Sneeuw maken uit afwalwater: Arizona Snow Bowl.
Vele mensen
van verschillende stammen hebben verklaringen neergelegd bij de rechtbank in
Flagstaff in de zaak over het herwonnen afvalwater waarvan men sneeuw wil gaan
maken om meer ski mogelijkheden te hebben. Die skipiste bevindt zich in een
gebied waarvoor bijzondere vergunningen vereist zijn, namelijk de Arizona Snow
Bowl. Op dat ogenblik werden de plannen daardoor tenminste gedurende een tijd
tegengehouden. De verklaring van Frank Mapatis is belangrijk omdat hij spiritualist is
en beoefenaar van de kruidengeneeskunde. In de zomer 2004 legde hij uit aan de
mensen van de Forest Services die verantwoordelijk zijn voor bossen waarom
hij zo bezorgd is over die zaak. Die conversatie maakt nu deel uit van de DEIS,
de Draft Environmental Impact Study die overeenstemt met wat wij ontwerp
milieueffect rapportage noemen.
Frank gaat
vaak naar de San Francisco Peaks om geneeskrachtige kruiden te vergaren voor
ceremonieën en voor het gebruik bij specifieke aandoeningen van mensen in zijn
gemeenschap. Hij stelt de kruiden ook ter beschikking van de andere spirituele
leiders van de stam. Dit betekent dat het feit dat hij naar de berg gaat,
nuttig is voor vele Hualapai. Wij weten dat het vergaren van kruiden en planten
voor medicinaal gebruik een religieuze activiteit is en dat men gepaste offers
moet geven voor de planten en de berg waarop de planten worden verzameld. De
geneeskracht komt van de plant zelf en van de gebedsveren en andere offergaven
die men op het land achterlaat. Er groeien verschillende soorten
geneeskrachtige planten op de Pieken. De wortel van de osha (Ligustrum porteri)
is erg belangrijk. De osha groeit enkel op grote hoogte en precies in dat
gebied dat bedekt zou worden met die sneeuw uit herwonnen afvalwater. Het is nu
bijna onmogelijk de wortel daar nog te gaan vergaren omdat de offers en gebeden
daar hoogstwaarschijnlijk zouden worden verstoord of vernietigd. Soms gebeurt
dit uit onwetendheid: een toerist neemt een gebedsveer of een ander object mee,
of opzettelijk en dan worden de voorwerpen vernield of is er uit onwetendheid
vandalisme in het spel. De ceremonie verliest aldus haar kracht en zou niets
goeds kunnen bewerkstelligen. Niet alleen de planten zijn belangrijk maar ook
het water uit de bronnen op de Pieken is sacraal omdat het medicinale
krachten heeft. Hij vergaart dit water op gepaste wijze uit deze bronnen en
gebruikt het in de genezingsrituelen die hij leidt.
De Hualapai
ouderen hebben vele generaties lang daar op de San Francisco Peaks planten en
water vergaard en offers gebracht. Het is een diep ingeworteld onderdeel van de
culturele en religieuze praktijk van de Hualapai. De berg zelf maakt ook deel
uit van de oorsprongsverhalen. Nabij de bronnen, die nu de Taylor Bronnen
worden genoemd, leefden de Hualapai lang voordat de eerste Euro-Amerikanen in
dat gebied verschenen. De planten werden op de pieken zelf vergaard en dan
vooral op de noordelijke en westelijke kant van de berg waar nu de Espen, ook
ratelpopulier genoemd, groeien. De osha groeit in de zelfde omstandigheden als
de espen. De Hualapai woonden niet op de berg maar nabij de berg. Hij werd
immers als te heilig beschouwd voor mensen om er op te leven. Te heilig, dat
betekent dat er teveel kracht hangt voor mensen om er altijd te verblijven.
Waar gaat
de algemene bezorgdheid nu over? Het zijn de residus, de chemicaliën en andere
verontreinigende stoffen die in de 1,5 miljoen gallon per dag dus 5.700.000
liter, herwonnen afvalwater zitten. Het is geweten dat resten van deze
afvalstoffen bij het soort herwinning en gebruik van de kunstsneeuw dat hier
gepland wordt in het eindproduct aanwezig blijven. Dat betekent dat als de
sneeuw smelt die stoffen door de planten kunnen worden opgenomen, zelfs op lange
afstand van het werkelijk met sneeuw bespoten gebied. Bovendien bestaat de
bodem uit vulkanische rots. Het valt dan ook te vrezen dat het smeltwater van
de artificiële sneeuw in de grond zou sijpelen en tot bij de bronnen zou
geraken en ook hen zou bezoedelen. Er lijkt onzekerheid te bestaan bij de
wetenschappers hoe groot de risicos zouden zijn. Ik ben er vast van overtuigd
dat in alle gevallen waarin hebzucht de concurrentie aan gaat met genezing en
ceremonies dat dan bij de minste twijfel de keuze behoudend moet zijn, in volle
toepassing van het beginsel van goed rentmeesterschap en onder de toepassing
van het voorzorgsbeginsel, zoals dat is voorgeschreven door de Europese Unie.
Stel je
voor dat je naar een zweethut gaat waarbij het water uit een mogelijk vervuilde
bron van de berg wordt gebruikt. Jij ademt dan de dampen in waarin gif kan
zitten... Dat kan niet. De berg zou zijn nut verliezen in de genezende en de
ceremoniële praktijken van de Hualapai.
Frank: Water en planten worden gebruikt bij diabetes
en kanker, eigenlijk bij alle ziekten. Ook voor ziekten die nieuw zijn voor
ons. Wij zullen er nieuwe middelen voor vinden. Er moeten planten zijn die
ertegen gebruikt kunnen worden. Toen de Europeanen hier voor het eerst kwamen,
wisten ze niet dat ze ziekten, een dieet en een levensstijl mee hiernaartoe
brachten. Dus kunnen misschien een paar mensen gered worden door de San
Francisco Peaks. Misschien vinden de Hualapai hun centrum, hun kern op die
berg. Onze oorsprong is van daar: het is als de Ark van Noah en moet op de
zelfde respectvolle manier behandeld worden als de berg Ararat. Een vrouw is
daar aan land gekomen in een holle boomstam, na de grote zondvloed. Het is ons
bijbelverhaal. In dit geval kunnen mensenwetten de dingen goed of slecht doen
uitdraaien voor ons. Maar het beetje geld voor het skigebied maakt de dingen
niet goed voor ons. Eén van de voorouders koos die berg, en zodoende moeten wij
zorg dragen voor onze oostelijke berg, zodat hij dan weer voor ons kan zorgen.
In het westen is er Spirit Mountain die nu Newberry Berg heet. Wij werden
tussen die twee bergen geplaatst om te leren leven van het land, te eten en te
jagen. In de nieuwe wereld moet er ook een opleiding bij komen. Maar men moet
wel het evenwicht bewaren anders vergeet men alle spiritualiteit. Onze verhalen
vertellen ons dat wij moeten lopen. Wij moeten boodschappers zijn, en zuiver
zodat de mensen overleven door juist en gezond te eten, door te werken, door
productief te zijn en in evenwicht. Dat is wat wij het centrum vinden noemen
en in de stroom en wenteling van het universum. s Nachts zien we de melkweg
boven ons als een brede witte weg, als een klok, als de cirkel van het heelal.
Wij zien alleen maar het oostelijk gedeelte. In het centrum van het heelal
begon het leven. Wij zitten ver weg ergens aan de rand en kijken naar de
Melkweg. De geesten nemen die weg en dat helpt het universum stromen. Het geeft
leven en schoonheid, leeft en beweegt...
De saga van
de San Francisco Peaks gaat op en neer. De eerste uitspraak luidde we zijn
veilig, althans voor een tijdje. De rechtbank besliste in de lente van 2007 ten
gunste van de berg en de bronnen. Dank zij iedereen die gewerkt heeft voor de
Peaks zouden zij ongerept blijven. Desalniettemin hebben de sneeuwmakers nu het
geld bijeen gesprokkeld om het arrest in beroep te betwisten. En ze wonnen.
Helaas. Bruce Babbit was in het verleden een milieuvriendelijk man en hij had
de coalitie van indiaanse naties geholpen. Dit keer zat hij in de rechtzaal
naast de mensen van de Snowbowl. Hoe noem je dat? Een bocht van 180 graden.
Door Annmarie (Tumbleweed) Sauer, met dank!
|