INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
03-01-2012
VANDAAG IN DE GESCHIEDENIS
3 januari
1879 US Army Captain HENRY WESSELS, gestationeerd in Fort Robinson (noord west Nebraska), ontvangt orders van Generaal SHERIDAN en de minister van Binnenlandse zaken CARL SCHURZ dat DULL KNIFE en zijn CHEYENNES moeten terugkeren naar hun reservaat.
KATERI TEKAKWITHA , EERSTE NATIVE AMERICAN HEILIGE
Bron Suracuse.com, door Sean Kirst /The Post Standard
Twee weken geleden kondigde paus Benedict XVI dat Kateri
Tekakwitha (mohawk uitspraak Gad-a-lee) één der zeven nieuwe katholieke
heiligen zal worden.
Verhalen rond de lelie van de Mohawks werden reeds generaties lang doorverteld. Er
gaat een verhaal hoe Mohawk jagers ,die verdwaalden in het woud ,door een
licht gezonden door Kateri de weg naar huis terug vonden. Native katholieke kinderen leerden het verhaal over Kateri
van hun ouders.
Kateri was het kind van een Algoquin moeder en een Mohawk
vader die in de 18° eeuw in een nederzetting leefden nabij het tegenwoordige
Fonda. Toen zij nog een kind was werd de hele familie getroffen
door de pokken. Zij overleefde de ziekte en bleef alleen achter met een
geschonden gelaat en aangetast gezichtsvermogen. Zij leefde een eenzaam en teruggetrokken bestaan en zocht
troost in het katholieke geloof.
Toen ze 19 jaar oud was werd zij gedoopt door Jaques de Lamberville
,een Jesuit missionaris die werkte bij de Mohawks en Onondagas.
Door haar bekering werd zij door sommigen Iroquois
gemeden. Daarom vertrok zij voor een lange tocht naar Kahnawake (Quebec).
Onderwijl beoefende ze zelf-kastijding, zij was ervan overtuigd dat pijn lijden
de beste manier was om met god te communiceren. Zij was ook bekend voor haar
onbaatzuchtige hulp aan haar medemensen.
Binnen de Six Nations werd Kateri al vlug als een heilige beschouwd. De kerk heeft
dit na 300 jaar erkend.
1838 Op deze dag zullen er 3.538 CHICKASAW gearriveerd zijn aan FORT COFFEE in oost-Indian Territory.
1881 Volgens legerrapporten heeft Majoor GEORGE ILGES met 300 manschappen en 12 stuks artillerie een group van 400 POPLAR CAMP SIOUX van Montana omsingeld op de MISSOURI RIVER. De Sioux vluchtten het woud in maar door het kanonnen vuur werden ze tot overgave gedwongen.Ilges zal meer dan 300 Sioux gevangennemen, 200 paarden,69 vuurwapens en een grote hoeveelheid voorraden. 8 Sioux zullen gedood worden tijdens het gevecht en 60 zullen ontsnappen.
Vele mensen
van verschillende stammen hebben verklaringen neergelegd bij de rechtbank in
Flagstaff in de zaak over het herwonnen afvalwater waarvan men sneeuw wil gaan
maken om meer ski mogelijkheden te hebben. Die skipiste bevindt zich in een
gebied waarvoor bijzondere vergunningen vereist zijn, namelijk de Arizona Snow
Bowl. Op dat ogenblik werden de plannen daardoor tenminste gedurende een tijd
tegengehouden. De verklaring van Frank Mapatis is belangrijk omdat hij spiritualist is
en beoefenaar van de kruidengeneeskunde. In de zomer 2004 legde hij uit aan de
mensen van de Forest Services die verantwoordelijk zijn voor bossen waarom
hij zo bezorgd is over die zaak. Die conversatie maakt nu deel uit van de DEIS,
de Draft Environmental Impact Study die overeenstemt met wat wij ontwerp
milieueffectrapportage noemen.
Frank gaat
vaak naar de San Francisco Peaks om geneeskrachtige kruiden te vergaren voor
ceremonieën en voor het gebruik bij specifieke aandoeningen van mensen in zijn
gemeenschap. Hij stelt de kruiden ook ter beschikking van de andere spirituele
leiders van de stam. Dit betekent dat het feit dat hij naar de berg gaat,
nuttig is voor vele Hualapai. Wij weten dat het vergaren van kruiden en planten
voor medicinaal gebruik een religieuze activiteit is en dat men gepaste offers
moet geven voor de planten en de berg waarop de planten worden verzameld. De
geneeskracht komt van de plant zelf en van de gebedsveren en andere offergaven
die men op het land achterlaat. Er groeien verschillende soorten
geneeskrachtige planten op de Pieken. De wortel van de osha (Ligustrum porteri)
is erg belangrijk. De osha groeit enkel op grote hoogte en precies in dat
gebied dat bedekt zou worden met die sneeuw uit herwonnen afvalwater. Het is nu
bijna onmogelijk de wortel daar nog te gaan vergaren omdat de offers en gebeden
daar hoogstwaarschijnlijk zouden worden verstoord of vernietigd. Soms gebeurt
dit uit onwetendheid: een toerist neemt een gebedsveer of een ander object mee,
of opzettelijk en dan worden de voorwerpen vernield of is er uit onwetendheid
vandalisme in het spel. De ceremonie verliest aldus haar kracht en zou niets
goeds kunnen bewerkstelligen. Niet alleen de planten zijn belangrijk maar ook
het water uit de bronnen op de Pieken is sacraal omdat het medicinale
krachten heeft. Hij vergaart dit water op gepaste wijze uit deze bronnen en
gebruikt het in de genezingsrituelen die hij leidt.
De Hualapai
ouderen hebben vele generaties lang daar op de San Francisco Peaks planten en
water vergaard en offers gebracht. Het is een diep ingeworteld onderdeel van de
culturele en religieuze praktijk van de Hualapai. De berg zelf maakt ook deel
uit van de oorsprongsverhalen. Nabij de bronnen, die nu de Taylor Bronnen
worden genoemd, leefden de Hualapai lang voordat de eerste Euro-Amerikanen in
dat gebied verschenen. De planten werden op de pieken zelf vergaard en dan
vooral op de noordelijke en westelijke kant van de berg waar nu de Espen, ook
ratelpopulier genoemd, groeien. De osha groeit in de zelfde omstandigheden als
de espen. De Hualapai woonden niet op de berg maar nabij de berg. Hij werd
immers als te heilig beschouwd voor mensen om er op te leven. Te heilig, dat
betekent dat er teveel kracht hangt voor mensen om er altijd te verblijven.
Waar gaat
de algemene bezorgdheid nu over? Het zijn de residus, de chemicaliën en andere
verontreinigende stoffen die in de 1,5 miljoen gallon per dag dus 5.700.000
liter, herwonnen afvalwater zitten. Het is geweten dat resten van deze
afvalstoffen bij het soort herwinning en gebruik van de kunstsneeuw dat hier
gepland wordt in het eindproduct aanwezig blijven. Dat betekent dat als de
sneeuw smelt die stoffen door de planten kunnen worden opgenomen, zelfs op lange
afstand van het werkelijk met sneeuw bespoten gebied. Bovendien bestaat de
bodem uit vulkanische rots. Het valt dan ook te vrezen dat het smeltwater van
de artificiële sneeuw in de grond zou sijpelen en tot bij de bronnen zou
geraken en ook hen zou bezoedelen. Er lijkt onzekerheid te bestaan bij de
wetenschappers hoe groot de risicos zouden zijn. Ik ben er vast van overtuigd
dat in alle gevallen waarin hebzucht de concurrentie aan gaat met genezing en
ceremonies dat dan bij de minste twijfel de keuze behoudend moet zijn, in volle
toepassing van het beginsel van goed rentmeesterschap en onder de toepassing
van het voorzorgsbeginsel, zoals dat is voorgeschreven door de Europese Unie.
Stel je
voor dat je naar een zweethut gaat waarbij het water uit een mogelijk vervuilde
bron van de berg wordt gebruikt. Jij ademt dan de dampen in waarin gif kan
zitten... Dat kan niet. De berg zou zijn nut verliezen in de genezende en de
ceremoniële praktijken van de Hualapai.
Frank: Water en planten worden gebruikt bij diabetes
en kanker, eigenlijk bij alle ziekten. Ook voor ziekten die nieuw zijn voor
ons. Wij zullen er nieuwe middelen voor vinden. Er moeten planten zijn die
ertegen gebruikt kunnen worden. Toen de Europeanen hier voor het eerst kwamen,
wisten ze niet dat ze ziekten, een dieet en een levensstijl mee hiernaartoe
brachten. Dus kunnen misschien een paar mensen gered worden door de San
Francisco Peaks. Misschien vinden de Hualapai hun centrum, hun kern op die
berg. Onze oorsprong is van daar: het is als de Ark van Noah en moet op de
zelfde respectvolle manier behandeld worden als de berg Ararat. Een vrouw is
daar aan land gekomen in een holle boomstam, na de grote zondvloed. Het is ons
bijbelverhaal. In dit geval kunnen mensenwetten de dingen goed of slecht doen
uitdraaien voor ons. Maar het beetje geld voor het skigebied maakt de dingen
niet goed voor ons. Eén van de voorouders koos die berg, en zodoende moeten wij
zorg dragen voor onze oostelijke berg, zodat hij dan weer voor ons kan zorgen.
In het westen is er Spirit Mountain die nu Newberry Berg heet. Wij werden
tussen die twee bergen geplaatst om te leren leven van het land, te eten en te
jagen. In de nieuwe wereld moet er ook een opleiding bij komen. Maar men moet
wel het evenwicht bewaren anders vergeet men alle spiritualiteit. Onze verhalen
vertellen ons dat wij moeten lopen. Wij moeten boodschappers zijn, en zuiver
zodat de mensen overleven door juist en gezond te eten, door te werken, door
productief te zijn en in evenwicht. Dat is wat wij het centrum vinden noemen
en in de stroom en wenteling van het universum. s Nachts zien we de melkweg
boven ons als een brede witte weg, als een klok, als de cirkel van het heelal.
Wij zien alleen maar het oostelijk gedeelte. In het centrum van het heelal
begon het leven. Wij zitten ver weg ergens aan de rand en kijken naar de
Melkweg. De geesten nemen die weg en dat helpt het universum stromen. Het geeft
leven en schoonheid, leeft en beweegt...
De saga van
de San Francisco Peaks gaat op en neer. De eerste uitspraak luidde we zijn
veilig, althans voor een tijdje. De rechtbank besliste in de lente van 2007 ten
gunste van de berg en de bronnen. Dank zij iedereen die gewerkt heeft voor de
Peaks zouden zij ongerept blijven. Desalniettemin hebben de sneeuwmakers nu het
geld bijeen gesprokkeld om het arrest in beroep te betwisten. En ze wonnen.
Helaas. Bruce Babbit was in het verleden een milieuvriendelijk man en hij had
de coalitie van indiaanse naties geholpen. Dit keer zat hij in de rechtzaal
naast de mensen van de Snowbowl. Hoe noem je dat? Een bocht van 180 graden.
1794 Na het afsluiten van de vredesovereenkomst met de US op 7 november zullen vandaag de CHEROKEE en CHICKAMAUGA Indianen en de US hun gevangen uitwisselen. Dat maakt een definitief einde aan de Chickamauga oorlog.
1813 Vandaag zullen Indiaanse en Britse troepen onder het bevel van GENERAAL PHINEAS het dorp BUFFALO, New York aanvallen. Het dorp zal tot op de grond afgebrand worden. Settlers keren later terug en bouwen het dorp terug op.
De Leonard Peltier Walk for Human rights is goed en wel van start gegaan. Velen van de 'oude garde' van de American Indian Movement(AIM)waren aanwezig om de stappers te motiveren voor hun vijf maanden durende tocht door Amerika van San Fransisco tot Washington.. Onder hen: Dennis Banks, Tony Gonzales, Fred Short en Lenny Foster. Met de woorden "UNLOCK LEONARD PELTIER! BRING HIM HOME" opende Dennis Banks de "walk".
Maandag ll. voegde Activist en acteur Danny Glove zich bij de LP walk bij 'Occupy Oakland". Glover sprak op een persconferentie en beloofde er in Washington DC in mei 2012 ook bij te zijn. Glover noemde het proces waarbij Leonard Peltier veroordeeld is een "Travesty of Justice".
Bron: My Fox, Spokane Door: Jon Jussero Q13 FOX Nieuws
fotojournalist.
PORT GAMBLE - David Boxley, een artiest uit Port Gamble kerfde een stuk
geschiedenis in hout een 22 foot (1f = 30,48 cm.) hoog stuk geschiedenis.
De houtsnijder werkte aan een TSIMSHIAN ( uitspraak:
SIM-shee-an) totempaal die een verhaal verteld over Native American culturele tradities.
Boxley en zijn zoon zullen op 3 januari naar de hoofdstad
reizen om de totempaal af te werken in een ruimte die open zal staan voor het
publiek.
Het afgewerkt project zal op 14 januari 2012 onthuld
worden in het National Museum of the American Indian, in het Smithsonian in
Washington waar het zal tentoongesteld blijven.
Boxley, voormalig onderwijzer en basketball coach begon in
1986 met het uitsnijden van totempalen .
MEEST GECENSUREERDE NATIVE AMERICAN NIEUWSMAKERS TE GAST IN RADIO PROGRAMMA..
Bron: the
narcosphere door Brenda Norell.
NATIVE AMERICA
CALLING zal vandaag ,vrijdag 30 december gastheer zijn voor de meest
gecensureerde Native American nieuwsmakers.
DEBRA WHITE
PLUME, Lakota van Pine Ridge, S.D., die dit jaar felle strijd gevoerd heeft
tegen de Tarsands Keystone XL pipeline zal een der gasten zijn op de live
National Radio show die gepresenteerd wordt door Harlan McKosato,van de Sac en
Fox Nation van Okla. White Plume, activist en grootmoeder werd in september
gearresteerd bij het Witte Huis. Zij verzet zich ook tegen uranium mijnen op
Lakota land.
Verder zullen te
horen zijn:
KLEE BENALLY ,Navajo. Over het protest om de Sacred San Francisco Peaks in Arizona te beschermen tegen het
maken van sneeuw met rioolwater door Arizona Snowbowl.
Het INDIGENOUS
ENVIRONMENTAL NETWORK (IEN) is ook uitgenodigd in het live radio programma. IEN leden werden
gearresteerd bij het Witte Huis bij het protest tegen de Keystone XL pipeline.
IEN activisten traden op voor de Bescherming van Moeder Aarde.
Twee van deze IEN
nieuwsmakers zijn jonge Native Americans : Kandi Mosset, die de IEN conferentie
leidde in haar thuisland bij de Mandan,Hidatsa en Arikara Nations in Noord
Dakota; en Mohawk fotograaf Ben Powless. Powless en
Youths of the Peaks werden uitgeroepen als Censored News photographers of
the Year.
Native American
vrouwen blijven, in hun thuis gemeenschappen de leiding nemen in de strijd voor
rechtvaardigheid, van OFELIA RIVAS, op OOdham land, tot LOUISE BENALLY op Big
Mountain, Navajoland, tot KAHENTINETHA HORN, uitgever van Mohawk Nation News.
1805 De PIANKESHAW ondertekenen vandaag een verdrag (Wabash)
1847 Tijdens de CAYUSE oorlog worden kolonel Gilliam en zijn 160 mannen aangevallen door Indianen nabij WAILATPU. De Indianen verliezen 20 krijgers en een groot deel van hun voorraden.
De slag bij de Little Bighorn werd gewonnen door de
Indianen. Indiengeneraal George Armstrong Custer de slag gewonnen zou hebben dan zou de
geschiedenis er zeker niet anders zijn gaan uitzien.De cultuur, de manier
waarop de Indianen al eeuwen lang leefden, zou alleenwat vroeger vernietigd zijn. Na de Little Bighorn
hebben her en der nog kleine gevechten plaatsgevonden die definitief eindigden
op die fatale koude ochtend van 29
december 1890 bij Wounded Knee. De Indianen werden in de
reservaten gedwongen. De cultuur, de ziel van de Amerikaanse Indianen werd
door de US regering verguisd. Zij waren niet langer
vrij en onafhankelijk. Nu moesten zij leven van
de barmhartigheid van de blanke Vader; weinig en slecht voedsel, afgedankte
blanke kledij en een schamel dak boven hun hoofd.Velen stierven door
besmet voedsel en de blanke ziekten.Genocide op zijn best!
.....
Wij willen op onze eigen manier leven. Wij kosten de regering niets .Al wat we
wensten was in vrede te kunnen leven en met rust gelaten te worden. Maar men
stuurde soldaten naar ons in het hartje van de winter en zij vernielden onze
dorpen. Zij zeggen dat wij hen afgeslacht hebben, maar dat is wat zij met ons
wilden doen. Wij hebben ons verdedigd en gevochten tot de laatste man.....(Crazy Horse)
29 december 1890
Het bloedbad bij Wounded Knee
Na de dood van Sitting
Bull op 15 december 1890 in Standing Rock vreesden de Hunkpapas voor
represailles. 200 Hunkpapa vluchtten weg om zich bij Chief Spotted Elk (later
Bigfoot genoemd) en zijn Miniconju band te voegen in het Cheyenne River
Reservaat.Spotted Elk was oud en ziek,
hij wist dat alles nu verloren was en besloot om zijn volk naar het Pine Ridge
Reservaat te leiden, waar ze met Red Cloud onder een zekere bescherming konden
leven.
Op 23 december1890 vertrok
Spotted Elk (Bigfoot) met 350 man voor een lange ,koude tocht.
Op 28 december werden zij, ten zuidwesten van de Badlands nabij Porcupine
Butte, onderschept door een afdeling van de 7° cavalerie.
John Shnagrau, scout en vertaler voor het leger was half-Sioux en hij gaf de raad
aan Majoor Samuel M.Whitside om de
Indianen nog niet onmiddellijk te ontwapenen. De soldaten begeleiden de Lakota
5 mijlen west - waards tot bij Wounded
Knee. Daar sloegen zij hun kamp op.Later op de avond
arriveerde kolonel James W. Forsyth
met de rest van de cavalerie en dat bracht de totale som van de aanwezige
soldaten op 500!
Ter vergelijking: er waren slechts 350 Indianen aanwezig waarvan
slechts 120 mannen, de
rest waren vrouwen en kinderen!
De soldaten omsingelden
het kamp en plaatsten vier Hotchkiss kanonnen rond het kamp, de kanonlopen
werden op de tenten gericht waarin de vrouwen en kinderen bijeen zaten.
29 december: Bij
dageraad beval kolonel Forsyth de overdracht van de wapens en de onmiddellijke
deportatie van de Indianen uit de Militaire Zone
Over wat er toen volgde
spreken de verschillende bronnen zich tegen .Hoe dan ook, er ontstond een
schermutseling waarbij plots een geweerschot klonk.
Generaal Nelson A.Miles schreef daarover:
Een
schermutseling ontstond tussen een Indiaan die een geweer vasthad en twee
soldaten. Er viel een schot en het bloedbad begon. Niet enkel de krijgers maar
ook de zieke chief Big Foot en een
groot aantal vrouwen en kinderen die over de prairie probeerden te ontsnappen
werden achternagezeten en afgemaakt.
Aanvankelijk had er een
lijf aan lijf gevecht plaats: bijna de helft van de Indiaanse mannen werden
gedood of gewond nog voor zij de kans kregen om één schot te lossen. Sommige krijgers
slaagden erin een vuurwapen te pakken te krijgen en schoten op de soldaten.
Zonder dekking ,en met de meeste Sioux ongewapend
duurde deze eerste fase slechts enkele minuten. Tijdens het gevecht
werden de vier kanonnen die op het kamp gericht waren afgevuurd naar de
teepeeswaarin de vrouwen en
kinderen zich bevonden. Soldaten werden daardoor
gedood door eigen vuur van hun eigen kanonnen. De vrouwen en kinderen
vluchtten het kamp uit om dekking te zoeken in een nabijgelegen ravijn.
De officieren verloren
alle controle over hun mannen. Sommigen renden als gekken over het slagveld om
de gewonde Indianen af te maken. Anderen sprongen op hun
paarden en achtervolgden de vluchtende Lakota vrouwen en kinderen. In sommige
gevallen tot mijlen ver over de prairie.Het bloedbad was over in
minder dan één uur tijd.
150 Lakota krijgers bleven dood achter. 50 waren zwaar gewond. Het leger telde 25 doden waarvan de meeste door eigen
vuur!
Verslagen
van ooggetuigen
Black Elk (1863-1950) Medicijnman, Oglala Lakota:" Ik weet niet meer hoe het eindigde. Wanneer ik
er nu, op hoge leeftijd, op terugblik zie ik nog even duidelijk , de prairie
bezaaid met afgeslachte vrouwen en kinderen voor mijn ogen als toen ik het met
mijn jonge ogen aanschouwd heb. En ik zie ook dat er nog iets anders gestorven
is op die rampzalige bloedige dag en begraven werd onder de sneeuwstorm. De
droom van een volk stierf daar die dag. Het was een mooie droom....de hoepel
van het volk is gebroken en uiteengerukt.... (1932)
American Horse (1840-1908) Chief Oglala Lakota: Er was een vrouw met een baby in de armen die
afgemaakt werd op het moment dat ze zich wou overgeven....Een moeder werd
neergeschoten, de baby die ze in de armen hield besefte niet dat ze dood was en
dronk nog steeds aan haar borst....vrouwen die met hun babys vluchtten werden
tegelijk doodgeschoten..en nadat de meesten dood waren klonk er een roep dat al
diegenen die niet dood of gewond waren naar voren moesten komen en dan zouden
ze veilig zijn. Daarop kwamen kleine jongens angstig uit de struiken gekropen,
en zodra ze in het zicht waren omsingelden de soldaten hen en werden ze
afgeslacht...
Edward S Godfrey, Kapitein Command.Cod van de 7°
cavalerie: Ik weet dat de mannen niet meer gericht schoten.
Zij waren heel erg opgewonden. Ik geloof dat ze alles uit het oog verloren. Zij
vuurden als bezeten en het leek mij slechts een paar seconden tot er niet
levend meer was; krijgers, vrouwen, kinderen, honden, paarden...àlles werd
afgemaakt...
Hugh McGinnis, 1° bataljon Co.K 7° cavalerie: Generaal Miles, die vanwege een hevige
sneeuwstorm het slagveld pas na 3 dagen kon bezoeken, zag dat er ongeveer 300 door sneeuw bedekte lichamen
verspreid lagen over het landschap, Hij ontdekte tot zijn grote afgrijzen dat
hulpeloze kinderen en vrouwen met babys in hun armen tot 2 mijlen ver
achternagezeten werden en zonder mededogen werden afgeslacht door de soldaten.
Te oordelen aan de slachting die zich hier bij Wounded Knee heeft afgespeeld kunnen we veronderstellen dat de
soldaten alle controle over hun zinnen kwijt waren, want hoé anders kunnen we
zulke wrede daden uitleggen.
Na het
bloedbad
Om de bevroren lijken te
begraven werden er een aantal burgers ingehuurd. Zij verzamelden de
overblijfselen en wierpen hen samen in één graf . De put werd gegraven op de
heuveltop van waarop een Hotschkiss kanon dood en verderf zaaide. Er werden vier, nog
levende babys gevonden die in de sjaals bij hun dode moeder gewikkeld waren. Op het veld telden zij
84 dode mannen, 44 vrouwen en 18 kinderen. Zeven Lakota lagen
dodelijk gewond tussen de lijken.
Generaal Nelson Miles ,
diep geschokt door het gebeurde heeft openlijk kritiek geleverd op kolonel Forsyth
en hem het bevel over de 7° afgenomen. Na een (informeel)
onderzoek door de krijgsraad werd Forsyth enerzijds op de vingers getikt, maar
anderzijds niet verantwoordelijk geacht voor het bloedbad. Het
Oorlogssecretariaat ging niet akkoord met de beslissing van Generaal Miles en
gaf Forsyth het bevel over de 7° terug. Maar Generaal Miles is blijven kritiek
uitoefenen op Forsyth omdat hij zeker wist dat deze opzettelijk orders
genegeerd had teneinde zoveel mogelijk Indianen uit te roeien.
Miles vertelde
onomwonden dat Wounded Knee géén toevallig drama maar een opzettelijk bloedbad
was.
De reactie van heet
Amerikaanse publiek op het bloedbad was over het algemeen positief. Kolonisten die dicht bij
de reservaten woonden zagen het bloedbad als hetuitroeien van een
moordzuchtige sekte; anderen verwarden de Ghost Dancers met Indianen in het algemeen.
L.Frank Baum (de latere schrijver van de Wonderful
Wizard of Oz) schreef op 3 januari 1891
in zijn rubriek in de krant The Aberdeen Saturday Pioneer :
Onze krant (The Pioneer) heeft
reeds meermaals verkondigd dat onze veiligheid afhangt van de totale uitroeiing
van de Indianen. In plaats van dit te negeren zouden
we het beter ernstig nemen en deze wilde en ontembare creaturen van de aarde
doen verdwijnen. Pas dan zullen onze kolonisten een
veilig bestaan kunnen opbouwen. Zoniet mogen we van die roodhuiden
in de toekomst evenveel problemen verwachten als in het verleden.
Frank Baum had reeds
meermaals in zijn krant opgeroepen tot totaleuitroeiing van de Indianen.
In 1903 richtten de nakomelingen van de slachtoffers een monument op bij
Wounded Knee.
In 1986 riep een groep die zich BIGFOOT MEMORIAL RIDERS noemden een
mars in het leven om de slachtoffers te herdenken en te eren. Deelnemers reden in
bittere koude en zonder voedsel het lange traject dat hun voorouders gegaan zijn
tot Wounded Knee.
Film Wounded Knee Massacre :klik op link in bijlage
Eén der vier baby's die enkele dagen na het bloedbad nog levend ,bij hun dode moeders aangetroffen werden was een meisje. Men bracht haar onder bij een Lakota familie die haar de nodige zorgen toedienden. Brigadier Generaal Leonard W.Colby, een ambitieuze carriére jager, die al niet zo hoog in aanzien stond bij het leger, zag in het meisje meteen een middel om zijn carriére een 'boost' te geven. Hij zal haar bezitten als een "levende curiosa". Hij doopte haar ZINTKALA NUNI (Lost Bird). Na zijn echtscheiding van Clara Bewick, een bekende suffragette en nu Zintkala Nuni hem niet meer kon dienen liet hij haar achter bij zijn (ex)vrouw. Zij zou het kind een welbedoelde maar rampzalige "witte" opvoeding geven. Lost Bird liep weg van huis om rond te trekken met het circus van Buffalo Bill. Na een triest leven vol ellende stierf zij op Valentijn's dag in 1920. Zij werd slechts 29 jaar oud. Ook zij was een direct slachtoffer van het bloedbad bij bij Wounded Knee. Op 11 juli 1991 werd zij na een lange juridische strijd, door de Lakota gemeenschap herbegraven op het kerkhof van Wounded Knee. Zintkala Nuni, het verloren vogeltje, was eindelijk terug thuis!
Aanraders: Bekijk film van Whispering Thunder (klik op link in bijla) Boek: LOST BIRD OF WOUNDED KNEE , Spirit of the Lakota - door Sansom Flood uitgegeven door: Da Capo Press. Verkrijgbaar bij Amazon
En ook NAIS gaat de strijdbijl begraven. Eventjes echter...en niet te diep ,want op 29 december (Remember Wounded Knee) vliegen we er met hernieuwde kracht tegenaan! Voor iedereen......wél.... éh..."vredevol" enzo is het cliché en we weten best dat dàt een lachertje is. Dus wensen wij gewoon iedereen een koppel fijne dagen toe!
16 december 1811 De aarbeving in New Madrid heeft vandaag plaats op de Mississippi Rivier. Vele stammen zullen de gebeurtenis nog generaties lang voortvertellen.
17 december 1890 Sitting Bull en de politie gedood tijdens zijn arrestatie worden vandaag met eer begraven. Vandaag vervoegen leden van de Hunkpapa Sioux Big Foot en zijn Minneconjou Sioux. Maar vandaag wordt ook het bevel voor Big Foot's arrestatie uitgevaardigd voor zijn aandeel als "onruststoker" in de Ghost Dance religie.
Het Phoenix Indian Center en de Arizona State
University hebben Loretta Damon uitgeroepen tot Native American van het jaar
2011.
Damon , programma adviseur aan het Mesa Community
colleges American Indian Center verdiende haar prijzen voor haar toewijding
aan de Native American gemeenschap en studenten.
Zij was de eerste van haar familie die ging
studeren.
Damon behaalde haar bachelors graad in 1975 aan
de Phoenix College en haar masters graad in 1982 aan de Arizona State
University.
Haar eerste job na het behalen van de bachelors
graad was aan de Fees Junior High school waar zij werkte metrisico - studenten.
Zij heeft 28 jaar lang gewerkt in het Maricopa
County Community College District waar zij als mentor native studenten hielp om
hun studies succesvol af te ronden.
14 december 1742 Kolonisten hebben zich eindelijk gevestigd in de vallei van Virginia. Indianen uit het noorden hebben verschillende settlements en de Catawba Indianen die in dat gebied wonen aangevallen. Een Europese militia wordt gevormd om de war party te vinden. Vandaag zullen ze samen vechten bij de North Fork van de Potomac rivier. Ontelbare Indianen en 8 settlers, waaronder Kapitein John McDowell zullen hier het leven laten.