Inhoud blog
  • Interview Shauni Maseele
  • Mag ik je (g)een advies geven? - Huub Buijssen
  • Interview Freya Peeters
  • Ontwikkel je leiderschap - Joël Aerts
  • Events
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn memoires
    Momenten van zelfreflectie
    30-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inspirerend coachen: de kunst van dynamisch en uitdagend communiceren - Jef Clement
    Inspirerend coachen: de kunst van dynamisch en uitdagend communiceren - Jef Clement

    DEEL 1: De 7 vaardigheden:
    1. exploreren
    2. waarderen en bekrachtigen
    3. betrokken confronteren
    4. uitdagen
    5. inspireren
    6. toelaten en ruimte geven
    7. ontspannen
    1. Exploreren: over de kunst om luisteren te laten spreken
    • Explorerende vaardigheden: wees benieuwd!
      • Exploreren op diverse gebieden: De vaardigheid 'exploreren' kan in een gesprek op heel verschillende terreinen worden ingezet.
      • Stilstaan en je voorstellingsvermogen inzetten
      • Oplossingsgedrevenheid staat goede oplossingen vaak in de weg
      • Oplossingen de tijd geven om te groeien
      • Zó verkennen dat de ander iets nieuws ziet
      • Authentieke belangstelling doet de ander openbloeien
      • Onderzoekende aandacht versus beoordelende aandacht
    • Hindernissen: wanneer verzwakt onze aandacht?
      • Enkele hindernissen op een rijtje
      • De valkuil: óf-óf denken! Enkelvoudig luisteren
    • De uitweg: én-én denken! Meervoudig luisteren
      • De 'meervoudige' boodschap
      • Aandacht geven en gelijk geven
      • Mensen willen niet zozeer gelijk krijgen dan wel gehoord worden
      • De magie van echte uitwisseling
    • Drie hefbomen voor exploratie:
      • Explorerende vragen stellen
        • Stel vragen die uitnodigen om preciezer waar te nemen en te beschrijven
        • Belangstellende vragen
        • Effectieve vragen zijn vaak open en gaan over een beperkt gebied
        • De waaromvraag
        • Ook gesloten vragen zijn interessant
        • Feiten en beleving
        • Exploratie stopt niet als je 'weet' waar het over gaat
        • Andere explorerende interventies
        • Verder bouwen op uitspraken
        • Algemene stellingen en uitspraken: vraag naar concretisering
        • Na de vraag ...
      • Herformuleren en samenvatten
        • Niet correct samengevat? Niet erg!
        • Inhouds- en belevingsniveau
        • Herformuleren
      • Gevoelsreacties geven en uitlokken
    2. Waarderen en bekrachtigen: Over de bouw van een stevige fundering
    • Op de loer voor waardering
      • Leren gedijt in een klimaat van waardering en bekrachtiging
    • Hindernissen: wat houdt ons tegen?
      • Zuinig met waardering vanuit schroom
      • Óf-óf ...
    • De uitweg: én-én denken! De meervoudige boodschap
      • Vaak, onmiddellijk en in kleine porties
    • Een waarderend en bekrachtigend coachingsklimaat creëren
      • Wees gul
      • Alleen authenticiteit werkt!
    • Meer dan een schouderklopje of een compliment ...
      • Grote diversiteit aan mogelijkheden: verbaal én non-verbaal
      • Kun je overdrijven?
    • Waardering en bekrachtiging helpen ontvangen
    3. Betrokken confronteren: Over meegaan én tegengas geven
    • Tegengas geven
      • Wat doe je daarmee?
      • Doorbreek voorzichtigheid
      • Nieuwsgierig naar kritiek
      • Plezier aan feedback
      • Kritiek is een verpakte wens
      • 'Gelijk hebben' doet er niet toe
    • Hindernissen: wat maakt dat we onze commentaar liever inslikken?
    • De uitweg: én-én denken! Meervoudige boodschappen ...
    • Confronteren én betrokken blijven
      • In stand houden of doorbreken?
      • Cadeau
      • Oneigenlijke vragen werken verhullend
      • Spontane en intuïtieve reacties
    • Kritische feedback uit de omgeving
      • Krachtig en toch niet bedreigend
    • Feedback over waarnemingen, hypothesen, onderliggende overtuigingen
      • Differentiëren en uitzonderingen zoeken
      • Metacommunicatie
    • Verwelkom Defensief Gedrag
    4. Uitdagen: Over verleggen van grenzen
    • Uitdagen tot het inzetten van zijn krachtbronnen
    • Ondersteunen bij het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen en bouwen op eigen intuïtie:
      • Van persoonsniveau naar handelingsniveau
      • Zelfvertrouwen groeit als iemand belangstelling ervaart
      • Non-verbaal
      • Intuïtie bevorderen
    • Stimuleren tot het uitbreiden van zijn verantwoordelijkheidsgebied
      • Ability to respond
    • Uitdagen tot het tonen van lef
    • Provoceren tot het inzetten van kracht
    5. Inspireren: Over perspectief verruimen en een nieuwe kijk ontwikkelen. 
    • Rechtstreeks aanspreken op enthousiasme: stel inspirerende vragen
    • Inspirerende ervaringen verkennen
    • Herkaderen
    • Coachen naar innovatie en creativiteit
    • Inspirerend adviseren
    6. Toelaten en ruimte geven: Over de kunst om dingen te laten zoals ze zijn, zodat ze vanzelf veranderen
    • Hindernissen op de weg
    • Niet comfortabel
    • Over polariteiten
      • Gevoelens zijn noch negatief, noch postief
      • En-en ...
    • Gevoelens toelaten
      • Gevoelens willen gevoeld en ervaren worden
    • Enkele hete hangijzers:
      • Van onzekerheid en angst naar vastberadenheid en durf
        • Sussen werkt niet
        • Minder bang voor bang
        • Angst en onzekerheid verkennen
        • Angst en onzekerheid hebben een belangrijke en meestal reële functie
        • Angst erkennen vraagt moed
        • Afdalen
        • Naar een nieuwe doortastendheid en durf
        • Van moeten naar willen
      • Van kwaadheid naar kracht
        • Een normaal gevoel
        • Kwaadheid herinnert je aan je innerlijke ja's en nee's
        • Kwaadheid is samengebalde kracht:
          • Kwaadheid die er niet mag zijn, wordt agressie. Kwaadheid die wordt toegelaten, leidt naar kracht en verlangen. 
        • En-en: meervoudige gevoelens - meervoudige boodschap
        • Kwaadheid ontvangen
        • Meervoudige boodschap bij het ontvangen van kwaadheid
      • Van weerstand naar constructief conflict
        • Iets benoemen als weerstand, creëert ... weerstand!
        • Weerstand is niet wat het lijkt
      • Constructief conflict stimuleren
        • Bevorderen van een verhoogd constructief conflictgehalte

    7. Ontspannen: Over lichtheid, luchtigheid en ruimte
    • Bekrachtigend kijken
      • Reëel
    • Ontspannen ademen
      • Oude tradities
      • Sport en theater
      • Vol en ontspannen ademen
      • Coachen en ademen
      • Natuurlijke ademhaling
      • Mentale ruimte
      • Als je toch gespannen raakt
    • Het effect: humor en plezier
    SAMENVATTING: Inspirerend coachen: het samenspel van de 7 vaardigheden
    • Inspirerend coachen = en ... en ... en
    • Vertrouwen
    • Niets in de mouwen, niets in de zakken? 
    Coaching is geen slappe vorm van leidinggeven: Overwegingen voor leidinggevenden en managers
    • Coachen gaat samen met krachtig leiderschap
    • Leraren, ouders en begeleiders
    DEEL 2: Spelen met structuur: de coachingsdans

    Structuur van een coachingsgesprek: Het vijfstappenspel
    • Hoe bouw je een coachingsgesprek op?
      • Goal: wat is je doel?
      • Reality: wat is het probleem nu, hoe ziet de realiteit eruit?
      • Options: welke mogelijkheden zijn er om er iets aan te doen, welke opties zie je?
      • Will: wat ga je doen, welke stappen ga je zetten, wat beslis je?
    • GROW wordt GGROW:
      • Goal: exploreren van het doel - de gewenste situatie
      • Reality: exploreren van het probleem, de realiteit en haar context - de huidige situatie
      • Resources: exploreren van hulpmiddelen en krachtbronnen
      • Options: exploreren van mogelijkheden en opties - de bij uitstek creatieve fase
      • Will: maken van een plan - komen tot beslissingen en actie
    • Geen steriel schema
    • De stappen:
      • Stap 1: Wat is je doel? Wat wil je?
        • Geuren en kleuren
        • Ik heb geen doel
      • Stap 2: Hoe ziet de realiteit eruit? 
        • Analyse versus waarnemen en beschrijven
        • Neem tijd
      • Stap 3: Welke hulpmiddelen en krachtbronnen kun je aanspreken?
      • Stap 4 : Welke opties zie je? De creatieve fase
      • Stap 5: Wat ga je doen? Welke stappen ga je zetten?

    Structuur van korte coachingsinterventies
    • Van advies naar coaching




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 04/02-10/02 2019
  • 20/08-26/08 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 17/07-23/07 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs