Inhoud blog
  • Onderhoud 2017
  • powerpoint presentatie
  • Het begin
  • Aanpassing in Nederland
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    DE WEDERVAREN VAN EEN RUSSISCHE ZIJSPANRIJDER
    URAL MOMENTS
    Life on the road
    27-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De meest gestelde vraag
    Meermaals krijg ik de vraag: er mankeert dit of dat aan mijn motor ,ken jij iemand die me kan helpen of wat kan het probleem zijn? Nu weten we allemaal (de anciens)dat er geen vaste mekaniekers zijn in ons belgenlandje. Het is geen japanse machine waarmee we bij een dealer binnen kunnen rijden. Het is en blijft een russisch rijtuig waar er in beperkte mate handleidingen voor bestaan. Als er al een handleiding bestaat is deze meestal dan nog in het duits of uitzonderlijk in het engels. En als er een handleiding bestaat dan moet je ze nog kunnen vinden ook. Niet simpel ook al leven we in een tijdperk van computers. Daar komt dan nog eens bij dat er veel verschillende modellen en verschillende motors zijn. Bij de ene staan er zulke carburators op en bij eenzelfde machine dan weer andere. Niet simpel om dan via mail te kunnen zeggen waar het euvel zit. Ter plaatse hoor en zie je natuurlijk veel meer maar we wonen niet allemaal naast elkaar dus daar is tijd en afstand dan weer het probleem. Meestal geef ik de raad om te beginnen bij het begin. Is er benzine, ontsteking, stroom? Simpel zal je zeggen maar zo simpel is het soms niet (en wel).Het heeft geen zin om te denken dat het de carburator is als je niet weet of het probleem niet eerder begint. Sluit niets uit want als je dit doet kan het zijn dat je het niet vind. Soms zijn het de kleine dingen die je het meeste problemen geven. Een slecht werkend benzinekraantje of niet genoeg doorlatende benzinedarm kan een probleem zijn waar je niet aan denkt omdat er benzine in de carburator komt. Bij het rijden rijd je de carburator leeg (meestal die die het verst van de aanvoer zit)en dan heb je zodus een probleem. Zo kunnen er vele problemen zich aandienen waar je geen besef van hebt. Zoeken en niet denken dat het dit of dat niet is maar nakijken. Beginnen bij het begin is dus noodzakelijk en daarmee sluit je veel uit waar je nadien niet meer moet aan denken. Je kan ook altijd avondschool gaan volgen maar das geen optie als je NU wil rijden. Je kan natuurlijk ook de avondschool in je buurt contacteren om je een handje te laten helpen. Al bij al is het niet simpel om soms simpele euvels te vinden en deze vakmannen vinden soms problemen waar jij zelfs niet aan denkt. Zoeken en lezen en proberen is wat je zal doen om de oorzaak van je problemen te vinden Als je een recente motor hebt dan kan je steeds terecht bij de invoerder en die fikst het wel even. Daarom moet je je bij je aankoop meteen de vraag stellen of je wel genoeg kennis hebt van mechaniek en het oplossen van problemen. Geduld is ook een goede eigenschap maar niet iedereen heeft dit. Misschien is het interessanter om je een recentere machine te kopen dan een oude waar je na verloop van tijd er de brui aan geeft omdat er steeds iets aan scheelt. Persoonlijk heb ik ook deze stap gezet nadat een borgpen uit de alternator was losgekomen en zich een weg gebaand had naar de kleppen. Soms is het sop de kool niet waard. Sommige mensen hebben nog steeds het idee: we kopen ons een zijspan en we rijden er lustig op los. Zeer waar als het een recent voertuig is en we er rekening mee gehouden hebben dat het rijden op zichzelf al niet simpel is. Afgelegde afstand in tijd met een gewone motor x 2 (als ervaren rijder)of x3 (als beginner)is ook een vaak vergeten feit. Autosnelweg is ook geen optie want je motor kan blokkeren. Bij navraag bij de invoerder hoe dit komt is zijn uitleg dat bij een constante hoge snelheid de olie zodanig begint te koken dat ze de cilinders niet meer bereikt en de motor kan vastlopen.(wat bij sommigen al gebeurd is) Van 100 naar 0 in seconde om nog niet te spreken van het achter komende verkeer. Dit wil je niet meemaken. Schakelen en een variabele snelheid is de norm voor die nieuwe machines. Maar als dit allemaal je niet afschrikt is het een ervaring die je niet meer zal willen missen eens je ingereden bent. Het is en blijft een beleving van het echte motorrijden wat je niet aan anderen kan uitleggen. Maar jij weet het en da’s het enige dat telt.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 13/03-19/03 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 29/02-06/03 2016
  • 06/07-12/07 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 12/11-18/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Een interessant adres?


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs