze morgen eerst de auto opgehaald.We vertrokken daarvoor langs het kanaal tot
in Naix-aux-Forges over het fietspad op het jaagpad.Daar stopte het fietspad en werd het een
karrespoor op de dijk.We zijn dan maar
langs de gewone weg via St Amand-sur-Ornain, Tréveray en Laneuville tot in
St-Joire gereden.Daar namen we terug
het oude half geasfalteerde pad over het jaagpad tot in Demange-aux-Eaux aan
het steigertje aan sluis S1 waar we gisteren morgen de auto hadden gezet.We waren terug aan de boot te 11:30 uur en hebben
de fietsen op de boot gezet, de auto in de straat geparkeerd en zijn dan
onmiddellijk vertrokken. Aan de eerste sluis van de dag hadden we al prijs. S23-Villeroncourt
verrekte het van open te gaan.
Le Ornain in Tréveray. Pont canal van de Ornain.Sluis 38 en brug Bar-le-Duc.Kerkhof Bar-le-Duc.
Na een telefoontje werd dat na een vijftal minuten
opgelost en konden we verder. We gingen achtereenvolgens nog door de sluizen:
S24Maulan, S25Velaines, S26-Nancois le Petit, S27Chessard, S28Tronville,
S29Bohanne, S30Guerpont, S31Silmont, S32Tannois, S33Maheux, S34-Gde Chalaide,
S35Longeville, S36Savonnières, S37Popey, S38Marbot en de Pont Levant in Bar-le-Duc. Ze werken allemaal
goed behalve S27-Chessard waar we 45 minuten (de langste tijd tot nu toe)
moesten wachten op de depanage.We lagen
te 17:20 uur vast aan de kade in Bar-le-Duc.Na het eten ben ik maar alleen de auto gaan ophalen gezien Annie het
vanavond niet maar zag zitten om dat te doen.
Dag 115 â Maandag 04-09-2017 â Demange-aux-Eau â Ligny-en-Barrois
Deze morgen eerst de auto aan sluis
S1 gaan zetten en via de intercom geinformeerd naar de toestand in verband met
de waterniveaus in het kanaal.Er werd
ons verzekerd dat het voor onze boot geen enkel probleem zou zijn om richting
Bar-le-Duc te varen.We vernamen ook dat
het Canal des Ardennes ook al gesloten werd !. We hebben dan maar ontbeten en
hebben alles klaar gemaakt om zeker te 09:00 uur aan die sluis te liggen.Wij waren op tijd, de sluis ging stipt om
09:00 uur open en we konden beginnen aan onze trip van vandaag: 23 Km en 22
sluizen (S1-Demange 1, S2-Demange 2, S3-Bois Molu, S4-Monfort, S5- Abbaye
dEnvaux, S6-Boeval, S7-St-Joire, S8-Laneuville, S9-Petite Forge, S10-Charbonnières,
S11-Tréveray, S12-Charmasson, S13-St Amant, S14-La Barboure, S15-Naix,
S16-Nantois, S17-Menaucourt, S18-Longeaux, S19-Givrauval, S20-Grèves,
S21-Gainval, S22-Ligny) tot in Ligny-en Barrois.Aan sluis S1 kregen we ook de
afstandsbediening die we vanaf sluis 18 moeten gebruiken. Daarvoor, van sluis
S1 tot en met S17 is het weer een sluizenketting waarvan de ene de andere in
werking zet. Alle sluizen werkten zonder enig mankement behalve sluis
S4-Monfort waar de beneden deur niet open ging toen het water gezakt was. Net
zoals vorig jaar toen we langs hier vertrokken.
Lage waterstand.Achterstallig onderhoud ?
Ook toen hadden we geen GSM
verbinding.Vandaag ook niet en de
intercom werkte niet.Je hoorde niets,
je kon hem alleen op en af zetten.Vermoedelijk heeft dat toch iemand gehoord want na een 15 tal minuten
arriveerde er een auto van het VNF en even later konden we weer verder.
Naarmate we steeds een sluis zakten steeg
het waterniveau dichter bij de normale stand en na sluis S13 waren de meeste
panden vol.Alleen na de voorlaatste
sluis voor Ligny stond het water zeker een meter te laag en vreesden we ervoor
of we verder gingen kunnen.Na sluis S22
stond het pand weer vol.Gelukkig maar
want anders stond het waterpeil in de haven ook te laag maar dat bleek hier het
normale niveau te hebben.In deze haven
lagen we vorig jaar met 14-07-2016, de Franse Nationale feestdag.De dag voordien hadden we een concert in het
park en vuurwerk nadien en de dag zelf zijn we naar de feestelijkheden en de
receptie geweest waarvoor we door de burgemeester zelf werden uitgenodigd.
Nu liggen er drie boten waaronder de
grote voormalige Nederlandse boot, nu Duitse vlag, die vlak voor ons hing in de
tunnel van Foug. Toen we net hadden vastgemaakt vertrok die boot en zijn wij op
zijn plaats tegen de kade gaan liggen zodat we vlak bij de
elektriciteitsaansluiting liggen. We besloten de auto pas morgen vroeg eerst
op te halen in plaats van vandaag nog en Annie is met de fiets op zoek gegaan
naar een winkel.
Dag 114 - Zondag 03-09-2017 â Pagny-sur-Meuse â Demange-aux-Eau
Goed geslapen.Niks lawaai, geen trein, geen lawaai van
verkeer.Het is niet voor niks dat het
hier normaal vol boten ligt.Na de
bakker en het ontbijt te 09:05 uur vertrokken.Het was nogal mistig en voor alle zekerheid maar alle verlichting
aangestoken.We moesten er hier toch
maar eens een tegen komen.Net voorbij
het pont de canal over de Maas kruisten we inderdaad de Duitse boot die we
gisteren in Void hadden zien liggen.We
waren al 11:00 uur in Void en besloten dan maar door te varen tot na de tunnel
van Mauvages.Sluis S12-Void is de
eerste van een sluizenketting van 12 en is daarom bemand.Van hier ging het verder naar sluis 11 en
daarna tot en met 1 die allemaal ongeveer 1 km van mekaar liggen en waar we
gemiddeld+- 2.5 meter stijgen tot op
het niveau van de tunnel van Mauvages. We waren te 14:35 uur aan de ingang van
de tunnel. Het sein stond op rood en we moesten tot 14:55 uur tot de VNF-begeleider
er aan kwam samen met een boot die net door de tunnel gepasseerd was.We konden onmiddellijk mee de tunnel in.
Laag water en mist.LOrnain in Houdelaincourt.Delouze.Château Void.Hier stond het
geboortehuis van J. Cugnot uitvinder van de eerste stoom aangedreven automobiel
geboren in 1729 in Void.
Wij gingen tegen ongeveer 6 km/uur
door de tunnel. Na de tunnel de VNF man met de fiets bedankt voor de vlotte
bediening (hij kon eigenlijk ook een klein uur vroeger naar huis gezien wij
vroeg aan de tunnel kwamen en er geen boot meer achter ons aan kwam) en we
kregen de raad aan te meren boven de sluis in plaats van aan het steigertje na
de sluis gezien daar nu weinig diepgang was.
Na het aanleggen vertrokken we weer
met de fiets van Demange naar Baudignécourt, Houdelaincourt, Delouze en Rosières-en-Blois richting
Mauvages. Onderweg in beide dorpjes een mooi lavoir gezien.Mauvages heeft een kerkje uit de 13e
eeuw.Heel oud, antiek maar mooi.Ook een mooie fontein als gedenkteken van de
Grote Oorlog naast de kerk.Van hieruit
ging het dan langs het kanaal over de D10 terug naar Void. Natuurlijk waren
hier weer alle restaurants gesloten.We
kregen van iemand te horen dat aan de rotonde net buiten het dorp een foodtruck
stond en we reden daar dan maar naar toe. Er stond een bord met mogelijke
bestellingen en toen we daar eentje uit gekozen hadden zei die gast doodleuk
dat we daar niet konden uit kiezen vandaag, dat hij alleen maar burgers had en
dat als we iets bestelden het pas tegen 20:30 uur klaar ging zijn omdat hij zo
veel bestellingen al had. We zijn dan maar met de fiets terug naar de auto
gereden en onderweg vonden we nog in een onopvallend pand een Kebab-zaak waar
we heel goed ontvangen werden en waar het eten voortreffelijk was.We hebben dus dan toch iets gegeten en zijn
dan met de auto terug naar de boot gereden. Het was weeral bijna donker toen we
er arriveerden.
Vandaag maar 2 km gevaren en drie
sluizen gedaan. We hebben er toch nog een uur over gedaan gezien we een
hotelboot als tegenligger kregen die net in Toul vertrokken was.Om 10:00 uur lagen we vast in Toul. Na het
middageten zijn we dadelijk vertrokken voor onze fietstocht van 29 km naar
Champigneulles via Villey-St Etienne, Luverdun, Pompey en Frouard.Onderweg weer een paar mooie plaatsjes tegen
gekomen oa aan het Plan dEau in Aingeray.In Liverdun stootten we op een oude scheepvaarttunnel die onder de
heuvel van Liverdun door ging.Vermoedelijk is die buiten gebruik gesteld bij de kanalisering van de
Moezel en er moeten voor en na die tunnel een paar sluizen gelegen hebben maar
daar vonden wij niets van terug.
We hebben vandaag weer slecht nieuws
gekregen in verband met de Maas in Frankrijk.Hier geldt nog steeds een stremming van in Troussey aan sluis 1 tot in
Pont à Bar aan het Canal des Ardennes wegens geen water op de Maas ! Ze klagen
hier in de haven ook steen en been, er is praktisch geen scheepvaart, er komt
niks meer van Belgie en Nederland Frankrijk meer binnen.In de haven liggen nu nog alleen Engelsen die
met hun boot hier vermoedelijk ook overwinteren.
Het gevolg van de stremming is dat we
onze terugtocht gaan moeten aanpassen.We moeten terug tot Vitry-le-Francois, dan naar Condé-sur-Marne, via het
Canal de lAisne à la Marne tot in Berry-au-Bac.Afgezien van wanneer we daar gaan arriveren
kunnen we beslissen of we het Canal des Ardennes richting Maas nemen of verder
te varen langs de Aisne, het Canal du Nord en zo naar Belgie.Het probleem is dan alleen nog dat er in
Belgie tussen Hastiéres en Namen weer een stremming van een paar weken gaat
zijn vanaf 23-09-2017.Als we nu de auto
niet bij hadden zouden we voor die datum daar kunnen voorbij geraken maar nu
moeten we die elke dag terug gaan ophalen en kunnen we geen 40 km per dag varen
met al die sluizen.We zullen moeten
afwachten.
Dag 111 - Dondersdag 31-08-2017 â Champigneulles - Toul
Het heeft vannacht goed geregend en nu regent het
nog.Het ziet zo grijs als het maar kan,
dus dat belooft voor vandaag. Niemand gezien om te ontvangen hier. De bakker
dicht bij en na het ontbijt zijn we stipt te 09:00 uur vertrokken.We gaan vandaag tot Toul (dat is toch de
bedoeling) en moeten daarvoor door de laatste twee sluizen voor we op de Moezel
komen namelijk S27-Jonction en S7-Clévant.Beide sluizen werden vlot bediend al duurde het bij de eerste een hele
tijd eer die vol gelopen was.In sluis
Clévant kregen we te horen dan sluis S6-Pompey-Frouard deze morgenniet werkte.Ze wisten niet te vertellen hoe lang het zou duren en ik kon niet te
weten komen wat er gaande was.We
besloten dan maar tot aan de sluis te varen en voor de sluis aan te leggen en
te wachten.We kwamen er te 10:30 uur
aan. We konden alleen maar wachten.
Kasteel Liverdun met torentje. Kasteeltje aan de andere zijde van de Moezel.
Ondertussen is Annie naar de markt gegaan om een gebakken kip en ben ik
de boot maar gaan onderhouden. Dan gezien dat de kabel om de mast op en neer te
laten aan vervanging toe was (werd hoog tijd, verschillende draden van de dunne
staalkabel gebroken !). Daarna de boot helemaal gepoetst aan de
buitenkant.Ondertussen had Annie de
middag klaar, hebben we gegeten en te 13:30 uur heb ik dan nog maar eens naar
de sluisbediening gebeld. Op onze vraag of de sluis misschien vandaag nog zou
werken werd laconiek geantwoord: Misschien, misschien niet, we weten het niet,
niemand weet het hier..Nog nooit mee
gemaakt ! Ze weten altijd wel te vertellen rond welk tijdstip dat iets terug
gaat werken, al loopt dat nog al eens uit, maar dit antwoord .Vijf minuten later hoorden we een
claxon.Eerst dachten we aan een bakker
op ronde maar toen wij naar voor keken zagen we dat de sluis wagenwijd open
stond en de lichten op groen stonden ! We hebben dan snel gestart en zijn de
sluis binnen gestoven. Een kwartier later waren we boven en uit de sluis.We weten nog altijd niet waarom de sluis
eerst niet en na mijn telefoontje wel kon bediend worden maar ik heb zo mijn
vermoedens.
Sluis 12m, boot 11,60m.Kerkje
langs Moezel.
Wij verder naar sluis S5-Aingeray.Daar moesten we wachten op een vrachtschip
dat in de afvaart kwam.Het duurde een
dik uur eer die boot in de sluis lag. Het duurde 45 minuten om de sluis leeg te
laten ! En toen de boot (11,60 m breed 120 m lang) buiten kwam gebeurde dat
zo traag (sluis 12 m breed) dat wij er pas 2 uur na aankomst in konden.Dan duurde het nog eens 45 minuten om 7,3
meter te stijgen.Op naar de volgende sluis
S4-Fontenoy.Die stond gelukkig open
maar het duurde hier een klein half uur om 4,3 meter te stijgen.Wat gaan die sluizen hier traag zeg !
Eigenlijk is het hier niet nodig de boot vast te leggen hier. Vervolgens
arriveerden we te 18:45 uur aan sluis S27Bis die toegang geeft tot het Canal de
la Marne au Rhin (branche ouest) om Toul binnen te varen.Hier kregen we via de radio te horen dat we
niet meer geschut konden worden, we waren te laat !.We hebben de boot dan maar voor de sluis in
de toegangsgeul vast gemaakt, ze zullen morgen vroeg op ons moeten wachten !