Inspirerend coachen: de kunst van dynamisch en uitdagend communiceren - Jef Clement
DEEL 1: De 7 vaardigheden:
- exploreren
- waarderen en bekrachtigen
- betrokken confronteren
- uitdagen
- inspireren
- toelaten en ruimte geven
- ontspannen
1. Exploreren: over de kunst om luisteren te laten spreken
- Explorerende vaardigheden: wees benieuwd!
- Exploreren op diverse gebieden: De vaardigheid 'exploreren' kan in een gesprek op heel verschillende terreinen worden ingezet.
- Stilstaan en je voorstellingsvermogen inzetten
- Oplossingsgedrevenheid staat goede oplossingen vaak in de weg
- Oplossingen de tijd geven om te groeien
- Zó verkennen dat de ander iets nieuws ziet
- Authentieke belangstelling doet de ander openbloeien
- Onderzoekende aandacht versus beoordelende aandacht
- Hindernissen: wanneer verzwakt onze aandacht?
- Enkele hindernissen op een rijtje
- De valkuil: óf-óf denken! Enkelvoudig luisteren
- De uitweg: én-én denken! Meervoudig luisteren
- De 'meervoudige' boodschap
- Aandacht geven en gelijk geven
- Mensen willen niet zozeer gelijk krijgen dan wel gehoord worden
- De magie van echte uitwisseling
- Drie hefbomen voor exploratie:
- Explorerende vragen stellen
- Stel vragen die uitnodigen om preciezer waar te nemen en te beschrijven
- Belangstellende vragen
- Effectieve vragen zijn vaak open en gaan over een beperkt gebied
- De waaromvraag
- Ook gesloten vragen zijn interessant
- Feiten en beleving
- Exploratie stopt niet als je 'weet' waar het over gaat
- Andere explorerende interventies
- Verder bouwen op uitspraken
- Algemene stellingen en uitspraken: vraag naar concretisering
- Na de vraag ...
- Herformuleren en samenvatten
- Niet correct samengevat? Niet erg!
- Inhouds- en belevingsniveau
- Herformuleren
- Gevoelsreacties geven en uitlokken
2. Waarderen en bekrachtigen: Over de bouw van een stevige fundering
- Op de loer voor waardering
- Leren gedijt in een klimaat van waardering en bekrachtiging
- Hindernissen: wat houdt ons tegen?
- Zuinig met waardering vanuit schroom
- Óf-óf ...
- De uitweg: én-én denken! De meervoudige boodschap
- Vaak, onmiddellijk en in kleine porties
- Een waarderend en bekrachtigend coachingsklimaat creëren
- Wees gul
- Alleen authenticiteit werkt!
- Meer dan een schouderklopje of een compliment ...
- Grote diversiteit aan mogelijkheden: verbaal én non-verbaal
- Kun je overdrijven?
- Waardering en bekrachtiging helpen ontvangen
3. Betrokken confronteren: Over meegaan én tegengas geven
- Tegengas geven
- Wat doe je daarmee?
- Doorbreek voorzichtigheid
- Nieuwsgierig naar kritiek
- Plezier aan feedback
- Kritiek is een verpakte wens
- 'Gelijk hebben' doet er niet toe
- Hindernissen: wat maakt dat we onze commentaar liever inslikken?
- De uitweg: én-én denken! Meervoudige boodschappen ...
- Confronteren én betrokken blijven
- In stand houden of doorbreken?
- Cadeau
- Oneigenlijke vragen werken verhullend
- Spontane en intuïtieve reacties
- Kritische feedback uit de omgeving
- Krachtig en toch niet bedreigend
- Feedback over waarnemingen, hypothesen, onderliggende overtuigingen
- Differentiëren en uitzonderingen zoeken
- Metacommunicatie
- Verwelkom Defensief Gedrag
4. Uitdagen: Over verleggen van grenzen
- Uitdagen tot het inzetten van zijn krachtbronnen
- Ondersteunen bij het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen en bouwen op eigen intuïtie:
- Van persoonsniveau naar handelingsniveau
- Zelfvertrouwen groeit als iemand belangstelling ervaart
- Non-verbaal
- Intuïtie bevorderen
- Stimuleren tot het uitbreiden van zijn verantwoordelijkheidsgebied
- Uitdagen tot het tonen van lef
- Provoceren tot het inzetten van kracht
5. Inspireren: Over perspectief verruimen en een nieuwe kijk ontwikkelen.
- Rechtstreeks aanspreken op enthousiasme: stel inspirerende vragen
- Inspirerende ervaringen verkennen
- Herkaderen
- Coachen naar innovatie en creativiteit
- Inspirerend adviseren
6. Toelaten en ruimte geven: Over de kunst om dingen te laten zoals ze zijn, zodat ze vanzelf veranderen
- Hindernissen op de weg
- Niet comfortabel
- Over polariteiten
- Gevoelens zijn noch negatief, noch postief
- En-en ...
- Gevoelens toelaten
- Gevoelens willen gevoeld en ervaren worden
- Enkele hete hangijzers:
- Van onzekerheid en angst naar vastberadenheid en durf
- Sussen werkt niet
- Minder bang voor bang
- Angst en onzekerheid verkennen
- Angst en onzekerheid hebben een belangrijke en meestal reële functie
- Angst erkennen vraagt moed
- Afdalen
- Naar een nieuwe doortastendheid en durf
- Van moeten naar willen
- Van kwaadheid naar kracht
- Een normaal gevoel
- Kwaadheid herinnert je aan je innerlijke ja's en nee's
- Kwaadheid is samengebalde kracht:
- Kwaadheid die er niet mag zijn, wordt agressie. Kwaadheid die wordt toegelaten, leidt naar kracht en verlangen.
- En-en: meervoudige gevoelens - meervoudige boodschap
- Kwaadheid ontvangen
- Meervoudige boodschap bij het ontvangen van kwaadheid
- Van weerstand naar constructief conflict
- Iets benoemen als weerstand, creëert ... weerstand!
- Weerstand is niet wat het lijkt
- Constructief conflict stimuleren
- Bevorderen van een verhoogd constructief conflictgehalte
7. Ontspannen: Over lichtheid, luchtigheid en ruimte
- Bekrachtigend kijken
- Ontspannen ademen
- Oude tradities
- Sport en theater
- Vol en ontspannen ademen
- Coachen en ademen
- Natuurlijke ademhaling
- Mentale ruimte
- Als je toch gespannen raakt
- Het effect: humor en plezier
SAMENVATTING: Inspirerend coachen: het samenspel van de 7 vaardigheden
- Inspirerend coachen = en ... en ... en
- Vertrouwen
- Niets in de mouwen, niets in de zakken?
Coaching is geen slappe vorm van leidinggeven: Overwegingen voor leidinggevenden en managers
- Coachen gaat samen met krachtig leiderschap
- Leraren, ouders en begeleiders
DEEL 2: Spelen met structuur: de coachingsdans
Structuur van een coachingsgesprek: Het vijfstappenspel
- Hoe bouw je een coachingsgesprek op?
- Goal: wat is je doel?
- Reality: wat is het probleem nu, hoe ziet de realiteit eruit?
- Options: welke mogelijkheden zijn er om er iets aan te doen, welke opties zie je?
- Will: wat ga je doen, welke stappen ga je zetten, wat beslis je?
- GROW wordt GGROW:
- Goal: exploreren van het doel - de gewenste situatie
- Reality: exploreren van het probleem, de realiteit en haar context - de huidige situatie
- Resources: exploreren van hulpmiddelen en krachtbronnen
- Options: exploreren van mogelijkheden en opties - de bij uitstek creatieve fase
- Will: maken van een plan - komen tot beslissingen en actie
- Geen steriel schema
- De stappen:
- Stap 1: Wat is je doel? Wat wil je?
- Geuren en kleuren
- Ik heb geen doel
- Stap 2: Hoe ziet de realiteit eruit?
- Analyse versus waarnemen en beschrijven
- Neem tijd
- Stap 3: Welke hulpmiddelen en krachtbronnen kun je aanspreken?
- Stap 4 : Welke opties zie je? De creatieve fase
- Stap 5: Wat ga je doen? Welke stappen ga je zetten?
Structuur van korte coachingsinterventies
|