Vandaag nog
eens een rustdag gehouden.Voormiddag
de auto getankt aan de Carrefour.Gisteren ging dat niet gezien je er alleen met een Carrefourkaart kunt
tanken als het bureeltje gesloten is.Nog wat inkopen, gedaan (ja een mens moet zelfs op een rustdag ook eten
en drinken hé)Namiddag hebben we een
gedeelte van de wandeling Ballade de Capucinen gedaan.We vonden hiervan een bordje in een
straat.Het wees ons onder een
Replica
Zalmschouw.Boompje.Oud
stadhuis St Mihiel en de overdekte markt.
Hierna ging
het steil via een pad/trap tot op de berg op de rechteroever van de Maas.Boven gekomen lag het stadje aan onze voeten
terwijl op de berg de ruïne van het voormalige Capucinenklooster lag.Veel blijft er niet van over na al die
eeuwen.Via de kam van de berg ging het in de richting van route de Metz.Gezien het warm was en we zonder iets te
drinken vertrokken waren zijn we langs deze weg terug naar beneden gegaan.Onderweg passeerden we nog enkele mooie
recente huizen net buiten de stad.Na
de wandeling een terrasje en dan terug naar de boot.
Dag 53 â Zondag 03-07-2016 â Lacroix/Meuse â St Mihiel - 2
De
loopgraven in het Bois Brûlé met wat uitleg. Links Duitse rechts Franse loopgraven
Ik denk dat
je vanop deze heuvel bij heel helder weer (hadden we vandaag jammer genoeg
niet) wel 50 km ver ziet !In elk geval
zagen we de rookpluimen van de staalindustrie van Pont à Mousson (richtingen
staan aangegeven op de vloer van het Memorial.) Het is een indrukwekkend
gebouw. Als je in de buurt bent is het panorama alleen al de moeite om even een
ommetje te maken Er zouden in heel Europa 11 Amerikaanse Memorials zoals deze
staan.Later reden we via Loupmont en
Apremont terug richting St Mihiel. Onderweg passeerden we nog enkele plaatsen
met loopgraven waaronder de site van Le Bois Brûlé in het Bois dAilly.Ook weer een plek met strategische ligging
boven op een berg.Hier zijn een Duits
en een Frans loopgravennetwerk gerestaureerd.Boven op de berg zie je in het bos nog duidelijk de loopgraven in
verschillende rijen achter mekaar.Nog
later langs de weg richting St Mihiel stond een plaatje met Hospital Allemange.
De
binnenkant en de buitenkant van het Duits fronthospitaal.
Benieuwd
naar dat bouwwerk reden we het wegje maar in dat enkele honderden meters het
bos in ging.Van hieruit moesten we
over een boswegeltje verder.Het is een
soort bunker die met de zijde met de kleine ramen en deuren van de bunker van
het front weg gericht is en aan de andere kant aansluit op loopgraven. Nog
later hebben we nog verschillende plaatjes van sites zien staan maar dat is
hier niet moeilijk. Als je hier twee kilometer verder gaat kom ze zeker weer
iets uit WOI tegen.Het heeft er hier gespannen
in die tijd vermoed ik.Rond 18:00 uur
waren we terug in St Mihiel, zijn dan iets gaan eten en toen was het weer tijd
om te schrijven.
Dag 53 â Zondag 03-07-2016 â Lacroix/Meuse â St Mihiel - 1
Deze morgen
vertrokken we via sluis S12 Lacroix en sluis S11 Rouvrois richting St
Mihiel. Toen we de sluis gingen verlaten werd medegedeeld dat er een aantal
sportboten (roeiboten) op komst waren.We waren de sluis uit en toen kwamen ze er al aan.In totaal waren hetzes boten van vier met stuurman en een
begeleidend motorbootje. Het waren boten van de Aviron St Mihiel.Toen we de volgende sluis, S11 Rouvrois,
naderden werden we achtervolgd door de eerste van de boten die terug
keerden.Deze boot is samen met ons door
sluis Rouvrois terug opgeschut.Gezien
wij maar rustig aan voeren lieten we die mannen maar voorbij dan konden zij
zich nog eens uitleven.
Roeiers op
het kanaal.Olijfbomen in
Heudicourt.Onderweg naar
Heudicourt.
Enkele
kilometers voor St Mihiel kwamen we terug op de rivier en werd het water
onmiddellijk properder, er dreef op het kanaal nogal wat planten. Toen we
arriveerden in St Mihiel waren er nog enkele plaatsen aan de steiger, blijkbaar
zijn de boten die we hier gisteren zagen liggen verder getrokken. Een half
uurtje nadat wij arriveerden kwam nog een klein open zeilbootje (NL) aan dat
zich vooraan aan de steiger vast legde.
In de verte
de Butte de Montsec.De haven op het
Lac de Mandine.The Memorial.
Namiddag
zijn we met de auto naar het 17 km verder gelegen Lac de Madine gereden.De trip werd ons aangeraden door de
sluismeester van Dieue/Meuse.Hij had
er wel bij gezegd dat het met de fiets nogal zwaar zou gaan zijn dus hebben we
maar de auto genomen.We reden via de
D901 richtingChaillon waar we rechtsaf
over de D133 naar Heudicourt aan de rand van het La de Madine reden.Het ging inderdaad van St Mihiel steil
bergop door het Bois de Versel en dan naar beneden.Onderweg fantastische uitzichten gehad op het meer en de
omgeving. Op de helling van de bergrug en in een gedeelte onderin de vallei
staan grote olijfgaarden !
In
Heudicourt kwamen we aan het meer, maar daar konden we nergens met de auto
dichtbij komen. Eigenlijk hadden we de fietsen toch op de auto moeten zetten om
rond het meer te rijden.Van hieruit
zagen we aan de overkant van het meer, ik schat een 5 km hiervandaan een groot
gebouw op een hoge vrijstaande heuvel. We reden vervolgens over de D133 naar
Nonsard waar aan het meer een groot vrijetijdsgebied ligt.
Panorama van aan het Memorial.
Je kan in
het meer zwemmen, er staan veel tafels met banken en barbequestellen.Alle tafels, barbecues zijn bezet met hele
families en groepen die hier vandaag hun zondag komen doorbrengen en het ruikt
hier al lekker.Op het meer is zowaar
een haven voor de vele zeilboten (zelfs redelijk grote die vermoedelijk met een
dieplader hier geraakt zijn !) die hier liggen.Het meer is verschillende kilometers lang en breed.We hebben een uurtje aan het meer gewandeld
en zijn dan vertrokken richting Richecourt.Om dat dorp te bereiken moesten we 17 km rijden. (En die plaats ligt aan
dezelfde kant van het meer als Nonsard !)
Van
Richecourt ging het dan nog eens 12 km verder naar de Butte de Montsec, plaats
die volgens een infobord de heuvel met het gebouw erop was die wij van aan de
overkant in de verte gezien hadden. Het dorp Montsec ligt beneden tegen de
heuvel aan en van in het dorp ging het over een steil klimmende weg die zowat
helemaal rond de heuvel loopt omhoog tot aan het American Memorial boven op de
top.Van hieruit heb je een panorama
360 ° rondom die alle voorgaande die we hebben gehad in de schaduw zet.
Vandaag
blijven we hier liggen, het is hier goed en rustig liggen.We brengen de auto tot in St Mihiel en keren
met de fiets terug.Van St Mihiel ging
het over de D34 door Chauvroncourt op de andere oever richting Les
Paroches.Daar toerden we door het dorpin de richting van de oude spoorlijn, staken
deze over en reden de prairie in via de Rue de la Prairie. Wat ze hier noemen
de Prairie is het weidegebied tussen de Maas en enkele van haar zijriviertjes
die de vlakte doorsnijden.We reden
over een ruwe maar berijdbare grindweg.Deze wegen door de vlakte worden blijkbaar door middel van een bareel
tussen 01-12 en 01-03 afgesloten wegens het jachtseizoen.
Overdekte
markt St Mihiel.En de
aanlegsteiger.De prairie
te Les Paroches.
We reden
door Maizey en dan over de D101 naar Dompcrevin.Hier kwamen we weer terug op de D34 met de route La Meuse à Vélo
en we reden verder richting Bannoncourt.Van daar ging het over de bruggen die winterbedding in de maasvlakte
overbruggen, onder het viaduct van de TGV door terug naar Lacroix/Meuse.Het was een korte (14 km) mooie rit.
Aan de
steiger was tegen VITA NOVA een Zwitsers bootje komen liggen.SAvonds hebben we dan maar naar de
wedstrijd Duitsland-Italië die ondertussen al een tijdje bezig was gekeken.
Na de
verlengingen werden er bij de strafschoppen een hele reeks gemist door beide
ploegen, waardoor het spannend bleef.
Te 09:30
uur passeerde al de eerste boot de BELLO met twee jonge vrouwen.Dit bootje lag gisterenavond voor sluis
Dieue Aval aan de kant, waarschijnlijk te laat om nog geschut te worden.Wij vertrokken te 10:00 uur na de
sluismeester te hebben ingelicht die onze komst zou doorbellen.Het is een vriendelijk man waar ik
gisterenavond en deze morgen toen ik van de bakker kwam een lang gesprek had.Zijn hond, een Zwitserse Bouvier genaamd
Orion was ook weer van de partij.
Kade
Dieue/Meuse.Lacroix/Meuse.Het oude Lavoir
Toen we aan
sluis S14 Ambly arriveerde stond de sluis open en lag de BELLo op ons te
wachten.Vervolgens ging het naar sluis
S13 Troyon.Hier lag weer een grote
partij smurrie in de sluis en toen we net de sluis uit waren was het gedaan met
onze koeling.Blijkbaar is er bij het
uitvaren uit de sluis iets in de inlaatbuis terecht gekomen.
Enkele
monumenten in Lacroix.Het viaduct van de TGV
Normaal kan
ik het doorblazen maar het zat weer potvast.De twee slangen (in- en uitlaat van de filter omgewisseld en een emmer
er in omgekeerde richting doorgepompt zodat het weer goed zat en we, na de
slangen weer omgewisseld te hebben, weer verder konden.Het is de eerste maal deze reis dat we dit
voor hebben.We hadden aan de dames van
de BELLO gezegd dat ze op ons niet moesten wachten voor sluis Lacroix gezien we
daar zouden aanleggen.Te12:20 uur lagen we in Lacroix vast aan de
steiger waar nog groot (ex-Belgisch schip VITA NOVA uit Maldegem), twee gewezen
huurboten en een kleine zeilboot lagen.Er was voor ons nog een plek achteraan.
Het lavoir
van Ancemont en het Château.De Maas
tussen Ancemont en Dieue/Meuse
Na het eten
weer een fietstocht gemaakt van Lacroix/Meuse naar Bannoncourt, en dan via
Woimbey, Bouquemont, Tilly/Meuse, Villers/Meuse, Les Monthairons en Encemont
naar Dieue/Meuse voor onze auto.
Bij het
ophalen van onze auto nog een praatje met de vriendelijke sluismeester en zijn
hond en dan terug naar Lacroix/Meuse.Onderweg wilden we het fort van Troyon nog bezoeken maar dat was alleen
open op zaterdag, zondag en feestdagen.
We
vertrokken na het ontbijt te 09:25 uur richting S20 - Bras/Meuse. Vervolgens
naar S19 Verdun.Toen we in Verdun
arriveerden vertrok net een grote Nederlandse boot aan het steigertje van
Belleville/Meuse. We dachten hiermee pech te hebben want indien die voor ons
uit zou varen zou het langzaamaan worden aan alle sluizen. Gelukkig voor ons
ging deze in Verdun aan de kade liggen en konden wij hem passeren.
Doorvaart
Verdun, de stdeiger ligt goed vol.
Hierdoor
zagen we te laat de LIBERTON van Ber & Ton liggen. Aan S19 Verdun was er
juist een boot aan t stijgen dus moesten we wachten aan de steiger voor het
hospitaal van Verdun.Eenmaal in de
sluis zij de sluismeester dat de boot voor ons moest wachten aan de volgende
sluis en we vanaf dan met zn tweeën verder moesten. Daarna, aan S18 Belleray
zagen wij dat het een Franse boot was.Volgens de schipper wilden zij naar St Mihiel en zo verder naar
Straatsburg.Met zn tweeën dus verder
naar S17 Haudainville, S16 - Dieue Aval en S15 Dieue.
In de sluis
van Dieue effe gepraat met de sluismeester om te weten waar we zoal konden
liggen. Voorbij de sluis is een kade van ongeveer 50 m (weliswaar volledig
begroeid met ongemaaid gras) waar ook elke avond kampeerautos komen staan en
waar ook water is.
Later
vernam ik van hem dat het vroeger onderhouden en gemaaid werd door het VNF maar
dat het sedert twee jaar overgenomen werd door de gemeente en die zouden het
nalaten het gras te maaien.
Na het
middageten zijn we weer vertrokken met de fiets.Het ging over het volgende deel van de route La Meuse à Vélo
tussen Dieue en Vacherauville.Van
Dieue ging het naar Ancemont, dan via de D34 noordwaart naar Dugny/Meuse,
Belleray, Haudainville naar Verdun
Door de
stad naar de aanlegsteiger waar we toch maar langs Ber & Ton gegaan zijn en
daar een lekkere tas koffie gedronken.Na een uurtje zijn we dan verder geredenn om via Thierville/Meuse en
vervolgens langs het industrieterrein van Belleville/Meuse en de D964 naar
Bras/Meuse en vervolgens naar Vacherauville te rijden.
Sluis en
barrage Verdun.In de sluis met
de tunnel.Hoe is die daar geraakt
?
Na het
ophalen van de auto terug naar de E.Leclerck gereden waar we enkele mooie
hardhouten plooistoelen (die passen bij onze tuintafel aan boord) hebben
gekocht en die we gisteren hadden zien staan toen we er met de fiets
passeerden.
Dag 50 â Woensdag 29-06-2016 â Vacherauville - 2
Ingang
Citadel Bezoekerscentrum.De
overdekte markt.De boulevard aan
de haven.
Tussen de
verschillende wallen staan de stadbeelden opgesteld van een alle generaals die
in WOI hier in de slag van Verdun hebben gevochten (of hun manschappen toch
hebben doen/laten vechten).In de
Citadel is een bezoekerscentrum ingericht.Het gebouw werd vanaf 1662 opgericht en werd tot na WOI in 1918
gebruikt.Er zou een gangenstelsel van
7 km in ondergebracht zijn ! Het heeft een grondplan dat van uit de lucht lijkt
op een onregelmatige veelhoek met als langste zijde+- 500 meter !.
Kazerne 1e
Reg Chasseurs.Gemeentehuis
Charny/Meuse.Het dorp net na WOI.
Gezien het
middag was en hier aan de supermarkt E.Leclerck een restaurant is zijn we daar
een lekkere schotel Kebab-Frites met groenten en een lekker nagerechtje gaan
eten.Daarna konden we er weer tegen om
via de D38 via Thierville/Meuse, Charny/Meuse en Bras/Meuse terug naar
Vacherauville te rijden.We hadden in
totaal weer 38 km op de trappers gezet.
Na aankomst
aan de boot nog wat kleine reparaties uitgevoerd en het reisverslag bijgewerkt.
We liggen
nog steeds alleen, er zijn wel vijf boten (zonder die gepasseerd zijn terwijl
we weg waren) hier gepasseerd die blijkbaar allen haast hadden om toch maar in
Verdun te geraken.Het lag er
daarstraks al vol, nu gaat het er overvol liggen.En wij hier alleen aan dat mooie steigertje !
Dag 50 â Woensdag 29-06-2016 â Vacherauville - 1
Na het
ontbijt rond 10:00 uur vertrokken via het fietspad tot aan sluis 20 -
Bras/Meuse. Daar was het al gedaan met het fietspad en moesten we over de D964
richting Belleville/Meuse en dan door naar Verdun. In Verdun verder gereden
door het tunneltje aan sluis 19 Verdun en dan via het jaagpad dat uiteindelijk
een smal paadje werd tot aan de sluis 18 Belleray.
La Meuse
door Verdun.Sluis19 Verdun.Enkele van de generaals.
Hier staken
we kanaal en Maas over en reden door Belleray richting Billemont.Tussen deze twee dorpen stonden vroeger
enkele kalkovens (tussen 1912 en 1980) maar daar zijn alleen nog maar enkele
steenhopen en de spoorlijn er naar toe van te zien.Vervolgens verder naar Verdun.Hier kwamen we de stad binnen boven aan het indrukwekkende Citadel
(enorm groot !)
Ingang
Citadel Bezoekerscentrum.De
overdekte markt.De boulevard aan
de haven.
Tussen de
verschillende wallen staan de stadbeelden opgesteld van een alle generaals die
in WOI hier in de slag van Verdun hebben gevochten (of hun manschappen toch
hebben doen/laten vechten).In de
Citadel is een bezoekerscentrum ingericht.Het gebouw werd vanaf 1662 opgericht en werd tot na WOI in 1918
gebruikt.Er zou een gangenstelsel van
7 km in ondergebracht zijn ! Het heeft een grondplan dat van uit de lucht lijkt
op een onregelmatige veelhoek met als langste zijde+- 500 meter !.
Dag 50 â Dinsdag 28-06-2016 â Sivry-sur-Meuse - Vacherauville
Eerst naar
de bakker en de auto aan de kerk gezet en dan te voet terug naar de boot.Na het ontbijt vertrokken we te 09:20 uur om
achtereenvolgens sluis 24 Consenvoye (de sluis met de schuine sluismuren waar
een vlottende steiger tegenaan ligt), sluis 23 Brabant-sur-Meuse, sluis 22
Samoyeux en sluis 21 Champ. Hier moesten we een kwartiertje wachten omdat die
man van het VNF ons blijkbaar niet gezien of gehoord had - beetje doof denk ik
gezien hij de scheepshoorn niet gehoord had, om daarna te 13:30 aan het mooie
steigertje van Vacherauville aan te leggen.
Hele bomen
in het water.Frans kerkhof in Bras-sur-Meuse. Mairie Charny-sur-Meuse.
Gezien we
tijdens het wachten voor de laatste sluis maar gegeten hadden, konden we na het
afzetten van de fietsen dadelijk vertrekken voor onze rit van vandaag.Het ging over het mooie fietspad dat hier
langs de Maas ligt naar Bras-S-sur-Meuse, daar staken we het kanaal en de
maasvallei over naar Charny-sur-Meuse en zo over de D38 richting Marre,
vervolgens naar de plaats van een van de in WOI verwoeste dorpen,Cumiéres-sur-de-Mort-Homme (volledig
vernield door artilleriebeschietingen geen enkele steen meer op elkaar
volgens de fotos op het gedenkbord) en vervolgens via de D123 naar
Forges-sur-Meuse, het gehucht Le Moulin de Belhaine tot aan de brug over Maas
en kanaal naar Sivry-sur-Meuse.
Gebinte
lavoir van Marre.Watertoren aan
station van Consenvoye.
Aan de boot
terug gekomen las deze nog steeds alleen ondanks we tijdens onze fietstocht (en
terugrit met de auto) verschillende boten in die richting hadden zien uitgaan.
Vermoedelijk liggen die ergens onderweg aan de kant.
Mozaik wapen van USA in vloer. Detail toegangsdeur.Vijver in toegangslaan.
Volgens de
notities in het bezoekersboek wordt het kerkhof zeer frequent, en door mensen
van over de hele aardbol bezocht.
Steigertje
Sivry-sur-Meuse.Onze kleine buurman.
Het huidige
boek lag er nog maar sedert begin juni 2016 en er waren (+-30 lijnen/blad) al
een tiental bladzijden vol !. Na het bezoek ging het terug richting
Sivry-sur-Meuse.
Vertrokken
te 10:00 uur naar sluis 28 Dun waar we maar even hebben gewacht tot een
andere grote boot die net voordien aan de steiger vertrokken was in de sluis
was zodat we nadien alleen konden schutten.Vervolgens passeerden we sluis 27 Warinvaux, sluis 26 Liny en sluis
25 Planchette waarna wete 12:15 uur aan het steigertje van Sivry-sur-Meuse
aanlegden.
Le Vert Lac, camping strand.Duits kerkhof .(ergens)
Na een
boterham (eigenlijk altijd bagetten hoor) vertrokken we per fiets over de brug
van het kanaal en de Maas naar de route Meuse à Vélo op de D123 richting
Breuilles-sur-Meuse, Cléry-Petit en Doulon naar Dun-sur-Meuse.We hadden er weer een mooie 17 km met mooie
vergezichten op de teller gezet.
Romagne.Grootste Amerikaans oorlogskerkhof van
Europa. Kapel . Detail.
Gezien we
graag nog naar het Amerikaanse oorlogskerkhof in Romagne en dat over enkele
flinke heuvels op een 15 km van hier ligt, zijn we daar maar met de auto op de
terugweg naar toe gereden.Onderweg nog
een Duits en een Frans Oorlogsbegraafplaats bezocht.Het Amerikaanse het in Romagne is het grootste oorlogskerkhof van
WOI in Europa.
Het is zeer
mooi aangelegd met een indrukwekkend monument met een Kapel.In het park begindt zich een heel brede
inrijlaan met midden erin een grote mooie ronde vijver met waterlelies en met
fontein er midden in.Er zijn een dikke
14000 graven en op de muur van het monument staan nog eens 995 namen van
vermiste soldaten.
Dag 48 â Zondag 26-06-2016 â Stenay â Dun-sur-Meuse
Goed
geslapen maar toch vroeg wakker geworden.We vertrokken dan ook stipt te 09:00 uur naar sluis 31 Stenay die maar
100 meter voorbij de haveningang ligt. Na het openen naar binnen en toen zagen
we nog een boot, de LINGE (NL) die in de haven had gelegen, ons achterna komen,
dus was het schutten met twee.Vervolgens ging het samen via sluis 30 - Mouzay en sluis 29 Sep
richting Dun-sur-Meuse.
Nog steeds
hoge waterstand.Kerkje Mont-devant-Sassey.Wiseppe.
Wij
arriveerden er te 11:30 uur en legden helemaal vooraan aan de steiger aan
terwijl de andere boot verder naar de volgende sluis voer.Na het middageten vertrokken we richting
Doulcon aan de overkant van de Maas waar we de route Meuse à Vélo waar oppikten
om terug naar Stenay te rijden. Van Doulcon ging het over de D13 via
Sassey-sur-Meuse richting Villefranche (daar was het voddenmarkt) verder naar
Wiseppe en Laneuville-sur-Meuse en zo naar Stenay.
Dun-sur-Meuse
van aan de oude kerk op de berg.Prijsvraag: Katapult ja, maar waarvoor?
Onderweg
het mooie kerkje op de heuvel van Mont-devant-Sassey gezien.Van Stenay ging het dan met de auto weer
naar Dun-sur-Meuse.Deze rit
Brouwersvoertuigen.Na het bezoek volgde een optreden van de fanfare
van Stenay. Haven.
Op het
einde van het museum kan je in de museumtaverne terecht voor het nuttigen van
een van de vele nationale en buitenlandse bieren.Toen we de wandeling begonnen moesten we soms de paraplu
gebruiken maar bij het verlaten van het museum scheen het zonnetje volop en was
het met momenten heet.
Aandrijving
roerwerk in de ketel, flessen wassen buiten en binnen, en dan flessen vullen.
Het museum
is een aanrader om te bezoeken als je het een en ander te weten wil komen over
hoe vroeger (van in de tijd van de Romeinen tot enkele decennia geleden) bier
werd gebrouwen.Ons bezoek duurde ongeveer
anderhalf uur, uitleg staat in zelfs in het Nederlands weergegeven.
Flessen
wassen (recentere machine) vaten draaien en een van de vermoedelijke eerste
liften.
Gezien we
besloten hebben onze bestemming te wijzigen, om nu nog door te varen tot de
Doubs (moeten we drie weken inhalen) is te laat.We moeten wel niet op een bepaalde datum thuis zijn maar we
willen niet elke dag varen en al zeker geen vaardagen van 6 tot 8 uur
maken.Dan proberen we volgend jaar nog
maar eens om naar de Doubs te gaan. We gaan tot Toul varen, misschien nog rond
Nancy, en dan via het Canal Marna au Rhin richting Vitry-le-Francois. Van
daaruit ofwel langs Reims naar de Aine ofwel langs de Marne naar Parijs en zo
terug naar huis.
Namiddag
hebben de stadswandeling gemaakt die ons langs de meest markante plaatsen van
de stad bracht.
Stadhuis en
kiosk, de gallerijen op het centrale plein met winkeltjes, de voormalige
cavaleriekaserne met stallen voor 320 paarden, op de eerste verdieping de
logementen, en op de twee zolderverdiepingen (vroeger) plaats voor
levensmiddellen en hooi voor de paarden.
Het
vroegere Magasin aux affûts, het vroegere levensmiddelenmagazijn nu Europees
Biermuseum.Buiten staat nog de
stoommachine met de centrale aandrijving van de machines van een brouwerij.
Deze morgen
ook afscheid genomen van de bakker(es) (die kent mij blijkbaar al goed want als
ik binnen kom neemt ze alvast een baguette séreal en een baguette Grand
Siècle). Net toen ik terug kwam van de bakker vertrokken Wim & Marjan
(VAMOS) enkele minuten eerder waren Felis & Thea (EUROS) vertrokken. Na het
ontbijt de boot klaar gemaakt voor vertrek en afscheid genomen van allen die
blijven liggen.
We staken
van wal te 09:15 uur .De eerste 500
meter in het kanaal ging het moeilijk vooruit gezien er daar nog een sterke
stroming stond.Ter hoogte van de
barrage aan de oude viltfabriek werd de boot naar de barrage getrokken en moest
ik sterk tegen sturen.
Opletten
hier !De barrage van
Pouilly-sur-Meuse.Haven Stenay.
Eenmaal
daar voorbij ging het redelijk vlot maar toch nog met een tegenstroom (volgens
de GPS) van 2.3 km/uur. Tussen Mouzon en Stenay passeerdenwe de sluizen 34
Alma, 33 Pouilly en 32 Inor. Onderweg kruisten we vijf boten telkens net na
de sluizen.Naast de sluis van Pouilly
ligt een barrage.Een deel van de
barrage was open gezet en daar kwam een massa water naar beneden. Toen wij aan
het einde van het stuk kanaal na de sluis op de stroom kwamen kwam net een
Belgisch jacht aangevaren dat in plaats van naar de stuurboordwal te komen
bakboord aanhield en daadoor door de stroming gepakt en mee getrokken
werd.Op het laatste nippertje kon hij
met hard bijsturen en vol gas de hoek van kanaal en maasoever ontwijken en het
kanaal invaren.Achter hem kwam nog een
Nederlands jacht dat blijkbaar dezelfde fout ging maken.Wij hebben hem nog geroepen van naar de
andere onze kant toe te varen maar ik weet niet of ze het snapten en we konden
ook (door de bocht) niet zien of ze het haalden.Om 13;15 uur lagen we vast in Stenay.Er lagen drie andere boten.Toen wij klaar waren met eten en met de fiets vertrokken om de auto op
te halen is de huurboot vertrokken en even later kwam er een groot oud
omgebouwd vrachtschip achteruit de haven in.
Bergop
(soms te voet) en bergaf met Mouzon in de verte.Wat korter bij.
Wij reden
terug naar Mouzin over de fietsroute Meuse à Vélo.Deze weg gaat hier niet over het jaagpad of de maasoever maar
loopt binnendoor over de heuvels via Laneuville-sur-Meuse, Cesse,
Luzy-le-Martin via Beaumont-en-Argonne naar Mouzon.Een stukje hiervan hebben we een van de vorige jaren al eens gedaan
maar het is mooi fietsen over kleine wegjes binnendoor.In Beaumont vonden we geen plaatjes van de
route meer en zijn we dan maar over deD30 gereden. Dat was echter weer een hele klim.Over het hele taject hebben we een stijging
van 314 m (over vier hellingen) gehad met een max hoogte tov de zeespiegel van
291 meter.Het laatste stuk ging over
een afstand van +- 4km van dat hoogste punt naar 162 m boven zeeniveau dus 130
meter naar beneden.Het ging over het
hele eind aan 28 tot 33 km/uur.Voor
het ophalen van de auto nog even langs geweest bij Guy & Irene en samen
iets gaan drinken op de marche artisanale die er iedere 4e vrijdag
van de maand is, nog even langs geweest bij Ber & Ton en dan zijn we terug
vertrokken.
Van morgen
na het ontbijt is Annie nog eens naar de markt gegaan en hebben we de frigo nog
eens ontdooit en uitgewassen.Nu ze
zeggen dat het beter weer gaat worden moeten we zorgen dat die niet te veel
moeite moet doen en alles fris houd.Iets voor de middag arriveerde er een autotje vn het VNF met het
verlossende nieuws: we kunnen verder ! Met uitzondering van Frank en Marian
blijven iedereen vandaag hier nog liggen. Zij willen verder naar Toul en via
Moesel en Rijn terug naar Nederland. Wij gaan morgen vertrekken. Daarom de
watertanks terug gevuld zodat we weer enkele dagen verder kunnen moesten we
ergens op een plaats zonder faciliteiten. Gaan liggen. Wij kunnen met onze
volle tanks toch zeker een week vrij liggen.
In de late
namiddag arriveerden nog drie boten waarvan eer eentje doorvoer.De andere twee die drie weken in Sedan
hadden gelegen hebben nog een plaatje kunnen innemen hier. Nog later kwam er nog een aan en mits wat
schuiven, trekken en duwen hebben we die er ook nog tussen gekregen.Nu kan er echt zelfs nergens geen kano meer
tussen.
Te 17:00
uur hebben we nog met een aantal aperitief gehouden, wat adressen,
emailadressen en telefoonnummers uitgewisseld en morgen kunnen we dus verder.
Slecht
nieuws vanmorgen. We kregen informatie dat we nog steeds niet verder kunnen. In
Verdun zou het water al voldoende gezakt zijn maar hier nog niet.We zijn hier vannacht toch een vijftal cm
gezakt, het gaat dan toch de goed kant uit. Deze morgen trakteerde Ton voor
haar verjaardag met taartjes voor de vrouwen en een biertje voor de mannen.
Voormiddag
met Guy en Irene met de auto naar Carignan gereden om te gaan winkelen.Namiddag is het te 16:00 uur koffie bij hun
en te 18:30 uur houden we met zn allen apperitief.Het aperitief liep wat langer uit dan gepland en duurde tot
20:30 uur en het was heel gezellig. Waren er allemaal: Guy & Irene
(Adagio), Ber & Ton (Liberton) & Claus & Gisèle (Ergi) Frank &
Marian (), Felix & Tea (Euro), Wim & Marian (Vamos) en wij.
Iereeen had
iets bij en er was bier, champagne, rosé, water, koekjes, chips, worstjes,
olijven, salami . Savonds nog wat TV gekeken en toen was het weeral tijd om de
kooi op te zoeken.
Gezien de
vrouwen hadden afgesproken dat ze dan maar vandaag gingen zwemmen hebben we
deze voormiddag maar een fietstocht gedaan.
We reden
van Mouzon over de D964 tot aan Mairy. Onderweg langs de oever van de Maas drie
ooievaars in de weide gezien en op een boom een nest met drie jonge
ooievaars.
Veel
ooievaars te zien hier.Les Forges de Brévilly.Het
afgedankte stationnetje.
In Mairy
sloegen we rechtsaf over de oude weg dwars door het dorp.Daar staat op het hoogste punt in het dorp
een klein oud kerkje waar net de pastoor en een oude mevrouw de deur uit
stapten en we net nog konden binnen kijken voor het terug afgesloten werd. Het
was er klein maar mooi ingericht. Eenmaal buiten het dorp ging het rechtsaf
over de D119 tot in Brévilly (rondje door het dorp gereden) en verder over de
D117 tot aan de Forges de Brévilly welke op de oever van de Chier (zijrivier
van de Maas) gelegen is.
Vervolgens
ging het over de spoorovergang naar Pouru-Saint-Remy (10 km² - 1130 inwoners).
Een mooi langgerekt dorpje waar een riviertje tussen de twee parallel lopende
straten door het dorp loopt.We
bevinden ons hier maar 4 km van de grens met België, het riviertje komt uit de
bossen aan de grens. Vervolgens rijden we terug naar Brévilly en van daaruit
verder over de D119 verder naar Tétaigne.Op dit traject rijden we door de vallei van de Chier.Het water staat ook hier heel hoog, sommige
weilanden en velden erlangs zijn gedeeltelijk onder gelopen.Op een van de half ondergelopen weiden
stonden zeven (!) ooievaars.In
Tétaigne staken we met de D219 de Chier over tot we op de D8043 (E44 ?) kwamen
en hier rechtsaf richtingWé en
Carignan reden.
Kapelletje
in Pouru-Saint-Remy en het riviertje erdoor.Privé zwembad langs de Chier.
Carignan is
veel groter dan Mouzon en hier vonden we verschillende grote winkels, een nog
dienstdoend station, enkele cafés zelfs eentje dat voorzien was van een
terras!Na Carignan volgde Blagny en
daar sloegen we rechtsaf de D53 richting Sailly in.Hier reden we terug over de Chier naar de andere oever.In Blagny is nog wel wat industriële
bedrijvigheid.In Sailly halt gehouden
voor een appel en een banaan aan het mooie kerkje met aan de andere zijde het
oude lavoir. Aan deze kerktoren hangen de klokken aan de bujitenzijde in plaats
van in de toren.
Vandaag
wilden de vrouwen eens gaan zwemmen maar dat was buiten de waard gerekend.
Natuurlijk moest het zwembad onverwacht vandaag gesloten zijn ! Dan hebben wij
ons maar geamuseerd met wat kleine klusjes en het spelen van enkele
spelletjes.
Veel handen
maken
het werk
licht.
We hebben
eerst gezorgd dat iedereen (of toch zoveel mogelijk boten en kampeerautos
ontvangst hadden met de wifi van het kantoortje.De installateur had de antenne zo onhandig geplaatst dat er op de
eerste boot ontvangst was maar dat de rest allemaal op het hoekje aan het
kantoortje moesten komen staan om verbinding te maken.De antenne stond achter het hoek van het
metselwerk en dan nog achter twee metalen pijpen dat kan dus niet werken
hé.Met vereende krachten, een ladder
van de ene, tire ribs van iemand anders, en mijn zweet (hihi) hebben we de klus
geklaard. Nu staat de antenne in het zicht van iedereen en kan iedereen (toch
bijna allemaal) van de wifi genieten.Als de mannen van de gemeente nu eens een beugeltje maken komt het
helemaal goed (hoop ik).