Inhoud blog
  • Dag 139 – Maandag 26-09-2016 – Mol Donk - Bryac
  • Dag 138 – Zondag 25-09-2016 – Lier – Mol Donk
  • Dag 137 – Zaterdag 24-09-2016 – Lier
  • Dag 136 – Vrijdag 23-09-2016 – Dendermonde - Lier
  • Dag 135 – Donderdag 22-09-2016 – Merelbeke - Dendermonde
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aniway op reis
    Frankrijk 2016
    30-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21 – Maandag 30-05-2016 – Joigny/Meuse - Lumes

    Na het ontbijt vertrokken voor  een ritje met de sluizen E44 – Joigny/Meuse, E43 – Montcy, E42 – Mézières en E41 – Romery.  Aan sluis Montcy hadden we prijs, de batterij van de afstandsbediening liet het afweten zodat we de sluis niet in konden.  Weer twee telefoontjes moeten plegen eer er iemand ter plaatse kwam.  Ondertussen waren de twee nederlandse boten van in Vireux-Wallerand ook gearriveerd.  Die wilden dat wij maar eerst alleen geschut werden in plaats van met drie. Dan gingen wij maar alleen verder en ik vermoed dat die twee naar de haven van Charleville gevaren zijn.  Aan de steiger van Lumes lag een Nederlandse boot waar zo te zien niemand meer aan boord is.  Na het aanleggen een fietstocht van 29 km turg naar Monthermee gemaakt.

     

    Sl/D                  Sl/T                  VKm/D                  VKm/T                  VU/D                  VU/T              F-WKm/D     F-WKm/T     U-teller

    4                33                  19                  305                  04:00                  48:44              29                  353                                  2093.6

     


    30-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20 – Zondag 29-05-2016 – Laifour – Joigny/Meuse

    Gezien er geen bakker is zijn we dan maar op een stuk oude baget als ontbijt vertrokken en zullen we in Monthermée nog naar de supermarkt gaan (als die open is natuurlijk) We arriveerden na de sluizen E47 – La Commune en E46 – Monthermée te 11:20 aan de kade zodat we nog naar de winkel konden.  Na het middageten dan verder gevaren via sluis E45 – Lérvresié tot we rond 14:00 uur aan de steiger van Joigny/Meuse aankwamen.  Hier lag niemand en we hebben er ook geen andere boten meer gezien.

     

    Sl/D                  Sl/T                  VKm/D                  VKm/T                  VU/D                  VU/T              F-WKm/D     F-WKm/T     U-teller

    3                29                  20                  286                  03:50                  44:44              23                  324                                  2089.6

     


    29-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19 – Zaterdag 28-05-2016 – Fumay – Laifour

    Deze morgen nog rap geskype’t met Kim en Koen.  Kris was weer niet te bereiken. Hendrik was zeer vrolijk toen hij ons op de tablet zag. Gisteren hadden ze bezoek gehad van de vriendinnetjes van Kara en hun ouders en ze hadden een BBQ gehouden.  Het was daarmee dat ze het berichtje niet gezien hadden.  Met Koen, Kim, Lenn en Nout ging het in Italie ook goed.  Ze zitten nu in Rimini en hebben het naar hun zin.  We konden goed skypen maar na een vijftal minuten viel de verbinding uit en was niet meer te herstellen.  Dan proberen we van de week nog maar eens.

    We vertrokken dan maar verder de Maas op.  We doen vandaag de sluizen 52 –Ulf, 51 – St Joseph, 50 Revin met het tunneltje, 49 – Orzy en 48 – Dames des Meuse en leggen dan in Laifour aan. 

    In de sluis van Revin hadden we weer prijs.  De deur stond open en we konden dadelijk binnen.  Het versassen (4.15 m) ging goed maat toen we boven waren bleef de bovendeur dicht.  We hebben daar dan 30 minuten moeten wachten eer er iemand kwam.  Ondertussen waren nog twee boten gearriveerd en die moesten dan maar blijven dobberen.

    Toen iemand van het VNF arriveerde ging het terug vooruit en gingen we door de tunnel die de hele bocht in de Maas rond de stad Revin afsnijdt verder. De volgende sluizen gingen weer vlot en te 14:20 uur lagen we vast aan de kade van Laifour.  Hier zijn de elekktriciteitskasten en de picnicbanken nog niet geplaatst en het water staat ook nog toe.

    We gaan vandaag maar luilakken voor de rest van de dag.

     

    Sl/D                  Sl/T                  VKm/D                  VKm/T                  VU/D                  VU/T              F-WKm/D     F-WKm/T     U-teller

    5                26                  21                  266                  03:45                  40:54              32                  301                                  2082.8


    28-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18 – Vrijdag 27-05-2015 – Vireux-Wallerand – Fumay

    De twee Nederlandse boten die niet achter ons hebben gelegen zijn te 08:30 uur al vertrokken toen ik van de bakker kwam.  Terwijl wij ontbeten zijn de twee ‘vriendelijke’ Nederlanders die niet wilden schuiven ook vertrokken.  Wij zullen nog een half uurtje wachten zodat we er niet mee door de sluizen moeten.  Toen we te 09:15 uur vertrokken en te 09:30 uur aan de eerste sluis voor vandaag, suis 55 – Montigny, aankwamen lagen ze echter nog voor de sluis.  Later passeerden we nog sluis 54 – Fepin en 53 – Vanne-Alcorps voor we te 11:45 uur in Fumay aankwamen.  We gaan namiddag de auto in Monthermée zetten dus hebben we nadien een fietsrit van 30 km te goed. 

     

                           

    Ligplaats Vireux-Wallerand.   Tunnel Revin vandaag met de fiets. Oude ‘stokkenbarage’

     

    Toen we met de auto vertrokken begon het te druppelen doch dit duurde niet lang en onder een stralende zon, af en toe bedekt door een witte wolk, vertrokken we per fiets terug. Aan bijna elke sluis wordt er gewerkt aan de barrage.  De oude ‘stokkenbarages met de gekleurde koppen’ worden er vervangen door geautomatiseerde van het soort met groten hydraulische kleppen die in Belgie op de Maas staan.  Die zullen iets makkelijke te bedienen zijn denk ik.  Toen we terug in Fumay aankwamen kwamen er onweerswolken aanwaaien en we krijgen een half uurtje een onweer  over ons heen.

    S’ Avonds nog geprobeerd te skypen met onze mannen doch die gaven ‘niet thuis’.  We hebben dan maar Tv gekeken en het verslag bijgewerkt.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    3                21              13           245           02:30     37:09        32              301                    2078.3


    27-05-2016 om 21:42 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 – Donderdag 26-05-2015 – Heer-Agimont – Vireux-Wallerand

    Gezien de berichten in de media dat in Frankrijk bijna geen brandstof te krijgen meer is heb ik deze morgen de tank maar bijgevuld voor we de grens overgaan.  Het tankstation is hier maar 100 meter vandaan dus..  Aan de vier pompen staan de auto’s met Franse nummerplaat mee aan te schuiven.  Na het voltanken, er ging na zo’n 35 draaiuren weer 100 liter bij, vertrokken we dan te  10:30 uur.  Naar de eerste sluis , nr 59 - 4 Cheminées, is van hieruit maar enkele honderden meters.  De deur stond open en het signaal op groen dus wij naar binnen.  Het touw werd door een assistent aangenomen en deze legde ons redelijk ver vooraan vast dus we verwachtten dat er nog een boot zou bij komen.  Het bleken er uiteindelijk drie te zijn, een vrachtschip en nog twee pleziervaarders. 

    Wanneer wij boven waren met onze documenten naar het bureel maar gezien ik al een vignet had was dat voor ons vlug gefikst dus wij konden onmiddellijk vertrekken.  Na ons vertrok het vrachtschip en toen ik deze opriep of hij ons misschien voorbij wilde antwoordde de schipper dat hij ging laden aan de silo’s net voorbij de sluis en dat hij eerst moest draaien.  Wij konden veel beter doorvaren zij hij dus zo gezegd zo gedaan. 

    Net voor de veiligheidsdeuren voor de commerciële haven werd de weg versperd door een baggerponton en vrachtschip maar toen deze ons zag komen duwde de vriendelijk machinist de baggercombinatie met zijn kraanbak opzij zodat wij door konden.

     

    Toen we in Givet passeerden zagen we het passgiersschip Charlemange aan de kaai liggen, klaar om te vertrekken.  Ik hoop dat die ons niet achtern komt want dan moeten we voor de sluizen en tunnel weer wachten zoals vorig jaar toen we van onze reis terug keerden. Gelukkig hoorde ik hem op de radio sluis 59 – 4 Cheminées oproepen en hoop ik dat hij richting Dinant gaat.  A

     

    Wij voeren voorbij Givet naar de combinatie van sluis 58 - 3 Fontaines – tunnel en sluis 57 – Ham sur Meuse.  Daar konden de twee die met ons versast waren en ons ondertussen voorbij gevaren waren (hebben die weer haast zeg !) naar binnen en moesten wij op de volgende schutting wachten.  Het licht bleef op rood-groen staan wat wil zeggen dat wij ons moesten klaarhouden om binnen te varen en het vermoedelijk niet lang gaat duren.

     

                            

    De ‘rookpluim’ van Chooz.       Ne zebra.  Oh neen toch niet.   Werken aan elke barrage.

     

    Eenmaal voorbij sluis 58 – door de tunnel en door sluis 57 zitten we weer op de rivier die hier een grote bocht rond Chooz en de nucleare krachtcentrale van Chooz maakt.  Te 13:20 uur arriveerden we in Vireux-Wallerand.  Hier hebben ze de ligplaatsen stroomopwaarts de brug voorbehouden voor passagiersschepen dus er zijn nu zeker vijf plaatsen minder voor pleziervaart.  Daar komt nog bij dat stroomafwaarts de brug twee Nederlandse boten lagen die zich  weer ‘netjes’ hadden vastgelegd zodat er niemand meer tussen kon liggen, wat ons noodzaakte met de helft van onze boot voor de voorbehouden kade te gaan liggen.  Nadien kwamen nog twee andere Nederlandse boten achter ons tegen mekaar aan liggen gezien er geen plaats was en die andere Nederlanders het verrekten om iets op te schuiven.  Uiteindelijk is de boot die voor ons lag nog vertrokken zodat wij konden opschuiven.

     

    Na de middag zijn we de auto gaan ophalen in Heer-Agimont en zijn hem in Fumay geen zetten en zijn dan met de fiets terug gereden.  Na een fietstocht van 28 km waren we weer terug.eerH

      

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    3                18              15           232           02:50     34:39        28              269                    2075.8

     


    26-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16 – Woensdag 25-05-2015 – Dinant – Heer-Agimont

    Nogal vroeg wakker geworden van de werken aan de kade aan de overkant. De auto 50 meter verder gezet op een niet betalende parkeerplaats (een dagticket kost hier 15 € !) Dan eerst nog na het ontbijt en na 09:30 uur naar de Capitainerie gezien ik nog voor een nacht moet bijbetalen.  Het viel nog mee, gezien de omstandigheden waarvoor we de boot moesten achterlaten moest ik maar 5 € ipv 13 € betalen.

     

                                         

    Hier wordt ‘Maasmelk’ gemaakt. Hydro-ëlektrische installatie aan sluis.  Rotsformaties.

     

     

    Te 09:45 uur vertrokken we dan richting sluis Anseremme samen met het kleine Duitse bootje dat ons achterna kwam.  Eenmaal in de sluis bleef de deur achter ons openstaan.  Na een vijftal minuten heb ik dan maar via de radio gevraagd wat er aan de hand was.  Er bleek nog een boot opgeroepen te hebben om versast te worden doch die was nog steeds niet in zicht en de sluiswachter zei dat hij nog vijf minuten wachtte en dan ons alleen zou versassen.  De andere daagde niet op dus gingen wij met ons twee verder.

     

    In Waulsort ging het Duitse bootje richting YH Waulsort dus hier hadden we de sluis dus voor ons alleen. Enkele km verder ligt dan sluis Hastiére en die stond al open voor ons. Eenmaal hier doorheen legden we net op de grens in Heer-Agimont aan de kade waar vroeger de douanepost was aan.  Hier lagen twee bootjes uit Yachclub Deinze, de Carina en de Chaveli.  Toen we er ons bijlegden bleken zij hier gestopt te zijn om te tanken.  Ze hadden gehoord dat in Frankrijk alle tankstations zonder diesel zaten.  Ik denk dat ik dan morgen de tank dan ook maar helemaal vol zal gooien, het tankstation aan de weg ligt hier ook maar 100 m vandaan.

     

       

    Enkele beelden uit de kerk van Hastiére.                    Voor wie Latijn kan vertalen, begin er maar aan.

     

    Tijdens de fietstocht terug naar Dinant passeerden we de kerk van Hastiéres.  De deur stond open dus konden we hier ook eens gaan kijken. Mooie oude kerk die op de pelgrimsroute naar Compostella ligt. Rond 1550 een keer afgebrand maar later terug opgebouwd. Romaanse en gotische invloeden bij de bouw. 

     


      

    Onder het altaar een crypte die echter alleen door de traliedeur heen te bezichtigen was. In de kerk een aantal oude grafstenen in de vloer en in de muren. ’s Avonds hadden we tijdens het eten iemand die op de lekkere geur afgekomen was en zowaar mooi voor onze boot kwam zitten, vermoedelijk met het oog op iets dat ‘van de tafel viel’ .  Veel heeft hij toch niet zien vallen hoor.

     


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    3                15              19           219           03:05     31:49        21              241                    2073.3

     


    25-05-2016 om 20:41 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15 – Dinsdag 24-05-2015 – Dinant

    Na de begrafenis nog op bezoek geweest bij de ma van Annie in het ziekenhuis.  Zij had goed nieuws, ze mocht morgen naar huis. Te 19:30 uur  vertrokken klokslag 22:00 uur arriveerden wij aan de boot.  De propere was en alles nog uitgeladen en toen kropen we maar in ons bed.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                12              0             198           0:0         28:44        0                220                    2069.3


    24-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 – Maandag 23-05-2015 – Dinant

    Deze morgen met de bus naar Profondeville en de auto opgehaald en na het eten naar huis vertrokken.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                12              0             198           0:0         28:44        0                220                    2069.3


    23-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 13 – Zondag 22-05-2015 – Namen - Dinant

    Tijdens het ontbijt zagen we te 08:45 uur al een boot richting sluis La Plante varen.  We besloten met die mee te sluis in te glippen en hebben snel alles nagekeken gestart en losgegooid. Van de andere oever vertrok ook nog net een boot zodat we al snel met drie voor de sluis lagen die klokslag 09:00 uur op groen werd gezet en we binnen konden.  Het zijn twee Nederlandse jachten waarvan één ervan ook het rondje gaat maken dat wij van plan zijn te maken en die we dus nog wel eens gaan tegenkomen in een of andere van de (toekomstige +- 400) sluizen. Na sluis La Plante, volgde achtgereenvolgens die van Tailfer, Riviére, Hun, Houx en Dinant die we allemaal met ons drieën passeerden.  Na sluis Hun lag een politiebootje dat een grote groep kajakkers door de sluis ging begeleiden.  We hadden deze voormiddag op de marifoon een deel van een gesprek tussen twee boten gehoord met een waarschuwing op gevaar in verband met kajakkers. Nu weten we dus over wat het toen ging.  Die mannen in die kayakken hebben er wel een zeer druilerige dag voor uitgekozen, ze hadden dat beter gisteren met dat stralende weer gedaan.  Te 13:20 uur gingen we sluis Dinant uit. Heel de rechteroever ligt ter hoogte van Dinant open met werken.

                            

    Steiger Dinant.                      De overkant, één grote werf.      Zeilen op de Maas

     

    De aanlegplaatsen aan de brug zijn opgeruimd, de verhuurbootjes zijn weg en na de brug zijn de aanlegplaatsen voor de rondvaartboten verdwenen.  We verwachtten dat die allemaal aan de kade voor het casino zouden liggen en zijn dan maar na de brug terug gedraaid naar de steiger voor de brug aan de Capitainerie.

     

    Hier was nog net een plaatsje over en een voorlopige steiger voor de kleine rondvaartboten geïnstalleerd.  Gezien het slechte weer (en geen bus op zondag naar Profondeville waar we de auto gaan zetten waren) zal ik de auto morgen vroeg maar gaan ophalen.  Dan maar een wandelingetje door Dinant gemaakt.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    6                12              28           198           04:40     28:44        0                220                    2069.3


    22-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12 – Zaterdag 21-05-2015 – Andenne - Namen

    Vandaag doen we maar een kleine trip.  Na het ontbijt te 09:00 uur vertrokken.  Toen we vertrokken kwamen er net drie vrachtschepen die de sluis inwilden dus moesten we even ‘slalommen’ om hun niet voor de boeg te varen. Eenmaal die voorbij hadden wij vrij baan en te 11:00 uur konden wij samen met een groot vrachtschip de sluis in en te 12:00 uur legden we aan aan de kade te Namen. Na het eten eerst met de fiets terug naar Andenne, daar de auto opgehaald, en gezien het mooie weer deze verder in Profondeville gaan zetten.  Daarna terug naar Andenne gereden en in totaal hadden we 31 km gedaan.


     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    1                6                19           170           02:30     24:04        31              230                    2064.8

     


    21-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11 – Vrijdag 20-05-2015 – Huy - Andenne

    Deze morgen de auto in Huy gaan zetten gezien ze de parking hier wel zullen nodig hebben gezien ze zoveel volk verwachten (en auto’s met aanhangwagens voor de jetski’s die langs de geparkeerde auto’s moeten passeren met risico op kleine aanrijdingen) en ik dat niet helemaal vertrouw.  Met de fiets terug en dan zijn we vertrokken.  Het peil van de Maas is deze nacht een twintig cm gezakt met het gevolg dat ik bijna niet uit de haven weg raakte !  Ze moeten hier achteraan de haven eens baggeren of ze kunnen niet meer binnen geraken !

    Na het passeren van sluis Andenne zijn we weer achter de muur gaan liggen waar we elk jaar liggen.

                       

    Pirates of the Carri…….. ?       Rangorde instellen ?    Oude graansilo's in Namen.

     

    Er ligt nog een oude boot die zowaar een piratenvlag in de top heeft hangen !  Er is echter geen kat op te zien, vermoedelijk zijn de piraten op pensioen gegaan !  Het wordt misschien een beetje eentonig maar we deden weer ons dagelijks ritje voor de auto.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    1                5                17           151           02:20     21:45        20              199                    2062.3

     


    20-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10 – Donderdag 19-05-2015 – Luik - Huy

    Vandaag te 09:30 uur vertrokken richting Huy.  Bij het vertrek even moeten wachten op afvaart voor de mooie Pont de Fragny en dan op weg.  Het gezonken vrachtschip ter hoogte van de staalterminal waar de rollen plaatstaal geladen worden ligt er nog streeds.  Ik geloof dat we dat schip al bij onze eerste Frankrijk reis hebben zien liggen.  Het is weer druk met vrachtschepen vandaag.  Onderweg naar de sluis Ivoz-Ramet (die nieuwe welke vorig jaar in gebruik genomen is) konden we de conversatie van de schippers van twee vrachtschepen volgen.  Het bleek dat de benedendeur van de nieuwe sluis uit zijn hengsels hing !

     

                             

    Daar had ik graag eens mee gevaren.    Rollekens (+- 10 ton/stuk) draad geladen.

     

     Die sluis zal dus weer geruime tijd buiten gebruik zijn met wachttijden voor de oude kleine sluis tot gevolg. Wij hadden wel geluk dat wij samen met een groot vrachtschip als enig bij in de sluis konden en niet moesten wachten.  Van hieruit verder naar sluis Ampsin net voor Huy. Hier moesten we wachten op de tweede schutting en te  14:45 uur meerden we aan in de YH van Huy.  Na het aanmeren zijn we weer vertrokken naar Luik voor de auto.  De kantine van YH Huy werd overgenomen en werd gerenoveerd.  Ze zou morgen officieel in gebruik genomen worden tijdens een internationale jetskiwedstrijd maar ze waren nog niet helemaal klaar ermee.  De nieuwe uitbater verwachtte het weekend 600 (!) man dus zullen ze  nog hard moeten werken.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    2                4                28           134           4:00       19:24        31              179                    2059.9


    19-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9 – Woensdag 18-05-2015 – Maastricht - Luik

    Bij de bakker nog tien minuten moeten wachten gezien die pas te 08:00 uur open gaat ! Na het ontbijt vertrokken we naar sluis Lannaye waar we weer 13 meter omhoog moeten om op het Albertkanaal te geraken. We moesten langs de oude sluis samen met 2 andere jachten.  Een makkie met de drijvende bolders.

     

                    

    Het park aan het fontein. De fiets, voetbrug over Maas en park.  Kunst (Dali) aan station Luik.

     

    Na een half uur waren we boven en moesten we ons nog aanmelden voor onze reis door Wallonië.  Eenmaal dat gedaan konden we weer richting Luik.  Onderweg was het druk met vrachtschepen in beide richtingen. 

     

    Net na het verlaten van het Albertkanaal (daar waar Albert 1 zijn standbeeld staat) werden we nog opgelopen door een groot vrachtschip dat we maar lieten voorgaan gezien we die anders hinderden met al die bruggen in Luik. Wanneer we uiteindelijk na nog een vijftal vrachtschepen te hebben gekruist in de bochten van de Maas in Luik ter hoogte van het park aan de fontein arriveerden gingen we achter die kade liggen. 

     

                           

    Verkeerd geladen ?                  Ecologisch grasmachine.          Ergens in Petit Lannaye.

     

    We moesten wel helemaal achteraan gaan liggen gezien door de strakke wind pal op de richting van de kade het neerkomende water heel ver  verstuifd werd. Na het aanleggen zijn we dan voor onze fietstocht terug naar Maastricht begonnen om de auto op te halen.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    1                2                29           106           4:15       15:24        32              148                    2055.9

     


    18-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8 – Dinsdag 17-05-2015 – Maastricht

    Vandaag zijn we de auto gaan wegbrengen naar de parking aan YH Pietersplas gezien wij deze morgen nog een parkeerticket van 3.9 € (!) voor 1.5 uur dienden te nemen hier aan de Oeverwal.  Je kan hier nergens in Maastricht meer vrij parkeren, ofwel is het parkeren met een bewonerskaart of met een betaalautomaat met ticketten van 2.6 €/uur !. 

     

                       

    Toren van de oude omwalling van Wyck, de Sint Servaesbrug en het Waterpoortje.

     

    We hebben dan de wandeling terug via de Maasoever (4 km) gemaakt. Vorig jaar werd er hier aan de oevers gewerkt. Na de laatste overtroming van 1993 werd besloten werken aan te vatten om dit te voorkomen.  Nu zijn de werken hier gedaan en werd er een oude geul terug uitgebaggerd en de oevers hersteld waardoor een park op een eiland ontstond waar nu pony’s grazen, en het water de ruimte krijgt om met hoog water (groot debiet van de Maas) daar in te lopen om stroomafwaarts overstromingen te voorkomen.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                1                0             77              0             11:09        4                116                    2051.5

     


    17-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7 – Maandag 16-05-2015 – Maastricht

    Deze voormiddag met de bus terug naar huis gereden om nog op bezoek te gaan bij mijn moeder in het rusthuis. Na drie keer overstappen (Maastricht-Genk(L45), Genk-Hasselt(L30a), Hasselt-Beringen(L22) en Beringen-Kerkhoven(L58)) en juist 3 uur (11:07 – 14.08 uur) rijden stapten we in Kerkhoven af. Na het bezoek aan mijn moeder ook nog op bezoek geweest in het ziekenhuis bij de ma van Annie. En dan terug naar Maastricht.

    Rond 23:00 uur kregen we het bericht dat mijn moeder overleden was. Gezien ze de laatste weken hard achteruit gegaan was konden we ons hier alle dagen aan verwachten. Ze heeft de mooie leeftijd van 96 jaar gehaald en met uitzondering van de laatste maanden een, voor haar leeftijd natuurlijk, goede gezondheid gehad.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                1                0             77              0             11:09        0                112                    2051.5

     


    16-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6 – Zondag 15-05-2015 – Maasmechelen - Maastricht

    Vetrokken te 10:15 uur.  Sluis Bosserveld 12:05 –12:25 uur – Aangelegd Maastricht 12:45 uur. Namiddag een wandeling door Maastricht gemaakt.  Er was veel volk op de been (eigenlijk is dat hier altijd als we hier komen  ) Maastricht is dan ook een gezellige stad met veel winkeltjes en terrasjes die ondanks het minder warme weer toch goed vol zitten. Het is hier ook weer kermis op het grote plein.

     

                

    Sluis Bosscherveld, hierna komen we op de Maas, de Muur in Maastricht.


                                         

    Het orgel, een van de biechtstoelen en de crypte met (achter de tralies) de tombe van St Servaes in de St Servaeskerk van Maastricht.

     

    ’s Avonds kregen we bericht dat het steeds slechter ging met de gezondheid van mijn moeder en besloten we morgen met de bus terug naar huis te rijden om ze nog te gaan bezoeken.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    1                1                18           77              03:30     11:09        0                112                    2051.5


    15-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5 – Zaterdag 14-05-2015 – Maasmechelen

    Voormiddag: Alois : Bijwerken verslag. Annie : Wandeling

     

    Namiddag 13:30 – 17:15 een fietstocht van 37 km gemaakt ( Stuk van de ANWB Grensmaasroute) 55-60-61-63-140-58-53-52-51-57-56-35.  Het ging eerst dwars door de Tuinwijk Eisden, Maasmechelen, door de Mechelse Heide en het Park Hoge Kempen, via

     


    De uiterwaarden van de Maas ter hoogte van Kotem.

     

     

    Opgrimbie, Oud Rekem, Uikhoven en via de Maasdijk naar Boorsem, Kotem, Oud Vught en terug naar de steiger aan Maasmechelen Village. Weinig fietsers tegen gekomen.

    Deze avond nog bezoek van Koen, Kim, Lenn en Nout gehad die met de kampeerauto op weg vertrekken naar Italië. Ze bleven niet lang gezien ze nog tot Stuttgard wilden doorrijden om dan morgen verder te rijden tot in Italië.


     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         F-WKm/D F-WKm/T          U-teller

    0                0                0             59              0             7:39          37              112                    2048.0

     


    15-05-2016 om 00:00 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4 – Vrijdag 13-05-2015 – Bree - Maasmechelen

    Na het ophalen van onze decoder, bezoek aan bakker en iname van water te  uur vertrokken naar Dilsen waar we aan het steigertje wilden liggen maar waar nu ook drie boten liggen die er blijkbaar al lang liggen en waar niet veel meer naar om gekeken wordt. De boten liggen dan allemaal nog vier a vijf meter uit elkaar Evil or Very Mad zodat wij er niet meer bij kunnen zodat we verder moeten tot Maasmechelen.  Onderweg twee vrachtschepen en vier plezierboten tegen gekomen. Wanneer we te 14:15 uur in Maasmechelen aankwamen bleek er alleen maar een grote boot voorbij de steiger te liggen.  Aan de steiger zelf lag niemand zodat we alle plaats hebben.  Ik denk dat ze hier ook gebaggerd hebben Very Happy want  er komt geen zand naar boven en er zijn geen planten meer te zien.  Na het eten hebben we nog een rondje Maasmechelen gedaan (15 km)

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         FKm/D      FKm/T               U-teller

    0                0                0             59              0             7:39          0                75                      2048.0


    14-05-2016 om 12:13 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3 – Donderdag 12-05-2015 – Bree

    We blijven hier nog een dag liggen, als dat wrak hier langer dan 24 uur mag liggen moeten ze ons niet proberen wegjagen ! Voormiddag zijn we met de fiets op zoek gegaan naar de bakker en een verdeler van TV Vlaanderen gezien ik gisteren geen noot muziek (en beeld) meer door mijn decoder kreeg. Gelukkig is er hier in Bree de electrozaak GLOBO die TV Vlaanderen verdelen. Het toestel zou mogen om 10:00 uur klaar zijn. Namiddag tussen 14:30 en 16:30 uur een fietstocht van 30 km gemaakt via de knooppunten  07-09-87-89-16-15-10-12-11-07.  Die fietstocht leidde ons door velden en bossen van Bree, Beek, Stamproy, Molenbeersel, Kinrooi, ’t Hasselt en Tongerlo terug naar Bree. Onderweg enkele reeën zien staan.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T       VU/D      VU/T         FKm/D      FKm/T               U-teller

    0                0                16           41              2:15       5:24          30              60                      2045.7


    14-05-2016 om 11:58 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2 – Woensdag 11-05-2015 – Neerpelt – Bree

    Voormiddag hebben we tussen 09:00 en 11:45 uur een fietstocht van 30 km over het fietsroutenetwerk (202-564-218-217-36-38-216-514-513-541-568-213-201-204-202) gemaakt.



    Van Neerpelt ging het over de bedding van de oude tramlijn naar Shaft richting grens om van daaruit via de Achelse Kluis door het natuurgebied het Leenderbos tot in Hamont te rijden en daarna via St Huybrechts Lille terug naar Neerpelt. Onderweg passeerden we aan de grens met Nederland aan een reconstructie van de “Doodendraad” uit de eerste wereldoorlog.  Die werd daar door de Duitsers gezet om te verhinderen dat iemand van Belgie naar het (toen neutrale) Nederland zou vluchten. Ondanks de draad zijn toch een aantal mensen die richting kunnen uitgaan.


     

    Later tijdens de rit zagen we nog een kleine slang (hazelworm ?) het fietspad oversteken.



    Reconstructie van “De Waag”. Een molen die in 1772 door de gemeentes Achel, Lille en Hamont werd gebouwd na het “afkopen” van het maalrecht van de landeigenaar waar iedereen zijn graan moest komen malen.



    Namiddag is Annie met de fiets naar het ziekenhuis Overpelt gereden om op bezoek te gaan bij haar moeder.

     

    We zijn dan te 15:40 uur vertrokken naar Bree. Onderweg geen enkele boot meer tegen gekomen.  In de haven van Bocholt lagen twee bootjes. We hoorden enkele weken geleden dat ze hier “grote kuis” gehouden hadden en inderdaad, de resten van het wrak dat hier zolang als we weten aan het oude droogdok lag is opgeruimd. We arriveerden te 17.50 in Bree.


    14-05-2016 om 11:57 geschreven door Aniway  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs