"Ik kan dat niet!", hoor ik het 8-jarige buurmeisje zeggen tegen mijn 8-jarige zoon Abel.
Ze zijn een spelletje petanque aan 't spelen.
"Wat je niet kan, dat kan je leren!", hoor ik mijn zoon antwoorden.
En verder gaan ze met hun spel.
In plaats van op te geven, speelt het buurmeisje door tot ze de vooraf afgesproken tien punten bereikt hebben...
Dochter Nel had een vaste mindset.
Doordat ze de ganse lagere schooltijd geen klop moest uitvoeren, en toch bejubeld werd omwille van haar goede resultaten.
Doordat ze dacht dat dàt de norm was. Dingen vanzelf kunnen. Zonder er inspanning voor te moeten leveren. Dat dàt je slim maakte.
Dochter Nel had een afkeer van herhalen en van in-oefenen. Omdat ze zoveel zinloos huiswerk had moeten maken. Zoveel voor haar volstrekt overbodige taken, zogezegd om haar te helpen leren.
In het eerste middelbaar in de latijnse afdeling verliep het voor Nel niet van een leien dakje. Waar Nel in het begin wel nog goed scoorde, liet haar studiemethode -die ze niet had- haar in de steek. Hoewel de punten in vrije val gingen, gebeurde er niets dramatisch. Wist Nel zich te redden. Leek ze iedereen ervan te kunnen overtuigen dat ze het 'volgende keer' wel weer 'beter' zou doen.
Alleen ik was hoogst ongerust. En met mij de echtgenoot.
Uiteindelijk, toen ik het eerste trimester van het tweede jaar de examenpunten al even slap bleken, stapten we naar Hoogbloeier* om raad. Leerden we de groei-mindset kennen. Die ervan uitgaat dat intelligentie geen vast gegeven is. Dat je door te oefenen beter kunt worden. In zowat alles wat je doet. Dochter Nel volgde hierover een cursus, de echtgenoot en ikzelf lazen hierover het boek*.
Vanaf dat moment doen we onze uiterste best om onze kinderen de juiste boodschap te geven.
"Ik kan dat niet." wordt alhier vervangen door "Ik kan dat nog niet."
We proberen zoveel mogelijk dagelijkse gebeurtenissen aan te grijpen om dit standpunt duidelijk te maken.
Wat niet zo evident is.
Zoals bij Toon, wanneer hij een nieuw pianostuk moet inoefenen. Wat hem steevast te moeilijk lijkt om eraan te kunnen beginnen.
Zoals bij Nel, die het moeilijk blijft hebben met herhalen en inoefenen. Al merken we toch een mentaliteitswijziging op bij haar. Lijkt er toch iets binnengesijpeld te zijn...
Ik ben blij dat ik de groeimindset heb leren kennen.
De boodschap die je je kinderen meegeeft, is totaal verschillend.
In alles kan je beter worden. Op voorwaarde dat je bereid bent er je tijd en je energie in te steken. Dàt is wat je slim maakt.
Het zijn niet de mensen met het meeste talent, die het verste raken.
Het zijn zij die hun talent daadwerkelijk weten te benutten, die ook in moeilijke tijden weten door te zetten, die bereid zijn te oefenen. En te blijven oefenen.
Vandaar dat de voorgenoemde uitspraak van Abel mij zo blij maakt.
Hij lijkt het door te hebben.
Al zal er misschien wel wat echolalie in 't spel zitten... ;-)
Trien
*Hoogbloeier : (weer) goed in je hoogbegaafde vel - advies en vormingen - Sabine Sypré
www.hoogbloeier.be
* het boek: 'Mindset, de weg naar een succesvol leven.' - Carol S. Dweck
26-05-2017, 22:53 geschreven door trien 
|