Naar jaarlijkse traditie bij het VMC werd er ook dit jaar
een octoberrit gereden.Ondanks de hele slechte vooruitzichten van de
weerman(regen en kans op onweer)besloten we toch uit te rukken.De afspraak was
te Mechelen in een caffeetje langsheen de dijk.Op tijd vertrokken want Mechelen
ligt toch op een uurtje rijden van waar we wonen.Met de auto ben je er veel
vlugger maar de ural gaat over genieten en dan duurt het wat langer.Aangekomen
waren er al wat leden aanwezig en sommigen waren onder de baan.Na het voorziene
ontbijt alleman naar hun machines en weg waren we.Door slechte communicatie
mankeerden we enkele leden maar besloten
de inrichtende personen toch verder te rijden.Correcte informatie leidt tot
goede afspraken zoals we al meermaals mogen ondervinden hebben.De weg ging
langs mooie wegen en paadjes.Nog niet zo veel verder was het al een beetje
modderploeteren.Beter zoiets in het begin,je motor is dan toch al vuil voor de
rest van de rit en dan steekt het niet nauw meer voor de rest van de toer.Er werd
redelijk snel gereden en de kilometers vlogen voorbij.Modder langs alle
kanten.De ural is omdat het een baanmodel is niet zo geschikt voor off-road.Het
is het enige model met 18 inch wielen en ligt door de andere kader die gebruikt
is heel wat lager bij de grond. Alle andere modellen van ural hebben andere
kaders en 19 inch wielen en liggen gemakkelijk 10 cm hoger.Je kiest ervoor bij
de aankoop maar door het gebruik van een noppenachterband komen we ook overal
door.De motor schept daardoor meer vuil en modder.Op de middag gingen we eten
op een camping.Frietjes met stoofvlees.Heel lekker en meer dan genoeg.Wat moet
een mens meer hebben? Na het eten de rit voortgezet langs diezelfde wegjes als
de ochtend.Heel leuk en je komt op plaatsen die je anders nooit zou gezien
hebben.Persoonlijk voor ons was de rit ietsje te lang en waren er ietwat te
veel putten.Met een baanmodel ofroad rijden is leuk maar na een tijdje heb je
het wel gezien.Das een beslissing die je neemt bij de aankoop en daarmee moet
je het doen.Maar voor de weinige keren dat we dit doen zou ik geen off-road
model willen.De retro heeft een veel betere baanligging en kan ook
sneller.Bovendien heeft de side-car meer luxe en das toch ook belangrijk.Na 120
km waren we weer op ons beginpunt.Met nog een goede 50 km te gaan besloten we
niet te lang meer te aarzelen om ons huiswaarts te begeven.Na aankomst stond er
voor die dag een goede 230 km op de teller.Als je rekent voor een ural dat de
afgelegde kilometers gerust maal 3 mogen gedaan worden met een gewone motor dan
hadden we een kleine 750 km met een gewone motor gedaan.Niet te onderschatten
dus.De modder die er aanhing was iets voor de volgende dagen.Een karweitje dat
ons wel een dag of 2 zou bezighouden.We waren nog geen uurtje thuis of het
begon al te gieten.Van heel de dag geen drupje regen.Een mens moet al eens
geluk hebben en voor deze uralrider was het weeral een geslaagde dag.



|