Bereken de dag van de week waarop 'n bepaalde gebeurtenis uit het verleden plaatsgreep (bvb. je geboortedag) >>> Kalender
T I L D O N K
Gemeente Haacht Prov. Vl.-Brabant
4 km > Haacht
5 km > Werchter 8 km > Tremelo 11 km > Leuven
18 km > Mechelen 20 km > Aarschot 30 km > Brussel
E-MAIL
Druk op onderstaande knop om te e-mailen (vragen, suggesties, opmerkingen, toevoegingen,...).
Je kan ook de 'reageer'-knop gebruiken onder elk bericht.
GASTENBOEK
Dit is onder meer de plaats om je mening te geven over de blog 'Tilloenk vruger'. Of om te lezen wat anderen ervan vinden.
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
TILLOENK VRUGER
DEZE BLOG BEGON OP 29 NOVEMBER 2005 EN STOPTE EI ZO NA OP 16 APRIL 2011 NA HET BEREIKEN VAN 1000 ITEMS OVER HET VERLEDEN VAN TILDONK.
MAAR HET BLOED KRUIPT WAAR HET NIET GAAN KAN,
DUS AF EN TOE MAG JE JE NOG AAN WAT MOOIS VERWACHTEN...
Jan Gordts
Ook onze striphelden versmaden een lekkere wafel niet op het einde van hun avonturen... (Uit: De verdwenen Nero)
Op zondag 9 november kan je weer overheerlijke wafels smullen van KLJ Tildonk
De
leiding heeft zich op zaterdag teruggetrokken om niets anders te doen
dan wafels te bakken, maar op zondag zullen ook de leden aan het werk
gaan. Want op zondagvoormiddag krijg je de kans om na de mis een pakje wafels van hen te kopen.
En
op zondagnamiddag tussen 14.00 en 17.00 u. kan je enkele enthoesiaste
KLJ'ers aan je voordeur verwachten met de vraag of je een pakje van hun
heerlijke wafeltjes wil kopen.
Tildonkse mannen kunnen hun mannetje staan aan de kookpot, zoveel is zeker. Naast hun companen van de TGV (Tildonkse gastronomische vereniging; zie blog 26/8/08) en die van KWB (Café Mangé, blog 11/9/08) hebben de mannen van Landelijke Gilde Tildonk recentelijk ook de koksmuts opgezet. Vorige maand stonden 18 mannen paraat om samen met chef Eddy enkele culinaire hoogstandjes uit de pan te toveren. Om al enkele gerechten te verklappen: aspergeflan met gambas, zalm met dragonsaus en
kruidentoast, fazantfilet met boschampignons en zilveruitjes, koude
soep van komkommer en avocado... En wij die zoiets als gezonde boerenkost verwachtten... ;-) De reeks wordt afgesloten met een 'demo-avond', waarbij de vrouwelijke wederhelften gastronomisch verwend zullen worden.Mooi toch!
Als je vanavond na acht uur in de buurt van het klooster wandelt, hoef je niet verbaasd te zijn dat hemelse geuren u tegenwaaien, want in de keuken van de lagere school grijpt op dat moment immers de tweede les in de reeks plaats.
De Heikantkapel rond 1900. Potloodschets door de Werchterse kunstschilder Frans Van Leemputten (1850-1914). (Bart Minnen).
4. TE BEEWEGEN NAAR DE HEIDEKANTKAPEL TE ROTSELAAR
Ook in Rotselaar-Heikant speelde de Mariaverering een grote rol. Vooral wie geplaagd werd door koorts, maar ook vrouwen met kwade borsten zochten soelaas in de kapel
De Haachtse pastoor Vanden Bruel schreef er het volgende over in 1861: (5)
Er bestaet op het grondgebied van Rotselaer, twintig minuten van de kerk, eene kapel heidekant kapel genaemd. In het jaer 1627 is door den eerweerdigen pastoor Mertens in de koor van Onze Lieve Vrouw een autaer afgebroken, in denwelken een Lieve Vrouw beeld geplaetst was. Dit beeld stond lang vergeten, toen een schrynwerker die eenige veranderingen in de kerk maekte, oorlof vroeg om dit beeld mede naer huis te nemen; deze gaf het voor speeltuig aen de kinderen van Frans Dirick, woonende te Beversluis, alwaer het lang verbleef, tot dat de beeldstormers het wegnamen om tot spotting en heiligschending te dienen, en hetzelve weg wierpen omtrent de plaets waer het zich vandaeg bevindt.
Het beeld waervan hier sprake is werd door een zekeren Pelsmaker in stukken gevonden en aen eenen boom gehangen, en allengskens kwam er een groote toeloop van menschen geplaegd met de koorts en vrouwen met kwade borsten hunnen troost zoeken;
De toeloop was zoo groot dat de eerweerdige heer pastoor van Wesemael, onder wiens geestelyk gezag het zich toen bevond, eene kapel oprigte gelyk die nog heden bestaet. In het jaer 1820 zyn er door den eerweerdigen Pater Riga veertien statiën opgerigt; elk heeft een steenen vierkantigen pilaer, in dewelken een nis is in dewelke de Heilige Mysteriën worden verbeeld van het lyden van Christus; alle vrydagen des jaers wordt er op het heilig Sacrificie der Misse geofferd; daerenboven op Goeden Vrydag en op Onzer Lieve Vrouwen geboortedag is er een groote toeloop van volk.
(5)Vanden Bruel J.Bt., Beschryf der dorpen van het kanton Haecht, drukkerij Fonteyn, Leuven, 1861.
In HOGT (het Haachts Oudheid- en Geschiedkundig tijdschrift), een uitgave van de geschiedkundige kring HAGOK, verschijnt volgende maand een zeer lezenswaardig en diepgaand artikel over deze kapel door historicus Bart Minnen:
De Mariakapel van Rotselaar-Heikant. Ontstaan en oudste geschiedenis (17de-18de eeuw).
---
Hierbij maken we nogmaals graag reklame voor HAGOK (en HOGT). Lidmaatschap voor 2009 blijft onveranderd 20 EUR. Hiervoor krijg je meer dan 300 bladzijden streekgeschiedenis in je bus, verpakt in 3 afleveringen van een glossy magazine. Boordevol interessante artikels, gestoffeerd met tientallen unieke fotos!
---
Het is bijna kerstmis en nieuwjaar, je moet sowieso binnenkort weer de hort op, op zoek naar allerlei kadootjes... Waarom eens geen abonnement op HOGT schenken? Wordt gegarandeerd door de begunstigde met veel dank aanvaard! Meer info (zie linkerkolom op de blog) of
Detail uit 'De bedevaart van de epilepsielijders naar de kerk van Molenbeek', (gravure (1642) van Hendrik Hondius naar een schilderij (1564) van Pieter Brueghel de Oude).
3. DE MIRACULEUZE GENEZING VAN ANNEKEN PALLAIJ (1615)
Het nabije Werchter bezit een O.-L.-Vrouwenbeeld waarnaar
eertijds grote toeloop van het volk geschiedde. Zo is er sprake van
verschillende mirakelen die in de 16de en 17de eeuw in
Werchter plaatsgrepen en waar het wonderbeeld een rol in speelde.
Een van deze mirakelen is in detail beschreven en handelt
over een inwoonster van Tildonk, die bezeten is van twee (!) boze geesten. Ze
wordt per kar naar de kapel te Werchter gevoerd om hiervan verlost te geraken.
Het verhaal werd in 1940 gepubliceerd door dr. Jos Cools uit
Haacht (4).
Hij had de tekst gevonden in het Rijksarchief, maar gaf geen nadere
bijzonderheden over de archiefbundel, n beetje volgens de toen
heersende
geest van wantrouwen tussen geschiedkundigen onderling.
Omdat
het zo een interessant verhaal betreft, geven we het hieronder integraal weer.
Het vergt natuurlijk enige inspanning om dit te lezen, maar om het toch
wat meer hapklaar te maken hebben we de tekst in paragraafjes verdeeld.
Veel leesgenot!
" Attestaet des pastoirs van Werchter van seker mirakel
geschiet in onser liever vrouwe cappelle tot Werchter op den Sinxen dach anni
1615.
Int jaer ons heeren XVIc vijffthien den 29 dach van Meye isser
een vrou persoon bij naem Anneken Pallaij gebracht, op een carre met zeelen
zeer vast gebonden, ut het dorpe van Thieldonck naer Wackerzeel ende van daer
naer het dorp van Werchter, ende comende op de eerde van Werchter heeft het
peert doe carre niet of zeer qualijck konnen voort trecken. Dit hoorende V of
VI mans persoonen van Werchter dat alsulcken vrou, die men seijde beseten te
sijn van twee boose geesten, gebracht worden naer Onser Liever Vrouwen Cappelle
van Werchter, zijn met grooter vuricheijt geloopen, ende hebben dese carre
metter vrouwen, met groot betrouwen ende viericheijt met grooter crachten voort
ut den slijck getrocken nae die Cappelle van Onser Liever Vrouwen tot Werchter,
ende comende opde eerde van Werchter, ontrint der Cappellen
heeft dese vrouwe grouwelijck getiert, ende haer tonge seer blau ende swert
dobbel ende zeer affgrijselijck uut gesteken ende comende inder cappellen
voors. is aldaer met zeelen ende boyen zeer vast gemaect, ende aldaer sonder
spreken, sonder eten, sonder merckelijc verstant, heeft zeer dickwils getoont
een zeer grouwelijck gesicht ende groot getier gemaect dickwils naer diversche
persoonen spouwende, ende het speecsel stinckende als eenige vuijle prije,
men heeft aldaer inder cappellen den dienst van Onser Liever
Vrouwen gedaen, met vasten ende met een geduerich gebet godt almachtich ende
die hemelsche coningine Maria aengeroepen tot alicheijt ende gesontheijt van
deser vrouwen.
Dit aldus gedaen ende geschiet tot opden 7 dach Juny 1615
wesende den heyligen Sinxendach het smorgens voor den Sonnen opganck isser in
de cappelle van Onser Liever Vrouwen van Werchter voors. geschiet ende gehoort
een zeer groot gethier gelijck ofter een groot geschudt had affgegaen, waeraff
die moeder van den voors. vrouwen bij naem Heylken Deweaer, wacker is geworden,
ende dese siecke vrouwen heeft geroepen ende geseet, moeder helpt mij, moeder
helpt mij, moeder staet mij bij.
Die moeder comende, soe heeft die dochter geseet, moeder ick
bin nu een van desen quaden geesten quijt geworden ende van eenen verlost, ende
terstont isser inde cappellen geweeste eenen zeer affgrijsselijcken ende vuylen
stanck, duerende een poose tijts. Ende binnen een halff ure daer nae, heeft
dese vrou wederom tot haer moeder geroepen ende geseet, moeder helpt mij,
moeder helpt mij, moeder staet mij bij,
ende de moeder comende, heeft dese vrou tot haer moeder
geseet, moeder ick bin nu oick den anderen quaeden geest quyt ende van hem
verlost ende van te vooren oick was daer oick een gethier als van een geschut,
ende oick volghde een grooten onverdrachelycken stanck als voor.
Ende ontrint den 7 uren onder die vroechmisse in inder
Cappellen voors. ontrint deser vrouwen geschiet ende gebeurt een zeer
affgrysselijck gethier van roepen ende schreuwen alsoe dat scheen dat dese
quaeden geesten wederom wilden keeren daer zy ut waren gegaen, maer is deur
godts hulpe ende goede middelen beter geweest ende ten zelven dage heeft men
deser vrouwen de banden ende boyen affgedaen ende haer in alles zeer stille
ende geschietelyck gedragen, ende seer weselyck ende minnelyck aensicht
getoont, ende zeer verstandelyck gesproken, ende weynich beginnen te eten,
maer heeft gelegen als een cranck ende sieck mensch van
leden, ende het dijstdaechs naer Sinxen, wesende den IX juny 1615, is dese vrou
inder processien achter het beelt van onser liever vrouwen om gedragen, ende is
alsoe geheel gecomen tot gesontheyt van lichaem ende haer verstant ende haer
vijff sinnen, ende heeft terstont daer naer wel ende hertelijck geten ende
gedroncken,
ende ten lesten op den sesthiensten dach dat zij inder
cappellen voors. had geweest, heeft dese vrouwe voors. Anneken Pallay inder
Cappellen voors. zeer devotelyck den dienst der missen ghehoort, ende heeft
haer bichte met goeden berou gesproken by den pastoor, ende het teecken des
heylichs cruys gemaect, ende haeren vader onse, ende weest gegruet ende die X
geboden, ende het gelooven perfectelycken gesproken, ende daernae met grooten
devotien inde presentien van verscheyen persoonen, ut handen van den pastoor
ontfangen het werdich heylich Sacrament,
ende corts daernae is metten pastoor met haeren man ende met
haer moeder, ende met een van haer kinderen ende metten meyer van de dorpe, Jan
van Lantrop, ende meer ander, uut de Cappelle met blysschappen gegaen, ende
genomen hebbende spyse ende dranck ten huyse van den meyer, is metten
pastoorende met haeren man ende haer
moeder met grooter blyscappen, wel vroemelycken ende sterckelycken naer huys
gegaen tot Thieldonck alwaer sy alnoch woonachtich is, ende op deser tyt alnoch
wel warende is tot meerder loff, prys ende glorie van godt almachtich ende der
glorieuser ende hemelsche coninginne Maria.
Tot meerder kinnisse ende waerheyt van der voors. is,heb ick heer Michiel Luyten pastoor tot
Werchter, dese onderteeckent bij naem ende toenaem, desen 28 juny 1615.
Ita attestor et
certifico manu prpria F. Michael Luyten pastor eccelsie parochialis
Werchtrensis indignus."
(vervolgt)
(4) Cools Jos., 'De devotie in het Land van Rotselaar', Eigen Schoon en de Brabander 23 (1940), 9-28.
TILDONK
- De zes vestigingen van Duferco in ons land sluiten van 1 december tot
7 januari. De 84 werknemers van Trebos Duferco Tildonk zijn daardoor een
aantal weken technisch werkloos. 'Het is nog afwachten wat er nadien
zal gebeuren', zegt Rudi Goris, hoofdvakbondsafgevaardigde van het ACV.Het bedrijf is het slachtoffer van de crisis in de automobielsector.
Door de slechte conjunctuur worden er minder nieuwe wagens verkocht.
'Als leverancier hangen we af van die sector', zegt Goris.Het
nieuws over de tijdelijke sluiting werd gisteren bekendgemaakt tijdens
een ondernemingsraad op de hoofdzetel. 'Het bedrijf sluit de hele maand
december. Begin januari zou de situatie herbekeken worden', zegt Goris.
'Duferco Charleroi sluit drie maanden, daar staat
de belangrijkste hoogoven van de groep. Ons moederbedrijf bevindt zich
in La Louvière, en we kregen maandag al officieus het bericht dat die
vestiging in december zou sluiten.' De arbeiders
die in Tildonk werken, stempelden in oktober al twee dagen per week.
'Volgende maand worden dat drie dagen en in december gaat het om
zeventien werkdagen', weet de vakbondsman. 'Tot tegenbericht zou het
werk hervat worden op 6januari. We hadden dit al wel voelen aankomen en
het is slecht nieuws. Het ergste is dat de arbeiders nu een loonverlies
van drie- à vierhonderd euro per maand oplopen.'
Voor de bedienden wordt nog een regeling uitgewerkt. Duferco stelt in
ons land vierduizend mensen tewerk en heeft ook twee vestigingen in
Frankrijk. (dbp)
All Saints Day. Dit wandtapijt in de Cathedral of Our Lady in Los Angeles werd in een Belgisch atelier geweven. Er werd Egyptisch katoen gebruikt en het digitaleontwerp is van de hand van artiest John Nava. Wat dit tapijt zo speciaal maakt is dat erkende, canonieke heiligen zij aan zij staan met onbekende heiligen, gewone mensen...
De Katholieke Kerk kent al sinds
de eerste jaren van het Christendom vele martelaren. Martelaar (van het griekse
woord martus = getuige) was de bijzondere eretitel voor degenen die gedurende
de christenvervolgingen in het Romeinse Rijk hun trouw aan het christelijke
geloof met de dood moest bekopen. Deze martelaren werden oorspronkelijk in een
gezamenlijke herdenking van alle martelaren vereerd, maar Gregorius III
veranderde in 732 het martelarenfeest in Allerheiligen. Niet alleen martelaren,
maar ook heiligen, dit zijn gelovigen die door hun leven een bijzonder
getuigenis hebben afgelegd van hun geloof in Christus, worden dan herdacht.
In844 werd de oorspronkelijke datum (van 13
mei) veranderd in 1 november (begindag van de winterperiode volgens de regel
van Benedictus) en werd het een herdenking van alle heiligen - benoemden en
onbenoemden - die geen eigen feestdag of gedachtenis hebben.
Aan het feest van Allerheiligen
zijn verschillende andere vieringen voorafgegaan.
De eerste was in de zevende eeuw
en was de jaarlijkse herdenking van de inwijding van het voormalige pantheon te
Rome als kerk van Maria en alle martelaren.
De tweede was in de 8ste en 9de
eeuw (en werd gepropageerd door de geestelijke raadslieden van Karel de Grote
en Lodewijk de Vrome) en betrof de gedachtenis van alle categorieën van
'hemelingen' (Maria, engelen, aartsvaders en profeten, apostelen en martelaren,
priesters en andere geloofsleraren, de godgewijde maagden en de monniken en
alle anderen die in hun gezelschap 'de aanschouwing van God' genieten). (1)
Vandaag worden in de Katholieke
Kerk alle overledenen geëerd. En heel speciaal, zij die ons het
laatste jaar verlieten.
Het lijstje van 2008 voor Tildonk is lang: (2)
+
Brian Augustynen
Willy Cleynhens
Joris Coen Jeanne Coffyn Louis Coppens Rosa De Becker René De Lessine Louis Galmans Maria Galmans Gustaaf Gordts Willy Gordts Gustaaf Hermans Philomena Janssens Maria Jennes Jos Lens Maria Mertens Simone Persoons Frans Vendredy Laura Verhoogen Denise Verwimp Milleke Verwimp
Mooi glas
van Henny Joris, deels gekleurd, deels wit en zeer sober en daarnaast de
abstracte schilderijen van Karine Gutschoven in een prachtig kleurenpallet.
Hartelijk
welkom tot en met zondag 2 november.
Vrijdag, zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur en
op afspraak.
* TILDONK ZENDT ZIJN ZONEN UIT... Antwerpen - Banjul (19)
Roger Engelborghs en Danny Cammaerts namen deel aan de Antwerpen-Banjul Challenge, de alternatieve Paris-Dakar. Van 11 oktober tot 29 oktober leidde de tocht hen doorheen zeven landen, drie in Europa, vier in noordwestelijk Afrika. We gaven op deze blog dagelijks rendez-vous. Ze hebben de eindmeet bereikt!
Zo lang de berichten doorkomen van ginds houden we u verder op de hoogte. Maar aan alle schone liedjes komt natuurlijk een einde. Eerst rest hen nog een weekje vakantie, doch volgende week vrijdag worden de koffers gepakt en gaat het met het vliegtuig terug, richting Zaventem.
Dus, als er de volgende dagen nog nieuws te rapen valt, brengen we het op de Tilloenk-blog. Hou deze laatste alvast in het oog...
Het bedevaartsoord het dichtst bij huis vanuit Tildonk was Wakkerzeel, waar
al voor 1150 een kapel stond die toegewijd was aan Sint-Hubertus (655-727), de
schutspatroon van de jagers. Volgens de legende genas deze een man van
hondsdolheid en werd hij daarom later speciaal aangeroepen tegen deze ziekte.
In Wakkerzeel bestond er een broederschap van de H.
Hubertus. De bedevaarders konden zich daar tegen betaling laten inschrijven op
de eerste zondag na Bamis (1 oktober). Deze broederschapsfeesten, een
jaarlijkse traditie, bleven eeuwen bestaan. Drie dagen duurde het feest en er
werd goed gegeten. Het lidgeld bedroeg 7,5 stuivers (1698).
Een reclameaffiche die elk jaar aan de kerkdeuren van de parochies
in Brabant en Antwerpen werd opgehangen teneinde de gelovigen naar Wakkerzeel
te lokken, beloofde een volle aflaat!
Wie wat te veel op zijn kerfstok staan had kon op de
bedevaartsdag een aflaat van zeven jaar verdienen, en dat scheelde een slok op
een borrel. De hoogmis zat stampvol. Iedereen ging te biechten en te communie
om deze korting binnen te halen. De vrome gemeenschap zat even later onbezorgd
te tafelen. (3)
De verering van St.-Hubertus en de bedevaarten namen
verbazingwekkend toe tot in de 19de eeuw. Door de ontdekking in 1885
van een virus-vaccin tegen hondsdolheid door de Fransman Louis Pasteur werd de
razernij zo goed als onschadelijk gemaakt.
Wakkerzeel verschrompelde en dommelde in
(vervolgt)
(3) Aerts A., Wakkerzeel het stille dorp, Hagok, 2005. De
St.-Hubertusverering te Wakkerzeel werd ook beschreven in: Hendrickx F., Wat was
Wakkerzeel?, Handzame, 1977.
* TILDONK ZENDT ZIJN ZONEN UIT... Antwerpen - Banjul (18)
Roger Engelborghs en
Danny Cammaerts nemen deel aan de Antwerpen-Banjul Challenge, de alternatieve
Paris-Dakar. Van 11 oktober tot en met 31
oktober leidt deze tocht hen doorheen zeven landen, drie in Europa, vier in
noord-westelijk Afrika. We hopen u op deze blog
regelmatig wat nieuws van deze avontuurlijke knapen te kunnen
meedelen. (wordt
vervolgd)
Dag 20 (29
oktober): AANKOMST BANJUL !!!
Het zit erop! De laatste rit vandaag met bestemming Banjul (Gambia). 22u00: nog geen sms ontvangen van ons team (624), maar aan de berichten van de anderen te constateren is zowat iedereen op het eindpunt toegekomen! Bloedheet lezen we ergens, en dit terwijl de temperaturen hier in ons Belgikske vannacht onder het nulpunt zullen duiken...
Om 22u17 kwam het verlossend bericht binnen: ook het Rodan-team (624) heeft de eindstreep bereikt! Een hele dikke P R O F I C I A T !! vanwege de achtergebleven koukleumen
Werkloosheid bij Trebos Duferco Crisis in automobielsector laat zich voelen
TILDONK - Staalbedrijf Trebos Duferco trekt de geplande werkloosheid van twee dagen per week op naar drie dagen per week en zou de activiteiten in de maand december zelfs voor negentig procent terugschroeven. Dat is een gevolg van de crisis in de automobielsector. Morgen is een bijzondere ondernemingsraad gepland. De toekomst dient zich voor de 84 arbeiders en vijftien bedienden van Trebos Duferco in Tildonk (Haacht) niet meteen rooskleurig aan. Sinds 1 oktober moeten de arbeiders twee dagen per week gaan stempelen. Die geplande werkloosheid werd intussen opgetrokken tot drie dagen per week. Het staalbedrijf levert staaldraad aan de toeleveranciers van de autofabrikanten. De crisis in die sector maakt dat ook bij Trebos Duferco de alarmbel wordt geluid.
'Maandag werd op een ondernemingsraad beslist dat negentig procent van de activiteiten wordt stilgelegd in de maand december', zegt vakbondsafgevaardigde Rudy Goris (ACV). 'Door de geplande werkloosheid draaien we sinds 1 oktober al op halve kracht en in december zullen we dus zo goed als geen werk hebben. Zoals het er nu naar uitziet, worden de activiteiten begin januari weer opgestart.' Helemaal zeker is dat echter nog niet. Donderdag staat een bijzondere ondernemingsraad op het programma. 'Onze vestiging in Tildonk is afhankelijk van die in La Louvière. Als donderdag beslist wordt dat de activiteiten daar worden stilgelegd, zijn de gevolgen voor ons natuurlijk naargelang.'
Staaldraadtrekkerij Trebos Duferco maakt veren voor matrassen, materiaal voor winkelkarretjes maar vooral ook staaldraad voor de auto-industrie. Het is daar dat het schoentje wringt. Vorige week al luidden de vakbonden de alarmbel. Door de teruglopende economische conjunctuur, de bankencrisis en het dalende consumentenvertrouwen zijn de mensen minder snel geneigd een nieuwe wagen te kopen. Dat maakt dat er in de automobielsector de nodige onrust heerst. Die laat zich voelen bij Trebos Duferco, maar ook andere bedrijven delen in de klappen...
Bij Duferco was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar.
Pelgrim met lepel, Pieter Brueghel den Ouden (1525-1569).
Nog tot in de jaren vijftig van vorige eeuw zochten onze volksmensen, bij ziekte of tegenslag, in bedevaarten troost en genezing. Voor elke kwaal van mens en dier kenden ze een beschermheilige of wisten ze een mirakuleus beeld of een bevoorrechte plaats. Naar deze plaats - kerk, kapel, heiligdom of bron - stroomden dan de bedevaarders langs alle kanten toe.
Bedevaartsoorden kwam men overal zo wat tegen. Het kon een plaats zijn die verbonden was met de stichter of een heilige, of die op een andere manier een belangrijke plaats innam in de geschiedenis van de religie. Of van een openbaring, een verlichting of een religieus bovennatuurlijk wonder
Te beewegen gaan en begankenis waren aldus courante woorden in het taalgebruik. Helemaal uitgestorven is het fenomeen niet, zo kennen we tegenwoordig nog de bedevaarten naar Lourdes, Banneux of Scherpenheuvel,(1) waar O.-L.-Vrouw vereerd wordt. Maar ook in Leuven is er nog een jaarlijkse beeweg naar Sint-Jozef (de jefkes).
Om een idee te geven van de alomtegenwoordigheid van de vroegere volksbedevaarten geven we u een lijstje van bedevaartsplaatsen in het nabije Hageland:(2)
St.-Remigius te Holsbeek (kinkhoest), St.-Maurus te Holsbeek (hoofdpijn), St.-Antonius te Holsbeek (ziekte bij varkens), St.-Quirinus te Nieuwrode (slappe, kwijnende en ziekelijke kinderen), St.-Katrien te Kortrijk-Dutsel (huidziekte), St.-Marcoen te Kortrijk-Dutsel (zweren en puisten), St.-Wivina te Sint-Pieters-Rode (keelpijn, maar ook ziekte bij rundvee)...
De meeste bedevaarten werden ondernomen omwille van kinderziekten.
(vervolgt)
(1) Zie blogbijdrage nr. 431 (25/4/2008). (2) Peeters L., Over vroegere volksbedevaarten, De Holsbeek 14 (1996) 13-14.
* TILDONK ZENDT ZIJN ZONEN UIT... Antwerpen - Banjul (17)
Roger Engelborghs en
Danny Cammaerts nemen deel aan de Antwerpen-Banjul Challenge, de alternatieve
Paris-Dakar. Van 11 oktober tot en met 31
oktober leidt deze tocht hen doorheen zeven landen, drie in Europa, vier in
noord-westelijk Afrika. We hopen u op deze blog
regelmatig wat nieuws van deze avontuurlijke knapen te kunnen
meedelen. (wordt
vervolgd)
Hieronder een fragment uit de Popp-kaart van Tildonk uit ca. 1850, waarover we het in het eerste deel hadden. We hebben de kaart gedraaid zodat het noorden min of meer bovenaan ligt. Daarmee is de kaart ook beter te vergelijken met deze van Vincent Anthony uit 1650...
Legende: 1. het ursulinenklooster (ca. 1815 gebouwd) 2. het vroegere dorpsplein of de Plaetse van Tildonk, die we denken te kunnen vereenzelvigen met den Cleijnen Meurtere; later werd de Dreef (huidige Pastoor Lambertzdreef) rechtgetrokken, verdween het straatje dat schuin langs de tuin van de pastorie liep, waarmee ook het dorpsplein verdween (en werd ook nog het tracé van de Kouterstraat opgeschoven in de richting van de Lipsestraat) 3. de L-vormige gracht waarin we een mogelijk relict zien van een vroegere omgrachting van een perceel of gebouw (op de zuidelijke grens van de Deugniet) 4. perceel land door de vroegere Tildonkenaren steevast het Meuterke genoemd (overkant van de vaart, die uit 1750 dateert)
* TILDONK ZENDT ZIJN ZONEN UIT... Antwerpen - Banjul (16)
Roger Engelborghs en
Danny Cammaerts nemen deel aan de Antwerpen-Banjul Challenge, de alternatieve
Paris-Dakar. Van 11 oktober tot en met 31
oktober leidt deze tocht hen doorheen zeven landen, drie in Europa, vier in
noord-westelijk Afrika. We hopen u op deze blog
regelmatig wat nieuws van deze avontuurlijke knapen te kunnen
meedelen. (wordt
vervolgd)
Dag 18 (27 oktober):Vertrek naar Dakar met overnachting op camping Lac Rose
Dakar.
Gisteren werd de Cultuurprijs 2008 van de gemeente Haacht uitgereikt in de mooie kloosterkerk van Tildonk.
De prijs ging naar Louis Deca
uit Haacht, bij het grote publiek bekend als Lewie (van Lewie en
Lewiske), maar al heel zijn leven bezig met theater, film, dictie,... Meer dan verdiend!
Maar
ook Tildonk viel in de prijzen. Beide andere genommineerde laureaten
waren: het organisatiecomité 'Tildonk 900' en de projectgroep
restauratie kapel Lipsestraat.
Op
de foto (L>R): Louis Deca, cultuurfunctionaris Ferre Pauwels (op de
achtergrond), schepenen Steven Swiggers en Ann Somers, Fred
Timmermans (projectgroep kapel), Paula Van Kerckhoven (comité Tildonk
900), schepenen André Leroy en Paul Jacobs.
In het familiearchief de Lalaing (de vroegere graven van Tildonk) bevindt zich een farde met processtukken die dateren uit halverwege de 17de eeuw, aangaande een betwisting over de eigendom van de bomen die vroeger langs de straten werden aangeplant.
Wie was er eigenaar van: de heer van Tildonk (toen Karel vanden Campe) of de eigenaar van de gronden die langs deze wegen lagen? Belangrijk aldus was om uit te maken of het s heeren wegen waren; indien ja, dan was de heer van Tildonk de eigenaar. Uiteindelijk werd in die richting beslist, waardoor het recht van boomkap toekwam aan jonker vanden Campe!
Wat ons echter in onderstaand document nog meer interesseert is de vermelding van den Cleijnen Meurtere. Deze was gelegen langs de baan van Leuven op Mechelen (nu Lipsestraat, Kruineikestraat) en tegen het huis van jonker Jan vanden Heetvelde. We vernemen in de documenten dat iedereen op deze gemeijne (=gemeenschappelijke) ofte ledighe plaetse zijn dieren mocht hoeden.
Getuige Aert de Riddere (geboren rond 1586) wist nog te vertellen dat er verschillende leemputten op deze plaats hadden gelegen. Nu is het zo dat we aan de hand van andere archiefteksten menen te weten dat het huis van de familie vanden Heetvelde zich ongeveer op de plaats bevond waar nu de ingang van het klooster is. Er bestaat zelfs nog een afbeelding van ca. 1650 waarop dit stenen huis voorkomt. En dan denken we meteen ook den Cleijnen Meurtere te kunnen vereeenzelvigen als de Plaetse van Tildonk: het driehoekig dorpsplein in het centrum van Tildonk!
Dit dorpsplein is nog goed te herkennen op de Popp-kaart uit ca. 1850 (mét drenkpoel; denk aan de leemputten hierboven).
Doch, laten we de documenten zelf spreken:
Farde van proces-stuckx tusschen den heere van Tieldoncq ter eenre ende dheere Ketelboetere en vanden Heetvelde ter ander sijden. Nopens het recht van planten op s heerenstraeten tot Tildoncq, gedecideert bij arrest in faveur van den heere van Tildoncq.
* 14/9/1656
Voor meier en schepenen. Verklaringen van : Aert de Riddere, ca. 70 jaar; Beijken Meuris, x Aert de Riddere, ca. 66 jaar; Jan vander Meeren den ouden, ca. 66 jaar, (°Tildonk). De deponenten hebben altijd in Tildonk gewoond.
gesien dat teghen over t huijs van joncker Jan vanden Heetvelde staende aende herbaene van Loven op Mechelen was liggende eene gemeijnte ofte ledighe plaetse die genoempt werde de Cleijnen Meurter, al waer een ider vermocht sijne beesten te hueden, voor redenen van wel wetentheijt dat hij deponent diversche reijsen metten waeghen ende peerden daer over gedaen heeft te merct naer Loeven doen hij bij sijne ouders was woonede en alsdoen sijt gesien te hebben dat daer op diversche beesten werden gehuet als gemeijnte ende s heerenstraete liggende vooe een ieder dan dat nu tsedert eenighe iaeren herwaerts deselve plaetse door de pachter van mijnheere Heetvelde is affgegraven ende gesepareert vande straete ende nu wordt gehouden voor erffve Aert de Riddere, die iets ouder was had nog een toevoeging : eene gemeijne ofte ijdele plaetse die genoempt werde den Cleijnen Meutere ende aldaer sien staen hebbende diversche leemputten
1. het stenen huis van jonker Jan vanden Heetvelde 2. de 'plaetse' van Tildonk die we denken te kunnen vereenzelvigen met 'den Cleijnen Meurtere'
(Dorpscentrum van Tildonk in 1650, kaart V. Anthony)
Naschrift Honderd procent zeker zijn we niet van het bovenstaande. Er staat immers op bewuste kaart nog een ander, zelfs imposanter stenen huis met drie verdiepingen getekend (bovenaan de kerk), blijkbaar het belangrijkste huis van het dorp. Normaal zouden we denken dat dit het huis van de heer van Tildonk moet wezen. Het bevindt zich op de zuidelijke grens van de Deugniet. Op de hierboven reeds geciteerde 19de eeuwse Popp-kaart zien we op deze plaats een L-vormige gracht getekend. Overblijfsel van de omgrachting van een gebouw of perceel? Het land, genoemd de Deugniet, dat zich uitstrekte richting het verdwenen gehucht Beek (Nederassent), was van oudsher eigendom van het Iers College te Leuven. Het betreffende huis zou uiteraard ook hen kunnen toebehoord hebben. Ook is er nog het perceel land aan de overzijde van de vaart, achter het brughuis - beiden waren er toen natuurlijk nog niet - , dat bij de Tildonkenaren gekend is als het 'Meuterke'. Benaming lijkt aardig overeen te komen met den Cleijnen Meurtere. Moeten we concluderen dat het huis van vanden Heetvelde en den Cleijnen Meurtere zich daar situeerden? Verder onderzoek moet het uitwijzen, het is in elk geval een piste om ook te volgen.
* TILDONK ZENDT ZIJN ZONEN UIT... Antwerpen - Banjul (15)
Roger Engelborghs en Danny Cammaerts nemen deel aan de Antwerpen-Banjul Challenge, de alternatieve Paris-Dakar. Van 11 oktober tot en met 31 oktober leidt deze tocht hen doorheen zeven landen, drie in Europa, vier in noord-westelijk Afrika. We hopen u op deze blog regelmatig wat nieuws van deze avontuurlijke knapen te kunnen meedelen. (wordt vervolgd)
Dag 16 (26 oktober): Rustdag op camping L' Ocean - Hotel Dior. Mogelijkheid tot een daguitstap naar St.-Louis... Op naar Dakar...
De mammoetboom of reuzensequoia is een boom uit de cipressenfamilie en de grootste boom ter wereld qua volume. Hij komt van nature voor in Californië waar hij groeit op de westelijke hellingen van het Sierra Nevada gebergte. Voor de ijstijden kwam de boom algemeen voor op het noordelijk halfrond. In bijvoorbeeld Europa is de boom bekend als fossiel in bruinkoollagen. (Wikipedia) Op de foto zie je een reuzensequoia in het Nationaal park Yosemite (USA, Cal).
Triestig
Ik heb er geen ander woord voor.
Vandaag vertelde iemand uit de buurt me dat onlangs in de tuin van wijlen
dokter Petit een unieke mammoetboom (sequoia) werd omgehakt. Het absolute pronkstuk van de tuin en als dusdanig nog beschreven in 'Historische tuinen en parken van Vlaanderen'! (1)
In bewuste tuin heeft men namelijk recent een reuzengroot gat gegraven
in verband met de collectorwerkzaamheden Aquafin, en blijkbaar stond die boom in
de weg. Dit zal natuurlijk een zaakje worden voor de
verzekeringsmaatschappijen, doch: weg is weg!
Het doet denken aan die andere eeuwenoude monumentale boom,
een ginkgo biloba, die rond 1981 sneuvelde in de tuin van Trebos. Die boom
diende te wijken voor de uitbreiding van de fabriek, al is er op die plaats nadien nooit gebouwd geweest. Hierbij was men wel uit het oog verloren (of men
wist het gewoon niet) dat dit een van de oudste exemplaren ter wereld van deze boomsoort buiten
China betrof.
Men neemt aan dat deze ginkgos in de 18de eeuw
door missionarissen alhier ingevoerd werden. Is plausibel, want het Hof Ter
Elst, dat zich toen op dit terrein bevond, was in die periode eigendom van
de geestelijke, kanunnik van t Sestich. De meeste oude ginkgos vindt men in onze contreien
trouwens in de tuinen van kloosters, pastorieën, en dergelijke.
Een ander schrijnend geval was het ondoordacht kappen van de
lindebomen rond de kapel O.-L.-Vrouw-van-Troost door de gemeente Haacht, eveneens circa 1981. Nadien heeft men die fout willen herstellen door aanplant van nieuwe
linden. We zullen wel nog meer dan 100 jaar moeten wachten vooraleer deze laatsten
dezelfde stamomtrek zullen bereiken (als men ze ondertussen niet opnieuw
omhakt tenminste).
Het herinnert ook aan de oude lindebomen in de Dreef (nu Pastoor Lambertzdreef), beeldbepalend voor het dorpscentrum van Tildonk, die indertijd wegmoesten omdat omwonenden last hadden van een verstopte dakgoot...
Dit alles getuigt van weinig normbesef of eerbied voor ons erfgoed.
Geldgewin en kortzichtige politiek of gewoonweg desinteresse halen het telkens weer...
Triestig!
(1) Bewuste mammoetboom (Sequoiadendron giganteum) werd
recent nog aangestipt in het standaardwerk: Historische tuinen en parken van Vlaanderen.
Monumenten en Landschappen cahier 14, eindredactie Roger Deneef, 2007; Haacht-Tildonk, Villas aan de Vaartdijk, Roger Deneef en Jo Wijnant, p. 187-188.
* TILDONK ZENDT ZIJN ZONEN UIT... Antwerpen - Banjul (14)
Roger Engelborghs en
Danny Cammaerts nemen deel aan de Antwerpen-Banjul Challenge, de alternatieve
Paris-Dakar. Van 11 oktober tot en met 31
oktober leidt deze tocht hen doorheen zeven landen, drie in Europa, vier in
noord-westelijk Afrika. We hopen u op deze blog
regelmatig wat nieuws van deze avontuurlijke knapen te kunnen
meedelen. (wordt
vervolgd)
Dag 15 (25 oktober): Via Rosso naar de grensplaats Diama. De overnachting is op verzamelplaats
camping L' Ocean-Hotel Dior in Senegal (dé rendez-vousplaats van 'overlanders' van alle mogelijke nationaliteiten).
Tegenslag blijft onze helden achtervolgen, maar ze geven niet op! Het einde van de tocht komt immers stilaan in zicht.
Ben je benieuwd of je familienaam voorkomt in de blog? Of zoek je info over bvb. het klooster, 'varkens en beren', de vaart, ... Breng je zoekterm hierboven in en je krijgt onmiddellijk ALLE artikels waarin deze term voorkomt!
ZEKER EENS PROBEREN! DIT WERKT DUS NIET MEER
DE FOTO'S IN DE BLOG
Gebeurlijke miniatuurfoto's in het middengedeelte kan je doorgaans vergroten door erop te klikken.
De foto's in de linker- en rechterkolom echter niet, ze zijn dan ook veeleer bedoeld als opsmuk. Het gros kwam je wel al eerder tegen in een artikel in het middengedeelte.
.
WARM AANBEVOLEN
Voor slechts 34 € word je lid van HAGOK, de Haachtse Geschied- en Oudheidkundige Kring. Als lid kan je de meeste activiteiten van HAGOK gratis meemaken. Ontvang je HOGT, een glossy magazine met tientallen kleuren- en andere foto's; elk jaar goed voor meer dan 300 blz. streekgeschiedenis, heemkunde, genealogie, archeologie en wetenschappelijke bijdragen over de dorpen van de driehoek Aarschot-Leuven-Mechelen.
Als lid kan je de artikels over Tildonk, naast alle andere reeds verschenen artikels, en dat zijn er ondertussen meer dan 1400 (!), ten allen tijde gratis online raadplegen. Over Tildonk zelf verschenen doorheen de tijd heel wat uitgebreide bijdragen:
Arnold Bonne & Jan Gordts, Cimorné gezien in Tildonk
Jan Gordts, Raar maar waar?! De Tildonkse Sint-Jan-de-Doperkerk is gezegend met een merkwaardige preekstoel
Jan Gordts, Een geval van overbemesting te Tildonk in 1795
Arnold Bonne, West-Vlaamse WO I-vluchtelingen, poserend voor Hôtel du Cygne (1918)
Jan Gordts, Zieltjes redden in 1827. Tildonkse pastoor Lambertz neemt mes van chirurgijn Beckers ter hand
Jan Gordts, Jacobus Evers (°Tildonk 1828), een 'filius septimus' of zevende zoon
Arnold Bonne, Jan Gordts & Freddy Vens, De grauwzusters van Roeselare en andere vluchtelingen tijdens de Eerste Wereldoorlog in Tildonk
Jan Gordts, 1848, de jonge Tildonkenaar Gaspar Gielielmus Engelborgs overlijdt in den vreemde
Kristien Suenens, Een man, duizend vrouwen. De ursulinen van Tildonk
Jan Gordts, 'Ge moet niet alles geloven wat in de gazetten staat...'
Jan Gordts, Vondelingen te Tildonk op het einde van de 18de eeuw
Jan Gordts, De memoires van Tildonks brugdraaier Jozef Mommaers, alias 'Jef van de brug' (1873-1968)
Jan Gordts, Lucienne De Keuster (1923-2015) dochter van de sassenier van Tildonk. Een vergeten partizane
Jan Gordts, Lokalisatie van enkele 18de-eeuwse gronden te Tildonk. Een oefening
Peter Dejaegher, Het gevecht aan de Lips (1266)
Jan Gordts, André Van Aerschot & Jan Cleynhens, Begin september 1944: de bevrijding van Haacht en omgeving
Jan Gordts, Betwisting rond een in 1820 te Tildonk gevonden geldpot
Ward Caes, Een zilvermunt van keizerin Maria Theresia of een pot bier in 1750?
Jan Gordts, 'Life in a Belgian Convent: A Sydney Girl Abroad'. Een relaas uit 1913 door Maie Mason, Australische oud-leerlinge van de Tildonkse ursulinenkostschool
Jan Gordts, Liedeken op de groote moordery geschied tot Tildonck in den nagt op Gulde Mis (1837)
Jan Gordts, Marie Antoinette Caroline van der Gracht de Fretin en het kasteel ter Elst te Tildonk
Jan Gordts, Voorjaar 1814. Het veldleger van "de Zwarte Hertog" Frederik Willem van Brunswijk strijkt neer in onze dorpen
Roger Casteels, Uittreksels uit het frontblad 'Het Kanton Haacht onder de wapens' - (Thildonck)
Jan Gordts, Wat mispeuterden de Tildonkenaren zoal een goede honderd jaar geleden? Een verhaal van onder meer 'varkens' en 'beren'
François van der Jeught, Een nieuwe Van den Gheinklok voor de kerk van Tildonk in 1601
Jan Gordts, Het Tildonkse ursulinenklooster, litho op postkaart 1903-04
Jan Gordts en Guido Abts, De preekstoel met de verkeerde parochieheilige
Germaine Verheyt, 'Maurice Neefs, een oorlogsslachtoffer uit Tildonk
Jan Gordts, Openbare boedelverkoop in 1771 van de Tildonkse hoeve van 'de Tafel van de Grote Heilige Geest van Leuven' (Hof Ter Leeps)
Jan Gordts, Leerlingenwerving voor de internationale kostschool van de Tildonkse ursulinen in de 19de en 20ste eeuw
Jan Gordts, Bijna vier eeuwen Tildonkse pastoors (1626-1999)
Willy Van Langendonck, De waternaam Lips
Hubert Simonart, Tildonk-Banneux 1933-2008. Een uitzonderlijke band
Jan Gordts, Het testament van kanunnik Philippus Van 't Sestich (+ Tildonk 15 oktober 1764)
Jan Gordts, De Tildonkse processie van weleer
Willy Van Langendonck, Het toponiem Tildonk
Jan Gordts, Een Tildonks politiereglement uit 1837
Jozef Hamels, Renners uit onze regio: Maurice Croon
Jan Gordts, De Tildonkse galg
Roger Casteels, Dagboek van de ursulinen van Caen over hun belevenissen te Wespelaar en Tildonk tijdens de Eerste wereldoorlog
Jan Gordts, Tildonk ten tijde van de Oostenrijkse Successieoorlog (1741-1748)
Louis Swiggers, Over Tildonkse dorpsfiguren: Jakke Vanden Acker, alias Sinterklaas; de smed; Jef van Woil; Lewie Van Krieken; Plien Borreman
Jan Gordts, De geschiedenisles van schoolmeester Paulus Goossens over Tildonk (1856)
Roger Casteels, Het Tildonkse ursulinenklooster en de Eerste Wereldoorlog
Jan Gordts,Tildonk beschreven rond 1830 in de 'dossiers d'expertise' van het kadaster
Jozef Hamels, Renners uit onze regio: met Tildonkse connectie
Henri Vannoppen, De familie de Behault du Carmois tegen de achtergrond van de samenleving van Tildonk
Jan Gordts, De Tildonkse notarissen in de periode 1758-1920
Jan Gordts, De bewogen carrière van Leon Vincart, gevolmachtigde minister van België in Venezuela (°Huy, 22 april 1848 - +Tildonk, 6 juli 1914)
Maurice Vandenheuvel, In 1945 was het klooster van Tildonk een Brits legerhospitaal
Jan Gordts, Knechten op de vuist in het 18de eeuwse Tildonk
Jan Gordts, De Tildonkse reuzen Jan en Babs in de kijker
Jan Gordts, Over oude Tildonkse pachthoven. Het hof ter Elst, van pachthof van de abdij van Affligem tot kasteelhoeve van de families Van 't Sestich en Snoy
Jan Gordts, Over oude Tildonkse pachthoven. Het hof te Bettenrode, win- of pachthof van vele heren
Jan Gordts, Gaf Sus Artoos zijn naam aan de Tildonkse wijk Sussenhoek?
Maurice Vandenheuvel, Het Janssenskapelletje (1852) en de familie Janssens te Tildonk
Jan Gordts, Het Tildonks Sticht in de periode 1818-1832, voorloper van het latere ursulinenklooster
Jan Gordts, De Tildonkse handbooggilde van St.-Sebastiaan in het begin van de 18de eeuw
Jan Gordts, Tildonkse notarissen in de periode 1758-1920
Henri Vannoppen, Schilderijen en kunstwerken rond de notarisfamilie Verzyl te Tildonk
Jan Gordts, De grote kloosterbrand te Tildonk in 1928
Henri Vannoppen, De familie de Behault du Carmois tegen de achtergrond van de samenleving in Tildonk
Jan Gordts, Indische bedevaarders op bezoek te Tildonk in 1935
Maurice Vandenheuvel, Met Tildonkenaars op de vlucht in mei 1940
Jan Gordts, Het ploeg-handmerk van Louis Van Bolle, schepen van Tildonk (1664)
Marleen Rosier, Het Ursulinenklooster te Tildonk. De Art Nouveauzaal
Roger Casteels, Op 26 mei 1940 verloor Tildonk 2/3 van zijn onderwijzerskorps
Marleen Rosier, Het Ursulinenklooster te Tildonk:een bouwhistorisch en iconografisch overzicht
Jan Gordts, 12/8/1942: een Engels gevechtsvliegtuig stort te pletter in Tildonk
Jo Vandesande, Een 18de-eeuwse kaart van Tildonk en Wespelaar
Jos Cools, Tildonk
Jan Gordts, Een drievoudige moord te Tildonk in 1837
Henri Vannoppen, Een beeld van de gemeenten Haacht, Tildonk en Wespelaar rond 1830
Jo Vandesande, Motten en heerlijkheden te Tildonk. Deel II: De heerlijkheid Lauwendries
Jo Vandesande, Motten en heerlijkheden te Tildonk. Deel I: De heerlijkheden Tildonk, Ter Borcht (Nieuwenborg) en Oudenborg, vanaf hun ontstaan tot omstreeks 1650
Bart Minnen, Getuigenissen uit 1390 over de verdeling van de tienden te Tildonk