Vele politici moeten thans met een gewetenscrisis zitten, tenminste als ze een geweten hebben. Wat doe je als een sector helemaal niet vraagt om geregionaliseerd te worden en je toch een politiek akkoord moet uitvoeren dat tegen de belangen van de sector ingaat ? Op zich nog geen drama in tijden van economische voorspoed maar als er een diepe crisis is met pessimistische vooruitzichten kan een regionalisering de zaken voor bepaalde sectoren vooral in het transport alleen maar erger maken. Juist nu heeft vb. de binnenvaart een goed werkend administratief apparaat nodig dat de volledige sector kan ondersteunen. Als deze steun wegvalt door de regionalisering kan dit de gevolgen van de economische crisis nog gevoelig verergeren. Het zou dan ook van doorzicht en voorzichtigheid getuigen als de politici enkel de plaatsgebonden materies regionaliseren en voor de andere materies de zaak onbepaald uitstellen. De Europese commissie aanvaardt trouwens enkel de federale staat als gesprekspartner waardoor bij volledige regionalisering van de sector deze ook op Europees niveau monddood zal gemaakt worden. Buiten dit kan een volledige regionalisering van de binnenvaart enkel indien de Gewesten niet alleen hun volledige administratie hebben op orde gebracht maar ook een federaal platform werd opgericht om de materies de het Gewestelijk niveau overschrijden kan bespreken en overeenkomsten treffen. Dergelijke operatie vergt geen maanden maar jaren. Veel binnenschippers hopen dan ook dat de redelijkheid mag overheersen boven de politieke agenda. Het zou de politici sieren om dergelijke politiek moed op te brengen. Het vertrouwen van de binnenschippers in hun politieke verantwoordelijken zou hierdoor hersteld worden. Anders komen we in een Kafkaiaanse situatie dat de mensen uit ongenoegen stemmen op een partij die juist de volledige regionalisering wil in plaats van voor diegene die tot op de dag van vandaag hun belangen daadwerkelijk hebben verdedigd maar hun thans in de steek laten. Trouwens wat zal een regionalisering veranderen voor sectoren wanneer men nu al weet dat er federale overlegplatforms moeten opgericht worden die in de plaats komt van de federale administratie. Veel kosten op het sterfhuis maken noemt men dat....