INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
16-08-2012
LEONARD PELTIER: VIERT 68ste VERJAARDAG IN DE GEVANGENIS!
Op de avond van woensdag,12 september komen
wij bijeen in Den Hopsack om de 68ste geboortedag van Leonard
Peltier te vieren.
68 levensjaren waarvan 36 jaar onschuldig in
de gevangenis!
Noteer alvast de datum in uw agenda.
Programma- details en aanvangsuren worden
later meegedeeld.
MURDER STATE: CALFORNIAS NATIVE AMERICAN
GENOCIDE, 1846-1873
Bron: Indian Country Today- Door Steven
Newcomb.
Het boek van Brendan Lindsay, onlangs
uitgegeven door University of Nebraska Press, is een hartverscheurend en zeer
informatief boek.
Het boek geeft een nauwkeurig gedetailleerd en
begrijpelijk verslag van de moordende behandeling van het oorspronkelijke
volk van California door de Euro-Amerikanen die ten tijde van de goudkoorts het
land overrompelden. Blanke burgers gebruikten democratische normen als een
middel voor volkerenmoord tegen de oorspronkelijke naties en mensen van
California.
Het werd methodisch, wel- overwogen en perfect
uitgevoerd met dodelijke en afschuwelijke resultaten.
Voor het (soms) doden van vee door uitgehongerde
Indianen, en heel dikwijls voor dood vee helemaal niet gedood door Indianen
werden duizenden Indianen lichtzinnig vermoord.
Vigilant- groepen werden democratisch
gevormd, gesteund door de plaatselijke burgers ,om op Indianen te jagen en hen
te doden als waren zij dieren die voorbestemd waren om geslacht te worden.
Het leven van het vee was waardevoller dan het
leven van de Indianen die hen in de weg liepen en moesten verwijderd worden
door dood of uitbanning zodat de blanken zich ongestoord de waardevolle
Indiaanse gronden en bronnen konden toe-eigenen.
Dit alles gebeurde in de geest van Manifest
Destiny!
In die tijd was kidnapping en verkrachting van
Indiaanse vrouwen sport en ontspanning voor de blanke mannen die onder de
blanke wetten niet konden vervolgd worden voor hun wandaden. .
De Kidnapping van overlevende Indiaanse
kinderen door blanken vierde hoogtij. Dwangarbeid door Indianen werd een bron om de
blanke economie hoog te houden.
In het hoofdstuk Advertising Genocide,
verhaalt Lindsay de beschrijving van de Indian Island Massacre zoals het
gepubliceerd werd in de Northern Californian Union in 1860 door een 24 jarige gast-
redacteur genaamd Francis Bret Harte.
Lindsay stelt dat aangezien vrouwen en
kinderen toch ongewapend waren de vrijwilligers hun munitie spaarden door hen dood
te hakken met messen en bijlen.
Harte, de gast- redacteur gaf uitleg over dat wat er gebeurd was met
het Wiyot volk onder de uitroeiing doctrine:
Kleine kinderen en oude vrouwen werden genadeloos
gestoken en hun schedels verpulverd met bijlen....oude vrouwen wentelden zich
gerimpeld en afgeleefd in hun bloed, hun hersenen kleurden hun lange grijze
haren.
Kinderen met hun door bijlen gekloven
gezichten en afschuwelijke wonden op hun lichaam.... Er werd geen verzet
geboden maar de slachters deden hun vuile werk wanneer hun slachtoffers bijeenkropen
om bij elkaar bescherming te zoeken zoals schapen.
Er werd weinig geschoten, de meeste lichamen waren gewoond aan het hoofd.
Lindsay schrijft dat Harte door de locale
bevolking als verader van zijn eigen ras beschouwd omdat hij het monsterachtige
gedrag van de Euro- Amerikanen aan het licht wou brengen.
Een grand jury (jury die beslist of er
voldoende gronden voor rechtsvervolging aanwezig zijn) besliste dat er geen
bewijzen waren
Een uitgever van de Humboldt Times schreef dat:
mensen die het bloedbad betreurden en krokodillentranen weenden voor de arme
Indianen, idioten waren.
In zijn voorwoord zegt Lindsay over de zeven
jaar als professor aan de universiteit: Ik heb vele studenten , collegas en
faculteiten gehoord die onwillig waren om te accepteren dat in California en de
US tijdens de 19° eeuw volkerenmoord gepleegd werd op Amerikaanse Indianen.
Zij waren ervan overtuigd dat het enorme
verlies van mensenlevens een ongewild gevolg en soms een noodzakelijk kwaad was
voor de vooruitgang van de western beschaving."
De conclusie na het lezen van Murder State is
dat de behandeling van de Indiaanse naties een geschiedenis is van dominantie,
onmenselijkheid en volkerenmoord.
Zodra op 12 augustus de dag aanbrak vertrok
Kris Barney vanuit zijn woning in Rough Rock, Navajo Natie ,naar de Base of the
Holy San Francisco Peaks nabij Flagstaff.
Hij verklaarde de reden voor zijn lange mars
als volgt:
De heilige San Francisco Peaks zijn in
gevaar. Onze cultuur, onze ceremonies, ons bestaan als Dine (Navajo) volk
wordt bedreigd door de Arizona Snowbowl en hun voortdurende uitbreiding op de
sacrale berg Dookoo slidd. Deze berg is voor meer dan 13 inheemse volken
sacraal en zij plegen volkerenmoord door het vernietigen van het milieu op deze
heilige berg waar wij onze kruiden halen voor medicijnen en waar wij bidden. De San Fracisco Peaks zijn essentieel voor
onze gezondheid en welzijn als menselijke wezens.
Met mijn lichaam, met mijn gebed, met mijn
twee voeten wil ik een boodschap sturen aan alle onze naties om samen het
probleem met de Arizona Snowbowl en de constructie van een pijplijn die
afvalwater van Flagstaff naar een opslag - vijver op de top van de San Francisco
Peaks moet stuwen.
Op dit moment zijn ze bezig met een eeuwenoud
bosom te hakken om plaats te
maken voor nieuwe ski-liften en uitbreiding van de recreatiezone. Zij bedreigen inheemse plant-en diersoorten en
schenden de sacrale plaatsen waar wij gaan bidden en alle levende dingen eren.
Ik reik mijn hand naar alle inheemse en niet
inheemse volkeren,Navajo,Hopi,Havasupais,Apaches om samen met mij te stappen. De Peaks hebben ons nodig
Wanneer alles volgens plan verloopt zal Kris
Barney op 18 augustus ter plaatse zijn.
Een Sunrise gathering is voorzien op de
Snowbowl Parking Lot(s) Base of the Mountain.
Giften voor voedsel,water en benzine (voor de
support wagens) en twee paar stapschoenen worden in dankbaarheid anvaard.
Lopers, stappers, story tellers, jongeren, volwassenen,
ouderlingen, medicijnmensen, en iedereen is welkom om mee te stappen.
Al wat er gevraagd wordt is om dit te doen met eerbied voor het sacrale van de mars.
PeSla is een streek in de Black Hills van
Zuid Dakota (ten westen van Rapid City) dat voor het Lakota volk als zeer
sacraal beschouwt wordt.
De streek is momenteel eigendom van de
Reynolds familie die op 25 augustus e.k. 2.000 acres willen verkopen aan de
hoogste bieder.
Het is meer dan waarschijnlijk dat de Staat er
een weg wil aanleggen om de sacrale plaats verder voor ontwikkeling open te
stellen.
De zeven groepen van het Lakota/Dakota/Nakota
volk aka Oceti Sakowin(Great Sioux Nation) proberen zoveel mogelijk geld in te
zamelen zodat zij een deel van de PeSla kunnen aankopen en beschermen voor
toekomstige generaties.
Help het Lakota volk!
De Rosebud Sioux Tribe heeft reeds $50.000
uitgetrokken voor de aankoop.
Help hen dit bedrag uit te breiden zodat zij
toch een groot deel kunnen beschermen.
Veel van de Sioux stammen leven in grote
armoede en hebben geen bloeiende casino inkomsten zoals de media het probeert
voor te stellen.
Maar zij blijven vechten voor dat wat voor hen
sacraal is!
Ga naar: http://www.indiegogo.com/PeSla-LakotaHeartland
OGLALA SIOUX TRIBE IN ZUID DAKOTA WORSTELT MET TOERISTEN KWESTIE.
De Oglala Sioux Tribe beslaat een schijnbare toplocatie
in zuid Dakota; een uitgestrekt pittoresk reservaat nabij een kruispunt voor de
toeristen die Mount Rushmore, de Badlands, de historische oude stad Deadwood en
andere populaire sites bezoeken.
Maar musea, hotels, restaurants of zelfs
voldoende sanitair zijn hier niet te vinden omdat de Lakota geen moeite doen om
bezoekers en hun toeristendollars aan te trekken ondanks de armoede.
Een generatie nadat vele Amerikaanse Indianen
hun geschiedenis kleurden voor profijt zijn de Oglala Sioux het nog steeds niet
eens over hoeveel en wat precies uit hun cultuur ze willen delen .
Nick Tilsen, executive director van Thunder
Valley, een non-profit organisatie in Pine Ridge die de Lakota tradities en
taal onderwijst aan de jongeren zegt:
Het is toch te begrijpen dat het
verdomd hard voor ons is om onze taal en cultuur waarvan grote delen hardhandig
uitgeroeid werden nu te gaan uitbuiten voor geld.
Toerisme is big bussiness voor sommige van
de best bekende stammen in het land die fortuinen binnenhalen uit de casinos
en andere handel.
De Navajo natie in het zuidwesten kreeg verleden
jaar zon 600.000 bezoekers die $113 miloen spendeerden. Europese toeristen vallen
gretig in de toerist- traps. Het Cherokee Nations Heritage Center museum
mocht 45.000 bezoekrs verwelkomen.
Maar de Oglala Sioux zijn een uitzondering.
Zij bezitten slechts de Prairie Wind een
door de stam geleidt casino en hotel complex aan de westkant van het reservaat
en het onlangs geopende kleinere casino in Martin, een stad aan de zuidrand van
het reservaat.
De stam is niet helemaal gekant tegen
ontwikkeling, maar de vraag blijft: welke delen uit onze cultuur willen we
beschermen en wat willen we delen aldus Nick Tilsen.
Sommige tribale leden denken dat de Wounded
Knee bloedbad- site waar meer dan 250 mannen, vrouwen en kinderen werden
afgeslacht door de 7th cavalerie in 1890 een toerist attractie met een museum
moet worden. Anderen verzetten zich heftig tegen het idee
en vinden het totaal respectloos.
Maar dat houdt de toeristen niet tegen.
Het is niet duidelijk hoeveel toeristen het
reservaat en de Wounded Knee - site bezoeken want niemand houdt de getallen
bij, maar vele stamleden willen dat de site blijft zoals het is.
Het museum in Wall, zuid Dakota dat tevens
eigenaar is van Wall Drug, een bekende groep winkeltjes en toeristen attracties
die western kitch verkopen aan toeristen ligt 100 mijlen ten noorden van het
reservaat.
Het Wall Museum heeft géén bindingen met de
Oglala Sioux alhoewel medestichter Lani Van Eck beweert dat ze de zegen
gekregen heeft van de inwoners van Wounded Knee toen ze het museum openden in
2003.
WAARSCHUWING :In ons eigen landje bloeit de handel in native
spiritualiteit ook weer hoog op. Sjamanencursus- zweethutten- Healing e.a. aan
prijzen tussen 100 tot 1000 worden aan de man gebracht.
Heel veel rituelen" worden aan het Lakota volk
toegeschreven.
Bedenk steeds dat de traditionele Lakota
stamleden en Elders dit verwerpelijk vinden!
LEONARD PELTIER -NAIS OP HET FESTIVAL VOOR HET VOLK-NOORD BELFAST,IERLAND
LEONARD PELTIER -NAIS OP HET FESTIVAL VOOR HET
VOLK-NOORD BELFAST,IERLAND
Foto rechts: Geri Timmons - LPDOC chapter Ireland
FEILE AN PHOBAIL - FESTIVAL OF THE PEOPLE
De samenwerking met de groep Ireland for
Peltier kan beslist een succes genoemd worden.
Aan het standje in Falls Park, Noord Belfast
bleek dat solidariteit geen ijdel begrip is . De Leonard Peltier T-shirts die
we meegebracht hadden werden vlot verkocht. Opvallend was het hartverwarmende
respect en interesse van jong en oud voor de zaak Peltier.
LAOCH SAOL LEONARD PELTIER
WARRIOR THE LIFE OF LEONARD PELTIER
Op 6 augustus werd de film vertoond in
St.Marys University College. De opkomst was groot.
Het debat dat volgde op de lezing door Geri
Timmons, LPDOC chapter voor Ierland was boeiend en leerzaam.
Verschillende POWs (Prisoner of War Troubles
1969-1998) woonden de lezing bij.
Plannen werden gemaakt voor een hechtere
samenwerking tussen de Europese groepen die werken voor de zaak van Leonard
Peltier.
St.Mary's University College, Falls Road, North Belfast