Aniway op reis 2015
Archief per week
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Gastenboek
  • kessel-lo
  • groeten

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    23-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 105 - Zondag 23-08-2015 – Choisy-au-Bac

    Deze middag in Compiegne iets gaan eten. Natuurlijk moest het beginnen regenen toen we een eindje op pad waren.  Onderweg nog een tijd onder een brug geschuild maar op den duur moesten we toch verder. Toen we eindelijk een restaurant gevonden hadden en ons op het overdekte terras installeerden stopte het met regenen.  Na het eten hebben we nog een rondje door de stad gemaakt en dan verder gereden naar de Clarière de l’Armistice. Op deze plaats is in 1918 de wapenstilstand getekend.


             

    Compiegne.                        De Oise te Compiegne.    Waterstanden.


    Het ligt in de bossen een vijftal kilometer van de plaats waar Oise en Aisne samenvloeien.  De ondertekening vondt plaats in een restauratiewagon van de vroegere maatschappij Wagon Lits.  In het museum staat een gelijkaardige wagon die ingericht is zoals deze die origineel gebruikt werd. Deze trein stopte op een spoorrotonde naast de oude spoorlijn Soisson – Compiegne ter hoogte van Le Francport. De Duitse delegatie kwam van uit Ternier naar deze plaats om het staakt het vuren te ondertekenen.   Het museum werd in 1929 opgericht maar het werd door de Duitsters in 1940 bij de bezetting van Frankrijk vernield. 


                     

    Aan het museum Clarière de l’Armistice.                 Duits of Brits 75 mm kanon.


    De originele wagon werd naar Duitsland gesleept en werd in  1945 bij een bombardement vernield. In het museum zijn een groot aantal steroscopische oude foto’s, uit de loopgraven verzameld handwerk, wapens, uniformen en originele documenten te zien.  Buiten  is ook een herdenkingstuin genoemd naar Augustin Trébuchon, het officieel laatste slachtoffer dat 15 minuten voor de ondertekening van de wapenstilstand sneuvelde. Aan de ingang staan buiten tevens een kleine tank en enkele kanonnen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 104 - Zaterdag 22-08-2015 – Noyon – Choisy-au-Bac

    Vandaag lang geslapen ! Het was  bijna 09:00 uur. Toen er te 10:05 uur een vrachtboot in onze richting kwam gevaren alles vlug klaar gemaakt om mee sluis 18 - Noyon in te slippen.  Gezien die boot 61 m lang was zei de schipper ervan dat wij maar eerst in de sluis moesten dan hadden we van hem geen last.  Na de sluis ingelicht te hebben  gingen we dus vooraan in de kuip.  Gezien we hier verder moeten zakken gaat dit vlotjes op een touw. Eenmaal beneden ging het verder naar de 1 km verder gelegen sluis 19 – Pont-l’Eveque waar net een vrachtboot uit kwam en waar wij dus weer onmiddellijk ingingen met achterons onze maat van de vorige sluis.  Eenmaal uit deze sluis arriveren we op het Canal latéral à la l’Oise. Van hieruit ging het verder naar sluis 3 – Bellerive.  Hier moesten we alleen omlaag langs de kleine sluis.  Dan verder naar sluis 4 Janville waar we weer alleen door de vernieuwde kleine sluis mochten.  Na deze sluis kwamen we op de rivier de Oise die we van hieruit een vijftal km volgen tot aan de samenvloeiing van Oise en Aisne waar we linksaf de Aisne stroomopwaarts gaan volgen. Te Choisy-au-Bac ligt een mooie kade waar we ons tegenaan gelegd hebben.  De tocht was vandaag 24 km lang.

    (Geen foto’s, kaartje vergeten in fototoestel te steken).

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 103 - Vrijdag 21-08-2015 – Languevoisin – Noyon

    Te 09:30 uur in sluis Languevoisin. Dan verder naar de tunnel van Libermont.  Toen we daar nog een paar kilometer vanaf waren zagen we voor ons een vrachtschip in die richting varen, dus wat gas bijgegeven zodat we netjes op 100 meter achter hem waren om de tunnel in te gaan om niet het risico te lopen dat er een paar uit de andere richting kwamen en we dan zouden moeten wachten.

              

    Door de tunnel van Libermont.   Druk vandaag.            Noyon, Hotel de ville. 


    Het door de tunnel varen verliep achter het vrachtschip stapvoets, op stationair toerental was nog te snel.  Na 20 minuten waren we door de tunnel van 1 km lang en toen ging het weer wat sneller. Vervolgens moesten we nog door sluizen 16 –Campagne en 17 – Sermaise. Toen we ter hoogte van Noyon kwamen hebben we dan maar voor sluis 18 – Noyon vlak bij de stad aangelegd.  Te 14:45 uur lagen we vast. 


                                 

    De kathedraal van Noyon, het schrijn St Elooi, biechstoel en orgel en mijlpalen in de historie.


    Gezien het vandaag weer heel heet was gaan we de auto maar deze avond na het avondeten halen.  We hebben dan ook vroeger gegeten als gewoonlijk en zijn daarna voor de rit van 24 km terug naar Languevoisin vertrokken.  We zijn ditmaal zo veel moghelijk langs het kanaal gefietst (lekker vlak behalve de talud aan de sluizen) en we waren toch wel blij dat het niet verder was. S’Avonds nog tot 23:00 uur buiten op het terras gezeten, het was weer een heerlijk weertje vanavond.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 102 - Donderdag 20-08-2015 – Peronne - Langevoisin

    Te 10:15 uur vertrokken naar sluis 13 Peronne.  Wanneer we net vertrokken waren zagen we een vrachtschip achter ons aan komen dus het zal ofwel wachten ofwel schutten met deze worden.  Gelukkig was hij alleen en konden we met hem in de sluis (sluizen zijn hier 90 meter lang).  Het schutten duurde een kwartiertje.  Wanneer we buiten gingen hebben we gevraagd of we voorbij mochten gezien hij met een slakkengangetje verder ging, maar uiteindelijk maakte het niets uit want aan de volgende sluis moesten we toch wachten en hem eerst binnen laten. 

                                            

    Splitsing Canal de Nord en Somme.  Oude steenbakkersoven.  Canal du Nord thv Langevoisin. 


    Dus na deze sluis zijn we maar achter hem gebleven tot sluis 14 –Epénancourt.  Hier hebben we te 14:00 uur voor de sluis aan de laatste bolder vastgemaakt voor vandaag.  Namiddag zijn we dan met de fiets de auto gaan ophalen in Peronne.  Dit was ook een ritje van 22 km langs kleine dorpjes die langs het kanaal liggen.

    Deze avond nog een ritje naar Langevoisin gemaakt om een bakker te zoeken.  Ik heb geen bakker gevonden, volgens een “local” moet je daarvoor naar nesle, het dorp verderop.  Wel een werf gevonden waar ze 7 windmolens aan het zetten zijn.


                                 

    Aertssen.                 Machinehuis 6 meter hoog, wieken 40 m lang, 2.2 m diameter !


    Twee staan er al recht en voor de 3e en de 4e werden vandaag de wieken en het machinehuis geleverd.  De molens komen uit Denemarken en worden hier door de firma Aertssen uit Stabroek gelost !  Ze worden wel door een andere firma gezet. De masten van de molens zijn 106 meter hoog, de wieken zijn 40 m lang dus een cirkel van 80 m doormeter ! De “voet” van de wieken hebben een doormeter van 2.2 meter en zitten met 60 bouten van 20 mm vast aan de kop. Als de onderdelen op de grond liggen zijn ze wel indrukwekkend.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    19-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 101 - Woensdag 19-08-2015 – Cappy - Peronne

    Te 09:00 uur vertrokken we voor het laatste deel van het Canal de la Somme, van Cappy naar Peronne.  We gingen bijna in sneltreinvaart door de sluis 9 – Frise Inferieure, sluis 8 Frise Superieure, sluis 7 – Sormont en door de bruggen 2 – Eclusier-Vaux en 1 – Feuillières. Aan sluis Sormont namen we afscheid van de vriendelijke sassenier die ons de voorbije maand verschillende malen van dienst was aan de sluizen en bruggen. Te 11:45 uur kwamen we terug op het Canal du Nord en te 12:10 lagen we vast aan de kade in Peronne. 

     

                              

    In sluis Frise.             Het meer ter hoogte Clery/Somme.    Vaux.


    Er ligt een vrachtschip waarvan de schipper zijn boot aan het schilderen is en een Franse pleziervaarder. Terwijl wij zaten te eten kwam de vrouw van deze boot van de winkel en is die boot ook vertrokken.  Gezien Annie wat stijf was van de rit van gisteravond zal ik alleen de auto gaan ophalen.  Ik stippelde een route uit van Peronne, over de andere oever van de Somme langs de dorpjes Clery-sur-Somme, Hem-Monacu, Curlu, langs Le hameau de Fargny, Vaux, Eclusier-Vaux, Suzanne en zo terug naar Cappy.  In deze dorpjes, met uitzondering in Suzanne,  waren we nog niet geweest en vond ik weer een paar mooie plaatsjes. In Clery-sur-Somme een mooi groot meer, Le Hameau de Fragny is een mooie grote hoeve langs het meer iets verderop. In Hem-Monacu weer een groot kerkhof en net voor Suzanne weer een mooi panorama op de watermassa’s. Toen ik na 24 km in Cappy verrtrok met de auto passeerde ik op de plaats waar in WO I op het grote veld voor het kasteeltje van Cappy het vliegveld van de Duitsers was.  Hier zou Manfred van Richthofen, alias De Rode Baron voor veel van zijn vluchten in de buurt zijn opgestegen.  Bij zijn allerlaatste vlucht zou hij hier ook vertrokken zijn. 


             

    Vaux.                  Aan het oude vliegveld in WO I in Cappy.


    Op de hoek van wat nu een groot graanveld op de top van de heuvel is staat een paneel die de bezoekers hierop attent maakt.  Onderweg naar de boot passeerde ik in Biaches ook het grote Franse oorlogskerkhof uit de buurt.  Het is namiddag nog warm geworden en deze avond is het nog lekker op ons terras.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 100 - Dinsdag 18-08-2015 – Corbie - Cappy

    Weer met regen wakker geworden. We varen verder (terug eigenlijk) naar Cappy.  We vertrokken te 09:30 uur. Het blijft de hele voormiddag miezerig. We moesten terug door de sluizen 13 – Silly-Laurette, sluis 12 – Méricourt, sluis 11 – Froissy en daar moesten we wachten tot na de middagrust.  Te 13:50 uur gingen we door sluis Froissy en later door sluis 10 – Cappy en door de ophaalbrug Cappy waarna we te Cappy zijn gaan liggen.

     

                           

                                   Onderweg naar Corbie.  Het Australisch gedenkteken.


    Deze avond hebben we de auto opgehaald in Corbie.  We reden ditmaal langs een andere weg als een maand geleden.  We reden aanvankelijk langs het kanaal tot Froissy, van daaruit via de D329 (natuurlijk moest dat weer bergop) richting Proyard tot ter hoogte van Chuignolles.  Van daaruit ging het over de D71 bergaf naar Méricourt dan naar Sally-Laurette waar we over de Somme reden, verder langs Sally-le-Sèc, Vaux-sur-Somme en zo naar Corbie.  Later reden we met de auto  terug naar Cappy.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 99 - Maandag 17-08-2015 – Corbie

    Gezien we al terug een eind voorbij Amiens zitten en we nog graag de Sité Soutterain de Naours gingen bezoeken zijn we vandaag met de auto naar Naours gereden.  Het is 24 km en het gaat nogal bergop en bergaf zodat we in totaal 48 km zouden moeten doen daarom namen we de auto. Het is een ondergronds dorp dat uitgegraven is in een voormalige steengroeve vanaf de 12e eeuw. Toen de streek geteisterd werd door invallen van de Noormannen werd door de dorpelingen beslist “ondergronds” te gaan en werd in de groeve in totaal 900 m galerijen en 300 “kamers” uitgegraven.


                        

    De kerk van Naours.                 De “Feestzaal”.                        Het schoorsteensysteem.


    Tevens werden er een aantal “publieke” ruimten waaronder een heuse kapel met drie beuken en een feestzaal uitgegraven.  De “kamers” zijn ongeveer drie op 7 meter groot en er was hierin plaats voor een gezien met hun inboedel.  Het vee ging ook ondergronds en werd in stallingen ondergebracht. De site is voorzien van zes schoorstenen die allemaal, om ontdekking door vijanden, uitmonden in de schoorsteen van het molenaarshuis dat tegen de berg stond.  De site ligt ongeveer 33 meter onder de grond. Later kwam het in onbruik maar eind de jaren 1880 werd het ondergronds dorp op initiatief van de Abt van Amiens met behulp van de dorpelingen opgeruimd en werd het zelfs in die tijd een toeristische plaats.


                             

    De ingang van de site, de kapel, nog een grote ruimte.     et binnenwerk van de molen.


    In WO I werd de site door het Britse leger gebruikt als ziekenhuis en in WO II door de duitsers als commandopost en munitieopslagplaats. Rond de sitde ligt een park met een kleine speeltuin en boven in het park is een touwenparkours in de bomen aangelegd.  Boven op de berg staan de twee oude windmolens.  Het is een leuke site om eens te bekijken als je in de buurt komt (tussen Amiens en Doulens , Picardië). We hadden de fietsen mee genomen en na het bezoek hebben we nog een fietstocht van 24 km gemaakt in de buurt van Naours. We reden van Naours via Havernes, Cabnalpes, Hallois/ Pernois, Aoignas, Fiefles, Montrelet, Bonneville en Le Rosel terug naar Naours.  Het zijn allemaal leuke kleine dorpjes die ofwel langs een kleine beek ofwel boven op de top van een heuvel liggen.  Het stuk tussen Fiefles en Bonndeville was het steilste en daar moesten we effe van de fiets.  We arriveerden te 18:30 uur terug aan het startpunt en een half uur later terug in Corbie.



     






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 98 - Zondag 16-08-2015 – Amiens - Corbie

    Deze nacht heeft het weer geregend nu is het droog maar bewolkt. Na het bakkersbezoek en het ontbijt was het weer tijd om te vertrekken. Sluis 10 – Amiens was stipt om 10:00 uur klaar.  Hier gaan we terug 4 meter omhoog dus dat duurt een tijdje zodat we de voorziene 1:30 uur om naar de sluis  16 Lamotte te varen en er voor 12:00 uur aan te komen nodig gaan hebben.


                                

    Amiens, Port d’Amont.           Zonder woorden.         Lang geleden…..  Sluis Corbie in zicht.


    We arriveerden ook hier weer stipt op tijd en zullen boven de sluis vastleggen aan de picnicplaats om onze middag te eten.  We moesten dan weer 45 minuten varen voor sluis 15 – Daours en daarna nog 50 minuten naar sluis 14 - Corbie die al open stond toen wij de hoek om kwamen varen.  Te 15:15 uur lagen we vast op net dezelfde plaats als waar we onze boot achterlieten de laatste keer toen we naar huis gingen. Het ligt hier weer goed vol. Na het aanleggen ons bakje koffie en daarna is Annie de stad ingegaan.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 97 - Zaterdag 15-08-2015 – Picquiny - Amiens

    Deze nacht heeft het opnieuw hard geregend en deze morgen was het weer grijs maar droog.  We vertrokken te 09:35 uur richting Amiens.  Ik had de bediening van sluis 19 – Ailly/Somme tegen 10:45 uur besteld maar we waren er al vroeger en we moesten wachten op een boot die ons tegemoet kwam zodat we pas te 11:10 uur binnen konden.


            

    Amiens in zicht.     Amiens Port Aval.


    Deze sluis konden we weer in één keer nemen.  Vervolgens verder naar sluis 18 – Montieres die reeds bij onze aankomst open stond en waar we te 12:00 uur binnen gingen. 

    Gezien de sluis moest “gespoeld” worden in verband met de aanwezige drijvende “soepgroenten” duurde het tot 12:30 uur eer we boven waren en konden uitvaren. Van hieruit was het nog een half uurtje tot aan de ligplaats Amiens - Port Aval.  We gaan nu hier eens liggen, hier is geen elektriciteit en water maar ik denk dat we hier geen last gaan hebben van het uitgangsleven zoals aan Amiens - Port Amont waar we aan de kade lagen en enkele nachten veel herrie gehad hebben.


                  

    Nog een mooi straatje, een scheve kerktoren, het belfort en het oude theater.


    Namiddag hebben we nog eens een wandeling gemaakt door de stad en enkele plaatsjes gezien waar we nog niet geweest waren.



     


           



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 96 - Vrijdag 14-08-2015 – Abbeville - Picquiny

    Deze nacht heeft het hard geregend.  Deze morgen was het grijs maar droog.  Na nog enkele boodschappen gedaan te hebben de centrale Amiens opgebeld en sluis 23 - Pont Remy “besteld” tegen 10:45 uur en dan zijn we te 09:30 uur vertrokken.  Er staat vandaag een sterke tegenstroming op de Somme.  De regen van vannacht zal daar niet vreemd aan zijn.  We arriveerden dan ook pas te 11:00 uur aan die sluis.  Van hieruit ging het met veel tegenstroom naar sluis 22 – Long zodat we daar ook weer wat langer dan normaal moesten over doen.  Op dit pand kwamen we twee tegenliggers tegen en aan de sluis zelf verlieten twee Belgen net de sluis toen wij er arriveerden.

                    

    Vandaag “druk verkeer” op de Somme.  Raften in Picquiny.      De Mairie.


    We moesten dan nog wachten op een derde boot, een Brit, die in het bovenste deel van de tweetrapssluis gelaten was en die nog naar onder moest komen. 

    We hebben ons dan achteruit laten drijven tot aan de wachtsteiger doch we moesten niet vastmaken gezien de boot al uit de sluis kwam. Van hieruit was het normaal nog een uur varen naar sluis 21 – La Breilloire maar we deden er weer langer over en moesten aan de wachtsteiger wachten tot na de middagpauze. Uiteindelijk vertrokken we te 13:40 voor het laatste stuk van vandaag tot sluis 20 – Picquiny. 200 m voor deze sluis komt het water van de Somme haaks op de vaarrichting wat onze boot een flinke duw naar bakboord gaf.  Voor de sluis lagen twee rubberboten en enkele kayaks en er lagen enkele gaten in het water. Ze hadden de grootste lol. Het blijkt dat het stuk Somme van aan de barrage tot voorbij de sluis gebruikt wordt om te raften.  Die mannen klommen uit hun boten, sleurden de boten tot voorbij de sluis en gingen daar terug in het water.  Ontertussen hadden wij ons boven de sluis aan de kade vastgelegd en waren getuige hoe die gasten met hun boten en kayaks over de barrage gingen. In de avond barstte er weer een stortbui met een onweer los.  De afvoeren van de gangboorden konden het water weer niet slikken !






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 95 - Donderdag 13-08-2015 – Abbeville

    Deze morgen begon het na het ontbijt weer te regenen.  Tegen de middag stopte het en brak de zon er weer door.  We gaan dan namiddag weer een fietstocht maken ten zuiden van Abbeville in het fiets- en wandelnetwerk “Vagabondages en Valleé de Somme”.  We vertrokken in Abbeville langs de Somme tot Epagne-Epagnette.  Daar ging het steil bergop tot op de heuvelkam op de stuurboordzijde van de vallei.  Hier staat een 17e eeuwse windmolen genaamd “Le moulin Guidon”.  De naam zou hij gekregen hebben gezien deze molen vroeger te zien geweest zijn van in de Baie de la Somme en zou door de schippers gebruikt zijn als richtbaken in de aanvaart naar St Valery/Somme. De molen staat 98 m boven de zeespiegel en we hebben er ondanks het heiige weer en de zwoele nevel toch een mooi panorama. De herberg die naast de molen staat is natuurlijk weer gesloten. Van hieruit gaat het hard bergaf naar Eaucourt-sur-Somme. Een cafétje dat we hier aantreffen blijk ook “Fermé définitieve” te zijn. Weer niks te drinken.  Gelukkig hebben we altijd iets bij maar dat begint met dit zwoele weer ook te slinken. Dan maar verder door de marais naar Bray-lès-Mareuil.  Hierna ook weer een zeer steile klim op de andere zijde van de vallei met het gevolg dat het zweet over onze rug stroomt.


                              

    Le moulin Guidon.  Onderweg langs het water, omhoog en omlaag en door de marais.


    Na de afdaling door de velden arriveren we in Mareuil-Caubert waar we eindelijk een caféte vonden dat ook nog open was.  Van hieruit was het redelijk vlak terug naar Abbeville met onderweg nog enkele mooie meertjes met picnicplaatsen.  Na 24 km arriveerden we terug aan boord.  Na het avondeten gingen we nog naar de stad om een ijsje en onderweg begon er weer een plensbui die gelukkig over was toen ons ijsje op was en we terug naar de boot gingen.



     




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 94 - Woensdag 12-08-2015 – St Valery/Somme - Abbeville

    Te 09:35 uur vertrokken richting Abbeville.  De brugdraaiers waren netjes op tijd op afspraak  zodat we nergens moesten stoppen. Na een vlotte tocht, 17 km met vier draaibruggen en een tegenligger en één sluis waren we net te 12:00 uur aan de kade in Abbeville. 

     

                      

    Hier was het leuk liggen.        Een blik achterom en de brug sluit zich achter ons.

     

    Hier gaan we weer een wasje draaien en dan is alles weer in orde voor de volgende dagen. Vanavond de administratie bijgewerkt. (Oef, dat was weer een pak)


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 93 - Dinsdag 11-08-2015 – St Valery/Somme

    Deze morgen wakker geworden met gietende regen. Dat belooft weer.  Het is elk jaar hetzelfde, als zij op bezoek komen hebben we altijd pech met het weer. Het weerbericht op buienradar belooft voor de kuststreek waar wij nu zijn tot ongeveer 50 km landinwaarts voor de hele dag hevige buien. Normaal hadden zij nog een dag gebleven maar gezien de weersvoorspellingen zo slecht waren zijn ze dan maar rond 10:30 uur afgereden. Toen ze ter hoogte van Corbie reden (ongeveer een uurtje van hier) stuurden ze nog een SMS met de volgende tektst: “Corbie, 28 graden, stralende zon !”. Ja dan hebben wij hier vandaag pech.

                

    De vuurtoren en het strand te Cayeux-sur-Mer.


    Deze morgen was er een boot voorbij gevaren richting  Abbeville en rond 12:00 uur ging er nog een die kant uit, dus ben ik naar de steiger gegaan waar de Louise lag en zag dat er nu plaats was.  We hebben dan de boot maar naar daar verhuisd dan kunnen we de batterijen terug opladen en de watervoorraad terug bijvullen.  Rond 12:30 uur stopte het met gieten, ik had net de boot aan de buitenkant nog eens gedaan.  We hebben dan ook maar rap binnen de zaak nog eens opgekuist.  Rondd 15:36 uur zijn we dan nog naar Cayeux-sur-Mer gefietst  Dit is een badplaats net buiten de Baie de la Somme en hier konden we dan in tegenstelling met de voorbije dagen tot aan de zee. Hier is er eerst een breede keienstrook die overgaat in een zandstrand. 


                         

    La route Blanche.            Van “zijne sus” gevallen.


    Boven op de keien staan lange rijen strandkabines.  In het plaatsje staan veel hotels en vakantiehuizen in Engelse stijl. Er is nogal wat volk en er is momenteel kermis hier.  Wij reden tot net voorbij Cayeux-sur-Mer tot aan waar we in de verte Tréport met de krijtrotsen konden zien.  Het zich was wat nevelig zodat de foto’s niet al te best gelukt zijn.  Nadien reden we over de Rout Blanche die door de duinen loopt terug naarf Le Hourdel en dan terug naar St Valery. Het ritje was 20 km lang en we kwamen te 20:00 uur terug aan boord.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 92 - Maandag 10-08-2015 – St Valery/Somme

    Vandaag komen Kris, Danny en Rho Wietse terug halen. Ze waren rond 06:00 uur vertrokken en arriveerden rond 10:00 uur na 391 km. Voormiddag ben ik met Danny & Wietse met de fiets naar de stad geweest en namiddag zijn Annie en Kris met de fiets naar de stad gaan “winkels kijken”.  S’Avonds hebben we een BBQ gehouden net als een boel mensen die op de picnicplaats ter hoogte van de steiger kwamen eten.  Later op de avond hadden er een paar jonge gasten onderling nog een hoop ambras gehad waarbij er enkele rake slagen vielen.  Uiteindelijk zijn ze allemaal vertrokken en hebben we toch nog een rustige nacht gehad.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 91 - Zondag 09-08-2015 – St Valery/Somme

    Voormiddag eens over de markt gegaan. Voor de rest de gelanterfantert gezien het weer warm was vandaag.  Af en toe nog eens een emmer over ons gegoten en dat was al.  Na 16:00 uur zijn we terug naar de stad gereden en zijn we naar la Ville Médiévale gegaan gezien we deze nog niet gezien hadden. Het oude stadsdeel heeft smalle steile straatjes met allemaal kleine huisjes. Boven staat de ruine van een oud kasteel en ernaast een oude abdij met een bloementuin.

                          

    Van op het uitzichtpunt.            Oud klooster – nu school.         La Baie de la Somme.

     

    Van aan de vesstingmuren van het kasteel heb je een mooi panorama op de Baie de la Somme.  Hier vind je ook een steile trap die je omlaag naar Cap Hornu naar het strand leidt. De straten rond het oude kasteel hebben allemaal dikke muren links en rechts. Terug beneden zijn we in het “nieuwere” stadsdeel en hier staat er het ene hotel naast het andere. Allemaal mooie oude gebouwen die ofwel reeds gerestaureerd zijn of waar ze nog aan bezig zijn. Nadien met de fiets terug naar de boot.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 90 - Zaterdag 08-08-2015 – St Valery/Somme

    We maken met het stoomtreintje een uitstap naar de overkant van de baai naar Le Crotoy.  We vertrokken met de trein van 11:00 uur aan de “draaischijf” voor de lokomotief ter hoogte van het paviljoentje aan de haven.  Hier moet de lokomotief van van achter naar vooraan geplaatstworden gezien het van hier terug rijdt van waar het gekomen is. 

     

                               

    Een typisch huisje.        Enkele straatjes in la ville Médiévale.


    Op het andere spoor vertrekt het treinje naar  Cayeux/Mer. De rit duurt een uur met een korte tussenstop in Noyelles/Mer waar ook een station van de “gewone” trein staat, en het spoor loopt helemaal rond de baai. Onderweg zien we enkele ooievaars en de Hensonpaarden. Aangekomen in Le Crotoy gaan we eerst eten gezien het nu middag is.  Nadien gaan we het strand op waar Wietse zijn krabben gaat vangen.  Het was wel maar een magere vangst dit jaar. Met de trein van 16:00 uur gingen we terug naar St Valery.





    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 89 - Vrijdag 07-08-2015 – Abbeville – St Valery/Somme

    Te 09:20 uur vertrokken we gezien we te 09:30 uur de afspraak met de sasseniers aan sluis 24 Abbeville hadden. Ze waren al op post en de deur ging al ruim op tijd open.  We gingen met z’n tweeen door de sluis en kwamen al dadelijk terug op de Somme.  Vanaf hier hebben we geen sluizen meer tot St Valery maar wel nog drie grote draaibruggen. 

     

                          

    Het Canal Maritiem de Somme.  Ons privé-ligplaatsje..héhé.     De zeesluis.


    Toen we aan de eerste kwamen was er nog niemand aanwezig en op het eerste zicht hoefden ze voor ons niet open gedaan te worden.  We hadden toch maar 10 cm spel hier ! Voor de volgende bruggen  gaan we toch maar wachten om zeker te spelen.  Drie van de bruggen moeten nog met de hand opgekrikt en met de hand gedraaid worden  dus dat ging niet al te snel.  We arriveerden te 11:45 uur in St Valery maar zagen bij aankomst dat ze aan de steiger al dubbel en zelf driedubbel lagen !  Wij hebben dan aangemeerd aan een steiger die nogmaal gereserveerd is voor een rondvaartboot Somme II maar volgens de brugdraaiers wordt deze bijna nooit door die boot gebruikt gezien die steeds rondvaarten door de baai doet.  Het is blijkbaar weer een realisatie met geld van Europa geweest (en het geld moest blijkbaar op).  De steiger ligt bijna altijd vrij dus hebben we er ons maar tegen gelegd.


                                     

    De Haven van St Valery.  Toeristisch treintje.    De haven van Le Hourdel.


    Namiddag een tochtje naar Cap Le Hourdel gemaakt omdat Wietse in de zee wou zwemmen maar we hadden pech.  Wachten op hoog water was geen optie gezien dat pas tegen 20:00 uur zou zijn. Het was laag water en en dan staat de zee hier kilometers ver, je kan het water zelfs niet zien ! Dan maar door de kijkers van de natuurvereniging naar de zeehonden gaan kijken.  Nadien lang het dijke langs de baai terug naar St Valery.  In de baai liggen een groot aantal poelen waar ondergrondse observatie en-of jachthutten staan.  Als je in zo’n hut (eigenlijk een vierkante drijvende bak) zit kom je met je hoofd  op de hoogte van het wateroppervlak. 










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 88 - Donderdag 06-08-2015 – Abbeville

    Wij blijven hier nog een dagje liggen.  De Louise vertrok deze morgen verder naar St Valery-sur-Somme.  Wij gaan hun morgen achterna.

               

    Saint Riquier langs achter….. langs voor….en in de tuin.


    Namiddag hebben we een fietstocht gemaakt van Abbeville over de oude spoorlijn La traverse du Ponthieu welke naar Auxi-le-Chateau gaat en een verbinding vormde tussen het dal van de Somme en het dal van de Authie.  Het hel traject is 23 km lang maar dat vond Wietse wat lang, er heen dat zou nog gaan maar ook nog terug zag hij niet zitten.  Het fietspad loopt aanvankelijk van Abbeville door de vallei van de de Scardon tot ongeveer aan de bron en gaat dan de heuvel tussen de twee valleien.  Wij zijn tot  Oneux gereden en daar terug gedraaid.


                       

    “Onderdelen” van heiligen allerhande.                       Het belfort.


    Vanaf hier volgden we de gewone weg die ons door de dorpen Oneux, Saint-Riquier, Neufmoulin,Caours en L’Heure en zo terug naar Abbeville zou brengen. In Saint-Riquier staat een abdij met een grote tuin en een monumentale kerk.  In een van de gangen van de abdij staat tegen de muur een tijdlijn waar je de geschiedenis van de abdij, die terug gaat tot het jaar 645 kan volgen. In de tuin staan de gerestaureerde stallingen en schuren. Alleen het klooster zelf kan je niet bezoeken. Deze site is de moeite om eens te gaan bekijken.  Na een terrasje ging het verder naar Abbeville waar we na 28 km turg arriveerden.  Vanavond een BBQ-tje gedaan. Lekker maar onze Wietse lust niet veel hoor.









    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 87 - Woensdag 05-08-2015 – Long - Abbeville

    Deze morgen vertrokken te 09:30 uur. De sluiswachter was al goed op tijd gezien het gebouw van waar hij moet vertrekken vlak langs de sluis ligt.  Gisteren waren er nog twee mensen aan de sluis geweest die vroegen of ze met hun kano mee de sluis in mochten als wij vertrokken gezien de opstapplaats voor kano’s onder de sluis onbereikbaar was wegens werken.  We hebben nog even gewacht maar ze waren niet op de afspraak dus zijn we maar vertrokken.  Het is 17 km varen tot Abbeville en we moeten maar twee sluizen doen dus ik vermoed dat we rond 12:00 uur in Abbeville zullen zijn. Dit stuk van de Somme is weer zeer mooi om te varen.  De rivier slingert zich in een bochtig parcours door het landschap.  Hier liggen ook meerdere kasteeltjes, of noem het grote landhuizen, langs de rivier en we zien weer zeer veel vissersplaatsjes.


                    

    Het stationsgebouw Abbeville.   De blauwe bron.               Ligplaats Abbeville.


    In de buurt van de bruggen die we passeren is ook telkens of een aanlegplaats of een aanlegplaats met picnicbanken.  Onderweg kruisen we twee Belgische jachten met thuishaven Kanne.  Verder is het hier zeer rustig. Sluis Pont-Remy passeren we te 10:25 uur.  Hier moet je bij het invaren rekening houden met een zijwaartse stroming maar er is een staketsel voorzien voor het geval dat je de stroming verkeerd inschat. Vervolgens ging het verder naar Abbeville.  We arriveerden er te 11:45 uur en zagen dat hier de grote Deense boot waar we in Corbie achter lagen lag en de Louise uit Nieuwpoort met Daniel, Rita en hun hondje Kenzo.Na het eten zijn we met de fiets een tochtje door de stad gaan maken.

                                 

    Place Bonaparte.         Place Max Lejeune.                      Place Saint Jacques  


    Abbeville lijkt een gezellige stad te zijn, er is centraal een lange winkelstraat met meerdere terassen, natuurlijk ontbreken de nodige oude gebouwen niet, er is veel groen, verschillende fonteinen en aan de rand van de stad een park.  In dit park vinden we “La source Bleu”, een bron waarin het water zeer helder is en de kleur onderin helder blauw is.  Dit zou komen door de steenlagen waar het water doorstroomt eer het aan de oppervlakte komt. Het station van Abbeville is ook mooi gerestaureerd en in de straat tussen de rivier en het stationsplein zijn restaurantjes en cafés.  Na een terasje rijden we terug naar de boot en is het weer tijd om eten te maken.




      







     




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 86 - Dinsdag 04-08-2015 – Samara - Long

    Vanmorgen eerst naar de sluis van Picquigny gevaren en daar aangelegd om naar de bakker en naar de carrefour te gaan.  Dan de sluis besteld tegen 10:30 uur en vertrokken.  Eerst door sluis 20 Picquigny wat in twee helften moest. (het is een dubbeltrapssluis zoals al die andere die we de laatste dagen gedaan hebben maar daar werden we steeds in een maal geschut). 

     

            

    Mooie rivier.                    Long.                  Tuin Chateau Louis XV te Long.


    Voorbij deze sluis komt het water van de Somme dwars in het kanaal wat een sterke dwarsstroming veroorzaakte en de boot een beetje slagzij duwde. De Somme stroomt hier slingerend door het landschap met afwissellend links en rechts grote waterpartijen. Een dik uur later arriveerden we aan sluis 21 La Breillioire.



             

    Chateau Louis XV.                                                           600 duivennesten.


    Toen we de sluis naderden was er al iemand voor de bediening paraat maar eerst diende er nog eentje opgeschut te worden voor wij binnen konden.  Het was juist getimed.  Hij eruit en twee minuten later wij erin.  Zo moest dat overal gaan. Eenmaal voor bij deze sluis was het nog 1.5 uur tot voor de sluis 22 Long waar weer een aanlegsteiger is.  Onderweg passeerden we nog wel enkele kleine aanlegplaatsjes maar ofwel was het op een afgelegen plek ofwel lag er al iemand.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs