Inhoud blog
  • De terugtocht.
  • De laatste werkdag.
  • Moose in the forest.
  • De slijt komt er op...
  • Erasmus+ Finland
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Erasmus+
    PITO beyond the boundaries
    30-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De slijt komt er op...

    We begonnen de dag met wat op te ruimen in ons appartement en in de auto. Dan vertrokken we, maar deze keer niet rechtstreeks naar het werk. Martti was namelijk ziek, dus gingen we eerst langs zijn huis om het materiaal te gaan halen. Daarna vertrokken we naar het bos, waar mr Van Dijck (weer) verkeerd reed.

    Snorreke?

    Er werd uiteraard zoals elke dag zeer hard gewerkt! Door sommigen harder dan door anderen 😉.

    Het gebied werd ook uitgebreid waardoor er weer veel meer werk was.

    Ceirdwyn zou Ceirdwyn ook niet zijn, als ze niet iets zou breken deze 2 weken! Ketting kapot… te veel geslepen!

    Er lag vandaag ook ijs op de boomstronken van de berken, omdat ze nog heel veel sap uitscheiden wanneer ze afgezaagd worden.

    We zijn vandaag vroeger gestopt (om half 4) omdat er nog mensen naar de wolwinkel/weverij wilden, die al snel sloot. Daarna nog naar de Selver.  Selver is een keten van 38 supermarkten en 7 hypermarkten, die actief is in Estland. Hier is het de grootste onderneming in de retailsector die door Estisch kapitaal wordt gefinancierd. Het moederbedrijf van Selver is Tallinna Kaubamaja, dat ook warenhuizen exploiteert (waaronder het oudste warenhuis van Tallinn, in de wijk Südalinn). Daarnaast houdt Tallinna Kaubamaja zich bezig met de autohandel, de verkoop van schoenen en de handel in vastgoed. In 2012 bedroeg de omzet van Selver 329,9 miljoen euro.

    In 1995 werd de eerste supermarkt van de keten geopend: Punane Selver in de wijk Sõjamäe in Tallinn. In 2002 ging de eerste vestiging buiten Tallinn open: Mai Selver in Pärnu. Sindsdien werd het aantal vestigingen gestaag uitgebreid. In 2008 opende de keten de eerste vestiging in Letland, maar de resultaten in dat land vielen tegen. Op het eind van 2009 had Selver al zes vestigingen in Letland, maar moest het concern ze alle zes sluiten.

    In Estland werkt de Selver-formule wel en komen er nog steeds nieuwe vestigingen bij.

    Vanavond geen sightseeing tot 19u vandaag… Gelukkig!

    Ons avondeten was een overheerlijk boerenomelet met aardappelen en zo meteen gaan we nog eens in de sauna! Zalig 😊.

    Elias


    30-03-2017 om 00:00 geschreven door PITO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erasmus+ Finland

    Dit was onze laatste dag op het North Karelia College in Joensuu. We kregen de kans om vandaag een hele dag Eine Paldan te volgen tijdens een WORK SMART-project. Ze werkte al enkele jaren op de school PKKY in Outokumpu, maar nu heeft ze een nieuwe functie en werkt ze vanuit Joensuu. Vanaf januari 2017 biedt ze "Career and Vocation Services" aan de leerlingen aan. Concreet wil dit zeggen dat ze de leerlingen begeleidt met hun studiekeuze naar hogeschool of universiteit. Ook leerlingen die willen gaan werken kunnen bij haar terecht om contacten te leggen met werkgevers.

    's Morgens was er een plenaire zitting (in het Fins) met leerlingen, leerkrachten, career counselors en vooral ook afgevaardigden van bedrijven. Nadien werden er drie workshops aangeboden aan de leerlingen en was er een overleg tussen de praktijkleerkrachten en de bedrijfsleiders om de wensen en noden van de "on-the-job learning" op elkaar af te stemmen.


    In de namiddag gingen de leerlingen in dialoog met de bedrijfsleiders in kleine groepjes. Het was een soort sollicitatieronde waarbij de leerlingen nadien ook feedback kregen over hun sollicitatieskills.


    Dit WORK SMART-project wordt ondersteund door Europa en Eine Paldan is op zoek naar andere Europese partners die hier mee hun schouders willen onder zetten.

    Wist je dat …

    - leerlingen leerkrachten gewoon aanspreken met hun voornaam.
    - leerlingen met elkaar mogen praten tijdens de les; communicatieve vaardigheden.
    Wink
    - leerlingen hun gsm op de bank hebben en mogen gebruiken, ook voor dingen die niets met de les te maken hebben.
    - ze eten en drinken wanneer ze willen.
    - ze met potlood schrijven i.p.v. balpen, misschien om bevroren inkt te vermijden.
    - taalvakken (deze week) op een redelijk traditionele manier gegeven werden,
    - al kan dat ook aan de leerkracht gelegen hebben.
    - de focus hier ligt op lezen, schrijven en luisteren. Mondelinge vaardigheden werden voorlopig niet geëvalueerd, wat ons verbaasd.
    - we nog geen taaltaken hebben zien passeren.
    - we dus héél erg uitkijken naar de taallessen van volgende week.
    - zelfs de keuze-taalvakken een eigen vaklokaal hebben...
    Wink
    - de leerlingen allemaal in orde zijn met hun materiaal.
    - de motivatie ook hoog is om in orde te zijn, omdat ze zelf gekozen hebben voor het vak.
    - de leerlingen een flexibele uurrooster hebben omdat ze zelf hun uren/opleidingsonderdelen kiezen.
    - de leerlingen tussen de uren door kunnen ontspannen in de 'common rooms'. Ze liggen er te slapen, zijn aan het breien, studeren, ...

    - elke school een warme keuken heeft.
    - de leerlingen elke middag een warme maaltijd krijgen.
    - we al wat Finse woordjes kennen:
    - kiitos dankjewel betekent,
    - huvää huomenta goedemorgen betekent en
    - keskusta centrum betekent (en je dit dorpje dus nooit moet zoeken op een landkaart).
    - het nu weekend is en
    - je de blog uit Finland even zal moeten missen tot maandag.

    Greetje & Sofie

    24-03-2017 om 21:12 geschreven door PITO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eieren voor pasen...

    Op onze derde werkdag hebben we (eindelijk) het te bosmaaien gebied afgewerkt. Hier hebben we  onze werkdagen tot nu toe aan gespendeerd, maar nu kunnen we met kettingzagen beginnen.

                                                                                                     

    Na het werken zijn we nog wat rondgereden naar verschillende soorten bossen. Het eerste was een dennenbos voor constructiehout. Sommige van deze bomen waren zo’n 25 meter hoog en al ouder dan 150 jaar! Toen we daar stonden, was dat een vrij moeilijk getal om je erbij voor te stellen dat zo’n grote, majestueuze boom van 150 jaar zomaar in een kwartiertje omgezaagd kan worden. Een beetje triestig als je erover nadenkt…

                                                                                      

    Het tweede bos was een berkenbos dat gebuikt wordt voor de papierindustrie (paper wood). Deze bomen waren ongeveer 15 meter hoog. Het is wel cool om zo allemaal witte berkenstammen te zien en bijna niets anders ertussen.

                                                                        

    Het derde en laatste bos was eigenlijk hetzelfde bos soortgelijk, maar dan in een veel vroeger stadium. Deze bomen waren (maar) 4 meter hoog. In dit bos vonden we ook een paar eigenaardig afgebroken dennenbomen. Deze breuken bleken veroorzaakt te zijn door mannelijke elanden die jeuk hebben aan hun onderbuik. Zodoende kunnen ze hun territorium afbakenen. We vonden hier dan ook hun uitwerpselen die verrassend veel op paaseieren leken.

                                                                                                      

                                                  

    Daarna reden we huiswaarts. Onderweg zagen we nog 2 kraanvogels, deze vogels komen hier wel vaker voor en maken een soort van trompetgeluid.

                                                                                                                                                                  

    Dan nog even naar de winkel en naar huis. Corneel en ik hebben een paar dagen terug ook tuinkers gezaaid waardoor we volgende week verse tuinkers kunnen eten bij onze sla. Zo meteen nog een lekkere lasagne eten, een filmpje zien en dan het bed in! Als je om 6 uur moet opstaan en overdag hard moet werken “in den bos”, is vroeg gaan slapen hier zeker niet zeldzaam 😉.

     

    Elias

    23-03-2017 om 21:02 geschreven door PITO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (13 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We zijn opgestaan met het ochtendgezang ...

    We zijn opgestaan met het ochtendgezang van Mr. Van Dijck. We moesten om 08:00 u aan  supermarkt Selver klaar staan, waar we op boswachter Martti moesten wachten. Tijdens het wachten kregen we een kleine show van Mr. Van Dijck.

                                                                                                

    Op de werkplaats, kregen we een korte uitleg over het bos (N6520638 E411400) en hoe we het werk moesten aanpakken. We besproken hoe we zo best mogelijk systematisch het stuk bos konden maaien, bosmaaier met zaagblad. We moesten in een L-vorm evenwijdig werken en minimum 10 m afstand van elkaar houden. We moesten verschillende soorten maaien zoals Amerikaanse vogelkers (Prunus serotina), berk (Betula) en esdoorn (Acer) tot diameter 7 cm . Maar de jeneverbes (Juniperus, symbool van het eiland) moesten we laten staan.     

               

    Het werk was best wel vermoeiend omdat het heel dicht begroeid was en drassige grond had. Martti gebruikte zelfs de naam jungle... Er was ook her en der ijs dat we het best konden vermijden omdat het redelijk diep kon zijn. Maar dankzij de zaagbotten die we kregen via het Europees project, en na wat wennen, ging het allemaal vlotjes. Er was ook overal rotzooi terug te vinden, een erfenis van de Russen die in der tijd het begrip ‘sorteren en recycleren’ niet kenden. Er spoelt ook nog veel afval aan. Dit komt omdat het bos maar een halve kilometer van de zee is en dus regelmatig overstroomd. Hierdoor kun je in de door everzwijnen omgewoelde plaatsen zeezand terugvinden.

    De werkomstandigheden :

    Om zes uur was het -7 °C met wat lichte sneeuwval. Daarna in de voormiddag was er een combinatie van natte sneeuw en lichte regen, met een striemende ijskoude wind. Al een geluk begon het rond de middag te beteren en wanneer we na de lunch terug begonnen, was het weer al veel beter en konden we terug wat opwarmen dankzij het zonnetje en noeste arbeid.

     Echter door ons niet aan ons maaiplan te houden en wat verward te zijn in oriëntatie, hebben we kriskras door elkaar gewerkt. Martti verwoorde het op zijn eigen manier : “Quantity 8 points, quality 4 points”.

                  

    Op terugweg hebben we verschillende interessante dingen gezien zoals een waarschuwingsbord voor elanden. Daarna hebben we de haven van Soru bezocht en hebben we ons even laten uitwaaien in de zeelucht.

                                                     

     Net voordat we de thuisbasis in Suuremoisa bereikten, hebben we de kerk, en bijhorend kerkhof, uit de 14de eeuw bezocht. Spijtig genoeg was de pastoor niet thuis. Dit was een korte maar leuke culturele afsluiter.

                                                                                                           

    Björn


    23-03-2017 om 19:10 geschreven door PITO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 maart 2017

    Onze tweede werkdag startte anders dan normaal. Om klokslag 08.00u Estse tijd hebben we een minuut stilte gehouden voor de slachtoffers van de terroristische aanval op de luchthaven van Zaventem exact een jaar geleden. We moesten heel even terugdenken aan ons vertrek …

                                                                     

    Na deze kleine ceremonie kregen we nog een korte uitleg van Martti over hoe we te werk moesten gaan om het bos af te werken. Na een goed voormiddagje hard werken, raakte het eerste bos stilaan klaar. In de namiddag hebben Corneel, Nick en ik verder gedaan in het grote bos, de rest is begonnen aan een nieuw stuk. Het tweede perceel was veel moerassiger. Op sommige plaatsen waren er stukken waar je tot aan de knieën kon inzakken, wist Martti me te vertellen.

                             

    In het bos is een brede bolle weg. Deze werd vroeger gebruikt om er grote vissersboten door te trekken. Aan het begin van de weg woonde een visser, die zijn eigen schepen maakte. Wat niet zo verwonderlijk is want zo’n 150 jaar geleden lag de zee veel meer landinwaarts dan nu. Volgens onze plaatselijke informant stijgt het eiland nog steeds (en ligt de zee verder).

    Na een snel bezoek aan de Konsum (supermarkt), zijn we naar huis getrokken en hebben we een saunake gedaan. Met volgens de lokale rituelen met een hapje en een drankje. 

    Deze dag hebben we dan nog goed afgesloten met een gezond slaatje.

    Bert





    22-03-2017 om 22:40 geschreven door PITO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erasmus+ Finland

    In de voormiddag waren we getuige van de première van een theaterstuk van de leerlingen van de afdeling “Dans”. De leerlingen zitten in hun eerste jaar (vanaf 15 jaar) en brachten vandaag een dansvoorstelling voor de kinderen van de lagere school van Outokumpu. De leerlingen van de opleiding “Licht & Geluid” assisteerden bij de voorstelling. Op deze manier kunnen alle leerlingen ervaren wat het is om deel uit te maken van een echt dansoptreden.

    Later vandaag werden we ondergedompeld in de wereld van het lassen en de werktuigmachines in het PKKY te Outokumpu. De leraar gaf ons een uitgebreide rondleiding in de grote praktijkzalen met indrukwekkende machines. Ook hier werd weer de nadruk gelegd op “learning by doing”. 2/3 van de leerlingen was on-job-learning in bedrijven, 1/3 was op school. Deze leerlingen hebben praktijk en op deze manier krijgen zij de nodige aandacht van de leerkrachten en worden alle machines in de praktijkzalen ten volle benut. Voor de leerlingen is er dus een doorschuifsysteem: sommigen zijn op stage en anderen zijn op school. De voorjaarstage duurt 2 tot 4 maanden.

    Om af te sluiten hebben we een boeiend gesprek gehad met Tarja Ruuska, the special needs teacher. We werden hier geconfronteerd met concrete voorbeelden van leerlingen die extra zorg nodig hebben op gebied van leren. We hebben een paar praktische hulpmiddelen meegekregen om leerlingen met dyslexie te ondersteunen. Mogen we zeggen dat we toch wel een beetje jaloers zijn op de aangename werkplek die Tarja heeft: een gezellige “woonkamer” binnen de schoolmuren waar ze individuele ondersteuning biedt of in kleine groepjes werkt aan studievaardigheden.

    22-03-2017 om 19:49 geschreven door PITO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erasmus+ Finland
    Vandaag hebben we een boeiende uiteenzetting gekregen van Anne-Mari Suoto, de student welfare coordinator. Zij is de verantwoordelijke voor alle hulp die de leerlingen krijgen op vlak van 'leren' en 'leven'. Er wordt gewerkt op 4 niveaus: county level (alle scholen van de scholengemeenschap), college level (elke school apart), vocational field level (per richting) en individual level (leerling). Elke school is verplicht om een leerling extra hulp te bieden als die het nodig heeft. Er wordt dan voor die leerling een individueel plan uitgewerkt. Momenteel heeft 17,3% van de leerlingen een individueel traject.

    Wij vonden het idee van de tutor students interessant. Oudere leerlingen begeleiden leerlingen van lagere jaren op gebied van leren. De leerlingen krijgen dus eigenlijk bijles van elkaar. Deze manier van werken past het PKKY toe zowel tijdens de lessen als na de schooluren. De tutor students kunnen credits bekomen voor hun tutortaken. Ze krijgen hier ook een extra diploma voor om later bij een sollicitatie hun sociale en communicatieve vaardigheden te benadrukken.

    Een andere manier van werken waar Anne-Mari volledig achter stond, was het idee van 'group processes for students with social fears and anxiety'. Leerlingen met sociale problemen leren elkaar op deze manier kennen en werken samen om zich geleidelijk over deze angsten heen te zetten. Op deze manier zien de leerlingen dat ze niet de enige zijn met problemen en door met lotgenoten in overleg te gaan, komen ze er vaak sterker uit. De leerlingen zitten gedurende 8 sessies samen binnen een tijdspanne van 2 maanden.

    21-03-2017 om 19:32 geschreven door PITO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na de vermoeiende reis ...

    Na de vermoeiende reis van gisteren en ons gesetteld te hebben, maakten we vandaag in de voormiddag kennis met de contactpersonen van hier in Hiiumaa. Hier was ook de bedrijfsleider van Metsahooldus aanwezig (www.vmv.ee), waar we gaan stage lopen. We kregen te horen wat onze opdracht zal zijn. We beginnen morgen met struiken en kleine bomen verwijderen met zaagblad op de bosmaaier. Hierdoor kunnen de bomen gemakkelijker met de harverster gerooid worden of zoals Martti het in het Engels verwoord “Machines don’t like little bushes”.

             

                                                                                                                                                                                                         Nieuwe vrienden maken : Snorreke1 en Snorreke2 

    Hier hebben we de voorbereidende werkzaamheden moeten doen, zodat we er morgen tegenaan kunnen gaan. We hebben om te beginnen onze werkuitrusting en onze PBM’s gekregen en aangepast . Iedereen kreeg een vest, een helm, een werkgordel, handschoenen, en een bosmaaierharnas om de komende 14 dagen mee te werken. Verder hebben we onze machines in orde gebracht, hierbij zaten enkele nieuwe kettingzagen we zelf in mekaar moesten zetten. De andere kettingzagen  en zaagbladen van de bosmaaiers werden gecontroleerd en indien nodig geslepen.

                                

    In de namiddag hebben we een rondleiding gekregen in de Ametikooli Manor house. We hebben hier  geleerd over de geschiedenis van de Manor house en het eiland. Zo kregen we te horen dat dit gebouw dateert uit eind 18de eeuw. Na de onafhankelijkheidsoorlog werden vele Manor houses aan de staat gedoneerd. De Manor houses kregen verschillende functies. Om de gebouwen voor verder verval te behoeden, werden er bijvoorbeeld ook scholen in gehuisvest. In deze school kregen we te zien hoe de leerlingen (volwassenenonderwijs) het gebouw zelf renoveren en trachten om alles terug in hun oorspronkelijke staat te herstellen.


                                                                                              

    Om de dag te beëindigen zijn we naar de haven van Kardla, hoofdstad van het eiland, geweest waar een zeer leuke groepsfoto genomen werd. Daarna shoppen in de Selver zodat we ons eigen potje lekker zelf konden koken.

                                                                                                                    

    Nick 


    20-03-2017 om 22:55 geschreven door PITO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (17 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erasmus+ Finland
    Ara Hayrabedian heeft ons rondgeleid op het North Karelia College Joensuu (PKKY). Dit is een school met studierichtingen die aansluiten bij de opleidingen die wij hebben op PITO. Jammer genoeg hebben we vandaag geen leerlingen aan het werk gezien, want het was 'planningsdag'. Dan zitten alle leerkrachten en de directie samen om de lesinhouden en lessentabellen van volgend schooljaar te bespreken.
     

    We zijn er ons van bewust dat de leerlingen op PITO de kans krijgen om zich in de praktijklessen te ontwikkelen in mooi uitgeruste praktijkzalen, maar wat we hier gezien hebben was heel indrukwekkend voor ons.

    Naast praktijklessen hebben de leerlingen in 'vocational education' ook veel stages: 20 lesweken. Deze stage bestaat uit on-the-job learning, company training en optioneel abroad training. Er wordt bovendien nauw samengewerkt met het beroepsleven: de leerlingen werken aan externe projecten en worden hierop geëvalueerd. Het is hier dus real life-learning.

    Wat evaluatiemethodes betreft zijn de leerkrachten vrij om te kiezen voor een examen of permanente evaluatie. De leerlingen kunnen naast hun diploma ook nog kiezen voor een BAC-examen. Dit geeft een meerwaarde als ze naar de universiteit willen.

    20-03-2017 om 19:55 geschreven door PITO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik ga op buitenlandse stage naar Estland en neem mee…

    Ik ga op buitenlandse stage naar Estland en neem mee…

                       

    6PTW,                                                                                                                               twee … (dit is zelf in te vullen) leerkrachten en veel te veel spullen.

    Dit jaar krijgen wij, de leerlingen van het 6de technisch Tuinbouw, de kans om naar Estland op stage  te gaan om de praktische kant van bosbouw te leren. Dus vertrekken we vandaag,19/03, goed op tijd in Zaventem. Nog even afscheid nemen van ons moedertje en vadertje EN vriendinneke en tellen tot 1,2,3 en wij zijn ribbedebie.  Eerst nemen we het vliegtuig naar Frankfurt,  om daarna het vliegtuig naar Tallinn te nemen. Het was voor mij de eerste keer dat ik vloog. Ik had een beetje veel stress omdat ik niet wist wat er mij te wachten stond. Maar het is super goed mee gevallen. Het was een beetje een raar gevoel tijdens het opstijgen en landen.  Al een geluk hadden we een piloot die het goed deed, in tegenstelling met die van de tweede vlucht die nogal hevig vertrok en landde.

                       

    In Tallinn aangekomen moesten we eventjes wachten voor onze valiezen.  Het was er ineens veel frisser. Natuurlijk moesten we wachten op meneer Van Dijck…omdat zijn koffer op zich liet wachten. Toen meneer Van Dijck er was, snel de huurauto in om de ferry in Haapsalu te halen, wat nog maar op het nippertje lukte. Deze trip door Estland was super leuk. Zo kregen we een eerste indruk van het land. Er is veel natuur, op een paar dorpjes na hebben we voortdurend tussen de bossen en velden gereden. We spotten zelfs een vos die de weg overstak. Helaas konden we geen foto nemen omdat we te snel reden.

    Deze boottrip was een hele ervaring omdat de zee bevroren was en we door het ijs moesten breken met de boot.

                      

    Na een uurtje schommelen op de boot en een lekkere maaltijd, zijn we op Hiiumaa aangekomen en  konden we onze rit verder zetten naar onze verblijfplaats. Dit was een heel avontuur want we wisten niet goed waar we heen moesten op het donker eiland zonder straatverlichting, pikdonker is het hier met een mooie sterrenhemel. Maar uiteindelijk toch goed aangekomen.

    Daan   Confused



     


    20-03-2017 om 19:52 geschreven door PITO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (15 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    18-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erasmus+ Finland
    Nordic skiing

    Naast Erasmus + Vocational Education and training en de jobshadowing m.b.t. leerlingenwelzijnwerking in Finland proberen we ook kennis te maken met de Finse cultuur en gewoontes. Zo hebben we deze ochtend (Finnen zijn échte ochtendmensen) een langlauftocht gemaakt van 11,5 km op het Pyhäselkä Lake.





    18-03-2017 om 20:04 geschreven door PITO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs