Dag 119 â Dinsdag 06-09-2016 â Langevoisin - Peronne
Deze morgen stond de sluis achter ons
op groen voor opvaart maar we zagen niets komen.Toen we losgooiden kwam er natuurlijk eentje de bocht uit
gevaren.In plaats van door te komen
begon die te draaien en we dachten dat die aan de silo iets verderop zou gaan
laden maar hij kwam achteruit naar de sluis en ging daar achteruit
invaren.Vermoedelijk gaat die laden
aan de silo net boven de sluis en draait die hier al om geen 10 km verderop te
moeten gaan draaien en terug te keren.Toen die ons voorbij was zijn we vertrokken.
Hieronder, zon 25 dieper ligt de
tunnel (noord zuid) Een verluchtingsventilator. Tunnelingang zuid.
Een goed uur later kwamen wij aan
sluis S14 Epénancourt en die stond open en op groen dus daar konden wij zo
in.Vijf minuten later waren we beneden
en konden we verder naar sluis S13 Peronne.Hier lag een vrachtschip te wachten en er kwam een zeiljacht naar boven.Net toen we de sluis ingingen achter het
vrachtschip kwam er nog een jacht achterop maar gezien de bolders hier zo ver
van mekaar stonden kon hij niet meer achter ons. Na deze sluis hebben we
aangelegd aan de steenkade tegenover de kade waar we vorig jaar gelegen hebben
gezien daar de poort gesloten was en we dan niet van de boot konden. We hadden de voorbije dagen gehoord dat de
jachthaven van Peronne ook gesloten was dus daar kan ook niemand meer
terecht.Na het aanleggen en het eten
zijn we dan de auto gaan zetten in Ruyaulcourt in de buurt van de tunnel,
halverweg in het Canal du Nord en zijn met de fiets terug gekomen.We reden eerst naar Ytres.
Postkantoor enmairie van Etricourt-Manancourt, gedenkteken
Ytres. Kruising Somme Canal du Nord.
Daar eens gaan kijken naar de
luchtverversingsinstallatie van de tunnel iets buiten het dorp. Van daaruit
naar Mannecourt, etrycourt en zo naar Moislains.Van hieruit fietsten we over de Chemin de Service (Dit kanaal is
in 1965 geopend en toen werden er geen schepen meer getrokken dus noemt het pad
over de oever hier niet meer Chemin de Halage maar Chemin de Service.)We passeerden langs alle sluizen die we
morgen gaan doen voor de tunnel en kwamen na de laatste op het Canal de la
Somme terecht en zo in Peronne.
Dag 118 â Maandag 05-09-2016 â Pont lâEveque - Langevoisin
We gingen deze morgen eerst de
auto ophalen in Pont LEveque (28 km).We zijn maar gewoon over het jaagpad gereden zover het ging.Aan de tunnel van Panneterie (iets meer dan
1 km lang) konden we niet verder over het jaagpad (er loopt wel een 1.5 m brede
strook door de tunnel maar daar mag je niet door rijden) zodat we effe het
jaagpad moesten verlaten om na de tunnel terug over het fietspad (Trans LOise
Voie Verte) langs het kanaal te rijden, we gaan vandaag maar geen hellingen
opzoeken.
Er is vandaag goed wat verkeer,
in bijna elke sluis een boot en er tussen ook nog. Nadat we terug aan de boot
arriveerden enhadden gegeten besloten
we de auto in Péronne te gaan zetten en hier vannacht te blijven liggen, we
hebben hier lekker geslapen, geen lawaai en pikkedonker.Alleen een uil gehoord gisteranavond.Toen we in Péronne aan kwamen bleek de
jachthaven gesloten te zijn en de kade waar we vorig jaar gelegen hadden was nu
ook afgesloten.Waar moeten we morgen
dan ergens gaan liggen ? Onderweg terug naar de boot (21 km) begon het te
miezeren, het regent niet hard maar je wordt wel langzaam heel nat. Onze
regenjasjes zijn al een aantal jaren oud en zijn aan vervanging toe blijk nu
wel.We gaan vanavond niet veel meer
doen, de kaars is bijna uit voor vandaag.