Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    30-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 140 – Zaterdag 30-09-2017 – Gavere - Merelbeke

    Te 10:30 uur vertrokken na de passage vrachtschip Piet Hein (NL). Toen we bijna aan de Ringvaart van Gent waren werden we opgelopen door een groot leeg vrachtschip dat later linksaf de ringvaart op ging.  Onderweg heeft het een hele tijd geregend.  Aangekomen in YH Merelbeke te 12:15 uur.  Eerst aan de havenmeester laten weten dat we gearriveerd waren en daarna de auto gaan ophalen. 


          

    Gentse Leievaarders op pad.  Ghelamco-arena.         Sluis Merelbeke.             Zonder woorden.


    Aanvankelijk was er wat lichte regen maar later klaarde het op en kon de regenkleding uit. Deze avond zijn we gaan eten bij Rocco en hebben we kennis gemaakt met Tony & Lieve Willems van de Lady Luna waarmee we aan tafel zaten.  Zij liggen met hun boot in Gent.  Vandaag op tijd gaan slapen gezien we morgen vroeg willen vertrekken.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    0                641            13           2043      01:45     404:35      18                  2226         2733,1


    30-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    29-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 139 – Vrijdag 29-09-2017 – Oudenaarde – Gavere

    Het was deze morgen weer druk met de scheepvaart. Toen we de haven verlieten en aan de sluis arriveerden werd er niet een grote naar boven gebracht en hoorden we dat er nog eentje kwam aan varen achter ons. Maar we hadden geluk dat we met de Aristo (NL 107 m lang) toch door de sluis Oudenaarde konden.  We moesten er eerst in en moesten helemaal vooraan liggen.


          

    Langs oude Scheldearmen, kleine paadjes, steegjes en kleine dorpjes.


    Normaal zouden we daarvoor wachten maar de sassenier stond erop dat we mee gingen omdat we anders vermoedelijk nog enkele schuttingen zouden moeten wachten. Alles liep vlot en aanvankelijk konden wij die boot voor blijven maar  voor de sluis van Asper hebben wij hem laten voorbij gaan gezien hij te dicht naderde.  Aan sluis Asper mochten we van de sassenier niet mee met de Aristo maar moesten we met de Guatemala (B – 87 m) de volgende schutting nemen.  Hier moesten we echter een uur wachten op een opvarende die er aan kwam.  Na die sluis moesten we nog enkele km varen tot de passantenkade in Gavere waar we vannacht blijven liggen.  We lagen hier vast te 13:00 uur.  Ik ben namiddag nog eens alleen de auto gaan halen terwijl Annie de boot binnen gepoetst heeft. Het was een rite van 17 km langs het fietsknooppuntennetwerk van de Vlaamse Ardennen.  Het was een mooi ritje door de natuur, langs enkele stukken van de Oude Schelde, langs enkele kleine gehuchtjes van Gavere, Hermelgem, Welden, Nederename en Ename en een natuurgebied langs de gekanaliseerde Schelde.  Het is hier wel een mooie streek om te fietsen met al dat groen. Ik was rond 16:00 uur terug aan de boot en in de late namiddag arriveerde een visser die vroeg om de boot helemaal vooraan te leggen gezien zij hier een voederplek hadden gemaakt om te vissen en wij met de boot er net boven lagen.  Ik heb de boot dan maar verder tot vooraan getrokken en daar vast gemaakt.  Namiddag voor alle zekerheid toch nog maar 100 L diesel gaan halen, ik wil onderweg niet zonder vallen.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    2                641            13           2030      02:45     402:50      17                  2208         2733,1


    29-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 138 – Donderdag 28-09-2017 – Herinnes - Oudenaarde

    Goed geslapen hier.  Er kwamen toch tot 23:00 uur boten door de sluis en deze morgen om 06:30 uur was de eerste van een reeks van vijf al paraat.  Na 08:30 uur waren al de wachtende schepen voorbij de sluis en toen bleef de sluis open staan voor afvaart.  We zijn dan ook maar dadelijk vertrokken toen we klaar waren met het ontbijt.  We gingen vandaag door de sluizen Hérinnes en Berchem Kerckhove en legden iets na de middag aan in de jachthaven van Oudenaarde.  Hier hebben we twee jaar geleden ook eens gelegen.  In het kaartenboek stond ook een passantensteiger net voor de versmalling aan de brug maar daar is het een hoge kade en kunnen we de fietsten er moeilijk af krijgen, dus zijn we maar tot de jachthaven gevaren.  Toen we net aangelegd en gegeten hadden begon het te regenen maar gelukkig heeft dat maar een half uur geduurd. Tijdens onze rit naar de auto is het op een paar lichte druppels na droog gebleven, er was wel goed wat wind in die hadden we pal op kop. 


     

    Alleen maar grote boten vandaag.             Het gerechtshof van Oudenaarde.            Uienraapmachine.


    Ik heb vandaag onze eerste platte band met de fiets gekregen. Na een dikke 2000 km (eigenlijk 4000 km met ons twee) op soms nogal erbarmelijke “fietspaden” bestaande uit “gaten-en-bulten-asfalt” of “scherpe-grind-paden” heeft het nog lang geduurd.  Het loopvlak van mijn achterste buitenband, die nochtans net voor onze reis vernieuwd werd, is totaal op en staat vol kappen van over de paadjes met het scherpe grind te rijden. Ik heb dus onderweg maar een nieuwe buitenband aangeschaft en die deze avond op de fiets geplaatst.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    2                639            24           2017      03:30     400:05      26                  2191         2730,4


    28-09-2017, 20:39 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 137 – Woensdag 27-09-2017 – Mortagne du Nord - Hérinnes

    We varen vandaag terug België binnen.  Normaal zouden we tot de passantensteiger in Doornik varen maar we hebben besloten maar verder te varen tot vlak voor de sluis van Hérinnes en daar aan de kade te gaan liggen. Gisteren avond hebben we nog bezoek gehad van iemand van het VNF die kwam informeren waar wij naartoe wilden.  De boot lag namelijk met de boeg in de richting van sluis Fresnes en die man dacht dat wij niet op de hoogte waren van de stremming en dat wij vandaag naar Valenciennes wilden.  Toch goed dat ze dat even komen checken.  Gisteren avond is er een groot ponton met kranen die richting in gevaren.  Er kwamen gisterenavond en ook nog deze morgen enkele grote vrachtschepen uit die richting, ze moeten die dan toch nog door gelaten hebben. Wij zijn na het ontbijt te 10:00 uur vertrokken.  Eerst was het rustig maar toen wij eenmaal het Canal de Nimy-Blaton-Peronne voorbij waren en ter hoogte van Antoing richting Doornik voeren kwamen we toch nog verschillen de grote boten tegen. 


         

    Windmolenelementen ? Olieopslagtank wordt woning.  Wie is dit op het mooie plein in Doornik ?


    Er lagen er ook een reeks te laden en te lossen dus het zal hier vandaag toch ook druk worden. Aan de doorvaart van Doornik kregen we dadelijk groen licht en later aan de sluis van Kain konden we net met een vrachtschip de sluis in.  Ook aan sluis Hérinnes hadden we met deze boot er door gekund maar wij hebben voor de sluis aangelegd en blijven hier vannacht liggen.


    Namiddag zijn we terug naar Doornik gefietst langs Treui d’en Basse, Cavrinnes, Hérinnes, Obignies en Kain. Met uitzondering van Kain zijn de overige dorpen eigenlijk een centrale straat allemaal in mekaars verlengde met enkele korte zijstraatjes.  Aan de ene kant de Scheldevallei en aan de andere kant glooiende heuvels.  In Doornik nog een rondje door de stad gemaakt op zoek naar batterijen AAAA voor in mijn aanwijspen voor mijn PC.  Tijdens de laatste 500 km in Frankrijk in alle winkelketens en zelfs enkele PC-winkels binnen geweest maar nergens zijn die batterijen in voorraad.  Ook hier in Doornik niks gevonden, dus zal het de rest van de reis nog met het vingertje gewerkt moeten worden.  Het wordt ’s avonds al vroeg donker.  Het was goed weer vandaag maar het was hier te 20:15 uur al pikkedonker !


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    2                637            31           1993      03:30     396:35      19                  2165         2726,9


    27-09-2017, 21:07 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 136 – Dinsdag 26-09-2017 – Mortagne du Nord

    Vandaag bleven we hier liggen.  We gingen na het ontbijt op pad naar Arleux.  We reden langs de Scarpe-Infèrieure tot in Saint Amand les Eaux. Dan via Hasnon, Tilley lès Marchiennes, Somain, Aniche, Emericourt, Montigny, Lottre, Lewarde, Roucourt en Cantin naar Arleux.  Het zijn bijna allemaal voormalige mijnwerkersdorpjes. De meeste mijngebouwen zijn verdwenen al staan er hier en daar enkele die gerestaureerd zijn en een andere bestemming hebben gekregen. De dorpjes hebben bijna allemaal een woonwijk die wij een cité noemen.  Op twee plaatsen zie je nog een terril en in Lewarde is het “Centre des Mineurs” gevestigd op de oude mijnterreinen.

    De twee schachtbokken zijn nog intact en toen wij er passeerden  draaide in een van de schachtbokken de grote kabelschijf waar de kabel op loopt die de liften op en neer laat.  Ik wou de site wel gaan bezoeken en Annie laten kennis maken met het afdalen in een koolmijn maar zij had daar niet veel zin in.  Ik ben in het laatste jaar dat de mijn van Beringen nog actief was eens naar onder geweest met mijn vader die daar ooit nog gewekt had. Ik vond het wel interressant toen.  Ik zou er echter nooit hebben willen gaan werken.


         

    Samenvloeiing van Schelde en Scarpe.        Stelplaats stoomtreintje.                                   Silocomplex Arleux.


    altijd in het donker, het stof en de warmte zag ik niet zo zitten. Het was vandaag een mooie rit, het was lekker weer, niet te steil bergop met een uitzondering te Erchin ter hoogte van het Château van Erchin waar we de heuvelkam die het stroomgebied van de Schelde en de Scarpe scheidt over moesten.  Het was niet zo hoog maar de zijde van het dorp naar het zuiden was wel heel steil.  Er lopen hier door de voormalige mijnstreek nogal wat oude spoorlijnen.  De steenkool moest natuurlijk van al die mijntjes naar de kanalen gevoerd worden om dan verder richting de grote steden vervoerd te kunnen worden.


       

    Centre des Mineurs in Lewarde.                  Kerk, Mairie en oorlogsmonument in Mortagne du Nord.


    We waren om 09:30 uur vertrokken en waren te 13:30 uur na 46 km aan de auto. Op de terugweg naar de boot nog wat boodschappen gedaan en gezien het weer nog steeds goed was en het nog vroeg op de namiddag was zijn we de auto nog gaan weg zetten naar Doornik.  We hadden dus vandaag in totaal 67 km gefietst.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    0                635            0             1962      0             393:05      67                  2146         2723,4


    26-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    25-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 135 – Maandag 25-09-2017 – Bouchain – Mortagne du Nord

    Tijdens het ontbijt zijn er weer twee boten voorbij gevaren in de richting waar wij gaan.  We zijn dan na het ontbijt ook maar dadelijk vertrokken en hadden het geluk steeds met het vrachtschip de Relicat (F) mee door de sluizen Denain, Trith, Folien , Bruay en Fresnes te kunnen en waren voorbij die laatste te 14:30 uur.  Nu zijn we gerust, nu kunnen ze ons hier niet meer “vastzetten”.  De laatste drie sluizen hadden we nog het gezelschap van de Belgische vrachtboot Sarah.  De sluizen zijn hier 125 x 12 m dus was er nog plaats over.  Vanaf hier hebben we de twee vrachtschepen niet meer bijgehouden en ons eigen tempo gevaren.


          

    Streek met mijnverleden.  125 x 12 meter.        Graan en nog eens graan.  En ook hier en daar oude industrie.


    Onderweg kruisten we nog drie grote vrachtschepen en net voor we in Mortagne du Nord aan de brug arriveerden werden we nog opgelopen door een groot leeg vrachtschip dat minstens eens zo snel vooruit ging als wij !  We hebben dan te 15:30 uur daar aangelegd.  Hier staat ook een servicepaal voor water en elektriciteit welke met een elektronische sleutel werkt.  Die hebben we nog van onze reis naar de Somme twee jaar geleden en er stond nog een bedrag van meer dan 20 euro op dus dat zullen we nu meer eens gebruiken en de watertanks nog eens vullen en de batterijen nog eens goed bijladen.  We hebben de laatste negen dagen op plaatsen gelegen waar geen elektriciteit en water was.  Na het avondeten nog een kleine wandeling gemaakt.  De vaarboeken van Frankrijk kunnen we nu opbergen, morgen varen we Belgie terug binnen.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    5                635            42           1962      05:20     393:05      0                  2079           2723,4


    25-09-2017, 21:26 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    24-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 134 – Zondag 24-09-2017 – Marqouin – Bouchain

    Deze morgen eerst de auto opgehaald en verder gezet  naar Arleux.  We gaan hem daar laten staan tot we in Mortagne du Nord zijn, net voor de grens met Belgie en gaan hem van daaruit ophalen.  Het zal dan wel 43 km zijn maar dan zijn we voorbij de twee sluizen op de Schelde net na Valenciennes die vanaf 27-09 voor 14 dagen gesloten worden, en dan hebben we wat meer tijd.  We zijn op tijd vertrokken en waren na 42 km om 13:00 uur terug aan de boot in Marquion.  De eerste 14 km langs het kanaal maar daana moesten we over de heuvel waar de tunnel van Ruyalcourt onderdoor loopt en dan nog een 10 km op en neer verder tot Moislains. Daarna van Arleux langs het kanaal terug naar Marquion. 


        

    Steiger Marquion.            Fietsvakantieboot Zwaantje.                      Staat dit scheef of heb ik gedronken ?


    Na het eten vertrokken we dan met de boot richting Valenciennen.  We gaan zo ver varen als we kunnen vandaag.  Ik ga niet het ricico nemen om voor de gesloten sluizen te moeten blijven liggen.  Van Marquion ging het tot Arleux over het Canal du Nord met net voor het einde de sluis van Paillueil.  Hier moesten we wachten op de volgende schutting met het gevolg dat we een dik half uur verloren.  We zijn dan met het Zwaantje (NL fietsvakantieboot) door de sluis gegaan.  In Arleux gingen wij rechtsaf door het Canal de la Sensée verder.  Vorige reizen hier zijn we dan tot in Bassin Ronde op het einde van dat kanaal gevaren maar vandaag gaan we nog door sluis Pont Malin gevaren tot in Bouchain waar een aanlegkade is net achter de brug aan de oude Remparts.  We lagen te 17:30 uur vast, de volgende sluis gaan we toch niet meer halen.  S’Avonds een klein wandelingetje gemaakt om de bakker te zoeken (en nog gevonden ook!)  Hier zijn we nog nooit komen liggen maar wel voorbij gevaren.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    2                630            28           1920      04:15     387:45      42                  2079         2718,0


    24-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    23-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 133 – Zaterdag 23-09-2017 – Kade Peronne - Marqouin
    Vertrokken te 09:00 uur in Peronne. Via de sluizen  S12-Cléry-sur-Somme, S11–Feuillaucourt, S10–Allaines, S9–Moislains, S8-Moislains, Soutterain Ruyaulcourt, S7-Graincourt, S6–Graincourt, S5–Moeuvres, S4-Sains les Marqouin, S3-Sains les Marqouin en S2–Marqouin tot aan de steiger in Marqouin  Bij 2 sluizen een lange wachttijd gehad dus waren we daar pas te 19:30 uur,  een half uur voor sluitingstijd van de sluizen !  Veel hebben we dan niet meer gedaan.

       

    Vertrokken in de mist.                                    Weer heel druk.                Tunnelvaren.                     Een "aalscholverboom".


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    11              628            40           1892      10:30     383:30      0                  2037           2713,8

    23-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    22-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 132 – Vrijdag 22-09-2017 – Kade voor sluis Languevoisin – Kade Peronne

    Deze morgen eerst de auto opgehaald.  Ritje van 22 km, vertrokken te 08:15 uur en terug aan de boot te 10:10 uur. Onderweg op het kanaal 5 koppelverbanden (2 x 39 m), 3 boten van 60-70 m lengte, 2 van 40-50 m lengte en één spits opgemerkt die onze richting uit gingen !  En dan heb ik nog niet altijd langs het kanaal gereden.  Het wordt heel druk vandaag zo te zien. Wanneer ik terug aan de boot kwam was daar net een Belgische vrachtboot die net naar de sluis ging. Alles rap klaar gemaakt voor vertrek, de sluis opgeroepen en we konden nog net mee. 


     

    Aardappeloogst in volle gang.                   En druk, druk.                  En nog drukker vandaag.                        Oven voor ?


    Dat is een meevaller, als we gewacht hadden was het eerste koppelverband dat ik vanmorgen zag misschien aangekomen en dan hadden we moeten wachten. We gingen telkens met de Vaiana (B) uit Brugge door de sluizen S15-Languevoisin, S14-Epénancourt en S13-Peronne.  Er waren ook telkens tegenliggers, een paar keer moesten we een tijdje wachten en tussen de sluizen kwamen we ook telkens één of twee tegenliggers tegen.  Het is vrijdag en ik denk dat dit de drukste dag van de week gaat worden.  We lagen te 14:00 uur vast aan de kade in Peronne en gezien we onderweg al gegeten hadden konden we dadelijk vertrekken om de auto op te halen in Languevoisin.  Gezien het mooi weer was hebben we die dan 15 km voorbij Peronne, in Moislains gaan zetten.  Zodus hebben we vandaag zo maar eventjes 63 km gefietst. En kunnen we morgen een goed stuk door varen. 


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    3                617            22           1852      3:20       373:00      63                  2037         2703,3


    22-09-2017, 21:11 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 131 – Donderdag 21-09-2017 – Pont l’Eveque – Kade voor sluis Languevoisin

    Deze morgen om 09:15 uur thuis vertrokken om terug naar de boot te rijden.  We waren te 13:30 uur aan de boot en na gegeten te hebben zijn we nog maar vertrokken.  We moeten voor de sluiting van die sluizen op de Schelde daar voorbij geraken.  Onmiddellijk na het los gooien sluis S19-Pont-l’Eveque opgeroepen maar daar kregen we te horen dat het voor ons de tweede schutting ging worden.  Eerst moest nog een koppelverband (twee spitsen achter mekaar vastgemaakt) geschut worden.  Het was de Se-Vie(Fr)  Daarna was het onze beurt. Sluis S18-Noyon volgde op een km afstand en daar kwam net en vrachtschip uit dus dat viel mee, we konden er dadelijk in. 

    Daarna was het een eindje naar sluis S17-Sermaise.  Voor de sluis lag een ander jacht te wachten, het vrachtschip moest nog naar boven en en kwam er nog eentje onderaf, dus moesten we een half uurtje wachten.  Ongeveer een uurtje later arriveerden we aan sluis S16-Campagne en weer even wachten voor de Se-Vie die voor ons uit voer. Na deze sluis volgde het souterain de la Pannetrie (1058 meter lang) en vervolgens nog een 8 km tot aan de kade voor sluis S15-Languevoisin.  Hier lagen al twee vrachtschepen voor de silo’s en eentje aan de kade voor de sluis.  De Se-Vie ging helemaal vooraan liggen en wij vonden nog een plaatsje met twee bolders kort opeen achter het aangemeerde vrachtschip.  Het is ondertussen te laat geworden om de auto nog op te halen, ik had dat anders nog graag deze avond gedaan maar het zal voor morgen vroeg zijn.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    4                614            25           1830      4:10       369:40      0                  1974           2700,0


    22-09-2017, 21:08 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 130 – Dinsdag 19-09-2017 – Pont l’Eveque

    Naar huis gereden om naar Bomma te gaan voor haar 83e verjaardag.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    0                610            0             1805      0             365:30      0                  1974          2694,7

    22-09-2017, 21:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 129 – Maandag 18-09-2017 – Chauny – Pont l’Eveque

    Het is fris maar de zon komt er soms een beetje door en het is droog (voorlopig toch). Het is vandaag 19 km varen met de twee sluizen S2-St Hubert en S1-Sempigny en dan komen we in Pont l’Eveque op het Canal du Nord.  De sluizen zijn hier dubbel uitgevoerd (twee naast elkaar dus) dus is het onwaarschijnlijk dat we er niet zullen kunnen passeren (Je weet maar nooit dit jaar !) Het ging vlot, aan de eerste sluis kwam net een vrachtschip uit dus konden wij er dadelijk in en de tweede werd de deur geopend nog voor ik met de radio opriep.  Na deze sluis ligt dadelijk rechts het insteekhaventje van Pont l’Eveque waar we een twee jaar geleden ook gelegen hadden.


           

    Port Pont l’Evêque.           R.I.P.                      Nieuwe aanwinst voor het VNF, en een afgedankt exemplaar


    Toen lagen er vier of vijf boten in de boxen en drie tegen de kade maar nu !  In de boxen gaat het nog maar de kade ligt er vol wrakken.  Van die boten die aan de kade liggen is er, op twee na,  geen enkele waar ik nog vijf euro zou voor geven.  Het is een schande dat ze die allemaal in de haven toelaten. Het is hetzelfde als aan al die pontonnetjes die voorzien zijn om er enkele dagen te blijven liggen, die liggen ook overal vol met wrakken.  Ook aan de kade voor de sluis aan de kant van de bebouwing kan je niet meer liggen.  Daar is een kade gemaakt voor rondvaartboten of passagiersschepen maar alle bolders zijn eraf gedraaid dus en in de beton kan je geen piketten kloppen, dus daar kan het het ook vergeten.  We hebben dan maar aangemeerd net voorbij de hoek vastgemaakt aan een bolder en de rest aan de vangrails die er staan. Na het aanleggen ben ik maar alleen de auto gaan halen, het was maar zeven km dus de moeite niet om met twee te rijden.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    2                610            19           1805      3:00       365:30      7                  1981           2694,7


    18-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 128 – Zondag 17-09-2017 – Gunny – Chauny

    Mooi maar fris deze morgen. Gezien we vandaag maar 15 km ver met S1-Abbécourt gaan doen zijn wa wat later vertrokken.  Onderweg verschillende ijsvogeltjes gezien, dat was weer een tijdje geleden. We zagen er twee op een tak zitten die tegen alle verwachtingen in bleven zitten toen we er voorbij gingen.  We zijn vandaag niemand tegen gekomen en waren te 11:15 door de sluis op het Canal latéral à l’Oise en een kwartier later lagen we in Chauny vast aan de kade.

    Namiddag reden van Chauny via Autrepont, Pierremande, Vilette, La Marais Lissandre, Champs en Bois des Vaches terug naar Guny.  Het was zonnig en droog maar niet al te warm. Toen we Guny arriveerden passeerden we weer langs het tennisveld en het Jeu de Boules veld.  Daar stonden een groot aantal auto’s en 4x4’s bijeen en werd de buit van een jachtpartij geslacht en verdeeld.


         

    0nderweg naar sluis Abbécourt.                  Ijsvogeltjes.                 Aalscholver.          Iemand een idee wat, waarom ?


    Er lagen enkele everzijnen op de grond en eentje hing gevild omhoog en werd versneden. Deze morgen hadden we een aantal honden horen huilen in het dorp.  Het duurde een hele tijd en nu vermoeden we dat de jagers daar toen bijeen gekomen waren om op jacht te vertrekken en da thet de jachthonden waren die wij gehoord hadden.


    Gezien het nog steeds zonnig was besloten we de auto verder in de richting van Noyon te gaan zetten zodat wij hem morgen niet zo ver moeten komen halen.  Toen we daar bijna waren zagen we daar boven een enorme regenbui hangen, en toen wij in Varesnes arriveerden zaten we er net aan de rand in.  We hebben een tijdje in de auto gewacht en toen het stopte zijn we vertrokken over de Voie Verte langs het kanaal richting Chauny. 


        

    Sluis 35–Chauny op het begin van het Canal de St Quentin en het einde van het Canal latéral à l’Oise.


    Onderweg hebben we toch onze poncho moeten aantrekken zo bleven we toch een beetje droog.  Op een paar km van Chauny stopte het met regenen maar voorbij die plaats hing nog een serieuze donker wolk.  Gezien er geen wind was bleef die daar netjes hangen en ze hangt er nu, een uur later nog altijd ter plaatse.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    1                608            15           1786      1:50       362:30      28                  1974          2691,7


    17-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 127 – Zaterdag 16-09-2017 – Pargny-Filain – Guny

    Mistig weer deze morgen.  Gelukkig trok de mist rond 08:30 uur op en konden we toch nog op tijd vertrekken. We willen vandaag tot Guny varen.  Het is 22 km verder en moeten door 8 sluizen. (S9-Pargny-Filan, S8–Chavignon, S7–Chaillevois, S6–Pinon, S5–Vauxaillon, S4–Leuilly, S3–Crécy, S2–Gunny). Onderweg kruisten we 3 vrachtschepen, telkens net voor of net in een sluis.  Het ging goed vooruit en er was enkel aan sluis S5 dat er een kleine wachttijd was omdat de deur niet onmiddellijk open ging toen een van de vrachtschepen er in lag.  Het stuk dat we vandaag deze was een beetje mistroostig, houtgewas links en rechts zodat we geen uitzicht hadden.  Aan een van de sluizen vernamen we van een locale wandelaar dat dat kwam omdat hier in de buurt, meer bepaald in het Bois de Mortier, heel veel Duits geschut stond opgesteld en er nu nog veel munitie niet opgeruimd is ! In de velden rondom worden net als in de westhoek nog regelmatig onontplofte granaten en obussen opgeploegd worden. Het vroegere jaagpad is ook niet gemaaid en de struiken beletten je een eventuele doorgang.


     

    Ochtend in Pargny-Filain.             Binnenkoer van het Chateau: 14 Ha !


    Coucy-le-Château.


    In Pinon waar we gisteren onze auto gezet hadden zijn we even gestopt om brood te halen en zijn dan verder gevaren tot in Guny waar we te 14:00 uur hebben aangelegd.  We hadden onderweg al gegeten dus konden we onmiddellijk aan onze fietstocht vertrekken.  We reden van Guny, via les Michettes (een oude fabriekswijk) naar de D1, onder langs Courcy-le-Château naar Jaulencourt, Landrecourt, door enkele gehuchten waarvan ik de naam vergeten ben, en Brancourt-en-Laonnois naar Pinon.  Het was een mooi ritje, soms licht hellend en we arriveerden na 17 km aan de auto.  We reden terug over de weg door het Bois de Mortier via Courson terug naar Coucy-le-Château. Het is een stadje bestaande uit twee delen, La Village Basse en la Village Haut. La Village Haut ligt op een ca 40 meter hoge rots waar ook de restanten van het Château staan. Het schijnt de grootste ruimte binnen de kasteelmuren in Europa te hebben gehad. Het is verschillende malen vernield, de laatste maal in WO I toen het door de Duitsers tijdens hun aftocht zou zijn opgeblazen.  Er staat een maquette van hoe het ooit geweest moet zijn. Het moet een fantastisch bouwsel geweest zijn. Na ons bezoek terug naar de boot en eerst eens door het dorp gereden om een bakker te zoeken. Je raad het nooit, er is een bakker, maar…. hij heeft jaarlijks verlof tot 23 september !.  We zullen morgen vroeg dus de generator moeten aanzetten en zelf bakken.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    8                607            22           1771      04:50     360:40      17                  1946        2689,9


    16-09-2017, 21:35 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 126 – Vrijdag 15-09-2017 – Bourg-et-Comin – Pargny-Filain

    De morgen vroeg al en vrachtschip voorbij gevaren en een van de twee grote pleziervaarders die aan de overkant lagen is ook al vroeg vertrokken. Wij gaan vandaag tot Pargny-Filain, 13 km verder met 4 sluizen (S13-Verneuil, S12-Moussy, S11-Metz en S10-Moulin Brülé) en door de tunnel van Braye-en-Laonois (2365 m lang). De sluizen hier zijn zeer rustig, het water komt er toch snel binnen maar wordt langs onder in gelaten. Daardoor krijg je geen stroming in de sluis en blijft de boot zelfs los zeer rustig liggen.  Het zijn de rustigste sluizen die we tot hier gedaan hebben.  Na de tweede hebben we de boot zelfs niet meer vast gelegd.  We waren ook steeds alleen en dus ging het goed vooruit.  We lagen te 11:10 uur al aan de steiger in Pargny-Filain.  Het is een vlottende steiger voor drie boten van onze lengte.  Er lag er eentje maar daar was niemand aan boord.  Er is elektriciteit en water en de ligprijg bedraagt alles inbegrepen 7 € wat heel schappelijk is.  De watertanks worden weer eens bijgevuld en de batterijen goed bijgeladen.  Gezien de zon het begint te laten afweten mogen die wel eens aan de lader hangen.


      

    Ingang tunnel Braye-en-Laonnois.              Obussen opruimen geblazen.                     1917 – Alles plat.


    Na het eten zijn we weer gaan fietsen. Aan het einde van de tunnel zagen we een goed fietspad liggen dus dachten we dat te gaan volgen en zo terug naar Bourg-et-Comin te rijden maar daar hadden we ons mispakt.  Het fiespad draaide een heel andere richting uit (het volgde de loop van de Alliette en die ging richting Cerzy, dus dat ging mis. Dan weer terug naar de haven, over de brug en langs Filain gereden.  Dat ging zeer steil bergop naar de Chemin des Dames (D18) die boven op de heuvelkam loopt.  Beneden in Filain zaten we op 81 meter boven zee-niveau en boven op de D18 op 183 meter.  De weg er naartoe liep over ongeveer 1,2 km dus 102 meter omhoog.  Bijna boven staat de Chapelle de Sainte Berthe. Van oorsprong dd 12e eeuw maar ooit eens afgebrand, terug opgebouwd en in WOI plat gebombardeerd.  Kort na de oorlog terug opgebouwd en vorig jaar met vrijwilliggers mooi gerenoveerd. Boven op de heuvel bevindt zich het panoramamunt van Le Royère.  Plaats waar oot de Ferme de Royère stond. (ook plat gegooid zoals de hele streek hier toen)  Er staan informatieborden over het hele gebeuren hier.  Er staan luchtfoto’s op van wat toen van het dorpje Filain geworden is, en luchtfoto’s van de hele streek.  Het is een tapijt van bomkraters, de ene tegen de andere.  Op een infobord staat dat hier op een paar dagen tijd langs de Cjhemin des Dames 7 miljoen obussen (ja je leest het juist) afgeschoten zijn.  Op andere foto’s staat de streek gefotografeerd na de slag, er stond op de heuvels geen enkele volledige boom meer.

    Daarna fietsten we verder richting Braye-en-Lannois en moesten daarvoor aan de andere zijde van de Chemin des Dames steil naar beneden, het dorpje ligt aan het begin van de Tunnel van Braye.  De tunnel ligt onder het hoogste punt van de bergkam (100 meter boven het tunneldak).  Van hieruit ging het via Moussy-Vermeuil en terug langs het fietspad langs het kanaal terug naar Bourg-et-Comin.

    Later zijn we de auto gaan verder zetten naar Anzi-le-Château en zijn we met de fiets terug gereden.  We hebben vandaag 41 km op de teller (waaronder een serieuze beklimming en een serieuze plensbui) en zijn dan deze avond maar eens uit eten gegaan in Ma Belle Provence in Pargny-Filain. (Een aanrader, goed lekker en veel eten voor een zeer democratische prijs).


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                599            13           1749      02:40     355:50      41                  1929          2685,2


    15-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 125 – Donderdag 14-09-2017 – Berry au Bac – Bourg-et-Comin

    Deze morgen toch maar de fiets genomen om naar de bakker te rijden.  Ben gisteren avond nog te voet gaan kijken of en wanneer hij open was maar dat was verder dan dat ik gedacht had.  Het weer ziet er vanmorgen beter uit dan gisteren, het is fris maar droog.  We vertrokken klokslag 09:00 uur naar sluis S1-Berry, de laatste op het Canal de l’Aisne à la Marne.  Als we daar doorheen zijn zitten we op het Canal latéral à l’Aisne en moeten we kiezen of we langs de Maas of langs de Schelde naar huis gaan.  Gezien de stremming die in België op da Maas vanaf 23/09/2017 ingaat tot 16/10/2017 ( de Maas wordt dan wee “leeg” gelaten zodat er niet gevaren kan worden, gaan we richting Schelde.  Het is weer een extra omweg maar anders moeten we 3 weken aan de grens wachten en dat zie ik niet zitten.  Wanneer we uit de sluis gingen namen we met de radio contact op met sluis S13-Berry-au-Bac maar de oproep werd niet beantwoordt.  De sluis was dicht en er lag een schip in maar toen wij er naartoe gingen ging de deur terug open en werden we met het jacht dat er al in lag versast.


         

    Mooi weer vandaag.  Silo’s in Berry au Bac en de sluis.        Dat wordt krap.       Kreun, kreun.


    Hier krijgen we weer een afstandsbediening en is het “stangetje draaien” weer gedaan.  Voorbij de sluis lagen al vier vrachtschepen te wachten op lading.  Het is vandaag 21 km varen zonder sluis (het mag ook eens wat minder werken zijn voor ons Annie hé)  Het jacht voor ons ging wat sneller maar na 21 km waren we weer kort bij mekaar gezien hij onderweg had moeten wachten op een plaats waar twee schepen naast mekaar lagen om te lossen en er nog enkele tegenliggers waren.


           

    Leuke Anti-ramkraak.         Jeanne was hier.        Druivenpers op stoom. Het militaire kerkhof Pontavert.


    Uiteindelijk legden we al te 11:30 uur aan de kade in Bourg et Comin aan het begin van het Canal de l’Aisne à l’Oise waar we morgen gaan op varen.  Aan het steigertje lagen twee boten dus dat was volzet. Namiddag zijn er nog vier vrachtschepen gepasseerd en zijn er nog twee grote pleziervaartuigen aangekomen die aan de kade tegenover zijn gaan liggen.  We hadden vandaag een mooie en droge rit terug naar Berry.  Er was terug veel wind maar die hadden we langs achter  dus dat viel mee.  We reden via Villers-lés-Prayères, Maizy, Concevreux en Cormicy terug naar Berry-au-Bac.  Het was 24 km en veel vlakker dan de weg aan de overkant van de vallei van de Aisne waar we ooit eens langs reden.  In het mooie dorpje Concevreux staat een mooi kerkje maar dat wordt momenteel gerestaureerd, dus binnen konden we niet veel foto’s nemen, alles was onder zeilen gestopt.  In Cormicy vonden we een gedenkplaat die verwees naar de doortocht van Jeanne d’Arc toen ze 600 jaar geleden op weg was naar Reims. Die is blijkbaar ook bijna overal geweest waar we langs gekomen zijn !.  Met de auto terug onderweg naar Bourg-et-Comin reden we over de Chemin des Dames, de weg die zo wat gelijk loopt met de frontlinie tijdens de eerste wereldoorlog. In de omgeving van deze weg liggen vele kleine en grote militaire kerkhoven.  Hier kan je de waanzin van het hele gebeuren aanschouwen.  Ter hoogte van Beaurieux kregen we terug een stortbui te verwerken.  Het werd aardedonker en toen barstte de bui los.  Gelukkig hebben we deze bui niet met de fiets gekregen.  We hebben namiddag met het weer geluk gehad. Deze avond de TV nog eens geinstalleerd, het wordt ’s avonds te fris om buiten te zitten met die wind en die buien en het wordt elke dag vroeger donker.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    2                595            20           1736      02:30     353:10      24                  1888         2682,3



    14-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 124 – Woensdag 13-09-2017 – Courcy – Berry au Bac

    Deze nacht heeft het serieus gestormd. De boot ligt vol bladeren en kleine takken. Gelukkig zijn de bomen hier gezonder dan die we al gezien hebben anders waren er zeker grote takken afgebroken.  Het waait deze morgen nog wel en het heeft net nog geregend. Maar we moeten verder en gaan vandaag tot Berry au Bac op het Canal latéral à l’Aisne.  We moeten daarvoor door 9 sluizen. Onderweg kwamen we een vrachtschip en een jacht tegen. 


                                           

    Fabriek waar tunnelelementen gemaakt worden.  Ligplaats Courcy.          Sluis Berry au bac.


    Onderweg begon het steeds harder te waaien en we kregen steeds meer last van de sterke dwarse wind aan de sluizen dat we besloten er mee te stoppen en aan te leggen aan sluis S2-Moulin de Sapignuel.  Het werd te riskant omdat de boot in de sluizen steeds naar de verkeerde kant geblazen werd en niet te houden was, zelfs met een lijn voor en achteraan vast gemaakt.  We zijn dan namiddag de auto terug gaan halen en aanvankelijk was het goed fietsen met de wind bijna in de rug maar de laatste halve km begon het te regenen.  In de late namiddag begon het terug hard te waaien en nu regent het met momenten pijpenstelen.  Als het zo doorgaat is er binnen een paar weken weer water te veel overal.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    8                593            13           1716      03:25     350:40      13                  1864          2679,6


    13-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 123 – Dinsdag 12-09-2017 – Taissy - Courcy

    Toen we vertrokken kwam er net  nog een jacht uit de richting van Reims aangevaren.  Wij gingen vandaag door de sluizen S12–Huon, S11-Chateau-d’Eau en S10-Fléchambault en gingen voorbij de jachthaven van Reims gezien het daar veel te lawaaierig is van het verkeer.  De autoweg loopt vlak langs het kanaal en dat geeft een lawaai van jewelste.  Een rustige nacht is daar uitgesloten.  Wij gingen verder tot aan de kleine kade in Courcy enkele kilometers voorbij Reims.  Daar hebben we nog al eens gelegen, daar is het rustig en is er een waterkraantje.  Te 11:30 uur lagen we er vast. Na het middageten zou ik met de trein van uit Reims de auto gaan ophalen in Chalons-en-Champagne.  Ik vertrok met de fiets en was net te laat om de trein van 13:30 te halen.  Ik moest tot 14:30 uur wachten voor de volgende trein. (Te lezen op het scherm met de aangekondigde treinen.) Ondertussen nam ik een ticket uit de automaat en ging zitten wachten.  Er kwam een ticket ter grootte van een bankkaart uit de automaat.  Na een tijdje de mensen te hebben geobserveerd (?) zag ik dat die allemaal een groot ticket (zo eentje als van de NMBS) uit de automaat kregen. 


        

      De bijna lege jachthaven van Reims.   Hier is het wel druk. En het wordt nog drukker.


    Wanneer ik naar het loket (dat ondertussen na de middag terug open gegaan was) ging en vroeg of ik het juiste ticket had werd dat zonder meer bevestigd. Na een tijdje terug te hebben gewacht sprak ik iemand aan of zij misschien het verschil tussen de twee tickets kende maar dat was niet het geval.  Gezien ik de zaak niet vertrouwde ging ik terug naar het loket en vroeg naar het verschil in de twee vervoerbewijzen.  Toen pas kreeg ik te horen dat de trein niet zou rijden maar vervangen werd door een bus gezien er werken op die lijn waren. Die bus zou stoppen aan de andere zijde van het station.  Daarvoor moeten de reizigers een icoon op de vloer volgen door enkele gangen, door een lange tunnel onder de sporen en tot aan een buitendeur.  Vanaf daar geen icoontje meer te vinden.  Er was daar wel een busstation maar wel van de stadsbussen.  Aan enkele mensen gevraagd waar de stopplaats was maar niemand wist waar de vervangbussen van de SNCF vertrokken.  Dan maar weer terug naar dat loket en toen ging er iemand mee (een beetje tegen haar zin denk ik te merken aan het vriendelijke gezicht van madame !. Ja die domme toeristen hè)  Zij moest wel de vertrekcontrole van de tickets aan de bus doen bleek later.  We gingen dezelfde weg tot aan de buitendeur en dan nog 200 meter verder de straat in (zonder icoontjes op de grond) en op een plaats zonder enig merkteken, daar ging die bus stoppen. Ja moet dat allemaal maar van jezelf weten. 

    Het verhaal is nog niet uit. Uiteindelijk vertrok de bus op tijd te 14:30 uur.  Wegens een staking of betoging (bleek later) deden we over de eerste 510 meter (volgens mijn wandel GPS) 38 minuten !.  Daarna volgden nog twee wegenwerken met een aanschuif-file van hier tot in Moskou waar het nog eens een kwartier duurde en nog een omleiding voor asfalteringswerken onderweg.  Uiteindelijk kwamen we te 16:37 uur aan in het station van Chalons-en-Champagne (2:07 uur voor 45 km ! met de fiets ben ik bijna zo snel.)  Dan moest ik nog terug met de auto naar het station in Reims waar mijn fiets stond.  Een half uurtje tot aan de stadsgrens van Reims en daarna aanschuiven, aanschuiven en nog eens aanschuiven.  Uiteindelijk mijn fiets kunnen opladen en na nog wat opstoppingen was ik te 18:45 uur in Courcy aan de boot.

    De rijstijl van de Fransen is verschrikkelijk. Elk kruispunt met lichten wordt telkens geblokkeerd door mensen die nog op het nippertje door oranje of rood rijden en dan midden op het kruispunt alles blokkeren.  Hetzelfde aan de mooie rotondes, ze rijden gewoon door tot de rotonde helemaal vol staat en er niemand meer door kan. Om het in termen van vroeger uit te drukken, het zou een goudmijn zijn als je hier bonnen begon uit te schrijven.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                585            017                        02:30     347:15      11                  1862        2676,2


    12-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 122 – Maandag 11-09-2017 – Condé-sur-Marne - Taissy

    Gisteren avond is er nog een Nederlands vrachtschip voor ons komen liggen.  Die was een kwartier te laat voor de sluis en is deze morgen te 07:00 uur vertrokken.  Wij zijn er van wakker geworden maar het was nog wat vroeg om op te staan.  Gezien we toch om 08:30 uur klaar waren met het ontbijt en opruimen hebben we niet gewacht en zijn we hem maar achterna gegaan.  Wij willen vandaag tot Sillery of iets verder varen en moeten daarom weer eerst 8 sluizen bergop, dan de tunnel van Mont de Billy door (2500 m lang), en daarna nog 3 of 4 sluizen naargelang waar we gaan liggen.  Toen we aan de tweede sluis kwamen lag daar de Engelse boot aangemeerd die gisteren avond nog net op tijd de sluis kon pakken. Alle sluizen werkten zonder problemen dus we waren al te 10:50 uur voorbij de acht sluizen op acht kilometer afstand.  Aan de tunnel hadden we pech.


     

    Met een slakkengangetje. Kerkje Taissy.


    We zagen het licht op rood staan toen we er arriveerden en zagen achterin de tunnel nog de vrachtboot varen.  Toen ik informeerde bij de bedienpost kreeg ik te horen dat er nog een groten boot aan kwam uit de andere richting en dat we moesten wachten.  Die boot ging tergend langzaam door de tunnel en we hebben daar een uur lang moeten wachten.  De Engelse boot was ondertussen ook aangekomen.  Het zijn Engelse mensen die in Zuid-Frankrijk in Carcasonne aan het Canal de Midi wonen en die nu hun boot naar Noord-Frankrijk brengen om volgende zomer richting België en Nederland te gaan varen. Om 11:55 uur was de Serenity (GB) er uit en was het onze beurt en te 12:25 uur waren wij er al door.


    Deze tunnel is breed en goed verlicht dus kan je er een beetje vaart achter zetten.  Daarna volgden weer twee sluizen en kwamen we in Sillery waar we een half uurtje hebben aangemeerd om de voorraad aan te vullen. De Intermarche ligt 200 meter daar vandaan dus dat is mee genomen.  Nadien zijn we nog door gevaren tot Taissy waar we bij ons vertrek een kade gezien hadden tegenover het dorp. We lagen te 15:30 uur vast, goed vast want namiddag is het hard beginnen waaien.  In de laatste 4 sluizen hadden we wat problemen met de wind om de boot tegen de kant of soms net van de (verkeerde) kant te krijgen.  Hier is nog een jacht richting Sillery gepasseerd.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    12              582            28           1586      05:30     344:45      0                  1851            2673,7


    11-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    10-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 121 – Zondag 10-09-2017 – Chalons-en-Champagne – Condé-sur-Marne

    De sluis S9-Chalons besteld tegen 09:30 uur.  Voordien vertrokken er drie Engelse boten in de tegenover gestelde richting (dus van waar wij gekomen zijn). Die wilden allemaal naar Toul en ik denk dat die mensen daar de boot allemaal laten liggen voor de winter.  Twee van de boten zijn ex-Nederlands.  Wanneer wij wilden vertrekken hoorden we de gewezen huurboot met Zweedse vlag die ons gisteren aan de ligplaats in Pogny voorbij stoof en die hier ook lag ook starten. 

    We hebben dan maar gemaakt dat we eerst in de sluis waren. Ik had gedacht dat die boot ons na de eerste sluis zou voorbij varen maar ze zijn achter ons blijven varen tot in Condé en hebben daar ook aangelegd. We gingen vandaag nog door de sluizen S10–Juvigny en S11–Vraux en legden te 12:00 uur aan in Condé waar het Canal de l’Aisne à la Marne begint en dat we morgen naar opvaren richting Reims.

    We hebben dan maar gemaakt dat we eerst in de sluis waren. Ik had gedacht dat die boot ons na de eerste sluis zou voorbij varen maar ze zijn achter ons blijven varen tot in Condé en hebben daar ook aangelegd. We gingen vandaag nog door de sluizen S10–Juvigny en S11–Vraux en legden te 12:00 uur aan in Condé waar het Canal de l’Aisne à la Marne begint en dat we morgen naar opvaren richting Reims.


         

    Ligplaats Condé.            Langs het kanaal in Condé.                      Vroeger werden hier suikerbieten geladen.


    Namiddag na het eten de twee grote batterijen van plaats gewisseld.  De oudste begint veel van zijn opslagcapaciteit te verliezen of er is een cel die het laat afweten en haalt niet meer zijn maximum spanning zodat de laadstroommeter die vroeger na een uur of twee varen naar nul zakte nu zelfs na vier uur varen nog steeds op 20 A blijft staan en als we stil liggen soms de frigo in veiligheidsstand valt omdat de spanning te veel gezakt is.  We zullen morgen zien wat het resultaat is.  De batterij is momenteel al 10 jaar oud, dus die is waarschijnlijk aan vervanging toe.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                570            17           1559      0             334:30      0                  1851           2665,7



    10-09-2017, 17:33 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 120 – Zaterdag 09-09-2017 – Pogny – Chalons-en-Champagne

    Vandaag maar twee sluizen en 16 km gedaan.  Hier zijn we al een paar keer gepasseerd dus hebben we het wel gezien.


      

    Châlons en Champagne, kathedraal en haven.

     

    Veel is er ook wel niet te zien buiten een paar silo’s langs het kanaal en wat oude bruggen.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    2                567            14           1573      2:10       336:40      16                  1867          2667,8

    09-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 119 – Vrijdag 08-09-2017 – Crouvot - Pogny

    Deze morgen rond 08:00 uur zijn de twee vrachtschepen El Paso en de Flore die gisteren aan de silo’s in Vitry-le-Francois lagen om te laden hier al voorbij gevaren. Nu die voorbij zijn kunnen wij dadelijk in de sluis de water voorraad bijvullen.  We moesten wel eerst terug achteruit varen om aan de stang te gaan draaien om de sluis te openen en de sluis moest nog vol lopen maar dat ging vlug. We gaan vandaag door de sluizen S3–Couvrot, S4–Soulange, S5–Ablancourt en  S6-La Chaussée tot aan de kade in Pogny. Daar hebben we nog niet gelegen maar dat lijkt ons een rustige plaats.  We gaan vandaag ook niet zo ver.  Als we in een trek tot Chalons-en-Champagne zouden varen zouden we weer varen tot een uur of vijf en dan na het eten weer 32 km terug moeten fietsen. Toen we in Pogny arriveerden vernam ik toen ik een bakker ging zoeken dat de bakker hier gesloten is maar dat er een Intermarche in het dorp was. Nu dat het geval is ga ik ook diesel tanken want ik denk dat we, nu we die omweg moeten maken om thuis te geraken, er niet ga komen met wat we nog hebben. Na onze fietstocht via Omey, La Chaussée-sur-Marne, Ablancourt en Soulanges arriveerden we terug in Couvrot.  Deze morgen was de Bar-Tabac open maar nu, nu we hier terug aankomen en een tas koffie wilden drinken is die weer gesloten. We reden terug naar Pogny via Loisy-sur-Marne, Drouilly, Prigny, Sogny,St-Martin-aux-Champs, Cheppes-la-Prairie en Vitry-la-Ville.  Allemaal kleine landelijke dorpjes. Vitry-la-Ville is waarschijnlijker iets belangrijker geweest gezien daar het Château van de Comte’s de Riocour staat.  Naast de kerk staat de grafkapel van de familie.  In de kapel de gedenkplaten van het hele geslacht gaande van het begin van de jaren 1800.  Of er nu nog iemand van hen in het kasteel woont weet ik niet, het is wel nog bewoond en mooi onderhouden.


        



    Château Vitry-la-Ville, met de kerk ervoor, de binnenzijde van de grafkapel met gedenkplaten van het hele geslacht.


    Toen we terug in Pogny waren ben ik dan gaan tanken. Ik heb 100 l in de bakboord tank gedaan. Met de 50 l reserve van de stuurboordtank en wat er nog in de hoofdtank zit denk ik dat het wel gaat lukken.  We hebben dan ook weer maar meteen inkopen gedaan, we moeten toch ook weer eten hè. Verder gaat er vandaag niet te veel meer gebeuren denk ik.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                565            13           1559      03:15     334:30      16                  1851          2665,7


    08-09-2017, 19:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 118 – Donderdag 07-09-2017 – Pargny-sur-Saulx - Crouvot

    Klokslag 09:00 uur aan de eerste sluis zijnde S64–Pargny die net na de kade ligt.  Gezien een uur vroeger de vrachtboot Flore door gevaren was stond de sluis leeg dus moesten we even wachten en dan konden we door.  Alle sluizen die we nog moeten doen gaan dus leeg staan.  We gingen nog door S65–Etrepy, S66–Bignicourt, S67–Ponthon, S68–Brusson, S69–Adecourt, S70-St Etienne, S1-Vitry-le-Francois, S2–Larmite en voor we aan de kade voor S3 Couvrot aan legden.  We hebben de voorbij reizen hier voorbij gevaren en nu komt de afstand ons goed uit en gaan we hier liggen.  Het is een oude los- en laadkade met een grasveldje langs de kade.


           

    Château Brignicourt.          Wachten op lading.             Kapel St Genevieve.           Mairie van Herlitz L’Eveque, en Couvrot.


    Er lag de Britse boot Brunel maar die ging net vertrekken.  Die zouden naar Orconte op het Canal entre Champagne et Bourgogne door varen. We lagen vast te 14:00 uur. Na het eten via Vitry-en-Pertois, Merlaut, Outrepont, Helitz-L’Eveque, Jussecourt-Minecourt en Heilitz-le-Maurupt terug naar Pargny-sur-Saulx gereden en terug. Onderweg nog enkele pruimenbomen gevonden waar het pruimen regende. Zoals gewoonlijk waren de plaatsen waar soms iets te drinken of te eten valt allemaal gesloten. (Ik vraag me nog altijd af hoe die kunnen overleven !) We hebben dan maar onze eigen voorraad die we hier altijd bij hebben aangesproken. Hier in de buurt begin je al druivenplantages aan te treffen tegen de zuidelijke hellingen van de heuvels.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    9                561            24           1546      05:15     331:15      26                  1835         2662,4


    07-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    06-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 117 – Woensdag 06-09-2017 – Bar-le-Duc – Pargny-sur-Saulx

    Vandaag via de sluizen S39-Bar-le Duc, S40–Chantereines, S41-Gd Pré, S42–Fains, S43–Rembercourt, S44–Varney, S45–Chacolée, S46–Mussey, S47-La Doeuil, S48–Neuville, S49-Grand Fraicul, S50-Petit Fraicul, S51-Bois l'Ecuyer, S52–Revigny, S53-N.D. Grace, S54–Damzelle, S55-La Haine Herlin, S56–Braux, S57-Cortrisson, S58–Chevol, S59–Remennecourt, S60–Sermaize, S61-La Chaine, S62-l'Adjt, S63–Pargny tot aan de kade van Pargny-sur-Saulx gevaren.


         

    Er wordt gewerkt.  En nog meer gewerkt.  Met een hele voorraad.   Hier groeit alles in het wild.


    Nergens enig oponthoud gehad behalve aan de voorlaatste waar een van de benedendeuren open ging toen wij de afstandsbediening gebruikten.  Deze bleef open staan en we konden nog eens gaan bellen.  Na een tiental minuten werden we gedepanneerd en konden we verder. Uiteindelijk lagen we te 16:55 uur aan de kade in Pargny. S”avonds de auto opgehaald en terug gereden.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    25              552            27           1522      06:05     326:05      27                  1809         2657,3


    Bijlagen:
    Reis 2017 - 09 - 06 (15)K.JPG (18.7 KB)   

    06-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 116 – Dinsdag 05-09-2017 –  Ligny-en-Barrois - Bar-le-Duc

    We hebben deze morgen eerst de auto opgehaald.  We vertrokken daarvoor langs het kanaal tot in Naix-aux-Forges over het fietspad op het jaagpad.  Daar stopte het fietspad en werd het een karrespoor op de dijk.  We zijn dan maar langs de gewone weg via St Amand-sur-Ornain, Tréveray en Laneuville tot in St-Joire gereden.  Daar namen we terug het oude half geasfalteerde pad over het jaagpad tot in Demange-aux-Eaux aan het steigertje aan sluis S1 waar we gisteren morgen de auto hadden gezet.  We waren terug aan de boot te 11:30 uur en hebben de fietsen op de boot gezet, de auto in de straat geparkeerd en zijn dan onmiddellijk vertrokken. Aan de eerste sluis van de dag hadden we al prijs. S23-Villeroncourt verrekte het van open te gaan.


          

    Le Ornain in Tréveray.       Pont canal van de Ornain.    Sluis 38 en brug Bar-le-Duc.   Kerkhof Bar-le-Duc.


    Na een telefoontje werd dat na een vijftal minuten opgelost en konden we verder. We gingen achtereenvolgens nog door de sluizen: S24–Maulan, S25–Velaines, S26-Nancois le Petit, S27–Chessard, S28–Tronville, S29–Bohanne, S30–Guerpont, S31–Silmont, S32–Tannois, S33–Maheux, S34-Gde Chalaide, S35–Longeville, S36–Savonnières, S37–Popey, S38–Marbot en de  Pont Levant in Bar-le-Duc. Ze werken allemaal goed behalve S27-Chessard waar we 45 minuten (de langste tijd tot nu toe) moesten wachten op de depanage.  We lagen te 17:20 uur vast aan de kade in Bar-le-Duc.  Na het eten ben ik maar alleen de auto gaan ophalen gezien Annie het vanavond niet maar zag zitten om dat te doen.


    Sl/D        Sl/T         VKm/D VKm/T  VU/D    VU/T       F-WKm/D   F-WKm/T             U-teller

    16              526            17           1495      05:35     320:00      17                  1782                        2651,2


    05-09-2017, 21:02 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 – Maandag 04-09-2017 –  Demange-aux-Eau – Ligny-en-Barrois

    Deze morgen eerst de auto aan sluis S1 gaan zetten en via de intercom geinformeerd naar de toestand in verband met de waterniveau’s in het kanaal.  Er werd ons verzekerd dat het voor onze boot geen enkel probleem zou zijn om richting Bar-le-Duc te varen.  We vernamen ook dat het Canal des Ardennes ook al gesloten werd !. We hebben dan maar ontbeten en hebben alles klaar gemaakt om zeker te 09:00 uur aan die sluis te liggen.  Wij waren op tijd, de sluis ging stipt om 09:00 uur open en we konden beginnen aan onze trip van vandaag: 23 Km en 22 sluizen (S1-Demange 1, S2-Demange 2, S3-Bois Molu, S4-Monfort, S5- Abbaye d’Envaux, S6-Boeval, S7-St-Joire, S8-Laneuville, S9-Petite Forge, S10-Charbonnières, S11-Tréveray, S12-Charmasson, S13-St Amant, S14-La Barboure, S15-Naix, S16-Nantois, S17-Menaucourt, S18-Longeaux, S19-Givrauval, S20-Grèves, S21-Gainval, S22-Ligny) tot in Ligny-en Barrois.  Aan sluis S1 kregen we ook de afstandsbediening die we vanaf sluis 18 moeten gebruiken. Daarvoor, van sluis S1 tot en met S17 is het weer een sluizenketting waarvan de ene de andere in werking zet. Alle sluizen werkten zonder enig mankement behalve sluis S4-Monfort waar de beneden deur niet open ging toen het water gezakt was. Net zoals vorig jaar toen we langs hier vertrokken.


      

    Lage waterstand.           Achterstallig onderhoud ?


    Ook toen hadden we geen GSM verbinding.  Vandaag ook niet en de intercom werkte niet.  Je hoorde niets, je kon hem alleen op en af zetten.  Vermoedelijk heeft dat toch iemand gehoord want na een 15 tal minuten arriveerde er een auto van het VNF en even later konden we weer verder.


    Naarmate we steeds een sluis zakten steeg het waterniveau dichter bij de normale stand en na sluis S13 waren de meeste panden vol.  Alleen na de voorlaatste sluis voor Ligny stond het water zeker een meter te laag en vreesden we ervoor of we verder gingen kunnen.  Na sluis S22 stond het pand weer vol.  Gelukkig maar want anders stond het waterpeil in de haven ook te laag maar dat bleek hier het normale niveau te hebben.  In deze haven lagen we vorig jaar met 14-07-2016, de Franse Nationale feestdag.   De dag voordien hadden we een concert in het park en vuurwerk nadien en de dag zelf zijn we naar de feestelijkheden en de receptie geweest waarvoor we door de burgemeester zelf werden uitgenodigd.


    Nu liggen er drie boten waaronder de grote voormalige Nederlandse boot, nu Duitse vlag, die vlak voor ons hing in de tunnel van Foug. Toen we net hadden vastgemaakt vertrok die boot en zijn wij op zijn plaats tegen de kade gaan liggen zodat we vlak bij de elektriciteitsaansluiting liggen. We besloten de auto pas morgen vroeg eerst op te halen in plaats van vandaag nog en Annie is met de fiets op zoek gegaan naar een winkel.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    22              510            23           1478      06:40     314:25      23                  1765         2645,7


    04-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    03-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 114 - Zondag 03-09-2017 – Pagny-sur-Meuse – Demange-aux-Eau

    Goed geslapen.  Niks lawaai, geen trein, geen lawaai van verkeer.  Het is niet voor niks dat het hier normaal vol boten ligt.  Na de bakker en het ontbijt te 09:05 uur vertrokken.  Het was nogal mistig en voor alle zekerheid maar alle verlichting aangestoken.  We moesten er hier toch maar eens een tegen komen.  Net voorbij het pont de canal over de Maas kruisten we inderdaad de Duitse boot die we gisteren in Void hadden zien liggen.  We waren al 11:00 uur in Void en besloten dan maar door te varen tot na de tunnel van Mauvages.  Sluis S12-Void is de eerste van een sluizenketting van 12 en is daarom bemand.  Van hier ging het verder naar sluis 11 en daarna tot en met 1 die allemaal ongeveer 1 km van mekaar liggen en waar we gemiddeld  +- 2.5 meter stijgen tot op het niveau van de tunnel van Mauvages. We waren te 14:35 uur aan de ingang van de tunnel. Het sein stond op rood en we moesten tot 14:55 uur tot de VNF-begeleider er aan kwam samen met een boot die net door de tunnel gepasseerd was.  We konden onmiddellijk mee de tunnel in.


              

    Laag water en mist.  L’Ornain in Houdelaincourt.  Delouze.    Château Void.  Hier stond het geboortehuis van J. Cugnot uitvinder van de eerste stoom aangedreven automobiel geboren in 1729 in Void.


    Wij gingen tegen ongeveer 6 km/uur door de tunnel. Na de tunnel de VNF man met de fiets bedankt voor de vlotte bediening (hij kon eigenlijk ook een klein uur vroeger naar huis gezien wij vroeg aan de tunnel kwamen en er geen boot meer achter ons aan kwam) en we kregen de raad aan te meren boven de sluis in plaats van aan het steigertje na de sluis gezien daar nu weinig diepgang was.

    Na het aanleggen vertrokken we weer met de fiets van Demange naar Baudignécourt, Houdelaincourt, Delouze en Rosières-en-Blois richting Mauvages. Onderweg in beide dorpjes een mooi lavoir gezien.  Mauvages heeft een kerkje uit de 13e eeuw.  Heel oud, antiek maar mooi.  Ook een mooie fontein als gedenkteken van de Grote Oorlog naast de kerk.  Van hieruit ging het dan langs het kanaal over de D10 terug naar Void. Natuurlijk waren hier weer alle restaurants gesloten.  We kregen van iemand te horen dat aan de rotonde net buiten het dorp een foodtruck stond en we reden daar dan maar naar toe. Er stond een bord met mogelijke bestellingen en toen we daar eentje uit gekozen hadden zei die gast doodleuk dat we daar niet konden uit kiezen vandaag, dat hij alleen maar burgers had en dat als we iets bestelden het pas tegen 20:30 uur klaar ging zijn omdat hij zo veel bestellingen al had. We zijn dan maar met de fiets terug naar de auto gereden en onderweg vonden we nog in een onopvallend pand een Kebab-zaak waar we heel goed ontvangen werden en waar het eten voortreffelijk was.  We hebben dus dan toch iets gegeten en zijn dan met de auto terug naar de boot gereden. Het was weeral bijna donker toen we er arriveerden.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    12              488            31           1455      06:25     307:45      26                  1742         2639,0


    03-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    01-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 112 - Vrijdag 02-09-2017 – Toul

    Vandaag maar 2 km gevaren en drie sluizen gedaan. We hebben er toch nog een uur over gedaan gezien we een hotelboot als tegenligger kregen die net in Toul vertrokken was.  Om 10:00 uur lagen we vast in Toul. Na het middageten zijn we dadelijk vertrokken voor onze fietstocht van 29 km naar Champigneulles via Villey-St Etienne, Luverdun, Pompey en Frouard.  Onderweg weer een paar mooie plaatsjes tegen gekomen oa aan het Plan d’Eau in Aingeray.  In Liverdun stootten we op een oude scheepvaarttunnel die onder de heuvel van Liverdun door ging.  Vermoedelijk is die buiten gebruik gesteld bij de kanalisering van de Moezel en er moeten voor en na die tunnel een paar sluizen gelegen hebben maar daar vonden wij niets van terug.

    We hebben vandaag weer slecht nieuws gekregen in verband met de Maas in Frankrijk.  Hier geldt nog steeds een stremming van in Troussey aan sluis 1 tot in Pont à Bar aan het Canal des Ardennes wegens geen water op de Maas ! Ze klagen hier in de haven ook steen en been, er is praktisch geen scheepvaart, er komt niks meer van Belgie en Nederland Frankrijk meer binnen.  In de haven liggen nu nog alleen Engelsen die met hun boot hier vermoedelijk ook overwinteren.

    Het gevolg van de stremming is dat we onze terugtocht gaan moeten aanpassen.  We moeten terug tot Vitry-le-Francois, dan naar Condé-sur-Marne, via het Canal de l’Aisne à la Marne tot in Berry-au-Bac.  Afgezien van wanneer we daar gaan arriveren kunnen we beslissen of we het Canal des Ardennes richting Maas nemen of verder te varen langs de Aisne, het Canal du Nord en zo naar Belgie.  Het probleem is dan alleen nog dat er in Belgie tussen Hastiéres en Namen weer een stremming van een paar weken gaat zijn vanaf 23-09-2017.  Als we nu de auto niet bij hadden zouden we voor die datum daar kunnen voorbij geraken maar nu moeten we die elke dag terug gaan ophalen en kunnen we geen 40 km per dag varen met al die sluizen.  We zullen moeten afwachten.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                464            2             1410      01:05     297:15      29                  1688          2628,3


    01-09-2017, 20:42 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 111 - Dondersdag 31-08-2017 – Champigneulles - Toul
    Het heeft vannacht goed geregend en nu regent het nog.  Het ziet zo grijs als het maar kan, dus dat belooft voor vandaag. Niemand gezien om te ontvangen hier. De bakker dicht bij en na het ontbijt zijn we stipt te 09:00 uur vertrokken.  We gaan vandaag tot Toul (dat is toch de bedoeling) en moeten daarvoor door de laatste twee sluizen voor we op de Moezel komen namelijk S27-Jonction en S7-Clévant.  Beide sluizen werden vlot bediend al duurde het bij de eerste een hele tijd eer die vol gelopen was.  In sluis Clévant kregen we te horen dan sluis S6-Pompey-Frouard deze morgen  niet werkte.  Ze wisten niet te vertellen hoe lang het zou duren en ik kon niet te weten komen wat er gaande was.  We besloten dan maar tot aan de sluis te varen en voor de sluis aan te leggen en te wachten.  We kwamen er te 10:30 uur aan. We konden alleen maar wachten. 

           
    Kasteel Liverdun met torentje.   Kasteeltje aan de andere zijde van de Moezel.

    Ondertussen is Annie naar de markt gegaan om een gebakken kip en ben ik de boot maar gaan onderhouden. Dan gezien dat de kabel om de mast op en neer te laten aan vervanging toe was (werd hoog tijd, verschillende draden van de dunne staalkabel gebroken !). Daarna de boot helemaal gepoetst aan de buitenkant.  Ondertussen had Annie de middag klaar, hebben we gegeten en te 13:30 uur heb ik dan nog maar eens naar de sluisbediening gebeld. Op onze vraag of de sluis misschien vandaag nog zou werken werd laconiek geantwoord:” Misschien, misschien niet, we weten het niet, niemand weet het hier.”.  Nog nooit mee gemaakt ! Ze weten altijd wel te vertellen rond welk tijdstip dat iets terug gaat werken, al loopt dat nog al eens uit, maar dit antwoord….  Vijf minuten later hoorden we een claxon.  Eerst dachten we aan een bakker op ronde maar toen wij naar voor keken zagen we dat de sluis wagenwijd open stond en de lichten op groen stonden ! We hebben dan snel gestart en zijn de sluis binnen gestoven. Een kwartier later waren we boven en uit de sluis.  We weten nog altijd niet waarom de sluis eerst niet en na mijn telefoontje wel kon bediend worden maar ik heb zo mijn vermoedens. 

     

    Sluis 12m, boot 11,60m.  Kerkje langs Moezel.

     

    Wij verder naar sluis S5-Aingeray.  Daar moesten we wachten op een vrachtschip dat in de afvaart kwam.  Het duurde een dik uur eer die boot in de sluis lag. Het duurde 45 minuten om de sluis leeg te laten ! En toen de boot (11,60 m breed – 120 m lang) buiten kwam gebeurde dat zo traag (sluis 12 m breed) dat wij er pas 2 uur na aankomst in konden.  Dan duurde het nog eens 45 minuten om 7,3 meter te stijgen.  Op naar de volgende sluis S4-Fontenoy.  Die stond gelukkig open maar het duurde hier een klein half uur om 4,3 meter te stijgen.  Wat gaan die sluizen hier traag zeg ! Eigenlijk is het hier niet nodig de boot vast te leggen hier. Vervolgens arriveerden we te 18:45 uur aan sluis S27Bis die toegang geeft tot het Canal de la Marne au Rhin (branche ouest) om Toul binnen te varen.  Hier kregen we via de radio te horen dat we niet meer geschut konden worden, we waren te laat !.  We hebben de boot dan maar voor de sluis in de toegangsgeul vast gemaakt, ze zullen morgen vroeg op ons moeten wachten !

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                461            23           1408      05:45     296:10      00                  1659         2627,2


    01-09-2017, 20:40 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs