Ik ben Erwin
Ik ben een man en woon in Maaseik (België) en mijn beroep is Human Resource Director.
Ik ben geboren op 22/05/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Paardrijden, Vliegen, Tafeltennis.
VLP : Vlaamse liga VET2000: Landelijke rijvereniging
Beoordeel dit blog
De lucht, het bos en zandverstuivingen
Avonturen met vliegtuigen en paarden
22-06-2008
tuin
Het is momenteel ideaal weer voor de planten en struiken. Hier een foto van onze tuin.Er is behoorlijk wat onderhoud aan op dit moment. De stallen liggen achter de hoge boom op de achtergrond (wat moeilijk te zien).
Aha, Goed nieuws, Gitane één van onze vorige paarden die nu bij vrienden haar nieuwe thuis heeft gevonden is gisteren geïnsimineerd. Binnen een 11-tal maanden komt er dus een veulentje.De vader is Saros, een zwarte hengst die heel vaak zwarte nakomelingen geeft. Ik ben benieuwd hoe het zal verlopen. Een afbeelding van Gitane toen ze nog bij ons was vind je terug in één van de vorige artikels.
hallo, Deze ochtend de voorbereidingen voor de vlucht van vandaag gedaan. Deze middag was er voor 30% kans op regen en later op de middag zelfs onweer met rukwinden tot 45kt (90km/u). Onweer dus!!! Niet meteen veelbelovend om een rustig middagje te vliegen. Toch hebben we besloten om een vlucht te maken van een uurtje boven de provincie. Met een collega van het werk ben ik om 11:00u opgestegen en een kijkje gaan nemen bij hem thuis (vanuit de lucht). Hij had nog nooit in een klein toestel gevlogen en vond het blijkbaar prachtig. Het moet gezegd het zicht was kilometers ver. Je kon op zijn minst 50km ver zien. Op de foto zie je een voorbeeld van een vliegtuig waar we mee vliegen. Dit is een Cessna 152. Deze OOLVJ (naam van het vliegtuig) is uitgerust voor acrobatie vliegen. Echter, dat laat ik netjes over aan de "echten". De vlucht verliep verder probleemloos. Bij het landen even sportief moeten bijsturen maar alles bij elkaar "no problem".
Oei,oei, De dazen tijd is aangebroken! Op een warme regenachtige dag vanaf juni kan het beginnen. Op de afbeelding zie je een voorbeeld van een daas. Ze komen vrij talrijk voor in bosrijke gebieden en zijn verschrikkelijke duivels voor de paarden (en mens). Ze steken meteen en hard en kunnen soms met honderden!!! tegelijk de aanval inzetten. Als je je in het bos waagt op dit tijdsstip heb je gegarandeerd na een half uur een echte zwerm rond je hangen. Stappen is dan niet meer mogelijk en draven doe je bijna constant. Producten?!!! natuurlijk; alles reeds uitgeprobeerd. Soms met resultaat soms helemaal niet. Wij hebben vandaag in ieder geval besloten om thuis in de paddock te rijden. Helaas deze was ook wat nat en Christine is met Gerido uitgeschoven. Gelukkig zonder al te veel erg.
Zondag om 11:00u staat er een vlucht gepland. Samen met een collega ga ik een vlucht boven onze provincie maken. We gaan eerst vanuit Zwartberg naar Kinrooi om daarna via peer naar Lommel te vliegen. Daarna waarschijnlijk een tussenlanding in Leopoldsburg om dan door te vliegen naar Zwartberg; Men voorspelt goed weer maar later op de dag onweer. De voorbereidingen zal ik zondag ochtend doen. We vliegen met een Cessna 152. Bijgevoegd een foto van de Oudsberg, een zandduin bij ons in de buurt waar we overheen zullen vliegen.
Vandaag geen vliegen. Het weer liet niet toe om te vliegen. Met wat goede wil had het eventueel 's avonds nog gekund maar deze morgen was het toch niet goed genoeg om op te stijgen.
vandaag wederom een tochtje van een 14-tal km gemaakt in het bos. Ik was alleen met Favory en diep in het bos zag ik plotseling een ree het bospad oversteken. Toen we dichterbij kwamen liep een 2de ree eveneens over het pad. Echter, toen het ree ons opmerkte liep het snel terug. Ik stapte voorzichtig voorbij en zag het reetje enkele meters van ons vandaan achter een boom ons aanstaren. Eigenlijk zijn de reeën helemaal niet schuw voor paarden. Ze kijken je meestal een beetje verbaast aan en verder stappen ze gewoon losjes voor je weg. Het zijn mooie dieren maar eigenlijk best klein. Vaak niet groter dan een stevige herdershond. Voor de rest verliep onze tocht prima. Veel plassen, dus we zagen er behoorlijk beslijkt uit toen we terug kwamen. We hebben behoorlijk wat kilometers in galop gereden en toch was Favory niet buiten adem. Blijkbaar zat er na de regen veel zuurstof in de lucht. Bij het wegrijden thuis moet ik één enkele weg oversteken om in het bos te geraken. Precies op deze verharde weg vond Favory het nodig om zich terug te draaien. Ze weten het natuurlijk wanneer ze fratsen kunnen uithalen; want op de openbare weg kan je niet rustig eens laten voelen welke richting we uit zullen gaan. Enfin, eind goed al goed en we zijn toch aan onze tocht kunnen beginnen. Tot binnenkort.....
Vandaag was het dus zover Vroeg opgestaan. Dat was niet zo evident want gisteravond hadden we ons jaarlijks clubfeest van de tafeltennisvereniging. Ik ben gisteren als nieuwe voorzitter aangesteld dus daar moesten we iets van maken. Het was erg gezellig maar dus ook laat.
Enfin, toch vroeg opgestaan en we waren netjes op tijd klaar om te vertrekken. De paarden lieten zich vlot inladen en zonder problemen zijn we in Maaseik aangekomen. Er waren zeker 50 verschillende rassen en een 30-tal koetsen. Wij moesten als eersten de grote markt op achter een prachtige Arabo-Fries en een Arabische schimmelhengst. Vanaf het ogenblik dat Favory in de stad tussen het volk liep hij perfect aan de teugel alsof hij wilde aangeven hier ben ik. Netjes verzameld liet hij zich het applaus welgevallen en voldaan zijn we na het evenement naar de receptie gegaan en nog iets gaan eten in de stad waar we net zelf hadden gelopen met onze paarden.
Alvast enkele sfeerfotos na de parade. Fotos op het marktplein zullen later wel volgen denk ik.
Vandaag wederom verdere voorbereidingen getroffen voor de rassenparade van morgen in Maaseik. Losrijden, oefenen, poetsen, materiaal bij elkaar zoeken enz. Op de foto zie je mij met Favory in onze paddock(je) oefenen. Het was wat regenachtig en je moest opletten om niet uit te schuiven.
Hallo, Vandaag behoorlijk druk geweest met de voorbereidingen van de parade van zondag. Nieuw frontstuk gekocht voor het kopstuk van Favory, nieuwe voetsteunen voor de beugels van Gerido (het paard van mijn vrouw). Een uurtje losrijden in de paddock. Poetsen van het materiaal. En we hebben de 2 paarden met een speciale shampo gewassen waardoor ze nog witter als anders zijn. Morgen kunnen we opnieuw gaan poetsen want ze staan vannacht op de wei. Favory was behoorlijk opgefokt tijdens het losrijden en ik heb hem flink moeten aanpakken. Uiteindelijk was hij weer vanouds mooi naar "onder" aan het lopen. De foto is van de koetsenparade in Maasseik vorig jaar.
Dat is ze dus; onze thuisbasis maar dan vanuit de lucht. Je ziet hier het vliegveld van Zwartberg. Als ik dit beeld in het vizier krijg komen de handelingen en checks die ik zo vaak ik mijn opleiding heb moeten uitvoeren meteen terug op het netvlies. Fuel, oil temperature, oil pressure, carburator heat, flaps etc... je dreunt de checks af in steeds dezelfde volgorde. 1300ft, 80ktn, 2100, 03, 10° het zijn cijfers die je allemaal in balans op je instrumenten tracht te houden. Uittrimmen, voetenstuur, "keep your altitude"; het gaat aan een rotvaart door je hoofd. Je mag ook niet aarzelen want je kan niet even op de pechstrook gaan staan als je het even niet meer weet!!!!
Ik kon het toch niet laten om nog even Gitane voor te stellen. Gitane is een mooie merrie waar ik jaren mee door de bossen gereden heb. Ze heeft het momenteel prima naar haar zin bij een bevriend koppel die haar gekocht hebben toen Favory zadelmak gemaakt is. We hebben met haar ook nog wat dressuurwedstrijden gereden. En voor springen had ze ook best wat aanleg. Kortom een mooi en braaf paard.
Hierbij gevoegd een foto van mijn vrouw Christine en mezelf tijdens een rustpauze op één van onze bostochten met onze paarden. We maken meestal een rondje van een 2-tal uur en stoppen dan wel eens aan een caféetje in het bos. Altijd prettig. Je moet alleen wat spullen meenemen om de paarden goed vast te maken om onnodige problemen te voorkomen. tot binnenkort.......
Hier een zicht op het dashboard van de Cessna 152. Het ziet er op het eerste zicht ingewikkeld uit maar na een tijdje went het wel. Deze vliegtuigen hebben een eenvoudige standaard uitrusting waar je wel reeds goed mee uit de voeten kan en overal zonder problemen mee kan geraken. Binnenkort wil ik mij een GPS systeem aanschaffen om nog precieser te kunnen vliegen. Ik zag dit systeem bij een collega vlieger die er best enthousiast over was. Niet te geloven wat ze de laatste jaren allemaal uitvinden...En de prijs viel eigenlijk nog mee ook; vergelijkbaar met een goedkope "auto" GPS. Gelukkig blijft het vliegen in een Cessna toch nog altijd "authentiek" (met of zonder GPS).
Naast paardrijden probeer ik iedere week toch minstens een keer in de lucht onze provincie te verkennen. Ik ben een 8-tal jaren aangesloten bij de Limburgse Vleugels in Zwartberg. We hebben op de club een ruim aanbod aan vliegtuigen. Tweezitters en vliegtuigen voor 4 personen. Ik vlieg op de wellicht bekende Cessna 152 en Cessna 172. De vluchten die ik maak beperken zich meestal tot een actie radius 150 km. Af en toe gaan we naar het buitenland (Eifel, IJselmeer etc.). Het is steeds weer opnieuw een uitdaging om je vliegtuig door de lucht te navigeren naar je vooraf uitgerekende bestemming. Vaak neem ik mijn vrouw of vrienden mee op de uitstapjes door de lucht. Ik zal in de komende maanden mijn vluchten verder beschrijven. Op de foto zie je een impressie van de Vossemeren in Lommel. Een foto die ik met een collega heb gemaakt tijdens één van onze uitstappen..
Naar jaarlijkse traditie wordt in onze stad de koetsenparade georganiseerd. Een groot aantal koetsen doen mee aan dit evenement. Ze rijden in de omgeving van de stad en eindigen op de grote markt van Maaseik hun tocht. Steeds komen er enkele duizenden toeschouwers naar dit spektakel kijken. In het voorprogramma staat er eveneens een rassenparade gepland. Een honderdtal paarden van verschillende rassen worden aan de hand en sommigen onder het zadel voorgebracht. Mijn vrouw die een Andalousiër rijdt en ikzelf met Favory (als Lippizaner) doen ieder jaar mee. Voor onze sympathieke veearts, die het evenement organiseert, willen we ons beste beentje altijd wel voorzetten. We kijken steeds enkele weken uit naar dit jaarlijks evenement. Het geeft toch wel een kick om je paard zonder veel kleerscheuren door de massa heen op het immense plein te leiden, zonder dat hij bokkend en steigerend opvalt. Natuurlijk proberen we onze schimmels kraakwit voor de dag te laten komen. Dat brengt heel wat poetswerk met zich mee.
Nadien wordt de parade altijd met een gezellige receptie afgesloten.
Ik hou jullie verder op de hoogte van de voorbereidingen ..
Op deze blog kan je mijn wekelijkse avonturen lezen die ik al paardrijdend en vliegend beleef tijdens de weekenden.
Op de foto kan je Favory en mezelf zien. Favory is een lippizaner paard van 8 jaar oud. Ik heb hem kunnen aanschaffen toen hij iets ouder als 3 jaar was. Ik heb hem als hengst gekocht. Hij was nog niet zadelmak en moest nog veel leren. Ondertussen heeft hij natuurlijk al behoorlijk wat progressie geboekt en vermaken we ons in de bossen in de omgeving en in de kleine paddock bij ons thuis.
Verder rijden we af en toe een endurance wedstrijd. Endurance wedstrijden zijn lange afstand snelheidwedstrijden van 20km tot maximaal 160km. We houden het eerder recreatief en rijden wedstrijden tot max. 30km. Ons enig doel hierbij is veilig en gezond aankomen. Verder is de ambiance op de wedstrijden steeds wel gezellig en leert mijn paard steeds weer bij.
Oefenen doen we in de vele zandduinen en verstuivingen in de buurt van ons huis waar we kilometers ver kunnen rijden zonder een verharde weg tegen te komen.
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.