Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
23-08-2015
Dag 105 - Zondag 23-08-2015 â Choisy-au-Bac
Deze middag in Compiegne iets gaan eten. Natuurlijk
moest het beginnen regenen toen we een eindje op pad waren.Onderweg nog een tijd onder een brug
geschuild maar op den duur moesten we toch verder. Toen we eindelijk een
restaurant gevonden hadden en ons op het overdekte terras installeerden stopte
het met regenen.Na het eten hebben we
nog een rondje door de stad gemaakt en dan verder gereden naar de Clarière de
lArmistice. Op deze plaats is in 1918 de wapenstilstand getekend.
Compiegne.De Oise te Compiegne.Waterstanden.
Het ligt in de bossen een vijftal kilometer van de
plaats waar Oise en Aisne samenvloeien.De ondertekening vondt plaats in een restauratiewagon van de vroegere
maatschappij Wagon Lits.In het museum
staat een gelijkaardige wagon die ingericht is zoals deze die origineel
gebruikt werd. Deze trein stopte op een spoorrotonde naast de oude spoorlijn
Soisson Compiegne ter hoogte van Le Francport. De Duitse delegatie kwam van
uit Ternier naar deze plaats om het staakt het vuren te ondertekenen.Het museum werd in 1929 opgericht maar het
werd door de Duitsters in 1940 bij de bezetting van Frankrijk vernield.
Aan het museum Clarière de lArmistice.Duits of Brits 75 mm kanon.
De originele wagon werd naar Duitsland gesleept en
werd in1945 bij een bombardement
vernield. In het museum zijn een groot aantal steroscopische oude fotos, uit
de loopgraven verzameld handwerk, wapens, uniformen en originele documenten te
zien.Buitenis ook een herdenkingstuin genoemd naar Augustin Trébuchon, het
officieel laatste slachtoffer dat 15 minuten voor de ondertekening van de
wapenstilstand sneuvelde. Aan de ingang staan buiten tevens een kleine tank en
enkele kanonnen.
Dag 104 - Zaterdag 22-08-2015 â Noyon â Choisy-au-Bac
Vandaag lang geslapen ! Het wasbijna 09:00 uur. Toen er te 10:05 uur een
vrachtboot in onze richting kwam gevaren alles vlug klaar gemaakt om mee sluis
18 - Noyon in te slippen.Gezien die
boot 61 m lang was zei de schipper ervan dat wij maar eerst in de sluis moesten
dan hadden we van hem geen last.Na de
sluis ingelicht te hebbengingen we dus
vooraan in de kuip.Gezien we hier
verder moeten zakken gaat dit vlotjes op een touw. Eenmaal beneden ging het
verder naar de 1 km verder gelegen sluis 19 Pont-lEveque waar net een
vrachtboot uit kwam en waar wij dus weer onmiddellijk ingingen met achterons
onze maat van de vorige sluis.Eenmaal
uit deze sluis arriveren we op het Canal latéral à la lOise. Van hieruit ging
het verder naar sluis 3 Bellerive.Hier moesten we alleen omlaag langs de kleine sluis.Dan verder naar sluis 4 Janville waar we
weer alleen door de vernieuwde kleine sluis mochten.Na deze sluis kwamen we op de rivier de Oise die we van hieruit
een vijftal km volgen tot aan de samenvloeiing van Oise en Aisne waar we
linksaf de Aisne stroomopwaarts gaan volgen. Te Choisy-au-Bac ligt een mooie
kade waar we ons tegenaan gelegd hebben.De tocht was vandaag 24 km lang.
(Geen fotos, kaartje vergeten in fototoestel te steken).
Dag 103 - Vrijdag 21-08-2015 â Languevoisin â Noyon
Te 09:30 uur in sluis Languevoisin. Dan verder naar
de tunnel van Libermont.Toen we daar
nog een paar kilometer vanaf waren zagen we voor ons een vrachtschip in die
richting varen, dus wat gas bijgegeven zodat we netjes op 100 meter achter hem
waren om de tunnel in te gaan om niet het risico te lopen dat er een paar uit
de andere richting kwamen en we dan zouden moeten wachten.
Door de tunnel van Libermont.Druk vandaag.Noyon, Hotel de ville.
Het door de tunnel varen verliep achter het
vrachtschip stapvoets, op stationair toerental was nog te snel.Na 20 minuten waren we door de tunnel van 1
km lang en toen ging het weer wat sneller. Vervolgens moesten we nog door
sluizen 16 Campagne en 17 Sermaise. Toen we ter hoogte van Noyon kwamen
hebben we dan maar voor sluis 18 Noyon vlak bij de stad aangelegd.Te 14:45 uur lagen we vast.
De kathedraal van Noyon, het schrijn St Elooi,
biechstoel en orgel en mijlpalen in de historie.
Gezien het vandaag weer heel heet was gaan we de auto
maar deze avond na het avondeten halen.We hebben dan ook vroeger gegeten als gewoonlijk en zijn daarna voor de
rit van 24 km terug naar Languevoisin vertrokken.We zijn ditmaal zo veel moghelijk langs het kanaal gefietst
(lekker vlak behalve de talud aan de sluizen) en we waren toch wel blij dat het
niet verder was. SAvonds nog tot 23:00 uur buiten op het terras gezeten, het
was weer een heerlijk weertje vanavond.
Dag 102 - Donderdag 20-08-2015 â Peronne - Langevoisin
Te 10:15 uur vertrokken naar sluis 13 Peronne.Wanneer we net vertrokken waren zagen we een
vrachtschip achter ons aan komen dus het zal ofwel wachten ofwel schutten met
deze worden.Gelukkig was hij alleen en
konden we met hem in de sluis (sluizen zijn hier 90 meter lang).Het schutten duurde een kwartiertje.Wanneer we buiten gingen hebben we gevraagd
of we voorbij mochten gezien hij met een slakkengangetje verder ging, maar
uiteindelijk maakte het niets uit want aan de volgende sluis moesten we toch
wachten en hem eerst binnen laten.
Splitsing Canal de Nord en Somme.Oude steenbakkersoven.Canal du Nord thv Langevoisin.
Dus na deze sluis zijn we maar achter hem gebleven
tot sluis 14 Epénancourt.Hier hebben
we te 14:00 uur voor de sluis aan de laatste bolder vastgemaakt voor
vandaag.Namiddag zijn we dan met de
fiets de auto gaan ophalen in Peronne.Dit was ook een ritje van 22 km langs kleine dorpjes die langs het
kanaal liggen.
Deze avond nog een ritje naar Langevoisin gemaakt om
een bakker te zoeken.Ik heb geen
bakker gevonden, volgens een local moet je daarvoor naar nesle, het dorp
verderop.Wel een werf gevonden waar ze
7 windmolens aan het zetten zijn.
Aertssen.Machinehuis 6 meter hoog, wieken 40 m lang, 2.2 m
diameter !
Twee staan er al recht en voor de 3e en de
4e werden vandaag de wieken en het machinehuis geleverd.De molens komen uit Denemarken en worden
hier door de firma Aertssen uit Stabroek gelost !Ze worden wel door een andere firma gezet. De masten van de
molens zijn 106 meter hoog, de wieken zijn 40 m lang dus een cirkel van 80 m
doormeter ! De voet van de wieken hebben een doormeter van 2.2 meter en
zitten met 60 bouten van 20 mm vast aan de kop. Als de onderdelen op de grond
liggen zijn ze wel indrukwekkend.
Te 09:00 uur vertrokken we voor het laatste deel van
het Canal de la Somme, van Cappy naar Peronne.We gingen bijna in sneltreinvaart door de sluis 9 Frise Inferieure,
sluis 8 Frise Superieure, sluis 7 Sormont en door de bruggen 2
Eclusier-Vaux en 1 Feuillières. Aan sluis Sormont namen we afscheid van de
vriendelijke sassenier die ons de voorbije maand verschillende malen van dienst
was aan de sluizen en bruggen. Te 11:45 uur kwamen we terug op het Canal du
Nord en te 12:10 lagen we vast aan de kade in Peronne.
In sluis Frise.Het meer ter hoogte Clery/Somme.Vaux.
Er ligt een vrachtschip waarvan de schipper zijn boot
aan het schilderen is en een Franse pleziervaarder. Terwijl wij zaten te eten
kwam de vrouw van deze boot van de winkel en is die boot ook vertrokken.Gezien Annie wat stijf was van de rit van
gisteravond zal ik alleen de auto gaan ophalen.Ik stippelde een route uit van Peronne, over de andere oever van
de Somme langs de dorpjes Clery-sur-Somme, Hem-Monacu, Curlu, langs Le hameau
de Fargny, Vaux, Eclusier-Vaux, Suzanne en zo terug naar Cappy.In deze dorpjes, met uitzondering in Suzanne,waren we nog niet geweest en vond ik weer
een paar mooie plaatsjes. In Clery-sur-Somme een mooi groot meer, Le Hameau de
Fragny is een mooie grote hoeve langs het meer iets verderop. In Hem-Monacu
weer een groot kerkhof en net voor Suzanne weer een mooi panorama op de
watermassas. Toen ik na 24 km in Cappy verrtrok met de auto passeerde ik op de
plaats waar in WO I op het grote veld voor het kasteeltje van Cappy het
vliegveld van de Duitsers was.Hier zou
Manfred van Richthofen, alias De Rode Baron voor veel van zijn vluchten in de
buurt zijn opgestegen.Bij zijn
allerlaatste vlucht zou hij hier ook vertrokken zijn.
Vaux.Aan het oude vliegveld
in WO I in Cappy.
Op de hoek van wat nu een groot graanveld op de top
van de heuvel is staat een paneel die de bezoekers hierop attent maakt.Onderweg naar de boot passeerde ik in
Biaches ook het grote Franse oorlogskerkhof uit de buurt.Het is namiddag nog warm geworden en deze
avond is het nog lekker op ons terras.
Weer met regen wakker geworden. We varen verder
(terug eigenlijk) naar Cappy.We
vertrokken te 09:30 uur. Het blijft de hele voormiddag miezerig. We moesten
terug door de sluizen 13 Silly-Laurette, sluis 12 Méricourt, sluis 11 Froissy
en daar moesten we wachten tot na de middagrust.Te 13:50 uur gingen we door sluis Froissy en later door sluis 10
Cappy en door de ophaalbrug Cappy waarna we te Cappy zijn gaan liggen.
Onderweg naar Corbie.Het Australisch gedenkteken.
Deze avond hebben we de auto opgehaald in
Corbie.We reden ditmaal langs een
andere weg als een maand geleden.We
reden aanvankelijk langs het kanaal tot Froissy, van daaruit via de D329
(natuurlijk moest dat weer bergop) richting Proyard tot ter hoogte van
Chuignolles.Van daaruit ging het over
de D71 bergaf naar Méricourt dan naar Sally-Laurette waar we over de Somme
reden, verder langs Sally-le-Sèc, Vaux-sur-Somme en zo naar Corbie.Later reden we met de autoterug naar Cappy.
Gezien we al terug een eind voorbij Amiens zitten en
we nog graag de Sité Soutterain de Naours gingen bezoeken zijn we vandaag met
de auto naar Naours gereden.Het is 24
km en het gaat nogal bergop en bergaf zodat we in totaal 48 km zouden moeten doen
daarom namen we de auto. Het is een ondergronds dorp dat uitgegraven is in een
voormalige steengroeve vanaf de 12e eeuw. Toen de streek geteisterd
werd door invallen van de Noormannen werd door de dorpelingen beslist
ondergronds te gaan en werd in de groeve in totaal 900 m galerijen en 300
kamers uitgegraven.
De kerk van Naours.De Feestzaal.Het schoorsteensysteem.
Tevens werden er een aantal publieke ruimten
waaronder een heuse kapel met drie beuken en een feestzaal uitgegraven.De kamers zijn ongeveer drie op 7 meter
groot en er was hierin plaats voor een gezien met hun inboedel.Het vee ging ook ondergronds en werd in
stallingen ondergebracht. De site is voorzien van zes schoorstenen die allemaal,
om ontdekking door vijanden, uitmonden in de schoorsteen van het molenaarshuis
dat tegen de berg stond.De site ligt
ongeveer 33 meter onder de grond. Later kwam het in onbruik maar eind de jaren
1880 werd het ondergronds dorp op initiatief van de Abt van Amiens met behulp
van de dorpelingen opgeruimd en werd het zelfs in die tijd een toeristische
plaats.
De ingang van de site, de kapel, nog een grote
ruimte.et binnenwerk van de
molen.
In WO I werd de site door het Britse leger gebruikt
als ziekenhuis en in WO II door de duitsers als commandopost en
munitieopslagplaats. Rond de sitde ligt een park met een kleine speeltuin en
boven in het park is een touwenparkours in de bomen aangelegd.Boven op de berg staan de twee oude
windmolens.Het is een leuke site om
eens te bekijken als je in de buurt komt (tussen Amiens en Doulens , Picardië).
We hadden de fietsen mee genomen en na het bezoek hebben we nog een fietstocht
van 24 km gemaakt in de buurt van Naours. We reden van Naours via Havernes,
Cabnalpes, Hallois/ Pernois, Aoignas, Fiefles, Montrelet, Bonneville en Le
Rosel terug naar Naours.Het zijn
allemaal leuke kleine dorpjes die ofwel langs een kleine beek ofwel boven op de
top van een heuvel liggen.Het stuk
tussen Fiefles en Bonndeville was het steilste en daar moesten we effe van de
fiets.We arriveerden te 18:30 uur
terug aan het startpunt en een half uur later terug in Corbie.
Deze nacht heeft het weer geregend nu is het droog
maar bewolkt. Na het bakkersbezoek en het ontbijt was het weer tijd om te
vertrekken. Sluis 10 Amiens was stipt om 10:00 uur klaar.Hier gaan we terug 4 meter omhoog dus dat
duurt een tijdje zodat we de voorziene 1:30 uur om naar de sluis16 Lamotte te varen en er voor 12:00 uur aan
te komen nodig gaan hebben.
Amiens,
Port dAmont.Zonder woorden.Lang geleden ..Sluis Corbie
in zicht.
We arriveerden ook hier weer stipt op tijd en zullen
boven de sluis vastleggen aan de picnicplaats om onze middag te eten.We moesten dan weer 45 minuten varen voor
sluis 15 Daours en daarna nog 50 minuten naar sluis 14 - Corbie die al open
stond toen wij de hoek om kwamen varen.Te 15:15 uur lagen we vast op net dezelfde plaats als waar we onze boot
achterlieten de laatste keer toen we naar huis gingen. Het ligt hier weer goed
vol. Na het aanleggen ons bakje koffie en daarna is Annie de stad ingegaan.
Dag 97 - Zaterdag 15-08-2015 â Picquiny - Amiens
Deze nacht heeft het opnieuw hard geregend en deze
morgen was het weer grijs maar droog.We vertrokken te 09:35 uur richting Amiens.Ik had de bediening van sluis 19 Ailly/Somme tegen 10:45 uur
besteld maar we waren er al vroeger en we moesten wachten op een boot die ons
tegemoet kwam zodat we pas te 11:10 uur binnen konden.
Amiens in zicht.Amiens Port Aval.
Deze sluis konden we weer in één keer nemen.Vervolgens verder naar sluis 18 Montieres
die reeds bij onze aankomst open stond en waar we te 12:00 uur binnen
gingen.
Gezien de sluis moest gespoeld worden in verband
met de aanwezige drijvende soepgroenten duurde het tot 12:30 uur eer we boven
waren en konden uitvaren. Van hieruit was het nog een half uurtje tot aan de
ligplaats Amiens - Port Aval.We gaan
nu hier eens liggen, hier is geen elektriciteit en water maar ik denk dat we
hier geen last gaan hebben van het uitgangsleven zoals aan Amiens - Port Amont waar we aan de kade lagen en enkele nachten veel herrie gehad hebben.
Nog een mooi straatje, een scheve kerktoren, het belfort en het oude theater.
Namiddag hebben we nog eens een wandeling gemaakt
door de stad en enkele plaatsjes gezien waar we nog niet geweest waren.
Dag 96 - Vrijdag 14-08-2015 â Abbeville - Picquiny
Deze nacht heeft het hard geregend.Deze morgen was het grijs maar droog.Na nog enkele boodschappen gedaan te hebben
de centrale Amiens opgebeld en sluis 23 - Pont Remy besteld tegen 10:45 uur
en dan zijn we te 09:30 uur vertrokken.Er staat vandaag een sterke tegenstroming op de Somme.De regen van vannacht zal daar niet vreemd
aan zijn.We arriveerden dan ook pas te
11:00 uur aan die sluis.Van hieruit
ging het met veel tegenstroom naar sluis 22 Long zodat we daar ook weer wat
langer dan normaal moesten over doen.Op dit pand kwamen we twee tegenliggers tegen en aan de sluis zelf
verlieten twee Belgen net de sluis toen wij er arriveerden.
Vandaag druk verkeer op de Somme.Raften in Picquiny.De Mairie.
We moesten dan nog wachten op een derde boot, een
Brit, die in het bovenste deel van de tweetrapssluis gelaten was en die nog
naar onder moest komen.
We hebben ons dan achteruit laten drijven tot aan de
wachtsteiger doch we moesten niet vastmaken gezien de boot al uit de sluis
kwam. Van hieruit was het normaal nog een uur varen naar sluis 21 La
Breilloire maar we deden er weer langer over en moesten aan de wachtsteiger
wachten tot na de middagpauze. Uiteindelijk vertrokken we te 13:40 voor het laatste
stuk van vandaag tot sluis 20 Picquiny. 200 m voor deze sluis komt het water
van de Somme haaks op de vaarrichting wat onze boot een flinke duw naar
bakboord gaf.Voor de sluis lagen twee
rubberboten en enkele kayaks en er lagen enkele gaten in het water. Ze hadden
de grootste lol. Het blijkt dat het stuk Somme van aan de barrage tot voorbij
de sluis gebruikt wordt om te raften.Die mannen klommen uit hun boten, sleurden de boten tot voorbij de sluis
en gingen daar terug in het water.Ontertussen hadden wij ons boven de sluis aan de kade vastgelegd en
waren getuige hoe die gasten met hun boten en kayaks over de barrage gingen. In
de avond barstte er weer een stortbui met een onweer los.De afvoeren van de gangboorden konden het
water weer niet slikken !
Deze morgen begon het na het ontbijt weer te
regenen.Tegen de middag stopte het en
brak de zon er weer door.We gaan dan
namiddag weer een fietstocht maken ten zuiden van Abbeville in het fiets- en
wandelnetwerk Vagabondages en Valleé de Somme.We vertrokken in Abbeville langs de Somme tot
Epagne-Epagnette.Daar ging het steil
bergop tot op de heuvelkam op de stuurboordzijde van de vallei.Hier staat een 17e eeuwse
windmolen genaamd Le moulin Guidon.De naam zou hij gekregen hebben gezien deze molen vroeger te zien
geweest zijn van in de Baie de la Somme en zou door de schippers gebruikt zijn
als richtbaken in de aanvaart naar St Valery/Somme. De molen staat 98 m boven
de zeespiegel en we hebben er ondanks het heiige weer en de zwoele nevel toch
een mooi panorama. De herberg die naast de molen staat is natuurlijk weer
gesloten. Van hieruit gaat het hard bergaf naar Eaucourt-sur-Somme. Een cafétje
dat we hier aantreffen blijk ook Fermé définitieve te zijn. Weer niks te
drinken.Gelukkig hebben we altijd iets
bij maar dat begint met dit zwoele weer ook te slinken. Dan maar verder door de
marais naar Bray-lès-Mareuil.Hierna
ook weer een zeer steile klim op de andere zijde van de vallei met het gevolg
dat het zweet over onze rug stroomt.
Le moulin
Guidon.Onderweg langs het water, omhoog en omlaag en door de marais.
Na de afdaling door de velden arriveren we in
Mareuil-Caubert waar we eindelijk een caféte vonden dat ook nog open was.Van hieruit was het redelijk vlak terug naar
Abbeville met onderweg nog enkele mooie meertjes met picnicplaatsen.Na 24 km arriveerden we terug aan
boord.Na het avondeten gingen we nog
naar de stad om een ijsje en onderweg begon er weer een plensbui die gelukkig
over was toen ons ijsje op was en we terug naar de boot gingen.
Dag 94 - Woensdag 12-08-2015 â St Valery/Somme - Abbeville
Te 09:35 uur vertrokken richting Abbeville.De brugdraaiers waren netjes op tijd op
afspraakzodat we nergens moesten
stoppen. Na een vlotte tocht, 17 km met vier draaibruggen en een tegenligger en
één sluis waren we net te 12:00 uur aan de kade in Abbeville.
Hier was het leuk liggen.Een blik achterom en de brug sluit zich achter ons.
Hier gaan we weer een wasje draaien en dan is alles
weer in orde voor de volgende dagen. Vanavond de administratie bijgewerkt.
(Oef, dat was weer een pak)
Deze morgen wakker geworden met gietende regen. Dat
belooft weer.Het is elk jaar
hetzelfde, als zij op bezoek komen hebben we altijd pech met het weer. Het
weerbericht op buienradar belooft voor de kuststreek waar wij nu zijn tot
ongeveer 50 km landinwaarts voor de hele dag hevige buien. Normaal hadden zij
nog een dag gebleven maar gezien de weersvoorspellingen zo slecht waren zijn ze
dan maar rond 10:30 uur afgereden. Toen ze ter hoogte van Corbie reden
(ongeveer een uurtje van hier) stuurden ze nog een SMS met de volgende tektst:
Corbie, 28 graden, stralende zon !. Ja dan hebben wij hier vandaag pech.
De vuurtoren en het strand te Cayeux-sur-Mer.
Deze morgen was er een boot voorbij gevaren
richtingAbbeville en rond 12:00 uur
ging er nog een die kant uit, dus ben ik naar de steiger gegaan waar de Louise
lag en zag dat er nu plaats was.We
hebben dan de boot maar naar daar verhuisd dan kunnen we de batterijen terug
opladen en de watervoorraad terug bijvullen.Rond 12:30 uur stopte het met gieten, ik had net de boot aan de
buitenkant nog eens gedaan.We hebben
dan ook maar rap binnen de zaak nog eens opgekuist.Rondd 15:36 uur zijn we dan nog naar Cayeux-sur-Mer gefietstDit is een badplaats net buiten de Baie de
la Somme en hier konden we dan in tegenstelling met de voorbije dagen tot aan
de zee. Hier is er eerst een breede keienstrook die overgaat in een zandstrand.
La route
Blanche.Van zijne sus gevallen.
Boven op de keien staan lange rijen
strandkabines.In het plaatsje staan
veel hotels en vakantiehuizen in Engelse stijl. Er is nogal wat volk en er is
momenteel kermis hier.Wij reden tot
net voorbij Cayeux-sur-Mer tot aan waar we in de verte Tréport met de
krijtrotsen konden zien.Het zich was
wat nevelig zodat de fotos niet al te best gelukt zijn.Nadien reden we over de Rout Blanche die
door de duinen loopt terug naarf Le Hourdel en dan terug naar St Valery. Het
ritje was 20 km lang en we kwamen te 20:00 uur terug aan boord.
Vandaag komen Kris, Danny en Rho Wietse terug halen.
Ze waren rond 06:00 uur vertrokken en arriveerden rond 10:00 uur na 391 km.
Voormiddag ben ik met Danny & Wietse met de fiets naar de stad geweest en
namiddag zijn Annie en Kris met de fiets naar de stad gaan winkels
kijken.SAvonds hebben we een BBQ
gehouden net als een boel mensen die op de picnicplaats ter hoogte van de
steiger kwamen eten.Later op de avond
hadden er een paar jonge gasten onderling nog een hoop ambras gehad waarbij er
enkele rake slagen vielen.Uiteindelijk
zijn ze allemaal vertrokken en hebben we toch nog een rustige nacht gehad.
Voormiddag eens over de markt gegaan. Voor de rest de
gelanterfantert gezien het weer warm was vandaag.Af en toe nog eens een emmer over ons gegoten en dat was al.Na 16:00 uur zijn we terug naar de stad
gereden en zijn we naar la Ville Médiévale gegaan gezien we deze nog niet
gezien hadden. Het oude stadsdeel heeft smalle steile straatjes met allemaal
kleine huisjes. Boven staat de ruine van een oud kasteel en ernaast een oude
abdij met een bloementuin.
Van op het uitzichtpunt.Oud klooster nu school.La Baie de la Somme.
Van aan de vesstingmuren van het kasteel heb je een
mooi panorama op de Baie de la Somme.Hier vind je ook een steile trap die je omlaag naar Cap Hornu naar het
strand leidt. De straten rond het oude kasteel hebben allemaal dikke muren
links en rechts. Terug beneden zijn we in het nieuwere stadsdeel en hier staat
er het ene hotel naast het andere. Allemaal mooie oude gebouwen die ofwel reeds
gerestaureerd zijn of waar ze nog aan bezig zijn. Nadien met de fiets terug
naar de boot.
We maken met het stoomtreintje een uitstap naar de
overkant van de baai naar Le Crotoy.We
vertrokken met de trein van 11:00 uur aan de draaischijf voor de lokomotief
ter hoogte van het paviljoentje aan de haven.Hier moet de lokomotief van van achter naar vooraan geplaatstworden
gezien het van hier terug rijdt van waar het gekomen is.
Een typisch huisje.Enkele straatjes in la ville Médiévale.
Op het andere spoor vertrekt het treinje naarCayeux/Mer. De rit duurt een uur met een
korte tussenstop in Noyelles/Mer waar ook een station van de gewone trein
staat, en het spoor loopt helemaal rond de baai. Onderweg zien we enkele
ooievaars en de Hensonpaarden. Aangekomen in Le Crotoy gaan we eerst eten
gezien het nu middag is.Nadien gaan we
het strand op waar Wietse zijn krabben gaat vangen.Het was wel maar een magere vangst dit jaar. Met de trein van
16:00 uur gingen we terug naar St Valery.
Dag 89 - Vrijdag 07-08-2015 â Abbeville â St Valery/Somme
Te 09:20 uur vertrokken we gezien we te 09:30 uur de
afspraak met de sasseniers aan sluis 24 Abbeville hadden. Ze waren al op post
en de deur ging al ruim op tijd open.We gingen met zn tweeen door de sluis en kwamen al dadelijk terug op de
Somme.Vanaf hier hebben we geen
sluizen meer tot St Valery maar wel nog drie grote draaibruggen.
Het Canal Maritiem de Somme.Ons privé-ligplaatsje..héhé.De zeesluis.
Toen we aan de eerste kwamen was er nog niemand
aanwezig en op het eerste zicht hoefden ze voor ons niet open gedaan te
worden.We hadden toch maar 10 cm spel
hier ! Voor de volgende bruggengaan we
toch maar wachten om zeker te spelen.Drie van de bruggen moeten nog met de hand opgekrikt en met de hand
gedraaid wordendus dat ging niet al te
snel.We arriveerden te 11:45 uur in St
Valery maar zagen bij aankomst dat ze aan de steiger al dubbel en zelf
driedubbel lagen !Wij hebben dan
aangemeerd aan een steiger die nogmaal gereserveerd is voor een rondvaartboot
Somme II maar volgens de brugdraaiers wordt deze bijna nooit door die boot
gebruikt gezien die steeds rondvaarten door de baai doet.Het is blijkbaar weer een realisatie met
geld van Europa geweest (en het geld moest blijkbaar op).De steiger ligt bijna altijd vrij dus hebben
we er ons maar tegen gelegd.
De Haven van St Valery.Toeristisch treintje.De haven van Le Hourdel.
Namiddag een tochtje naar Cap Le Hourdel gemaakt
omdat Wietse in de zee wou zwemmen maar we hadden pech.Wachten op hoog water was geen optie gezien
dat pas tegen 20:00 uur zou zijn. Het was laag water en en dan staat de zee
hier kilometers ver, je kan het water zelfs niet zien ! Dan maar door de
kijkers van de natuurvereniging naar de zeehonden gaan kijken.Nadien lang het dijke langs de baai terug
naar St Valery.In de baai liggen een
groot aantal poelen waar ondergrondse observatie en-of jachthutten staan.Als je in zon hut (eigenlijk een vierkante
drijvende bak) zit kom je met je hoofdop de hoogte van het wateroppervlak.
Wij blijven hier nog een dagje liggen.De Louise vertrok deze morgen verder naar St
Valery-sur-Somme.Wij gaan hun morgen
achterna.
Saint Riquier langs achter .. langs voor .en in de
tuin.
Namiddag hebben we een fietstocht gemaakt van
Abbeville over de oude spoorlijn La traverse du Ponthieu welke naar
Auxi-le-Chateau gaat en een verbinding vormde tussen het dal van de Somme en
het dal van de Authie.Het hel traject
is 23 km lang maar dat vond Wietse wat lang, er heen dat zou nog gaan maar ook
nog terug zag hij niet zitten.Het
fietspad loopt aanvankelijk van Abbeville door de vallei van de de Scardon tot
ongeveer aan de bron en gaat dan de heuvel tussen de twee valleien.Wij zijn totOneux gereden en daar terug gedraaid.
Onderdelen van heiligen allerhande.Het belfort.
Vanaf hier volgden we de gewone weg die ons door de
dorpen Oneux, Saint-Riquier, Neufmoulin,Caours en LHeure en zo terug naar
Abbeville zou brengen. In Saint-Riquier staat een abdij met een grote tuin en een
monumentale kerk.In een van de gangen
van de abdij staat tegen de muur een tijdlijn waar je de geschiedenis van de
abdij, die terug gaat tot het jaar 645 kan volgen. In de tuin staan de
gerestaureerde stallingen en schuren. Alleen het klooster zelf kan je niet
bezoeken. Deze site is de moeite om eens te gaan bekijken.Na een terrasje ging het verder naar
Abbeville waar we na 28 km turg arriveerden.Vanavond een BBQ-tje gedaan. Lekker maar onze Wietse lust niet veel
hoor.
Deze morgen vertrokken te 09:30 uur. De sluiswachter
was al goed op tijd gezien het gebouw van waar hij moet vertrekken vlak langs
de sluis ligt.Gisteren waren er nog
twee mensen aan de sluis geweest die vroegen of ze met hun kano mee de sluis in
mochten als wij vertrokken gezien de opstapplaats voor kanos onder de sluis
onbereikbaar was wegens werken.We
hebben nog even gewacht maar ze waren niet op de afspraak dus zijn we maar
vertrokken.Het is 17 km varen tot
Abbeville en we moeten maar twee sluizen doen dus ik vermoed dat we rond 12:00
uur in Abbeville zullen zijn. Dit stuk van de Somme is weer zeer mooi om te
varen.De rivier slingert zich in een bochtig
parcours door het landschap.Hier
liggen ook meerdere kasteeltjes, of noem het grote landhuizen, langs de rivier
en we zien weer zeer veel vissersplaatsjes.
Het stationsgebouw Abbeville.De blauwe bron.Ligplaats Abbeville.
In de buurt van de bruggen die we passeren is ook
telkens of een aanlegplaats of een aanlegplaats met picnicbanken.Onderweg kruisen we twee Belgische jachten
met thuishaven Kanne.Verder is het
hier zeer rustig. Sluis Pont-Remy passeren we te 10:25 uur.Hier moet je bij het invaren rekening houden
met een zijwaartse stroming maar er is een staketsel voorzien voor het geval
dat je de stroming verkeerd inschat. Vervolgens ging het verder naar
Abbeville.We arriveerden er te 11:45
uur en zagen dat hier de grote Deense boot waar we in Corbie achter lagen lag
en de Louise uit Nieuwpoort met Daniel, Rita en hun hondje Kenzo.Na het eten zijn we met de fiets een tochtje door de stad gaan maken.
Place Bonaparte.Place Max Lejeune.Place Saint Jacques
Abbeville lijkt een gezellige stad te zijn, er is
centraal een lange winkelstraat met meerdere terassen, natuurlijk ontbreken de
nodige oude gebouwen niet, er is veel groen, verschillende fonteinen en aan de
rand van de stad een park.In dit park
vinden we La source Bleu, een bron waarin het water zeer helder is en de
kleur onderin helder blauw is.Dit zou
komen door de steenlagen waar het water doorstroomt eer het aan de oppervlakte
komt. Het station van Abbeville is ook mooi gerestaureerd en in de straat
tussen de rivier en het stationsplein zijn restaurantjes en cafés.Na een terasje rijden we terug naar de boot
en is het weer tijd om eten te maken.
Vanmorgen eerst naar de sluis van Picquigny gevaren
en daar aangelegd om naar de bakker en naar de carrefour te gaan.Dan de sluis besteld tegen 10:30 uur en
vertrokken.Eerst door sluis 20
Picquigny wat in twee helften moest. (het is een dubbeltrapssluis zoals al die
andere die we de laatste dagen gedaan hebben maar daar werden we steeds in een
maal geschut).
Mooie
rivier.Long.Tuin Chateau Louis XV te
Long.
Voorbij
deze sluis komt het water van de Somme dwars in het kanaal wat een sterke
dwarsstroming veroorzaakte en de boot een beetje slagzij duwde. De Somme
stroomt hier slingerend door het landschap met afwissellend links en rechts
grote waterpartijen. Een dik
uur later arriveerden we aan sluis 21 La Breillioire.
Chateau
Louis XV.600
duivennesten.
Toen we de
sluis naderden was er al iemand voor de bediening paraat maar eerst diende er
nog eentje opgeschut te worden voor wij binnen konden.Het was juist getimed.Hij eruit en twee minuten later wij
erin.Zo moest dat overal gaan. Eenmaal
voor bij deze sluis was het nog 1.5 uur tot voor de sluis 22 Long waar weer een
aanlegsteiger is.Onderweg passeerden
we nog wel enkele kleine aanlegplaatsjes maar ofwel was het op een afgelegen
plek ofwel lag er al iemand.