INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
08-07-2012
BERICHT AAN VRIENDEN EN SYMPATHISANTEN VAN LEONARD PELTIER
BERICHT AAN VRIENDEN EN SYMPATHISANTEN VAN LEONARD PELTIER
Deze morgen kregen we het bericht uit Fargo (LPDOC
hoofdkwartier) dat Delaney Bruce, de drijvende kracht achter het LPDOC,
noodgedwongen haar werk voor het LPDOC moet stopzetten.
Op 13 juni 2012 werd vastgesteld dat zij kanker aan de
eierstokken -fase 3 heeft.
Tot haar grote frustratie kan ze niet meer werken voor de
zaak Peltier.
Zij vraagt ons om te volharden in de strijd en slechts te
stoppen wanneer de vrijheid gewonnen is.
Daar Delaney niet hoort bij de blanke stinkend -rijke elite
van de USA kon zij zich geen peperdure ziekteverzekering veroorloven.
En nu stapelen de rekeningen zich op :ER onkosten,lab
testen,CT Scan,Gyn ereloon, uitgebreide operatie en nu en verlengde chemo kuur.
Delaney die haar hele leven gevochten heeft voor anderen
heeft nu zelf hulp nodig.
De stemming was 15 tegen, 6 voor en 3 onthoudingen.
Navajos die tegen stemden zeiden dat het een plan is,
beraamd door Arizona Senators, corrupte politiekers en niet-Indiaanse advocaten
om de waterrechten van de Navajos te stelen voor het Navajo Generating
Station, een van de smerigste steenkoolcentrales in de US, en ten voordele van de niet-Indiaanse bevolking in Arizona
zodat zij hun spilzuchtige leventje kunnen voortzetten.
Katherine Benally,afgevaardigde van de Navajo raad zegt: Tribale stammen van over het hele land
kijken naar ons om te zien of wij gaan knielen en buigen voor de federale
overheid. Laat ons nu niet ons eigen volk in de steek laten, maar ook niet alle
inheemsen van de verenigde staten.
Terwijl vele Navajos het moeten stellen zonder lopend water
en elektriciteit moeten ze wel leven met de pollutie en ziekten door
steenkoolmijnen en steenkoolcentrales,samen met olie en gas bronnen en
onontgonnen uranium mijnen van de koude oorlog.
Behalve de ziekten en pollutie is het land op Black Mesa
verwoest door kolenontginningen door Peabody Coal enNavajo Generating Station om elektriciteit te produceren die
wegvloeit uit het Navajo land naar de steden in het zuidwesten.
STEENKOOLCENTRALES NABIJ TRIBAAL LAND OORZAAK VAN ZIEKTEN
STEENKOOLCENTRALES NABIJ TRIBAAL LAND OORZAAK VAN ZIEKTEN
Bron: diverse foto: http://earthjustice.org/illwind
Op het kerkhof van de Moapa
River Reservation dat achter de voorvaderlijke jachtvelden en de kleine
karige huisjes op een barre heuvel ligt ,treft men de graven van veel te jong
gestorven stamleden aan.
Hun dood waart als een spook door deze kleine woestijn
gemeenschap buiten Las Vegas. Kinderen spelen niet meer buiten, bang dat zij de volgende
zullen zijn. Ouderlingen houden hun vensters gesloten in de hoop de lucht
die hun volk doodt buiten te sluiten. Zij vermijden voedsel te kweken op het land dat hun
voorouders voorzag in hun levensbehoeften.
De Moapa Paiutes
hoeven niet ver te gaan om hun vijand te zien : de steenkoolcentrale die de
lucht en het water van het reservaat in zuid- Nevada vergiftigd is zichtbaar
vanuit elk huis.
Iedereen is ziek,
zegt Vicki Simmons wiens broer 10
jaar gewerkt heeft aan het Reid Gardner GenerationStation voor hij gestorven
is op 31 jarige leeftijd.
Yvette Chevalier
zei dat ze ,nadat ze terug in het reservaat kwam wonen ziek werd na een paar
weken.
Vernon Lee,voormalig
voorzitter van de stam zegt dat men al niet meer opkijkt wanneer er weer eentje
moet worden opgenomen in het ziekenhuis.
Er zijn heel veel
hartaanvallen, vele jonge mensen zijn gestorven.
Wanneer kolen brandt komen
koolzuur, zwavel dioxide, stikstofoxides en kwikzilver -verbindingen in de
lucht. Onderzoek heeft
aangetoond dat deze fijne deeltjes in verband kunnen gebracht worden met
ernstige gezondheidsproblemen en vroegtijdige dood. Kinderen en ouderen in
het bijzonder zijn heel kwetsbaar, zegt Colleen McKaughan, ass.direct. van de EPA air div.
Simmons ,wiens 31
jarige broer gestorven is ziet de Nevada steenkoolcentrale vanuit haar
keukenraam. Het herinnert haar steeds aan de dood van haar broer.
Zij maakt zich zorgen over haar 24 jarige zoon die ook op de
centrale werkt en steeds thuiskomt met asgrauw gelaat. Zijn vrouw is zwanger van Simmons eerste kleinkind.
Het land is
vergiftigd, zegt ze ik laat mijn
vensters gesloten omdat ik er zelfs niet meer naar kan kijken.
LOS DERECHOS DE LA PACHAMAMA is een emotionele en
inspirerende video die tot stand gekomen is als een gezamenlijk project tussen
vijf inheemse gemeenschappen in Peru.
USA 4 JULI FEESTDAG VAN DE ONAFHANKELIJKHEID VAN DE IMMIGRANTEN
USA :4 JULI FEESTDAG VAN DE ONAFHANKELIJKHEID VAN DE
IMMIGRANTEN
Op 4 juli wordt de dag in 1776 herdacht toen
vertegenwoordigers van koloniaal Amerika de onafhankelijkheid -verklaring
goedkeurden en daarmee duidelijk maakten dat zij zich afscheurden van Engeland
en een soevereine regering wilden stichten.
Wij weten allemaal wat dàt betekende voor de Amerikaanse
Indianen wiens aantal reeds dramatisch gekrompen was sinds de eerste Europese
ontdekkingsreizigers voet aan land gezet hadden.
Ten tijde van de revolutie bevonden de 13 Amerikaanse
kolonies zich niet ver achter de Atlantische kustlijn en vele Europese
nederzettingen leefden nog in samenhorigheid met de Native bevolking.
Maar het werd al vlug duidelijk dat de immigranten hun
zinnen gezet hadden op een all-out continentale uitbreiding, en een eigen
natie stichten maakte deel uit van het proces.
Amerika heeft zijn soevereiniteit gewonnen op de kap van de
Amerikaanse Indianenen de
geïmporteerde zwarte slaven die een groot deel van de besparing op arbeidskrachten
uitmaakten.
Vinden we het dan gek dat Amerikaanse Indianen niet zo
vrolijk zijn op deze dag?
Verschillende inheemse naties doen wat het christendom hen geleerd
heeft : wanneer je de heidense
vieringen niet kunt uitroeien neem je ze over en transformeerze voor eigen doel.
Vandaar dat veel Amerikaanse Indianen vandaag Powow
ceremonieën hebben om de zomer te
vieren!
Blanke Shamanen en plastic Medicijnmannen is een
documentaire die de popularisatie en commercialiseringvan Native American spirituele
tradities door blanken behandeld.
Belangrijke vragen worden gesteld aan diegenen die rituele
en sacrale ceremoniën uitbuiten en aan diegenen die de sacrale rituelen moeten
beschermen.
De documentaire is thematisch opgevat en behandeldromantische stereotypering en na-aperij,
het ongeduld van de New Age beoefenaars in contrast met het feit dat Inheemse
spirituele tradities reeds duizenden jaren oud zijn, en de bekeringsdrang van
de New Age beoefenaars.
De film laat de stem horen van verschillende Native
gemeenschappen en praat over culturele betamelijkheid met humor, gerechtvaardigde
woede en bedachtzaam inzicht.
LEES DE VOLGENDE PUNTEN DIE JE MOET WETEN OVER NATIVE
SPIRITUALITEIT.
NATIVE geloof - systemen
zijn gemeenschappelijk en niet gericht op het individueel geloof zoals het
Christendom.
Zij zijn vooral EIGEN
AAN DE STAM.
Er bestaat geen generisch
Indiaanse vorm van spiritualiteit.
Er zijn zoveel verschillen van stam tot stam als daar zijn
tussen het Hindoeïsme en de Church of England.
Niemand die bij zijn verstand is zal deze twee mengen en
verkondigen als Indo-Europees.
Toch presenteren frauduleuze geestelijke leiders een
hutsepot van stukjes en beetjes uit verschillende religies dooreen.
TRADITIONELE
ouderen zijn zeer voorzichtig met het veranderen van gewoonten of met andere
gewoonten te mengen. Heel uitzonderlijk kan het wel eens gebeuren, maar dan
zijn er tientallen jaren van discussies aan voorafgegaan.
Frauduleuze geestelijke leiders gaan daar losjes en lukraak
mee om op een manier die toont dat zij geen begrip en respect hebben voor het
sacrale.
TRADIONELE ouderen
geloven er NIET IN dat zomaar eender wie die zich geroepen voelt ceremoniën kan
uitvoeren.
Frauduleuze geestelijke leiders laten iedereen hun eigen
foute versie van een ceremonie ondergaan en/of uitvoeren en dit voor soms veel
geld.
b.v. VISION QUESTS
werden enkel gedaan door jongens tussen
12 tot 14 jaar (overgang van jongen
tot man).
Frauduleuze geestelijke leiders verkopen quests voor veel
geld aan goedgelovige mannen en vrouwen.
Dan is er nog het meest kwalijke feit dat men wijsmaakt dat
mensen een cursus kunnen volgen om shamaan te worden.
Deze cursussen kunnen tot duizenden euros oplopen.
Wat een gebrek aan respect tonen deze mensen voor het native
volk, maar ook voor hun eigen volgelingen wiens goedgelovigheid wordt
uitgebuit.
KLIMAATVERANDERING : WANNEER WORDT DE WERELD WAKKER?
KLIMAATVERANDERING :
WANNEER WORDT DE WERELD WAKKER?
Door Terrance
H.Booth,sr., Tsimshian
Het was triest om een foto te zien van een dode ijsbeer op
een plek ver verwijderd van zijn leefmilieu. Geen ijs rond hem te bespeuren.Het arme dier heeft ver moeten reizen om dan de hongerdood
te sterven.....
... TEKENEN VAN VERANDERING IN MIJN THUISLAND.
Een der meest alarmerende verandering is het verdwijnen van
de inheemse soorten.
Caribou, sinds eeuwen het basis voedsel van de Inuit, zakken
door het eens zo sterke ijs. Ijsberentrekken verder naar het noorden, ook de zeehonden die het pakijs nodig
hebben om veilig hun jongen ter wereld te brengen trekken weg.
Daar waar traditionele Noordpool soorten noordwaarts trekken
nemen nieuwe soorten hun plaats in. Men heeft nu Grizzly beren opgemerkt in het territorium dat
eens door ijsberen gedomineerd werd. Zalmen, vroeger nooit gevangen hier in het verre noorden
spartelen nu in de netten van de vissers.
Die veranderingen maken het jagen en vissen zeer moeilijk:
Zelfs met al de
kennis die generatie op generatie werd doorgegeven kunnen wij de seizoen
-migraties niet meer voorspellen, zegt Jennifer Castleden, project officier van het International Institute of Sustainable Development.
Zichtbare veranderingen aan het land zijn o.a. het stijgende
water en het verzwakken van de permafrost die een bedreiging vormen voor de
fundamenten van de huizen en de enige weg die naar onze gemeenschap leidt.
Wetenschappers en andere teamleden van het project zijn in
het afgelopen jaar viermaal naar Sachs
Harbour gereisd om de klimaatveranderingen die de gemeenschap ervaart vast
te leggen.
Dat resulteerde in een 42- minuten durende video met
commentaar van inwoners van Sachs Harbour over de drastische veranderingen die
dezebuitenpost van de Noordpool
treft.
De video zal vanaf november te verkrijgen zijn.
Klimaatverandering
is geen verre bedreiging meer maar een realiteit zegt Castleden , Deze gemeenschap
is de kanarie in de koolmijn van de klimaatverandering. Inuit zijn een oeroud
volk.
Onze manier van leven
is afhankelijk het natuurlijk milieu en dieren. Klimaatverandering
vernield onze leefomgeving en tast onze cultuur aan. Maar wij weigeren om
te verdwijnen. Wij weigeren om een voetnota te worden van de globalisering.
De klimaatverandering aan
de Noordpool is aan het uitbreiden. Wat vandaag met ons gebeurd zal heel vlug in
de rest van de wereld gebeuren .Onze streek is de barometer van de aarde.
Wanneer je aarde wil
beschermen, kijk dan naar de Noordpool en luister naar wat de Inuit te
vertellen hebben.
Een nieuw boek van de alom geprezen schrijver Chris Hedges in samenwerking met de grafisch
kunstenaar Joe Sacco verkend de
armste en de meest uitgedunde steden van Amerika, in een poging om onze
collectieve toekomst te voorspellen wanneer de hebzucht van de corporaties
voortgaat met amok te maken. Destruction,Days of
Revolt is het eerste boek dat de twee auteurs samen hebben uitgegeven
gebaseerd op interviews tijdens hun reizen.
Het begint met Pine
Ridge,Zuid Dakota. Hedges en Sacco onderzoeken de verwoestingen die
in het verleden en heden aangericht werden/worden op de Indiaanse bevolking
een verhaal dat de toon zet voor hoe redmiddelenen gemeenschappen uitgebuit werden sinds het begin.
Van Pine Ridge gaat het naar Camden, New Jersey . Hedges en Sacco belichten de eind fase van wat er
gebeurd met steden die over geïndustrialiseerd zijn en dan in de steek gelaten
werden omdat er geen profijt meer was te halen.
Welch, West Virginia
,de derde plaats in het boek : een mega voorbeeld van vernieling van het milieu
door de koolmijn industrieën die zowel het land als de gezondheid van de mensen
verwoesten.
De werk ervaringen met slavernij van immigranten in Immokalee, Florida, is de focus van het
vierde hoofdstuk in Days of Destruction,
Days of Revolt.
Liberty Square, New
York, de geboorteplaats van de Occupy Wall Street beweging eindigt het boek
met de hoopvolle nota dat Amerikanen eindelijk verband zien tussen hun eigen
levens en de corporatieve hebzucht van de Wall Street elite en revolteren!
Het boek is te verkrijgen bij Amazon.com
Luister hier naar het volledige radio programma : Listen to the entire program