25 mei 2020, Minneapolis, USA: George Floyd, een Afro-Amerikaan, komt
om als gevolg van buitensporig en nodeloos politiegeweld, gepleegd door blanke
agenten.
Hierop ontstaat een golf van verontwaardiging, niet alléén in de Verenigde
Staten, maar overal in de Westerse wereld. De "Black Lives Matter" beweging krijgt vleugels en er groeit een
wereldwijde sfeer van afschuw tegenover de discriminatie van kleurlingen. Wij
blanken voelen ons schuldig om onze racistische houding, en we schamen ons om
wat we in Afrika uitgespookt hebben. Standbeelden sneuvelen, excuses worden
geformuleerd, film en literatuur worden gecensureerd. De impact en de nasleep
van die wandaad is gigantisch, en overstijgt alle tegenstellingen en meningen. Maanden
later waren er nog altijd dagelijks betogingen, protestmarsen, uitingen van woede.
16 oktober 2020, Conflans-Sainte-Honorine, Frankrijk: Samuel Paty, een
blanke leraar, wordt onthoofd door een moslim-extremist.
Er zijn enkele vreedzame optochten in en rond Parijs, en er is een
plechtigheid om de vermoorde leraar te eren. En daar stopt het. Géén
wereldwijde verontwaardiging, géén dagenlange protestmarsen. Géén excuses ook
van de moslimgemeenschap. Wel integendeel: alle Moslimlanden riepen op tot een
boycot van Franse producten omdat de Franse president het aangedurfd had de
oorlog te verklaren tegen het moslim-extremisme in zijn land.
Het contrast kon eigenlijk moeilijk groter zijn: het wereldwijde
kabaal na de dood van een zwarte man door de schuld van blanke agenten,
tegenover de bijna oorverdovende stilte na de moord op een blanke man door een
moslim-extremist.
De vraag is dan ook: "Vanwaar
dit flagrant verschil?"
Voor een deel ligt het antwoord bij het "slachtoffer"-imago van de zwarten en het "dader"-imago van de blanken. Als we terugkijken in de geschiedenis,
dan komen we altijd uit bij de onderdrukking van het zwarte ras door de blanke
kolonialisten. (Over de slavenhandel door de Arabieren, indertijd, wordt zedig
gezwegen...) Zoals de meeste "historische
slachtoffers" halen de zwarten daar een privilege uit om luidop verontwaardigd
te mogen zijn als hen onrecht wordt aangedaan. Dat is trouwens ook de reden
waarom Israël altijd met alles weg komt zonder dat daar veel poeha rond gemaakt
wordt: ook zij houden vast aan hun "slachtoffer-imago",
en refereren consequent naar de Joodse slachtoffers van Hitler. Blanken hebben dat "privilege" niet.
Ook in ons land zie je trouwens hoe immens verschillend de reacties op
een wandaad zijn naargelang het ras van de dader en van het slachtoffer.
Zo'n zes maanden geleden, in september vorig jaar, ontploften de Vlaamse media
zowat in verontwaardigde berichten over de racistische pesterijen die de
tragisch overleden student Sanda Dia
had moeten doorstaan. De verontwaardiging was heel terecht, en er kan niet
genoeg over bericht worden. Maar over het incident, zowat een maand later, in
Puurs, waarbij een Vlaamse jongen gepest en aangevallen werd door een aantal
allochtone jongeren: geen woord. Het is pas nadat een stel (allochtone)
jongeren ingereden is op een (weliswaar verboden) betoging van
Vlaams-Nationalisten die tegen die pesterij meenden te moeten protesteren, dat
het incident enige weerklank gekregen heeft. En dan ging het eigenlijk niet
eens over die pesterij. Want dat was volgens de burgemeester "afgehandeld". Het ging alléén over de
vraag of die jongeren in die auto al dan niet in fout waren geweest: "Misschien hadden ze wel in paniek gehandeld?"
Waardoor ik het gevoel krijg dat de "verontwaardiging" die in de media en in de politiek aan bod komt,
toch wel héél selectief is.
Dat er aandacht wordt besteed aan discriminatie en achterstelling van
de allochtonen, dat is heel terecht. Het is niet omdat iemand een vreemde naam
heeft, of een donkere kleur, dat hij/zij geen recht zou hebben op een woning. Of
zou mogen afgewezen worden bij een sollicitatie. Iedereen die het goed meent,
die wil werken, die zich wil integreren in onze maatschappij en zich wil
inschrijven in onze wetten en voorschriften, moet dezelfde privileges en
rechten krijgen. Als de "plichten"
voor iedereen gelijk gelden, dan ook de "rechten".
Maar er wordt opvallend weinig aandacht besteed aan incidenten waarbij
allochtonen of migranten of vluchtelingen in de fout zijn gegaan. Alsof er in
die bevolkingsgroepen geen bandieten of geweldenaars zouden rondlopen.
Aangezien we allemaal gewoon "mensen"
zijn, zijn er ook agressieve allochtonen of misdadige migranten; net zoals bij
de autochtone blanke bevolking. Ja toch? Op één of andere manier is het
politiek "niet correct" om dat luidop
te zeggen.
En als er dan eens over bericht moet worden, zoals bij die
vechtpartijen op het strand van Blankenberge de voorbije zomer, of de seksuele
agressie van een bende losgeslagen asielzoekers tegenover jonge vrouwen op de
Kerstmarkt in Keulen, begin 2016, dan schrikt men ervoor terug om het woord "allochtoon" te gebruiken. Want zij zijn "slachtoffers", en moeten bijgevolg
altijd ontzien worden.
Ik vrees alléén dat de "politiek
correcte" media het omgekeerde effect bereiken met die selectieve,
gefilterde en omfloerste berichtgeving over allochtonen of kleurlingen of
andere minderheden, en dat ze racistische gevoelens op die manier alléén maar
aanwakkeren.
|