INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
07-01-2012
LEONARD PELTIER WALK FOR HUMAN RIGHTS
AIM SONG OP DE FERRY DIE DE DEELNEMERS TERUGBRACHT VAN ALCATRAZ OP 18 DECEMBER LL.
De meest gecensureerde onderwerpen van vijf jaar geleden
zijn nog steeds de meest gecensureerde onderwerpen vandaag. De onderwerpen die gecensureerd werden door Indian CountryToday, 2004-2006, blijven onder censuur bij zowel de heersende
media als door de nationale Native media.
Deze onderwerpen gaan over :Native Amerikanen die de
waarheid over de US oorlogen aan het licht brengen; de vernielingen van sacraal
land; vernieling van het milieu op Indiaans grondgebied; de co-optie van
Amerikaanse Indiaanse overheden door de US en corporaties; en casinos op
Indiaans grondgebied waar niet -Indianen rijk van worden terwijl de natives
lijden.
Toen Louise Benally,
van Big Mountain - Navajo natie, de
oorlog in Irak vergeleek met de Longest Walk en dodelijke verbanning van het
Navajo volk van hun thuisland, weigerde Indian CountryToday haar
tekst af te drukken.
Benally herinnert zich haar over grootvader en andere
Navajos die door het US leger van hun thuis verdreven werden en die honderden
mijlen te voet werden voortgedreven terwijl ze getuigen waren van moord,
verkrachtingen en uithongering van hun familie en vrienden.
Deze
kinderen hebben zoveel meegemaakt maar toch hadden zij nog de wil om door te
gaan en hun leven te leiden. Zoniet, waren wij hier vandaag niet geweest . Het
maakt me triest en ik vergelijk het met de situatie in Irak. Ik vraag me af hoe
de Amerikaanse Indianen in de gevechtszone zich voelen wanneer ze onschuldige
levens doden.
Toen Bahe Katenay,
Navajo van Big Mountain erop wees dat de Navajo geboorteplaats Dinetah, (Place of Origin) verwoest is
door olie en gas - boorputten in noordwest New Mexico, werd het artikel gecensureerd! Toen Katenay verder de Navajo Natie Raad verweet dat ze
marionetten zijn van de US federale regering, werd het gecensureerd!
Gas
reserves worden aangeboord op plaatsen waar White ShellWoman
gevonden werd door Talking God en op
plaatsen waar zij haar Kinalda
(puberteit ceremonie) gedaan heeft. Plaatsen
waar de Twin Warrior Goden hun
goddelijke daden verrichten worden ook ontheiligd door boringen, pijplijnen,
boorputten en recreatie activiteiten. De Dine
zijn hun land kwijt en hun tribale marionetten- regering heeft geweigerd te
vechten voor onze rechten, aldus Katenay.
Een der meest schaamteloze en langstdurende gevallen van censuur
ging over de uranium mijnen in Lakota
land ,samen met een interview met Buffy
Sainte Marie. Indian Country Today censureerde het artikel voor zeven
jaar. Toen uiteindelijk een deel ervan gepubliceerd werd was het gedeelte
over de uranium in Lakota land uitgewist!
Toen Lenny Foster,
Navajo ,een bezoek bracht aan Leonard
Peltier in de gevangenis,werd zijn commentaar over Peltier en de religieuze
vrijheid die gevangenen in staats en federale gevangenissen ontzegd werd : gecensureerd! Tot op vandaag zijn er weinig onderzoekende rapporten over
het feit dat Native gevangenen hun ceremonieën niet mogen bijwonen en velen
worden gedwongen hun haar kort te knippen.
Het protest van Apaches
tegen de US senators die betrokken waren bij de plaatsing van telescopen op de
sacrale berg Mount Graham werd gecensureerd!
Een schaamteloze censuur door Indian Country Today
werd uitgevoerd op een artikel over de voormalige minister van defensieDonald
Rumsfeld die zijn profijt haalde uit de verkoop van Tamiflu tijdens de paniek die gezaaid werd door de vogelgriep. Het artikel werd niet alleen gecensureerd maar werd
herschreven als een aanbeveling voor Tamiflu. Tegelijkertijd
stockeerde de toenmaligegouverneur van California ,Arnold Schwarzenegger voor miljoenen dollars
van het medicijn.
Vandaag zijn Indiaanse gebieden die bedreigd worden met
toxisch afval , uranium ontginning, door steenkool aangedreven elektriciteitscentrales
en olie en gas maatschappijen zelden het onderwerp van journalisten in Indian
Country. Terwijl een occasioneel artikel vrijgegeven wordt voor publicatie, of
herschrijving ,zijn er weinig journalisten die dieper graven in de achterdeur akkoorden
tussen de energie maatschappijen, tribale overheden en de US overheid.
Er zijn weinig journalisten die zich de vraag stellen
waarom er geen data bestaan over het verwoestende effect op de gezondheid door
uranium mijnen, steenkool elektriciteitscentrales en olie en gasboring in
Indian Country.
Er zijn weinig journalisten die verslag brengen over hoe
de door steenkool aangedreven elektriciteitscentrales op het land van de Navajo
natie en elders een belangrijke oorzaak is van pollutie en global warming dat
resulteert in het smelten van het ijs in de Arctic.
Er komen geen journalisten naar Big Mountain of Black Mesa
die artikels schrijven over het harde leven dat de Navajo in de winter
ondergaan,water aansleuren en hout kappen, met kruidenierswinkels en dokters
die veraf zitten en onbereikbaar zijn door de lamentabele staat van de wegen.
Wanneer sneeuwstormen de Dakota treffen en Lakota
kinderen sterven in trailers die uitbranden omdat alles wat de familie bezit slechts
kleine onveilige elektrische toestellen zijn, tonen weinig journalisten interesse.
Er zijn geen journalisten die de rol van John McCain,
senator voor Arizona, Peabody Coal en anderen in het zogenaamde Navajo-Hopi
land dispuut onderzoeken. Het echte opzet voor de verhuizing van de Navajos op de
Black Mesa was om het land vrij te maken voor koolontginning voor de
elektriciteitscentrale van het Salt River Project in Page, Arizona. Het voorziet verre steden van elektriciteit terwijl veel Navajos
het zonder elektriciteit moeten stellen. Terwijl de kerncentrales het grondwater wegzuigt leven
veel Navjos zonder stromend water. Ondertussen probeert de US de waterrechten
te stelen van Navajos .
En de stadskranten, ver verwijderd van de pollutie en
wanhoop, juichen de door steenkool aangedreven elektriciteitscentrales en de
diefstal van Indiaanse waterrechten luidkeels toe!
De media blijft de oorlog in Afghanistan toejuichen zonder
de feiten te onderzoeken. Native Amerikanen worden gecensureerd wanneer zij
protesteren tegen de rol van de Amerikaans Indiaanse overheid die het US leger
en oorlogen promoot.
Wanneer
Natives erop wijzen dat de oorlog makers Native land en Native mensen gebruikt
om een ander inheems volk te doden worden ze gecensureerd!
Ook zo het protest van de Tohono Oodham naties partnerschap tegen de constructie van
radiografisch bestuurde vliegtuigen door Advanced Ceramics Research in Tucson; dat de US grensbewakers toelaat het
Tohono Oodham gebied te controleren; en tegen de US spionnen - torens op Tohono 0odham land.
De media gaat steeds door met het creëren van
vreemdelingenhaattegen mensen van
een donkere kleur aan de US/Mexico grens, wat resulteerde in het militariseren
van inheems grensland, het misbruik van inheems volk aan de grens en het
aanmoedigen van winstondernemingen, zoals privé gevangenissen.
Een der meest gecensureerde onderwerpen vandaag is het
feit dat sommige casinos op native land miljoenen dollars opbrengen voor
niet-Indiaanse ondernemingen, donaties naar verre lliefdadigheids instellingen
en naar de staat gaan terwijl het eigen volk in wanhoop leeft Zo ook de Tohono Oodham waar grote nood is aan behuizing,
werk, veilig drinkwater, hout voor de winter en zelfs voedsel.
Terwijl deze reporter (Brenda
Norrell) nog deel uitmaakte van de staf bij Indian Country Today, was het onderwerp van dollars van lucratieve
casinos die naar niet- indianen stroomden terwijl Indianen afzagen, verboden
nieuws!
Het is geen kwestie van geld om de uitgaven van de
reporters in Indian Country te dekken. Geld wordt er genoeg uitgegeven voor andere
zaken terwijl men het beter zou investeren aan onderzoek - journalistiek.
Voor de journalisten die vanuit hun sofa werken, dit zijn
de onaantastbare, verboden onderwerpen die verstopt zitten onder de
oppervlakkige nieuws berichten, plagiaat en 10 minuten durende telefoongesprek
van de hedendaagse Journalistiek in Indian Country
Over Brenda
Norrell:
Brenda Norrell was reporter bij Indian Country Today tot in 2006 haar de mond gesnoerd en ze afgevoerd
werd .Norrell is de uitgever van Censored
Newswww.bsnorrell.blogspot.com en
medewerker van Narco News.
1802 President Thomas Jefferson gelooft dat de Indianen meer land bezitten dan dat zij nodig hebben. Hij is ook van mening dat wanneer zij landbouwers zouden worden nog minder land zouden nodig hebben. Vandaag spreekt hij de Wea,Potawatomi en Miami Indianen aan over deze kwesties. Hij hemelt de voordelen van de landbouw op. "Wij zullen jullie met plezier werktuigen geven en er zullen mensen komen om jullie te leren hoe ze te gebruiken."
1806 Black Fox (Inali) is de hoofd chief van de Cherokee's en ondertekenaar van een verdrag. Hij zal $ 100 per jaar ontvangen in ruil voor Cherokee land ter grote van "7.000 square miles" in Tennessee en Alabama. Het "Grote Eiland" van de Holston Rivier is hier inbegrepen. Het verdrag wordt door de meeste Cherokee's verworpen.
OFELIA RIVAS beschrijft hoe de grenspolitie de O'odham misbruikt in hun thuisland. De film verteld het verhaal van de Tohono O'odham wiens traditioneel land in twee gedeeld werd door de US-Mexico grens -omheining die opgetrokken werd in 2008. De omheining en het militarizeren van het gebied hebben een grote impact op de O'odham hun manier van leven.
Een film door: JASON JAACKS Cordellera Productions.
âSINTEâ KATERI ZAL GELD IN HET LAATJE BRENGEN...
FONDA, NEW YORK : Op 20 december ll. heeft paus Benedict XVI de mirakels die
aan Kateri Tekakwitha toegewijd waren erkend. Dat was de laatste stap naar haar
heiligverklaring.
Hier hebben wij lang voor gebeden zei broeder Mark
Steeds, de directeur van het schrijn van de toekomstige heilige. Nu hebben we veel werk voor de boeg om de
pelgrimsplaats te promoten en de talloze pelgrims die naar hier zullen komen op
te vangen.
Men verwacht nu tienduizenden pelgrims die ieder jaar het
schrijn zullen bezoeken ook van uit Europa en Azië.
Haar heiligdom kan rassen verenigen en dat zal dan haar
spirituele gift zijn voor ons allenaldus nog broeder Mark Steeds.
Pittig detail: sinds de pauselijke bekendmaking kibbelen de
US en Canada over het bezit van de heilige.
Nota van NAIS: Wij willen nog even benadrukken dat de
nieuwsberichten die wij brengen niet steeds onze overtuiging weergeven. Vooral
nieuws over heiligmakingen door de katholieke kerk wordt door ons met
Argusogen bekeken.
1864 Teneinde de Navajo's te dwingen om te verhuizen naar de Bosque Redondo Encampment stuurt het leger Kit Carson op expeditie tegen de Navajo's in de Canyon de Chelly. Kapitein Albert Pfeiffer verlaat vandaag Fort Canby met een kleine groep soldaten om zich bij Carson te voegen. Carson wordt door de Indianen "Rope Thrower" genoemd.
1975 Vandaag sterft Mattie Grinnell in Twin Buttes, Noord Dakota. Zij was de laatste volbloed Mandan en zou 108 jaar geleefd hebben.
De laatste 8 bizons die door jagers gedood werden brengt dit
jaar de som op 16 dode bizons . De enige twee bizons die zich in Montana ten noorden van
Yellowstone ,bevonden werden voor het nieuwe jaar gedood door jagers en de rest
werd afgemaakt in Gallatin National Forest ten westen van Yellowstone.
In een van deze gevallen bevond een groep bizons zich in
een gebied dat afgesloten was voor de jacht en andere menselijke activiteiten
ter bescherming van de Bald Eagle nesten op Horse Butte. Een man op een sneeuwscooter drong het gebied binnen en duwde de bizons weg van hun veilige haven zodat een jager er een kon
neerleggen. Deze groep bizons hadden reeds enkele familieleden
verloren aan de jacht.
Door het Interagency Management Plan om Amerikas laatste
wilde bizon populatie op 3000 stuks te houden stevenen we af op een ramp.Er zullen nooit genoeg bizons zijn om de bloeddorst van de
jagers te stillen.
Door het geheel foute management plan zal er een dag komen
dat de jagers elkaar moeten bevechten voor de weinige bizons die er nog over
zullen zijn....
1818 Na het gevecht in FOWLTOWN, aan de FLINT RIVER in Georgia tegenover FORT SCOTT (21 november 1817) hebben de meeste CREEKS het dorp verlaten. Vandaag zullen de soldaten onder leiding van ANDREW JACKSON het dorp vernielen om te voorkomen dat de "RED STICK" CREEKS zouden terugkomen.
1874 ESKIMINZIN van de ARAVAIPA APACHE, overlevende van het CAMP GRANT bloedbad en gearresteerd uit "militaire voorzorg"ontsnapt uit San Carlos met een deel van zijn groep. Vier maanden later zullen zij terugkeren omdat de meesten ziek en uitgehongerd zijn.
Bron: The Press Enterprise, door: David Olson,
Staff writer
De SAN MANUEL BAND OF MISSION INDIANEN Hebben $
200.000 geschonken voor de restauratie van een honderd jaar oud houten
schoolgebouw waar Native kinderen werden onderwezen die in het afgelegen
Riverside County woestijn nabij de Salton Sea woonden. De schenking aan de TORRES MARTINEZ DESERT CAHUILLA
INDIANS is een deel van de miljoenen dollars die de stam nabij Highland , in de
laatste jaren geschonken heeft aan minder fortuinlijke Indiaanse naties.
Torres Martinez baat een casino en een truck stop
uit, maar de ligging aan de Salton Seaop Highway 86 betekent dat hun inkomen maar een fractie bedraagt van dat
van het enorme San Manuel Casino dat binnen het bereik van pakweg één uur ligt
voor miljoenen mensen. Sinds 2001 heeft San Manuel reeds meer dan $50
miljoen weggegeven. Veel ging naar de San Bernardino County non-profits groepen
maar miljoenen gingen ook naar stammen die het moeilijk hadden. Torres Martinez wil van het oude schoolgebouw een
museum maken zegt Mary Belardo, voorzitter van het restauratie comité. Dankzij de San Manuel schenking hebben ze de ongeveer
$252.000 die nodig waren voor de restauratie bijeen. De stamleden hebben de
rest bijgelegd.
De school werd in 1907 gebouwd door de federale
overheid. De meeste Cahuilla kinderen gingen tot dan niet
naar school daar de dichts bijzijnde school betekende dat zij 13 km moesten
stappen langs onverharde wegen om de school te bereiken. Het schoolgebouw,dat bestaat uit een klaslokaal
en een kleine keuken heeft tientallen jaren dienst gedaan voor Tribale
bijeenkomsten en kerstmis vieringen..In 1991 werd hetgebouw voor de laatste keer gebruikt.
Een ceremonie om de grond te zegenen en ter ere van
diegenen die in de school onderwezen werden zal in februari plaatshebben.
1879 US Army Captain HENRY WESSELS, gestationeerd in Fort Robinson (noord west Nebraska), ontvangt orders van Generaal SHERIDAN en de minister van Binnenlandse zaken CARL SCHURZ dat DULL KNIFE en zijn CHEYENNES moeten terugkeren naar hun reservaat.
KATERI TEKAKWITHA , EERSTE NATIVE AMERICAN HEILIGE
Bron Suracuse.com, door Sean Kirst /The Post Standard
Twee weken geleden kondigde paus Benedict XVI dat Kateri
Tekakwitha (mohawk uitspraak Gad-a-lee) één der zeven nieuwe katholieke
heiligen zal worden.
Verhalen rond de lelie van de Mohawks werden reeds generaties lang doorverteld. Er
gaat een verhaal hoe Mohawk jagers ,die verdwaalden in het woud ,door een
licht gezonden door Kateri de weg naar huis terug vonden. Native katholieke kinderen leerden het verhaal over Kateri
van hun ouders.
Kateri was het kind van een Algoquin moeder en een Mohawk
vader die in de 18° eeuw in een nederzetting leefden nabij het tegenwoordige
Fonda. Toen zij nog een kind was werd de hele familie getroffen
door de pokken. Zij overleefde de ziekte en bleef alleen achter met een
geschonden gelaat en aangetast gezichtsvermogen. Zij leefde een eenzaam en teruggetrokken bestaan en zocht
troost in het katholieke geloof.
Toen ze 19 jaar oud was werd zij gedoopt door Jaques de Lamberville
,een Jesuit missionaris die werkte bij de Mohawks en Onondagas.
Door haar bekering werd zij door sommigen Iroquois
gemeden. Daarom vertrok zij voor een lange tocht naar Kahnawake (Quebec).
Onderwijl beoefende ze zelf-kastijding, zij was ervan overtuigd dat pijn lijden
de beste manier was om met god te communiceren. Zij was ook bekend voor haar
onbaatzuchtige hulp aan haar medemensen.
Binnen de Six Nations werd Kateri al vlug als een heilige beschouwd. De kerk heeft
dit na 300 jaar erkend.
1838 Op deze dag zullen er 3.538 CHICKASAW gearriveerd zijn aan FORT COFFEE in oost-Indian Territory.
1881 Volgens legerrapporten heeft Majoor GEORGE ILGES met 300 manschappen en 12 stuks artillerie een group van 400 POPLAR CAMP SIOUX van Montana omsingeld op de MISSOURI RIVER. De Sioux vluchtten het woud in maar door het kanonnen vuur werden ze tot overgave gedwongen.Ilges zal meer dan 300 Sioux gevangennemen, 200 paarden,69 vuurwapens en een grote hoeveelheid voorraden. 8 Sioux zullen gedood worden tijdens het gevecht en 60 zullen ontsnappen.
Vele mensen
van verschillende stammen hebben verklaringen neergelegd bij de rechtbank in
Flagstaff in de zaak over het herwonnen afvalwater waarvan men sneeuw wil gaan
maken om meer ski mogelijkheden te hebben. Die skipiste bevindt zich in een
gebied waarvoor bijzondere vergunningen vereist zijn, namelijk de Arizona Snow
Bowl. Op dat ogenblik werden de plannen daardoor tenminste gedurende een tijd
tegengehouden. De verklaring van Frank Mapatis is belangrijk omdat hij spiritualist is
en beoefenaar van de kruidengeneeskunde. In de zomer 2004 legde hij uit aan de
mensen van de Forest Services die verantwoordelijk zijn voor bossen waarom
hij zo bezorgd is over die zaak. Die conversatie maakt nu deel uit van de DEIS,
de Draft Environmental Impact Study die overeenstemt met wat wij ontwerp
milieueffectrapportage noemen.
Frank gaat
vaak naar de San Francisco Peaks om geneeskrachtige kruiden te vergaren voor
ceremonieën en voor het gebruik bij specifieke aandoeningen van mensen in zijn
gemeenschap. Hij stelt de kruiden ook ter beschikking van de andere spirituele
leiders van de stam. Dit betekent dat het feit dat hij naar de berg gaat,
nuttig is voor vele Hualapai. Wij weten dat het vergaren van kruiden en planten
voor medicinaal gebruik een religieuze activiteit is en dat men gepaste offers
moet geven voor de planten en de berg waarop de planten worden verzameld. De
geneeskracht komt van de plant zelf en van de gebedsveren en andere offergaven
die men op het land achterlaat. Er groeien verschillende soorten
geneeskrachtige planten op de Pieken. De wortel van de osha (Ligustrum porteri)
is erg belangrijk. De osha groeit enkel op grote hoogte en precies in dat
gebied dat bedekt zou worden met die sneeuw uit herwonnen afvalwater. Het is nu
bijna onmogelijk de wortel daar nog te gaan vergaren omdat de offers en gebeden
daar hoogstwaarschijnlijk zouden worden verstoord of vernietigd. Soms gebeurt
dit uit onwetendheid: een toerist neemt een gebedsveer of een ander object mee,
of opzettelijk en dan worden de voorwerpen vernield of is er uit onwetendheid
vandalisme in het spel. De ceremonie verliest aldus haar kracht en zou niets
goeds kunnen bewerkstelligen. Niet alleen de planten zijn belangrijk maar ook
het water uit de bronnen op de Pieken is sacraal omdat het medicinale
krachten heeft. Hij vergaart dit water op gepaste wijze uit deze bronnen en
gebruikt het in de genezingsrituelen die hij leidt.
De Hualapai
ouderen hebben vele generaties lang daar op de San Francisco Peaks planten en
water vergaard en offers gebracht. Het is een diep ingeworteld onderdeel van de
culturele en religieuze praktijk van de Hualapai. De berg zelf maakt ook deel
uit van de oorsprongsverhalen. Nabij de bronnen, die nu de Taylor Bronnen
worden genoemd, leefden de Hualapai lang voordat de eerste Euro-Amerikanen in
dat gebied verschenen. De planten werden op de pieken zelf vergaard en dan
vooral op de noordelijke en westelijke kant van de berg waar nu de Espen, ook
ratelpopulier genoemd, groeien. De osha groeit in de zelfde omstandigheden als
de espen. De Hualapai woonden niet op de berg maar nabij de berg. Hij werd
immers als te heilig beschouwd voor mensen om er op te leven. Te heilig, dat
betekent dat er teveel kracht hangt voor mensen om er altijd te verblijven.
Waar gaat
de algemene bezorgdheid nu over? Het zijn de residus, de chemicaliën en andere
verontreinigende stoffen die in de 1,5 miljoen gallon per dag dus 5.700.000
liter, herwonnen afvalwater zitten. Het is geweten dat resten van deze
afvalstoffen bij het soort herwinning en gebruik van de kunstsneeuw dat hier
gepland wordt in het eindproduct aanwezig blijven. Dat betekent dat als de
sneeuw smelt die stoffen door de planten kunnen worden opgenomen, zelfs op lange
afstand van het werkelijk met sneeuw bespoten gebied. Bovendien bestaat de
bodem uit vulkanische rots. Het valt dan ook te vrezen dat het smeltwater van
de artificiële sneeuw in de grond zou sijpelen en tot bij de bronnen zou
geraken en ook hen zou bezoedelen. Er lijkt onzekerheid te bestaan bij de
wetenschappers hoe groot de risicos zouden zijn. Ik ben er vast van overtuigd
dat in alle gevallen waarin hebzucht de concurrentie aan gaat met genezing en
ceremonies dat dan bij de minste twijfel de keuze behoudend moet zijn, in volle
toepassing van het beginsel van goed rentmeesterschap en onder de toepassing
van het voorzorgsbeginsel, zoals dat is voorgeschreven door de Europese Unie.
Stel je
voor dat je naar een zweethut gaat waarbij het water uit een mogelijk vervuilde
bron van de berg wordt gebruikt. Jij ademt dan de dampen in waarin gif kan
zitten... Dat kan niet. De berg zou zijn nut verliezen in de genezende en de
ceremoniële praktijken van de Hualapai.
Frank: Water en planten worden gebruikt bij diabetes
en kanker, eigenlijk bij alle ziekten. Ook voor ziekten die nieuw zijn voor
ons. Wij zullen er nieuwe middelen voor vinden. Er moeten planten zijn die
ertegen gebruikt kunnen worden. Toen de Europeanen hier voor het eerst kwamen,
wisten ze niet dat ze ziekten, een dieet en een levensstijl mee hiernaartoe
brachten. Dus kunnen misschien een paar mensen gered worden door de San
Francisco Peaks. Misschien vinden de Hualapai hun centrum, hun kern op die
berg. Onze oorsprong is van daar: het is als de Ark van Noah en moet op de
zelfde respectvolle manier behandeld worden als de berg Ararat. Een vrouw is
daar aan land gekomen in een holle boomstam, na de grote zondvloed. Het is ons
bijbelverhaal. In dit geval kunnen mensenwetten de dingen goed of slecht doen
uitdraaien voor ons. Maar het beetje geld voor het skigebied maakt de dingen
niet goed voor ons. Eén van de voorouders koos die berg, en zodoende moeten wij
zorg dragen voor onze oostelijke berg, zodat hij dan weer voor ons kan zorgen.
In het westen is er Spirit Mountain die nu Newberry Berg heet. Wij werden
tussen die twee bergen geplaatst om te leren leven van het land, te eten en te
jagen. In de nieuwe wereld moet er ook een opleiding bij komen. Maar men moet
wel het evenwicht bewaren anders vergeet men alle spiritualiteit. Onze verhalen
vertellen ons dat wij moeten lopen. Wij moeten boodschappers zijn, en zuiver
zodat de mensen overleven door juist en gezond te eten, door te werken, door
productief te zijn en in evenwicht. Dat is wat wij het centrum vinden noemen
en in de stroom en wenteling van het universum. s Nachts zien we de melkweg
boven ons als een brede witte weg, als een klok, als de cirkel van het heelal.
Wij zien alleen maar het oostelijk gedeelte. In het centrum van het heelal
begon het leven. Wij zitten ver weg ergens aan de rand en kijken naar de
Melkweg. De geesten nemen die weg en dat helpt het universum stromen. Het geeft
leven en schoonheid, leeft en beweegt...
De saga van
de San Francisco Peaks gaat op en neer. De eerste uitspraak luidde we zijn
veilig, althans voor een tijdje. De rechtbank besliste in de lente van 2007 ten
gunste van de berg en de bronnen. Dank zij iedereen die gewerkt heeft voor de
Peaks zouden zij ongerept blijven. Desalniettemin hebben de sneeuwmakers nu het
geld bijeen gesprokkeld om het arrest in beroep te betwisten. En ze wonnen.
Helaas. Bruce Babbit was in het verleden een milieuvriendelijk man en hij had
de coalitie van indiaanse naties geholpen. Dit keer zat hij in de rechtzaal
naast de mensen van de Snowbowl. Hoe noem je dat? Een bocht van 180 graden.
1794 Na het afsluiten van de vredesovereenkomst met de US op 7 november zullen vandaag de CHEROKEE en CHICKAMAUGA Indianen en de US hun gevangen uitwisselen. Dat maakt een definitief einde aan de Chickamauga oorlog.
1813 Vandaag zullen Indiaanse en Britse troepen onder het bevel van GENERAAL PHINEAS het dorp BUFFALO, New York aanvallen. Het dorp zal tot op de grond afgebrand worden. Settlers keren later terug en bouwen het dorp terug op.
De Leonard Peltier Walk for Human rights is goed en wel van start gegaan. Velen van de 'oude garde' van de American Indian Movement(AIM)waren aanwezig om de stappers te motiveren voor hun vijf maanden durende tocht door Amerika van San Fransisco tot Washington.. Onder hen: Dennis Banks, Tony Gonzales, Fred Short en Lenny Foster. Met de woorden "UNLOCK LEONARD PELTIER! BRING HIM HOME" opende Dennis Banks de "walk".
Maandag ll. voegde Activist en acteur Danny Glove zich bij de LP walk bij 'Occupy Oakland". Glover sprak op een persconferentie en beloofde er in Washington DC in mei 2012 ook bij te zijn. Glover noemde het proces waarbij Leonard Peltier veroordeeld is een "Travesty of Justice".
Bron: My Fox, Spokane Door: Jon Jussero Q13 FOX Nieuws
fotojournalist.
PORT GAMBLE - David Boxley, een artiest uit Port Gamble kerfde een stuk
geschiedenis in hout een 22 foot (1f = 30,48 cm.) hoog stuk geschiedenis.
De houtsnijder werkte aan een TSIMSHIAN ( uitspraak:
SIM-shee-an) totempaal die een verhaal verteld over Native American culturele tradities.
Boxley en zijn zoon zullen op 3 januari naar de hoofdstad
reizen om de totempaal af te werken in een ruimte die open zal staan voor het
publiek.
Het afgewerkt project zal op 14 januari 2012 onthuld
worden in het National Museum of the American Indian, in het Smithsonian in
Washington waar het zal tentoongesteld blijven.
Boxley, voormalig onderwijzer en basketball coach begon in
1986 met het uitsnijden van totempalen .