INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
Het National Congres of American Indians (NCAI) heeft op hun jaarlijkse vergadering in Portland unaniem een resolutie voor steun aan de vrijlating van Leonard Peltier goedgekeurd. Native American activist Leonard Peltier werd onschuldig veroordeeld in verband met de schietpartij waarbij 2 FBI agenten gedood werden in 1977. Peltier die reeds 36 jaar opgesloten zit - momenteel in de federale gevangenis van Coleman in Florida -werd door Amnesty International erkend als politiek gevangene. Nelson Mandela, Desmond Tutu, 55 congresleden en anderen - inbegrepen een rechter die aanwezig was bij twee van Peltiers in beroep rechtzaken hebben allen gevraagd voor zijn onmiddellijke vrijlating. De NCAI wil met de Obama administratie werken voor de vrijlating van Leonard Peltier. De Peltier-zaak is onderzocht geweest door de bekende auteur Peter Matthiessen"In the Spirit of Crazy Horse" en "Incident at Oglala", een film die geproduceerd werd door Robert Redfort. Ondanks het gerecht het bewijs van wangedrag van de overheid erkend heeft werd Peltier een herziening van het proces geweigerd. De macht om Peltiers tweemaal levenslange straf ongedaan te maken ligt bij President Obama. "Mr.Peltier is 67 jaar oud en in zeer slechte gezondheid. De tijd is rijp voor hernieuwd engagement en eenheid voor Leonard Peltier." Toen Leonard Peltier de beslissing van NCAI vernam zei hij "Dit betekent veel voor me. Ik ben zeer dankbaar voor de steun van mijn volk, ik dank de NCAI voor hun inspanningen".
1768 De Iroquois verkopen land. Volgens sommig historici veroorzaakte de treaty van Fort Stanwix zoveel onrust bij de Indiaanse stammen dat het de aanleiding werd voor de oorlog van Dunsmore. Bij het ondertekenen van de treaty waren duizenden Indianen aanwezig.
1857 De Tonawanda Band van de Seneca ondertekenen een treaty (11stat.735) Foto: Cornell University
Dit is zo herkenbaar, Idaho heeft hetzelfde
gedaan in 2009. Montana wil de jacht op wolvenuitbreiden tot na de vooropgestelde
deadline van 31 december 2011 tot 31 januari 2012.
Zij vrezen dat het dodental van 220 niet kan
gehaald worden.Dus willen zij de trofee - jagers meer tijd
geven voor hun slachtpartij.Wanneer gaat deze nachtmerrie eindigen?Als
iedere wolf dood is? Moeten de verdedigers van de wolven blijven
toekijken terwijl de wolven worden kapotgemaakt worden door onwetendheid en
hebzucht?
Gisteren stond het dodental op 139, vandaag op
147 in de twee staten, en hierbij zijn de door Wildlife en stropers gedode
wolven niet inbegrepen.
Wanneer gaan we zeggen genoeg is genoeg! Wanneer er geen gerechtelijke stappen ondernomen
worden om de slachting een halt toe te roepen kan men de hele winter blijven
doorgaan met bloed verspillen. Zelfs tot in de lente in Idaho ,wanneer zwangere
wolvinnen nesten en welpen krijgen.
In Idaho mag men jagen tot 30 juni 2012 . Een 10
maanden durende jacht! Wolven moeten dan druk bezig zijn met hun welpen
te leren wolf zijn en niet om kogels
te leren ontwijken.
Wij moeten protesteren, protesteren en
boycotten.
TOERISTEN BLIJF WEG UIT YELLOWSTONE!
Dat zou misschien het enige middel kunnen zijn
om een verschil te maken. Dit zou een krachtige economische en psychologische
boodschap zijn.
1833 Luitentant Rains informeert Generaal George Gibson dat, sinds het begin van de herfst ongeveer 1/5 van de 3000 Choctaws nabij de Choctaw Agency in Indian Territory (het tegenwoordige Oklahoma), gestorven zijn door het klimaat, de vloed van de Arkansas rivier en gebrek aan degelijke medicatie.
1879 Will Rogers, amerikaans humorist en Cherokee is vandaag geboren.
2010 The Aboriginal People's Choice Music Awards Buffy Sainte Marie kreeg de prijs voor de beste muziek-video voor haar politiek geladen lied "NoNo Keshagesh".
RACISTISCHE KOSTUUMS ONDERMIJNEN NATIVE AMERICAN CULTUUR
Bron: The Rocky Mountain Collegian Door Lydia Jorden/RMSMC
Ik heb me nooit aangetrokken gevoeld tot Halloween. Maar toen mijn vrienden mij persé mee wilden nemen kon ik niet anders dan mij onderwerpen aan het Halloween- ritueel van zoeken tussen sletterige kostuums en advies geven aan anderen welke outfit het beste bij hen past. Dat was een allesbehalve prettige ervaring. Mijn sterke band met de Native Amerikaanse cultuur maakte deze kostuum-shopping trip een ware nachtmerrie door wat ik daar zag. In de eerste winkel liet ik mijn ogen dwalen over de muur waar al de kostuums hingen die zowat de zeer bekende sletten -look van Halloween uitmaakten. Sletterige piloot outfits ,sletterige politie pakjes,sletterige Lady Gaga, sletterige Native American, sletterige.......hé wacht,wat?
Terwijl ik terugliep naar de kleedkamers zag ik dat "de Indiaanse prinses" reeds door vele volwassenen en kinderen uitgekozen was. Het kostuum bestaat uit een superkort rokje, diep uitgesneden topje, franjes en natuurlijk de pluimen-bonnet. Ik vraag me af of deze mensen iets weten over de Indiaanse cultuur en of zij beseffen wat het 'sacred' hoofddeksel betekend voor een Indiaanse gemeenschap. Zijn diegenen die zulke outfit dragen te naïef om te begrijpen dat verkleedpartijen zoals deze beledigend zijn omdat de 'sacred' voorwerpen van een cultuur belachelijk gemaakt worden of beseffen ze het en trekken ze het zich niet aan? De Universiteit van Ohio heeft onlangs een campagne gestart om een halt toe te roepen aan het verkleden in andere volkeren onder het motto "Wij zijn een cultuur, geen kostuum" .
1.338 Halloween feestvierders werden ondervraagt en hier volgt het droevige resultaat:
222 stemden: Ja, een kostuum dat een etnische groep uitbeeld is beslist beledigend. 282 stemden: Ja, soms. Het is verkeerd om kostuums te dragen die negatieve stereotypes bevestigen, maar sommige kostuums zijn niet negatief.
398 stemden: nee, mensen zijn gewoon overgevoelig , een zwart gelaat schilderen, dat gaat te ver, maar ik maak geen probleem van die kostuums.
436 stemden: Nee, Halloween is een tijd om lol te maken, alles kan en mag.
Misschien hebben die 436 mensen die vonden dat "alles kan en mag "geen enkel benul van het religieuze aspect van de pluimentooi wanneer zij zich verkleden en een volk imiteren.
De Indiaanse pluimenbonnet sluit nauw aan bij de Indiaanse cultuur. De veren werden door de krijgers als eretekens voor hun dapperheid verworven en soms gedragen als teken van volwassenheid. Het ontvangen van een veder was een lang proces. De krijger moest vasten en mediteren om zich klaar te maken voor de ceremonie. De arendsveer was het heiligst en moeilijkst te verdienen. De Indianen zagen de arend als de boodschapper van de schepper en daarom was het verdienen van zulke veder enkel mogelijk in harde tijden van ontbering en strijd. Sommige mensen beweren dat zij zich verkleden om de Indianen te eren. Maar gillend rondrennen en met aapachtige bewegingen op de borst kloppen is niet bepaald een manier om een volk te eren. De tijd is nu stilaan gekomen voor het menselijke ras om elkaars verschillen te aanvaarden en te respecteren. En dit gaat niet over "overgevoeligheid" maar het is simpel "the right thing to do".
1762 Als onderdeel van de Treaty of Fontainebleau krijgen de spanjaarden alle land van Frans Louisiana ten westen van de Mississippi rivier omdat zij Frankrijk geholpen hadden tijdens de zevenjarige oorlog ook de Frans - Indiaanse oorlog genoemd Sommige bronnen zeggen dat dit gebeurde op 8 november.
1972 500 Indianen be-eindigen de "Trail of Broken Treaties"mars in Washington DC. Zij bezetten een deel van het Bureau of Indian Affairs gebouw tot 8 november.
Deze documentaire, van Robin Davey en Yellow Thunder Woman, over de behandeling van het Native Amerikaanse volk door de US regering werd getoond op het 2006 Tribeca Film Festival. De film raakt verschillende problemen aan waaronder: de kostscholen, zelfmoordcijfers, werkloosheid en alcoholisme. De film spreekt over een zelfmoordpact van 10 jongens van het Cheyenne River Reservaat. De jongens trokken een nummer en een voor een hingen ze zich op. Dit voorval heeft het nationale nieuws niet gehaald. De film stelt de vraag : "Wat als het blanke jongens waren?" De regisseur zegt waarom ze deze film gemaakt hebben.
" Bij het maken van "The Canary Effect" hadden wij als doel voor ogen om een toegankelijke en makkelijk verteerbare verklaring te geven voor een complex en verkeerd begrepen onderwerp. Wij kozen ervoor om het verhaal van de overlevingsstrijd van het oorspronkelijke volk van Amerika te vertellen op een manier dat in verband staat met de tegenwoordige tijd in stijl en inhoud. Wij willen een niet-geforceerde opinie en informatie bieden op een manier dat kijkers zal inspireren tot debatteren en hen zal toelaten om hun eigen conclusies te trekken. Voor ons was het zeer belangrijk om de film menselijk te maken en te tonen dat, op welk niveau je ook betrokken bent - zij het politiek, wetenschappelijk of in het dagdagelijkse leven- de situatie voor iedereen frustrerend,woedend makend en hartbrekend is." (Film in bijlage)