INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
01-04-2012
HONGERSTAKING IN BELLA BELLA
Canada, BC - De studenten en de staf van de
Bella Bella Community School voeren actie tegen de voorgestelde Enbridge
pijplijn die olietankers langs de kust van het Great Bear Rainforest zal
brengen.
Het milieu dat zowel fysiek als spiritueel
zeer belangrijk is voor het volk wordt hierdoor zwaar bedreigd.
Vandaag, 1 april om 16 uur begint men aan een
hongerstaking die tot 3 april om 16 uur zal eindigen.
Meer kinderen worden onder toezicht van de
staat geplaatst en hebben een thuis nodig. Een federale wet zegt dat Native Amerikaanse
kinderen moeten geplaatst worden bij Native families. Maar er zijn niet genoeg pleeggezinnen.
Brenda Atencio heeft reeds 19 pleegkinderen
gehad waaronder 13 Indiaanse kinderen. Atencio woont in de Ohkay Owingeh Pueblo en kan de kinderen een milieu bieden waarin ze
zich thuis voelen.
Het is
belangrijk dat de kinderen in hun gemeenschap kunnen blijven, zegt Atencio.
Woensdag kwamen tribale leiders bijeen om het
probleem te bespreken. De nood aan Native Amerikaanse pleeggezinnen
is groot.
Een voorbeeld : in San Juan County zijn er 45
Indiaanse kinderen onder toezicht van de staat en slechts twee Native
Amerikaanse pleeggezinnen.
Gouverneur Sussana Martinez neemt de zaak ter
harte:
Het is
zo belangrijk dat kinderen die thuis weggehaald worden om hen te beschermen op
een plaats terechtkomen waar hun cultuur en taal begrepen en gerespecteerd
wordt. Zij moeten toegestaan worden om deel te blijven uitmaken van hun eigen
cultuur, aldus Martinez.
De Pueblo gouverneurs werken nauw samen met de
staat in hun zoektocht naar meer pleeggezinnen. Zij zien dit ook als een manier om hun erfgoed
te bewaren.
âAPACHE INDIAANâ UIT WALES VERSCHIJNT VOOR RECHTBANK
Bron: The Telegraph UK
Een man uit Wales, die leeft als een 'Apache
Indiaan' wordt vervolgd nadat er in zijn woning illegale poten van dassen en
arendveren gevonden werden.
Mangas Colorados (60) beweert dat de dier
-relikwieën deel uitmaken van zijn Indiaanse cultuur ondanks dat hij geboren en
getogen is in Swansea (Wales)
Meneer Colorados , vader van zes kinderen werd
gearresteerd nadat, bij inspectie overblijfselen van wilde dieren gevonden
werden in zij huis dat tot het nok gevuld was met zijn Apache verzameling.
Hij werd aangeklaagd onder de wet op
bescherming van Dassen en de Wildlife and Countryside Act.
Mr.Colorados die in vol ornaat voor de
rechtbank verscheen pleitte onschuldigen zei dat hij de zaak zal aanvechten op grond van zijn Apache
levensstijl.
Anne Griffiths, advocaat van de verdediging
verklaarde voor het hof: Mijn cliënt Mangas maakt deel uit van een Apache
stam. Hij heeft daar een tijd tussen gewoond .
Mr.Colorados, die een dierenliefhebber is
vertelde aan de pers dat hij is beginnen te leven als een Indiaan nadat hij in
1990 gescheiden was van zijn vrouw.
Hij nam de naam Mangas Colorados aan ter ere
van de Apache Chief uit de 19°eeuw en wil niet anders genoemd worden.
In 1997 reisde hij naar de US in een poging om
te gaan leven in een Red Indian reservaat maar de Amerikaanse overheid liet
hem niet binnen.
In 1997 trok hij naar Spanje waar hij in de
bergen en bossen nabij Torremolinos in een teepee woonde.
Mijn motto is Hoka-Hey, wat betekent: Its a
Good Day to Die" . (*)
"Ik heb in mijn leven reeds honderden slangen
gehad, ik eet ze op wanneer ze sterven, dat is wat de Indianen ook doen.
Mr.MC werd vrijgelaten op borgtocht. Het
proces zal in augustus voorkomen.
(*) Om misverstanden te voorkomen:
Hoka Hey : Lakota strijdkreet
Hokahe : Welcome
Le anpetu kin mate kin waste Ktelo! : Its a
Good Day to Die!
Nota van NAIS
Volgens deze 'Wannabee Indian' spreken Apaches
dus de taal der Lakota!
Opvallend is ook dat de Wannabees in Europa
beschikken over hoofdtooien en outfits die echte Amerikaanse Indianen niet
bezitten, niet zullen bezitten en in vele gevallen nooit bezeten hebben.
Jammer is en blijft het dat deze ontspoorde individuen
in hun thuisland een heel verkeerd beeld scheppen van de Indiaanse manier van
leven.
Wanneer MC , die een Welshman is even gaat
grasduinen in zijn eigen geschiedenis en overleveringen zal hij daar veel dapperekrijgers
vinden die tot ter dood gestreden hebben tegen de Engelse overheersing, en die
hem tot rolmodel kunnen dienen.En ook in Wales gaat de strijd nog steeds voort
Mangas Colorados (Spaans = Rode Mouwen) Circa 1797 - + 1863) Chief van de Mimbrenos Apache, zuid- west Mexico
INDIAANSE GEVANGENEN EISEN DAT DE BAN OP HET GEBRUIK VAN TABAK TIJDENS RELIGIEUZE CEREMONIES OPGEHEVEN WORDT.
INDIAANSE GEVANGENEN EISEN DAT DE BAN OP HET GEBRUIK VAN
TABAK TIJDENS RELIGIEUZE CEREMONIES OPGEHEVEN WORDT.
Pamela Bollweg,een advocaat die een organisatie van
Indiaanse gevangenen vertegenwoordigd, noemde dinsdag ll. het verbieden van het
gebruik van tabak tijdens religieuze ceremonies pure discriminatie.
Zij vertelde de federale rechter onomwonden dat het gebruik
van tabak bij de lange traditie van het Lakota volk hoort en niet verboden mag
worden tijdens ceremoniën.
Foto: Blaine Brings Plenty
Twee gevangenen, Blaine
Brings Plenty en Clayton Creek hebben
in december 2009 een klacht ingediend tegen de gevangenisdirecteur ,
corrections secretary en de attorney general.
James Moore,de advocaat van de tegenpartij beweert dat er
teveel misbruik van gemaakt werd. Hij voegde er nog aan toe dat de staatwel andere botanische ingrediënten toelaat
om te branden in de pijpen ,zoals bv. schors van de rode wilg.
1814 -27 maart (Ten oosten
van het tegenwoordige Alexander City in Alabama).
Andrew Jackson ,met 2000 blanken,Cherokees,Choctaws en
White Stick Creeks ontdekken een fort opgetrokken door de Red Sticks
Creeks aan het Tohopeka dorp in de Tallapoosa Rivier.
De Red Sticks zijn anti-white en de White Sticks zijn
pro-white.
Vandaag zal Jackson de 800 tot 1.000 Red Sticks onder
leiding van Chief Menewa aanvallen.
Om de overkant van de rivier te kunnen bereiken zullen
Jacksons Cherokee bondgenoten onder leiding van Chief Junaliska de rivier
overzwemmen om de kanos van de Creek te stelen. Jacksons leger zal uiteindelijk de houten omheining in
brand steken. Op het einde zullen slechts 50 Red Sticks krijgers
overleven.
Jacksons zal vandaag 49 soldaten en 23 krijgers verliezen en
157 soldaten en 47 krijgers zullen gewond worden. Jackson zal ongeveer 300 vrouwen en kinderen gevangen nemen.
William Weatherford, leider van de Red Stick Creeks was niet
aanwezig bij de strijd. Hij zal zich later overgeven.
Deze nederlaag zal uiteindelijk leiden tot het verdrag van de
Horseshoe Bend waarbij de Creeks 23 miljoen acres zullen afstaan aan de US.
1973 Sacheen Littlefeather weigert uit Marlon Brandos
naam de Oscar .
Op vrijdag 30 maart moet de telefoon op het Witte Huis in
Washington roodgloeiend staan.
LPDOC supporters van over heel America zullen die dag massaal
telefoneren met de boodschap om Leonard Peltier onmiddellijk vrij te laten door
hem presidentiële executieve clementie (strafherziening) te verlenen.
Foto : Ofelia Rivas - Dr.Karletta Chief - Debra White Plume en Simon Ortiz
Bron: Censored News Brenda Norrell
Zij houden van de vertoningen,het
kleurrijke en de beat van de drum -zij houden dolveel van onze mooie cultuur,
maar zij houden niet van ons,Debra White Plume
Tuscon Tijdens
een symposium over Indiaanse waterrechten zei Debra White Plume (Lakota) :
Het egoïsme en de
hebzucht van de Wasichu, de blanke fat takers drijft hen ertoe om verder gaan met mijnontginningen en de
verkrachting van Moeder Aarde.
White Plume ,Simon
Ortiz(Acoma Pueblo),Ofelia Rivas(Oodham),Dr.Karletta Chief( hydroloog) en andere Amerikaanse
Indianen spraken over het kostbare water, klimaatverandering en de
verwoesting van Moeder aarde.
Voor ons volk is
water heilig. Water brengt leven
,aldus White Plume
White Plume sprak over de strijd tegen het Canadese Cameco
die het Lakota sacrale land bedreigen met uraniummijnen. White Plume zei dat de Lakota zich bewust zijn van de
immense verantwoordelijkheid voor hun verwanten. Deze verwanten zijn: de vierpotige, de gevleugelde en de
stille staande (planten)wezens.
Alles wat kruipt en
zwemt zijn verwanten .Water is onze
verwant,Moeder Aarde is onze verwant, en de Star Nation is verwant. De Lakota
beschermen hun verwanten
Zij zei dat de Lakota in tegenstelling tot de westerse
wereld geen lijn trekken tussen mens en milieu.
Lakota vroeg het US
milieu beschermingsagentschap wat het woord bescherming in de naam
eigenlijk betekende : Waar bescherm je
ons tegen? Er is geen antwoord op die vraag gekomen.
De Lakota daarentegen weten precies wat zij beschermen en
waartegen zij hun verwanten moeten beschermen.
...Alle land is
sacraal,maar sommige plaatsen hebben een speciale betekenis, zoals Crow Butte
nabij Fort Robinson. Crow Butte is de plaats waar Crazy Horse een visioen zocht. Het was lange tijd een spirituele plaats voor de Lakota.
Nu kunnen we er niet
meer komen want de uraniummijn is daar. De plaats is voor ons verboden. De US heeft wetten
gemaakt die het voor ons onmogelijk maakt om te leven op onze traditionele
manier.Voor hen zijn de energiebronnen belangrijker dan de Lakota en onze
manier van leven.
Dan vertelde ze het verhaal over de komst van een blanke man
tijdens een zware winter toen de sneeuw diep was. Hij was helemaal bedekt met
haar.
In die tijd bewaarde
men de vet voorraad in een bundel, gemaakt van bizonblaas of maag , in de
bomen. Vet was een kostbare
substantie daar er geen vet is aan de bizon,hert of eland behalve een beetje
rond de nieren. Het vet werd gebruikt
voor medicijnen, vuur en als smeermiddel. De uitgehongerde
blanke man wou de bundels vet. Hij nam ze allemaal en
propte het vet in zijn mond. Wij noemden hem de fat
taker (vet dief). Hij dacht enkel aan zichzelf. Hij dacht niet aan de vrouwen
die vijf maanden gewerkt hadden om het vet te vergaren. Hij nam alles tot zich.
De uraniummijnen zijn
fat takers, niet alleen in mijn thuisland, maar overal waar ze het kunnen
vinden. Het inheemse volk van Australië levert ook strijd met de Cameco
maatschappij. De 'fat takers' tonen
geen respect voor onze manier van leven.Hun geldzucht weegt
zwaar op onze manier van leven en de zin van ons bestaan .
Zij beschrijft ook hoe erg de Lakota van Pine Ridge het
vinden wanneer blanken naar hen komen en hun kleine kinderen willen zien
dansen.
Zij houden van de
vertoningen, het kleurrijke en de beat van de drum.Maar zij houden niet van
ons. Wij proberen daar nu verandering in te brengen .