Dag 24 - Woensdag 31-05-2017 â Heer Agimont â Vireux-Wallerand
Na het ontbijt te 09:45 uur
vertrokken.Dadelijk aan de eerste sluis
van Frankrijk op de Maas, S59-Quatre Cheminées, waar je een vignet moet kopen
(als je er nog geen hebt natuurlijk). Na enkele minuten wachten konden we er in
en naar boven. Van hieruit ging hetnaar
Givet.Onderweg hoorden we het
passagiersschip Charlemangle (de boot waar we vorig jaar bij onze terugkomst zo
lang moesten wachten voor de tunnel van Ham gezien ze voor deze boot het
waterpeil op dat pand met een halve meter moeten laten zakken omdat de boot
anders met het dak tegen het tunneldak botst) de sluis oproepen dat ze in Givet
vertrokken waren. Oef, die gaan we dit jaar al niet tegen komen bij de tunnel
bij ons vertrek. Aan sluis S58-Trois Fontaines werd de deur onmiddellijk
opengezet en de touwen met een pikhaak aangenomen.Eenmaal hier boven moesten we door de tunnel
van Ham (556 meter lang) en daarna aansluitend door sluis S57-Ham. Door de twee
sluizen en de tunnel snijden wij een hele grote meander in de Maas met enkele
stroomversnellingen af en overbruggen we een niveau van ongeveer 6,4 meter.
Hier is het zalig varen, een traag stromende (dit jaar toch in tegenstelling
met vorig jaar) brede slingerende rivier met aan een zijde beboste hellingen
met af en toe een oude carrière en aan de ander kant heuvelachtig terrein met
enkele dorpen. Ter hoogte van Aubrives staan op de oever een rij grote witte
beeldhouwwerken.Vervolgens komen we aan
sluis S56-Mouyon.De vernieuwde barrage
met een kleine waterkrachtinstallatie waar vorig jaar nog hard aan gewerkt werd
is afgewerkt en in gebruik genomen.
Ecluse 4 Cheminées. Fort Givet met de
rookpluim van Chooz. 1e Tunnel Givet.Chooz en centrale.
Vroeger stond het een oude barrage
die uitgevoerd was met houten palen die allemaal tegen mekaar in een metalen
gebinte gezet werden en die met de hand in en uitgenomen moesten worden wat een
gevaarlijk werkje was. Na deze sluis was het nog een viertal kilometer tot aan
de kade van Vireux-Wallerand.Hier lagen
4 jachten maar er is hier nog plaats genoeg. We lagen vast te 12:45 uur.
Terwijl wij ons na het eten klaar
maakten om de gaan fietsen arriveerde nog een Belg uit Antwerpen.Onze fietstocht bracht ons terug tot Heer
waar we de auto gingen ophalen. Op het
bureau de tourisme ontvangen we een folder van de nu blijkbaar afgewerkte Voie
Verte tussen Givet en Mouzon. (Ja daar waar we vorig jaar 3 weken vast gelegen
hebben met hoog water)Hoe het momenteel
verderop is weten we natuurlijk nog niet.
Dag 23 - Dinsdag 30-05-2017 â Dinant â Heer Agimont
Deze morgen voor het ontbijt een
wasmachine gaan insteken om de hoek en daarna naar de bakker.Na het ontbijt was de was klaar, nog een
tijdje in de droogkast en voor 3,60 euro was de was weer klaar.Om 10:30 uur vertrokken naar sluis S3-Anseremme.Net toen we van de steiger los waren zagen we
dat er nog een jacht uit de sluis van Dinant gekomen was, dus die gaat
waarschijnlijk met ons mee gaan.Aan de
sluis gekomen moesten we een vijftal minuten wachten voor we erin konden.Met het aanleggen in de sluis hanteerde het
andere jacht een vreemde werkwijze.
Door Dinant.Kasteel Freyr.Rotsen tegenover het kasteel.Oude steenbakkerij.
Het ging net voor de sluis tegen de
kant liggen, een vrouw stapte af, nam een touw in de hand en sleepte bij wijze
van spreken het jacht de sluis in !Met
zijn boegschroef hield de schipper het jacht van de kant af.Het weze gezegd dat wij dit maar een vreemde
bedoening vonden.Het duurde ook een
hele tijd eer de boot dan vast lag.De
vrouw hing boven op de kade met haar hele gewicht aan het touw te trekken terwijl
de schipper de boot dan vast legde.Tijdens het opschutten bleek het een Zwitsers koppel te zijn dat
vermoedelijk nog niet veel gevaren heeft te oordelen aan de vragen die gesteld
werden.Onderweg heeft het af en toe een beetje
gedruppeld. Na de sluis gingen ze ons voorbij en hopelijk komen ze de volgende
sluizen goed door.In de sluis S2-Waulsort
moesten ze toch nog op ons wachten evenals en sluis S1-Hastières, dus veel
heeft het hun niet geholpen om zo snel
te gaan varen.
Fundering windmolen.Kerk Anseremme.Kade Heer net voor grens.
Net voor de grens met Frankijk, in
Heer Agimont, gaan wij aanleggen voor deze nacht.Deze avond ga ik de mee gebrachte jerrycans
die iknog onderin heb staan in de tanks
doen tot ze weer vol is.We hebben
momenteel 56 draaiuren met een gemiddelde van 3 L/uur gaat er nu wel 150 liter
in.
Namiddag zijn we weer met de fiets de
auto gaan ophalen, dat gaat een dagelijks ritueel worden. Deze avond de TV nog
eens aangestoken tot het tijd was om te gaan slapen.Het is niet meer zo heet geweest als gisteren
dus gaan we normaal weer beter slapen.
Tijdens het ontbijt passeerde een groot
vrachtschip, de Sabrina met thuishaven Oevel, op weg naar de sluis.Er vertrokken ook net drie jachten van de
haven van Jambes dus die hebben pech en zullen moeten wachten op de volgende
schutting.Daar gaan wij van profiteren
en we gaan klaarmaken en met hun vertrekken.Te 09:40 uur gingen we door sluis S9-La Plante de Boven-Maas op.
Met 4 in sluis La Plante.Hoog terrasje.Hastières.
Een half uurtje later kwamen we met
zen allen aan sluis S8-Tailfer. We moesten wachten op afvaart en dat duurde
tot 11:20 uur eer die er was en geschut was.Het was de passagiersboot Posseidon (NL).Die heeft de sluis zeker opgeroepen toen hij
in Dinant vertrok?.Verderop ging het
dan naar sluis S7-Rivière en S6-Hun.Hier konden we vlot door.Bij
sluis 5-Houx moesten wachten op het schutten van kayaks die de Maas afvoeren.Dan verderop naar sluis S4-Dinant waar op
ook ddadelijk in konden en uiteindelijk lagen we dan te 15:35 uur vast aan de
passantensteiger aan de capitainerie van Dinant. Namiddag met de bus eens terug
gereden naar Namen om de auto op te halen en op de terugweg gaan winkelen.
Opgestaan te 07:30 uur.Gezien we vroeger klaar waren hebben we een
trein eerder genomen.We nemen die van
09:15 uur naar Brussel Nord en via Hasselt naar Leopoldsburg waar we dan te
12:41 uur gaan aankomen.We moeten in
Brussel Nord en in Hasselt overstappen en dan van Leopoldsburg met de bus naar
Kerkhoven.De treinvertrok stipt op tijd in Namen.In Brussel hadden we 5 minuten om van spoor
10 naar spoor 5 te gaan en deze trein vertrok ook stipt.Nu zitten we onderweg iets voor Leuven. In
Hasselt moesten we een half uurtje wachten op de aansluiting naar Leopoldsbrug
en dat net op het goede moment voor een koffietje en een sanitaire stop. Met de
Limburgseboemeltrein ging het dan tot
Leopoldsburg, en daar moesten we maar een tiental minuten wachten op bus 58 die
ons tot Kerkhoven zou brengen. Thuis gekomen eerst het gazon (allé, toch
datgene dat er van overblijft) gemaaid terwijl Annie de ramen deed (hier is
blijkbaar een zandstorm gepasseerd), de auto afgespoten en een na de douche
naar de Wolstraat naar de moeder van Annie gereden. Savonds naar het Lommels Broek om iets te eten
en daarna te 18:40 uur met de auto vertrokken naar Namen. Gearriveerd te 20:30 uur.
Nu weten we waarom hier niemand aan die steiger
aanlegt. Het lawaai van de treinen over de brug jaagt hier iedereen weg denk
ik. Wij hebben wel vol gehouden, zijn wel een paar keer wakker geworden maar
voor de rest viel het wel mee.Als we hier
nog ooit komen gaan we wel boven de laatste sluis die we vandaag deden aan de
kade liggen, her was er groen en volgens mij veel rustiger. Annie is deze
morgen naar de pas geopende Lidl hier vlakbij gegaan voor een verse baguette.
Deze morgen waren er al enkele jachten en twee
vrachtschepen gepasseerd en te 09:40 uur zijn wij dan richting Namen
vertrokken.De omgeving wordt hier al
een beetje groener maar toch regelmatig nog industrie.Toen we aan de eerste sluis van de dag,
S15-Mornimont arriveerden lagen er een vrachtschip in en de twee jachten die
deze morgen gepasseerd waren lagen voor de sluis te wachten maar konden er niet
meer bij.De volgende schutting was het
normaal onze beurt maar er arriveerde weer een 80 meter vrachtschip.De twee jachten die lagen te wachten gingen
toch eerst in de sluis en het kwam op een haar na op een aanvaring tussen het
tweede jacht en het vrachtschip.Nu
moesten wij weer wachten voor de volgende schutting.Een uurtje later, er kwam ook nog opvaart
natuurlijk, was het onze beurt.Toen wij
buiten voeren lag er weeral een vrachtschip te wachten.Het jacht dat samen met ons geschut was, (de
opvarenden zijn ofwel nieuw ofwel onhandig te merken aan het invaren,
vastleggen en uitvaren) hadden bij het losgooien en verlaten van de sluis
zoveel tijd nodig om de sluis te verlaten dat het aankomende vrachtschip dicht
genaderd was en hadden niet door dat zij het vrachtschip stuurboord-stuurboord
moesten kruisen, zodat die laatste of het laatste moment alles in achteruit
moest gooien en met zijn boeg tegen de oever terecht kwam.
Steiger Auvelais, soms wat passage. Lichtgevende paal ? Auvelais by night.
Die zal wel gevloekt hebben op die
zondagsschipper!Op naar sluis
S16-Florifoux.Onderweg passeerden we
een plaats waar we een mooi zicht hadden op de abdij van Floreffe welk tegen de
heuvel aan staat. Sluis Florifoux was weer met een vrachtschip en vier
jachten.Bij het buiten varen gingen de
twee eerste er vandoor maar toen wij een uur later aan sluis S17-Salzinnes.
Abdij van Floreffe.Binnenvaren Namen, Citadel, Maas
Kwamen later in deze sluis terug het vrachtschip
Raypa van deze morgen en de twee jachten die voor ons de sluis uit gegaan
waren.Het heeft hen dus niet geholpen
harder te varen.Zij konden er nog bij,
wij ook nog en het jacht achter ons normaal ook nog maar eer die aan de sluis
kwam gingen de deuren dicht en kon hij wachten.Eenmaal die sluis uit varen we Namen binnen, onder enkele bruggen
onderdoor tot aan de citadel waar wij op de Maas stroomopwaarts naar de kade
voor het Casino gaan.Hier was voor ons
nog een plaatsje net voor de elektriciteitsaansluiting.Het lag er wel al aardig vol, veel kunnen er
niet meer bij vandaag.Morgen gaan we
met de trein naar huis en zullen we (volgens de planning van NMBS) 4 uur
onderweg zijn.Het gaat niet
rechtstreeks van hier naar Luik, dan naar Hasselt en zo naar Leopoldsburg.Dan zouden we 5 maal moeten overstappen en
ondertussen nog 2 keer een bus moeten nemen!Het zal dus van Namen via Brussel Noord naar Antwerpen Berchem en dan
naar Lommel worden.Met de trein rijden
is altijd een beetje reizen hé.
Dag 19 - Vrijdag 26-05-2017 â Marchienne au Pont - Auvelais
Een paar keer wakker geworden vannacht. Het is
ondanks dat het hier boven aan het parkje gisteravond nogal luidruchtig was
toch rustig gebleven.Eerst het
dagelijks ritueel van de wandeling naar de bakker , het ontbijt, en het
droogmaken van de boot en dan op weg.Eerst terug de drie kilometer op de Boven Samber tot aan sluis
S11-Marcinelle waarbij we terug door het roestig decor moesten. Deze sluis werd
dadelijk klaargemaakt en we konden er na een vijftal minuten in. Toen we
vertrokken hadden we een jacht achter ons aan zien komen maar dat was er geen
van de vier andere die hier bij ons lagen.Deze moet van hogerop de Samber gekomen zijn.Iets voor de sluis ging dit jacht richting
Brussel en even later werd het door nog een gevolgd.
Wij dus alleen naar beneden en verder naar sluis
S12-Montigny.Deze stond klaar en open
bij onze aankomst.Vervolgens naar sluis
S13-Roselies.Hier kwamen net zeven
jachten met thuishaven Huy uitgevaren.Die
zijn vermoedelijk aan hun toervaart begonnen. Eens die er uit waren konden
wij er weer in en verder naar onder naar sluis S14-Auvelais.Ook hier weer alles klaar voor ons
alleen.Als dat zo altijd eens zou
kunnen ! Na deze sluis legden we in Auvelais aan de steiger aan.Hier ligt geen enkele boot, later zou blijken
waarom niet.Na het eten en de afwas een
een lekkere douche met zonnewater ging Annie naar de hier vlakbij gelegen
Lidl terwijl ik aan het reisverslag verder deed.Het is vandaag volgens mij veel te warm om
te gaan fietsen.Deze avond misschien
eens een wandelinkje in de buurt maken.
Dag 18 - Donderdag 25-05-2017 â Seneffe â Marchienne au pont
Om 07:00 wakker geworden.Voor de opening van het havenkantoor eerst
met de fiets naar Seneffe om een bakker te zoeken.Hier de eerste goede baguette in plaats van
stokbrood gevonden. Na het ontbijt en het terugbrengen van de toegangssleutel
nog eens geprobeerd het reisverslag door te sturen.Nu lukte het wel.
Richting zon.Onderweg naar Charleroi. Net voor Charleroi een grote roesthoop.
We vertrokken te 10:05 uur,
een kwartiertje nadat de Joli Roger (GB) voor ons vertrokken was richting
Charleroi.Heteerste stuk van vandaag was groen,
heuvelachtig met hoge oevers.We
kruisten na een goed half uur twee vrachtschepen, een Belg en een Fransman,
allebei zwaar beladen, de Belg met grind , de andere had zijn luiken
dicht.Toenwe bijna aan de eerste sluis
waren kwamen we vlak achter de Joli Roger en achter ons aan kwam nog een boot
de Birchwood (GB). Wanneer we aan sluis S3-Viesville arriveerden stond deze
open en de lichtenop groen.
Bibliotheek, kerk en steiger Marchienne au pont.
Gedenkteken aan een 10-jarig meisje dat in WO II door een Duits soldaat werd
gefussillieerd omdat zij een koekje aan een Franse krijgsgevangene had gegeven!
Later stonden S2-Gosselies enS1-Marchienne beiden open met groen licht dus
hebben we vandaag nergens moeten wachten.De schuttingen verliepen wel traag en duurden ongeveer 20 minuten.Bij de laatste ging de deur pas na enkele
pogingen open en konden we vertrekken.Onder aan de sluis lagen vijf jachten te wachten om opgeschut te
worden.Na de laatste sluis werd de
omgeving vuiler en roestiger.Aan de
oorsprong van het kanaal Charleroi-Brussel is het echt erg. Alles heeft hier
een roestkleur. Hier staan enkele oude staalfabrieken, een centrale en nog
enkele schrootverwerkende bedrijven.Hier en daar hangt ook een verdacht smerig geurtje. Wij voeren enkele kilometers de Bovensamber op tot
Marcienne au Pont waar een aanlegsteiger zou zijn.Hier is het al iets beter, er staan hier en
daar al eens een paar bomen.Aan de
aanleigsteiger lagen al twee Nederlandse jachten en daar hebben we ons achter
aan gelegd.Aangezien we onderweg al
gegeten hadden kon Annie dadelijk aan de afwas beginnen terwijl ik alles goed
vast maakte.
Eenmaal de bak boven, de deuren open en het licht op
groen vertrok de andere boot als eerste en die ging er vandoor.Wij deden het zoals gewoonlijk weer op ons
gemak en tuften verder naar Seneffe waar we te 12:05 uur aankwamen en ons aan
de bezoekerssteiger vast legden.Na het
vastleggen en het eten zijn we een wandeling gaan maken, vandaag gaan we eens
niet fietsten en houden we een fietsrustdag. Na de wandeling zijn we iets
gaan drinken in het clubhuis dat normaal nog niet open is maar waar vandaag de
senioren hun wekelijkse namiddag hadden.
Een klein uurtje te laat ging het havenkantoor open
en toen bleek dat de Nederlandse boot die twee dagen bij ons lag in Ittre ook
aangekomen was.
Top-occasie !Het droogdok van Seneffe.De brug wordt vervangen. De passantenplaats.
Om 07:00 uur vertrok de boot die gisteren het laatst
aangekomen was.Hier zat weer een Dafje
in denk ik, veel blauwe rook uit de uitlaat, een gekend symptoom van een oude
Daf motor.Wij vertrokken na het ontbijt
te 09:00 uur en werden dadelijk gevolgd door de andere boot die gisteren
aangekomen was.Dit was de boot van de
beroepsschipper die met de Europeo I vaart op het fabriek van Nyrstar in Balen
en die zwavelzuur vervoeren.De Europeo
I of IIkomen wij elke jaar tegen, waar
we ook langs vertrekken of terug komen van Frankrijk.
Beneden het hellend vlak, deuren dicht, op weg naar
boven, gemakkelijk !
Zij gingen naar de haven van Thieu, daar waar die de
grote scheepslift staat.Wij kwamen
samen aan het hellend vlak van Ronqières aan en moesten een half uurtje wachten
voor de bak naar onder kwam.Eens de bak
beneden was en de deur open konden wij hier samen in.We hebben geluk dat er op dit moment geen
beroepsvaart was en konden dus alleen de bak van 80 meter lang en ongeveer 12
meter breed in. Het hellend vlak bestaat uit een helling van 1400 meter lengte
met twee bakken die op rails lopen. Onder de bakken staan 120 treinwielen die de
bakken 63 meter omhoog brengt. Onder de bakken lopen twee grote tegengewichten op
rails. De tegengewichten zijn even zwaar als een gevulde bak zodat het
transport met zo weinig mogelijk energie kan gebeuren.Het is eigenlijk een soort grote balans.
Tussen de bakken en de gewichten liggen een aantal armdikke stalen kabels die
in het machinehuis onder de uitkijktoren over keerwielen lopen.
Daar in de verte gaan we naar toe, van ginder kwamen
we, 120 stalen wielen op rails.
Deze morgen ben ik naar Klabbeek gereden om te gaan
winkelen terwijl Annie wachte op het bezoek van Tante Mariette & Cyriel die
mogelijk gingen langs komen voor het aperitief. Het ritje heen en terug langs
het jaagpad was juist 11 km en ik was net terug gearriveerd aan de boot toen
het bezoek aankwam.Achter in de kuip in
het zonnetje was het lekker en gezellig.Tegen de middag vertrokken zij terug naar huis en iets later hebben we
dan gegeten voor we vertrokken voor onze fietsrit.We willen langs het kanaal tot in Seneffe
fietsen en dan langs het oorspronkelijk kanaal met de vele sluisjes terug.Het fietspad tot aan het hellend vlak van
Ronquières viel mee met soms toch onder het asfalt groeiende wortels van de
bomen die het asfalt opgestuwd hebben.
Het bezoek.Aan het hellend
vlak van Ronquières
Ooit werden de obstakels wel eens afgefreesd maar ze
zijn toch verder omhoog gekomen en het lijkt met plaatsen wel een golfplaten dak.Uit de linkerbak van Ronquières kwamen net
een jacht en een vrachtschip uitgevaren. Verderop moesten we wegens werken van
het jaagpad af, over een met de dijk gelijklopende weg (meer een karrespoor)
waar ooit in lang vervlogen tijden een laag asfalt over een grindlaag gelegd
was maar waar je nu goed moest zoeken naar een aaneengesloten stuk asfalt van
meer dan een vierkante meter! Verderop werd het weer beter en kwamen dan aan de
aansluiting met het stuk oorspronkelijke kanaal Brussel-Charleroi.
Oude brug aan het oud kanaal. Kapelletje, oude
sluispomp, oude sluis Seneffe. Ronquières.
Van hier fietsten we verder, reden door Seneffe,
langs het Chateau van Seneffe waar in de twee zijgalerijen een aantal beelden
staan en zo verder naar Arquennes.Hier
vonden we eindelijk een terrasje op de Place Roi Albert I.Dit is een mooi dorpje dat vroeger heel levendig
moet geweest zijn met al die schepen die hier op en af hebben gevaren.Op oude fotos is te zien dat hier vroeger
tussen de sluizen boten dubbel en driedubbel lagen te wachten!Na Arquennes gingen we weer verder tot we in
Ronquières terug op het nieuwe kanaal terecht kwamen.Op het laatste stuk van het oude kanaal
liggen een aantal woonboten en wrakken. Het hellend vlak overbrugt met zijn
hoogteverschil van 63 meter het niveau van veertien oude sluizen dus dat zal
nogal een tijdwinst voor de boten opgeleverd hebben.
Toen we terug aan de haven kwamen waren er nog twee
boten bij gekomen.Het seizoen komt met
het volgende lange weekend blijkbaar op gang.
Dag 15 - Maandag 22-05-2017 â Lembeek â YH Ittre
De bakker was deze morgen pas te 08:00 uur open.Ik was de eerste klant maar het probleem was
dat het meergranenbrood nog niet gebakken was, het zou nog een klein uur gaan
duren.Dan maar met een paar croissants
mee genomen en dan zien we straks wel of we een bakker vinden.De vrachtboot die dit weekend hier voor ons
lag was net vertrokken en iets later dan ik had opgeroepen voor de sluis kwam
de vrachtboot Arja aangevaren.Ik heb
die dan ook maar laten voorgaan gezien wij vandaag maar 6 km tot Ittre gaan
varen. Die schipper was dan ook content dat hij voor mocht.
Bootje van Donald Tr ..
?Fabriek van de Forges de
Clabecq.
Te 09:50 uur was het dan onze beurt.Hier zijn er vlottende bolders, deze sluis heeft
dan ook een verval van 14 meter, dus de schutting ging vlotjes maar toch nog
een twintigtal minuten eer we boven waren.De sluis is 90 m lang, 12 m breed, en een verval van 14 m geeft een
waterverplaatsing van +- 14000 m3 !. Te 11:45 uur waren we boven en lagen we in
Ittre vast.
Sluis Ittre in zicht, voor
de sluis, in de sluis.Virginal-Samme.
Na het eten zijn we op bezoek gegaan bij Nonkel
Cyriel en Tante Mariette die hier op enkele kilometer vandaan in Virginal
wonen. Hier gaan we altijd eens langs als we hier passeren.De korte rit van 3 km gaat hier wel steil
omhoog. Het laatste stuk dan ook maar te voet gedaan.Straksgaat het dan gemakkelijk terug. Na enkele uurtjes bijpraten hen uitgenodigd
voor het aperitief op de boot morgen. Toen we terug reden zijn we door gereden
naar Ittre maar daar was niet zo veel te zien. De bakker en de slager waren
vandaag en morgen dicht.Er was een
klein winkeltje met plaatselijke en bio producten maar dat is geen aanrader,
het is er nogal duur.Toen we terug
kwamen van de rit arriveerde net de havenmeester en hebben we dan dadelijk de
administraqtie in orde gemaakt. Terwijl Annie aan het eten begon nog een klein
ritje gemaakt naar de andere kant maar daar is ook niet veel te zien.
Deze morgen na het ontbijt de boot een grote beurt
gegeven.De laatste laag fijne smurrie
die er nog niet af was wzeg gekregen.Nu
kunnen we nog eens normaal door de ruiten kijken !. Annie heeft ondertussen een
wandeling in de buurt gemaakt. In de zondagskrant stond een advertentie dat
hier in Halle een nieuwe fietsroute, de Vleermuisroute 29 km, ingehuldigd
werd en deze vertrok aan het station van Halle.Annie had deze morgen al stickers op enkele palen zien staan ter hoogte
van de sluis hier.Wij gaan dan namiddag
die route maar eens doen.Toen we later
aan de sluis vertrokken merkten we na enkele kilometers dat deze route dezelfde
weg volgde als die wij gisterenavond nog gedaan hadden. Onderweg een kaartje
gevonden van die route en inderdaad, net dezelfde als die wij gisteren gedaan
hadden maar dan in omgekeerde richting.Gezien wij daar geen zin in hadden zijn we dan maar rechtstreeks naar
het station gereden en hebben op internet een route van het fietsnetwerk
gehaald.
Kade Lembeek. Het vleermuizenpad. Enkele paadjes
tijdens de fietstocht. Kerk Dworp.
Wij wildenvolgende route doen; 65.64.63.62.63.61.49.50.28 en zou 26 km gaan worden
. Met de 8 km die wij van de vleermuisroute al hadden zouden dat er 34 gaan
worden maar .De route bracht ons van
Halle langs Buizingen, Huizingen, Dworp, Alsemberg, terug Dworp en zou dan via
Klabbeek terug naar Lembeek gaan. Het is hier een zeer mooie streek, maar met soms
sterke hellingen. De fietspaden die er liggen zijn wel in bedenkelijke staat,
we passeerden onderweg wel tien plaatsen waar werken in uitvoering zijn.
Hierdoor moesten we goed zoeken naar de plaatjes van het netwerk. Sommigen
lagen plat in het gras, andere stonden tussen het houtgewas, nog andere waren
op de paal verdraaid zodat je goed moest kijken waar naartoe, en de meeste
zagen zo groen dat je moest stoppen om te kijken waar de pijl naartoe wees.Onderhoud nul komma nul ! Ondanks goed
opletten kwamen we op een plaats ergens in Dworp op een splitsing waar geen
bord te vinden was.Hier moesten we
gokken, beide wegen daalden daar, de ene maakte een bocht naar links, de andere
naar rechts, dus het maakte niet veel uit of we terug moesten komen naar dat
punt.We namen de rechtse maar dat bleek
later verkeerd geweest te zijn, we kwamen weer terug aan de kerk van Dworp uit.
(Lag het aan de kriek die wij daar een half uur vroeger in het Gildenhuis
dronken misschien?)We zijn dan maar via
de grote baan richting Halle gereden. Gezien het jaagpad ter hoogte van de
spoorbruggen onderbroken was (verbredingswerken aan het kanaal) zijn we langs
de gewone weg naar Lembeek gereden.Alles bij elkaar hebben we dus zeker 40 km gedaan vandaag.Bij aankomst op de boot heeft Annie een half
uurtje platte rust genomen terwijl ik het reisverslag heb bijgewerkt.
Dag 13 â Zaterdag 20-05-2017 â YH Grimbergen - Halle
Deze morgen na het ontbijt de boot klaar gemaakt om
te vertrekken.Eerst moest er nog
gepoetst worden.Er lag een bruine
vettige laag op de boot die afkomstig was van het bedrijf dat ten zuiden van de
kom ligt.Het is een bedrijf dat
composteert en gisteravond is er een boot toe gekomen die vandaag vanaf 06:00
uur geladen werd.Met de strakke
zuiderwind werd al het stofmee geblazen
in onze richting.Ik heb een dik half
uur nodig gehad om de boot weer een beetje proper te krijgen.
Skyline Brussel van op et kanaal. Kanaalzone Brussel
We vertrokken dan pas te 09:30 uur en willen tot
Halle varen.Daarvoor moeten we de
sluizen S11 - St Jans Molenbeek, S10 Anderlecht, S9 Ruisbroek, S8 Lot en
S7 Halle door en door de ophaalbruggen Budabrug, Kuregembrug, Godshuizenbrug
en de doorvaart door Brussel nemen.Het
ging overal vlot behalve aan S10 Anderlecht en S7 Halle waar we telkens een
tegenligger hadden waar we moesten voor wachten.In Halle kwam de tegenligger uit de sluis en
werd de sluisdeur onmiddellijk terug gesloten ondanks dat we opgeroepen hadden
om geschut te worden.
Nieuwe appartementen aan het water in Halle. Zendtoren en hoeve in St Pietersleeuw.
Wanneer ik de sluisdeur terug dicht zag gaan hebben
we maar terug opgeroepen en het bleek dat de sassenier vergeten was dat we nog
lagen te wachten.Het was ook een dik
half uur geleden dat we al voor de sluis lagen.In Halle bleek de aanlegkade die er vroeger was (met water en
elektriciteit) niet meer voor de pleziervaart maar voor de passagiersboten van
Rivertours veranderd te zijn. De pleziervaart moet maar weer zijn plan
trekken.Voor de sluis van Lembeek zou
een lange kade zijn en net toen we daar aan kwamen kruisten we nog een
vrachtschip en een jacht.Aan de kade
was achteraan nog net 1 bolder beschikbaar gezien er al een vrachtschip lag.
Dan maar die ene bolder en de ladder gebruikt, zo kunnen we hier nog liggen.
Voormiddag op zoek gegaan naar een internetverbinding
(gevonden in de straat van de school aan de bushalte achter de kerk) en een
verkennend ritje in de buurt. Mooie kerk in Eppegem.
St Clemenskerk in Eppegem.
Namiddag met de fiets langs de knooppunten
14.13.47.48.56.7.6.20.77 (28 km) voor een bezoekje bij onze dochter Kim en
nadien via de knooppunten 77.44.19.49.18 en de Grimbergsesteenweg terug naar de
haven.Een mooi traject waarbij we langs
Vilvoorde, Peutie, Melsbroek, Perk en Kampenhout richting Boortmeerbeek, en
langs Elewijt, en Eppegem terug reden. De toer bracht ons langs enkele
kasteeldomeinen en mooie bossen.In
Melsbroek staat een kerk met een heel mooi interieur een bezoekje waard.
Interieur kerk van Melsbroek.
Tegen het einde van de rit, ergens tussen Elewijt en
Eppegem moesten we voor een fikse bui onze poncho aantrekken gezien we nergens
konden schuilen.Enkele kilometer verder
konden we hem al weer uit doen en later brak de zon erdoor.
Dag 11 â Donderdag 18-05-2017 â YH Klein Willebroek â YH Grimbergen
Voormiddag met de veerboot naar de overkant in Boom naar de markt gegaan voor verse groenten voor de soep en een gebraden kippetje. Tot 14:45 uur gewacht op de Adagio met Guy en Irene die vandaag naar Frankrijk zouden vertrekken van de Rupel, Schelde naar de Dender en zo verder Wallonië in om dan via de Schelde richting Somme te varen.Zij zouden normaal te 13:00 uur de sluis in Duffel nemen en rond 14:00 uur hier in Boom passeren.Gezien zij echter te 14:15 uur pas door die sluis waren hebben we hen gebeld dat we dan niet langer zouden gaan wachten gezien we vandaag tot Grimbergen willen varen.
Op de veerboot.YH Klein Willebroek. Er wordt een nieuwe YH aangelegd.
We vertrokken dus te 15:00 uur en moesten volgende ophaalbruggen passeren: Dumonbrug, Spoorbrug Willebroek (draaibrug), Vredesbrug, Brielenbrug, brug Tisselt en Jan Bogaertbrug.Enkele van deze bruggen moesten voor ons niet omhoog gezien wij er met neergelaten mast makkelijk onderdoor konden zodat het verkeer voor ons niet moest wachten.Later kwamen we aan sluis Zemst en daar lieten ze, zonder dat wij gevraagd hadden om op ons te wachten, de beroepsvaart wachten op ons en gingen we met het passagiersschep Verdi, vrachtschip Jabo en nog eentje waarvan ik de naam niet zag omhoog.Na deze sluis gingen we nog door ophaalbrug Humbeek en de Verbrande Brug in Grimbergen.Voor deze brug ligt de Zeilclub Grimbergen met één vrije maat voor ons te kleine ligplaats dus moesten we nog verder.Na Verbrande Brug meerden we aan bij VVW Grimbergen.
Hoog water in Boom.In sluis Zemst.YH Grimbergen.
Hier gaan we twee nachten blijven liggen gezien we morgen met de fiets op bezoek gaan wij Kim, Dirk, Kara en Hendrik.Dat is in vogelvlucht ongeveer 10 km.Deze avond komen Guido & Nicole hier bij ons op bezoek en nemen dan ook onze derde fiets mee tot we terug komen van de reis. Na een koffieklets met de uitwisseling van de nodige nieuwtjes en een bezoekje aan de kantine namen we afscheid en rond 24:00 gingen we slapen.
Dag 10 â Woensdag 17-05-2017 â YH Klein Willebroek
Vandaag belooft het heet te worden volgens de
weerberichten.Het heeft in de vroege
morgen wat geregend maar toen wij opstonden was het droog en kwam de zon tussen
de wolken tevoorschijn.Voor de middag
de boot droog gemaakt en wat gekuist.Nadien de badkamerkraan onder handen genomen gezien deze rare geluiden
maakte en de pompsteeds op en af
sprong. Als ik dat niet gemaakt krijg moet er een nieuwe kraan gehaald
worden.De kraan zelf is een raar geval,
ze ziet er niet uit zoals de kranen die ik tot nu toe open gedaan heb. Ik heb
er dan maar een dunne rubberen ring tussen gestopt en hoera gedaan met fluiten
en knorren van de kraan en het op en afspringen van de pomp!Bieke weet wel wat ik wil zeggen, die heeft
dat de voorbije dagen ook gehoord en kreeg er een keer een lachbui van.
Op de Zennedijk.
Monument gevallen bommenwerper.Brug
Hombeek.Brug Willebroek.
Na de middag zijn we aan een fietstocht in de buurt
begonnen. We fietsten op het
fietsknooppuntennetwerk een tocht van 36 km
(38.52.94.79.90.59.10.53.87.29.86.39.1.38). Eerst langs de Rupel op de
zuidoever tot aan de Dijle, vervolgens langs de Dijle tot aan de Zennegatsluis
en dan via de Zennetot aan de grote
watersportplas aan de spoorlijn.Vervolgens
deels via de spoorlijn, door velden en weiden tot in Tisselt waar we aan de
grote hefbrug over het Zeekanaal dit kanaal over staken en aan de overkant via
het jaagpad terug naar Willebroek fietsten.In Willebroek moesten we terug oversteken via de grote (blauwe metalen)
hefbrug naar de overkant en via het broek Denaeyer" terug naar Klein
Willeboek. Na een terrasje zijn we dan nog eens terug gereden naar Willebroek om
te winkelen zodat we alles samen vandaag 44 km hadden. We hebben vandaag voor het eerst onze zonneboiler
gebruikt op de douchen.Lekker gratis
warm water voor een verfrissende douche.
Dag 9 â Dinsdag 16-05-2017 â YH Schoten â YH Klein Willebroek
Voormiddag zijn we apart gaan winkelen, Annie voor
het eten en ik voor nog wat materiaal dat ik nodig had. Rond 11:00 uur was ik
terug en toen kwam Bieke terug met de fiets op bezoek.Te 13:00 uur vertrokken wij met de boot en
Bieke met de fiets richting Royersluis. Wij gingen achtereenvolgens door brug
14, sluis 9, brug 15 en sluis 10 en kwamen dat op het Albertkanaal.Er kwam net een groot vrachtschip uit de
richting van Wijnegem en ook nog eentje dat net onder de Hoogmolenbrug was.
Toen die van Wijnegem kwam voorbij was gingen wij die achterna.
Tot voor de laatste brug voor de Royersluis hadden we
geen enkele tegenligger. Nadat we onze FD-nummer ontvangen hadden (is een
nummer die je krijgt in het computersysteem van de Antwerpse haven en dat voor
altijd bij de boot blijft, zelfs als je hem verkoopt.) en waardoor je de
toelating hebt door de haven te varen konden we tot aan de sluis varen.Toen we de sluis opriepen vernamen we dat we
misschien moesten wachten tot de volgende schutting maar even later kregen we
toelating binnen te varen. Na ons kwam nog een jacht dat er bij gepropt
werd.We lagen in totaal met 5
vrachtschepen waarvan twee serieuze joekels, en 4 jachten in de sluis.Wij lagen achteraan 4 dik, wij tegen de kade
stuurboord, aan bakboord een van de grote vrachtschepen en tussen ons in nog 2
jachten die zich aan dat vrachtschip moesten vast maken.De schutting duurde om een mij (en de andere
jachteigenaars) onbekende reden een gans uur.Het ging tergend langzaam, het leek wel of het water met een emmertje
uit de sluis geschept werd !Na een
uurtje zakken en wachten ging eindelijk om 15:35 uur de deur open en kozen wij
het hazenpad (wel een trage haas hoor!) De jachten en twee binnenschepen gingen
richting Gent en de rest richting Vlissingen.
Brug sas Klein Willebroek, haven, standbeeld Het
schippersgezin. Een Shermantank.
Te 17:15 uur kwamen we aan
de Rupelmonding en normaal zouden we hier de Rupel opvaren doch er lag een
vrachtschip voor de sluis van Wintam te wachten en wanneer we die sluis
opriepen mochten wij samen met die er lag te wachten opgeschut worden.Uit die sluis lagen nog zes vrachtschepen
die er eerst nog uit moesten.Hier
duurde de schutting amper 10 minuten en we konden verder (makkelijke schutting
drijvende bolders) Op het zeekanaal kwamen we nog verschillende groten boten
tegen. Langs de aanlegkaders hier lagen verschillende zeeschepen te laden en te
lossen.Na enkele bruggen die voor ons
niet open moesten gezien wij maar 3,30 m hoog zijn met de mast naar omlaag
kwamen we te 18:45 uur aan de jachthaven KWYC waar we een plekje vonden.
Te 09:05 uur vertrokken en onmiddellijk door brug 11
naar sluis 2.Hier was net het
vrachtschip de een half uur voor ons vertrek in die richting gevaren was
afgeschut en de sluis werd dadelijk voor ons open gezet.Een kwartier later arriveerden we aan sluis 3
met weer dat vrachtschip dat net onder was.Hier moesten we wachten voor het opschutten van twee jachten.Aan sluis 4 liep het mis.Daar moesten we om een onbekende reden een
half uur om een nog steeds onbekende reden liggen dobberen eer er iemand
verscheen. Er werd niet gereageerd op een oproep met marifoon.Dan verder naar sluis 5 met het zelfde scenario
met dit verschil dat de sluis boven stond maar de deuren dicht waren en er twee
man in het kotje van de sluis bleken te zitten die niet reageerden op een
marifoonoproep noch op het gebruik van de claxon en bij het bellen van het
mobiele nummer kregen we het bandje de abonnee kan uw oproep momenteel niet
beantwoorden te horen.Pas wanneer een
deze persoon uit een van de huisjes naast de sluis kwam, naar het kotje toe
ging en er enkele minuten bleef en daarna terug naar zijn huisje ging kwam er dan
nog vijf minuten later twee man die naar het begin van de sluis slenterden en
terug gingen waarna de sluisdeuren eindelijk open gingen.Aan sluis 6 alles pico bello evenals aan
sluis 7 waar net een vrachtschip buiten kwam varen.Aan brug 12 was het weer van datte, weer 25
minuten aan ons broek.De bediening aan
sluis 8 en brug 12 waren dan weer in orde en te 13:00 uur waren we na amper 12
km gevaren te hebben op 4 uur gearriveerd aan de jachthaven van Schoten.Hier is de accommodatie volledig in orde,
alles proper, goed heet water en een toilet dat goed doorloopt (Dat laatste was
in Brecht een beetje een probleem).
Van hieruit ging Bieke naar huis.
Een tegenligger.Kasteeltje, een torentje en een mooie boom in het park van Schoten.
Namiddag zijn wij met de fiets eens langs het
Albertkanaal eens gaan kijken hoe de situatie daar nu is ter hoogte van de
werken aan de afgebroken Ijzerbrug.We
wilden ook aan het Straatsburgdok naar de winkelbenodigdheden Nassau gaan maar
die bleek verhuisd te zijn.We zijn dan maar
verder gereden naar de firma Femm aan kaai 138 maar daar hadden ze ook niet
alles wat we zochten. In het terug rijden nog gepasseerd bij Landtmeters een
daar vonden we wat we nog misten.In het
terug rijden begon het wat te druppen maar we zijn toch droog gebleven.
Deze morgen was Bieke vrijwilliger om een wandeling
naar de bakker te maken, alles bijeen heen en terug toch een kilometer of zes.Na de middag hebben we weer een ritje van 27
km gemaakt (99.65.49.48.47.45.43.42.44.9) langs mooie wegen en paadjes door het
weidelandschap in de buurt, door enkele bossen en langs bosranden, door enkele parken
en langs de anti-tankgracht.In de bossen en de parken zagen we meerdere
eekhoorntjes. Op een plaats zaten er vier bij elkaar rond te crossen tegen de
boomstammen en in de kruinen.Die
beestjes zijn zo aktief dat je ze zo goed als niet op de gevoelige plaat kan
zetten.Dat is wel leuk om bezig te
zien.
Later onderweg kregen we nog een seintje van een van
de kinderen die nog langs wilden komen met de kleinkinderen. Net toen we met de
fiets aan de brug aan de jachthaven arriveerden kwamen zij er aan gereden, dus
dat was juist ge timed.Met die vier
bengels was het weer onmiddellijk een stukje drukker.Ze bleven echter niet lang gezien het morgen
weer klasje is en ze nog ergens moesten stoppen om te gaan eten.We hebben ze die zaak van gisterenavond
aangeraden gezien het daar goed was.
Na het avondeten het reisverslag bij gewerkt.Van de fotos die we van de eekhoorns namen
was er helaas geen enkele waar ze goed op te zien waren.
Voormiddag zijn Annie en Bieke een wandeling gaan
maken en zijn tot in Brecht gegaan.Namiddag gaan we een fietstocht maken via Brecht richting Wuustwezel
naar Kalmthout en via Maria Ter Heide en St Job int Goor langs het kanaal
terug. (Knooppuntennetwerk nrs 99.98.81.80.91.92.03.87.06.20.21.27.37.36.41.40.69.99)Wuusztwezel heeft een zeer mooi gemeentehuis
welk in een kleinmaar mooi park
ligt.Net achter de toegangspoort van
het park staat een oorlogsmonument waar al de namen van de gesneuvelde burgers
van de gemeente op vermeld staan. Ergens tussen Kalmthout en Maria ter Heide
staat ook een monument ter herrinnering aan de hevige gevechten tijdens de
bevrijding.
Het gemeentehuis Wuustwezel. Oorlogsmonoment.
Militair museum.
Op het vliegveld van Brasschaat wordt een militair
museum ingericht. Er staan een groot aantal verschillende voertuigen waaronder
tanks, afweergeschut, en een raketlanceervoertuig.Onderweg zijn we toch eens moeten gaan
schuilen voor een fikse regenbui.Gelukkig waren we net in de buurt van een grote hoge bakstenen
elektriciteitskabine en aan de achterkant ervan konden we de bui
uitzitten.Gezien we enkele male n
gestop waren hebben we de rit wat ingekort maar we hadden bij het einde toch
nog 45 km op de teller.S Avonds zijn we lekker gaan eten in De Linden aan
de brug op 2 km van de jachthaven.Deze
zaak was ons aangeraden door de mensen van de jachthaven hier.Het was echt lekker.Na het eten met de fiets terug naar de boot
en een tijdje later onder de wol.
Na het ontbijt hebben we een fietstocht gemaakt op
het knooppuntnetwerk via de nummers 71.30.34.10.99.12.11.35.29.36.39.38.85.71
terug naar St Jozef Rijkevorsel.We reden
door een natuurgebied richting Merksplas, langs de strafinrichting richting
Wortel en zo terug naar St Jozef.De
landloperskolonie werd volldig gerestaureerd, het ziet er mooi uit en ik denk
dat er in het weekend een festiviteit is in verband met de restauratie.Er is feestverlichting opgehangen en een
terras aangelegd aan de kerk.
Onderweg passeerden we ook de oude
landlopersbegraafplaats waar op de betonnen kruisjes geen namen maar nummers
genoteerd staan. Het zijn eigenlijk toch maar anonieme graven !Na onze fietstochtzijn Annie en Bieke dan met de fiets verder
gereden tot de jachthaven van Brecht en ben ik voor de verandering eens alleen
tot daar gevaren.Hierbij passeerde ik
de sluis van Rijkevorsel en de vier opeenvolgende ophaalbruggen om eens te
testen of ik het alleen ook kon (het varen door sluizen wel te verstaan !).
Dag 4 â Donderdag 11-05-2017 â YH Het Gevaer Oud Turnhout - Rijkevorsel
De zon was paraat toen we opstonden maar er waren wel
wat stapelwolken. Voor wa vertrokken passeerde er een jacht richting Dessel en
even later de vrachtboor Christian richting Schoten.Wij vertrokken te 09:45 uur. We passeerden de
twee bruggen van Turnhout en daarna kwamen we achter de Christian te varen die
gezien hij zwaar geladen was tegen ongeveer 5 Km per uur voer. Een kwartiertje
later kwam uit de andere richting een ander vrachtschip zodat ze beiden
snelheid minderden en wij de Christian voorbij konden net nadat ze mekaar
gekruist hadden. Na nogmaals drie ophaalbruggen die hier allemaal vanuit een
centrale bediend worden arriveerden we aan de voetgangersbrug van Rijkevorsel
waar we de aanlegsteiger vonden die voorbehouden is voor jachten (max 48 uur)
en waar we nu gaan aanleggen.Te 11:50
uur lagen we vast.
Onderweg voor, in en na Turnhout.
Er zijn hier aan de overkant wel werken aan de oever,
er worden damwandplanken gezet omdat de houten palen waarmee de oever afgezet
zijn allemaal verrot zijn. Met de damwand wordt het kanaal weer een tweetal
meters breder.
Plaatje pakken, plaatje rechtzetten, plaatje inpersen en weer 1,5 meter klaar.
Dag 3 â Woensdag 10-05-2017 â YH Het Gevaer Oud Turnhout
Vandaag blijven we hier nog een dag liggen. Wij zijn
lid van het VPF en mogen hier dus 2 nachten liggen , de eerste betalend en de
tweede gratis, eigenlijk dus twee dagen aan halve prijs.Er is hier ook goed internet. Deze morgen
langs de bakker en de visboer gereden en namiddag maken we een ritje met de
fiets over het fietsknoopnetwerk langs de nummers (63.32.58.55.43.54.53.42.52.05.03.02.01
en terug naar de haven 43 Km) dat ons door de Ravelse bossen richting Poppel
tot in Weelde, Weelde Statie, over het Bels Lijntje (voormalig tramlijn naar
Baarle Hertog) langs Het Zwart Water (natuurgebied) terug naar Turnhout en dan
via Oosthoven terug naar de jachthaven voert.
Ons middageten.Mooie beestjes.Molen
Weelde.
Uitkijktoren langs het Bels lijntje
Deze morgen zaten er een tiental eenden achterop het
zwemplatform, als die er deze avond nog zitten gaan we vanavond misschien wel canard
in eigen vet eten ! Tijdens de
fietstocht stonden er te Weelde ergens een aantal alpacas die even nieuwsgierig
waren naar ons als wij naar hun. We
passeerden de windmolen van Weelde en later de uitkijktoren in het
natuurreservaat langs het fietspad dat op de bedding van de oude tramlijn,
vroeger genoemd Het Bels Lijntje, dat van Turnhout over Baarle Hertog naar
Tilburg liep.
Dag 2 â Dinsdag 09-05-2017 â Mol â YH Het Gevaer Oud Turnhout
Deze morgen te 05:45 uur wakker geworden van een motor en we dachten dat de boot voor ons ging vertrekken maar het was een kraan die gearriveerd was en ze begonnen de boot te lossen.De lading, groffe grind uit de Ardennen, werd overgeladen in vrachtwagens en rond 09:30 uur toen wij vertrokken was de boot bijna leeg.Terwijl wij aan het ontbijt bezig waren passeerde de smalle Narrowboat die vroeger in Leopoldsburg lag en die gisteren voor de Kleppende Klipper lag bij ons en die ging ook het kanaal Dessel-Schoten op dus die zullen we nog wel een paar maal zien.
Een goed half uur na ons vertrek passeerden we de ophaalbruggen Brug 2 Retie, en Brug 6 Arendonk en te 12:50 uur legden we aan in Jachthaven Het Gevaer.Op dit stuk zijn we 6 vrachtschepen, allemaal leeg, tegen gekomen. Eentje ervan had wel hééél veel plaats nodig om ons te passeren.
Na het aanmelden zijn we voor een kleine (26 km) verkenningstocht per fiets vertrokken.Eerst langs het kanaal naar de brug van de weg Turnhout-Ravels, door Ravels en vervolgens op het fietsnetwerk door enkele wijken en dan een stuk door de mooie staatsbossen tot aan het kanaal, over het jaagpad richting Turnhout tot aan de voetgangersbrug , terug naar de andere kant en zo terug naar de jachthaven.
Terwijl Annie en Bieke aan het eten begonnen nog terug gereden naar een volgens de havenmeester zeer goede bakker in Oosthoven maar daar kwam ik bijna van een kale kermis thuis. Een wachtrij van een tiental klanten die allemaal brood moesten hebben en toen het mijn beurt was waren alle groten broden vertrokken en moesten wij het met een kleintje doen.
Vandaag is het weer zover. Wij zijn weg. We
vertrokken te 11:30 uur richting Blauwe Kei met mijn zus Bieke die met de trein
van Antwerpen kwam en die ik aan het station van Lommel ben gaan ophalen. Zij
gaat een weekje of zo mee varen.Iets na
het middaguur arriveerden we voor de ophaalbrug van Nyrstar maar die werd
onmiddellijk bediend zodat we verder konden. Net voor de aansluiting met het
kanaal Bocholt-Herentals hebben we een half uur aangelegd om te eten, achteraf
bezien niet zo een goede beslissing.
Na het eten kwamen we dan aan sluis 1 Lommel en kwamen er niet twee vrachtschepen aan waarvan de eerste door de sluis wou en de tweede aanmeerde aan de zandgroeven.Tijdens het wachten arriveerde er nog eentje die we moesten laten voor gaan. Een dik half uur later was het dan onze beurt.Toen we hier buiten gingen en aan sluis 2 arriveerden zagen we dat het vrachtschip dat net voor ons versast was nog maar net in de sluis lag.Toen deze beneden was bleef hij in de sluis liggen wachten op een ander vrachtschip dat nog uit sluis 3 gekomen was en dat hij anders in de smalle vaargeul moest kruisen.Dus weer bijna een uurtje later konden wij versast worden. En het was nog niet gedaan. Aan sluis 3 moest die voor ons nogmaals wachten voor eentje die kwam opvaren zodat wij te 15:50 uur pas uit die sluis waren.
Te 16:00 uur legden wij
ons vast aan de kop van de kade voor de Pannekoekenboot. Annie en Bieke zijn
dan nog naar de uitkijktoren aan Sas 4 geweest en na het eten was het mijn
beurt om enkele fotos te gaan maken en een Wifi-stek te zoeken.Op de picnicbanken voor Pannekoekenboot en de
banken aan het bezoekerscentrum is er goede verbinding.Toen we rond 22:00 uur wilden gaan slapen is
nog een grote vrachtboot, de Houtland, voor ons komen liggen. Die heeft de hele
nacht zijn generator laten draaien maar die zijn uitlaat was goed gedempt zodat
we daar geen last van hebben gehad.We
hebben nog wel een goed half uur last gehad van overkomende vliegtuigen maar toen
viel alles zon beetje stil.