INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
30-09-2012
NAIS OP KLIMAATFESTIVAL
NAIS OP KLIMAATFESTIVAL
Op het klimaatfestival (org.Villa Cabral/Biodroom) hebben 22
mensen meegedaan met de Postkaartactie voor Leonard Peltier .
De kaarten met bericht aan president Obama zullen maandag
door NAIS opgestuurd worden naar het Witte Huis in Washington.
MOHAWKS V.HET MAJESTY FEDERAL COURT, TORONTO 1 OKTOBER
2012
De hoorzitting heeft plaats op maandag 1 oktober om 10uur in
Toronto.
Thahoketoteh zal de Rule of Law * aanvechten bij de Attorney
General over de kwestie van de Kanekota.
Kanekotawaar het water komt van de aarde , is een 525
sq.miles landstreek in het noordelijk deel van de Haldimand Tract.
De Koninklijke afkondiging van 1783 zegt dat Canada de
verantwoordelijkheid heeft om de Mohawks voor eeuwig te beschermen en dat daar
nooit inbreuk op zal gepleegd worden.
Thahoketoteh roept de Mohawks op om aanwezig te zijn:Het
argument zal chronologisch aangevoerd worden, beginnende in 1701 met de
introductie van de Gushwenta tot op het heden.
De Gushwenta is de formule waarmee de kolonisten akkoord
gingen om samen met ons in vrede te leven .Het werd bekrachtigd in 1710 toen onze Royaner een bezoek
bracht aan het hof van Queen AnneHier zal nu publiek acte van genomen worden.
De terugkeer van de vrede is nakend.
(nvdr. Rule of Law is een onderdeel van de rechtstaat en
houdt in dat ook een overheid zich aan de wet moet houden).
DE SNEEUW IN HET VAKANTIEOORD ZAL NIET ZUIVER ZIJN DIT
JAAR;HET IS RIOOLWATER!
Bron: The New York Times
Flagstaff, Arizona
Klee Benally, een lid van de Navajo stam is naar de bergen
getrokken om te bidden...en om gearresteerd te worden. Hij heeft zich vastgeketend aan graafmachines en bulldozers
getrotseerd .
De activist met de zachte stem vecht reeds 10 jaar lang tegen
de plannen van de uitbreiding van het skioord in de San Francisco Peaks
waarvoor 74 acres van het woud moesten verdwijnen en pijplijnen moesten
aangelegd worden om het rioolwater naar de berg te stuwen voor het maken van
sneeuw.
Het lijkt er nu op dat hij de strijd verloren heeft.
In februari heeft een federaal beroepshof het skioord in
gelijk gesteld. Het protest van de milieugroepen die een coalitie gevormd
hadden met 13 Indiaanse stammen werd zo van de tafel geveegd. Wanneer het ski-seizoen begint zal de Arizona Snowbowl het
eerste skioord in de wereld zijn die 100% rioolwater zullen gebruiken om kunst -sneeuw
te maken.
Het is een ramp, zowel cultureel als voor het milieu zegt
Taylor McKinnon van het Centrum voor biologische diversiteit. Hij is bezorgd
over de impact op de gevoelige Alpen toendra en de gezondheid van de mensen.
De United States Forest Service, die eigenaar is van het
land waar het skioord is zegt bij monde van Corbin Newman:sneeuw maken is nu
een noodzaak geworden vanwege de klimaatverandering. Het zorgt voor een
constant ski- seizoen dat geld binnenbrengt voor Flagstaff die geld krijgen voor
hun afvalwater.
JR.Murray, general manager van Snowbowl zegt: Iedereen zal
er wel bij varen als het skioord een succes wordt.
Maar de Indianen, die op de berg bidden en hun ceremoniën
houden zijn bezorgd. Zij zeggen dat het rioolwater de berg die voor hen sacraal is
en het ecosysteem kan vernietigen. Een bezorgdheid die gedeeld wordt door milieugroepen. Wanneer de sneeuw smelt kan het de waterkwaliteit van de
aquifers aantasten zegt Rob Smith, regionaal staf directeur van de Sierra
club.
Catherine R. Propper, wetenschapper en professor aan de
Northern Arizona University heeft het rioolwater onderzocht en haar bevindingen
waren niet mis. Haar onderzoek heeft uitgewezen dat het Flagstaff water -
chemicaliën die de hormonenregeling verstoren (EDCs) waaronder hormonen,antibiotica
, antidepressie geneesmiddelen en steroïden bevatten.
Klee Benally zegt: Het is de Old West mentaliteit:
voorwaarts en de schade zullen we later wel bekijken. Hiermee verwijst hij
naar de ongereguleerde mijn ontginningen die tientallen jaren hun gangetje
hebben kunnen gaan en een erfenis van milieuverloedering achtergelaten hebben.
Deze realiteit is in het bijzonder acuut op het Navajo
Indian reservaat aan de grens van Flagstaff waar Klee Benally opgegroeid is. 40 % van de bevolking heeft geen waterleiding in huis ; 1 op
3 heeft geen toegang tot zuiver drinkwater.
Op de vraag of hij denkt dat het protest zal verdergaan
antwoordde Mr.Murray, de Snowbowl manager: Ik heb geen idee.
Maar Klee Benally is vastbesloten: het is nog niet gedaan.
De Snowbowl machines zullen over onze lichamen moeten rijden net zolang tot de
Obama administratie het probleem zal behandelen.
TRANSCANADA MOEDIGDE DAADWERKELIJK MARTEL TECHNIEKEN OP VREDIGE MILIEUACTIVISTEN AAN
TRANSCANADA MOEDIGDE DAADWERKELIJK MARTEL
TECHNIEKEN OP VREDIGE MILIEUACTIVISTEN AAN
Bron: Stop Keystone XL pipeline
Gisteren ondergingen Shannon Beebe en Benjamin Franklin ,twee milieuactivisten
uit Texas de marteltechnieken van de politie . Deze werden daadwerkelijk
aangemoedigd door senior opzichters van TransCanada.
Beebe en Franklin oefenden hun grondwettelijk
recht om vreedzaam te protesteren uit door zich vast te maken aan Keystone XL
bouwmachines even buiten Winnsboro,Texas waardoor de bouw vertraagd werd.
Politieagenten begonnen met hun agressieve
pijnlijke methoden bij de aankomst van de genaamde John,een senior opzichter
van TransCanada die de agressie openlijk aanmoedigde. De demonstranten werden voortdurend in een
pijnlijke houdgreep genomen, hun armen werden met geweld verdraaid,
pepper-spray werd in hun ogen gespoten en ze werden meervoudig bestookt met
Tasers.
Dit alles gebeurde terwijl de demonstranten
met handboeien vast gemaakt waren!
Onmiddellijk na consultatie met TransCanada
maakte de politie de ene vrije hand van de demonstranten in een pijnlijk
gestrekte positie met een handboei vast aan de machine .
Zo werden de folteringen zonder onderbreken
verder uitgevoerd door vier agenten waaronder één in burgerkledij .
De werknemers van TransCanada stonden erbij en
keken ernaar.....
Ondanks de martelingen die zij meer dan vijf
uur hebben moeten ondergaan blijven ze bij hun standpunt dat actie voeren tegen
de Keystone XL pipeline niet zo gevaarlijk is als niets doen!
DALLAS
GOLDTOOTH (Mdewakanton Dakota en Diné)is eencultural/language
teacher en community health organisator binnen de Dakota Indiaanse
gemeenschappen van Minnesota.
Hij werkt voor Dakota Wicohan, een non-profit organisatie
die rond de taal werkt en de ontwikkeling van een Dakota cultuur en taal
leerplan
Hij doet jeugdwerk, hij is activist,
dichter, traditioneel kunstenaar, powow emcee en komiek.
Samen met de sketch groep the 1491s
brengt hij op cynische wijze heikele onderwerpen naar voor.
Indiaanse
humor is zwarte humor,het is satire zegt Goldtooth.
Een der onderwerpen die een dosis cynisme
oproepen is het beeld dat blanken hebben over de Indianen.
Op humoristische wijze wordt er afgerekend met
het stereotiepe beeld en met de handel in spiritualiteit.
Zij verzetten zich tegen het feit dat telkens
wanneer ze een blanke toerist ontmoeten zij zich zouden moeten gedragen zoals
de blanken(en vooral de Europeanen) het zouden willen. Zij houden ook de spiegel voor aan de Indianen
die het romantische spel meespelen.
Dallas Goldtooth en de groep "the 1419s" zeggen
de waarheid met een lach en soms ernstig.
Wij, als UNITED NATIVE AMERICANS, opgericht in de San
Francisco Bay Area in 1968 roepen op voor een rally om te protesteren tegen de
viering van Columbus Day. Zij eisen de afschaffing van de viering van Christopher Columbus
zijn zogenaamde ontdekking en de viering van de 520 jaar lange criminele
volkerenmoord die de inheemse volkeren van Amerikas hebben moeten verduren.
âBITTERSWEET OCTOBERâ : VECHTEN TEGEN INDIAANSE STEREOTYPEN
BITTERSWEET OCTOBER : VECHTEN TEGEN INDIAANSE STEREOTYPEN
Bron: Care2
Door: Mike Roberts, President of the First Nations
Development Institute
Wanneer oktober zijn intrede doet spelen er steeds twee
citaten door mijn hoofd. Het eerste is van Thomas Merton: October is een mooie
en gevaarlijke tijd in Amerika.
De tweede en misschien wel het meest geschikte is van Carol
Bishop Hipps:Bittersweet October. Voor mij is de definitie van oktober bitterzoet- prettig
maar met een droef tintje.
Wanneer je leeft in Alaska dan is de koele lucht die de
herfst en oktober brengt een welgekomen verademing na de hete zomer. Maar oktober brengt ons ook Columbus Day en brengt ons recht
naar november, de Indian Heritage maand en Thanksgiving.
Als een Alaska native (Tlingit) en hoofd van een Native
Amerikaanse non-profit organisatie klop ik ieder jaar in oktober en november
aan de deur van de directie en lerarenvan de school van mijn dochters voor mijn jaarlijks praatje over
Indianen.
Dit geeft me de gelegenheid om met de klasgenootjes van mijn
dochters te praten .Voor mijn dochters is dit een belangrijk feit zodat zij zich fier
kunnen voelen over hun erfdeel.
Helaas, moet ik ieder jaar opnieuw beginnen met het hoofd en
de leraren van de school teonderwijzen over Indianen, mythes te ontmaskeren
en vechten tegen de stereotypen die zij nog steeds in hun klassen uitdragen.
Ieder jaar opnieuw moeten de onderwijzers "onderwezen" worden in het feit dat Columbus niet de ontdekker van Amerika was en dat
de pelgrims de Indianen niet gevoed hebben op Thanksgiving.
Steeds opnieuw moet ik de leraren vragen om de karikaturen
van Indianen van hun prikbord te halen.
Steeds opnieuw moet ik de leraren erop wijzen dat de boeken
in hun schoolbibliotheek, die geschreven werden door niet-Indianen rond de
jaren 50 veel kwaad doen aan het beeld van de Indianen.
Ook moet ik steeds proberen om hen te doen begrijpen dat
hoofdtooien met kalkoen veren en teepees fout zijn op vererlei vlakken
vooral omdat die voorwerpenhelemaal niets te maken hadden met de Indianen die de pelgrims ontmoet
hebben. Ik moet hen stoppen om theorieën zoals de Land-Bridge
theory te onderwijzen als feiten. Theorieën en veronderstellingen gebaseerd om beperkte
informatie of kennis zijn louter giswerk.
First Nations Development Insititute spendeert een groot
deel van tijd en energie aan het vormen van cultureel bekwame leiders.
Ik en de meeste Indiaanse ouders steken een even groot deel
tijd en energie in de culturele
opvoeding van onze kinderen thuis. Wij sturen onze kinderen naar school in de hoop dat zij de
culturele indoctrinatie zullen overleven. En daar waar wij minder angst voelen dan onze grootouders
toen hun kinderen werden weggevoerd naar de gruwel van de kostscholen is onze
angst voor hun eigenwaarde en zelf beeld even groot.
Nvdr: Het boek RETHINKING COLUMBUS is een aanrader. Te
verkrijgen bij www.Amazon.com