INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
24-09-2011
VANDAAG IN DE GESCHIEDENIS
24 september 1819 Lewis Cas onderhandeld met de Chippewa over een verdrag (7 stat.203). Voor $ 1000 per jaar, de diensten van een smid en voedselvooraden moeten de Chippewa een groot stuk land inleveren. Het verdrag wordt ondertekend in Saginaw, Michigan
1853 Fort Phantom Hill , ten noorden van Abilene, Texas Het commando van het fort wordt overgedragen aan Majoor H.H. Sibley door Luitenant kolonel Carlos A. Waite. Het fort wordt dikwijls bezocht door de plaatselijke Comanches, Lipan-Apaches, Kiowas en Kickapoo.
TOEGANKELIJKHEID GEZONDHEIDSZORG HELPT FIRST NATIONS
Bron: The Daily News CANADA De zogenaamde 'Indiaanse ziekenhuizen' schreven zwarte bladzijden in de geschiedenis van het canadese ziekenzorg systeem. Binnen de muren van deze instellingen ondergingen veel aboriginals experimenten en sterilisaties. Net zoals de kostscholen richtten deze hospitalen zich op het assimileren van de aboriginals in de blanke maatschappij . Diegenen waarvan men vermoedde dat zij aan tuberculosis leden werden ver van hun families weggevoerd. In het midden van de jaren 1940 werd een Indiaans hospitaal geopend in Nanaimo. Een vrouw die als kind het ongeluk had daarbinnen te komen beschrijft haar ervaring: "Ik herinner me dat ik stevig vastgebonden lag op het bed. Ik kon niet meer bewegen, het enige dat ik zag was het plafond. Overal rondom mij lagen kinderen te huilen." Emotionele lidtekens opgelopen in dat ziekenhuis zijn diep en verdwijnen nooit. Het effect is nog tot op vandaag voelbaar. Het mag geen wonder heten dat mensen in First Nations gemeenschappen het hele medische systeem wantrouwen. Maar een recent initiatief is nu in werking gezet om de mensen te helpen om het vertrouwen in de gezondheidzorg terug te geven. Een team van de Inter Tribal Health Authority bezocht 51 Vancouver Island gemeenschappen om netvlies-scans te maken bij aboriginals. Zij hebben 20 maal meer kans op oogschade door diabetis dan andere 'British Columbians.' Veel van de patienten hadden zich nog nooit laten onderzoeken, door gebrek aan transportmiddelen en angst voor klinieken. " Wij hebben mensen ontmoet die nog nooit in hun leven bij een dokter geweest waren" aldus Shelley Ellis, een oog -verzorgings verpleegster . "Nu kunnen wij klinieken oprichten in hun eigen gemeenschap en, door de technologie kunnen wij onmiddelijk de zorgen verlenen die zij nodig hebben." Het hele project, kostprijs C$1.04 miljoen wordt mogelijk gemaakt door Health Canada en Canada Healt Infoway en dit over heel Vancouver Island voor een periode van vijf jaar.
AFSTAMMELINGEN VAN WILLIAM CLARK MAKEN DIEFSTAL VAN KANO GOED. Bron: The Washington Post door: Associated press medewerker:AP Terrence Petty
Op het eind van hun reis naar het westen en na een lange en vreselijke winter die zij doorbrachten aan de monding van de Columbia rivier in 1806 maakte Lewis en Clark zich klaar om huiswaarts te keren. Er was maar een probleem, zij hadden geen kano. Dus vonden ze er niets beter op dan er maar een te stelen van de Indianen die hen de hele winter in leven hadden gehouden. Het is lang een pijnlijk onderwerp gebleken bij de Chinook Indianen in het noordwesten van de Pacific, die de diefstal als een zware belediging ondergingen. Kano's waren een 'sacred" deel van hun cultuur en een levensbelangrijk transportmiddel. Nu, meer dan 200 jaar later willen William Clark's afstammeligen de diefstal goed maken door een replica van de kano te schenken aan het Chinook-volk. De overhandiging zal vandaag gebeuren met een grote ceremonie. "Wij praten over iets dat 205 jaar geleden gebeurd is, en wij geloven dat fouten ten allen tijde kunnen rechtgezet worden" zei Carlota Clark Holton , zevende generatie na Willam Clark.
De Lewis en Clark expeditie arriveerde bij de monding van de Columbia rivier in de herfst van 1805. Zij bouwden een fort buiten het tegenwoordige Astoria en noemden het Fort Clatsop naar een stam die deel uitmaakte van het Chinook volk. Alhoewel zij de harde winter in Noord Dakota hadden overleefd vonden ze het regenseizoen aan de noordkust van de Grote Oceaan nog veel erger. Een knorrige Clark schreef:"Felle winden,bomen die naar alle kanten omvallen, wervelwinden met stortregens , hagel en donder. dit weer duurde de ganse dag, de vreselijkste dag die er ooit geweest is" De expeditie kon geen elanden vinden en er was te weinig tabac en voorwerpen voorhanden om te ruilen met de Indianen De kapiteins besloten om naar huis te gaan in de lente , maar zij hadden geen boten. Dus namen ze er een van de Chinook. Het geweten werd gesust door zichzelf voor te houden dat de Chinook hen nog zes elanden, die gestolen werden door stamleden, schuldig waren . Maar die schuld was reeds vereffend ! De Chinook hadden daarvoor 3 honden geschonken aan Fort Clatsop. Historicus James Ronda, die een expert is over de handel en wandel tussen de expeditie en de Indianen zei: "de diefstal van de kano was wel een belangrijke daad omdat het de gedragsregels die ze zichzelf hadden opgelegd schonden. De kapiteins wierpen zomaar een twee-jaar lange regel om nooit van Indianen te stelen overboord". De expeditie vertrok uit Fort Clatsop op 23 maart.
200 jaar later: Carlota Clark Holton werkt bij een non-profit organisatie in Washington DC waar zij kennismaakte met Ray Gardner,voorzitter van de Chinook Nation's tribale raad. Het gesprek kwam al vlug op de diefstal van de kano en de gevolgen die het heeft gehad voor de Chinook. Sommige afstammelingen van Clark en enkele vriendelijke donors besloten om samen te legen voor een exacte copy van de kano.
De Chinook Indian Nation is niet erkend door de US overheid. Federale erkenning zou betekenen dat zij ook recht zouden krijgen op toelagen en andere voordelen. Wat er ook verder zal gebeuren met de voortdurende inspanningen voor erkenning, de stam kijkt alvast uit naar de ceremonie met de afstammelingen van Clark. De kano zal gereinigd en gezegend worden. Tijdens de ceremonie zal het ook een naam krijgen. Daarna wordt het te water gelaten en de kapitein zal uiteraard Ray Gardner zijn.
LEONARD PELTIER, PETITIE OP DE 'WHITE HOUSE' WEBSITE
Bron LPDOC
Een petitie voor clementie is geplaatst op de "We the People" pagina van de website van het Witte Huis. LPDOC heeft tot 22 oktober (30 dagen) om daarop 5.000 handtekeningen te verzamelen om aanvaard te worden. Enkel handtekeningen van US residenten worden toegelaten.
Bron: The Republican Associated Press MISSOULA, Montana
Studenten aan de University of Montana's Payne Family Native Center vonden maandag een bumper sticker op de deur van het kringloop centrum. De tekst luidde: "Redt het blanke ras, de meest bedreigde soort", met daaronder de vermelding van een website-adres van een blanke suprematie groep. De sticker werd meteen door de studenten verwijderd. Anderhalve week voor dit voorval vonden studenten racistische boodschappen weggestopt in boeken van de Afrikaans-Amerikaanse afdeling van de universiteits bibliotheek. Gary Taylor, UM directeur voor publieke veiligheid zegt dat de universiteit de zaak grondig onderzoekt, maar tot op heden zonder resultaat. Men weet ook nog niet of die twee zaken kunnen gelinkt worden aan dezelfde groep.
22 september 1711 De Tuscarora Indianen, onder Chief Hencock voegen zich bij de Coree, Pamlico,Machapunga en Bear River Indianen en overvallen de blanke kolonisten aan de Trent en Pamlico Rivers in Noord Carolina. Bijna 130 kolonisten en ongeveer 60 kinderen werden daarbij gedood. De aanval was een vergeldingsdaad voor de Indianen die brutaal van hun land verdreven werden om plaats te maken voor de kolonisten. Baron Christoph von Graffenried, die de kolonisatie aanmoedigde, had bevel gegeven om alle Indianen die zich op het land dat hij gekregen had van de Kroon , te verdrijven.
21 september 1638 De Treaty of Hartford is ondertekend. Na hun verlies tegen de engelsen en hun Indiaanse bondgenoten geven de Pequots zich over. De overlevende stamleden worden aan de engelse bondgenoten gegeven als dienaren.
1904 Chief Joseph(Hinmaton-yalatkit of Hein-mot too-ya-la-kekt) sterft vandaag.
Een leraar van een school in zuid-oost Utah heeft schuldig gepleit voor het illegaal verkopen van een Indiaanse kalkoenveren deken en een prehistorische vrouwen schort. David A. Lacy , inwoner van Blanding, heeft minstens drie aanklachten van heling van Indiaanse voorwerpen boven het hoofd hangen. De aanklagers zeiden dat Lacy de voorwerpen verkocht had aan een undercover informant. Uitspraak wordt in december verwacht. Rechter Samuel Alba heeft wel straffen uitgesproken voor twee anderen. De 58-jarige Kevin Shumway uit Blanding kreeg 12 maanden voorwaardelijk voor zijn hulp aan Lacy. De 50- jarige Rulon Kody Sommerville uit Monticello kreeg 12 maanden voorwaardelijk om een Indiaans mes te verkopen aan een undercover agent.
nota: Het motief is natuurlijk geld! Indiaanse artifacts worden wereldwijd fel gegeerd door verzamelaars die bereid zijn er veel geld voor te betalen. Heel waardevol antiek komt terecht in vitrinekasten in rijke huizen. Minder waardevolle objecten worden opgehangen aan muren en schoorsteenmantels. De dieven zijn maar de eerste schakel in een lange ketting van verzamelaars,toonzalen, trade-shows en internet sites zoals E-Bay. Maar de zwarte markt stoppen blijkt bijna onmogelijk vanwege gebrek aan mankracht en de talloze achterdeurtjes in de wet die het moeilijk maken om diegene die gepakt worden te veroordelen. Het resultaat is een groot wetenschappelijk en spiritueel verlies!
bron CBC News door: James Mackenzie foto: Canadian Press
CANADA Slachtoffers van de kostscholen krijgen nog tot maandag de tijd om hun verzoek voor schadevergoeding in te dienen. De federale overheid heeft C$ 10.000 als vergoeding voor het eerste schooljaar en C$3.000 voor alle daaropvolgende jaren , beschikbaar gesteld om het doorstane leed te vergoeden. Ondanks de deadline op maandagavond, blijken nog vele slachtoffers hun formulieren nog niet te hebben ingediend. Richard Watts, een 'healt-support' werker van de Nuu-chah-nulth tribale raad die de mensen geholpen heeft met het invullen van de nodige formulieren zegt: "Sommige mensen willen er niks mee te maken hebben, het brengt bij hen bittere herinneringen boven. Zij zijn bang om de pijn opnieuw te voelen. Zij willen het achter zich laten en proberen verder te gaan met hun leven. Zij zeggen dat al het geld van de wereld nog niet genoeg zal zijn om de pijn en ellende die hen is aangedaan te vergoeden"
KRITIEK OP OPERA "POCAHONTAS ,A WOMAN OF TWO WORLDS"
bron: Duluth News Tribune door: Christa Lawler
DULUTH, De opera "Pocahontas, een vrouw van twee werelden", een productie bedoelt om de Native cultuur te vieren wordt nu beschuldigd van "raciale ongevoeligheid". De opera is een één-actie- kameropera over de jonge Indiaanse vrouw die in de jaren 1600 ,"de relaties tussen de Indianen en de europeanen gemakkelijker gemaakt heeft." Toen de namen van het gezelschap bekend gemaakt werden bleek er bij de hoofdrollen geen enkele Indiaanse operazanger te zijn. Zelfs niet in de rol van Pocahontas, een Powhatan Indiaan. Graig Fields, directeur van het opera festival van Duluth zei dat er tijdens de audities geen enkele Indiaanse operazanger interesse toonde. Maar Lyz Jaakola, mezzo sopraan en lid van de Fond Du Lac Bandzei dat men niet hard genoeg en niet op de juiste plaatsen gezocht heeft. "Nu in 2011 is er geen excuus meer voor niet-Indianen om "Indiaantje te spelen". Wanneer ik een niet-Indiaanse Pocahontas...... ook eender welke niet-Indiaanse figurant in buckskin zie krimp ik ineen. Men heeft genoeg gesolt met de arme Pocahontas, het is genoeg geweest!"
19 september 1827 Fort St.Joseph ( het tegenwoordige Niles, Michigan): Een verdrag (7 stat.305) wordt vandaag ondertekend door Lewis Cass en de Potawatomi Indians. Tribaal land wordt ingeleverd, oude grenzen uitgevaagd en de Indianen ontvangen een jaarlijkse rente.