VOORBEREIDENDE INFRASTRUCTUURRONDJES VOOR BEVERSE WIELERBAAN
De plaats waar de aankomstlijn kan worden aangelegd.
De Wielerpiste van Beveren zal maar in december worden opgeleverd. Dat maakt dat de officiële inhuldiging zo goed als zeker dit jaar niet meer zal plaatsvinden. Trouwens, heeft het wel zin om dat in volle winter te doen? We hopen dat het gemeentebestuur er in het voorjaar een wielerfeest van zal maken. Hoe dan ook, de piste zal zeker stilaan meer en meer gebruikers krijgen.
De belijning moet ook nog op punt worden gesteld want het is niet zomaar wat witte, rode of blauwe lijnen trekken. Om de witte metingslijn (Distance line) juist te bepalen ( op 400 m) zal wel een landmeter moeten ingeschakeld worden. Het is een must om de juiste baanomtrek van de wielerpiste te kennen. Zo kan men in de toekomst komen tot de juiste afstanden voor proeven en kan men ook de juiste rondetijden bepalen. Ook al blijft het een oefenpiste. Of Wielerbond Vlaanderen de piste zal homologeren is dan ook twijfelachtig.
Specialist Erik Van Herck zou het spijtig vinden moest het gemeentebestuur gaan besparen op de belijning. Het is een werk dat bij een piste hoort. Hij zegt ook waarom:
-Omdat de lijnen welke op een wielerpiste, internationaal en mondiaal, geschilderd staan het verkeer regelen op de wielerbaan, net zoals gewone ook lijnen en strepen het verkeer regelen op een klassieke rijweg. Men gaat met de jongeren naar het verkeerspark om de wegcode te leren, dus waarom zou men de jongeren welke op een wielerbaan leren rijden dan niet meteen alle regels, codes en gebruiken van het rijden op een wielerpiste aanleren, alvorens zij later naar het rijden op de echte wielerbanen overgaan?
BELIJNING ONMISBAAR
Op de blauwe band onderaan bijvoorbeeld, mag men tijdens wedstrijden NOOIT voorbijsteken en of onderdoor om minder afstand afleggen. Tussen de witte en de rode lijn moet de renner welke aan kop sprint de laatste 200 meter blijven rijden, en mag niet zomaar plots naar boven zwiepen. Het is toch maar goed om dat allemaal aan te leren, om het te weten.
En wat de blauwe stayerslijn betreft zal misschien opgemerkt worden waarom die er is want er zal wellicht nooit op deze baan worden gestayerd en zelfs ook een echte dernywedstrijd zal er niet gereden worden. Maar deze blauwe stayerslijn noemt nu éénmaal zo en staat wereldwijd op 1200 of meer wielerbanen. Nochtans wordt maar in een stuk of acht landen en op een beperkt aantal wielerbanen nog echt gestayerd achter zware motoren.
Die blauwe lijn heeft dan ook meer betekenissen dan men denkt. Zo moet een renner tijdens een ploegdiscipline (ploegkoers, ploegafvalling enz) welke neutraliseert omdat de ploegmaat in koers is, steeds boven die blauwe band bovenaan blijven rijden totdat hij naar beneden komt om de wedstrijd terug over te nemen.
Bij een ploegenachtervolging moet de renner welke het tempo van zijn ploegmaats niet meer kan volgen en afhaakt, bovenaan de baan, dus boven de blauwe lijn, blijven rijden tot de wedstrijd ten einde is.
Ondertussen is FC Bosdam al begonnen met de trainingen op het terrein met kunstgras. Met hun 11 ploegen hebben ze bijna dagelijks het speelveld nodig voor de trainingen, behalve vrijdag. Dat maakt dat de verlichting ook brandt en op de piste s avonds kan gereden worden.
NOG VEEL WERK.
Er moeten zeker nog meerdere lengte gereden worden vooraleer de wielerpiste klaar is. Zo moet de aankomststrook worden bepaald en er wordt geopteerd om die langs de kant van de scholen te leggen.
Daar komt juist voor die aankomst langs de buitenzijde baan een poort in de omheining om voertuigen voor bv. het onderhoud speelveld, te kunnen laten oversteken naar het voetbalplein. Via die poort kunnen de renners ook gemakkelijk op de piste geraken.
Bovendien is het voetpad daar breder waardoor er niet alleen meer mensen kunnen staan, maar waardoor er ingeval van een wedstrijd ook een auto, een reportage (micro)wagen, en eventueel ambulance kunnen staan.
Aan de overzijde langs de kant van het Freethiel zou er geen ruimte zijn voor een aankomstlijn.
Werk moet ook gemaakt worden van de balustrade Omheining aan de buitenkant van de wielerpiste. Het zou een dichte boarding moeten worden opgebouwd uit panelen zoals op andere wielerbanen.
Erik Van Herck maakte er ons ook attent op bij een bezoek ter plekke: -Wie nu op piste rijdt moet wel opletten want ze ligt nog vol met allerlei kleine en grote steentjes, asfalt en gruis welke na de werken op de wielerpiste gewoon zijn blijven liggen. Niet alleen kunnen er renners en fietsers door vallen als voor- of achterwiel er op onderuit gaan, maar ook veel meer kans om daarop lek te rijden.
Ook op de betonnen boord, als op de rode blokjes tegen de afrastering van het voetbalveld, als op en tussen het afwateringsgootje liggen nog zeer veel achtergebleven stenen, kiezel en gruis. Van Herck zag er een probleem bij:
-Als binnenkort die kiezelstenen worden vastgetrapt tussen de roosters van het afwateringsgootje krijgt men deze er nog zeer moeilijk of zelfs niet meer uit. Ik vind dat de aannemer minstens de baan eens had mogen laten borstelen, zodat al de achtergebleven stenen en steenslag van het rijvlak verwijderd waren.
Indien de aannemer dat zelf niet doet kan de gemeente misschien haar eigen borstelwagen eens langs sturen om deze taak te komen uitvoeren.
VUILBAKKEN EN TOILETTEN?
Vuilbakken zouden ook geen luxe zijn want er ligt nu al achtergelaten verpakking.
We hebben, net zoals tijdens ons vorig bezoek weer diverse blikjes en lege flesjes van sportdrank als andere verpakking zoals energierepen gevonden tegen de omheining en elders. Sporters laten die er blijkbaar achter. We bewonderden Erik Van herck toen hij al die rommel bijeen haalde en in de koffer van zijn wagen mee nam naar huis voor de vuilbak! Zeker nu er dagelijks voetballers na schooltijd of werktijd komen trainen, is nog meer afval te verwachten.
Een vraag die zeker positief zal worden afgerond door de gemeentelijke overheid was: Kan de gemeente aan de wielerpiste tegen de omheining van het voetbalveld geen 4 of 6 vuilbakken plaatsen waar de sporters hun lege drankverpakking en andere in kunnen achterlaten? En eventueel ook nog een paar vuilbakken op de parkings.
Erik Van Herck besloot lachend:
-Dat is eenvoudiger leeg te maken dan nu overal de afval te moeten oprapen
De spelers van FC Bosdam kunnen zich voorlopig blijkbaar wel omkleden in kleedkamers aan de Meerminnendam. Maar rond de nieuwe wielerpiste komt er, tot de kantine volgend jaar klaar is, helemaal niets van infrastructuur noch voor de spelers die er komen trainen of spelen noch voor de fietsers welke er komen rijden noch voor de toeschouwers.
Als de sporters, pa en ma en andere familie die komt kijken of staan te wachten, plotseling naar het toilet moeten is daar helemaal niets. Er staat er wel één chemisch toilet, maar dit is blijkbaar van de aannemer.
Kan de gemeente tot de nieuwe kantine volgend jaar klaar is tijdelijk niet een tweetal tijdelijke, verplaatsbare chemische toiletten plaatsen op de parking of ernaast.
Het zou al zeker volgens ons veel mensen van nut zijn, zeker nu Bosdam er dagelijks gaat trainen.
In afwachting van de bouw van de accommodaties zouden dergelijke toiletten dienst kunnen doen.
TEKST: Flor Van de Velde
(Met dank aan Erik Van Herck voor de fotos)
|