Op dit moment is het openbaar onderzoek bezig van het ruimtelijk structuurplan Oud-Heverlee. In het ontwerp dat ter onderzoek ligt staat een verontrustende passage (richtinggevend gedeelte blz. 120):
De gemeente Oud-Heverlee voorziet in een duidelijke hiërarchische structuur van haar wegennetwerk.
Type I: Bovengemeentelijke verzamelweg (Expresweg Naamsesteenweg-zuid). Bij deze categorie van wegen wordt aandacht besteed aan de inrichting van de kruispunten, met o.m. het op- en afrittencomplex aan de E40, kruispunt Expresweg/Bovenbosstraat en kruispunt Bierbeekstraat/Naamsesteenweg. De gemeente vraagt een kwaliteitsvolle inrichting met aandacht voor verkeersbegeleidend groen.
Bij deze gemeentelijke verzamelwegen wordt prioritair aandacht besteed aan het bannen en ontraden van sluikverkeer. Er wordt bij de inrichting aandacht gevraagd voor zowel de zachte weggebruiker als het gemotoriseerd verkeer. Een reeks verkeersmaatregelen worden in concept naar voor geschoven en dienen verder te worden afgewogen in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan of het mobiliteitsplan.
De gemeente heeft nood aan goede oost-west verbindingen. De Noëstraat en Weertsedreef zijn de twee bestaande lokale oost-west verbindingen binnen de gemeente, maar de gemeente wenst te onderzoeken of een bijkomende verbinding langsheen de E40 als derde oost-west verbinding kan worden gecreëerd. De Noëstraat blijft de primaire hoofdverbinding met aandacht voor zowel
gemotoriseerd verkeer, zacht verkeer en openbaar vervoer.
De Weertsedreef en de bijkomende verbinding langs de E40 zijn van lagere orde en geven voorrang aan het zacht verkeer, met voor de Weertsedreef de koppeling aan beperkte verbindingsmogelijkheden voor het gemotoriseerd verkeer.
Deze derde oost-west verbinding is ook al eens opgedoken vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 te Leuven.
Het voorgaande is wel sterk in tegenspraak met de volgende passages (richtinggevend gedeelte blz. 125) en zeker met de vet aangeduide:
Het toekomstige beleid ondersteunt de bovengemeentelijke bevoegdheid, maar vraagt specifiek aandacht voor:
Behoud, bescherming en ontwikkeling van de aanwezige ecologische en biologisch waardevolle gebieden;
Versterken van de natuurwaarden in de andere gebieden, o.a. via de uitbouw van de ecologische infrastructuur;
Het zelf nemen en ondersteunen van concrete natuurontwikkelingsinitiatieven;
Het voeren van een ruimtelijk ordeningsbeleid waarbij de klemtoon ligt op het duurzaam in stand houden van de openruimte en kwaliteiten;
De eigen bevolking, bezoekers en recreanten informeren en sensibiliseren over het belang, het behoud en de ontwikkeling van de aanwezige natuurwaarden.
Ook Leuven deed mee aan de Nacht van de Duisternis, dat was in ieder geval dat wat ze aankondigden in een persmededeling:
"Door nutteloze verlichting uit te schakelen of door aangepaste energiezuinige verlichtingstoestellen te gebruiken, worden enorme besparingen gerealiseerd. Door deel te nemen aan de actie wil de stad ook haar steentje bijdragen aan de beperking van de CO2-uitstoot."
Ik woon vlak over de Philipssite en heb van heel dat verlichting uitschakeling niets maar dan ook niets gemerkt. De aloude lichtdiarree was even hevig als altijd, meer nog, de verlichting van het skate-terrein, normaal gezien tot 22u in werking, is tijdens "Earth Hour" en nog ver daarna blijven branden.
Leuven heeft dan wel de mond vol over het besparen van energie: het zijn vooral mooie woorden en absoluut geen daden.
Ik ben Vanden Bosch Yves
Ik ben een man en woon in Heverlee/ Leuven (België) en mijn beroep is Diëtist.
Ik ben geboren op 11/08/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Natuur en milieu.
Gemeenteraadslid Leuven voor Groen! van '90 tot '06.