Zon monorail is toch een handig ding - en proper (dat geldt ook voor de treinen en metrostellen in Maleisië, dit is India niet). Op onze laatste excursie namen we die naar de terminus Titiwangsa, waar we twee zaken wilden bekijken. Maar eer we daar geraakten! KL is echt geen voetgangersvriendelijke stad en afgezien van enkele zeer toeristische buurten, kan je gevoeglijk fluiten naar richtingsaanwijzers. Vragen staat uiteraard vrij, en aangezien elke Maleier minstens een mondje Engels machtig is en vriendelijk geaard is, krijg je ook altijd een antwoord, maar daarom nog geen dat je veel verder helpt. Hoe vinden we nu het Titiwangsa Lake? Onze beste gok: een lokale Marriott binnenstappen en het daar vragen aan de receptie. Ja, mevrouw weet raad, maar ook that its a little tricky, omdat we een reusachtig rond punt moeten oversteken. Er is een underpass voor brommers en voetgangers, zegt ze, die moet je hebben. Dat lukt na enig speurwerk, maar aan welke kant moeten we uitstappen? Eerst aan de verkeerde, we zien de fontein van het kunstmatig meer aan de overkant spuiten, maar je kan toch geen snelweg te voet oversteken (zelfs niet mochten er zebrapaden bestaan: niemand, zelfs niet de allervriendelijkste Maleise automobilist stopt ooit voor een zebrapad, dat zit gewoon niet in hun systeem). Enfin, uiteindelijk geraken we toch terecht en het laatste stukje leggen we zelfs af op de achterzit van de brommer van een medelijdende parkwachter. Maar verhip, op dat meer of in dat park is niks geen activiteit, zelfs geen bootjesroeiers of pedalostampers (foto 3), we hadden dit net zo goed kunnen laten vallen. Nou ja, toch niet, vlak achter Titiwangsa Lake ligt immers de National Arts Gallery, zie onze blog van gisteren, zeker de moeite waard, en ook het Theater van KL, een beter gebouw geconcipieerd in de vorm van een ontluikende bloem (foto 4).
Andere wijk: Chow Kit, 1 stop met de monorail terug richting KL SENTRAL. Deze Chinese meneer werd in de 19de eeuw steenrijk in de tinmijnbouw en later als rubberboer, maar de wijk is nu bekend voor haar dagelijkse wet Market. Alles kan je hier vinden, van speelgoed over groenten en fruit tot vlees en vis, en in een enorme variëteit, maar wij zouden hier toch niets kopen, al lijkt het er allemaal redelijk hygiënisch aan toe te gaan, en staan er in ieder geval geen levende honden te wachten op de slacht, zoals in China. Toch maar weer snel weg hier, kwestie van geen nieuw coronavirus naar het Westen te brengen. We nemen ten tweede male een kijkje aan het Merdeka Square, waar Brits architect A.B.Hubbock zo mooi zijn duivels heeft ontbonden. Altijd opnieuw staan Chinezen zich hier te verdringen om op de foto te staan voor dat fraaie gebouw, als het jonge vrouwen zijn in de meest verleidelijke poses. Grappig om te vergelijken met Maleisische meisjes, die preuts voorbijkomen met een hoofddoek op. Wie verkiest u, de sletjes of de seuten? Daarna sporen we nog even naar Kuala Lumpur Station, nog een meesterwerkje van Hubbock. Enigszins vervallen en grotendeels vervangen door het veel grotere KL SENTRAL, maar er komen nog enkele treinen. Weliswaar niet degene, die wij binnen twee uur gaan nemen naar het noordelijke Penang, die vertrekt makkelijk genoeg uit SENTRAL, pal onder onze Hilton gelegen. Nog eenmaal de roltrappen op en af, en KL zit er helemaal op.

















|