Ik ben Erwin
Ik ben een man en woon in Maaseik (België) en mijn beroep is Human Resource Director.
Ik ben geboren op 22/05/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Paardrijden, Vliegen, Tafeltennis.
VLP : Vlaamse liga VET2000: Landelijke rijvereniging
Beoordeel dit blog
De lucht, het bos en zandverstuivingen
Avonturen met vliegtuigen en paarden
13-07-2008
Naar Goetsenhoven (bij Tienen)
Deze ochtend heb ik met mijn nichtje Amber een vlucht naar Tienen gemaakt. Het was uitzonderlijk goed vliegweer. Kilometersver kon je zien, en er stond niet te veel wind. We zijn in Zwartberg opgestegen en nadien via Borgloon weer teruggevlogen. Op de foto zie je het vliegveld in Zwartberg waar een aantal zweefvliegers klaar stonden en nadien een foto van mezelf in Tienen toen we geland waren. Amber zit in de cockpit bij het vertrek in Tienen. Alhoewel ze nog maar 13 jaar is heeft ze toch al goed mee geholpen bij het navigeren.
Vandaag hebben Christine en ikzelf in de paddock met onze 2 paarden gereden; We waren net een half uurtje los aan het rijden toen het heel hard begon te regenen. We zijn gewoon blijven doorrijden en de paarden hadden er eigenlijk niet al te veel last van. Zelf vind ik het ook niet zo erg want dan zijn er tenminste geen "dazen" die nog veel vervelender zijn. De paarden waren rustig en netjes in de hand. Christine is momenteel piaf aan het oefenen. Spaanse pas lukt haar al perfect. Ik ben benieuwd of haar piaf ook zo goed zal lukken binnenkort.......
Hierbij gevoegd een impressie van ons (club natuurlijk) vliegveld vanuit de lucht. Op slechts 10 min. van bij ons thuis kan ik opstijgen. Als ik boven ons huis een rondje vlieg zie ik het vliegveld trouwens vanop een afstand liggen (de steenkoolmijn terrils toch.....). Deze foto is genomen vanaf de "left hand downwind 21" vanaf de oostelijke kant van het vliegveld.
Endurance rijden is één van de meest groeiende, opwindendste en meest diervriendelijke takken van de paardensport. De hoofdzaak van het endurancerijden is het zo snel mogelijk afleggen van een bepaalde uitgezet traject. Daarbij geldt niet alleen de beste tijd, ook dient het paard nog in goede conditie te verkeren bij de veterinaire controles.
Het is een paardensportdiscipline waar zowel de ruiter als het paard op zoek gaat naar zelfwaardering- en respect. In endurance zijn geen vette geldprijzen, geen massa supporters en geen luxueuse accomodaties te bespeuren. De combinatie is louter op zichzelf en zijn grooms aangewezen. Endurance loopt men om te finishen, want dat heet winnen.
Voor grotere afstanden moeten zowel het paard als de ruiter goed voorbereid en getraind zijn om prestatie van deze aard te kunnen neerzetten. Uithoudingsvermogen, samenwerking, vertrouwen, verzorging en kennis van uw paard zijn de sleutelwoorden voor een goede combinatie tijdens ritten variërend van 20 tot 160 km. De ritten vin den over het algemeen plaats in de mooiste en rustigste gebieden zodat ruiter en paard zich kunnen verenigen tot één geheel. De combinatie ruiter-paard is het allerbelangrijkste is, want de één kan niet zonder de ander.
Hier een impressie van een start van een wedstrijd waar ik aan deelgenomen heb. Deze was in Heverlee.. Meestal vertrek ik alleen en na een tijdje vormt zich een groepje van een vijftal ruiters. Na een tijdje zwermt dit weer uit en gaat iedereen in zijn eigen tempo verder. Ik rij liefst met een andere ruiter samen. Voor de paarden is dit ook beter. Alleen moet je emand vinden die even snel is dat maakt het allemaal wat gemakkelijker. Je kan starten met enkele ruiters samen of alleen in de reeksen waar ik aan deelneem. In de hogere reeksen start men samen.
Vandaag heb ik mijn MBA gehaald. Ik hem mijn scriptie moeten verdedigen en alles verliep op rolletjes. Vanaf nu heb ik weer iets meer tijd om met de paarden erop uit te trekken. Binnen enkele weken staat een Endurance wedstrijd op het programma in Tienen. Wellicht dat ik daar aan ga meedoen. Het ligt een beetje aan de conditie van Favory (en van mezelf natuurlijk).
Tja, Dit weekend heb ik niet kunnen vliegen en paardrijden, Zaterdag heb ik de hele dag geholpen op het OLS. Dat is het Oud Limburgs Schuttersfeest dat in ons dorp dit jaar wordt gehouden. Het is het grootste folkloristisch feest van NL en B. Een 40.000 mensen worden verwacht. Zelf heb ik de OLS Olympics gepresenteerd. Dat was een mooie ervaring en het is prima verlopen. Mooi om te zien hoe een heel dorp zich volledig vrijwillig inzet voor dit feest. Zondag heb ik de hele dag gewerkt aan de presentatie voor de verdediging van mijn scriptie van mijn Master die ik dinsdag moet verdedigen. Spannend, ik heb hier 2 jaar aan gewerkt en dinsdag wordt het hopelijk afgesloten met een mooie presentatie. Ik kijk er naar uit!! Gelukkig heeft Christine beide paarden dit weekend 2 keer gereden. Ze was nogal fanatiek dit weekend. Ze kan eigenlijk beter rijden als ik zelf en heeft Favory netjes rustig aan de teugel gereden zonder problemen. Op naar een nieuwe week vol met avonturen. Het wordt druk, morgen Eindhoven, en dan verder naar Horst America, Breda, Brussel, Valence, Le Rouret in de Provence en vrijdag Marseille. Normaal moet ik vrijdag avond helpen op de OLS fuif. Ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.
Ons huis aan de achterkant. We lopen altijd met de paarden door de tuin naar de straat aan de voorkant. Op ons straatje stappen we op en aan de overkant van de straat ligt het bos waar we vaak gaan rijden.
Het is momenteel ideaal weer voor de planten en struiken. Hier een foto van onze tuin.Er is behoorlijk wat onderhoud aan op dit moment. De stallen liggen achter de hoge boom op de achtergrond (wat moeilijk te zien).
Aha, Goed nieuws, Gitane één van onze vorige paarden die nu bij vrienden haar nieuwe thuis heeft gevonden is gisteren geïnsimineerd. Binnen een 11-tal maanden komt er dus een veulentje.De vader is Saros, een zwarte hengst die heel vaak zwarte nakomelingen geeft. Ik ben benieuwd hoe het zal verlopen. Een afbeelding van Gitane toen ze nog bij ons was vind je terug in één van de vorige artikels.
hallo, Deze ochtend de voorbereidingen voor de vlucht van vandaag gedaan. Deze middag was er voor 30% kans op regen en later op de middag zelfs onweer met rukwinden tot 45kt (90km/u). Onweer dus!!! Niet meteen veelbelovend om een rustig middagje te vliegen. Toch hebben we besloten om een vlucht te maken van een uurtje boven de provincie. Met een collega van het werk ben ik om 11:00u opgestegen en een kijkje gaan nemen bij hem thuis (vanuit de lucht). Hij had nog nooit in een klein toestel gevlogen en vond het blijkbaar prachtig. Het moet gezegd het zicht was kilometers ver. Je kon op zijn minst 50km ver zien. Op de foto zie je een voorbeeld van een vliegtuig waar we mee vliegen. Dit is een Cessna 152. Deze OOLVJ (naam van het vliegtuig) is uitgerust voor acrobatie vliegen. Echter, dat laat ik netjes over aan de "echten". De vlucht verliep verder probleemloos. Bij het landen even sportief moeten bijsturen maar alles bij elkaar "no problem".
Oei,oei, De dazen tijd is aangebroken! Op een warme regenachtige dag vanaf juni kan het beginnen. Op de afbeelding zie je een voorbeeld van een daas. Ze komen vrij talrijk voor in bosrijke gebieden en zijn verschrikkelijke duivels voor de paarden (en mens). Ze steken meteen en hard en kunnen soms met honderden!!! tegelijk de aanval inzetten. Als je je in het bos waagt op dit tijdsstip heb je gegarandeerd na een half uur een echte zwerm rond je hangen. Stappen is dan niet meer mogelijk en draven doe je bijna constant. Producten?!!! natuurlijk; alles reeds uitgeprobeerd. Soms met resultaat soms helemaal niet. Wij hebben vandaag in ieder geval besloten om thuis in de paddock te rijden. Helaas deze was ook wat nat en Christine is met Gerido uitgeschoven. Gelukkig zonder al te veel erg.
Zondag om 11:00u staat er een vlucht gepland. Samen met een collega ga ik een vlucht boven onze provincie maken. We gaan eerst vanuit Zwartberg naar Kinrooi om daarna via peer naar Lommel te vliegen. Daarna waarschijnlijk een tussenlanding in Leopoldsburg om dan door te vliegen naar Zwartberg; Men voorspelt goed weer maar later op de dag onweer. De voorbereidingen zal ik zondag ochtend doen. We vliegen met een Cessna 152. Bijgevoegd een foto van de Oudsberg, een zandduin bij ons in de buurt waar we overheen zullen vliegen.
Vandaag geen vliegen. Het weer liet niet toe om te vliegen. Met wat goede wil had het eventueel 's avonds nog gekund maar deze morgen was het toch niet goed genoeg om op te stijgen.
vandaag wederom een tochtje van een 14-tal km gemaakt in het bos. Ik was alleen met Favory en diep in het bos zag ik plotseling een ree het bospad oversteken. Toen we dichterbij kwamen liep een 2de ree eveneens over het pad. Echter, toen het ree ons opmerkte liep het snel terug. Ik stapte voorzichtig voorbij en zag het reetje enkele meters van ons vandaan achter een boom ons aanstaren. Eigenlijk zijn de reeën helemaal niet schuw voor paarden. Ze kijken je meestal een beetje verbaast aan en verder stappen ze gewoon losjes voor je weg. Het zijn mooie dieren maar eigenlijk best klein. Vaak niet groter dan een stevige herdershond. Voor de rest verliep onze tocht prima. Veel plassen, dus we zagen er behoorlijk beslijkt uit toen we terug kwamen. We hebben behoorlijk wat kilometers in galop gereden en toch was Favory niet buiten adem. Blijkbaar zat er na de regen veel zuurstof in de lucht. Bij het wegrijden thuis moet ik één enkele weg oversteken om in het bos te geraken. Precies op deze verharde weg vond Favory het nodig om zich terug te draaien. Ze weten het natuurlijk wanneer ze fratsen kunnen uithalen; want op de openbare weg kan je niet rustig eens laten voelen welke richting we uit zullen gaan. Enfin, eind goed al goed en we zijn toch aan onze tocht kunnen beginnen. Tot binnenkort.....
Vandaag was het dus zover Vroeg opgestaan. Dat was niet zo evident want gisteravond hadden we ons jaarlijks clubfeest van de tafeltennisvereniging. Ik ben gisteren als nieuwe voorzitter aangesteld dus daar moesten we iets van maken. Het was erg gezellig maar dus ook laat.
Enfin, toch vroeg opgestaan en we waren netjes op tijd klaar om te vertrekken. De paarden lieten zich vlot inladen en zonder problemen zijn we in Maaseik aangekomen. Er waren zeker 50 verschillende rassen en een 30-tal koetsen. Wij moesten als eersten de grote markt op achter een prachtige Arabo-Fries en een Arabische schimmelhengst. Vanaf het ogenblik dat Favory in de stad tussen het volk liep hij perfect aan de teugel alsof hij wilde aangeven hier ben ik. Netjes verzameld liet hij zich het applaus welgevallen en voldaan zijn we na het evenement naar de receptie gegaan en nog iets gaan eten in de stad waar we net zelf hadden gelopen met onze paarden.
Alvast enkele sfeerfotos na de parade. Fotos op het marktplein zullen later wel volgen denk ik.
Vandaag wederom verdere voorbereidingen getroffen voor de rassenparade van morgen in Maaseik. Losrijden, oefenen, poetsen, materiaal bij elkaar zoeken enz. Op de foto zie je mij met Favory in onze paddock(je) oefenen. Het was wat regenachtig en je moest opletten om niet uit te schuiven.
Hallo, Vandaag behoorlijk druk geweest met de voorbereidingen van de parade van zondag. Nieuw frontstuk gekocht voor het kopstuk van Favory, nieuwe voetsteunen voor de beugels van Gerido (het paard van mijn vrouw). Een uurtje losrijden in de paddock. Poetsen van het materiaal. En we hebben de 2 paarden met een speciale shampo gewassen waardoor ze nog witter als anders zijn. Morgen kunnen we opnieuw gaan poetsen want ze staan vannacht op de wei. Favory was behoorlijk opgefokt tijdens het losrijden en ik heb hem flink moeten aanpakken. Uiteindelijk was hij weer vanouds mooi naar "onder" aan het lopen. De foto is van de koetsenparade in Maasseik vorig jaar.
Dat is ze dus; onze thuisbasis maar dan vanuit de lucht. Je ziet hier het vliegveld van Zwartberg. Als ik dit beeld in het vizier krijg komen de handelingen en checks die ik zo vaak ik mijn opleiding heb moeten uitvoeren meteen terug op het netvlies. Fuel, oil temperature, oil pressure, carburator heat, flaps etc... je dreunt de checks af in steeds dezelfde volgorde. 1300ft, 80ktn, 2100, 03, 10° het zijn cijfers die je allemaal in balans op je instrumenten tracht te houden. Uittrimmen, voetenstuur, "keep your altitude"; het gaat aan een rotvaart door je hoofd. Je mag ook niet aarzelen want je kan niet even op de pechstrook gaan staan als je het even niet meer weet!!!!