INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
09-05-2014
DINEâ CARE: FOUR CORNERS ELEKTRICITEITSCENTRALES NEGEREN GEVOLGEN VOOR NAVAJOâS
DINE CARE: FOUR CORNERS ELEKTRICITEITSCENTRALES NEGEREN GEVOLGEN VOOR
NAVAJOS
Ontoereikend en intimiderend, Navajo leden spreken zich uit tegen het beperken
van inspraak van het Navajo publiek op een Four Corners EIS vergadering ,dat
zwaar tekortschoot over onderwerpen zoals gezondheid, duurzaamheid, klimaat, en
milieugerechtigheid.
Vertaald in het Nederlands voor de NAIS
Gazette: A.Holemans NAIS Gazette www.bloggen.be/natam
FARMINGTON,NM
Leden van de Diné C.A.R.E en de Navajo
gemeenschap die aanwezig waren op de openbare vergaderingen die georganiseerd
werden door het ministerie van binnenlandse zaken over het Draft Environmental Impact
Statement (EIS) (milieumanagement)
voor de Four Corners elektriciteitscentrale en Navajo Mine complex zijn niet te
preken over de manier van werken van de federale overheid .
De inspraak van de gemeenschap over een studie
die opvallende gaten vertoont waar het gaat over kwesties zoals gezondheid,
klimaatverandering, milieu -rechtvaardigheid en duurzame ,hernieuwbare energie -alternatieven,
werd zwaar beperkt.
De studie gaat over mogelijke gevolgen indien
de mijn en elektriciteitscentrale nog 25 jaar langer zouden verder werken.
Slechts vier van de negen vergaderingen die
geleid werden door Office of Surface Mining (OSM) werden georganiseerd in de
Navajo natie. De U.S EPA en Navajo Nation EPA waren niet aanwezig.
Sarah Jane White, Tiis Tsoh Sikaad zegt:
Het is
zo intimiderend om daar alleen te staan, het hele opzet is onaanvaardbaar voor
het Diné volk, het is overweldigend en verwarrend. Tijdens de hoorzittingen heb
ik de gelegenheid gekregen om over de gevolgen voor onze begraaf- en sacrale
sites te praten. Wij hebben zelfs persoonlijk met hem gepraat over de mogelijke
gevolgen voor die sites op Tiis Tsoh Sikaad Chapter, maar dat werd brutaal
beantwoord met Als jullie ons de locatie van die sites niet wil zeggen, dan
kunnen we u niet helpen.
Colleen Cooley van Diné C.A.R.E :
De OSM
staf en hun adviseurs zijn enkel vertrouwd met hun gedeelte van de studie, op
onze vragen antwoorden zij: Over de luchtkwaliteit moet je iemand anders
vragen..... ik ben alleen verantwoordelijk voor dit deel...etc. Dat is
het duidelijke bewijs dat de adviseurs zelf niet het volledige EIS dossier
gelezen hebben en zij verwachten dan dat het grote publiek het leest en
begrijpt in 60 dagen? Het is je reinste onzin.
Sylvia Clahchischilli van Teec Nos Pos,
Arizona:
Dit EIS
proces heeft een heel andere opzet dan die ik bijgewoond heb over de Dessert Rock
en Four Corners BART.
Ik denk
dat deze logistieke verandering een doordachte zet is van OSM, ondanks dat zij
beweren dat de verandering personen die niet in het publiek willen spreken zou
aanmoedigen. Met die uitleg over angst om in het publiek te spreken is er een
vertegenwoordiger op pad getrokken.
Ik denk
dat de OSM zélf bang is om mensen te horen spreken over hun echte
levenservaringen over de gevolgen voor hun gezondheid door de pollutie van
lucht en water en mekaar bewust zouden maken ,wat zou kunnen resulteren in
solidariteit en actie in hun gemeenschappen.
De enige complete evaluatie in de EIS was een
indoor studie over luchtkwaliteit in huizen waar houtkachels gebruikt worden
maar het ging niet over de gevolgen van de elektriciteitscentrales die 24 uur
op 24, en dit 365 dagen per jaar draaien, voor de volksgezondheid, land en
milieu .
Daarom eist het volk dat een studie over de
gevolgen voor de gezondheid opgenomen word in de uiteindelijke EIS studie.
Nederlandse vertaling A.Holemans voor de NAIS
Gazette met toelating van Brenda Norrell : www.bloggen.be/natam
Lakotas in zuid Dakota vechten tegende
moderne monsters : Keystone XL pijpleiding, teerzanden, megaladingen en uranium
ontginningen.
Op Pine Ridge bouwen de Lakotas, en aan de
Cheyenne River worden de teepees opgetrokken. Aan Rosebud is het spirituele
kamp klaar om de bedreigingen het hoofd te bieden.
Ondertussen... zal Desmond Tutu in het noorden
spreken over verdragen en teerzanden in Fort McMurray, Alberta, Canada, waar Cree
en ander First Nations land vergiftigd werd door de teerzanden mijnen.
Desmond Tutu roept op voor een Apartheid- stijl-
boycott om de planeet te redden.
Ondertussen bouwen de Lakotas letterlijk in
Pine Ridge.
Kent Lebsock van het Lakotas Owe Aku International
Justice Project beschrijft hoe midden in de strijd tegen nieuwe uranium
ontginningen het huis van de White Plumes in vlammen is opgegaan. (zie artikel
hieronder)
Ten noorden van Pine Ridge, in het land van de
Lakota Cheyenne River is er het spirituele kamp opgetrokken om de bedreiging
van de Keystone XL pijpleiding af te weren.
Joye Braun, Cheyenne River Lakota verwelkomt
iedereen in Bridger kamp om te helpen bouwen en om duurzame manieren van leven aan
te leren.
Braun, die onlangs in het nieuws gekomen is
toen zij in haar eentje een megalading voor het olieveld staande gehouden heeft
zei: Wij hebben u hier nodig. Wij hebben u nodig om mee te bouwen, een tent
te bemannen, hulp bij het koken, helpen in de tuinen en hout te verzamelen. Al
was het voor een dag, een paar dagen of een paar maanden. Doe wat u kan!
Braun vecht samen met de Lakotas tegen de
dreiging van de Keystone XL teerzanden pijpleiding en de mannenkampen van de
olieveld werkers die drugs, misdaad, seksuele aanrandingen en geweld binnen de
indiaanse gemeenschappen brengen.
In haar oproep aan de Lakotas om zich bij de strijd te
voegen zegt Braun: Uw gemeenschappen zitten aan de frontlijn van deze
TransCanada aanval. Zij trokken die streep in het zand. Wij niet. Wij reageren
enkel op wat TransCanada ons volk wil aandoen.
Zij zijn degene die hun mannenkampen naar
ons brengen en onze vrouwen en kinderen in gevaar brengen. Die mannen in de
mannenkampen gebruiken facebook om te zoeken naar jonge meisjes , heel jong,
meisjes van 12 jaar! Jullie, jonge mannen sta op en kom ons helpen! tot zover
Braun.
De
Oglala Aquifer, een massieve waterbron in de vlakten en de levensbron voor de
volgende generaties wordt bedreigd door de Keystone XL pijpleiding.
Sinds het begin, nu meer dan 20 jaar geleden
heeft Owe Aku (Bring Back theWay, opgericht door de White Plume tiyospaye)
gewerkt voor de Lakota cultuur van fora vanuit de zitkamers van Pine Ridge
ouderen tot de Human Rights Council van de VN in Geneve.
De veelzijdige aanpak voor sociale verandering
en culturele heropleving is binnen het tiyospaye (uitgebreide familie of gemeenschap) systeem dat de basis vormt van
sociale organisatie onder het traditionele Lakota volk.
Verwanten zijn voor ons niet enkel mensen,
maar ook de stille naties (gras,bloemen, bomen), de viervoeters, het
sacrale water en moeder aarde zelf maken deel uit van de gemeenschap en een
goede verwant zijn is het doel binnen het tiyospaye systeem.
Nu staan we aan de frontlijn van het werk voor
de bescherming van het sacrale water, we hebben gezworen om de uranium ontginningen
in de Black Hills te stoppen en de KXL pijpleiding niet door het Lakota
territorium toe te laten.
Het is onze plicht en verantwoordelijkheid om
dit werk te doen als full-time vrijwilligers.
Enkele jaren terug vernielde een verdachte
brand het White Plume huis op het land nabij Wounded Knee Creek. De brand had een verwoestend effect op de
familie, de gemeenschap en Owe Akus werk.
Waardevolle ceremoniële voorwerpen,
voorvaderlijke kunst en historische documentatie is hier verloren gegaan. Dit gebeurde midden in de felle strijd tegen
de grootste uranium mijn bedrijven in de wereld.
Wekenlang heeft Debra White Plume op een
strijkplank die in eenmotelkamer
in het reservaat geplaatst was als werktafel,onvermoeibaar gewerkt om de
documentatie te recreëren .
Alex White Plume bleef niet bij de pakken
neerzitten en herbouwde het familiehuis dat het hart is van de tiospaye. Geregeld zal je er verschillende
kleinkinderen, achterkleinkinderen en gasten van over de hele wereld vinden die
verblijven en werken aan het huis.
Het kantoor is verhuisd naar een kleine
kamer die tot barstens toe gevuld is met de inbox, lees: een hoek van Debras
bed. En het werk is nooit opgehouden.
Owe Aku staat bekend in noord Amerika als de
drijvende kracht achter de allianties dat zowel het Lakota volkals niet-indiaanse bondgenoten en
activisten samenbrengt om de Keystone XL pijpleiding de stoppen. En de ironing
board strijd tegen uranium gaat nog door
Owe Aku heeft echter nooit een kantoor gehad,
zelfs geen echt bureau.
Uiteindelijk hebben de tiospaye daar
verandering ingebracht en geholpen om een mooie 20x20 kantoorruimte te bouwen,
compleet met een loft voor de berging van het materiaal en/of een bunkhouse
voor de vele gasten die vrijwillig komen werken voor Owe Aku.
Tijdens de eerste dagen van de constructie ging
het nieuws als een lopend vuurtje rond en kleinkinderen, neven en nichten en
vrienden kwamen om te helpen. Sommigen brachten voorraden. Sommigen doneerden
een paar dollars.
De buitenkant is nu klaar en nu hebben we hulp
nodig voor het interieur.
Zoals steeds, iedere donatie , hoe klein ook
wordt in dank aangenomen.
Bezoek aub onze website en klik op de paypal donation link.
Wij weten dat wij veel vragen van onze
supporters en vertrouwen op uw bondgenootschap voor alles wat wij doen, maar we
verzekeren u dat ons harde werk en toewijding het vertrouwen dat uw donaties
vertegenwoordigen waard is.
Vertaald in het Nederlands voor de NAIS
Gazette door A.Holemans: www.bloggen.be/natam
6 mei 2014
Indiaanse tabak is van ons!
De georganiseerde misdaad dat zijn de
rechtbanken, politie en al de corporaties die zich voordoen als soevereinen in
ons territorium.
In de matrix die zij gecreëerd hebben storten
ze zich op onze bedrijven die essentieel zijn voor onze economie.
Deze aanval is een oorlogsverklaring!
Zij vallen de enige economie aan die wij nodig
hebben om onze kinderen te voeden.Zij pluimen het Canadese publiek door verder
te gaan met het monopolie van big tobacco bedrijf die 10C$ vraagt per pakje. Wij verkopen het aan slechts 5C$.
Zij vallen ons aan en noemen ons criminelen.
Het belangrijkste doel is maak komaf met die Mohawks!
De bankiers proberen dat reeds sinds 1609 toen
zij hun agent Champlain naar ons volk stuurden.
Ahserakowa:
We told you Champlain, a time will come when we will have to drop the black
wampum
Project Lycose heeft 400 officiers van RCMP (Royal Canadian MountedPolice,) CBSA (Canada Border Services Agency), Akwesasne Indian Council Police,
Gemeentelijke machten en US Homeland Security.
Canada spendeerde C$91.7 miljoen aan radar,
sonar, onbemande grond sensoren, helikopters, andere sensoren, mobile posten,
lange afstand thermiek video cameras en alle soorten van andere
hoogtechnologische wapens.
Remember
who won the French & Indian Wars
Wij hebben het recht om hier te leven onder
onze eigen wetten.
De zwaar bewapende handhavers van de bankiers
uit London proberen illegaal onze economie die ons helpt in onszelf te
voorzien, kapot te maken.
Tabak is een van de vele zaken die ons volk
ontstolen zijn.
Deze bezetters hebben hier niets te maken. Hun
autoriteit is waardeloos.
De enige reden dat de corporatie van Canada
bestaat komt door het steeds aangroeiende $900 triljoen C$ uit het Indian Trust
Fund.
Dit consensus proces in deze zogenaamde
democratie is heeft totaal gefaald!.
Wij willen geen aalmoezen. Enkel wat van ons
is!
Zoals
Jimi Hendrix de oligarchs aan herinnerde :
You
got my pride hanging out of my bed.
Youre messing with my life.
So I bought my
lead.
Youre even messing with my children.
And yourescreaming at my wife.
Get off my back if you wanna get out of here
alive!
MNN Mohawk Nation News
Bekijk ook de video Oh Canada, our
bought-sold land
Niet weer een verbroken belofte! Niet nog een
dag in Guatanamo!
Op 23 mei 2013 heeft president Obama opnieuw
beloofd om de Guatanamo gevangenis te sluiten. Zijn eed kwam er na aanleiding
van de massale hongerstaking van de mannen die zich verzetten tegen hun lot en
de hernieuwde wereldwijde afkeuring van de gevangenis.
Een jaar later en weinig of niets is
veranderd. Slechts enkele gevangenen hebben de gevangenis mogen verlaten en
hongerstakers worden voortdurend gedwongen gevoed.
In Washington DC, New York City, Boston,
Chicago, San Francisco, Hawai, Duitsland, Londen, Sydney en in meer steden over
de wereld komen mensen samen om te eisen dat President Obama en het congres een
einde maakt aan de gevangenis in Guatanamo.
Voor adressen van samenkomsten over de hele
wereld zie:
Kameraden van de Zesde en de Zapatista Little
School:
Hier geven wij de woorden mee van de
kameraden, families, voogden en leerkrachten ,over hoe zij hun studenten van de
Little School ervaren hebben en evalueerden.
Zoals wij zeggen in dit oproerige land, er is
geen ontspanning, we moeten verder werken. Dit zeggen we omdat er meer werk zal komen,
samen met de kameraden van het National
Indigenous Congres.
Zelfs wanneer er even een rustpauze is zal die
gebruikt worden om in het onderhoud van de families te voorzien, maar ook om na
te denken, te studeren en plannen te maken voor de strijd.
Dit is belangrijk voor de simpele reden dat de
neoliberale kapitalisten geen pauze nemen en voortdurend nadenken over hoe zij
hun dominantie voor eeuwig kunnen uitbreiden .
Zoals de kameraden zeiden in een van de
sharings die we hier kregen: In
slechts 19 jaar hebben wij het vreselijke systeem van 520 jaar dominantie
afgeschud, en nu houden wij onze eigen vrijheid en democratie in onze handen.
En wij zijn slechts een paar duizend vrouwen
en mannen die onze eigen gemeenschappen besturen; stel je voor indien wij miljoenen
mensen buiten en in de stad kunnen organiseren.
Zoals diezelfde kameraden zeggen: dit is dankzij het feit dat wij onszelf
georganiseerd hebben en begrepen hebben wat waardigheid en verzet werkelijk
betekenen. Wij geven ons niet langer over aan de overschotjes, aalmoezen, en de
kruimels die ons toegeworpen worden onder het bedrog na bedrog van een slecht
bestuur.
Zoals de Zapatistas zeggen, onze over-
over-groot ouders, onze over-
grootouders, en onze grootouders kregen nooit te eten. Integendeel, wat zij
produceerden werd van hen afgenomen en ze kregen die dag een paar kruimels
zodat ze de volgende dag opnieuw konden gaan werken voor de baas. Zo worstelden ze het leven door: uitgebuit
door de bazen en slecht bestuur.
Waarom zouden wij denken dat het slecht
bestuur nu anders is, daar waar het bestuur bestaat uit de kleinkinderen en
achter kleinkinderen van diezelfde uitbuiters, en die de ergste sell-outs van
onze tijd zijn?
Daarom zijn de nieuwe bazen buitenlanders,
tenminste, wanneer wij het zouden toelaten indien de arme mannen en vrouwen van
het land en de stad zichzelf zouden overgeven.
De tijd is aangebroken dat de armen van het
land en de stad zich moeten organiseren en hun toekomst in eigen hand moeten
nemen.
Dat wil zeggen dat het tijd is dat het volk
zichzelf gaat besturen in plaats van bestuurd te worden door een paar
individuen wiens enige doel is rijk te worden. Het is voor iedereen duidelijk
dat dit de enige reden is waarom ze er zijn.
Dat is waarom de kameraden van de Zapatista
zichzelf organiseren en samen werkten en droomden om hun eigen lot te bepalen,
en dit lot wordt nu zichtbaar.
Hun manier van zelfbestuur is geheel
verschillend; zij besturen als een volk en hun vertegenwoordigers gehoorzamen,
dit wil zeggen, het bestuur gehoorzaamd.
Dit is een ware verandering, niet enkel een
verandering van kleuren of logos.
Kameraden van de Little School, wie zegt dat
dit niet mogelijk is? Het is mogelijk omdat het t volk zelf is dat door
organisatie beslist wat zij willen.
Waarom zijn wij bang om het volk voor zichzelf
te laten beslissen hoe hun nieuwe leven zal zijn?
Hoe kunnen wij NIET bang zijn voor de
gruwelijkheden gepleegd door de drie niveaus van slecht bestuur die over onze
toekomst beslissen tegen het welzijn van het volk in?
Het is hier dat de kameraden van het EZLN
zeggen dat t volk de macht moet hebben om over hun eigen levens te beslissen,
omdat zij de beslissingen nemen voor het welzijn van het volk en niet om hun
eigen doelen te bereiken. En wanneer zij een fout maken, dan zullen zij die ook
rechtzetten.
Maar de drie niveaus van slecht bestuur zijn
doof en blind, zij weigeren enige fout binnen hun wereld van dominantie en
bedrog toe te geven.
Laat ons uit die wereld stappen, laat hen
alleen en zie of ze kunnen overleven, laat jezelf niet meer toe om uitgebuit te
worden!
De kameraden van de Zapatista gemeenschappen
hebben een voorbeeld gesteld.
Daarom gaan we verder met de woorden van de
kameraden en steungroepen van de EZLN te verspreiden.
En dit zal blijven verdergaan!
Subcomandante
Isurgente Moisés
Mexico,
april 2014 - Twintigste
jaar van de oorlog tegen vergetelheid.
Gepubliceerd door: Unedited Media op 28 april, 2014
Lakota en hun bondgenoten komen samen om solidariteit,
eenheid en vaardigheden om het sacrale water te beschermen tegen de Keystone XL
teerzanden pijpleiding.
VIDEO: ROSEBUD HIP HOP ARTIST FRANK WALN LIVE IN DC BIJ âREJECT AND PROTECTâ
VIDEO: ROSEBUD HIP HOP ARTIST FRANK WALN LIVE IN DC BIJ
REJECT AND PROTECT
Bron Censored News: www.bsnorrell.blogspot.com
IdleNoMoreMedia
Inheems Hip Hop artiest Frank Waln trad live op voor
duizenden aanwezigen op de laatste actiedag voor de Reject and Protect
bijeenkomst in Washington DC. Het optreden van Frank vatte de geest van de
kracht en verzet van de vele inheemse landverdedigers die de pijpleidingen of
teerzanden niet zullen toelaten op hun sacraal land.
Robin LeBeau spreekt over het inheemse verzet tegen de
Keystone XL tijdens Reject and Protect, en elders aan de frontlinies in het
land.
Van spirituele kampen in Sweet Grass en Rosebud tot
vreedzame directe actie en burgerlijke ongehoorzaamheid -trainingen die overal
op Lakota land plaatshebben.
RED SHIRT GEMEENSCHAP : AIM SONG MOCCASINS ON THE GROUND
RED SHIRT GEMEENSCHAP : AIM SONG MOCCASINS ON THE GROUND
Door Native Impact
Bron: Censored News: www.bsnorrell.blogspot.com
Gepubliceerd op 27 april, 2014
Leiders van gemeenschappen van over heel de Verenigde staten
en Canada kwamen bijeen bij de Oglala Lakota Nation om samen, in dezelfde geest
het land, kinderen en water te beschermen- Wij verwelkomen iedereen die wil opstaan
om het sacrale water te beschermen. OLIE IS NIET DRINKBAAR
Washington DC
Ponca Casey Camp opende deze morgen tijdens de Cowboy and Indian Alliance actie
Reject and Protect, de Interfaith Ceremonie aan het huis van staatssecretaris
John Kerry.
Indien ze onze
stemmen niet willen erkennen is het minste dat zij kunnen doen naar onze
gebeden luisteren, zei Camp- Horinek .
Chief Rueben George zei dat zijn moeder hem toegesproken
had: Krijger, sta op en vecht voor
datgene waar je in gelooft!
Dit geld zal morgen
verdwenen zijn, dit land zal hier eeuwig zijn aldus Chief Rueben George ,Sundance
Chief en lid van de Tsleil-Waututh First Nation in Noord Vancouver, BC.
Foto gedeeld door
Dallas Goldtooth: Reject and Protect de round dance neemt het kruispunt in en
blokkeert de straten.
Casey Camp-Horinek,
Ponca, en Faith Spotted Eagle, Ihanktonwan Oyate (Yankton Dakota) tonen de Fort
Laramie Treaty aan de Canadese ambassade op 23 april, tijdens de Reject and
Protect actie in DC.
Massa protest om de
actieweek tegen de Keystone XL pijpleiding af te ronden.
25 april 2014
Native Amerikanen en rachers gaan verder met hun week van
protest tegen Keystone XLolie pijpleiding in
Washington DC.
Op donderdag heeft de Cowboy and Indian Alliance een nep-
pijpleiding uitgerold voor het Lincoln Memorial en de leiders opgeroepen tot
verzet.
Wizipan Little Elk, lid van de Rosebud Sioux Tribe : dus onze boodschap voor de Canadese
overheid is, doe wat rechtvaardig is voor noord Amerika. Laat ons niet
capituleren aan multinationals en hun hebzucht.
Art Tanderup, Nebraska landeigenaar: Wij willen ons water niet vergiftigen en ons land vernietigen. Wij
willen onze kinderen en onze kleinkinderen zien overleven op de vlakten zoals
onze voorvaderen het vele generaties lang gedaan hebben. Wij hebben President
Obama nodig om de Keystone XL pijpleiding te verwerpen.
Duizenden demonstranten worden op zaterdag verwacht voor de
mars.
De Obama regering heeft zijn beslissing over de pijpleiding voor
het derde jaar op een rij uitgesteld.
Nederlandse vertaling door A. Holemans voor de NAIS Gazette:
www.bloggen.be/natam
Washington DC-
Casey Camp-Horinek, Ponca zei dat de blanke man zich nu tegen de zijnen keert.
Blanke farmers en ranchers die langs de Keystone XL pijpleiding route wonen
zien nu voor hun ogen het ontglippen en de destructie van het land, net als de
Native Amerikanen.
Tijdens de Reject and Protect actie in DC zei Camp-Horinek
dat de teerzanden reeds hun vuile werk gedaan hebben bij hun First Nations
verwanten in Canada en dat nu Native Amerikanen en hun verwanten in het zuiden
als doelwit gekozen zijn.
Voor de ranchers uit Nebraska die zich bij de actie voegden
zei Camp-Horinek: Nu moeten zij hetzelfde meemaken wat wij reeds eeuwenlang meegemaakt
hebben: de verwoesting van onze aarde waar de blanke man doorkomt om te grijpen
wat hij wil.
Nu heeft hij zich tot de zijnen gekeerd. Hij gaat naar de
ranchers en boeren en doet hetzelfde met hen.
Camp-Horinek zei dat er nu in de Cowboy-Indian Alliance een
krachtig verbond gesloten is tussen Natives, boeren en ranchers.
Terwijl de vrouwen de teepees optrokken op de National Mall,
zei Camp-Horinek: Wij zijn krachtige vrouwen. Wij gaan de structuur veranderen
omdat wij investeren in de toekomstige generaties
Wij gaan het verschil maken. Zij zullen naar ons luisteren.
Wij zijn vastbesloten om ervoor te zorgen dat dan onze achter- achter- achter-achter-
kleinkinderen zullen kunnen eten, drinken en ademen.
Camp-Horinek is een jarenlange Native Rights activiste, milieu- activist en
actrice. Als traditionele drumkeeper voor de Ponca Pa-tha-ta, Womans Scalp
Dance Society, helpt Camp-Horinek de culturele identiteit van de Ponca Natie
van Oklahoma in stand te houden voor haarzelf, haar familie en haar
gemeenschap.
Onlangs heeft Camp-Horinek een getuigenis afgelegd voor de
Rights of Nature Tribunaal in Ecuador. In haar verdediging voor Moeder Aarde
heeft zij de wereld afgereisd en op de conferentie van de VN over de klimaat verandering in Cancun,
Mexico gesproken.
Bekijk de volgende video van de Reject and Protect actie
in DC. Luister naar de woorden van Camp-Horinek en Winona LaDuke, Anishinaabe,
stichter van Honor the Earth. LaDuke
beschrijft haar droom die haar samenbracht met haar zuster en vecht tegen de
pijpleiding.
Honderden journalisten van kranten en TV stations- van China
en Rusland tot Nebraska en Kansas, tot de New York Times, NBC, CBC en meer-
coveren de Cowboy and Indian Alliance in Dc, de Reject and Protect campagne
tegen de Keystone XL teerzanden pijpleiding!
Washington DC-
Faith Spotted Eagle, Ihanktonwan Oyate (Yankton Dakota) zei tijdens de Reject
and Protect actie tegen de Keystone XL teerzanden pijpleiding dat de Indiaanse
vrouwen klaar staan om hun land te beschermen tegen de voorgestelde invasie van
de Keystone XL pijpleiding en het geweld van de mannenkampen in de Dakotas.
Spotted Eagle, geestelijk leider en Elder van Ihantowan
Oyate, zei dat de zuidelijke Ponca, Pawnee en bondgenoten van First Nations in
januari 2013 een internationaal verdrag tot het beschermen van het land tegen
de Keystone XL pijpleiding ondertekenden.
En dit verdrag nemen wij ernstig.
Tijdens de actie in DC sprak zij ook over de rol die de
Buffalo Robes en Star Quilts speelden bij de huldiging van mensen. Casey Camp-Horinek, Ponca van Oklahoma voegde zich bij haar.
Spotted Eagle zei dat de vrouwen de ruggengraat zijn van de
natie. Zij zijn de 'mede- scheppers'. De rol van de vrouw is die van levengever,
een rol die vrouwen nederig maakt.
Wij moeten als levenbrengers nederig zijn. Die verantwoordelijkheid
dragen wij , maar, wij zijn ook Moederberen
En nu staan wij hier als Moederberen om ons land, onze
boerderijen en ons treaty -territorium te verdedigen. Zij schenden ons treaty- land
en water".
"Wij zijn naar hier gekomen om te zeggen: genoeg is genoeg!
Wij zullen TransCanada niet door ons treaty -land laten komen."
Spotted Eagle zei verder dat door de mannenkampen van de
olieploegen het geweld in Indiaanse Naties toeneemt. Een op drie Yankton
vrouwen worden seksueel misbruikt door niet- Indianen.
Een aanslag op ons is een aanslag op Moeder Aarde.
Nu, worden overal langs de voorgestelde TransCanada route
Native Spirituele kampen opgetrokken ter verdediging en bescherming
Spotted Eagle zei dat het eerste spirituele kamp opgetrokken
werd op Ponca land in Oklahoma, dan in Zuid Dakota op het Lakota Rosebud land
en vervolgens een op Cheyenne River land. Nog meer kampen zullen er komen op Lower
Brule en Pine Ridge in Zuid Dakota. De Ihanktonwan plaats is de deur in het
oog houden.